تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1836173144
قرآن کدام صحابه را اهل بهشت می داند؟!
واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: قرآن کدام صحابه را اهل بهشت می داند؟!
ادعای مسلمانی و مومن و صحابه بودن بسیار بوده و هست. به قول امام حسین علیهالسلام، "دین لقلقه زبان شده است، هرگاه امتحان پیش آید، معلوم میشود که دینداران بسیار قلیل هستند".
در سوره مومنون آمده است که صحابه پیامبر همگی اهل بهشت هستند، پس تکلیف کسانی همچون ابوبکر و عمر و ... چیست؟ لطفا بیشتر توسط آیات قرآن به این شبهه جواب داده شود.البته که بهشت جای مومنین است و مومن حتماً یاران، پیروان، امت و صحابه واقعی پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله میباشد.مشخص نشد که در کجای سوره مومنون خواندهاید که "صحابه" همگی به بهشت میروند؟در این سوره مطالب بسیاری ذکر شده است و از جمله آن که به پیامبرش میفرماید: «وَ إِنَّكَ لَتَدْعُوهُمْ إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِیمٍ – و تو آنها را به صراط مستقیم دعوت میکنی» و نیز میفرماید: عدهای هم در پاسخ این دعوت، ایمان میآورند و عدهای نیز میگویند: شاعر و مجنون است. و بحثی از صحابه در آن نیست.در هر حال به سه نکتهی بسیار مهم دقت نمایید:
1- همه چیز با "عقل" شناخته میشود، حتی قرآن کریم. لذا ایشان فرمودند: حتی اگر حدیثی از من برای شما نقل شد که با وحی و عقل مطابقت نداشت، به سینه دیوار بزنید و نپذیرید.بنابراین اگر به عنوان مثال گفته شد: ده نفر به عنوان ساختگی "عشره مبشرة" در بهشت هستند، و نام علی، حسن، حسین، معاویه، طلحه، زبیر و ...، همه در یک راستا قرار گرفت، معلوم است که اصلاً با عقل سازگاری ندارد و همچنین با وحی.2- اسمها مهم نیستند، بلکه رسمها مهم هستند و در هر دو حال "اسم و رسم" باید ضمن آن که منطبق با هم میشوند، مورد رضایت خدا نیز باشند. پس اگر کسی اسم خودش یا دیگران را مومن، یا مسلمان، شیعه یا سنّی، صحابه و ...، گذاشت، دلیل نمیشود که حتماً مصداق آن اسمها نیز باشند.3-باید در همه آیات قرآن کریم دقت نمود که مومن کیست؟ مسلم کیست؟ امّت کیست؟ و بالاخره صحابه کیست؟ خداوند متعال ویژگیهای هر کدام را به تفصیل در قرآن کریم بیان نموده است. پس اگر کسی مشهور به مومن، مسلم، شیعه، سنی، صحابه و ... شد، اما آن ویژگیها را نداشت، مصداق آن نمیباشد. تعارف هم ندارد.الف – به عنوان مثال: در ابتدای همین سوره مومنون فرمود: «قَدْ أَفْلَحَ الْمُوْمِنُونَ – به تحقیق که مومنان به فلاح میرسند»، اما سریع در آیات بعدی ویژگی ها و صفات مومن را بیان نمود تا هر کسی که نام خودش را مومن گذاشت، گمان نکند که به فلاح میرسد.فرمود: آنها در نماز خاشع هستند، از لغو پرهیز میکنند، زکات میدهند، زنا نمیکنند، به عهد و پیمان خود وفا میکنند و از نماز خود (و دست آوردهایش) محافظت میکنند. سپس فرمود: اینها وارثین بهشت هستند و در آن جاودانه میمانند «الَّذِینَ یَرِثُونَ الْفِرْدَوْسَ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ».پس، هر کس این صفات را نداشت، مصداق "مومن" نیست. کسی که به نماز اهمیت نداد، اهل زنا بود و بیعتش (به ویژه عهد با خدا و رسول خدا را) نقض کرد، و یا عهد و پیمانش را وفا نکرد، مومن و مصداق آیه نمیباشد. هر چند دیگران او را صحابه یا حتی امیرالمومنین بنامند.ب – خداوند متعال "مالک یوم الدین" است و نه ما؛ لذا چنین نیست که هر کس را ما دوست داشته باشیم، اهل ایمان و اهل بهشت باشد. بلکه هر کس را او لایق بداند، اهل بهشت میشود و البته این لیاقت و اهلیت را در هالهای از ابهام قرار نداده تا هر کسی به زعم خود تعریفی کند و صفات آنان را در آیات بسیار متذکر شده است.روی اسمها تکیه نکنیم که موجب بروز تعصبات و دستهکشیها و تشدید اختلافات شود، بلکه توجه ما در "رسم"ها باشد.
صحابه:
یک عده برای این که خود را در قالب آنچه نیستند جا بزنند، معنا و مفهوم "واژه" را تغییر میدهند. دموکراسی را طوری تعریف میکنند که فقط دیکتاتوری خودشان را شامل میگردد، مبارزه با تروریسم را به گونهای تعریف و عمل میکنند که توجیه عملیات تروریستی خودشان میشود، حقوق بشر را به گونهای تدوین و سپس تفسیر میکنند که ابزار عملکرد ناحق خودشان باشد.واژگانی چون: مومن، مسلمان، شیعه، سنّی، صحابه و غیره نیز از این ترفند مصون نمانده است.آمدند نزد پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله اظهار ایمان کردند، سریع آیه آمد که به آنها بگو: نگویند ایمان آوردیم، بلکه بگویند اسلام آوردیم، چون هنوز ایمان به قلب آنها وارد نشده است.حال یک عده گفتند: "صحابه"، یعنی هر کس که معاصر ایشان بوده و با ایشان "صحبت" کرده است، و زوری آنها را کردند داخل بهشت؟! خواه امیرالمومنین علی علیه السلام باشد و یا معاویه. امام حسن و امام حسین علیهم السلام باشند، یا سلمان و ابوذر، یا ابوبکر و عمر، یا طلحه و زبیر و یا هر شخص دیگری.خب، این از همان تعاریفی من درآوردی است که نه با "وحی" سازگاری دارد و نه با "عقل". ابوجهل و ابولهب و ابوسفیان و جاهلها و ظالمهای بسیاری معاصر ایشان بودند و با ایشان صحبت کردهاند، آیا همه مصداق "صحابه" و "اصحاب" هستند و جای همه بهشت است و جوار قرب الهی و رسول الله (صلی الله علیه و آله) است؟ج – پس، روی اسمها تکیه نکنیم که موجب بروز تعصبات و دستهکشیها و تشدید اختلافات شود، بلکه توجه ما در "رسم"ها باشد.
از امیرالمومنین علیهالسلام پرسیدند: طلحه و زبیر نیز ادعای حقانیت دارند، حال شما بر حق هستید یا آنها و ما از کجا تشخیص دهیم؟ ایشان نفرمودند: من یا آنها، بلکه فرمودند: "شما اول حق را بشناسید، بعد اهلش را خواهید شناخت". ندیدی یک عده بیکار و بی عار، سبیلی دراز میکنند، کشکول و تبر زین سمبلیک روی دوش میاندازند، ابایی میپوشند و میگویند: "ما اهل حقیم"؟!نکته/1:
دقت کنیم که "حق" با اشخاص تعریف و شناخته نمیشود، بلکه اشخاص هستند که نسبت به "حق" تعریف و شناخته میشوند.به عنوان مثال: نام پزشک، کسی را طبیب نمیکند، اما اگر کسی عالم و عامل به طبابت شد، به او پزشک اطلاق میشود. مومن، مسلم، شیعه، سنی، صحابه، امت و ... نیز همین طور است.نکته /2:
ادعای مسلمانی و مومن و صحابه بودن بسیار بوده و هست. به قول امام حسین علیهالسلام، "دین لقلقه زبان شده است، هرگاه امتحان پیش آید، معلوم میشود که دینداران بسیار قلیل هستند".پس، همان موقع هم "دین" لقله زبان بود و امروز هم هست. مسلمانان واقعی از تشیع و تسنن ادعای مسلمانی دارند و همچنین وهابیها، تکفیریها، داعشیها، نان به نرخ روز خورها، ملوّنها، دنیا طلبان، منافق صفتها، شکم پرورها، خوشگذرانان مترف و مسرف نیز همین ادعا را دارند. آیا همه یکی هستند و به یک نتیجه میرسند و همه به صرف ادعا و اسم، به بهشت میروند.خط روشن است و در ابهام نمانده که کسی راه "رشد" را از "غی = گمراهی" تشخیص ندهد. «قَد تَّبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ». هم در کلام خدا (وحی) ویژگیهای مومنان و مسلمانان و صحابه واقعی تدوین و تبیین شده است و هم در کلام رسول الله صلوات الله علیه و آله کاملاً واضح و روشن است و با میل و خوشایند و حتی رأی اکثریت افراد و اشخاص، هیچ حقیقتی تغییر نمییابد.نکته /3:
خداوند متعال فرمود: صحابه پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله، کسانی هستند که همراه، پیرو و تابع او بودند و ویژگیهایی دارند، از جمله:«مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاء عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاء بَیْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا یَبْتَغُونَ فَضْلًا مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا سِیمَاهُمْ فِی وُجُوهِهِم مِّنْ أَثَرِ السُّجُودِ ...» (الفتح، 29)
نتیجه:
پس باید ابتدا اسمها را رها کرد و تعاریف را شناخت، سپس خود یا هر کس که مورد بحث است را به این تعاریف و قالبها ارجاع داد و دید که آیا منطبق است، صدق میکند، یا خیر؟ویژگیهای مومن، مسلمان، اهل تقوا، اهل جنت، اهل دوزخ، متقی، فاسق، کافر، مشرک، منافق، ظالم و ...، همه در قرآن کریم بیان شده است و بسیار هم واضح است و البته در احادیث منقول از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) در منابع شیعه و سنّی نیز به تواتر بیان شده است. کافی است برای وحدت بیشتر، قدر اشتراک آنها را لحاظ کنند.تبیان
یکشنبه 3 اسفند 1393
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]
صفحات پیشنهادی
خدا به اهل بهشت چه خواهد داد؟
حدیث خدا به اهل بهشت چه خواهد داد آنگاه خداى جبّار بر آنان مىنگرد مىگويد اى دوستانم و اهل طاعتم و ساكنان بهشتم در جوار من هان شما را از چيزى با خبر كنم كه از آنچه كه در آنيد بهتر است به گزارش سرویس دینی جام نیوز امام سجّاد عليهالسلام در حدیثی می فرمشهید بهشتی معتقد بود باید تفسیر خردپذیر از قرآن داشته باشیم
فرشاد مؤمنی در همایش اندیشههای مدیریتی شهید بهشتی شهید بهشتی معتقد بود باید تفسیر خردپذیر از قرآن داشته باشیم شناسهٔ خبر 2499306 سهشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰ ۴۹ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها فرشاد مؤمنی گفت شهید بهشتی قبل از اینکه یک عالم دینی باشد فیلسوف بوده است ایشانخصائص اهل بهشت
معارف خصائص اهل بهشت مهمترین ویژگی های اهل بهشت روی گشاده و گفتار زيباست به گزارش سرویس دینی جام نیوز حجت الاسلام حبیب الله فرحزاد در جمع نمازگزارن و مجاوران این مکان مقدس با اشاره به حدیثی از امام صادق علیه السلام اظهار داشت در این حدیث کلید و رمز موفقیت انسان برای رسیدن بهاختتامیه مرحله نهایی سومین دوره مسابقات قرآنی تسنیم برگزار شد
شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹ ۳۳ اختتامیه مرحله نهایی سومین دوره مسابقات قرآنی تسنیم و تکریم چهرههای قرآنی با حضور شخصیتهای فعال در عرصه مذهبی و قرآنی جمعه شب برگزار شد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا مراسم اختتامیه مرحله نهایی سومین دوره مسابقات قرآنی تسنیم و مرحلادب از دیدگاه علمای اخلاق و اهل معرفت بررسی میشود
ادب از دیدگاه علمای اخلاق و اهل معرفت بررسی میشود شناسهٔ خبر 2501882 شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱ ۳۶ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی شانزدهمین نشست از سلسله نشستهای مذهبی حدیث پارسایی با موضوع ادب از دیدگاه علمای اخلاق و اهل معرفت یکشنبه ۳ اسفندماه در فرهنگسرای سرو برگزابرگزاری آزمون مربیان قرآن سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران
برگزاری آزمون مربیان قرآن سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران شناسهٔ خبر 2501795 شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱ ۲۷ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی فرهنگسرای قرآن آزمون مربیان قرآن شاغل در مراکز فرهنگی و فرهنگسراهای شهر تهران را روزهای ۴ و ۶ اسفندماه برگزار می کند به گزارش خبرگزاری مهربرگزاری مسابقات قرآن کریم ویژه دانشآموزان ایرانی در امارات
شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱ ۱۹ مسابقات قرآن کریم ویژه دانشآموزان مدارس ایرانیان در امارات متحده عربی در دو بخش قرائت و حفظ برگزار شد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در دوبی همزمان با دهه مبارک فجر مسابقات قرآن کریم ویژه دانشآموزان ایرانی مقیم در امارات در مجتمعهبزرگترین قرآن روی زمین بعد از پنج سال نگارش به پایان رسید
بزرگترین قرآن روی زمین بعد از پنج سال نگارش به پایان رسید شناسهٔ خبر 2499706 سهشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵ ۲۰ دین و اندیشه > اسلام در جهان یک خوشنویس افغانی با ۵ سال کار و تلاش بزرگترین قرآن روی زمین را خوشنویسی کرده است به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وگ سوم اسلام تا به حال قنفرات برتر مسابقات قرآن «تلاوت» معرفی و تقدیر شدند
شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹ ۰۶ نفرات برتر مسابقات قرآن تلاوت که روزهای 29 و 30 بهمنماه را مشغول رقابت با دیگر حافظان و قاریان مرحله کشوری دومین دوره این مسابقات بودند در کنار چهرههای قرآنی سال معرفی و تقدیر شدند به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا دومین دوره مسامراسم افتتاحیه مسابقات قرآنی تسنیم و تلاوت فردا برگزار میشود
مراسم افتتاحیه مسابقات قرآنی تسنیم و تلاوت فردا برگزار میشود شناسهٔ خبر 2499624 سهشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴ ۳۰ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی مراسم افتتاحیه سومین دوره مسابقات قرآنی تسنیم و دومین دوره مسابقات تلاوت ۲۹ بهمن برگزار می شود به گزارش خبرگزاری مهر مراسم افتتاحنهمین دوره همایش تکریم چهرههای قرآنی برگزار میشود
اول اسفندماه نهمین دوره همایش تکریم چهرههای قرآنی برگزار میشود شناسهٔ خبر 2499622 سهشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴ ۲۹ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی به همت سازمان دارالقرآن الکریم نهمین مراسم تکریم چهرههای قرآنی جمعه اول اسفندماه در سالن حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزارکدام چهره ها در دوران معاصر بیشترین مهارت گفت و گو را داشته اند؟/ محمدمهدی جعفری پاسخ می دهد
کدام چهره ها در دوران معاصر بیشترین مهارت گفت و گو را داشته اند محمدمهدی جعفری پاسخ می دهد فرهنگ > دین و اندیشه - دکتر جعفری می گوید هر سال در ایتالیا و اتریش جلسات و همایش های گفت و گوی ادیان تشکیل می شود و بزرگان ادیانِ اسلام مسیحیت و یهودیت با هم حرف می زنندکرسی آزاداندیشی نسبت زنان شاغل و خانواده اسلامی برگزار میشود
به همت موسسه طلوع کرسی آزاداندیشی نسبت زنان شاغل و خانواده اسلامی برگزار میشود شناسهٔ خبر 2495129 شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴ ۳۱ دین و اندیشه > اندیشکده ها کرسیهای آزاداندیشی نسبت زنان شاغل و خانواده اسلامی و شبکه های اجتماعی و خانواده فرصتها و تهدیدها فردا برگزار می شود به گزقرآن، برنامه کامل زندگی بشری در تمام ابعاد است
سهشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶ ۱۰ دومین نشست تخصصی کمیته دانشگاهی سی و هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم با حضور مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان آذربایجان شرقی رئیس جهاد دانشگاهی استان و نمایندگان دانشگاهها در دانشگاه تبریز برگزار شد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ا36 «چهره قرآنی سال» معرفی و تکریم شدند
شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹ ۵۹ نهمین مراسم ملی تکریم چهرههای قرآنی سال جمعه اول اسفندماه 1393 توسط سازمان دارالقرآن الکریم برگزار شد و طی آن 36 چهره قرآنی سال معرفی و تجلیل شدند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا 22 نفر از این چهرهها را اساتید پیشکسوت در زمینه آموزش قرآنبرترینهای قرآنی نهادهای فرهنگی کشور در سال 93 شناخته شدند
شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹ ۲۹ با پایان یافتن سومین دوره مسابقات تسنیم برترین حافظان و قاریان سال 93 نهادهای فرهنگی کشور شناخته شدند و همزمان با مراسم ملی تکریم چهرههای قرآنی سال از آنان نیز تقدیر شد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا نفرات برتر سومین دوره مسابقات قرآنیتشکیل شورای سیاستگذاری توسعه فعالیتهای قرآنی نتیجه مسابقات«تسنیم» است
شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹ ۴۰ رئیس سازمان دارالقرآن الکریم تشکیل شورای سیاستگذاری توسعه فعالیتهای قرآنی را از نتایج برگزاری مسابقات قرآنی تسنیم دانست به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا مهدی قره شیخلو در مراسم اختتامیه مرحله نهایی سومین دوره مسابقات قرآنی تسنیم و تک-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها