تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 25 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس كارى او را اندوهگين و به خود مشغول كند و او با اخلاص براى خدا بسم اللّه‏ ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

سایت نوید

کود مایع

سایت نوید

Future Innovate Tech

باند اکتیو

بلیط هواپیما

بلیط هواپیما

صمغ های دارویی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799875573




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

امام موسی صدر اسوه گفت‌و‌گو در عصر ماست


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: یادداشت؛
امام موسی صدر اسوه گفت‌و‌گو در عصر ماست

امام موسی صدر


شناسهٔ خبر: 2514393 دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۶
دین و اندیشه > اندیشمندان

امام صدر باورهای عمیق و صادقانه‌ای به اصل گفتگو و تفاهم و ایمانی راسخ به انسان به عنوان خلفیة الله داشت. مصدر گفتمان آقاموسی صدر تنها توحید است و بس. این شاه بیت غزل اسوۀ گفت‌و‌گو در عصر ماست. به گزارش خبرگزاری مهر، امام موسی صدر، چهل سال پیش، در تاریخ نوزده فوریه ۱۹۷۵ (سی بهمن ۱۳۵۳) به کلیسای کبوشیین بیروت دعوت شد تا به عنوان خطبۀ موعظۀ آغاز روزه در این کلیسا سخنرانی کند. این سخنرانی و این اتفاق، که برای نخستین بار عالمی مسلمان در کلیسایی کاتولیک خطبۀ روزه را ایراد کند، به بیانی، به سمبل شخصیت گفت‌وگومحور امام موسی صدر و برآیند و نمونه‌ای از تمامی فعالیت‌های امام موسی صدر است.به مناسبت چهلمین سالگرد این اتفاق، پایگاه اینترنتی مؤسسۀ امام موسی صدر سلسله‌ مطالبی را با عنوان «الگوی گفت‌وگو» و دربارۀ ضرورت گفت وگو و اهمیت آن در جهان معاصر منتشر کرده و خواهد کرد.دستیابی به بهترین راه زندگی و فهم از هستی، همزاد بشر در این عالم است. از لحظه‌ای که آدمی پا به عرصۀ هستی نهاد، راه بشر با این تلاش همراه شد. ترجیح نگارنده بر این است که برای فهم این همزاد دیرین آدمی، بر اصطلاح «آیین زندگی» توافق کنیم، تا شاید دربرگیرندۀ آن چیزی باشد که آدمی از آغاز پیدایش تا به امروز، از تکاپوی خود مراد کرده است.

«آیین زندگی»‌‌ همان راه و روش زیستن، کیفیت و نسبت حضور انسان با همۀ ابعاد مادی و معنوی آن در این عالم است، مجموعهٔ درهم تنیده‌ای از اقوال و افکار و اداب و رسوم، کنش‌ها و واکنش‌ها و در عین حال روابط و ضوابطی که در کلان‌ترین برداشت چیزی غیر از تلاش برای دست یابی به راه و رسمی روشن، حقیقی و بر‌تر برای زندگی و بروز همۀ ظرفیت‌های انسان در این عالم نیست. در این میان حقانیت و کارآمدی دو ادعای همیشگی است که میدان برتری جویی و جدال میان معتقدان به هر کدام از این راه هاست.

شرح فوق ناظر بر ایدئولوژی خاصی نیست اما آن را می‌توان به عنوان تبیینی کلی در نظر آورد که نحوۀ مواجهه با آن سرنوشت معتقدان به هر راه و روشی و آیین و مسلکی را رقم خواهد زد. 

نیم قرن پیش امام موسی صدر پیشوایی انسان هایی را پذیرفت، محروم و در معرض انواع ظلم های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و پا به عرصۀ کارزار جامعه‌ای همچون لبنان نهاد، کشوری در کشاکش درگیری‌ها و بحران‌ها با ساختاری اجتماعی که در آن، غلبهٔ برتری‌های قومی و نژادی و مذهبی جایی برای رشد و تعالی انسان به ما هو انسان را نداشت. 

تشریح و بررسی تحولات سیاسی، اجتماعی و تغییر مؤلفه‌های قدرت در شرایط جهان، رشد و توسعۀ افراطی‌گری و بنیادگرایی و در بطن این شرایط موقعیت و کانون پرتنش لبنان در مجاورت با صهیونیست‌ها در کنار گام های دقیق و سنجیدۀ امام موسی صدر در چگونگی ورود به این تحولات و نقشی که آفرید، ساعت‌ها سخن و صفحات بسیاری نوشته را می‌طلبد که در این مطلب نمی‌گنجد. کافی است به اشاره بگذریم که زنجیرۀ تحولاتی که امام موسی صدر در لبنان آغاز کرد و در هر نقطه‌ای که حضور یافت چه در مرزهای لبنان و چه در خارج از آن پایه ریزی کرد تا به امروز تعیین کنندۀ بسیاری از معادلات و منشاء اثر و تحول گردیده است.آنچه اهمیت دارد این است که امروز امام تنها رهبری شاخص برای شیعیان لبنان و حتی نماد تمام عیار تغییر و دگرگونی لبنان و رهبری چند بعدی و اجتماعی نیست، بلکه او امروز تجلی گفتمان توحیدی ادیان و اندیشه‌ای خردگرا، پویا و جاری است که جوامع بشری، بیشتر از تشریح گفتمانش به تکثیر گفتمانش نیاز دارند. 

بهانۀ سالگرد خطبۀ موعظۀ آغاز روزه، توسط امام موسی صدر در کلیساى کبوشیین بیروت که شارل حلو، رئیس‌جمهور اسبق لبنان، آن را اتفاقی نه ‏تنها اعجاب‏ انگیز بلکه موجب تأمل و تفکر عمیق و درازمدت می‌داند، فرصت مناسبی است تا به نکته‌هایی در بیان اندیشه و شاخص‌های گفتمانی امام موسی صدر و لزوم تکثیر آن بپردازیم. 

واقعیت آن است که امام صدر باورهای عمیق و صادقانه‌ای داشت به اصل گفت وگو و تفاهم و ایمانی راسخ به انسان به عنوان خلفیة الله و این مهم که هر گونه تلاش در جهت بهره مندی مادی و معنوی انسان و کاستن از رنج و نیاز بشر ارزشی منبعث از دین دارد. شناخت و عمق دریافت‌های امام از مکتب اسلام منشاء و بن مایهٔ یک خوش گمانی ویژه به انسان است که از منظر اندیشهٔ او این خوش گمانی قلیان استعداد و شکوفایی آدمی را به همراه دارد و به واسطۀ همین خوش گمانی به انسان، پاسدار آزادی و کرامت اوست. 

مصدر گفتمان آقاموسی صدر تنها توحید است و بس. این شاه بیت غزل اسوۀ گفت‌و‌گو در عصر ماست. کسی که با توحید به مصاف مخالفان حقانیت اسلام و معاندان وحدت ادیان رفت و با اعتقاد و خوش گمانی به انسان و حرمت نهادن به ذات انسانی کارآمدی و حضور در عرصۀ اجتماع را به میدان آورد. طرح شعار گفت وگو، تفاهم و هم زیستی از سوی امام موسی صدر نشانه‌ای روشن از حرکت در مسیر اثبات حقانیت و تحقق کارآمدی دین در زندگی بشر است، به میزانی که این دو بال پرواز بر سپهر آسمان سرگذشت بشر هماهنگ‌تر حرکت نموده‌اند، پیروزها و اوج‌های تجلی خلیفة الله بودن آدمی رخ نموده است. 

گفتمان امام موسی صدر، ابعاد و زوایای گوناگون، ظریف، پیچیده و چندگانه‌ای دارد که تحلیل آن تنها در بستر عملی جامعه ممکن و میسر است، چراکه در این بستر شکل و هویت یافته است. به همین دلیل بیش از تشریح منطق امام، تکثیر منطق و گفتمان امام ضرورت امروز منطقه و کشورهای پیرامون است. در این تکثیر گفتمانی نشر و توسعه آثار او مهم‌ترین اولویت است و شاید تنها تشریح ضروری، آن است که هر مخاطب ایشان بداند در اندیشۀ امام موسی صدر هرگز هدف وسیله را توجیه نکرد و هویت گفتمان صدر بر این استوار بوده و بررسی نگاه و آثار ایشان نشان می‌دهد که این منطق در اندیشۀ امام موسی صدر، مبتنی بر نص صریح اسلام و سیرۀ پیامبر و معصومین است.* *نویسنده: آرمان متین









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 193]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن