محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829947654
ویژگیهای کلیدی مدرنیته در سلفیگری وجود دارد
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: در نشست جریانات سلفی مطرح شد:
ویژگیهای کلیدی مدرنیته در سلفیگری وجود دارد
شناسهٔ خبر: 2496421 دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۱
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها
در نشست مولفههای نظری جریانات سلفی، ویژگیهایی نظیر مدرنبودن، مبارزه با سلطه علمی و سیاسی و اعتقاد به دولت حداقلی در گروههای سلفی تبیین و تشریح شد. به گزارش خبرگزاری مهر، نشست «مؤلفههای نظری جریانات سلفی در عصر حاضر» ۲۶ بهمنماه در سالن کنفرانس خبرگزاری ایکنا برگزار شد. در این نشست حجتالاسلام و المسلمین داوود فیرحی، دانشیار دانشگاه تهران، دکتر احمد پاکتچی، استادیار دانشگاه امام صادق(ع) و دکتر عبدالامیر نبوی، معاون پژوهشی و آموزشی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی بهعنوان سخنران در این نشست به ارائه دیدگاههای خود پرداختند.ضرورت بازاندیشی در خصوص بازاندیشیهای اسلامیحجتالاسلام والمسلمین داوود فیرحی به عنوان نکات مقدماتی گفت: بحث در مورد جریانات سلفی چون جریانی انضمامی است دشوار است. ما باید از سویی در اسلامشناسی بازشناسی کرده و منابع و نصوص را مورد بررسی مجدد قرار دهیم و از سویی دیگر باید بازاندیشیهایی که از زمانی که تجدید به جهان اسلام سرازیر شده است، مورد بازاندیشی قرار دهیم.فیرحی ادامه داد: بازاندیشی بازاندیشیهای اسلامی زیاد مورد مطالعه قرار نگرفته است. تاریخ تولد سید قطب تقریباً مقارن با انقلاب مشروطه در ایران است. وی در شرایطی زیست که ما زیستهایم. پیش از مشروطه ما شاهد دو جریان هستیم که میتوانیم یکی از آنها را نواندیشی و دیگری را شریعتگرایی بدانیم.وی افزود: اگر سلفیگری با ابن حنبل آغاز شده، در ابن تیمیه به اوج رسیده و در ابن وهاب شکل جدیدی میگیرد و در مواجهه با تجدد است که برای ما محل بررسی قرار میگیرد. جریانات دیگری از جمله اصولی، اخباری و گرایشات مختلف تفسیری با تجدد درگیر شدهاند. جریانهای مختلف دینی در برخورد با تجدد تکانههای شدیدی خوردهاند که باعث تحولات اسلامی شده است.استادیار دانشگاه تهران تصریح کرد: پس از برخورد جریانهای دینی با تجدد میتوان یک برش کلی در جهان اسلام بین قبل و بعد از برخورد قائل شویم. جریان متفاوت و رقیب پس از برخورد با مدرنیته تلاقیهایی با هم داشته اند. در اینجا میبینیم که سلفیگری با شیعه، قرآنگرایی، اخبارگرایی با اصولیگری پیوندهای جدی داشتهاند و مطالبی را از هم وام گرفتهاند. اسدالله خراقانی معتقد است که نه تنها مسلمانان بلکه کل دینداران انرژی خود را در مواجه با ماتریالیسم تجدید کنند. از این رو بین جریانهای اسلامی پس از برخورد با تجدد تشابهاتی وجود دارد.وی ادامه داد: از سویی دیگر این تشابهات نباید ما را به صدور احکام جزمی سوق دهد. به صورت اختصار میتوان گفت برای مثال بین قرآنگرایی و سلفیگری عموم و خصوص من وجه وجود دارد. هر سلفی قرآنگرا و هر قرآنگرایی سلفی نیست. جریانی از نهضت آزادی قرآن گرا بودند، ولی سلفی نیستند.جریان سلفی؛ جنبشی که حضور دارد فیرحی گفت: از سویی دیگر مفاهیم در درون جنبش سلفی متحول شدهاند و این جنبش یک جنبش زنده است. این جنبش در جامعه و جهان حضور دارد و خصلت جنبشهای زنده این است که سعی میکنند مفاهیم خود را به روز کنند. سلفیگری جنبشی زنده است و به دنبال این است که دیگران را متاثر کند و از دیگران تاثیر بگیرد. سلفیگری از مدرنیته، اخوان، جهان شیعه، به خصوص جنبشهای چپ متاثر شده است.استادیار دانشگاه تهران گفت: ما در جنبش سلفی شاهد دو دگرگونی عمده هستیم که اولی دگرگونی درونی است. برخی از مفاهیم ظاهرش یکی است اما از درون دچار دگرگونی شده است. مثلا در اندیشه ابن تیمیه نگاه به صدر اسلام با نگاه سلفی معاصر متفاوت است. به عنوان اشاره، ابن تیمیه جریانی نیست که مسلمانان را تکفیر کند و یا به همه مسلمانان حکم جاهلیت بدهد. آنچه قطب درک میکند با آنچه ابن تیمیه مییابد، متفاوت است.وی تصریح کرد: دگرگونی دوم افزودههای مفهومی است که این جریان به گذشته اضافه کرده است یا مضامینی است که از گذشته حذف شده است. درست است که اینها نگاهی به سنت و گذشته دارند، اما امر جدیدی هستند و گذشتهگرایان امروزی هستند که باید ببینیم مرادشان از گذشته چیست. ما نباید بداعت و اصالت جنبش را نادیده گرفته و باید بکوشیم در عین نو بودن، سابقه این گروه را دریابیم. به نظر نمیرسد این گروهها دایناسورهایی باشند که زنده شدهاند بلکه جوانان مدرنی هستند که گذشتهگرایانه عمل میکنند.سلفیان و مسلمانان غیر سنتیدکتر احمد پاکتچی در ادامه نشست، گفت: ما در بین سلفیان فعال متوجه حضور سه دسته نیرو میشویم. یک دسته نیروهای هستند که قبلا مسلمان نبودند و حالا مسلمان شده و به این گروهها گرویدهاند. جریان دیگر مسلمان هستند اما در کشورهای غربی متولد شده و رشد یافتهاند، برخی دیگر نیز مسلمانان شوروی سابقاند که وقتی اردوگاه کمونیسم سقوط کرد نمیدانستند که نام پیامبر چیست و یا نمیتوانستند سوره حمد را بخوانند.استادیار دانشگاه امام صادق(ع) تصریح کرد: آشنایی خود انگیخته با اسلام وجه مشترکی بین این سه گروه است. این افراد مجبور بودهاند که راه صد ساله را در یک شب بروند. این سوال ایجاد میشود که واقعا سلفیان تا چه میزانی گذشتهگرا هستند و چگونه میتوانند با این گروه مسلمانان غیر سنتی ارتباط پیدا کنند؟خودآگاه و ناخودآگاه سلفیانوی ادامه داد: انسانها وجهی خودآگاه و وجهی ناخودآگاه دارند. فرد همواره باورهای خودآگاهانه خود را دارد و آنرا بیان میکند. برای پی بردن به باورهای ناخودآگاه مارکس یعنی باورهایی که ناخودآگاهانه وی به آنها معتقد بوده است باید به آلتوسر و مکتب فرانکفورت رجوع کرد.پاکتچی گفت: در بعد خودآگاه، دو مشکل در معرفی این وجه یک جریان توسط خودش وجود دارد، اول اینکه چه قدر یک جریان خودش را میشناسد و چقدر فارغ از غرضورزی خود را معرفی میکند. برخی از وجوه درونی یک جریان ممکن است به خاطر خطر از دست دادن هواداران بیان نشود.سلفیگری و گریز از مرکزوی تصریح کرد: با توجه به این دو نکته میتوان نتیجه گرفت که ما با افراطیگری در حلقهگرایی ایجاد جمعهای کوچک گریزان از نظامهای سیستماتیک مدرن مواجه هستیم. گروههایی که دائما به دنبال خروج از یوغ نظامگرایی بودهاند و الان محملی پیدا کردهاند تا وجه مثبتی از خود ارائه کنند.استادیار دانشگاه امام صادق(ع) افزود: این افراد از نظام توتالیتاریست اجتماعی خسته شدهاند. مسلمانان شوروی هم شاید مسئله اساسیشان مسلمانیشان نباشد. مساله آنها خستگی از نظامی بود که همه شئون ایشان را کنترل میکرد از این رو آنها در پی گریز از نظام و میل به نافرمانی داشتند. دیگر نشانه این مرکزگریزی در مسلمانان شوروی وجود گروههای مافیایی یا تندروی مسیحی است. برخی از گروههای سلفیگری از وجود دولتهای نامشروع در منطقه مشروعیت میگیرند.سلفیگری و مدرنیتهوی در ادامه گفت: آیا سلفیگری جریانی مدرن است و یا کلاسیک؟ هر چند تلفیقی میان این دو وجود دارد اما چه وجهی غالب است؟ من معتقدم که برخی از ویژگیهای کلیدی مدرنیته در سلفیگری وجود دارد. در دوره مدرن فرد به دنبال تغییر محیط به نفع خواستههاست. سلفیها هم آمدهاند که دنیا را تغییر دهند. البته تغییر مورد نظر سلفیها پارادوکسیکال است. آنها به دنبال بازگشت به دوره پیامبر هستند اما مورد بازسازی شده در واقع تخیلی از آن دوران خواهد بود.پاکتچی گفت: به نقل از یکی از کارشناسان، تمام طیفهای سلفی رشتههای فنی و مهندسی را در دانشگاهها گذراندهاند و یک مهندس کسی است که به دنبال تغییر جهان است. این افراد به دنبال سازگاری با دنیای مدرن نیستند، اینها خود دنیای مدرناند. تنها افرادی میتوانستند به ایشان در رسیدن به یک آرمان واقعی کمک کنند که تاریخ خوانده باشند که چنین کسانی در میان ایشان وجود ندارد.وی ضمن تشبیه آرمانشهر سلفیها به رستوران سنتی، ادامه داد: آرمان این گروه شبیه رستورانهای سنتی است که در واقع یک پدیده مدرن است. رستورانهای سنتی موجود تنها نام سنتی را با خود دارند، اما به واقع سنتی نیستند. اگر رستوران سنتی واقعا وجود داشته باشد، کسی نمیتواند از آن به خاطر شرایط غیر استانداردی که دارد، استفاده کند. آرمانشهر سلفیها نیز چیزی شبیه به همین رستورانهاست.بحران هویت در خاورمیانه، عامل اصلی شکلگیری گروه داعشدر ادامه نشست دکتر عبدالامیر نبوی، معاون پژوهشی و آموزشی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی گفت: سلفیگری یک طیف است. یک حزب، گروه و جنبش نیست. ما با سلفیگراییهای متفاوت روبرو هستیم. اخوان به عنوان مثال یکی از نمادهای حرکت سلفی است. اما بین اخوان و حرکت سلفی در عربستان تفاوتهای جدی وجود دارد. مبانی بازگشت ایشان به گذشته، بازگشت به قرآن، پیامبر و دو خلیفه اول است و ایشان اعتقادی به خلافت عثمان و حضرت علی (ع) ندارند.وی ادامه داد: ما باید برای بررسی گروههای سلفی به مشکلات جوامع خاورمیانه در یک قرن و نیم اخیر توجه کنیم. مواجهه و شکست از غرب در ایران با جنگهای ایران و روس و در مصر از پیروزی و اشغال آنجا توسط ناپلئون آغاز میشود.نبوی افزود: در این دوره با تراکم بحرانهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی مواجه شدیم، مهمترین بحرانها بحران هویت بود. بسیاری از مردم و نخبگان در آروزی حل بحران به سنت متمسک شدهاند هر چند رویکردهایشان مدرن است.وی افزود: این گروهها در آرزوی یقین و آرامش هستند. کتاب مقدس و پیامبر از این رو دستاویزی برای جهانی پر از تلاطم و بحران هویت است. این آرزوی یقین و تمنای پیشرفت با حفظ قواعد دینی میتواند توضیح دهد چرا برخی به رادیکالیسم روی میآورند. ایشان به دنبال ایستادن روی یک زمین محکم و یقین و اطمینانی هستند که هیچگاه آن را به دست نخواهند آورد.با وجود تفاوت، داعش با ابن تیمیه تشابه نیز داردنبوی تصریح کرد: به لحاظ روانشناسی حرکت ایشان به سوی یقین میتواند ناشی از یک بییقینی باشد. این کمالگرایی در عمل میتواند از ضعف اعتماد به نفس ناشی شود. یک داعشی میداند که امر سنتی قابل بازتولید نیست، اما بیشتر به سمت آن حرکت میکند. نتیجه برخی آموزههای دینی بدون تطبیق با دنیای جدید و ایجاد شهر و نظمی آرمانی حماقت محض است.وی ادامه داد: هر چند بین ابن تیمیه و داعش تفاوتهایی وجود دارد اما هر دو این جریانها از یک قاعده پیروی میکنند. ابن تیمه منطقیون، شیعه، فلاسفه و صوفیه را از عوامل تفرقه و ضعف جهان اسلام در مقابل مغولان میدانست و در کنار قائل شدن به تفاوت میان گذشته گروههای تکفیری با ایشان باید به شباهتها هم نظر داشت. ظهور گروههای تکفیری در کلیت تاریخ منطقه بد نیست. این تجربه بسیار تلخ باید رخ میداد. این تفکر باید یک دوره حکومت میکرد تا مردم با این اندیشه به صورت کامل مواجه شده و حقیقت آن را بشناسند.سلفیه یک جنبش ذاتاً روشنگر استفیرحی گفت: نکته مهمی که وجود دارد این است که این گروهها چگونه به بیان و توجیه قسمت خودآگاه میپردازند. سلفیه یک جنبش ذاتا روشنگر است. سلفیه با توجه به دغدغههای عملی به تئوری رسیده است. اگر روشنگری در جهان اسلام دو شاخه عقلگرا و متنگرا داشته باشد، این گروه جزء شاخه متنگرا هستند. اگر دغدغه عمل داشتن و در قید تقلید نبودن از خصائص یک جریان روشنگر است، این جریان این دو خصوصیت را دارند.وی ادامه داد: شهر آرمانی این گروه برای تحقق بخشیدن نیست. آرمان معیار عمل است و برای این گروه آرمانشهر حالتی سلبی دارد. این آرمانها هستند که مکانیسم عمل را درست میکنند. گروههای تفکیری دوره کنونی را دوره گذار میدانند که موقت است و دستاوردهای آتی اهمیت چندانی ندارد.جایگاه توحید و شریعت در جریان سلفی جدیدفیرحی ادامه داد: در ادبیات سلفی واژهای داریم به نام توحید که با مفهوم وحدت یکسان گرفته میشود. در ادبیات سلفیهای جدید توحید با وحدت در امر اجتماعی یکی گرفته شده و اختلافات پذیرفته نمیشوند. ادعای دیگری که این گروه دارند عمل به شریعت است که این مساله در مقابل عمل به فقه است. اینها به دنبال حاکمیت شرع اند و این یعنی نصی که رویش تاکید وجود داشته و اختلافی نیست مثل جهاد، حدود و ... اجرا شوند.استادیار دانشگاه تهران تصریح کرد: در ادبیات ما حکم شرعی حاوی حکم فقهی است. وقتی میگویند شرع نوعی نصگرایی دارد، مرادشان نص صریح قرآن و حدیث است. آن ها به سمت متن گرایی رفته و مفهوم اتباع را مطرح میکنند که هم تقلید از مفتی و هم هر نوع تقلید را شامل میشود و رد میکند.فیرحی ادامه داد: در خصوص تکنولوژی سید قطب مشکلی با آن نداشت و مراد جاهلیت نمیدانست اما در خصوص فرهنگ او معتقد بود که فرهنگ اومانیسم جاهلیت به شمار میآید. سید قطب در سالهای ۵۱ به مکه رفته و در آنجا با عبدالرحمان ندوی دیداری داشت. ندوی از سید قطب خواست برای کتاب او مقدمهای بنویسد. مراد ندوی در این کتاب قطع رابطه با نظام علمایی اهل سنت بود. در نگاه سلفیها، مفهوم توحید سیاسیترین مفهومی است که وحدت اجتماعی از آن استنباط شده و محوریت حاکمیت شرع ارزیابی شده و در حول همین نفی تقلید مطرح شده است.عمل به شریعتفیرحی گفت: سلفیان معتقدند اگر احکام برای تاویل و عدم انجام آمدهاند، چرا اصلا نازل شدهاند. سلفیان معتقد هستند که هر کس توانایی دارد، باید به شریعت عمل کند. این گروهها احساس تکلیف میکنند و وضعیت مطلوب را در اجرای شریعت و زوال جاهلیت میدانند.وی ادامه داد: برای گروههای تکفیری جاهلیت بسیط به معنای اومانیست است و جاهلیتهای دیگر از جمله جاهلیت مشرکانه که مصداق آن را شیعه دانسته، جاهلیت صوفیانه که عارفان را در بر میگیرد و جاهیت نفاق قائلاند.استادیار دانشگاه تهران تصریح کرد: نحوه توجیه ایشان در خصوص عقایدی که دارند به مفهوم تکفیر باز میگردد. با این کار از دورن متن جهاد، هجرت و جغرافیای جدید استخراج میشود. در ادبیات مودودی مسلمانان به دو دوره تقسیم میشوند که البته مراد از این دو دوره انتولوژیک (هستیشناسانه) است و نه تاریخی.دولت سلفیان حداقلی استفیرحی ادامه داد: اولین دوران دوره ضعف این گروه است. مسلمان ضعیف کسی است که نمیداند مشکل کجاست. در دوره دوم که میتوان دوره جهاد خواند، مسلمان خود را پیدا کرده است. این پروسه جدید را طلیعه خودآگاهی مسلمانان میداند.وی افزود: ایدئولوژی آنها یک توتالیتاریسم سنگین دارد، اما بحث ایشان تنها اجرای شریعت است. دولت ایشان یک دولت حداقلی شرعی خواهد بود. دولت سلفی از طریق گسترش چند لکه خود انگیخته در جهان اسلام به دنبال فتح کل آن است.استادیار دانشگاه تهران با بیان اینکه اگر نظام جهانی نبود که جلوی این گروه را بگیرد این گروه مانند قوم مغول گسترش مییافت، گفت: در تاریخ ایرانیها ابتدا فکر میکردند که اعراب روی اسب میمیرند و بر زمین نمیافتند و بعد این اعتقاد در مورد مغولان نیز به کار رفت. در صورت گسترش یافتن چنین فکری این یک معجزه است که میتواند جلوی گروه قوم غالب را بگیرد. باید خاطر نشان کنم امروزه اخوان و حرکت سلفیان دو حرکت جداگانه تلقی شده و ارتباطی میان این دو در نظر گرفته نمیشود.سلفیان به دنبال نفی سلطه علمی و سیاسیانددر ادامه پاکتچی گفت: وقتی صحبت از فتوا میشود بحث از اتوریته علمی در کنار اتوریته سیاسی است. کسی میتواند در حوزه علمی استنباط و اجتهاد داشته باشد که بداند به آن درجه رسیده است و دادن این مقام از سوی نهاد اجتهاد تشریفاتی است و اگر کسی به این نتیجه برسد که مجتهد است کسی نمیتواند مانع او شود. اولین شرط اجتهاد این اعتقاد است که فرد به درجه اجتهاد رسیده باشد. در گام بعدی دعوت صورت میگیرد و با رجوع مقلدان به او اجتهاد به رسمیت شناخته میشود. مساله خلافت در میان اهل سنت نیز چنین فرایندی دارد. این احساس تکلیف است ادعای خلافت را مطرح میکند و پس از تأیید اهل حل و عقد خلافت وی به رسمیت شناخته میشود.پاکتچی ادامه داد: در میان اهل سنت هم در حوزه علم و هم سیاست اتوریته و سلطه به وجود آمد. علم به مذاهب اربعه منحصر شد و در حکومت هم دولتهای جائر به رسمیت شناخته شدند و کوششهایی برای تبدیل اجتهاد و خلافت به نهاد به عمل آمد. یکی از دغدغههای مشترک گروههای سلفی نفی انحصار و مبارزه با نهادینه کردن علمی و سیاسی و بازگشت به مدل خود خوانده است.استادیار دانشگاه امام صادق (ع) تصریح کرد: محمد رشید رضا و اخوان و ... به دنبال نوعی دیگری از نهاد به غیر از نهادهای سنتی بودند، اما گروه فعلی به حذف کامل نهاد فکر میکند. مطرح کردن خلافت در عراق و شام به معنای این نیست که اگر کس دیگری در جای دیگر خطه اسلامی ادعای خلافت داشته باشد باید تحت سیطره آنها قرار بگیرد.داعش به دنبال ارائه یک حکومت کارآمد استنبوی گفت: ابتدا تصحیح میکنم که حساب کار اخوان و سلفیها جداست. درست است که آرمانهای بزرگ نیازمند تخریبهای بزرگ هستند اما دولت اسلامی که داعیه آرمانی را دارد نمیتواند مردم را تا ابد معطل تحقق وضعیت مطلوب و موعود کند.وی ادامه داد: مردم باید رگههایی از موفقیت را ببینند. خلیفه باید بتواند حداقلی از کارکرد را نشان دهد. به همین دلیل است که دولت اسلامی چهره خوبی از شهر رقه نشان میدهد که در آن همه چیز مناسب بوده و پاسداران شهر مدافعان ایمان نشان داده میشوند.نبوی در پایان گفت: این گروه باید نشان دهد که آرمان در حال تحقق است تا بتواند از این طریق جذب بیشتری انجام دهد. با توجه به اعتقاد اهل سنت در خصوص آخر الزمان که آن را در انحصار امام زمان (عج) نمیدانند، ظرفیت بیشتری برای فعالیتهای آخرالزمانی دارند. اگر این گروه به موفقیتهای خود تداوم دهد خواهند گفت که مصداق آخر الزمان هستند و اگر شکست بخورند، خود را مقدمه آخر الزمان دانسته و زمینه خشونتهای بیشتری را فراهم خواهند کرد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 94]
صفحات پیشنهادی
اگر کسی با همه وجود به علمش عمل کند وارث انبیاء خواهد شد - اخبار ایران و جهان |
آیت الله جوادی آملی در دیدار با طلاب علوم دینی اگر کسی با همه وجود به علمش عمل کند وارث انبیاء خواهد شد شناسهٔ خبر 2491812 دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹ ۴۳ دین و اندیشه > اندیشمندان آیت الله جوادی آملی گفت اگر کسی با همه وجود به علمش عمل کند وارث انبیاء خواهد شد و انبیاء علم البا وجود کمبودها در طول انقلاب اسلامی توفیقات بزرگی داشتیم - اخبار ایران و جهان |
رضا غلامی با وجود کمبودها در طول انقلاب اسلامی توفیقات بزرگی داشتیم شناسهٔ خبر 2491090 یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲ ۱۱ دین و اندیشه > اندیشمندان علی رغم ضعفها و کمبودهایی که در عرصه های گوناگون داریم و باید برای رفع آنها مجاهدت کنیم و با وجود مانع تراشیهای مداوم دشمن انقلاب استرجمه انگلیسی کتاب «وجود آسمانی» منتشر میشود - اخبار ایران و جهان |
ترجمه انگلیسی کتاب وجود آسمانی منتشر میشود شناسهٔ خبر 2484213 سهشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲ ۲۸ دین و اندیشه > سایر ترجمه انگلیسی کتاب وجود آسمانی نوشته سیدابراهیم حسینی توسط انتشارات بینالمللی الهدی در ایام مبارک دهه فجر منتشر میشود به گزارش خبرگزاری مهر هنری و انتشارات6 هزار پرونده تعرض به موقوفات در محاکم قضایی کشور وجود دارد
شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶ ۲۹ معاون اوقافی حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف گفت بسیاری از افراد خواسته یا ناخواسته مقابل وقف قرار گرفتهاند که دادگاه و قوه قضائیه نسبت به برخورد با آن اقدام میکند به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حجتالاسلام والمسلمین محمدمرونمایی از ترجمه انگلیسی کتاب وجود آسمانی
چهارشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹ ۱۰ ترجمه انگلیسی کتاب وجود آسمانی در جشن گرامیداشت دهه فجر سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی رونمایی شد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا مراسم بزرگداشت سیوششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران با حضور ابوذر ابراهیمیترکمان۶ هزار پرونده تعرض به موقوفات در محاکم قضائی کشور وجود دارد - اخبار ایران و جهان |
حجت الاسلام حاتمی ۶ هزار پرونده تعرض به موقوفات در محاکم قضائی کشور وجود دارد شناسهٔ خبر 2489146 شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲ ۵۲ دین و اندیشه > سایر معاون اوقافی حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امورخیریه با بیان اینکه بیش از ۶ هزار پرونده تعرض به موقوفات در محاکم وجود دارد گفتعلم در وجود بشر است و زمانی که انسان تزکیه کند متبلور میشود
آیت الله قرهی علم در وجود بشر است و زمانی که انسان تزکیه کند متبلور میشود شناسهٔ خبر 2495563 یکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲ ۲۸ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی آیت الله قرهی از قول آیت الله بهجت گفت علم در وجود بشر هست منتهای امر چه زمانی این علم می تواند تبلور پیدا كندوجود بقاع متبرکه و امامزادگان عامل نزدیکی به خداست - اخبار ایران و جهان |
آیتالله سبحانی وجود بقاع متبرکه و امامزادگان عامل نزدیکی به خداست شناسهٔ خبر 2491021 یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲ ۱۱ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی یکی از مراجع عظام تقلید گفت هر جا بقعه ای وجود دارد و امامزاده ای مدفون شده ترس از خدا بیشتر است بنابراین حفظ این آثارگسست بین «باید و هست»، در حکمت اسلامی وجود ندارد - اخبار ایران و جهان |
محسن جوادی در همایش جهان انسانی و حکمت اسلامی گسست بین باید و هست در حکمت اسلامی وجود ندارد شناسهٔ خبر 2485500 سهشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵ ۰۹ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها استاد فلسفه اخلاق دانشگاه قم گفت در حکمت اسلامی واقعاً گسستی بین باید و هست وجود ندارد اگر تزدر دوران مدرن گرایش زیادی به عرفان وجود دارد - اخبار ایران و جهان |
نشست بررسی کتاب عرفان اسلامی در آیینه مطالعات اسلامی در دوران مدرن گرایش زیادی به عرفان وجود دارد شناسهٔ خبر 2482038 دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰ ۴۹ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها بهزاد حمیدیه با اشاره به مقدمات ظهور عرفان در دوره مدرن گفت در واقع بعد از دوران مدرنیته و پ۳۰۰ فرقه منحرف اسلامی در اندونزی وجوددارد/خبرهای کوتاه از اندونزی
۳۰۰ فرقه منحرف اسلامی در اندونزی وجوددارد خبرهای کوتاه از اندونزی شناسهٔ خبر 2495221 یکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹ ۳۵ دین و اندیشه > اسلام در جهان سازمان مجلس علمای اندونزی اعلام کرد که فعلا ۳۰۰ فرقه منحرف در اسلام در اندونزی وجود دارد اولین آنها فرقه احمدیه می باشد به گزارش خبرانحراف و آفتی بزرگتر از اشعریت در تاریخ اسلام وجود ندارد
آیت الله رشاد در همایش سیدقطب انحراف و آفتی بزرگتر از اشعریت در تاریخ اسلام وجود ندارد شناسهٔ خبر 2496291 دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱ ۱۴ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها آیت الله رشاد در همایش سید قطب با بیان اینکه در تاریخ اسلام انحراف و آفتی بزرگتر از اشعریت وجود ندارد گفتفاضل میبدی: در مورد موسیقی بین حوزه و روشنفکری دینی شکافی وجود دارد که باید حل شود
فاضل میبدی در مورد موسیقی بین حوزه و روشنفکری دینی شکافی وجود دارد که باید حل شود فرهنگ > دین و اندیشه - عضو هیات علمی دانشگاه مفید قم می گوید برخی مانند امام خمینی ره و آیت الله سیستانی معتقدند اگر تک خوانی زن در یک بستر مناسبی باشد و اشعار آن درست و مناسبِ مجاآیا در بهشت تنوع لذّت و تعدّد ازدواج براى خانم ها هم وجود دارد؟
پرسمان آیا در بهشت تنوع لذّت و تعدّد ازدواج براى خانم ها هم وجود دارد در بهشت بازارى است که در آن خرید و فروشى نیست تنها در آنجا تصویر مردان و زنان وجود دارد هر کس که تمایلى به آنان پیدا کند از همان جا بر او وارد می شود به گزارش سرویس دینی جام نیوز یکی از سوالات مطرح در خصهزاران روایت موهن و دروغین علیه پیامبر اکرم (ص) وجود دارد
علی جمعه مفتی سابق مصر هزاران روایت موهن و دروغین علیه پیامبر اکرم ص وجود دارد متاسفانه مسلمانان در طول سال های اخیر در اغلب اوقات در برخورد با اهانت سکوت کرده و نتوانسته اند از اسلام به نحو احسن دفاع نمایند به گزارش سرویس دینی جام نیوز دکتر « علی جمعه»آیت الله فاضل لنکرانی: با تغییر ساختار فقه مخالفم/علم فقه نمی گوید چه کار کنید که تورم به وجود نیاید
آیت الله فاضل لنکرانی با تغییر ساختار فقه مخالفم علم فقه نمی گوید چه کار کنید که تورم به وجود نیاید فرهنگ > دین و اندیشه - خبرگزاری مهر نوشت آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی در گفت و گویی با نشریه «گفتمان الگو» با تغییر ساختار کنونی فقه مخالفتمقابل تیمهایی که خوب فوتسال را بلد باشند، خوب بازی میکنیم فلاح: با وجود انجام ۲۰ بازی، بازیکنانم هنوز بیتجر
مقابل تیمهایی که خوب فوتسال را بلد باشند خوب بازی میکنیمفلاح با وجود انجام ۲۰ بازی بازیکنانم هنوز بیتجربه هستند دیگر مشکلات مالی فکر ما را خراب نمیکندسرمربی تیم فوتسال مقاومت البرز گفت با وجودی که 20 بازی را در لیگ برتر پشت سر گذاشتهایم اما هنوز جوانی و خامی در تیم ما-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها