تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1835873864
باب حطة چیست و چرا اهل بیت(ع) بدان تشبیه شده اند؟
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
پرسمان دینی؛
باب "حطة" چیست و چرا اهل بیت(ع) بدان تشبیه شده اند؟
برای بنیاسرائیل، باب حطّهای بود و ای امت پیامبر! برای شما نیز باب حطهای قرار داده شده که همان اهل بیت پیامبرند.
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، داستانهای بسیاری از یهودیان در قرآن نقل شده است که برخی از آنها پیرامون سرزمین مقدس است. در یکی از این آیات، نحوه ورود آنان به این سرزمین اینگونه بیان شده است: «وَ إِذْ قُلْنَا ادْخُلُوا هذِهِ الْقَرْیَةَ فَکُلُوا مِنْها حَیْثُ شِئْتُمْ رَغَداً وَ ادْخُلُوا الْبابَ سُجَّداً وَ قُولُوا حِطَّةٌ نَغْفِرْ لَکُمْ خَطایاکُمْ وَ سَنَزیدُ الْمُحْسِنین»؛[1] و [به خاطر بیاورید] زمانى را که گفتیم: در این شهر(بیت المقدس) وارد شوید! و از نعمتهاى فراوان آن، هر چه میخواهید بخورید! و از درب [معبد بیت المقدس] با خضوع و خشوع وارد گردید! و بگویید: خداوندا! گناهان ما را بریز! به دنبال آن، خطاهاى شما را خواهیم بخشید و به نیکوکاران پاداش بیشترى خواهم داد.
تفسیر این آیه شریفه در نکات زیر بیان میشود:
1. در این آیه، دستور پروردگار به یهودیان مبنی بر ورود به شهر مقدس نقل شده است. اما در اینکه مراد از این شهر چه شهری است، میان مفسران اختلاف دیدگاه وجود دارد؛ که برخی آنرا بیت المقدس دانسته[2] و گروهی نیز شهرهای دیگری را مطرح کردهاند. [3]
خداوند در کنار این تکلیف، نعمتهای این شهر حاصلخیز و پربرکت را نیز در اختیار آنان قرار داده و دستشان را در استفاده از طعامها و نعمتهای این شهر، باز میگذارد.[4]
2. زمانی که یهودیان توانستند این شهر را فتح کنند، خداوند به آنها دستور میدهد به شکرانه این فتح بزرگ، در حال شکر، از درب خاصی وارد شوند.[5] این سفارش برای یک درب مشخص، میباشد که البته در اینکه نام این درب چه بوده؛ بسیاری از مفسران شیعه[6] و اهل سنت[7] نام این درب را «حطّه» دانستهاند.
کلمه «حطّة» خبر برای مبتدای محذوف«مسألتنا؛ درخواست ما» است.[8] منظور از «حطّه» نیز ریزش گناهان میباشد.[9] در نتیجه معنای آیه این است؛ «بگویید؛ درخواست ما این است که ما را از گناهان، پاک نمایی».
با تمام اینها، خداوند در آیه بعد، نافرمانی بنی اسرائیل از این دستورات را ذکر میکند: «ولى آنان که ستمکار بودند گفتار خدا را بر خلاف آن تغییر دادند و ما نیز در برابر این نافرمانى، عذابى از آسمان بر آنان فرستادیم».[10]
ذیل این آیات، روایاتی ذکر شده که «اهل بیت(ع)» را به «باب حطه» تشبیه کرده است:
رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم: «مَثَل أهل بیت من در میان شما، مانند کشتی نوح(ع) است؛ هر که بر آن سوار شود، نجات مییابد و هر که سوار نشود، از بین میرود. همچنین اهل بیت چون باب حطهاند که هر که از آن وارد شود؛ نجات یافته و کسی که از آن داخل نشود؛ هلاک میشود».[11]
امیرالمومنین سلام الله علیه: «برای بنیاسرائیل، باب حطّهای بود و ای امت پیامبر! برای شما نیز باب حطهای قرار داده شده که همان اهل بیت پیامبرند. به شما امر شده از افراد هدایتشده اهل بیت پیروی کنید؛ تا بدین وسیله، گناهان شما بخشیده شود ... باب حطه شما از حطه بنیاسرائیل برتر است؛ زیرا برای آنها از چوب بوده ولی ما اهل بیت؛ ناطق، صادق، مورد رضایت خداوند، هادی و فاضل هستیم».[12]
روایات دیگری نیز بر این مطلب دلالت دارند.[13]
مجموعه این روایات، ارتباطی به کلمه «حطه» در آیه مورد بحث ندارند؛ بلکه بر این مبنا میباشند که درب مذکور در آیه به نام «حطه» بوده و بنیاسرائیل برای نجات باید از آن درب و با حالتی خاص وارد میشدند، تا نجات یافته و رستگار شوند. اما وسیله رستگاری مسلمانان اهل بیت(ع) میباشند و به عبارتی مراد این است که اهل بیت(ع) به منزله آن درگاه میباشند که هر که از بنیاسرائیل، به آن پناه آورد، گناهان او آمرزیده شد، به همین طریق، هر کس به اهل بیت پیامبر(ع) پناه آورد، نجات خواهد یافت.[14]
پی نوشتها:
[1]. بقره، 58. آیه 161 سوره اعراف نیز تا حد زیادی مشابه با این آیه است.
[2]. طبری، محمد بن جریر، جامع البیان فی تفسیر القرآن، ج 1، ص 237، بیروت، دار المعرفة، چاپ اول، 1412ق؛ رشیدالدین میبدی، احمد بن ابی سعد، کشف الأسرار و عدة الأبرار، تحقیق، حکمت، علی اصغر، ج 1، ص 203، تهران، امیر کبیر، چاپ پنجم، 1371ش.
[3]. ثعلبی نیشابوری، احمد بن ابراهیم، الکشف و البیان عن تفسیر القرآن، ج 1، ص 201، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ اول، 1422ق؛ فیض کاشانی، ملامحسن، تفسیر الصافی، تحقیق، اعلمی، حسین، ج 1، ص 135، تهران، الصدر، چاپ دوم، 1415ق.
[4]. طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، مقدمه، بلاغی، محمد جواد، ج 1، ص 247، تهران، ناصر خسرو، چاپ سوم، 1372ش.
[5]. ابن کثیر دمشقی، اسماعیل بن عمرو، تفسیر القرآن العظیم، تحقیق، شمس الدین، محمد حسین، ج 1، ص 174، بیروت، دار الکتب العلمیة، منشورات محمدعلی بیضون، چاپ اول، 1419ق.
[6]. شیخ طوسی، محمد بن حسن، التبیان فی تفسیر القرآن، مقدمه، شیخ آقا بزرگ تهرانی، تحقیق، قصیرعاملی، احمد، ج 1، ص 263، بیروت، دار احیاء التراث العربی، بیتا؛ مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 1، ص 268، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ اول، 1374ش؛
[7]. قرطبی، محمد بن احمد، الجامع لأحکام القرآن، ج 1، ص 410، تهران، ناصر خسرو، چاپ اول، 1364ش؛ سیوطی، جلال الدین، الدر المنثور فی تفسیر المأثور، ج 1، ص 71، قم، کتابخانه آیة الله مرعشی نجفی، 1404ق.
[8]. صافی، محمود بن عبد الرحیم، الجدول فی اعراب القرآن، ج 1، ص 135، دمشق، بیروت، دار الرشید، مؤسسة الإیمان، چاپ چهارم، 1418ق.
[9]. راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، تحقیق، داودی، صفوان عدنان، ص 242، دمشق، بیروت، دارالقلم، الدار الشامیة، چاپ اول، 1412ق.
[10]. بقره، 59.
[11]. شیخ طوسی، الامالی، ص 60، قم، دار الثقافة، چاپ اول، 1414ق؛ همچنین با اندکی تفاوت در: صفار، محمد بن حسن، بصائر الدرجات فی فضائل آل محمّد(ص)، محقق، مصحح، کوچه باغی، محسن بن عباسعلی، ج 1، ص 297، قم، مکتبة آیة الله المرعشی النجفی، چاپ دوم، 1404ق؛ أبو القاسم طبرانی، سلیمان بن أحمد، الروض الدانی(المعجم الصغیر)، محقق، محمد شکور محمود الحاج أمریر، ج 1، ص 240، بیروت، دار عمار، المکتب الإسلامی، چاپ اول، 1405ق؛ شجری جرجانی، یحیى بن حسین، ترتیب الأمالی الخمیسیة، تحقیق، محمد حسن محمد حسن إسماعیل، ج 1، ص 199، بیروت، دار الکتب العلمیة، چاپ اول، 1422ق.
[12]. عسکری، امام ابومحمد حسن بن علی، التفسیر المنسوب الی الامام العسکری، ص 546، قم، مدرسه امام مهدی، چاپ اول، 1409ق.
[13]. ر.ک: خزاز رازی، علی بن محمد، کفایة الاثر فی النصّ علی الأئمة الإثنی عشر، محقق، مصحح، حسینی کوهکمری، عبد اللطیف، ص 34، قم، بیدار، 1401ق؛ ابن أبی زینب نعمانی، محمد بن ابراهیم، الغیبة، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، ص 44، تهران، نشر صدوق، چاپ اول، 1397ق.
[14]. آقا جمال خوانساری، محمد، شرح بر غرر الحکم و درر الکلم، محقق، مصحح، حسینی ارموی محدث، جلالالدین، ج 6، ص 186، دانشگاه تهران، چاپ چهارم، 1366ش.
۱۷/۱۲/۱۳۹۳ - ۰۹:۱۴
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 78]
صفحات پیشنهادی
هیچ گزینهای در مقابل اعتقاد به قرآن و اهل بیت(ع) کارایی ندارد
رئیس سازمان اوقاف هیچ گزینهای در مقابل اعتقاد به قرآن و اهل بیت ع کارایی ندارد شناسهٔ خبر 2509817 دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲ ۴۵ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی رئیس سازمان اوقاف در اختتامیه سیوهفتمین مسابقات سراسری قرآن گفت ۳۶ سال است تمام گزینهها را به کار گرفتند و فهمیمردم اندونزی تحت تأثیر فرهنگ اهل بیت(ع) هستند
مشاور رسانهای رئیس جمهوری اندونزی مردم اندونزی تحت تأثیر فرهنگ اهل بیت ع هستند شناسهٔ خبر 2513002 شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱ ۴۹ دین و اندیشه > اسلام در جهان مسراوی مشاور رسانه ای رئیس جمهور اندونزی در ديدار با حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت مردم اچیستی روانشناسی،چرایی و چگونگی پرداختن به آن در بستر انسانشناسی
یادداشت چیستی روانشناسی چرایی و چگونگی پرداختن به آن در بستر انسانشناسی شناسهٔ خبر 2510160 چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹ ۵۰ دین و اندیشه > سایر مقاله چیستی روانشناسی چرایی و چگونگی پرداختن به آن در بستر انسانشناسی به رابطه روانشناسی و انسان شناسی می پردازد به گزارش خبرگچرا اهل بهشت در بهشت جاودانند؟
حدیث چرا اهل بهشت در بهشت جاودانند اهل بهشت به خاطر نیت هایشان برای همیشه در بهشت جاودانند به گزارش سرویس دینی جام نیوز از امام جعفر صادق علیهالسلام درباره جاودانگی در بهشت و دوزخ سوال شد ایشان فرمودند اهل دوزخ بدان جهت در دوزخ جاودانند كه در دنیا نیّت آنههمایش جامعه و تعلیم و تربیت ۶ اسفندماه برگزار میشود
همراه با نکوداشت دکتر علی شریعتمداری همایش جامعه و تعلیم و تربیت ۶ اسفندماه برگزار میشود شناسهٔ خبر 2502784 یکشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲ ۲۱ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها همایش جامعه و تعلیم و تربیت و بزرگداشت دکتر علی شریعتمداری ۶ اسفندماه در دانشگاه خوارزمی برگزار می شوددر چهارمین روز از هفته امور تربیتی 228 مربی تربیتبدنی چرام تجلیل شدند
در چهارمین روز از هفته امور تربیتی228 مربی تربیتبدنی چرام تجلیل شدندهمزمان با چهارمین روز از هفته امور تربیتی و تربیت اسلامی از ۱۲۰ مربی پرورشی تربیت بدنی مشاوره و بهداشت و ۱۰۸ دانشآموز برگزیده مسابقات قرآن عترت و نماز در چرام تجلیل به عمل آمد به گزارش خبرگزاری فارس از چرامچرا معاد از اصول دین است؟
چرا معاد از اصول دین است علت اینکه مسلمین معاد را جزء اصول دین قرار داده ا ند این بوده که اسلام درباره معاد یک امر علاوه اى از ما خواسته یعنى نخواسته ما فقط آن را به عنوان یکى از ضروریات اسلام به طفیل قبول نبوت قبول کرده باشیم خواسته که خود ما هم مستقلا به آن ایمان و اعتقادحجتالاسلام محمدی مطرح کرد هیچ گزینه روی میزی در برابر اعتقاد به خدا و ارادت به اهلبیت(ع) کارایی ندارد
حجتالاسلام محمدی مطرح کردهیچ گزینه روی میزی در برابر اعتقاد به خدا و ارادت به اهلبیت ع کارایی نداردرئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به کج فهمی غربیها درباره مردم ما گفت هیچ گزینه روی میزی در برابر اعتقاد به خدا و ارادت به اهلبیت ع کارایی ندارد به گزارش خبرنگار فعگردهمایی شاعران اهلبیت در محفل شعر فجر
همزمان با آغاز ایام فاطمیه گردهمایی شاعران اهلبیت در محفل شعر فجر آخرین محفل از سری محافل نهمین دوره جشنواره بین المللی شعر فجر با محوریت شعر آیینی در شهر قم برگزار میشود به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز همزمان با آغاز ایام فاطمیه آخرین محفل از سری محافل نهمین دوره جشنعلت مخفیبودن قبر حضرت فاطمه(س) چیست؟
سهشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۷ ۵۵ یک کارشناس ارشد الهیات در رابطه با علت مخفی بودن قبر حضرت فاطمه زهرا س گفت در مورد اینکه قبر تنها یادگار پیامبر ص مخفی ماند دو علت میتوان بیان کرد که یکی از علل آن عداوت و دشمنی حکام با اهل بیت ع بوده است ایرج یارمحمدی در گفتوگو با خبرنگار خیکبار بخوان و برای همیشه آنرا چراغ راهت ساز !
یکبار بخوان و برای همیشه آنرا چراغ راهت ساز فرهنگ > دین و اندیشه - سید محمدرضا دین پرور در سالی که گذشت جرج جرداق هم درگذشت آنکه نسل ما نامش را در خاطره و یادش را در جانش حفظ کرد جرج جرداق خوش درخشید چون خورشید حقیقت را دید و آنرا شناخت لمس کرد گرمایامام جمعه منوجان: ایام فاطمیه بهانهای برای شناخت بهتر حریم اهل بیت است
امام جمعه منوجان ایام فاطمیه بهانهای برای شناخت بهتر حریم اهل بیت استامام جمعه منوجان گفت ایام فاطمیه بهانهای برای اتصال حلقه نبوت و امامت و شناخت هرچه بهتر حریم اهل بیت ع است به گزارش خبرگزاری فارس از منوجان حجتالاسلام امین رضوانی عصر امروز در جلسه شورای فرهنگ عمومیگزارش فارس از پیشنشست همایش حکومت علوی رهایی: تئوری ملی امیرالمؤمنین(ع) توحید بود/ پورعزت: واژه تئوری در شأن
گزارش فارس از پیشنشست همایش حکومت علویرهایی تئوری ملی امیرالمؤمنین ع توحید بود پورعزت واژه تئوری در شأن اهلبیت نیستعضو هیئت علمی دانشگاه مفید گفت علی ع با توحید جهان را میشناسد و از آنجا رابطه والی با مردم را میشناسد و پیاده میکند به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاچرا مسلمانان در روز قیامت نورانی هستند؟
معارف چرا مسلمانان در روز قیامت نورانی هستند حضرت رسول خدا ص پس از نماز صبح بینالطلوعین در مسجد مینشستند و به سؤالات مردم در زمینههای مختلف پاسخ میدادند و در سخنی علت نورانی و ممتاز بودن امتش را نسبت به سایر امتها بیان میدارند به گزارش سرویس دینی جام نیوزمردم قم در حرم کریمه اهل بیت(س) از رئیس جمهور استقبال می کنند
چهارشنبه ششم اسفند مردم قم در حرم کریمه اهل بیت س از رئیس جمهور استقبال می کنند خبرگزاری پانا مردم قم روز چهارشنبه ششم اسفند با استقبال در حرم حضرت معصومه س میزبان رئیس جمهور و هیئت دولت در چهاردهمین سفر استانی خواهند بود ۱۳۹۳ يکشنبه ۳ اسفند ساعت 07 39 به گزارش خبرگزاری پااهل سنت، رهبر ندارند! +فیلم
پیامک بینندگان شبکه وهابی کلمه اهل سنت رهبر ندارند فیلم اگر این افراد و شبکه هایشان دنباله رو اهل سنت هستند پس چرا تفکراتشان شبیه به هیچ کدام از مذاهب چهارگانه اهل سنت نیست اگر هم طرفدار داعش و گروه های تکفیری و تروریستی هستند پس چرا این موضوع را حاشا می کنند و خود را از آنبهترين وسايل تقرب به خداوند چيست؟
معارف بهترين وسايل تقرب به خداوند چيست روزه گرفتن سپری است در برابر آفت های دنیوی حجابی است در برابر عذاب های اخروی به گزارش سرویس دینی جام نیوز بهترين وسايل تقرب به خداوند چيست قرآن حكیم ای كسانی كه ایمان آورده اید از مخالفت با دستورات الهی پرهیز كنید و وسیله ای برای-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها