تبلیغات
تبلیغات متنی
رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید
آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت
تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی
محبوبترینها
خرید سوسیس پرکن اصل با گارانتی
تشخیص دیسک و صفحه اصلی از تقلبی (6 راه ساده)
بهترین روش های چاپ جعبه محصولات + ویژگی ها و کاربردها
بهترین روش های چاپ جعبه محصولات + ویژگی ها و کاربردها
ده راهنمایی برای نوازندگان مبتدی یوکللی
بررسی دلایل قانع کننده برای خرید صنایع دستی اصفهان
راه های جلوگیری از جریمه های قبض برق
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1806598000
![نمایش مجدد: انسان حسود نه حقیقت را مییابد نه واقعیت را درک میکند refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
انسان حسود نه حقیقت را مییابد نه واقعیت را درک میکند
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: آیتالله العظمی آقامجتبی تهرانی:
انسان حسود نه حقیقت را مییابد نه واقعیت را درک میکند
![انسان حسود نه حقیقت را مییابد نه واقعیت را درک میکند آیتالله حاج آقا مجتبی تهرانی](http://media.mehrnews.com/old/Larg1/1391/12/14/IMG12034729.jpg)
شناسهٔ خبر: 2501791 شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۰
دین و اندیشه > اندیشمندان
یکی از آثار بسیار شوم رذیله حسد این است که بینش صحیح را از انسان می گیرد و گاهی تعبیر می کنند به اینکه حسد عقل را زایل می کند. نه می تواند حقیقت را بیابد و نه می تواند واقعیتها را ادراک کند. به گزارش خبرگزاری مهر، متن ذیل سومین جلسه از بحث حسد از سلسله مباحث اخلاق مرحوم آیت الله العظمی آقامجتبی تهرانی است که فایل صوتی آن در سایت دفتر حفظ و نشر آثار ایشان موجود است.قال امام المجتبی علیه السلام: «هلاک الناس فی ثلاث: الکبر، الحرص، الحسد. الکبر به هلاک الدین و به لعن ابلیس. الحرص عدو النفس وبه اخرج آدم من الجنة. الحسد رائدالسوء و به قتل قابیل هابیل».امام حسن مجتبی علیه السلام فرمودند: هلاکت و نابودی مردم در سه چیز است: کبر و حرص و حسد. تکبر که به سبب آن دین از بین می رود و به واسطه ی آن، ابلیس، مورد لعنت قرار گرفت. حرص که دشمن جان آدمی ست و بواسطه ی آن آدم از بهشت خارج شد. حسد که سر رشته ی بدی ست و بواسطه ی آن هابیل، قابیل را کشت.در دو هفته گذشته در رابطه با معنای حسد صحبت کردیم و گفتیم حالتی درونی است که در آن، انسان آرزوی زوال نعمت از کسی را دارد که متنعم به نعمتی ست و سه عبارت "غیرت"، "نصیحت" و "غبطه" را در کنار "حسد" تعریف کردیم و تفاوت های آنها را برشمردیم. برای رذیله ی حسد ۴ مرتبه ذکر کردیم و گفتیم که هر مرتبه خود ذودرجات است. سپس به بررسی آثار حسد پرداختیم و گفتیم آثار شوم حسد در ۵ بعد بروز و ظهور پیدا می کنند و هر یک را به تفصیل توضیح دادیم.همچنین در باب درجات حسد گفتیم وقتی حسود برای داشتن نعمتی به محسود حسادت کند، ابتدا شروع به کنکاش در وجود او کرده، عیب هایش را بیرون می کشد، شروع به غیبت او می کند، عیبهای وی را بازگو می کند تا پوششی باشد نسبت به نعمت یا فضیلت او؛ و اگرخودش در این امر موفق نبود دیگران را وادار به بدگویی در مورد او می کند. اگر محسود رذیلتی نداشت که حسود بتواند آنرا پخش کند، شروع می کند به تهمت زدن به او و دیگران را نیز وادار به این کار می کند و همه ی اینها در مرحله ی زبان است. اگر اینها کارگر نبود وارد مرحله ی عمل می شود تا نعمت او را زایل کند. گاه نعمت طوری نیست که قابل سرقت یا تباهی مادی باشد، مثلا فردی متنعم و شهره به نعمت تقواست و حسود سعی میکند او را آلوده به گناهی کند. اگر خودش نتوانست از غیر کمک می گیرد. نهایتا اگر در مرحله ی عمل هم موفق نبود، می خواهد خود فرد متنعم به نعمت را از بین ببرد و اگر نتوانست، مبتلا به بالاترین درجه ی حسد بوده و خودش را از بین می برد.در روایتی از امیر مومنان حضرت علی(علیه السلام) مضمونی وجود دارد به اینکه حسود ظالمی بسیار شبیه به مظلوم است! یعنی حسود دارد ظلم می کند، اما بیش از هر کس به خودش، چرا که ممکن است حسادت او منجر به مرگ خودش شود و این بزرگترین ظلم به خودشخص است که جان خود را بگیرد. حسود آسیب و ضرری را به خود می زند که از جنس ضرری است که دشمنش به او وارد می کند. اما دشمن او خیالش آسوده است و می داند که او خودش، به واسطه ی این رذیله، خودش را نابود خواهد کرد.لذا یکی از آثار بسیار شوم رذیله حسد این است که این خصلت شیطانی بینش صحیح را از انسان می گیرد و گاهی تعبیر می کنند به اینکه حسد عقل را زایل می کند. نه می تواند حقیقت را بیابد و نه می تواند واقعیتها را ادراک کند. وقتی این مانع جلوی بینش صحیح و فکر و اندیشه ی فرد را می گیرد قدرت تدبیر امور نیز از وی گرفته می شود و به طریق اولی قدرت مدیریت و سرپرستی در هیچ کار و حوزه ای را ندارد. جمله ی معروفی از امیرالمومنین علیه السلام نیز موید همین واقعیت است که «الحسود لایسود».به همین علت، حسود هرگز در جامعه شرافت پیدا نمی کند چرا که شرافت یا از عمل مبتنی بر عقل و فکر او پدید می آید (که حسود نمی تواند همیشه درون بیمار خود را محفی نگه دارد و بالاخره بروز خارجی پیدا می کند) و یا از نظر بینش صحیح (که وجود همین رذیله در درون او خود مانع بزرگی ست بر دوام سلامت عقلانی). پس در بعد دنیوی فرد حسود متضرر است.در بعد اخروی نیز به همین صورت. رذیله ی حسد انسان را در معاصی بسیار فرو می برد. از غیبت کردن که اولین نشانه ی بیرونی حسد است و کوچکترین اثر حسد تا تهمت و ...در کلامی از حضرت امیر داریم که "حرص و کبر و حسد، انگیزه های فرو رفتن در گناهانند" و در جای دیگری می خوانیم «شخص حسود حسرتش بسیار و گناهانش افزون است» و این رذیله نه فقط مایه ی افزایش معاصی و گناهان دیگر است بلکه راه را بر انجام حسنات نیز می بندد، حسنات پیشین را نیز از بین می برد. «الْحَسَدَ يَأْكُلُ الْحَسَنَاتِ كَمَا تَأْكُلُ النَّارُ الْحَطَب». همچنین همانطور که در باب غیبت گفته می شود حسنات شخص گوینده به حساب شخص دیگر نوشته می شود، در حسد نیز چنین بحثی مطرح است. که نیکی ها و حسنات فرد حسود به پرونده ی اعمال محسود منتقل می شود.پس شخص حسود فاقد شرافت دنیایی و اخروی ست، عقلش زایل می شود، قدرت تدبیرش گرفته می شود، توان مدیریت هیچ کاری را ندارد، دستش به گناهان بسیار آلوده شده و حسناتش چون هیزم خشک درون آتش می سوزد و یا به پرونده ی محسود منتقل می شود. و اینها همه در ربط با خود فرد است. اما در ربط با جامعه نیز آثاری مترتب است...اگر در جامعه ای رذیله حسد وجود داشته باشد کل آن جامعه به انحطاط کشیده می شود. عواملی که باعت پیشرفت یک جامعه می شود به طور کلی تحت چند عنوان زیر مطرح می شود:۱- خوش بینی افراد جامعه به یکدیگر: این خوش بینی موجب دوستی و صفا و صمیمیت می شود و همین موجب می شود که حس اعتماد بین افراد ایجاد شود و نهایتا حس همکاری.۲- اجتماعی که دارای خصوصیات بالا باشد در صورت داشتن رهبری توانا سریع پیشرفت می کند. اما در نظر بگیرید که چنین نباشد؛ اگر افراد نسبت به هم خوش بین نباشند، محبت و دوستی وجود ندارد و هیچ اعتمادی فی ما بین نیست و نهایتا کسی هموطنش را یاری نمی کند. بدبینی و عدم اعتماد و کارشکنی کردن و ضربه زدن به کسی که بخواهد رهبری جامعه را بر عهده بگیرد، همه و همه بلای جان جامعه و منشا فساد است. نه اینکه پیشرفتی نداشته باشد. علی علیه السلام می فرمایند «آنگاه که حسد ورزیدن به یکدیگر ببارد، آنجاست که فساد می روید».افراد می توانند به کمک نشانه هایی که برای حسد ذکر شده است محک بزنند که آیا خودشان یا جامعه شان مبتلا به حسد هست یا خیر و آن نشانه ها به شرح زیرند:۱- تملق در جامعه: پیش رو تملق گفتن و پشت سر، زدن. علی علیه السلام می فرمایند «حسود اینگونه است که زبانی اظهار دوستی می کند اما دشمنی اش را در عمل پنهان می کند»۲-کتمان حق کردن: علی علیه السلام می فرمایند «ستایش کردن بیش از حد از فرد تملق است. اما کم گذاشتن در بیان فضایل او حسد است».۳ - انتفاد بسیار تند و بیش از حد: بعضا منفی باف ها نیز در این دسته قرار می گیرند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 95]
صفحات پیشنهادی
رضا غلامی «مبانی علوم انسانیاسلامی» را به رئیسجمهور تقدیم کرد
طی نامه ای سرگشاده رضا غلامی مبانی علوم انسانیاسلامی را به رئیسجمهور تقدیم کرد شناسهٔ خبر 2495761 یکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲ ۱۳ دین و اندیشه > اندیشکده ها رئیس مرکز پژوهشهای علوم انسانی اسلامی صدرا کتاب تازه منتشر شده مبانی علوم انسانی اسلامی این مرکز را به رئیس جمهور تعضو شورای شهر تهران: توسعه کشاورزی ارگانیک از ابتلا به بیماریها پیشگیری میکند/غذا و هوای سالم دو عنصر اصلی س
عضو شورای شهر تهران توسعه کشاورزی ارگانیک از ابتلا به بیماریها پیشگیری میکند غذا و هوای سالم دو عنصر اصلی سلامت انسانعضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به تاثیر مصرف محصولات ارگانیک در پیشگیری از بیماریها گفت با صرف کوچکی از هزینههای درمان در توسعه کشاورزی ارگانیک میتوانیمعمل به سفارشات ائمه اطهار(ع)بسیاری از مشکلات جامعه را حل میکند
چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰ ۵۶ آیتالله سبحانی گفت عمل به سفارشات ائمه اطهار ع بسیاری از مشکلات جامعه را حل میکند به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم این مرجع تقلید در درس اصول خود در مسجد اعظم با اشاره به اهمیت پرداختن به روایات معصومین ع گفت سفارشاتصرف نقد کردن علوم انسانی غربی کافی نیست/ نحوه مواجهه با علوم غربی
آموزشوپرورش و تحول بنیادین در علوم انسانی ۵ صرف نقد کردن علوم انسانی غربی کافی نیست نحوه مواجهه با علوم غربی شناسهٔ خبر 2494162 پنجشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۷ ۲۸ دین و اندیشه > سایر یک کارشناس فلسفه تعلیم و تربیت گفت صرف نقدکردن علوم انسانی غربی کافی نیست باید به موازات کاعلم در وجود بشر است و زمانی که انسان تزکیه کند متبلور میشود
آیت الله قرهی علم در وجود بشر است و زمانی که انسان تزکیه کند متبلور میشود شناسهٔ خبر 2495563 یکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲ ۲۸ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی آیت الله قرهی از قول آیت الله بهجت گفت علم در وجود بشر هست منتهای امر چه زمانی این علم می تواند تبلور پیدا كنددیداری که بهشت را واجب و خشم خدا را دور میکند
حدیث دیداری که بهشت را واجب و خشم خدا را دور میکند به تو بشارت مىدهم كه خداوند متعال برايت سلام مىرساند و مىگويد من بهشت را بر تو واجب كردم تو را از غضبم دور نمودم به گزارش سرویس دینی جام نیوز درحدیثی از رسول خدا حضرت محمد صلی الله علیه و اله وارد است که فرانسانهای دیندار دین نشناس/فیلم
آیتالله ضیاءآبادی پاسخ میدهد انسانهای دیندار دین نشناس فیلم آیتالله سیدمحمد ضیاءآبادی در یکی از جلسات تفسیر خود ضمن معرفی انسانهای دیندار دیننشناس به ویژگیهای کسانی که جنگهای جمل صفین و نهروان را راهانداختند اشاره میکند به گزارش سرویس دینی جام نیوز آیدین اسلام، مفهوم انسان را در مقابل تفکرات پوچ غربی مصون داشته است
سهشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳ ۲۵ تولیت آستان مقدس حضرت معصومه س گفت اسلام زندگی را برای انسان با معنا و مفهوم کرده است و این معنا و مفهوم انسان را در مقابل همه تفکرات منفی و پوچ غربی و شرقی مصون داشته است به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم حجتالاسلام والحکم فروش اعضای بدن انسان
احکام حکم فروش اعضای بدن انسان اگر شخصی بخواهد عضوی از اعضای بدنش مانند کلیه را به دیگری بفروشد یا هدیه کند یا وصیت کند پس از فوت او آن اعضاء را مجانی یا با پول برداشته و به دیگر ی بدهند چه صورت دارد به گزارش سرویس دینی جام نیوز یکی از سوالات مطرح در خصوص مسائل پزشکی ای«شهر و آموزش» موضوع این هفته یکشنبههای انسانشناسی و فرهنگ - اخبار ایران و جهان |
شهر و آموزش موضوع این هفته یکشنبههای انسانشناسی و فرهنگ شناسهٔ خبر 2484177 جمعه ۱۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲ ۰۰ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها چهل و ششمین نشست یکشنبههای انسانشناسی و فرهنگ با موضوع شهر و آموزش با سخنرانی مقصود فراستخواه برگزار می شود به گزارش خبرگزاری مهصدور انقلاب از طریق هنر، جریان تکفیری و اسلام ستیز را خنثی میکند - اخبار ایران و جهان |
نشست تاریخ سینما و تمدن نوین اسلامی صدور انقلاب از طریق هنر جریان تکفیری و اسلام ستیز را خنثی میکند شناسهٔ خبر 2492792 سهشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰ ۱۹ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها رجبی دوانی صدور انقلاب از طریق هنر جریان های تکفیری و اسلام ستیز را خنثی می کند اگربرگزاری یکشنبههای انسانشناسی با فیلم «انقلاب OS»
برگزاری یکشنبههای انسانشناسی با فیلم انقلاب OS شناسهٔ خبر 2493275 چهارشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰ ۳۵ دین و اندیشه > اندیشکده ها چهل و هفتمین نشست یکشنبه های انسانشناسی و فرهنگ با نمایش فیلم انقلاب OS به کارگردانی جی تی اس مور برگزار میشود به گزارش خبرگزاری مهر چهل و«انسان در هنر و انديشه هند» بررسی میشود
انسان در هنر و انديشه هند بررسی میشود شناسهٔ خبر 2495883 یکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳ ۲۶ دین و اندیشه > اندیشکده ها نشست تخصصی انسان در هنر و انديشه هند چهارشنبه ۲۹ بهمن در فرهنگستان هنر برگزار میشود به گزارش خبرگزاری مهر نخستين نشست تخصصي از سلسله نشستهاي از شرق تا شرقآلودگی هوا با بدن انسان چه میکند؟
آلودگی هوا با بدن انسان چه میکند پزشکان برمبنای تحقیقات صورت گرفته معتقدند که آلایندههای موجود در هوا بهطور مستقیم بر سلامتی افراد تأثیر میگذارد و عوارضی ایجاد میکند که تا سالیان طولانی گریبانگیر آنها میشود روز نو پزشکان برمبنای تحقیقات صورت گرفته معتقدند که آلایندههایسید قطب اومانیسم را جاهلیت مدرن معرفی میکند/ از جاهلیت تا تکفیر
فیرحی در همایش بازخوانی دیدگاههای سید قطب سید قطب اومانیسم را جاهلیت مدرن معرفی میکند از جاهلیت تا تکفیر شناسهٔ خبر 2496273 دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹ ۲۱ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها فیرحی در همایش سیدقطب با بیان اینکه سید جاهلیت قرن بیستم را وخیمترین جاهلیتی میدانآیا نظام همچنان در مسیر انقلاب حرکت میکند؟
حسین سوزنچی پاسخ میدهد آیا نظام همچنان در مسیر انقلاب حرکت میکند شناسهٔ خبر 2493862 چهارشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴ ۳۹ دین و اندیشه > اندیشمندان اگر بین علی ع با طلحه و زبیر و عایشه شک کردی در مورد معاویه که شک نداری ببین او از چه کسانی حمایت میکند این ضابطهای است که امانوشتن، فرصت ارتباط دوباره انسان با جهان پیرامون را فراهم میکند
مرادی کرمانی نوشتن فرصت ارتباط دوباره انسان با جهان پیرامون را فراهم میکند شناسهٔ خبر 2500290 چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲ ۰۹ فرهنگ > کتاب هوشنگ مرادی کرمانی با اشاره به اهمیت نگاه هنرمندانه به وقایع روزمره گفت نوشتن فرصت ارتباط دوباره انسان با اشیا طبیعت آدم ها و جها-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها