محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832506100
محل دفن حضرت زینب(س) کجاست دمشق یا قاهره؟
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
پرسمان؛
محل دفن حضرت زینب(س) کجاست دمشق یا قاهره؟
مرحوم حاج شيخ عباس قمى به نقل از استاد خودش مرحوم محدث نورى و ديگران احتمال شام را جهت محل دفن حضرت زینب (س)تقويت كرده اند.
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، يكى از موضوعات مورد پرسش تعيين محل دقيق قبر مطهر حضرت زينب كبرى عليها السلام است. اين سؤال به خاطر انتساب مكانهاى مختلفى به آن بانوى بزرگوار در كشورهاى مختلف است.
از قديم الايام سه مكان به عنوان قبر مطهر اين بانوى بزرگوار مطرح است و هركدام نيز طرفدارانى دارد.
1- قبرى كه در شهرك زينبيه امروز در نزديكى دمشق، پايتخت فعلى كشور سوريه وجود دارد. علماى قديم از اين مكان (شهرك زينبيه) به «غوطه» يا «راويه» تعبير آوردهاند. زائران ايرانى كه جهت زيارت به سوريه مىروند، اين مكان را زيارت مىكنند.
2- محلى كه در شهر قاهره پايتخت مصر به نام «زينبيه» مشهور است.
3- شهر مدينه نيز به عنوان محل دفن حضرت زينب عليها السلام معرفى شده است، گرچه در مدينة النبى محلى به اين نام مثل دمشق و قاهره وجود ندارد.
مرحوم حاج شيخ عباس قمى به نقل از استاد خودش مرحوم محدث نورى(1)، و ديگران احتمال شام را تقويت كرده اند. محقق اخير با روشى عالمانه احتمال مصر را رد كرده و با قرائن و شواهدى اثبات كرده است كه حضرت زينب كبرى عليها السلام در شام دفن شده است.
براى هر يك از اين سه احتمال دلائلى ذكر شده است كه به بيان هر يك و نقد آن خواهيم پرداخت.
الف: احتمال مصر
براى اين احتمال دلايلي بيان شده است که مهمترين آنها دليل روايي است:
نسابه عبيدلى در كتاب «اخبار الزينبات» 6 روايت نقل كرده است كه بر اساس مضمون آنها بايد حضرت زينب (عليهاالسلام) درمصر دفن شده باشد.
نقد و بررسي:
اما اين روايات از نظر سند و محتوا قابل اعتماد نيست. محمد حسنين سابقى نويسنده كتاب مرقد العقيله زينب عليها السلام اشكالاتى را براين احاديث وارد كرده و ميگويد اكثر راويانى كه عبيدلى اين روايات را از آنان نقل كرده است، مجهول هستند و پس از بررسى و تتبع فراوان در كتب رجال وتراجم و نسب هيچ اثرى از آنان به دست نيامد. مفاد اين روايات نيز خالى از تناقض و اشكال تاريخى نيست.
زينب مدفون در مصر كيست؟
اكنون اين پرسش پيش مىآيد كه اگر حضرت زينب عليها السلام دختر على عليه السلام در مصر دفن نشده است پس قبرى كه در محله «قناطر السباع» قاهره است متعلق به كيست؟ در پاسخ به اين پرسش بايد يادآورى كنيم كه از بررسى و تتبع در تاريخ روشن مىگردد كه زينبى كه در مصر (قاهره) دفن شده است، زينب بنت يحيى المتوج بن الحسن الانور بن زيد بن حسن بن على بن ابى طالب است. ولى از آنجا كه ذهن انسان با شنيدن نام مشترك بين چند نفر، متوجه مشهورترين آنها مىگردد، بسيارى از مردم تصور كردهاند كه اين همان زينب مشهور يعنى زينب دختر على بن ابىطالب عليهما السلام است (2)، در حالى كه اين تصور كاملا بىاساس است. البته نسبت دادن افراد به جد بزرگ آنان معمول است، چنانكه امامان ما را پسر پيغمبر مىخوانند. بنابراين اگر زينب بنتيحيى را زينب بنت على عليهما السلام بخوانند، هيچ اشكالى نخواهد داشت.
ب: احتمال مدينه
علامه فقيد سيد محسن امين معتقد است كه حضرت زينب عليها السلام در مدينه دفن شده است و براى اين مطلب دليل مىآورد كه:
بازگشتحضرت زينب عليها السلام پس از فاجعه كربلا به مدينه، قطعى و مسلم است اما خروج مجدد او از اين شهر ثابت نشده است، بنابراين بايد گفت: در مدينه وفات يافته و در همانجا دفن شده است، گرچه تاريخ وفات و محل دفنش دقيقا روشن نباشد. اين دليل در واقع نوعى استصحاب است كه مرحوم امين به آن استناد كرده است.
نقد و بررسى
گرچه دفن حضرت زينب عليها السلام در مدينه (بقيع) يك امر ممكن و كاملا طبيعى است زيرا قبر برادرش امام حسن عليه السلام و بسيارى از بزرگان بنى هاشم در اين قبرستان قراردارد كه خصوصيات و تفصيل آنها در كتب مربوط بيان شده است، اما بايد توجه داشت كه اگر او در اين قبرستان دفن شده بود، طبعا قبرش با توجه به شخصيت و عظمت مقامش مشخص مىشد. در حالى كه در هيچ يك از كتب مربوط به تاريخ مدينه و مزارات اين شهر نامى از محل قبر او به ميان نيامده است، با اين كه نام زنانى همچون «ام البنين» كه در بقيع دفن شدهاند در كتابهايى مانند وفاء الوفاء منعكس شده است.
مسعودى در شرح حال امام حسن مجتبى عليه السلام مىنويسد: «حسن بن على در كنار قبر مادرش فاطمه عليها السلام به خاك سپرده شدو در اين قبرستان تا اين زمان سنگى است كه روى آن چنين نوشته شده است:
«الحمدلله مبيد الامم ومحيى الرمم هذا فاطمة بنت رسولالله صلى الله عليه و آله سيدة نساء العالمين و الحسن بن على بن ابىطالب و على بن الحسين بن على و محمد بن على و جعفر بن محمد رضوان الله عليهم اجمعين.» (3)
و اين نشان مىدهد كه قبر آن بزرگواران در قرن چهارم يعنى تا زمان مسعودى مشخص بوده است، و اگر قبر حضرت زينب عليها السلام در اين قبرستان قرار داشت، نام او هم حداقل تا زمان مسعودى روى قبر نوشته مىشد. چنانكه قبر همسرش عبدالله بن جعفر در همان قبرستان مشخص است، بنابراين چگونه ممكن است قبر حضرت زينب در بقيع باشد، اما هيچ نشانى از آن نباشد، و در هيچ تاريخى ياد نشده باشد؟
از طرف ديگر موضوعات تاريخى جاى اعمال استصحاب نيست كه بگوييم: بازگشتحضرت زينب عليها السلام به مدينه قطعى است، اما خروج او از اين شهر ثابت نشده است، پس در همان شهر و همانجا به خاك سپرده شده است. (4)
ج: احتمال شام
طرفداران اين نظريه مىگويند: در مدينه قحطى و دست تنگى شديدى به وجود آمد. عبدالله جعفر تصميم گرفت با همسر خود ; حضرت زينب عليها السلام به شام كه مقدارى زمين زراعتى داشت سفركند. پس از مسافرت به شام حضرت زينب عليها السلام در همانجا درگذشت. (5)
نقد و بررسى
1- اينكه گفته شده است كه عبدالله بن جعفر در حومه دمشق مزرعه و قريه داشته و همراه همسرش جهت سركشى يا بهره بردارى از آنها رفته بوده و در اين سفر حضرت زينب عليها السلام درگذشته است مطلب بىاساسى است. در هيچ يك از كتب تاريخى از چنين مزرعهاى اسمى به ميان نيامده و اصولا چون عبدالله فرد بخشندهاى بوده هرگز مال و ثروت در دست او دوام نمى آورده است، بنابراين چگونه ممكن است داراى چنين مزرعه و قريهاى بوده باشد؟
2- اگر فرضا عبدالله بن جعفر چنين مزرعهاى داشته، ممكن بود شخصا براى رسيدگى به وضع آن به شام برود و ديگر نيازى به بردن همسر و ديگر اعضاى خانواده خود كه مستلزم هزينه زيادى بود، نداشت.
3- مدينه از شهرهاى مهمى است كه مثل بسيارى از شهرهاى مهم دنيا براى آن تاريخهاى متعددى نوشتهاند. بعضى از اين كتابها به حوادث مهمى كه در مدينه اتفاق افتاده مثل زلزله، آتش گرفتن حرم پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله، وزيدن باد سرخ و... پرداختهاند. اگر چنان قحطى و گرسنگى در آن سال در مدينه اتفاق افتاده بود، قطعا در اين كتابهاى تاريخى درباره آن بحث مىشد، در حالى كه چنين چيزى مطرح نشده است.
نتيجه بحث
پس از بررسى سه احتمال در مورد محل دفن حضرت زينب كبرى عليها السلام مىتوان چنين نتيجه گرفت كه:
احتمال مصر اشكالات فراوان دارد، احتمال مدينه بدون دليل است، و احتمال شام به نظر استوارتر مىآيد گرچه دو اشكال باقى مىماند:
يكى اينكه به چه دليل عبدالله جعفر حضرت زينب عليها السلام را به شام برده است با اينكه حضرت زينب عليها السلام دل خوشى از شام نداشت، و اشكال ديگر اينكه بسيارى از مورخين نوشته اند: آنكه در شام دفن است «امكلثوم» فرزند على عليه السلام است. (6)
اشكال دوم را بدين صورت مىتوان حل كرد كه منظور از «ام كلثوم» همان زينب كبرى عليها السلام است ولى مشكل اينجاست كه كسانى مثل ابن جبير از اين ام كلثوم به «زينب صغرى» و نه «زينب كبرى» تعبير آوردهاند و در سنگ نوشتهاى كه از خاك مقبره در شام استخراج شده است، چنين نگاشته شده است كه: «هذا قبر زينب الصغرى المكناة بام كلثوم ابنت على بن ابوطالب امها فاطمة البتول سيدة نساء العالمين ابنتسيد المرسلين محمد خاتم النبيين صلى الله عليه و سلم.» (7)
گرچه نتوان به يقين مشخص كرد كه قبر حضرت زينب عليها السلام در كجا واقع است ولى مىتوان گفت: زيارتگاهها و اماكنى كه به اين دودمان منسوبند همه از مصاديق آيه شريفه «فى بيوت اذن الله ان ترفع و يذكر فيها اسمه» (8) مىباشند. اين خانهها و زيارتگاهها ولو منسوب به آنها باشد - جاى ذكر و توجه به خدا و انسانسازى و پيوند با شهيدان و اهل بيت است. محل دفن اهل بيت هر كجا كه باشد ياد و خاطرهشان زنده است و در سينههاى مردم عاشق جاى دارند. چه زيبا سرودهاند كه:
بعد از وفات ، تـربـت مـا در زميـن مجـوى در سينه هاى مردم عارف مزار ماست
آرى مزار زينب عليها السلام در واقع دلهاى مردم عارف است و در هر نقطهاى كه مدفون باشد تمام زيارتگاههاى منسوب به او مورد احترام است و محل استجابت دعا.
پي نوشت:
1. هدية الزائرين و بهجة الناظرين، حاج شيخ عباس قمى، ص 353.
2. اعيان الشيعه، ج 7، ص 142.
3. التنبيه و الاشراف، ص 260، چاپ مصر.
4. مرقد العقيله زينب، محمد حسنين السابقى، ص 103
5. خيرات حسان، محمد حسن خان، ص 29، هدية الزائرين و بهجة الناظرين، حاج شيخ عباس قمى، ص 353; نزهة اهل الحرمين، سيد حسن صدر، ص 39.
6. رحلة ابن جبير، داربيروت، ص 253، معجم البلدان ياقوت حموى، ج 3، ص 20; سفرنامه ابن بطوطه، ترجمه محمدعلى موحد، ج 1، ص 99.
7. سفرنامه حج، ميرزا علىخان امين الدوله صدراعظم، مقدمه كتاب، ص 3.
8. نور
۰۲/۱۲/۱۳۹۳ - ۲۰:۰۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 198]
صفحات پیشنهادی
۳۶۸ اثر در زنجان به جشنواره حضرت زینب (س) ارسال شده است
مقدم ۳۶۸ اثر در زنجان به جشنواره حضرت زینب س ارسال شده است شناسهٔ خبر 2500856 پنجشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰ ۲۲ استانها > زنجان زنجان- مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان گفت از زمان ارسال مقالات تا ۲۵ اسفند ماه سالجاری بیش از ۳۶۸ اثر به دبیرخانه جشنواره حضرت زینب س ارسقائم مقام دبیر جشنواره ملی حضرت زینب (س) خبر داد برگزاری جشنواره ملی حضرت زینب (س) به میزبانی زنجان
قائم مقام دبیر جشنواره ملی حضرت زینب س خبر دادبرگزاری جشنواره ملی حضرت زینب س به میزبانی زنجانقائم مقام دبیر جشنواره ملی حضرت زینب س گفت جشنواره ملی حضرت زینب س به میزبانی زنجان برگزار میشود ابراهیم قاسمی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار داشت جشنواشهيدان مدافع حرم حضرت زينب(س) در مشهد تشييع ميشوند
۲۰ بهمن ۱۳۹۳ ۱۱ ۳۷ق ظ شهيدان مدافع حرم حضرت زينب س در مشهد تشييع ميشوند پيکر مطهر سه شهيد والامقام مدافع حرم حضرت زينب س با حضور مسؤولان و مردم شهيدپرور در مشهد مقدس تشييع ميشود به گزارش خبرگزاري موج پيکر مطهر سه شهيد مدافع حرم حضرت زينب س بانامهاي برات سلطاني مصطفي داچرا مرده را رو به قبله قرار داده و دفن مي كنند
چرا مرده را رو به قبله قرار داده و دفن مي كنند صورت ميت را در قبر رو به قبله قرار دهيد چرا كه با اين كار ملائكه و خداوند به او روي خواهند كرد و رحمت الهي شامل او خواهد شد قبل از ذكر حكمت اين كه چرا مرده را رو به قبله قرار داده و دفن مي كنند توضيحاتي ضروري است كه در ابتدا به بيانحضرت عيسي(ع) در چه شبي به آسمان عروج كرد؟
پيشگويي هايي از اميرالمومنين ع حضرت عيسي ع در چه شبي به آسمان عروج كرد ملائكه آسمانى و پيامبران را مى بينم كه كنار يكديگر ايستاده همگى منتظرند مرا در آغوش بگيرند به گزارش سرويس ديني جام نيوز در كتاب پيشگويي هايي از اميرالمومنين سلام الله عليه آمده «شخصى بنام حبيب بنسرچشمه صلوات از كجاست ؟
سرچشمه صلوات از كجاست خداوند و فرشتگانش بر پیامبر درود میفرستند ای کسانی که ایمان آوردهاید بر او درود فرستید و سلام گویید و تسلیم فرمانش باشید به گزارش سرویس دینی جام نیوز صلوات به شکل امروزی از همان زمان پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله مرسوم بوده یعنی همین عبارتتشییع پیکر یک مدافع حرم حضرت زینب در گرگان
تشییع پیکر یک مدافع حرم حضرت زینب در گرگانتاریخ انتشار يکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۰۹ ۱۰ روزنامه اطلاعات نوشت جوان سي ساله گلستاني كه داوطلبانه براي دفاع از حرم اهل بيت عصمت و طهارت ع به سوريه هجرت كرده بود در مبارزه با تروريستهاي تكفيري شهيد شد سيداحسان حاجي حاتملو ۱۵ روزتحلیل مقام امامت حضرت مهدی (عج) از دیدگاه فریقین
تحلیل مقام امامت حضرت مهدی عج از دیدگاه فریقینرتبه امامت حضرت مهدی عج مانند سایر ائمه ع برتر از رتبه نبوّت و رسالت است این معنا از یک سو با تأمّل در مفاد آیه امامت حضرت ابراهیم ع و از سوی دیگر از سیره حضرت عیسی ع در اقتدا به امام مهدی عج و پیروی از ایشان در عصر ظهور اثبویدیو/ مراسم 22بهمن در حرم حضرت زینب (س)
ویدیو مراسم 22بهمن در حرم حضرت زینب س دانلود لینک ۲۳ ۱۱ ۱۳۹۳ - ۱۲ ۰۵مدیر کارگروه سلامت مجمع بسیج قشر آبیک بیان کرد محل دفن زباله آبیک مأمنی برای زبالهگردها و چرای دام
مدیر کارگروه سلامت مجمع بسیج قشر آبیک بیان کردمحل دفن زباله آبیک مأمنی برای زبالهگردها و چرای داممدیر کارگروه سلامت مجمع بسیج قشر شهرستان آبیک با بیان اینکه محل دفن زباله آبیک مطلوب نیست گفت محل دفن زباله آبیک به مأمنی برای زبالهگردها و چرای دام تبدیل شده است به گزارش خبرگزا- امام جمعه خوی: بانوان در امور مختلف زندگی از کردار حضرت زینب (س) تبعیت کنند
امام جمعه خوی بانوان در امور مختلف زندگی از کردار حضرت زینب س تبعیت کنند ارومیه - ایرنا - امام جمعه خوی گفت بانوان و دختران در ایران اسلامی باید در امور مختلف زندگی خود از کردار متعالی حضرت زینب س تبعیت کنند که در این صورت زمینه رستگاری خود و جامعه را فراهم کرده اند حجت المدیر پروژه طرح بهسازی محل دفن پسماند سراوان: احداث تصفیهخانه تنها راه حل کنترل شیرابه زباله سراوان است
مدیر پروژه طرح بهسازی محل دفن پسماند سراوان احداث تصفیهخانه تنها راه حل کنترل شیرابه زباله سراوان استمدیر پروژه طرح بهسازی محل دفن پسماند سراوان رشت گفت احداث تصفیهخانه تنها راه حل کنترل و برطرف شدن شیرابه زباله سراوان رشت است به گزارش خبرگزاری فارس از رشت مهران کریم پور&zwnتصاویر/ استقبال از شهید مدافع حرم مطهر حضرت زینب (س)
در گرگان تصاویر استقبال از شهید مدافع حرم مطهر حضرت زینب س مراسم استقبال از شهید مدافع حرم مطهر حضرت زینب س سید احسان حاجی حاتملو شامگاه شنبه در گرگان و با حضور مردم شهیدپرور این شهر برگزار شد عکس فارس ۱۹ ۱۱ ۱۳۹۳ - ۱۰ ۰۵گرامیداشت سالروز شهادت آیت الله محلاتی در حرم حضرت معصومه
گرامیداشت سالروز شهادت آیت الله محلاتی در حرم حضرت معصومه خبرگزاری پانا مراسم گرامیداشت سالروز شهادت آیت الله محلاتی امروز جمعه اول اسفند در جوار مزار وی در حرم مطهر حضرت معصومه س برگزار شد ۱۳۹۳ جمعه ۱ اسفند ساعت 23 10 به گزارش خبرگزاری پانا در مراسم گرامیداشت سالروز شهادت شه- امام جمعه مبارکه: حضرت زینب (س) بهترین الگو برای زنان عالم است
امام جمعه مبارکه حضرت زینب س بهترین الگو برای زنان عالم است مبارکه اصفهان- ایرنا- امام جمعه مبارکه با گرامیداشت پنجم جمادی الاولی سالروز ولادت باسعادت حضرت زینب کبری س و روز پرستار اظهار کرد این بانوی گرامی اسلام بهترین الگو برای تمام زنان عالم است به گزارش ایرنا حجتجشن انقلاب در حرم حضرت زینب(س)+عکس
جشن انقلاب در حرم حضرت زینب س عکس به مناسبت سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران مراسم جشنی در حرم مطهر حضرت زینب کبری س برگزار شد به گزارش فرهنگ نیوز مراسم با شکوهی به مناسبت سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران در حرم مطهر حضرت زینب س در سوریه برگزار شد اینبا هزینه بالغ بر یک میلیارد تومان نیمضریح خیمهگاه حضرت زینب(س) در کربلای معلی ساخته میشود
با هزینه بالغ بر یک میلیارد توماننیمضریح خیمهگاه حضرت زینب س در کربلای معلی ساخته میشودرئیس ستاد بازسازی عتباتعالیات استان کرمانشاه گفت ساخت نیم ضریح خیمهگاه حضرت زینب س در کربلای معلی با هزینه بالغ بر یک میلیارد و 900 میلیون تومان در دست اقدام است به گزارش خبرگزاری فار-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها