تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1835814980
انقلاب اسلامی براساس حرکت جوهری اتفاق افتاد
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: شریف لکزایی در گفتگو با مهر:
انقلاب اسلامی براساس حرکت جوهری اتفاق افتاد
شناسهٔ خبر: 2493313 پنجشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۳
دین و اندیشه > اندیشمندان
انقلاب اسلامی براساس حرکت جوهری اتفاق افتاد، هم امام(ره) رهبری این حرکت را از روی اراده به عهده گرفت و به این سمت و سو مایل شد و هم جامعه به صورت جوهری و ارادی می پذیرد. به گزارش خبرنگار مهر، ویژگیهای فلسفه سیاسی امام خمینی(ره) چیست؟، فلسفه سیاسی ایشان برگرفته از چه اندیشه هایی است؟، تدوین و تکوین انقلاب اسلامی و نظام اسلامی چگونه محقق شد یا اصلا تکوینی نبوده و امام از ابتدا می دانست چه چیزی را می خواهد پایه ریزی کند؟، اینها سؤالاتی است که در گفتگو با دکتر شریف لکزایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بررسی شد.*آقای دکتر! در ابتدا بفرمائید که به نظر شما مهمترین ویژگی های فلسفه سیاسی امام خمینی(ره) چیست؟برای پاسخ به این سؤال مفروض می گیریم که امام(ره) فیلسوف است، اینکه فلسفه ایشان و فیلسوف بودن ایشان مغفول مانده شده است هم مسئله ای است که می توان آنرا هم مفروض گرفت. در طول این سالها همایشهایی برای تبیین ابعاد علمی و شخصیتی امام خمینی(ره) برگزار شد و به مناسبتهایی از ایشان تجلیل شده است و در مورد اندیشه ایشان صحبت شده است اما به نظرم فلسفه ایشان و اینکه ایشان یک فیلسوف است مغفول واقع شده است.نگاه فلسفی، نگاه بنیادی است که زیرساختهای فکری یک اندیشمند را شکل می دهد. همه بحثهایی که یک فیلسوف در حوزه های دانشی دیگر خواهد داشت مترتب و مبتنی بر زیرساختی است که به لحاظ فکری و فلسفی اتخاذ کرده است و حتی به نوعی می توان گفت نگاه فلسفی، اندیشه یک متفکر را انسجام می بخشد و اندیشه او را به سمت انسجام حرکت می دهد و انسجام در اندیشه به وجود می آید. به نظر می رسد اگر ما امام خمینی(ره) را از این منظر تحلیل کنیم و ایشان را مورد تحلیل قرار دهیم می توانیم قائل شویم به اینکه ایشان یک فیلسوف است.*مشرب فلسفی ایشان چیست؟می توان گفت ایشان فیلسوف صدرایی و فیلسوف متعالی است که در واقع ایشان سالها اسفار اربعه و شرح منظومه را تدریس کردند و این نقطه قوت امام این هست که برخوردار از این پشتوانه قوی فلسفی است و برای همین می گوئیم پشتوانه فلسفی انقلاب اسلامی هم همین حکمت و فلسفه است و امام(ره) به عنوان رهبر و مؤسس این انقلاب و جمهوری اسلامی و نظام سیاسی اسلامی برخوردار از این فلسفه و متأثر از این پشتوانه فلسفی بوده و هست.امام خمینی(ره) مانند هر فیلسوف دیگری از نظام جامع فلسفی برخوردار است و بحثهایی که راجع به هستی شناسی، انسان و جامعه دارد از منظر فیلسوف ارائه می کند. بنابراین این الزام وجود دارد که انسجام منظومه واری را در درون خود داشته باشد. بنابراین مانند هر فیلسوف دیگری میان ابعاد فلسفی ایشان می توان نظام وارگی و جامعیتی را لحاظ کرد و مورد توجه قرار داد و تمام اندیشه ایشان را مانند هر فیلسوف دیگری در قالب منظومه فکری مورد تحلیل و تبیین و توصیف قرار داد. از همین منظر است که تعریف ایشان از انسان با مدل حکومتداری و نگاهش به هستی و با نگاهش به دین بسیار هماهنگ و منسجم عمل می کند و طبیعتا می توان این گونه خلاصه کرد که طرح و نظام وجود دارد. ذهن منسجم و هماهنگ و سازگار با ابعاد مختلفی که در درونش وجود دارد بر این اندیشه حاکم است. از همین رو می توان این گونه نتیجه گرفت که ایشان واجد نظام فلسفی هست.*مفاهیمی که توسط امام مطرح می شوند بر این مبنا چگونه تفسیر می شوند. مثلا مشهور است که امام فرمودند جمهوری اسلامی، نه یک کلمه بیشتر نه یک کلمه کمتر. منظور امام از این اصطلاح در بستر فلسفی شان چگونه تفسیر می شود؟مفاهیمی که بر نظام فکری امام(ره) مطرح است با توجه و لحاظ در منظومه فلسفی ایشان به گونه خاصی معنا پیدا می کند و مورد تحلیل و تفسیر قرار می گیرد. برای مثال وقتی قبل از انقلاب اسلامی از امام(ره) می پرسند این جمهوری که شما می گوئید به چه معناست؟ ایشان می فرمایند جمهوری به همان معنایی است که در همه جا هست. واقع وقتی که امام(ره) این بحث را مطرح می کند نگاه فلسفی به بحث دارد. نگاهی که می گوید وجود این مفهوم و جمهوری در همه جا به یک معناست، هیچ فرقی نمی کند چون جمهوری یک وجود دارد. آن چیزی که تفاوت پیدا می کند به لحاظ ماهیت است لذا جمهوری اسلامی، جمهوری سوسیالیستی و انواع و اقسام جمهوریهایی که در واقع در دنیا مطرح می شود به لحاظ ماهیتی متفاوت می شود ولی به لحاظ وجودی یک معنا بیشتر از آن فهم نمی شود و امام(ره) در واقع در پاسخ به این پرسش پاسخ فلسفی ارائه می کنند. جمهوری در همه جا یک معنا و یک وجود بیشتر ندارد. بنابراین باید به سراغ ابعاد ماهیتی برویم. ماهیت آنها متفاوت است، ما به لحاظ اسلامی نگاه می کنیم. بنابراین وصف اسلامی که در کنار جمهوری قرار می گیرد متفاوت می شود. اگر به آن جمهوری متعالی هم بگوئیم به این معنا خواهد بود و بعد دیگری را نشانه می گیرد و آن بعد هم به لحاظ معنایی و هم به لحاظ فلسفی مورد توجه است. در واقع وقتی گفته می شود جمهوری متعالی، به لحاظ معنایی، محتوایی طبیعتا یک نگاه برتر و متعالی در درونش وجود دارد و به لحاظ فلسفی، مبتنی و متخذ از فلسفه و مکتب فلسفی در فضای فکری اسلامی است که باید به آن توجه شود و مورد لحاظ قرار گیرد.سایر مفاهیم مانند آزادی، عدالت، مردم سالاری، ولایت و ... در نگاه امام(ره) به همین معنا خواهد بود و از همین منظر بایستی مورد تحلیل قرار گیرد. بنابراین در بحث ویژگیهای فلسفه سیاسی امام خمینی(ره) ضمن اینکه بایستی توجه کنیم که این متخذ و مبتنی بر مبنای فلسفی است ابعاد و ویژگیهای خاصی را هم در بردارد که این ابعاد و ویژگیها به گونه خاصی معنا و مفهوم پیدا می کند و بایستی در گستره و حوزه همین فلسفه معنا شود. اگر بخواهیم آزادی را به عنوان مفهوم تولیدی در فلسفه سیاسی در اندیشه امام(ره) معنا کنیم از همین منظر فلسفی باید به آن نگاه کرد. عدالت را به باید به همین معنا بگیریم و در همین منظومه فکری مورد تحلیل قرار گیرد. مردم سالاری و جمهوری هم به همین معناست.همان طور که مستحضرید فلسفه سیاسی یک رویکرد هنجاری به مبحث دارد. در این وضعیت فیلسوف سیاسی وضعیت مطلوب و آرمانی خود را ترسیم می کند و در نظر می گیرد و لحاظ می کند. از همین روست که ممکن است طرح فیلسوف با فیلسوف دیگری متفاوت باشد و به خاطر نظام هنجاری موجود در متفکر تا متفکر دیگری این نظام هنجاری متفاوت شود. به همین جهت است که باید نظام هنجاری فیلسوفان مسلمان با غیرمسلمانان طبیعتا متفاوت می شود و در درون خود مکاتب فلسفه اسلامی هم بخشهایی به جهات الزاماتی که هر دستگاه فکری و فلسفی دارد می تواند تا اندازه ای متفاوت شود و در اینجا فیلسوف وضع مطلوب را در نظر می گیرد و جامعه را به سمت وضع مطلوب به حرکت در می آورد، همان کاری که امام(ره) در انقلاب اسلامی انجام داد و نظم و وضع مطلوبی را در نظر گرفت و جامعه را به سمت و سوی آن حرکت داد و مردم را به حرکت درآورد. بر همین مبنا یعنی نوع نگاه هنجاری امام(ره) انقلاب بر مبنای حرکت اتفاق می افتد.*تدوین و تکوین انقلاب اسلامی و نظام اسلامی چگونه محقق شد یا اصلا تکوینی نبوده و امام از ابتدا می دانست چه چیزی را می خواهد پایه ریزی کند؟انقلاب اسلامی براساس حرکت جوهری اتفاق افتاد، طبیعتا این حرکت جوهری، حرکت جوهری ارادی هم هست، هم امام(ره) رهبری این حرکت را از روی اراده به عهده گرفت و به این سمت و سو مایل شد و هم جامعه به صورت جوهری و ارادی می پذیرد و با رهبری امام به این سمت و سو حرکت کرد و در این معنا مبنای حرکت و خواست مردم لحاظ می شود. پذیرش و باور عمومی و مردمی مورد توجه قرار می گیرد و متوجه می شویم در این معنا هم رهبری و هم انقلاب در یک حرکت ارادی و انقلابی به سمت و سویی خاصی که همان وضع و نظم مطلوب باشد حرکت می کنند. بنابراین انقلاب در اینجا نوعی حرکت جوهری ارادی تعریف می شود البته حرکت در دل خود، شدن را هم به همراه دارد. درست است که فیلسوف وضع آرمانی را در نظر می گیرد و نگاه هنجاری به مطلوب خودش دارد اما طبیعتا باید در مسیری به این سمت وسو حرکت کند. در واقع حرکت از مبدأیی آغاز می شود و به مقصدی می رسد یا به سوی مقصدی باید حرکت کند. طبیعتا شدنی اتفاق می افتد. بنابراین شدن را به همراه دارد. هم شکل گیری و هم پیروزی انقلاب اسلامی به نوعی شدن است. نهادهایی که هم شکل می گیرد به نوعی نهادهایی است که ناشی از حرکت جوهری ارادی انسانهای انقلابی به رهبری حکیم، عارف و فقیهی است که دارد این مسیر را هدایت می کند. از این رو در مقطع زمانی تأسیس نظام و نظم و وضع جدید می بینیم که بسیار هم کارآمد است و تا اندازه زیادی می بینیم که می تواند بسیاری از مشکلات را نهادهای تازه تأسیس را حل کنند.حرکت، یک حرکت عمدتا جهادی است از جهد و کوشش و تلاش هست که به نوعی می بینیم که درونش حرکت نهاده شده است. مدیریت جهادی و انقلابی حکمفرماست. در هر کجا هم که چنین نهاهایی پا می گذارند عمران و آبادی است و در واقع عمران و آبادی را به همراه خودش دارد، حتی در دفاع مقدس می بینیم که حرکت مقاومت را شکل می دهد و برای اولین بار به تعبیر یکی از اساتید اجازه نمی دهد که حتی یک وجب از خاک از کشور جدا شود و در اختیار دشمن قرار گیرد. بنابراین حرکت و شدنی است که اتفاق افتاده که لازم است ما بر همان مبنا و همان اساس حرکت کنیم و حرکت همچنان تداوم داشته باشد. ویژگیهای خود را از دست دهد و به این سمت وسو حرکت کند.امام خمینی(ره)، فیلسوف صدرایی است یعنی در فضای دستگاه حکمت متعالیه تنفس می کند و در فضای حکمت ملاصدرا یا حکمت متعالیه حضور دارد و نفس می کشد و بنیان فکری ایشان متأثر از این فلسفه است. این فلسفه مشتمل بر سه ویژگی است؛ برهان، قرآن و عرفان. یعنی این فلسفه و دستگاه فکری محل تلاقی و به انسجام درآوردن چندین جریان فکری و دانشی اسلامی است که عمده بحثها در آن به صورت برهانی و استدلالی ارائه می شود. در تمدن فلسفی ما سابقه ای دارد و به فارابی، ابن سینا و خواجه نصیرالدین طوسی و تا حدی به سهروردی می رسد و ریشه در مباحث آنها دارد. از طرفی بحثهایی و نقطه تمایز بخشی در حوزه عرفان دارد و به عرفان می پردازد و توجه دارد که متخذ از بحثهایی در عرفان ابن عربی و دیگر عرفاست. از طرفی بحثهای بسیار مهم روایی و قرآنی هم در آن وجود دارد. بنابراین می توان گفت که این حکمت سرشار از شواهد قرآنی هست و به خصوص به صورت خاص هم امام(ره) و هم ملاصدرا و هم دیگر فیلسوفان که متأثر و وابسته به این مکتب هستند به بحثهای قرآنی توجه بسیار خوبی دارند و غالب آنها مفسران قرآن کریم هستند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 146]
صفحات پیشنهادی
با وجود کمبودها در طول انقلاب اسلامی توفیقات بزرگی داشتیم - اخبار ایران و جهان |
رضا غلامی با وجود کمبودها در طول انقلاب اسلامی توفیقات بزرگی داشتیم شناسهٔ خبر 2491090 یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲ ۱۱ دین و اندیشه > اندیشمندان علی رغم ضعفها و کمبودهایی که در عرصه های گوناگون داریم و باید برای رفع آنها مجاهدت کنیم و با وجود مانع تراشیهای مداوم دشمن انقلاب اسانقلاب اسلامی و مهندسی فرهنگ مهدوی امام خمینی(ره)
حجت الاسلام عرفان انقلاب اسلامی و مهندسی فرهنگ مهدوی امام خمینی ره پژوهشگر مهدوی گفت امام خمینی ره با پیروزی انقلاب اسلامی و رویکرد جامع و بنیادی راهبردی و تمدن ساز فرهنگ مهدوی را در جامعه مهندسی و رهبری کردند به گزارش سرویس دینی جام نیوز حجت الاسلام امیر محسن عرفاننشست تبیینی متفاوت از انقلاب اسلامی ایران برگزار میشود - اخبار ایران و جهان |
نشست تبیینی متفاوت از انقلاب اسلامی ایران برگزار میشود شناسهٔ خبر 2488903 شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰ ۰۶ دین و اندیشه > اندیشکده ها جلسه تببینی متفاوت از انقلاب اسلامی ایران به همراه نقد و بررسی کتاب تاملاتی بر انقلاب فرانسه ادموند برک ۲۱ بهمن ماه برگزار می شود به گزارش خبرگزارینشست بررسی و تحليل هويت ادبيات انقلاب اسلامی برگزار میشود - اخبار ایران و جهان |
نشست بررسی و تحليل هويت ادبيات انقلاب اسلامی برگزار میشود شناسهٔ خبر 2490865 یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹ ۵۲ دین و اندیشه > اندیشکده ها نشست علمی بررسی و تحليل هويت ادبيات انقلاب اسلامی دوشنبه ۲۰ بهمن ماه در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار می شود به گزارش خبرگزاری مهر بهنشست«نقد و بررسی کارنامه تاریخنگاری انقلاب اسلامی» برگزار میشود - اخبار ایران و جهان |
در خانه اندیشمندان علوم انسانی نشست نقد و بررسی کارنامه تاریخنگاری انقلاب اسلامی برگزار میشود شناسهٔ خبر 2487492 چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴ ۱۱ دین و اندیشه > اندیشکده ها کارگروه تاریخ و باستانشناسی خانه اندیشمندان علوم انسانی نشست نقد و بررسی کارنامه تاریخنگاری انقلابنشان دادن چهره واقعی غرب از برکات انقلاب اسلامی است
دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹ ۲۶ آیتالله نوریهمدانی گفت یکی از برکات انقلاب این است که امام راحل چهره واقعی غرب را به مردم نشان داد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه سیستان و بلوچستان آیتالله نوری همدانی در دیدار کارکنان و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهداننشست «بررسی و نقد دیدگاه نیکی آرکدی درباره انقلاب اسلامی»برگزار میشود - اخبار ایران و جهان |
امروز نشست بررسی و نقد دیدگاه نیکی آرکدی درباره انقلاب اسلامی برگزار میشود شناسهٔ خبر 2478519 شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰ ۴۵ دین و اندیشه > اندیشکده ها دومین نشست از سلسله نشستهای علمی انقلاب اسلامی از نگاه نظریه پردازان غربی امروز در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره برگزبرگزاری نشست «بررسی و نقد دیدگاه جان فورن درباره انقلاب اسلامی» - اخبار ایران و جهان |
برگزاری نشست بررسی و نقد دیدگاه جان فورن درباره انقلاب اسلامی شناسهٔ خبر 2487582 پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰ ۰۴ دین و اندیشه > اندیشکده ها نشست بررسی و نقد دیدگاه جان فورن درباره انقلاب اسلامی ۱۸ بهمن ماه در سالن اجتماعات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره برگزار میشودسیره حضرت معصومه(س) خاستگاه انقلاب اسلامی است
یکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱ ۰۳ استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه سیره و سبک زندگی اسلامی حضرت فاطمه معصومه س خاستگاه انقلاب اسلامی و نهضت جهانی امام خمینی ره است گفت به برکت انفاس قدسیه این بانوی بزرگوار قم مرکز نشر معارف اسلامی و خاستگاه اندیشه اهلبیت ع شده است به گزارشاتصال حکومت به ولایت از بزرگترین تحولات انقلاب اسلامی است
پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰ ۰۲ آیتالله حسین نوری همدانی از مراجع عظام تقلید گفت اتصال حکومت و سیاست به ولایت یکی از بزرگترین تحولات ناشی از انقلاب اسلامی است به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم این مرجع تقلید چهارشنبه شب در همایش انقلاب اسلامی و روحانیت ومسلمانان نگاهی مرزی و قومی به انقلاب اسلامی نداشته باشند - اخبار ایران و جهان |
وابسته فرهنگی ایران در مزارشریف مسلمانان نگاهی مرزی و قومی به انقلاب اسلامی نداشته باشند شناسهٔ خبر 2490874 یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲ ۵۶ دین و اندیشه > اسلام در جهان مسئول خانه فرهنگ ایران در مزارشریف گفت مسلمانان باید اختلافات جزیی را کنار گذاشته و نگاهی مرزی و قومی به انقلتحول شگرف کنونی در فلسفه اسلامی مرهون انقلاب امام خمينی(ره) است - اخبار ایران و جهان |
آیتالله مصباح یزدی تحول شگرف کنونی در فلسفه اسلامی مرهون انقلاب امام خمينی ره است شناسهٔ خبر 2489007 شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰ ۴۹ دین و اندیشه > اندیشمندان عضو خبرگان رهبری گفت علامه طباطبایی و شهيد مطهری حق عظيمی بر جامعه اسلامی و فلسفه اسلامی دارند و به برکت وجود اين دو بزانقلاب اسلامی تبديل جاهليت به عقلانيت بود/ انقلاب امانتی الهی است - اخبار ایران و جهان |
آیت الله جوادی آملی انقلاب اسلامی تبديل جاهليت به عقلانيت بود انقلاب امانتی الهی است شناسهٔ خبر 2490828 یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹ ۱۷ دین و اندیشه > اندیشمندان جوادی آملی گفت تنها حضور ما در راهپيمايی ۲۲ بهمن ۹۳ کافی نيست انشاءالله هم ما علاوه بر اینکه در اين راهپيمایی باشبیانیه سازمان اوقاف بهمناسبت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی
سهشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹ ۳۹ سازمان اوقاف در بیانیهای ضمن گرامیداشت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی از ملت بزرگ ایران دعوت کرد تا با حضور پرشور در راهپیمایی ملی 22 بهمن بار دیگر حمایت قاطع خود را از نظام جمهوری اسلامی و آرمانهای امام راحل و رهبر معظم انقلاب فریاد کنند به گزارش گرآیا نظام همچنان در مسیر انقلاب حرکت میکند؟
حسین سوزنچی پاسخ میدهد آیا نظام همچنان در مسیر انقلاب حرکت میکند شناسهٔ خبر 2493862 چهارشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴ ۳۹ دین و اندیشه > اندیشمندان اگر بین علی ع با طلحه و زبیر و عایشه شک کردی در مورد معاویه که شک نداری ببین او از چه کسانی حمایت میکند این ضابطهای است که اماصدور آیات قرآن به برکت انقلاب اسلامی شتاب گرفته است - اخبار ایران و جهان |
رئیس سازمان اوقاف صدور آیات قرآن به برکت انقلاب اسلامی شتاب گرفته است شناسهٔ خبر 2489589 شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷ ۲۴ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی حجت الاسلام محمدی گفت امروز به برکت انقلاب اسلامی امام خمینی ره شهیدان ولایت و مقام معظم رهبری می توانیم قرآن این نعمت الانقلاب اسلامی حیات مجدد اسلام ناب محمدی(ص) است
دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲ ۱۰ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در حقیقت حیات مجدد اسلام ناب محمدی ص است که در کشورمان و به رهبری امام خمینی ره روی داد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم آیت الله عباس کعبی در جشنواره انتخاب پژوهشگر-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها