محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832775926
روحِ برای دیگران خواستن، در سراسر دستورات اسلامی وجود دارد
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: آقامجتبی تهرانی:
روحِ برای دیگران خواستن، در سراسر دستورات اسلامی وجود دارد
شناسهٔ خبر: 2513560 یکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۸
دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی
حضرت زهرا(س) می فرمودند: «الجار، ثم الدار» به این میگویند ضد حس انحصارطلبی. برای دیگران خواستن ... این روح در سراسر دستورات اسلامی وجود دارد. به گزارش خبرگزاری مهر، متن زیر چکیده چهارمین جلسه از بحث حسد از سلسله مباحث اخلاق مرحوم آیت الله مجتبی تهرانی است که فایل صوتی آن در سایت دفتر حفظ و نشر آثار وی وجود است.قال امام المجتبی علیه السلام: «هلاک الناس فی ثلاث: الکبر،الحرص، الحسد. الکبر به هلاک الدین و به لعن ابلیس.الحرص عدو النفس و به اخرجآدم من الجنة. الحسد رائدالسوء و به قتل قابیل هابیل.» امام حسن مجتبی علیه السلام فرمودند: هلاکت و نابودی مردم در سه چیز است: کبر و حرص و حسد. تکبر که به سبب آن دین از بین می رود و به واسطه ی آن، ابلیس، مورد لعنت قرار گرفت. حرص که دشمن جان آدمی ست و به واسطه آن آدم از بهشت خارج شد. حسد که سر رشته بدی است و به واسطه آن هابیل، قابیل را کشت.در ۴ هفته ای که از شروع بحث می گذرد در رابطه با معنی حسد صحبت، و مفاهیم غیرت و غبطه و نصیحت را باز کردیم. ابعاد حسد را برشمردیم و نشانه های ابتلای فردی و اجتماعی به این رذیله و همچنین منشا آن را بیان کردیم. گفتیم خبث نفس، خصومت شخصی و انحصارطلبی می توانند ریشه های حسد باشند.نعمتها و فضیلتها بر دو قسم اند.۱) نعمتها و فضایلی که حالت مشترک دارند و تعداد افراد زیادی می توانند در آن مشترک باشند. مثلا افراد زیادی می توانند به لحاظ مالی متنعم باشند یا تعداد زیادی افراد به لحاظ بدنی و ظاهری می توانند دارای جمال و صورت زیبا باشند.۲) نعماتی که قابل اشتراک نیستند و مختص فردی خاص است.در قسم اول نعمات که قابل اشتراک اند، هم حسود فضیلتی را داراست و هم محسود. اما به سبب حس انحصارطلبی که فرد دارد می خواهد هیچ کس غیر از خودش آن نعمت را نداشته باشد و همین موجب می شود که رذیله ی حسد در وجود شخص زنده شود. به تبع زنده شدن این رذیله در وجود شحص، اگر نعمت از محسود زائل شود، حسود خوشحال می شود و اگر خود محسود از بین برود باعث خرسندی حسود خواهد بود. چه محسود را بشناسد، چه نشناسد؛ چه در یک اقلیم باشند، چه فرسنگ ها از هم فاصله داشته باشند. همین که او فهمید کسی غیر از خودش متنعم به نعمت مشابه اوست سبب ناراحتی او بود و حال که زایل شده او خوشحال شده است. می بینیم که در این حالت نه خبث نفس عامل حسد بود و نه خصومت شخصی چون اصلا ممکن بود آن فرد را تا به حال ندیده باشد و هیچ وقت هم نبیند! منشا ایجاد حسد اینجا «حس انحصار طلبی» بود. اینکه نعمت چه باشد نیز فرقی ندارد. مال باشد، علم باشد، جمال باشد، تقوا باشد، مقام اجتماعی باشد، فضایل انسانی اعم از سخاوت یا شجاعت باشد، ...در باب نعمات مادی این مطلب برایمان نزدیک تر به ذهن است اما در باب فضایل معنوی نیز مطرح است. مثلا فقیهی که علم الهی می داند و می تواند به خوبی همه مسایل فلسفی را روی هم سوار کرده و استنتاج کند و به آیات و روایات و احادیث نیز به خوبی مسلط است. اما اگر بفهمد کسی، نه حتی برتر از او، که هم تراز اوست ناراحت می شود. چرا که می خواسته «وحیدُ عَصرِهِ وَ فَریدُ دَهرِهِ» باشد اما حالا متوجه شده که همتایی دارد. ناراحتی او منشأ اش حسد، و حسدش ناشی از حس انحصارطلبی اوست و اگر بفهمد آن فقیه دیگر مرده است یا دیگر قدرت ذهنی اش زایل شده خرسند می شود.پس انسان گاهی در ربط با داشتن فضیلتی مبتلا به حسد می شود. چون فقیه است به فقیه دیگری حسد می ورزد؛ یا چون شجاع است به فرد شجاع دیگری حسد می ورزد، یا در درجه ای بالاتر (و نادر تر) چون عابد و باتقوای دیگری هم هست ناراحت می شود و تا بفهمد او معصیتی انجام داده خوشحال می شود. او «سالها ترک حرام کرده، اما ترک هوا نکرده» و همین می شود که به این روز گرفتار می شود که در عین ادعای تقوا، مبتلابه رذیله ای شود.سالهای سال دنبال فضیلتی بوده است اما از همان ابتدا، یا از میانه های مسیر، هوای نفس آنقدر ناپیدا و مخفیانه با او قدم به قدم همراه شد که خودانسان متوجهش نمی شود و نهایتا نتیجه اش مانند موارد بالا میشود. نقل می کنند که روزی «نفس»، برای یکی از اولیای خدا در قالبی ظاهر شد. دید که هوای نفس ماری هزار سر است. ایشان سه سال ریاضت می کشند تا بعد از این مدت تنها ۱ سر این مار محو می شود. می روند سراغ سری دیگر که نشانی از رذیله ی نفسانی دیگری بوده. همینطور که برای از بین بردن و کندن آن سر تلاش می کرده اند مشاهده می کنند که جای سری که پیش از این آن را از بین برده بودند سه سر ظاهر شده. (مثلا کسی برای فرار از رذیله ی جهل شروع به کسب فضایل معنوی و علم و ... می کند و همینطور که دارد در این مسیر پیش می رود و درجاتش بالا می رود، در کنار این حالت ها، حس انحصارطلبی و تکبر و حسد و ... هم در وجودش رشد می کند و حکایت همان یک سر مار می شود که سه سر می شود و ... )پیامبر خدا هم که در مقام معصومیت بود از شر هوای نفس به خدا پناه می برد و می فرماید: «وما ابرئ نفسى ان النفس لامارة بالسوء» ، بدیهی است که انسان به طریق اولی باید چنین کند. برای هر فضیلتی که داراست و هر نعمتی که خواستار آن ست، چه اکتسابی باشد و چه انتسابی، باید به خدای بزرگ پناه ببرد. باید به خدا پناه برد تا هوای نفس عرصه ای پیدا نکند.نکته ی حائز اهمیت که باید به آن توجه کرد این است که مبادا تصور کنید که فضیلت باعث رذیلت شده! نه ؛ اینطور نیست ؛ بلکه این هوای نفس است که در کنار کسب فضیلت جولان داده است و ریشه دوانده و برای در امان ماندن از آن باید در هر لحظه به خدا پناه برد.«متزاحمین در مقصود» به حالتی گفته می شود که حاسد و محسود هر دو طالب فضیلت یا نعمتی هستند که قابل اشتراک نیست. مثلا فرمانداری یک قلمرو . طبیعی ست که فقط یکی از آنها به مقصودش می رسد و دیگری مغبون خواهد بود. در این مورد هم تا حدی انحصارطلبی نقش دارد اما نه بطور کامل. این قسم از حسادت خطرناک تر از قسم قبل است و حسود تا آنجا پیش می رود که محسود را از بین می برد چون فضیلت قابل اشتراک نیست.می بینیم که در شرع مقدس و معارف دینی دستوراتی داریم که درست ضد این روحیات و خلقیات را در وجود انسان پرورش میدهد و مجالی برای رشد این خصلت ها در وجود آدمی نمی دهد. برای مثال «ایثار» که آنقدر به آن تاکید شده یعنی بخشش آنچه در اختیار داری و مورد احتیاج خودت هست! ایثار به معنای وسیعش نیز در خیلی از امور مطرح می شود. مثلا در باب دعا. می گویند برای غیر خیر بخواه، قبل از آنکه برای خودت بخواهی. نه آنکه اول برای خودت بخواهی و بعد برای او؛ و نه اینکه برای خودت بخواهی و بگویی خدایا همان را به او هم بده . ایثار در دعا این است که بگویی خدایا، به او عنایت کن. (و نه به من؛ و نه اول به او بعد به من؛ و نه اولبه من بعد به او...)در روایت آمده است که حضرت زهرا( سلام الله علیها) هنگام دعا برای مومنین و مومنات دعا می کردند و برای خودشان دعا نمی کردند. از ایشان سؤال کردند که چرا شما برای همه دعا می کنید اما برای خودتان چیزی نمی خواهید؟ ایشان فرمودند «الجار، ثم الدار» به این میگویند ضد حس انحصارطلبی. برای دیگران خواستن ... این روح در سراسر دستورات اسلامی وجود دارد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]
صفحات پیشنهادی
اختتامیه مسابقات سراسری قرآن فردا برگزار میشود
با حضور حجتالاسلام ناطق نوری اختتامیه مسابقات سراسری قرآن فردا برگزار میشود شناسهٔ خبر 2509269 یکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶ ۴۵ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی مراسم اختتامیه سی و هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم فردا با حضور حجت الاسلام والمسلمین ناطق نوری در تبریز برگزارسهروردی نماینده اخص فلسفه ایرانی اسلامی است
سید عرب سهروردی نماینده اخص فلسفه ایرانی اسلامی است شناسهٔ خبر 2504300 دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰ ۰۲ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها عضو هیئت علمی دانشنامه جهان اسلام گفت مجتهدی به این دلیل درباره سهروردی کتاب مینویسد که سهروردی نماینده اخص فلسفه ایرانی اسلامی است کتاب مضرورت پیادهکردن احکام نورانی قرآن در جامعه اسلامی
چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳ ۴۳ نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت برگزاری مسابقات سراسری قرآن کریم کاری بس ارزشمند است و باید سعی کنیم این مسابقات مقدمهای برای پیاده کردن بیش از پیش احکام نورانی قرآن در جامعه باشد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه آذربقرآن اول به نماز تأکید دارد بعد رسیدگی به دیگران
پای درس اخلاق آیت الله مظاهری قرآن اول به نماز تأکید دارد بعد رسیدگی به دیگران شناسهٔ خبر 2504431 دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰ ۰۷ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی آیت الله مظاهری دردرس اخلاق گفت قرآن اول نماز را میگوید وبعداز نماز رسیدگی به دیگران رامیگوید انسان میتوانتشیع انگلیسی وحدت امت اسلامی را به خطر انداخته است
آیتالله اراکی تأکید کرد تشیع انگلیسی وحدت امت اسلامی را به خطر انداخته است شناسهٔ خبر 2506316 چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳ ۰۷ دین و اندیشه > اندیشمندان دبیرکل مجمع جهانی تقریب با بیان اینکه تحریف ادیان و بدعتگذاری مشکل همیشگی ادیان الهی در طول تاریخ بوده است اظهارداشت دشمنسومین روز مسابقات سراسری قرآن با رقابتهای رشته حفظ آغاز شد
سومین روز مسابقات سراسری قرآن با رقابتهای رشته حفظ آغاز شد شناسهٔ خبر 2507620 جمعه ۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳ ۰۴ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی سومین روز سیوهفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در تبریز با رقابت 26 حافظ 20 جزء و کل قرآن کریم آغاز شد به گزارش خبرگزاری مهر در سومین۱۲ فرصت ویژه صدور انقلاب اسلامی
یادداشت ۱۲ فرصت ویژه صدور انقلاب اسلامی شناسهٔ خبر 2505242 پنجشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰ ۰۸ دین و اندیشه > اسلام در جهان فرصتهای بسیاری برای ایفای نقش فعال در ایجاد همگرایی مسلمین و صدور تفکر اسلام ناب در جهان وجود دارد که متاسفانه کمتر از این فرصتها سود جستهایم به گزارش خبرگهیات داوران سیوهفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن معرفی شدند
دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹ ۴۶ رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه اسامی هیات داوران سی و هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در بخش برادران را اعلام کرد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حجتالاسلاموالمسلمین حسینی با بیان اینکه 25 داور برادرچشم اندازهای مدرن در حقوق اسلامی بررسی شد
چشم اندازهای مدرن در حقوق اسلامی بررسی شد شناسهٔ خبر 2504035 دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹ ۲۱ دین و اندیشه > سایر چشم اندازهای مدرن در حقوق اسلامی تلاش میکند به تجزیه و تحلیل قوانین اسلامی نه تنها در سنت حقوقی کلاسیک شریعت بلکه به مثابه گفتمانی مدرن مدرن و در زمینه معاصر آن بپرداوزیر ارشاد اسلامی مطرح کرد برگزاری جشنواره سراسری اقوام ایرانی در کرمانشاه
وزیر ارشاد اسلامی مطرح کردبرگزاری جشنواره سراسری اقوام ایرانی در کرمانشاهوزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با استقبال از برگزاری جشنواره سراسری اقوام ایرانی در کرمانشاه عنوان کرد مذاهب گوناگون کشور از پتانسیلهای فرهنگی هنری و موسیقایی ارزشمندی برخوردارند به گزارش خبرگزاری فارس از کرتهدید کشورهای عربی و اسلامی حامی تروریست توسط الازهر
در همایشی تهدید کشورهای عربی و اسلامی حامی تروریست توسط الازهر گروههای تروریستی یک دستاورد دینی و اسلامی نیستند بلکه اسلام و ادیان از آنها مبرا هستند به گزارش سرویس دینی جام نیوز احمد الطیب شیخ الازهر برخی کشورهای عربی و اسلامی حامی تروریسم را تهدید کرد در صورتی کرهبری اخلاقمدار، ثمره پارادایم مدیریت اسلامی
رهبری اخلاقمدار ثمره پارادایم مدیریت اسلامیبا مرور گسترده ادبیات موضوع و شرح تئوریهای رهبری اخلاقی که پیش از این در ادبیات علمی غرب بسط پیدا کرده بود تئوری نوینی در این حوزه براساس موازین اسلامی و سیر منطقی مفاهیم استخراجشده در این حوزه با عنوان رهبری اخلاقمدار ارائه شده افقه حکومتی؛ نرم افزار نهایی مدیریت جامعه در فرایند تکاملی انقلاب اسلامی
فقه حکومتی نرم افزار نهایی مدیریت جامعه در فرایند تکاملی انقلاب اسلامیبا توجه به فرایند تکاملی انقلاب اسلامی و تغییر شرایط امکانات و نیازهای انقلاب در فرایند تکاملی خود فقه بهعنوان نرم افزار مدیریتی انقلاب نیز سیری تکاملی داشته است بخش دوم و پایانی د سیر تطور فقه درشماره جدید فصلنامه علمی ـ پژوهشی اقتصاد اسلامی منتشر شد
شماره جدید فصلنامه علمی ـ پژوهشی اقتصاد اسلامی منتشر شد شناسهٔ خبر 2506269 چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳ ۰۹ دین و اندیشه > اندیشکده ها پنجاه و سومین فصلنامه علمی ـ پژوهشی اقتصاد اسلامی به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد به گزارش خبرگزاری مهر پنجاه و سومین فصلنامه عتجمع جوانان مسلمان در آلمان با شعار وحدت اسلامی
جهان اسلام تجمع جوانان مسلمان در آلمان با شعار وحدت اسلامی بیش از دو هزار جوان مسلمان برای سر دادن شعار وحدت اسلامی در ایالت هامبورگ آلمان تجمع خواهند کرد به گزارش سرویس دینی جام نیوز گروه ها و نهادهای مردم نهاد مختلف اسلامی آلمان تصمیم دارند تا چهارمین کنفرانس بزرگ جوانان مسلمسابقات سراسری قرآن پرجاذبه ترین رویداد فرهنگی کشور است
استاندار آذربایجانشرقی مسابقات سراسری قرآن پرجاذبه ترین رویداد فرهنگی کشور است شناسهٔ خبر 2506468 چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲ ۴۲ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی استاندار آذربایجانشرقی با تاکید بر اینکه برگزاری مسابقات قرآن پرجاذبهترین اقدام فرهنگی کشور است گفت همه مسئولاحکیمه نصیری از مازندران حافظ برتر مسابقات سراسری قرآن کریم شد
حکیمه نصیری از مازندران حافظ برتر مسابقات سراسری قرآن کریم شد شناسهٔ خبر 2509261 یکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶ ۳۸ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی مقام های برتر رشته حفظ کل سی و هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در رشته حفظ کل بخش بانوان اعلام شد به گزارش خبرگزاری مهر با برگز-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها