محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830243342
اوّل بخشیده شدن، بعداً بهشت رفتن
واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: اوّل بخشیده شدن، بعداً بهشت رفتن
از پارهاى از احادیث نیز استفاده مى شود كه بعضى از مردان خدا درك و دیدى در این جهان داشتند كه، بهشت و دوزخ را نیز با چشم حقیقت بین خود مى دیدند
قرآن كریم در غالب موارد، مغفرت را در مقابل جنت قرار داده به این دلیل که بهشت خانه پاكان است پس كسى كه هنوز آلوده به گناهان و پلیدی هاى معاصى باشد داخل آن نمى شود، مگر آنكه خداى تعالى با آمرزش خود گناهان او را از بین برده و پاكش كند.وَسَارِعُواْ إِلَى مَغْفِرَةٍ مِّن رَّبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِینَ (آل عمران ـ 133)
و براى نیل به آمرزشى از پروردگار خود و بهشتى كه پهنایش [به قدر] آسمان ها و زمین است [و] براى پرهیزگاران آماده شده است بشتابید.
مسابقه در مسیر سعادت
به دنبال آیات گذشته كه بدكاران را تهدید به مجازات آتش و نیكوكاران را تشویق به رحمت الهى مى كرد، در این آیه كوشش و تلاش نیكوكاران را تشبیه به یك مسابقه معنوى كرده كه هدف نهایى آن آمرزش الهى و نعمت هاى جاویدان بهشت است و مى فرماید: براى رسیدن به این هدف بر یكدیگر سبقت بگیرید.
در حقیقت قرآن در اینجا از یك نكته روانى استفاده كرده كه انسان براى انجام دادن یك كار اگر تنها باشد، معمولاً كار را بدون سرعت و به طور عادى انجام مى دهد، ولى اگر جنبه مسابقه به خود بگیرد، آن هم مسابقهاى كه جایزه با ارزشى براى آن تعیین شده، تمام نیرو و انرژى خود را به كار مى گیرد و با سرعت هرچه بیشتر به سوى هدف پیش مى تازد.
و اگر مى بینیم هدف این مسابقه در درجه اول مغفرت قرار داده شده براى این است كه رسیدن به هر مقام معنوى بدون آمرزش و شستشوى از گناه ممكن نیست، نخست باید خود را از گناه شست و سپس به مقام قرب پروردگار گام نهاد!
وَ جَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ: دومین هدف این مسابقه معنوى بهشت قرار داده شده، بهشتى كه وسعت آن، پهنه آسمان ها و زمین است (باید توجه داشت كه مراد از "عرض" در این آیه اصطلاح هندسى آن كه در مقابل "طول" است نیست، بلكه به معنى لغوى كه وسعت است مى باشد.)
و به این ترتیب قرآن با صراحت مى گوید: وسعت بهشت همان وسعت آسمان ها و زمین مى باشد.
در آیه 21 سوره حدید همین تعبیر با تفاوت مختصرى دیده مى شود؛ "سَابِقُوا إِلَى مَغْفِرَةٍ مِّن رَّبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا كَعَرْضِ السَّمَاء وَالْأَرْضِ" در این آیه به جاى "مسارعت" صریحاً كلمه "مسابقه" ذكر شده و "سماء" به صورت مفرد با الف و لام جنس آمده كه در اینجا معنى عموم مى دهد، و از "كاف تشبیه" استفاده شده است، به این معنى كه در آیه مورد بحث صریحاً مى گوید "وسعت بهشت همان وسعت آسمان ها و زمین است" ولى در آیه سوره حدید مى گوید: وسعت آن مانند وسعت آسمان و زمین مى باشد، و هر دو تعبیر یك معنى را مى رساند.
در پایان آیه تصریح مى كند كه این بهشت، با آن عظمت، براى پرهیزگاران آماده شده است (أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِینَ) قرآن براى اینكه وسعت و عظمت بهشت را ترسیم كند آن را به پهنه آسمان ها و زمین تشبیه كرده است، و چارهاى غیر از این نبوده، همانطور كه اگر كودكى كه در شكم مادر قرار دارد عقل مى داشت و مى خواستیم با او سخن بگوئیم باید با منطقى صحبت كنیم كه براى او در آن محیط قابل درك باشد
سوال:
اولاً: آیا بهشت و دوزخ هم اكنون آفریده شده و وجود خارجى دارند یا بعداً در پرتو اعمال مردم ایجاد مى شوند؟
ثانیاً اگر آنها آفریده شدهاند جاى آنها كجا است، (با توجه به اینكه قرآن مى گوید وسعت بهشت به اندازه آسمان ها و زمین است.)
آیا بهشت و دوزخ الان موجودند؟
اكثر دانشمندان اسلامى معتقدند كه این دو هم اكنون وجود خارجى دارند و ظواهر آیات قرآن نیز این نظر را تأیید مى كند، به عنوان نمونه:
1- در آیه مورد بحث و در آیات فراوان دیگرى تعبیر به " اعدت" (مهیا شده) یا تعبیرات دیگرى از همین ماده، گاهى در مورد بهشت و گاهى در باره دوزخ، آمده است. از این آیات استفاده مى شود كه بهشت و دوزخ هم اكنون آماده شدهاند اگر چه بر اثر اعمال نیك و بد انسان ها توسعه مى یابند.
2- در آیات مربوط به معراج در سوره "و النجم" مى خوانیم: "وَلَقَدْ رَآهُ نَزْلَةً أُخْرَى عِندَ سِدْرَةِ الْمُنْتَهَى عِندَهَا جَنَّةُ الْمَأْوَى ":" بار دیگر پیامبر جبرئیل را نزد "سدرة المنتهى" در آنجا كه بهشت جاویدان قرار داشت مشاهده كرد، (نجم: 13 و 14 و 15)- این تعبیر گواه دیگرى بر وجود فعلى بهشت است.
3- در سوره "تكاثر" آیه 5 و 6 و 7 مى فرماید: "كَلَّا لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْیَقِینِ لَتَرَوُنَّ الْجَحِیمَ ثمَّ لَتَرَوُنَّهَا عَیْنَ الْیَقِینِ": اگر علم الیقین داشتید دوزخ را مشاهده مى كردید سپس به عین الیقین آن را مى دیدید".
در روایات مربوط به معراج و روایات دیگر نیز نشانه هاى روشنى بر این مسئله دیده مى شود. (باید توجه داشت كه بهشت جهان دیگر كه اكنون مورد بحث است، غیر از بهشتى است كه آدم در آن بود و قبل از آفرینش آدم وجود داشت.)
بهشت و دوزخ در كجا هستند؟
به دنبال بحث فوق این بحث پیش مى آید كه اگر این دو هم اكنون موجودند در كجا هستند؟
پاسخ این سوال را از دو راه مىتوان داد:
نخست اینكه: بهشت و دوزخ در باطن و درون این جهانند. ما این آسمان و زمین و كرات مختلف را با چشم خود مى بینیم اما عوالمى كه در درون این جهان قرار دارند نمى بینیم و اگر دید و درك دیگرى داشتیم، هم اكنون مى توانستیم آنها را ببینیم، در این عالم موجودات بسیارى هستند كه امواج آنها با چشم ما قابل درك نیستند، آیه "كَلَّا لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْیَقِینِ لَتَرَوُنَّ الْجَحِیمَ" كه در بالا اشاره شد نیز گواه این حقیقت است. از پارهاى از احادیث نیز استفاده مى شود كه بعضى از مردان خدا درك و دیدى در این جهان داشتند كه، بهشت و دوزخ را نیز با چشم حقیقت بین خود مى دیدند.
دیگر اینكه: عالم آخرت و بهشت و دوزخ، محیط بر این عالم است، و به- اصطلاح این جهان در شكم و درون آن جهان قرار گرفته، درست همانند عالم جنین كه در درون عالم دنیا است، زیرا مى دانیم عالم جنین براى خود عالم مستقلى است، اما جداى از این عالمى كه در آن هستیم نیست، بلكه در درون آن واقع شده است، عالم دنیا نیز نسبت به عالم آخرت، همین حال را دارد، یعنى در درون آن قرار گرفته است.
و اگر مى بینیم قرآن مى گوید وسعت بهشت به اندازه وسعت آسمانها و زمین است به خاطر آن است كه انسان چیزى وسیع تر از آسمان و زمین نمى شناسد تا مقیاس سنجش قرار داده شود، لذا قرآن براى اینكه وسعت و عظمت بهشت را ترسیم كند آن را به پهنه آسمان ها و زمین تشبیه كرده است، و چارهاى غیر از این نبوده، همانطور كه اگر كودكى كه در شكم مادر قرار دارد عقل مى داشت و مى خواستیم با او سخن بگوئیم باید با منطقى صحبت كنیم كه براى او در آن محیط قابل درك باشد.
از پارهاى از احادیث نیز استفاده مى شود كه بعضى از مردان خدا درك و دیدى در این جهان داشتند كه، بهشت و دوزخ را نیز با چشم حقیقت بین خود مى دیدند
از آنچه گفتیم پاسخ این سوال نیز روشن شد كه اگر وسعت بهشت به اندازه زمین و آسمان ها است پس دوزخ كجا است؟
زیرا طبق پاسخ اول دوزخ نیز در درون همین جهان قرار گرفته و وجود آن در درون این جهان منافاتى با وجود بهشت در درون آن ندارد (همانطور كه در مثال امواج فرستنده صوتى ذكر شد) و اما طبق پاسخ دوم كه بهشت و دوزخ محیط بر این جهان باشند جواب باز هم روشن تر است زیرا دوزخ مى تواند محیط بر این جهان باشد و بهشت محیط بر آن، و از آن هم وسیع تر.
بحث روایی: حضرت على علیه السلام در تفسیر این آیه فرمودند: «سارعوا الى اداء الفرائض» به انجام تكالیف الهى سرعت كنید. (تفسیر مجمع البیان)
بحث لغوی: 1ـ در این آیه، كلمهى «عرض» به معناى وسعت است، نه كلمهاى در برابر طول.
2ـ "سارعوا" از "مسارعت" به معنى كوشش و تلاش دو یا چند نفر براى پیشى گرفتن از یكدیگر در رسیدن به یك هدف است، و در كارهاى نیك، قابل ستایش، و در كارهاى بد، نكوهیده است.
پیامهای آیه:
1ـ سرعت در كار خیر، ارزش آن را بالا مى برد. «سارِعُوا»
2ـ اوّل بخشیده شدن، سپس بهشت رفتن. «مَغْفِرَةٍ»، «جَنَّةٍ»
3ـ آمرزش گناه مردم، از شئون ربوبیّت الهى است. «مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ»
4ـ سرعت در توبه، لازم است. «سارِعُوا إِلى مَغْفِرَةٍ»
5ـ لازمهى سرعت به سوى بهشت متّقین، قرار گرفتن در زمرهى متّقین است. «جَنَّةٍ»، «أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِینَ» تبیان
سه شنبه 5 اسفند 1393
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]
صفحات پیشنهادی
مهمترین عوامل فاصلهگرفتن مردم از رفتار دینی
یکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸ ۱۲ قائم مقام سابق ستاد اقامه نماز گفت اگر میخواهیم مردم به رفتار و فرهنگ دینی پایبند باشند باید از سروسامان دادن به مسائل کلان شروع کنیم در این صورت مسائل ریز و خرد جامعه هم درست میشود حجتالاسلام والمسلمین مجتبی کلباسی در گفتوگو با خبرنگار دین و اندخصائص اهل بهشت
معارف خصائص اهل بهشت مهمترین ویژگی های اهل بهشت روی گشاده و گفتار زيباست به گزارش سرویس دینی جام نیوز حجت الاسلام حبیب الله فرحزاد در جمع نمازگزارن و مجاوران این مکان مقدس با اشاره به حدیثی از امام صادق علیه السلام اظهار داشت در این حدیث کلید و رمز موفقیت انسان برای رسیدن بهآیت الله نوری همدانی: ازبین رفتن محیط زیست فاجعه است
دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰ ۲۴ آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع عظام تقلید با ابراز نگرانی از آسیبهایی که بر محیط زیست وارد شده و تأثیر مستقیمی بر کاهش نزولات آسمانی داشته است گفت دولت باید نسبت به مسائل زیست محیطی توجه ویژه داشته باشد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسناشهید بهشتی معتقد بود باید تفسیر خردپذیر از قرآن داشته باشیم
شهید بهشتی معتقد بود باید تفسیر خردپذیر از قرآن داشته باشیم فرهنگ > دین و اندیشه - خبرگزاری مهر نوشت همایش بررسی آرا و اندیشههای شهید بهشتی در حوزه «مدیریت» به همت دانشکده مدیریت دانشگاه تهران بنیاد نشر آثار و اندیشههای شهید دکتر بهشتی و اندظلمی که بخشیده نمی شود!
معارف ظلمی که بخشیده نمی شود ابراهیم من خطای بزرگی مرتكب شده ام مولایم بخشش خطایم را به رضایت تو موكول كرده است به گزارش سرویس دینی جام نیوز بعضی مواقع پیش می آید که ما انسان ها مراعات حال و احساس یکدیگر را نکرده و با زبان و کلماتی که به راحتی نثار همدیگر می کنیم دلیتجلیل از طلیعه داران نماز صبح در همایش «پرچمداران بهشت»
۳۰ بهمن ماه تجلیل از طلیعه داران نماز صبح در همایش پرچمداران بهشت شناسهٔ خبر 2499325 سهشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱ ۳۶ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی همایش تجلیل از مقام شامخ طلیعه داران و اقامه کنندگان نماز جماعت صبح با عنوان پرچمداران بهشت برگزار می شود به گزارش خدیداری که بهشت را واجب و خشم خدا را دور میکند
حدیث دیداری که بهشت را واجب و خشم خدا را دور میکند به تو بشارت مىدهم كه خداوند متعال برايت سلام مىرساند و مىگويد من بهشت را بر تو واجب كردم تو را از غضبم دور نمودم به گزارش سرویس دینی جام نیوز درحدیثی از رسول خدا حضرت محمد صلی الله علیه و اله وارد است که فرچرا اکثریت مردم جهان بهشتی اند
چرا اکثریت مردم جهان بهشتی اند در این مقال از منظر برهان خلف که اکثریت مردم جهان جهنمی اند به موضوع نگاه شده و سپس سعی می شود که با دلایل ساده ای رد شده و نتیجتا مدعای موضوع مقاله که خلاف این فرض است اثبات گردد مقدمه در مقالات " پایه های دین از منظر قرآن کریم &quoفلسفه قرار گرفتن هفت عضو بر زمین در سجده
فلسفه احکام فلسفه قرار گرفتن هفت عضو بر زمین در سجده هر گاه کسی سجده کند و دو کف دست خود را بر زمین بگذارد باشد که روز قیامت غل ها از او برطرف شود به گزارش سرویس دینی جام نیوز یکی از سوالات مطرح در خصوص فلسفه سجده و قرار گرفتن هفت عضو بدن بر روی زمین است پاسخ 1 زراره از امعلت گرایش هاشمی به نظریه شورای رهبری/ احمدی نژاد به دنبال تجمع خیابانی بود/ نظر آیتالله در باره بهشت رفتن دان
علت گرایش هاشمی به نظریه شورای رهبری احمدی نژاد به دنبال تجمع خیابانی بود نظر آیتالله در باره بهشت رفتن دانشمندان مد جدید و عجیب در عربستان ماجرای درخواست قاری مشهور قرآن از فرح رصدخانه تابناک جایی است که خبرهایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمیگیردبرگزاری همایش بررسی آرا و اندیشههای شهید بهشتی در حوزه «مدیریت»
برگزاری همایش بررسی آرا و اندیشههای شهید بهشتی در حوزه مدیریت شناسهٔ خبر 2495553 یکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹ ۳۱ دین و اندیشه > اندیشمندان به همت دانشکده مدیریت دانشگاه تهران بنیاد نشر آثار و اندیشههای شهید دکتر بهشتی و اندیشگاه مدیریت جهادی همایش بررسی آرا و اندیشههای شهیدخدا به اهل بهشت چه خواهد داد؟
حدیث خدا به اهل بهشت چه خواهد داد آنگاه خداى جبّار بر آنان مىنگرد مىگويد اى دوستانم و اهل طاعتم و ساكنان بهشتم در جوار من هان شما را از چيزى با خبر كنم كه از آنچه كه در آنيد بهتر است به گزارش سرویس دینی جام نیوز امام سجّاد عليهالسلام در حدیثی می فرمارکستر ملی از اردیبهشت مجددا فعال میشود/ پیش گرفتن سیاست مدارا
ارکستر ملی از اردیبهشت مجددا فعال میشود پیش گرفتن سیاست مدارا شناسهٔ خبر 2505612 سهشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳ ۵۴ هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تازه ترین نشست خبری خود پیرامون آخرین اتفاقات حاشیه ها و مسائل مربوط به حوزه های تئاتر موسیقی و سگزارش فارس از بزرگداشت نیم قرن مجاهدت علامه دوانی: ماجرای نپذیرفتن پیشنهاد آیتالله بهشتی توسط علامه دوانی
گزارش فارس از بزرگداشت نیم قرن مجاهدت علامه دوانی ماجرای نپذیرفتن پیشنهاد آیتالله بهشتی توسط علامه دوانیرئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت علامه دوانی آن اندازه در دفاع از اسلام خلوص داشت که پیشنهاد آیت الله بهشتی را برای نامزدی مجلس خبرگان نپذیرفت به گزارش خبرنگار تارعابدی میان بهشت و جهنم
حکایت عابدی میان بهشت و جهنم زن آلوده گفت به خدا سوگند تا عابد را نفریبم به خانه برنمى گردم به گزارش سرویس دینی جام نیوز ازحضرت امام باقرعلیه السلام وارد است که فرمود زنى هرزه گرد با چند نفر از جوانان بنى اسرائیل مصادف شد با قیافه به ظاهر آراسته خود آنها را فریفت یکى از جوقرآن کدام صحابه را اهل بهشت می داند؟!
قرآن کدام صحابه را اهل بهشت می داند ادعای مسلمانی و مومن و صحابه بودن بسیار بوده و هست به قول امام حسین علیهالسلام دین لقلقه زبان شده است هرگاه امتحان پیش آید معلوم میشود که دینداران بسیار قلیل هستند در سوره مومنون آمده است که صحابه پیامبر همگی اهل بهشت هستند پس تکلیفلو رفتن همکاری آمریکا و اسراییل برای ساخت بمب اتمی
یکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶ ۳۱ سند نظامی محرمانه پنتاگون که توسط دولت آمریکا منتشر شده است نشان میدهد که آمریکا و اسراییل در سال 1987 در فنآوری هستهای و ساخت بمب هیدروژنی با یکدیگر همکاری کردهاند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا و به نقل از رویترز اخیرا بنا به تصویب ی-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها