تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 19 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):در پاسخ به كسى كه عرض كرد: من در عمل ناتوانم و نماز و روزه كم به جا مى آورم اما ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827626623




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

از شعر انقلاب تا انقلاب شعر فاصله‌اي نيست


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: از شعر انقلاب تا انقلاب شعر فاصله‌اي نيست
در ادبيات انقلاب اسلامي توجه به انسان به معناي «اومانيسمي» آن نيست بلكه الهام‏بخش‏ ظلم‏ستيزان و آزادي‏خواهان تمامي جهان نيز بوده و خواهد بود.
نویسنده : سعيد ناظمي* 
 ادبيات انقلاب اسلامي برخلاف ادبيات بخشي از روشنفكران قبل‏ از انقلاب كه براي توده‌هاي مردم نامفهوم بود، زبان حال مردم و ترجمان آرمان‏ها و آرزوهاي آنان است. اين ادبيات هم عالم‏ درون را در نظر مي‏گيرد و هم عالم بيرون را؛ هم به فرد توجه دارد و هم به جامعه. ادبيات انقلاب اسلامي، ادبياتي است ملتزم و متعهد. ادبيات انقلاب اسلامي با شاعر و نويسنده‏اي كه زيبايي را فقط براي‏ زيبايي و دل خود بخواهد سروكار ندارد. شعر انقلاب به مجموعه سروده‌هايي اطلاق مي‌شود كه در عصر انقلاب اسلامي، به دغدغه‌ها، رويدادها، مضامين، نگرش‌ها، باورها و در يك كلمه عناصر هويتي انقلاب اسلامي پرداخته است. البته شعر انقلاب با شعر مقاومت عجين شده است، تا جايي كه بخش عمده‌اي از غزل‌هايي كه طي اين دهه‌ها سروده شده، در ارتباط مستقيم با جنگ و شهادت بوده‌اند. به‌همين دليل نظام ارزشي كه در غزل، غالباً در عشق و عرفان و حكمت متمثل مي‌شد، با حماسه‌ ملي و ديني و عرفاني هشت سال دفاع مقدس گره خورد و ناگزير ساحت ديگري از واژه‌ها و تصاوير و تركيب‌هاي شاعرانه و عارفانه به روي غزل‌سرايان گشوده شد. ويژگي برجسته شعر و ادبيات پايداري آن است كه فاقد عناصر مفهومي و شكلي ادبيات پايداري‏اند و تنها عنصر بزرگداشت شهداي راه آزادي در آنها حضور دارد كه آن‏ هم به لحاظ ساختاري به ‏هيچ‏وجه شورانگيز و برانگيزنده‏ نيست. اين شعر امروز به لحاظ كمي و كيفي حرف‌هاي بسياري براي گفتن دارد. گام نخست حوادث سياسي و اجتماعي با ادبيات پيوندي ناگسستني دارد. پس از پيروزي انقلاب اسلامي و دگرگوني كامل در همه‌ زمينه‌هاي فرهنگي و اجتماعي، شعر نيز دستخوش تغييرات بسيار زيادي شد. شرايط اجتماعي جامعه‌ آن روز ايران كه كمتر از دو سال بعد درگير جنگي ناخواسته و تجاوزي آشكار شد، شرايط تازه‌اي را مي‌طلبيد كه علاوه بر تغيير، نيازمند حضور افرادي جديد با تفكري جديد بود. چون رجوع به گذشته‌ ايران و تغييراتي كه در سبك سرايش اشعار پس از چند سده اتفاق مي‌افتاد، اين‌بار در اواخر دهه‌ شصت بناي تغييري كامل را داشت كه به‌طبع با مقاومت شعراي آن عصر رو‌به‌رو مي‌شد. از آغاز تاريخ ادبي ايران، رويدادهاي سياسي و اجتماعي، دگرگوني‌ها و تحولاتي را در ادبيات سبب شده كه منجر به ظهور سبك‌هاي مختلف ادبي گرديده است. به هر حال اين مسير كه شايد بتوان گفت از جنبش مشروطه و با شاعران آزادي‌خواه آن عصر آغاز شده‌ است، وارد فضاي جديدي شد كه در اين خصوص تجربه‌اي نداشت. فضاي دفاع مقدس هم شرايط جديد تجربه‌نشده‌اي بود كه هنرمندان متعهد را درگير خود كرد. پس اين مسير با اشكالات فراواني آغاز شد ولي خيلي زود خود را باز شناخت و سبكي جديد پايه‌ريزي شد كه با نام شعر انقلاب شناخته ‌شد. تمامي حوزه‌هاي اجتماعي، فرهنگي، سياسي و حتي اقتصادي پسوند انقلاب را با خود يدك كشيد و اينك كه اوايل دهه چهارم انقلاب را سپري مي‌كنيم اين نهال‌ها بارور شده و به بر نشسته ولي هنوز ميوه‌اش مرغوب نيست و جا براي كارهاي پژوهشي بيشتري احساس مي‌شود. مقاله زير كه به شيوه‌ تحقيق اسنادي و كتابخانه‌اي صورت گرفته به آسيب‌شناسي شعر انقلاب تا اين لحظه مي‌پردازد. تحليلي بر شعر انقلاب هر نوع تغيير زبان شعر، خود معلول دگرگوني ذهنيت، انديشه و به‌طور كلي جهان‏بيني‏ شاعر است و تا زماني كه شاعر نگرش جديد در قياس با اسلاف خويش نسبت به جهان و انسان نداشته باشد، نمي‏توان انتظار داشت، زباني خاص بيافريند. رولان بارت مي‏گويد: نمي‌توان به گونه‏اي ديگر نوشت، مگر آنكه به گونه‏اي ديگر فكر كرد. زيرا نوشتن همان‏ سازماندهي جهان است. همان انديشيدن است. بيهوده نيست از كسي كه خيال ندارد. در انديشيدن خود بازنگري كند، بخواهيم در نوشتن چنين كند؟ (فوكو، 7731: 44). در ادبيات انقلاب اسلامي توجه به انسان هست، اما «اومانيسم» به معني غربي اين كلمه نيست؛ در واقع اين ادبيات، انسان‌گرا هست، اما انسان‏مدار نيست. در ادبيات انقلاب اسلامي واقع‏گرايي‏ و واقع‏بيني هست؛ اما بي‏آرماني و بي‏اعتنايي به واقعيت نيست. در اين ادبيات، عرفان و معنويت هست، اما انزوا و درويشي به معني‏ منفي اين كلمات نيست. توجه و تقيد به فرم و صورت هست، اما اكتفا به فرم و صورت نيست. يعني شاعر يا نويسنده، تنها به فرم و صورت اصالت نمي‏دهد. نويسنده و شاعر در ادبيات انقلاب اسلامي، جهان‏گراست، ولي غربزده نيست. ادبيات انقلاب اسلامي، نوگراست‏ اما گذشته‏ستيز نيست و اين‏طور نيست كه براي نوآوري با همه‌ اصالت‏ها و سنت‏ها و هرچه از گذشته رسيده ‌است، ستيزه‌اي بي‏دليل‏ داشته باشد. اين ادبيات به تاريخ زبان و ادبيات فارسي علاقه‏مند است‏ و ميراث هزار و دويست ساله‌ مكتوب اين زبان را ميراث خود مي‏داند. اين ادبيات، جغرافيايي وسيع‏تر از مرزهاي ايران دارد و نه‌تنها قلمرو ديگر كشورهاي فارسي زبان را دربرمي‏گيرد، بلكه الهام‏بخش‏ ظلم‏ستيزان و آزادي‏خواهان تمامي جهان نيز بوده و خواهد بود. ادبيات انقلاب اسلامي برخلاف ادبيات بخشي از روشنفكران قبل‏ از انقلاب كه براي توده‌هاي مردم نامفهوم بود، زبان حال مردم و ترجمان آرمان‏ها و آرزوهاي آنان است (ستاري، 1377: 107). به‌‌رغم انكار مدعيان، نمي‏توان منكر ادبيات انقلاب اسلامي‏ شد. اين ادبيات، امروز هويتي مستقل و قابل بررسي دارد، مگر اين‏كه‏ تصور شود انقلاب فقط در شئون سياسي جامعه روي داده و حجم‏ وسيع آثار خلق شده كه در ذهن و زبان مردم جاري است، ناديده‏ گرفته شود. همچنين برخلاف عقيده‌ برخي از شاعران و منتقدان، نمي‏توان عصر شعر انقلاب را تمام شده و پايان يافته تلقي كرد؛ چراكه ظلم‏ستيزي، تعهد و آرمان‏گرايي هرگز پايان نمي‏يابد. امروز فقط مصداق‏ها تغيير كرده و شاعر مسلمان با آرماني بزرگ‏تر از گذشته‏ براي دفاع در برابر دشمني دژخيم‏تر و بدنهادتر خواهد ايستاد. يكي از خصوصيات ادبيات انقلاب اسلامي، چشم‏انداز وسيع‏ آن است. ادبيات انقلاب اسلامي نه فقط نسبت به عالم محسوس‏ حساسيت دارد، بلكه از لحاظ هستي‏شناسي چشم‏اندازي به گستردگي‏ و شمول «عالم غيب» و«عالم شهادت»دارد. اين ادبيات هم عالم‏ درون را در نظر مي‏گيرد و هم عالم بيرون را؛ هم به فرد توجه دارد و هم به جامعه. ادبيات انقلاب اسلامي ادبياتي است ملتزم و متعهد. ادبيات انقلاب اسلامي با شاعر و نويسنده‏اي كه زيبايي را فقط براي‏ زيبايي و دل خود بخواهد سروكار ندارد. اين ادبيات به ارزش‏هاي‏ اخلاقي التزام دارد و بيان لجام گسيخته احساسات دروني، فردي و خصوصي شاعر و نويسنده در آن جايي ندارد (ستاري، 1387: 107). شعر انقلاب به مجموعه سروده‌هايي اطلاق مي‌شود كه در عصر انقلاب اسلامي، به دغدغه‌ها، رويدادها، مضامين، نگرش‌ها، باورها و در يك كلمه عناصر هويتي انقلاب اسلامي پرداخته است (سنگري، 1386: 58). جاي ترديد نيست كه شعر و شعار انقلاب، حيثيت كلامي و مرامي انقلاب اسلامي است و نيز به جرئت مي‏توان گفت كه از شعر انقلاب تا انقلاب شعر، فاصله‏اي نيست؛ نه دروني و نه‏ بيروني. همه‌ مضامين شعري و شعاري كوران انقلاب اسلامي پس از پيروزي انقلاب اسلامي‏ در قالب شعرهايي روشن‏تر ادامه‌ زندگي مي‏دهد و تداوم مي‏يابد تا آنجا كه ادبيات انقلاب‏ اسلامي شكل مي‏گيرد. ادبياتي كه با پيروزي انقلاب و با شروع جنگ تحميلي رويكردي شگفت و شگرف به شعرهايي درخور داشت. در دوران جنگ تحميلي عيني و عملي رخ نمود. همه آنچه ادبيات انقلاب اسلامي دارد، ريشه در شعرها و شعارهاي كوران انقلاب دارد. نگاهي به مجموعه‌هاي شعر شاعران انقلاب و شاعران دفاع مقدس اين‏نكته را ثابت مي‏كند. البته از مهم‏ترين رسالت‌هاي نسل فرهنگي انقلاب اسلامي، جمع‏آوري، تطبيق و حفظ همين‏ شعارها و شعرهاست؛ شعارها و شعرهايي كه بايد به رخ جهانيان كشيده شود، تابلو شود؛ شعارها و شعرهايي كه از جان برآمده و به جان نشسته است. اثبات اين ‏دقيقه كه نخستين‏ جرقه‌هاي ادبيات انقلاب اسلامي در چخماق شعرها و شعارهاي دوران مبارزه و مجاهدت‏ نسل انقلاب اسلامي است، از شكوهمندترين پژوهش‌هاي تاريخ تفكر سياسي و ادبي معاصر خواهد بود؛ پژوهشي سرشار از صداقت و حقيقت كه نمايانگر روح ايراني مسلمان و مسلمان‏ ايراني است (اميري اسفندقه، 1384: 108). اين مقوله‌ از همان ابتداي سال‌هاي پيروزي انقلاب اسلامي مورد توجه هنرمندان، خاصه شاعران واقع شد. پس از اين سال‌ها بود كه هنر تعريف تازه‌اي گرفت و شعر هم جاي خودش را به گونه‌اي ديگر يافت. شعرهاي عاشقانه جاي خود را به اشعار حماسي داد. شاعران با حضور در جبهه‌ها و خواندن اشعار خود روحيه‌ تهييج را در رزمندگان اسلام زنده نگه داشتند و هنري تولد يافت كه هنر متعهد نام گرفت به گونه‌اي كه هرآنچه در حوزه‌ هنر وجود داشت تعريف‌گريز بود و شايد هيچ عنصري در اين عرصه به اندازه‌ شعر تعريف‌گريز نبود. قيصر امين‌پور در اين‌باره مي‌گويد: «من بر اين باورم به تعداد شعرهاي خوبي كه سروده مي‏شود، شعرها تعريف جديد مي‏پذيرد» (قبادي و ديگران، 1387: 17). نگاهي به شعر پارسي در دهه شصت در بررسي شعر دهه‌ شصت با دو‌گونه‌ شعر مشخص و متمايز روبه‌رو هستيم؛ نخست‌ شعر سنتي، از قبيل قصيده، غزل، مثنوي، دوبيتي و رباعي. دوم شعر نو؛ نظير نيمايي، آزاد و سپيد. ناگفته نماند با آنكه ارزش محتوايي‌ اين شعر كه تحت تأثير انقلاب و پس از آن‌ جنگ و ساير مسائل اجتماعي پديد آمده، اصلي‌ترين ويژگي شعر اين دهه است. اين‌ بررسي بر تحليل ساختاري شعر استوار است، وگرنه شعر اين دهه را از لحاظ محتوايي‌ مي‌شود تحت عناوين: شعر انقلاب، شعر جنگ، شعر شهادت، شعر مبارز و شعر مذهبي نيز طبقه‌بندي كرد؛ ولي كليه‌ اين مفاهيم‌ در ارزش محتوايي شعر اين دهه مستتر است (ترابي، 1372: 33). شعر حماسي دفاع مقدس هم جزئي منفك‌ناپذير از شعر اين دهه بود. از حاصل كار، نوعي ادبيات حماسي شكل گرفت كه نظير نداشت. بسياري از شاعران، بهترين شعرهايشان را در اين دوران سرودند و معنويت و خلوصي كه در اين دفاع هشت ساله وجود داشت به‌طور مسلم به شعرها نيز سرايت كرد. شعر جنگ نيز به لحاظ محتوايي و هم به جهات صوري بر شعرهايي كه به مناسبت پيروزي انقلاب اسلامي سروده شده برتري دارد و علت آن‌هم رشد شاعران انقلاب در اين فاصله بوده است. ضمن اينكه رحلت بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران نيز قالب‌هايي را در مرثيه‌سرايي نوين به‌وجود آورد (خراساني، 1382: 58). قالب‌هاي موفق در آفرينش شعر انقلاب شايد قالب سرايش غزل؛ رايج‌ترين قالب شعر انقلاب است. غزلي كه گاه از نظر زبان و بيان‌ با زبان زمان هماهنگ است و توفيقي هم دارد و گاه غزلواره است و معيوب از لحاظ لفظ و معني. غزل از يك سو ريشه در شعر كهن و به ويژه غزل‌هاي عرفاني حافظ و مولانا و بيدل‌ دارد و از طرفي با استفاده از تركيب‌سازي‌ شاعران نوپرداز به ارائه‌ بيان تصويري خاصي‌ پرداخته كه درخور شعر زمانه است. از آنجا كه غزل بهترين قالب براي بيان عواطف دروني‌ شاعر است، شاعران اين دهه بيش از هر دوره‌ به غزل‌سرايي گرايش دارند و به‌همين دليل‌ مي‌توان غزل را رايج‌ترين قالب دهه‌ شصت‌ ناميد. در اين دهه، در كنار غزلسرايان بزرگ و مشهوري‌ چون محمدحسين شهريار، هوشنگ ابتهاج، مشفق كاشاني و حميد سبزواري، شاعران‌ جوان دهه‌ شصت ديده مي‌شوند كه چه در كتاب‌هاي چاپ شده و چه در شعرهايي كه در مجلات و جنگ‌هاي ادبي منتشر كرده‌اند، موفق‌ به عرضه‌ غزل‌هاي خوب و زيبايي شده‌اند (ترابي، 1372: 33). چشمگيرترين دگرگوني در شعر پس از انقلاب اسلامي بازگشت صحيح به وزن است. شاعر پس از انقلاب جامه‏اي موزون بر اندام كلامش پوشانده و در اين لباس آن را بر خواننده عرضه كرده است. اينك، در ميان سروده‌هاي پس از انقلاب اسلامي به‌ندرت شعر بي‏وزن مي‏بينيم، حتي اشعار نيمايي به طرز محسوسي كاهش يافته است، برخي وزن‌ها كه در شعر فارسي جزو اوزان نادر شمرده مي‏شود از نو به وسيله شاعران به كار گرفته شده و اشعار حماسي نيز به وزني خاص سروده شده است. بعضي از قالب‌هاي شعر فارسي از نو رواج روزافزون و فوق‏العاده‏اي يافته است (شهري برآبادي، 1366: 89). شعر انقلاب قالب‌هاي مثنوي، رباعي و دوبيتي را از ميراث فرهنگي شعر و چهارپاره را از شاعران موخر اخذ كرده ‌است و محتواي اعتقادي انقلابي و اسلامي‌اش را در آنها ريخته‌ است (زارعي، 1382: 74). رباعي يكي از قالب‌هاي شعر فارسي است كه براي بيان موضوعات كوتاه مناسب است. شاعران پس از انقلاب اسلامي، بسياري از مضامين كوتاه و لحظه‌هاي گذراي ذهن خويش را در اين قالب شعري ريخته‏اند. قيصر امين‏پور در يكي از رباعيات خود شهر جنگ‏زده دزفول را اين‏گونه تصوير كرده است: صحراي خطر گام مرا مي‏خواند صهباي سحر بام مرا مي‏خواند وقت خوش رفتن است، هان گوش كنيد! از عرش كسي نام مرا مي‏خواند بسياري از شاعران ديگر نيز با بياني زيبا و هنرمندانه موضوعاتي از قبيل سقوط رژيم شاهنشاهي فرا رسيدن بهار انقلاب اسلامي، جنگ، شهادت و ده‌ها موضوع ديگر را با لحني حماسي، اما كوتاه و كوبنده، در اين قالب سروده‏اند (شهري برآبادي، 1366: 92). تولد شعر مقاومت در ادبيات پارسي البته شعر انقلاب با شعر مقاومت عجين شده است، تا جايي كه بخش عمده‌اي از غزل‌هايي كه طي اين دهه‌ها سروده شده، در ارتباط مستقيم با جنگ و شهادت بوده‌اند. به‌همين دليل نظام ارزشي كه در غزل، غالباً در عشق و عرفان و حكمت متمثل مي‌شد. با حماسه‌ ملي و ديني و عرفاني هشت سال دفاع مقدس گره خورد و ناگزير ساحت ديگري از واژه‌ها و تصاوير و تركيب‌هاي شاعرانه و عارفانه به روي غزل‌سرايان گشوده شد؛ بديهي است حضور واژه‌ها و تصاويري كه به اين ساحت از كلمات تعلق داشتند، نه براي تهييج جنگجويان، كه بيانگر قرارگرفتن در شرايطي بود كه بر لزوم پرداختن به مفاهيم ديني و آسماني تأكيد مي‌كرد. البته بسياري از غزل‌هايي كه به‌انگيزه توصيف و تقدير انقلاب و جنگ سروده شده‌اند به دليل شرايط بحراني، بيشتر به شعار پهلو مي‌زنند تا شعري ريشه‌دار و اصيل. با وجود اين غزل‌هايي در دهه‌هاي 70 و 80 سروده شد كه هم از حماسه و هم از عرفان بهره‌ داشت و هم فراتر از شعار بود (يوسف‌نيا، 1377: 38). هرچه نظام به سمت تثبيت و اقتدار پيش مي‌رفت، جدال عينيت و ذهنيت نيز در ذهن شاعران انقلاب و دفاع‌مقدس عمق مي‌گرفت. هشت سال جنگ تحميلي براي مدتي شاعران عدالت‌طلب آزادي‌خواه را از متن به حاشيه راند و آنان را درگير يك واقعيت تازه كرد. در حقيقت شاعران آرمان‌گراي انقلابي با عطف توجه به مسئله‌ جنگ و تجاوز دشمن خارجي ساير موضوع‌هاي شعري را كمرنگ‌تر كردند (مظفري، 1382: 8). ويژگي برجسته شعر و ادبيات پايداري آن است كه فاقد عناصر مفهومي و شكلي ادبيات پايداري‏اند و تنها عنصر بزرگداشت شهداي راه آزادي در آنها حضور دارد كه آن‏ هم به لحاظ ساختاري به‏هيچ‏وجه شورانگيز و برانگيزنده‏ نيست. اغلب اين شعرها مرثيه است، يعني وجه تعزيت و نوحه‏سرايي آنها بر تمام وجوه ديگر غلبه دارد. قالبي هم‏ كه شاعر انتخاب كرده بيشتر غزل است كه وزني بسيار كند و درون‏گرا دارد. ظرفيت قالب غزل با آهنگ كندي كه دارد، اغلب با محتوايي عاشقانه هماهنگ است. شعر پايداري بايد به اجتماع‏ توجه كند و برانگيزنده و هيجان‏آور باشد، اما شعرهاي دفاع‏ مقدس در اين مجموعه‌ها به شدت فردي است و اغلب‏ تك‏گويي شاعر با يك مخاطب خيالي است. استفاده‏ بيش از حد و مداوم از كلمات و واژگان تكراري در شعرهاي‏ متفاوت از شاعران مختلف، احساس كليشه‏اي بودن اين‏ نوع شعر را به مخاطب منتقل مي‏كند. اين تكرارها در نوع مرثيه، قالب غزل به‏قدري وجود دارد كه مخاطب نه‏تنها برانگيخته نمي‏شود بلكه دچار ملال‏ و دلزدگي مي‏شود و اين با روح شعر مغايرت دارد (سجودي، 1385: 162). سخن آخر سخن آخر اينكه شعر‌انقلاب قطع به‌يقين به هويت خويش نزديك مي‌شود. اين شعر امروز به لحاظ كمي و كيفي حرف‌هاي بسياري براي گفتن دارد. شاعران جوان در قالب‌هاي مختلف و با استفاده از تجربه‌هاي بزرگان شعر انقلاب كارهاي جديدي خلق كرده‌اند كه به لحاظ اصول زيبايي‌شناختي شعر و استفاده از صنايع ادبي در‌خور توجه است. خلاقيت به بهترين شكل خود در شعر انقلاب متجلي شده و اين سبك ادبي پس از بيش از سه دهه به عنوان يك بخش از جريان هنر متعهد انقلاب خودنمايي مي‌كند. ارتباط دوسويه‌ اين اشعار با مخاطبان خود به بهترين نحو ممكن شكل گرفته و در اين ميان پايگاه‌هاي متولي امر سهم بسزايي در رشد چشمگير اين موضوع داشته‌اند. شعر از حالت انحصاري در مركز جدا شده و به دورترين نقاط كشور نقل مكان كرده و همان‌گونه كه مي‌بينيم، شاعران خارج از مركز، جزو بهترين سرايندگان شعر انقلاب هستند. امروزه علاوه بر جريان مستقل شعر انقلاب تلفيقي از ادبيات كهن و جديد را در اين حوزه شاهد هستيم كه به طور حتم مطالعات ادبي در آثار بزرگان گذشته‌ شعر ايران مي‌تواند به غناي بهتر ادبيات و شعر معاصر منجر شود. مسئله‌ مهم ديگر مخاطب شعر انقلاب است كه به رغم بزرگتر شدن بازه‌ مخاطبان شعر انقلاب هنوز آن‌گونه كه بايد و شايد به جايگاه واقعي خود دست نيافته است و بايد با كمك مطبوعات و مراكز مرتبط اين مهم نيز در آينده‌اي نزديك و با حضور گسترده تحصيلكردگان عملي شود. *كارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعي؛ منابع در دفتر سرويس تاريخ جوان موجود است

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 102]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن