تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):رجب نام نهرى است در بهشت از شير سفيدتر و از عسل شيرين‏تر هركس يك روز از ماه رجب ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798629103




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آيا مسئله رجعت از اصول مذهب است ؟


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:


پرسمان؛
آيا مسئله رجعت از اصول مذهب است ؟
براساس آن چه از روايات صحيح و متواتر فهميده مى شود رجعت از اصول مذهب است ، ولى اعتقاد به تفاصيل آن واجب نيست .



  به گزارش سرویس دینی جام نیوز، آیت‌الله سید محمد حسینی شاهرودی به پرسشی درباره رجعت  پاسخ دادند:

متن پرسش مطرح شده وپاسخ بدین شرح است:

نظر شريف شما درباره « رجعت » چيست ؟ و آيا از اصول مذهب است ؟

براساس آن چه از روايات صحيح و متواتر فهميده مى شود رجعت از اصول مذهب است ، ولى اعتقاد به تفاصيل آن واجب نيست .

مناسب است به برخى روايات ائمه(عليهم السلام) درباره مسئله رجعت اشاره شود :

امام باقر(عليه السلام) درباره آيه 243 سوره بقره(ألم تر إلى الذين خرجوا من ديارهم و هم اُلوف حذر الموت فقال لهم الله موتوا ثم أحياهم) « آيا نديديد آنهايى را كه از ترس مرگ از ديار خود بيرون رفتند كه هزارها تن بودند ، پس خدا به ايشان فرمود بميريد ، همه مردند سپس ايشان را زنده كرد » ، فرمود : « ايشان اهل شهرى از شهرهاى شام بودند كه هفتاد هزار خانه داشت . . . خداوند آنها را ميراند پس دوباره زنده شدند . برخى به برخى ديگر كه خداى را تسبيح مى كردند ، مى نگريستند »(كافى ، ج 8 ، ص 198 و نيز بحارالانوار ج 14 ص 360) .

همچنين آيه 259 سوره بقره بيانگر يكى از موارد رجعت است : (أو كالذى مرّ على قرية و هى خاوية على عروشها قال أنّى يحيى هذه الله بعد موتها فأماته الله مائة عام ثمّ بعثه)« يا همانند آنكه به دهكده اى گذر كرد كه خراب و ويران شده بود ، گفت : در حيرتم كه خدا چگونه باز اين مردگان را زنده خواهد كرد . پس خداوند او را صد سال ميراند سپس او را زنده كرد » .

و نيز حضرت در تفسير آيه 22 سوره عبس (ثمّ إذا شاء أنشره)« سپس هرگاه خواهد او را بر مى انگيزد » ، فرمود : در رجعت ( زنده مى گرداند )(بحارالانوار ، ج 36 ، ص 174 ، روايت 163 ، باب 39) .

آيه 95 سوره انبياء نيز بر رجعت دلالت دارد :(و حرام على قرية أهلكناها أنّهم لا يرجعون) « زندگى براى اهل ديارى كه هلاكشان ساختيم حرام است و هرگز باز نخواهند گشت » .

از آنجا كه هيچ مسلمانى منكر بازگشت همه مردم  ـ  چه آنها كه هلاك شدند و چه آنها كه نشدند  ـ  در قيامت نيست ، پس مراد از « باز نخواهند گشت » در آيه رجعت است . در روايت آمده است كه : مردى به امام صادق(عليه السلام)گفت : اهل سنت گمان مى كنند منظور خداى تعالى از (يوم نحشر من كلّ اُمة فوجاً) (نمل : 83) « روزى كه از هر امتى ، گروهى را برانگيزيم » روز قيامت است . امام فرمود : پس خداوند در روز قيامت از هر امتى ، گروهى را برمى انگيزد و ديگران را وا مى گذارد!  ـ  نه  ـ  چنين نيست و اين برانگيخته شدن گروه در رجعت  ـ  قبل از قيامت  ـ  است .

همچنين امام صادق(عليه السلام) درباره آيه 11 سوره غافر (قالوا ربنا أمتنا اثنتين و أحييتنا اثنتين) « گويند  ـ  كافران  ـ  خداوندا ما را دو بار ميراندى و دو بار زنده كردى » ، فرمود : اين رجعت است(بحارالانوار ، ج 53 ، ص 56 ، روايت 36) .

و نيز درباره آيه 10 سوره دخان (فارتقب يوم تأتى السماء بدخان مبين) « منتظر روزى باش كه آسمان ، دودى آشكار پديد آورد » ، فرمود : اين زمانى است كه در رجعت برانگيخته شوند(بحارالانوار ، ج 53 ، ص 57 ، روايت 35 ، باب 29) .

امام رضا(عليه السلام) نيز در پاسخ مأمون كه پرسيده بود : « نظرتان درباره رجعت چيست ؟ » فرمود : « رجعت حق است و در امت هاى پيشين بوده است . . . »(بحارالانوار ، ج 25 ، ص 135 ، روايت 6 ، باب 4) .

در تفسير آيه 3 سوره بقره (الذين يؤمنون بالغيب)« كسانى كه به غيب ايمان دارند » آمده است كه منظور از غيب ، برانگيخته شدن و رجعت در زمان قيام حضرت صاحب الزمان ( عجل الله تعالى فرجه الشريف ) است (بحارالانوار ، ج 24 ، ص 351 ، روايت 69) .   شفقنا
 



۰۲/۱۲/۱۳۹۳ - ۲۰:۰۰




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 135]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن