محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830847962
چرا جهنم ابدی است؟
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
پرسمان؛
چرا جهنم ابدی است؟
بین جرم و مجازات رابطه تکوینی و رابطه علّی وجود دارد.
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، چنین به نظر می رسد ابدی بودن جهنم ظلم به بنده ها است. چون در مقابل یک گناه باید از عذاب نامحدود و ابدی رنج بکشند. در حالی که مدت زمانی که در این دنیا هستند محدود و کوتاه است. آیا این نوعی ظلم از سوی خداوند نیست؟ در این مقاله به دنبال پاسخ این مطلب هستیم.
در پاسخ به این سوال دو نکته قابل تأمل است: نکته اول در واقع پاسخ نیست بلکه شاهدی است بر لزوم این خلود در عذاب و دومین نکته واقعاً پاسخ و توضیح مطلب است.
نکته اول اینکه کسانی که در عمر کوتاه 30 ،40 و ... سال گناه می کنند اگر مثلا40 هزار سال خدا عمر به آنها می داد چکار می کردند؟ آیا گناه نمی کردند؟ با اینکه این افراد می دانند که به زودی خواهند مرد اما گناه می کنند. حال اگر به آنها بگویند شما 4 میلیون سال زنده باش، چه خواهند کرد و چقدر وحشتناک و درنده خواهند شد؟
بنابراین، این که می گویند ما فقط 40 سال گناه کردیم قابل قبول نیست زیرا اگر 40 میلیون سال هم خدا به آنها عمر می داد باز هم گناه می کردند چنانکه عکسش هم همینطور است. کسی که 40 سال عبادت می کند هر چه عمر بیشتر داشته باشد عبادت بیشتری می کند.
همان طور که گفته شد اولاً این پاسخ، اصلی نیست. پاسخ اصلی این است که ، باید ببینیم نوع و کیفیت و ماهیت مجازات اخروی چه نوع مجازاتی است؟ لازم به توضیح است که مجازات به سه شکل قابل تصویر است و به سه صورت می توان مشاهده کرد:
دسته اول: مجازات های قرار دادی است ، که اعتباری است و بین جرم و مجازات رابطه تکوینی و رابطه حقیقی وجود ندارد. یک قرارداد واعتباری را خود مردم یا شارع یعنی خداوند متعال قرار داده پس محور و ماهیتش براساس قرارداد است.
مثلا در شرع مقدس اسلام این طوراست که اگر کسی شراب خورد مجازاتش 80 ضربه شلاق است. رابطه تکوینی بین شرب خمر و این شلاق نیست و اینها با هم رابطه ای ندارند. او شراب خورده و مست شده در حالی که ما داریم به پشتش شلاق می زنیم در ظاهر هیچ ارتباطی بین این دو فعل نیست.
یا مثلا اگر کسی ماشینش را فلان مکان پارک کرد باید آنقدر پول بدهد رابطه ای بین پارک ماشین در محل پارکینگ ممنوع و جریمه ای که پرداخت می کند وجود ندارد و تنها قرارداد است و اعتبار کرده اند، گاهی آن را کم می کنند گاهی هم زیاد می کنند. می توانند تابلو را از آنجا بردارند 100 متر بالاتر بزنند. همان جایی که دیروز پارک کردن ممنوع بود الان ممنوع نیست و 100 متر بالاترش که دیروز ممنوع نبود الان ممنوع می شود.
این نوع مجازات را مجازات های قرارداد می گویند. در این نوع مجازات همه عقلا می گویند باید بین جرم و مجازات تناسب باشد. اگر کسی که ماشینش را در محل پارکینگ ممنوع پارک کرده نمی توان او را اعدام کرد و اگر چنین مجازاتی بشود همه عقلای دنیا می گویند که بین این جرم و مجازات تناسب نیست و ظلم است یا اگر کسی مثلاً یک سیلی به صورت یک نفر زد دستش را قطع کنند یا او را بکشند. چون اینجا امکان رعایت تناسب هست، می شود بین جرم و مجازات تناسب برقرار کرد چون قراردادی و اعتباری است. دسته دوم: بین جرم و مجازات رابطه تکوینی و رابطه علّی وجود دارد. در واقع مجازات چیزی جز معلول خود جرم نیست که اصطلاحاً می گویند مکافات. در واقع مجازات، مکافات خود عمل است. مثلاً اگر کسی شراب بخورد و در حال مستی رانندگی کند و تصادف کند پایش فلج می شود یا ستون فقراتش شکسته و نخاعش قطع می شود و تا آخرعمر فلج است و نمی تواند اعتراض کند که من یک ساعت مست بودم چرا 70 سال فلج باشم؟
در پاسخ به او باید گفت این نتیجه کار خودت است و قراردادی نیست که ما کمترش کنیم و بگوییم چون یک ساعت بیشتر مست نبوده پس 20 سال فلج باشد اگر 4 ساعت مست بود مثلاً 80 سال فلج باشد ، این معلولیت نتیجه آن کار است.
اگر کسی یک لحظه هوس کرد که سم بخورد می میرد، نمی تواند بگوید یک لحظه هوس کردم ، یا اگر هوس کرد یک چاقو به چشمش بزند چرا تا آخرعمر کور باشد. این را همه عقلا پذیرفته اند که به ازای یک لحظه هوس کردن چرا تا آخر عمر باید کور باشد و می گویند این نتیجه عملش است. در اینجا تناسب اصلاً معنا ندارد که بگوییم باید بین جرم و مجازات تناسب باشد.
اما آیا مجازات اخروی از نوع اوّل است که باید تناسب داشته باشد تا ظلم نشود یا از نوع دوّم است که اصلاً امکان تناسب نیست؟ باید گفت از هر دو نوع فراتر است، حتی از نوع دوم هم فراتر است. چون مجازات اخروی چیزی جز خود عمل نیست و جز خود جرم نیست یعنی مجازات نتیجه جرم نیست بلکه خود جرم و تجسم عمل است. این گونه نیست که بگوییم قرارداد کردیم که اگر کسی مال یتیم خورد آتش در شکمش برود بعد بگویند چرا؟
اصلاً خوردن مال یتیم چیزی جز خوردن آتش نیست، فقط این آتش در قیامت شعله ور می شود " إنّ الذین یأکلون أموال الیتامی إنما یأ کلون فی بطونهم نارا وسیصلون سعیرا " اما در اینجا تجسم پیدا نیست و بروز نمی کند " یوم تبلی السرائر " آنجا آشکار می شود که این شخص واقعاً آتش خورده.
پس اگر این شد دیگر بحث تناسب معنا ندارد چون قرارداد در کار نبوده که آن را کم یا زیاد کنند. بعضی بین عذاب اخروی و مجازات دنیوی که قراردادی است مقایسه می کنند. خیال می کنند خدا قرارداده آن مجازات را و به دنبال این باور می گویند چرا تناسب نیست؟ در حالی که اصلاً بحث تناسب اینجا مطرح نیست چون مجازات چیزی جز خود عمل نیست.
یکی از همسران پیغمبر از خانمی که نزد پیغمبر آمده بود غیبت کرد، حضرت به او گفت دندانت را خلال کن. گفت: یا رسول الله من که غذا نخوردم، من روزه هستم. فرمود: نه بلند شو این کار را بکن. وقتی که خلال کرد پاره های گوشت از لای دندانش بیرون آمد. فرمود: این گوشت مرده ای است که خوردی، یعنی تجسّم ملکوتی غیبت را پیغمبر به این خانم نشان داد، این کار را گاهی اولیاء خدا هم می کردند
حاصل اینکه نباید مجازات اخروی با مجازات دنیوی به بهانه تناسب مقایسه شود. بعضی از جرائم، بعضی از گناهانی که انسان مرتکب می شود هر سه دسته مجازات را دارد. همان شرب خمری که مثال زده شد اگر شخص دستگیر بشود در محکمه اسلامی 80 ضربه شلاق می خورد، بچه هایش عقب مانده ذهنی می شوند، ممکن است سرطان دستگاه گوارش هم بگیرد اینها مکافات عملش هست. ممکن است تصادف کند و خسارت های فراوانی هم ببیند این هم مکافات دنیویش است. در آخرت، شرب خمر یک چهره، یک تجسم و یک حقیقتی دارد که آن حقیقت بروز می کند. عذاب این شخص جز همان عملش که در آخرت تجسم پیدا می کند چیزی نیست.
حق این است که انسان در جهنم جاودانه بماند چون گناه باعث شده که ماهیتش، ماهیت ناری و ماهیت جهنمی بشود. این ماهیت دیگر به درد بهشت نمی خورد. باید همیشه در جهنم باشد. بحث خلود درست است ولی اینکه چرا تناسب نیست ظلم است پاسخ همان است که گفته شد.
تبیان
۰۶/۱۲/۱۳۹۳ - ۰۹:۰۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 122]
صفحات پیشنهادی
عابدی میان بهشت و جهنم
حکایت عابدی میان بهشت و جهنم زن آلوده گفت به خدا سوگند تا عابد را نفریبم به خانه برنمى گردم به گزارش سرویس دینی جام نیوز ازحضرت امام باقرعلیه السلام وارد است که فرمود زنى هرزه گرد با چند نفر از جوانان بنى اسرائیل مصادف شد با قیافه به ظاهر آراسته خود آنها را فریفت یکى از جوچرا پیامبران از یک خانواده بودند؟
معارف چرا پیامبران از یک خانواده بودند نام ابراهیم در 69 مورد از قرآن مجید ذکر شده و در 25 سوره سخن از وی به میان آمده است و این نشان دهنده مقام والا و شخصیت ارزنده این پیامبر عظیم الشأن است به گزارش سرویس دینی جام نیوز یکی از سوالات مطرح در بحث نبوت اینکه چه دلیلی وجود دارچرا معاد از اصول دین است؟
چرا معاد از اصول دین است علت اینکه مسلمین معاد را جزء اصول دین قرار داده ا ند این بوده که اسلام درباره معاد یک امر علاوه اى از ما خواسته یعنى نخواسته ما فقط آن را به عنوان یکى از ضروریات اسلام به طفیل قبول نبوت قبول کرده باشیم خواسته که خود ما هم مستقلا به آن ایمان و اعتقادچرا پیامبر(ص) نام فاطمه را برای دخترشان انتخاب کردند؟
چرا پیامبر ص نام فاطمه را برای دخترشان انتخاب کردند به این دلیل اسم دخترم را فاطمه انتخاب نمودم چون خداوند او و دوستانش را از آتش جهنم جدا نموده است به گزارش سرویس دینی جام نیوز "فاطمه" دقیقا به چه معناست و چرا پیامبر این اسم را برای تنها دخترشان انتخابآیا جهنم برای گناهکاران ابدی است؟
عذاب ابدی آیا جهنم برای گناهکاران ابدی است به گزارش سرویس کشکول جام نیوز چنین به نظر می رسد ابدی بودن جهنم ظلم به بنده ها است چون در مقابل یک گناه باید از عذاب نامحدود و ابدی رنج بکشند در حالی که مدت زمانی که در این دنیا هستند محدود و کوتاه است آیا این نوعی ظلمچرا به عهد خویش وفادار نیستید و گناه میکنید؟
چرا به عهد خویش وفادار نیستید و گناه میکنید آری وفادار به عهد و اهل ایمان و تقوا محبوب حقاند بَلی مَنْ أَوْفی بِعَهْدِهِ وَ اتَّقی فَإِنَّ اللَّهَ یحِبُّ الْمُتَّقینَ 13 متّقی محبوب خداست زیرا فضیلتی دارد که دیگران آن را ندارند گروهی از یهودیان و مسیحیان بر این باورندچرا بین حقوق زن و مرد در اسلام تناقض وجود دارد؟
پرسمان چرا بین حقوق زن و مرد در اسلام تناقض وجود دارد زن میتواند با صلاحدید خود و اطرافیانش تقاضای مرد را رد کرده یا قبول کند به گزارش سرویس دینی جام نیوز یکی از سوالات مطرح رد بین برخی جوانان اینکه چرا بین حقوق زن و مرد در اسلام تناقض وجود دارد پاسخ در مورد تناقض بین حقوقچرا به حضرت زينب سلام الله عليها لقب عقيله العرب را مي دهند؟
پرسمان چرا به حضرت زينب سلام الله عليها لقب عقيله العرب را مي دهند حضرت زينب س در عين اينكه داراي ابعاد شخصيتي متعدد و والايي بودند از عقل و خردمندي بسيار بالايي نيز برخوردار بودند و به اين خاطر است كه ايشان را عقيلةالعرب و يا عقيله بني هاشم مينامند به گزچرا روز ولادت حضرت زینب(س) روز پرستار نامگذاری شده است؟
دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹ ۰۰ یک کارشناس دینی تبیین سجایای اخلاقی و رفتاری حضرت زینب س را در الگوسازی برای زنان و دختران جامعه حایز اهمیت دانست حجتالاسلام علی آقامحمدی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه زنجان با بیان این مطلب اظهار کرد بانوان ایرانبا وجود علم خدا،چرا فرشتگان را نگهبان گماشته است؟
حدیث با وجود علم خدا چرا فرشتگان را نگهبان گماشته است وجود فرشتگان نگهبان موجب میشود که انسان از نافرمانى خدا بيشتر خوددارى و اجتناب كند بداند آنها گواهى مىدهند و فرشتگان بسيارى از آسيبها را از بندگان دفع میكنند به گزارش سرویس دینی جام نیوز امام جعفر صادق عليهالسلدر چه حالی باید آرزوی مرگ کنیم/چرا حضرت مریم(س) آرزوی مرگ کرد
محسن اسماعیلی در جلسه شرح نهج البلاغه در چه حالی باید آرزوی مرگ کنیم چرا حضرت مریم س آرزوی مرگ کرد شناسهٔ خبر 2500916 پنجشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱ ۲۶ دین و اندیشه > اندیشمندان اگر انسان احتمال داد که ماندنش برای دینش ضرر دارد ایراد ندارد برای رسیدن مرگ دعا کند ممکن است ماندنچرا اکثریت مردم جهان بهشتی اند
چرا اکثریت مردم جهان بهشتی اند در این مقال از منظر برهان خلف که اکثریت مردم جهان جهنمی اند به موضوع نگاه شده و سپس سعی می شود که با دلایل ساده ای رد شده و نتیجتا مدعای موضوع مقاله که خلاف این فرض است اثبات گردد مقدمه در مقالات " پایه های دین از منظر قرآن کریم &quoچرا روسیه «مسیحی» از «شیعیان» حمایت میکند؟!
گزارش رادیوفرانسه چرا روسیه مسیحی از شیعیان حمایت میکند روسها معتقدند شیعیان بیش از مسلمانان دیگر به اقلیتها به ویژه اقلیت مسیحی احترام میگذارند از همین رو قدرتهای شیعی منطقه را متحدان طبیعی خود میدانند به گزارش سرویس دینی جام نیوز رادیوی دولتی فرانسه rچرا موقع گناه، امامان علیهم السلام ناظر اعمال ما هستند؟
پرسمان چرا موقع گناه امامان علیهم السلام ناظر اعمال ما هستند روایات عرضه اعمال خدمت امام عصر علیه السلام معتبرند و تعارضی با ستّاریت خداوند ندارند به گزارش سرویس دینی جام نیوز یکی از سوالات مطرح در بین نسل جوان اینکه چرا موقع گناه امامان علیهم السلام ناظر اعمال ما هستند و چچرا یهودیان در فرانسه قدرتمند هستند؟
تاریخچهی نفوذ یهودیان در فرانسه چرا یهودیان در فرانسه قدرتمند هستند اکنون که فرانسه یکی از پایگاههای نفوذ یهودیت در اروپاست و بزرگترین جامعه یهودیان اروپا را تشکیل میدهد بیشترین سهم در پیشبرد اهداف رژیم صهیونیستی را داشته و خواهد داشت به گزارش سرویس دینی جام نیوزچرا باید قبل از سفارش کار، اجرت آن را مشخص کنیم
حدیث چرا باید قبل از سفارش کار اجرت آن را مشخص کنیم امام رضا ع فرمود هر کس برايتان کاری انجام داد بدون آنکه اجرتش را طی کنيد بعداً اگر سه برابر اجرتش را هم به او بدهيد تصور می کند که کم دادهايد به گزارش سرویس دینی جام نیوز ثقةالاسلام کلینی در کتاب گرانسنگ کافي یکی اچرا آب تکفیریها با انقلاب ایران در یک جوی نمیرود؟
کارشناس فرق و مذاهب تشریح کرد چرا آب تکفیریها با انقلاب ایران در یک جوی نمیرود آنها تلاش کردند انقلاب را پدیده ای همراه با دردسر و زحمت برای مردم بنامند که موجب ریخته شدن خون افراد شد و خسارت هایی وارد کرد به گزارش سرویس دینی جام نیوز حجت الاسلام و المسلمین "-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها