محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830862680
چرا مسلمانان در روز قیامت نورانی هستند؟
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
معارف؛
چرا مسلمانان در روز قیامت نورانی هستند؟
حضرت رسول خدا (ص) پس از نماز صبح بینالطلوعین در مسجد مینشستند و به سؤالات مردم در زمینههای مختلف پاسخ میدادند و در سخنی علت نورانی و ممتاز بودن امتش را نسبت به سایر امتها بیان میدارند.
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، واژه «عبادت» در اصل به نظر بسیارى از واژه شناسان به معناى «خضوع» است و طبرى در تفسیر «جامع البیان» مىگوید: اصل عبودیت که به نظر او شامل عبادت نیز مىشود، نزد همه عرب به معناى ذلت و خاکسارى است.
ابوعلی سینا معتقد است: «العبادة هی غایة الخضوع و التذلّل؛ عبادت نهایت خصوع و فروتنی است» و شهید مطهری در تعریف عبادت آورده است: پرستش آن حالتی است که در آن، انسان یک توجهی میکند که از ناحیه باطن خودش به آن حقیقتی که او را آفریدهاست و خودش را در قبضه قدرت او میبیند، خودش را به او نیازمند و محتاج میبیند. در واقع سیری است که انسان از خلق به سوی خالق میکند. این امر اساساً قطع نظر از فایده و اثری که داشته باشد، خودش یکی از نیازهای روحی بشر است.
آگاهی عمیق و بصیرت و اندیشه در دین، رمز ارزشمندی کارها و عبادات است و بدون آن عمل، فاقد ارزش لازم است لذا یکی از مواردی که میتواند ما را در انجام عبادت، راغب کند پیبردن به حکمت عبادات است.
آیتالله جوادی آملی از جمله کسانی است که به طور مفصل درباره حکمت و فلسفه اعمال عبادی دین مبین اسلام سخن گفته است. آنچه در ادامه میخوانید به موضوع «طهارت و حکمت آن» میپردازد که برگرفته از بیانات این عالم فرزانه است.
انسان طاهر محبوب خداست و اگر کسی محبوب خدا شد آثار خدایی در او ظهور پیدا میکند؛ زیرا خدای سبحان، محبوب خود را رها نمیکند. اگر عبادت ظاهری را مقرر کرد رازش که محبوب شدن است را در کنار آن قرار داد.
قرآن کریم به عنوان فیضی عظیم از طرف خداوند نازل شده است کسانی از این قرآن سهم دارند که طاهر باشند چنانکه خدای سبحان در کتابش میفرماید: «نَّهُ لَقُرْآنٌ کَرِیمٌ، فِی کِتَابٍ مَّکْنُونٍ، لَّا یَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ.» افراد مطهّر و پاک از معارف قرآن بهره میگیرند.
مطهّر واقعی، اهل بیت عصمت و طهارتند. قرآن کریم در آیه «إِنَّما یُریدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهیراً» اهل بیت را به عنوان «مطهّر» معرفی فرموده است و در آیات پیش یادآوری شد که به عمق قرآن کسی جز مطهر نمیرسد و اهل بیت عصمت و طهارت هم مطهرند. و آنها هستند که به حقیقت قرآن راه دارند و شاگردان آنها هم به اندازه طهارتشان بهره میگیرند.
حکمت طهارت در آینه قرآن
از آنچه گذشت، معلوم شد که طهارت به عنوان راز و حکمت عبادت تعیین شده است؛ اما مراد نه طهارت ظاهری است. اگر خداوند درباره وضو گرفتن میفرمود: وضو بگیرید برای آنکه پاک شوید، انسان خیال میکرد که این آب، ظاهر بدن را شستوشو میکند و به انسان طهارت ظاهری میدهد؛ اما این معنا را درباره تیمم هم میفرماید، که تیمم بگیرید، صورت را خاکآلود کنید، تا پاک شوید. آب ممکن است انسان را به طهارت ظاهری طاهر کند؛ اما دستها را خاکآلود کردن و به صورت کشیدن، انسان را به «طهارت معنوی» میرساند.
در تشریح تیمم میفرماید: «فَلَمْ تَجِدُواْ مَاء فَتَیَمَّمُواْ صَعِیدًا طَیِّبًا فَامْسَحُواْ بِوُجُوهِکُمْ وَأَیْدِیکُم مِّنْهُ مَا یُرِیدُ اللّهُ لِیَجْعَلَ عَلَیْکُم مِّنْ حَرَجٍ وَلَـکِن یُرِیدُ لِیُطَهَّرَکُمْ وَلِیُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَیْکُمْ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ» آنجا که آب نیافتید از خاک طیب و پاک استفاده کرد و تیمم کنید چهره و دستها را از معبد روی زمین خاکآلود و مسح کنید. خدا نمیخواهد بر شما تنگ بگیرد، لیکن اراده پاکی شما را نموده و میخواهد نعمت خویش را بر شما تمام کند. باشد که سپاسگزارید.
برخی از فقها از اینکه انسان تنها دست به سنگ صاف بزند و به صورت بکشد اشکال کرده گفتهاند: چون در آیه کریمه آمده: «منه» پس چیزی باید از زمین به صورت انسان بچسبد؛ باید صورت را خاک مالی کرد تا گرد و غبار از زمین به صورت بچسبد.
آنگاه فرمود: خداوند نمیخواهد هیچ گونه دشواری بر شما تحمیل کند؛ بلکه میخواهد شما را پاک کند. معلوم میشود انسان از اینکه در تیمم خاک را به صورتش میمالد پاک میشود. از چه چیزی پاک میشود؟ بدیهی است این عمل غرور و تکبر را از انسان میگیرد و انسان را تطهیر میکند. اگر انسان را تطهیر کرد دیگر انسان در برابر خواسته خداوند سخنی ندارد؛ نمیگوید «من نظرم آن است» پس طهارتی که مطلوب پروردگار است پاک شدن از غرور و کبر است.
همانطور که خداوند سبحان نعمتهای ظاهری را برمیشمارد و سپس میفرماید: شاکر نعمت باشید، تیمم را هم به عنوان نعمت، ذکر میکند تا انسان در برابر این نعمت شاکر باشد.
حکمتهای وضو در گفتار پیامبر (ص)
گفتهاند: اسرار عبادات را فرا بگیرد و بدانها عمل کنید. نماز خواندن و روزه گرفتن و وضو ساختن و دیگر تکالیف از احکام الهی است. هر یک از احکام برای آن است که انسان به اسرار آنها پی ببرد و آزاد شود.
مرحوم صدوق (قدس سره) نقل فرموده که رسول خدا (ص) پس از نماز صبح بین الطلوعین در مسجد مینشستند و به سؤالات مردم پاسخ میدادند. روزی دو نفر نوبت گرفته در محضر حضرت سؤالاتی طرح کنند. حضرت به اولی فرمود: گرچه شما قبل از آن برادر آمدید، لکن نوبت خود را به ایشان بدهید. چون شما اهل کرم ایثار هستید و او کار لازمی دارد و مستعجل است. (ادب رعایت نوبت را حضرت در آنجا آموختند) بعد فرمودند: من بگویم برای چه کاری آمدهاید یا شما میگویید؟
عرض کردند: یا رسولالله شما بفرمایید.
فرمود: یکی برای یاد گرفتن مسائل حج و دیگری برای سؤال و آموختن مسائل وضو آمده است. آنگاه سؤالها را جواب دادند:
وضو گرفتن، یعنی شستن صورت و دستها و مسح سر و پاها؛ شستن صورت، یعنی خدایا هر گناهی که با این صورت انجام دادم آن را شستوشو میکنم که با صورت پاک به جانب تو عبادت کنم و با پیشانی پاک سر بر خاک بگذارم.
شستن دستها در وضو یعنی خدایا از گناه دست شستم و گناهانی را که با دستم مرتکب شدهام، با شستن دست، آن را تطهیر میکنم.
مسح سر در وضو یعنی خدایا از هر خیال باطل و هوس خام که در سرپروراندم، سرم را تطهیر میکنم و آن خیالهای باطل را از سر به دور میافکنم.
مسح پا یعنی خدایا من از جای بد رفتن پا میکشم و این پا را از هر گناهی که با آن انجام دادهام تطهیر میکنم.
اگر کسی بخواهد نام مبارک حق تعالی را بر زبان آورد، باید دهان را تطهیر کند. مگر میشود با دهان ناشسته انسان نام خدا را ببرد؟ باید دهان را با آب مضمضه کند و بشوید. این گوشهای از حکمتهای وضو است.
پیامبر اکرم (ص) نیز میفرمایند: «یَحْشُرُ اللَّهُ أُمَّتِی یَوْمَ الْقِیَامَةِ بَیْنَ الْأُمَمِ غُرّاً مُحَجَّلِینَ مِنْ آثَارِ الْوُضُوءِ» امت من در قیامت میان سایر امتها ممتاز، نورانی محشور میشوند و این بر اثر وضوی آنان است.
علت این که از نماز و سایر عبادتها لذت نمیبریم، عدم آشنایی ما با این حکمتهاست، آنان که از عبادت لذت می برند، چیزی را با آن تبدیل نمیکنند.
حکمتهای وضو در بیان هشتمین امام
مرحوم ابن بابویه از امام هشتم نقل فرموده که حضرت به یکی از شاگردانش محمدبن سنان فرمود: حکمت وضو گرفتن این است که انسان با اعضای پاک متوجه خداوند سبحان شو. آیا میشود انسان با چشم گناه بکند با همان چشم و صورت متوجه خدا شود؟
اصولاً اسرار الهی دارای حقایقی است که «لا یَمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُونَ». اگر حقیقت قرآن را جز افراد با طهارت نمییابند، حقیقت این عبادت را هم جز افراد پاک نمییابند عبادت در کام انسان پاک لذت پیدا میکند و هیچ چیزی وی را به خود مشغول نخواهد کرد.
در وضو، شستن صورت با صابون کافی نیست؛ شستن صورت با نیت لازم است. اگر کسی صورت را با این قصد بشوید که خدایا برای وضوع گرفتن و امتثال امر تو و نماز خواندن صورتم را از هر گناه شستم و تطهیر کردم و برای این که با چهرهای پاک به سوی تو و در خاک تو بیفتم، او به اسرار عبادت پیبرده است و با فرشتگان ملاقات کرده و ملاقات میکند.
دستها را میشوید تا با دست پاک خدا را بخواند و به دعا برخیزد و سر و پا را مسح میکند، چون در نماز سر او پیداست و پاهای او به طرف قبله است؛ باید با فکر پاک و با پای پاک و از سرتا پا پاک باشد تا به طرف خداوند سبحان بایستد و لذت ببرد. لذا حضرت فرمود: چون بنده میخواهد برابر حق تعالی بایستد و کرامالکاتبین را ملاقات کند باید اعضا و جوارح پاک داشته باشد.
مشرق
۱۱/۱۲/۱۳۹۳ - ۱۹:۰۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]
صفحات پیشنهادی
پای درس اخلاق آیتالله جوادی آملی علت نورانیبودن مسلمانان در روز قیامت+پاسخ پیامبر(ص)
پای درس اخلاق آیتالله جوادی آملیعلت نورانیبودن مسلمانان در روز قیامت پاسخ پیامبر ص حضرت رسول خدا ص پس از نماز صبح بینالطلوعین در مسجد مینشستند و به سؤالات مردم در زمینههای مختلف پاسخ میدادند و در سخنی علت نورانی و ممتاز بودن امتش را نسبت به سایر امتها بیان میدارند به گعلت نورانیبودن مسلمانان در روز قیامت+پاسخ پیامبر(ص)
پای درس اخلاق آیتالله جوادی آملی علت نورانیبودن مسلمانان در روز قیامت پاسخ پیامبر ص حضرت رسول خدا ص پس از نماز صبح بینالطلوعین در مسجد مینشستند و به سؤالات مردم در زمینههای مختلف پاسخ میدادند و در سخنی علت نورانی و ممتاز بودن امتش را نسبت به سایر امتها بیان میدارند &nچرا روز ولادت حضرت زینب(س) روز پرستار نامگذاری شده است؟
دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹ ۰۰ یک کارشناس دینی تبیین سجایای اخلاقی و رفتاری حضرت زینب س را در الگوسازی برای زنان و دختران جامعه حایز اهمیت دانست حجتالاسلام علی آقامحمدی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه زنجان با بیان این مطلب اظهار کرد بانوان ایران«روز مسلمانان اوکلاهاما» با شعار روز تسامح برگزار شد
جهان اسلام روز مسلمانان اوکلاهاما با شعار روز تسامح برگزار شد 43 درصد از مسلمانان آمریکا اعلام کرده اند همیشه در معرض خشونت های نژادی و آزارهای مذهبی قرار دارند به گزارش سرویس دینی جام نیوز روز مسلمانان ایالت اوکلاهاما در آمریکا برای اولین بار برگزار شد روز مسلمانان این ایاعلت تعبیرات مختلف از عذاب روز قیامت چیست؟
علت تعبیرات مختلف از عذاب روز قیامت چیست تعابیر متعدد و مختلف از عذاب در آیات الهی به اقتضای فصاحت قرآن و رساندن مطلب به غایت بلاغت برای تأثیر بیشتر در نفوس مردم صورت گرفته است در این مقاله به دو شبهه که در مورد آیات قرآن کریم وارد کرده اند پاسخ می گوییم 1 ـ آیا آیهی دوم سورتاسیس هیات گفت و گو با مسلمانان در فرانسه
مسلمانان فرانسه تاسیس هیات گفت و گو با مسلمانان در فرانسه کازنوف هجوم های تروریستی ماه ژانویه از تمام هجوم های تروریستی سال 2014 بیشتر بود به گزارش سرویس دینی جام نیوز بعد از گذشت دو ماه از هجوم به مجله فرانسوی دولت فرانسه برای گسترش ارتباط خود با مسلمانان از ایجاد هیات گفتدومین روز سیوهفتمین دوره مسابقات قرآن آغاز شد
با رقابتهای حفظ 20 جزء دومین روز سیوهفتمین دوره مسابقات قرآن آغاز شد شناسهٔ خبر 2507126 پنجشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲ ۲۱ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی در دومین روز مسابقات سراسری قرآن کریم 24 شرکت کننده رشته حفظ 20 جزء رقابت خود را آغاز کردند به گزارش خبرگزاری مهر در نوبتبا توجه به تلاقی ایام نوروز و فاطمیه برنامههای هیاتهای مذهبی ابلاغ میشود
پنجشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰ ۴۴ رئیس شورای هیاتهای مذهبی کشور گفت با توجه به تلاقی ایام فاطمیه با ایام نوروز راهکارها و برنامههای هیاتهای مذهبی به تمام استانها ابلاغ میشود حجتالاسلام روحالدین دریکوند در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه لرستان با بیاسومین روز مسابقات سراسری قرآن با رقابتهای رشته حفظ آغاز شد
سومین روز مسابقات سراسری قرآن با رقابتهای رشته حفظ آغاز شد شناسهٔ خبر 2507620 جمعه ۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳ ۰۴ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی سومین روز سیوهفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در تبریز با رقابت 26 حافظ 20 جزء و کل قرآن کریم آغاز شد به گزارش خبرگزاری مهر در سومینوزیر ایرلندی مجبور به عذرخواهی از مسلمانان شد
وزیر ایرلندی مجبور به عذرخواهی از مسلمانان شد شناسهٔ خبر 2506651 جمعه ۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰ ۰۴ دین و اندیشه > اسلام در جهان وزیر ایرلندی که نظرات توهین آمیزی نسبت به اسلام داده بود مجبور شد عذرخواهی کند به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آن اسلام پس از تظاهرات ضدنژادمحدودکردن مسلمانان در اتریش با تصویب قوانین جدید
محدودکردن مسلمانان در اتریش با تصویب قوانین جدید شناسهٔ خبر 2507230 جمعه ۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰ ۲۵ دین و اندیشه > اسلام در جهان دولت اتریش با وضع قانونی جدید محدودیت های بیشتری را برای مسلمانان این کشور اعمال کرد امامان جماعت مساجد از این پس باید به زبان آلمانی سخنرانی کنند بهکتاب «چرا ملتها شکست میخورند؟»نقد و بررسی میشود
کتاب چرا ملتها شکست میخورند نقد و بررسی میشود شناسهٔ خبر 2507154 جمعه ۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰ ۰۷ دین و اندیشه > اندیشکده ها کتاب چرا ملتها شکست میخورند به همت گروه علمی - تخصصی جامعه شناسی سیاسی انجمن جامعه شناسی ایران نقد و بررسی می شود به گزارش خبرگزاری مهر گروه علمی -طرح جدید فرانسه برای گفتگو با مسلمانان
طرح جدید فرانسه برای گفتگو با مسلمانان شناسهٔ خبر 2507116 جمعه ۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰ ۰۸ دین و اندیشه > اسلام در جهان دولت فرانسه به منظور ارتباط بیشتر با مسلمانان این کشور در نظر دارد هیأت جدیدی برای گفتگو با مسلمانان تأسیس کند به گزارش خبرگزاری مهر برنار کازنوف وزیر کشور فرچرا و چگونه انفاق کنیم؟
چرا و چگونه انفاق کنیم یک عضو هیات علمی جامعةالمصطفی العالمیه گفت انفاق کننده در قیامت در امنیت است گریان و نالان نخواهد بود و خداوند عذاب الهی را از انفاق کنندگان دور میسازد حجتالاسلام ناصر رفیعی در جمع نمازگزاران و روزه داران در حرم مطهر حضرت معصومه س با اشاره به تفسیرچرا قبله مسلمين تغيير كرد؟
چرا قبله مسلمين تغيير كرد نمازی که رو به سوی کعبه صورت میگیرد باعث تجدید خاطره ایثارگری و شرک ستیزی حضرت ابراهیم خلیل علیه السلام است تا بدین وسیله تنفر از کفر و شرک پیوسته در دلها زنده بماند و مسلمانان لحظهای از ابراز نفرت و برائت از کافران و مشرکان غافل نباشند تغییر قچرا جهنم ابدی است؟
پرسمان چرا جهنم ابدی است بین جرم و مجازات رابطه تکوینی و رابطه علّی وجود دارد به گزارش سرویس دینی جام نیوز چنین به نظر می رسد ابدی بودن جهنم ظلم به بنده ها است چون در مقابل یک گناه باید از عذاب نامحدود و ابدی رنج بکشند در حالی که مدت زمانی که در این دنیا هستند محدود ونوروزی: نمیدانم چرا از من تقدیر نشد
نوروزی نمیدانم چرا از من تقدیر نشد بازیکن تیم فوتبال پرسپولیس گفت من بهترین بازیکن میدان شناخته شدم اما از من تقدیر نشد خبرگزاری فارس هادی نوروزی پس از پیروزی 3 بر صفر پرسپولیس برابر لخویا اظهار داشت بازی خوبی مقابل لخویا انجام دادیم و توانستیم به پیروزی برسیم و هواداران را-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها