واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۰
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در حقیقت حیات مجدد اسلام ناب محمدی(ص) است که در کشورمان و به رهبری امام خمینی(ره) روی داد. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه قم، آیت الله عباس کعبی در جشنواره انتخاب پژوهشگران برتر در مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع)، گفت: زیرساخت فکری انقلاب اسلامی، فقه اهل بیت(ع) و مشروعیت بخشی آن به انقلاب بر پایه مبانی دینی است. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به دورههای رشد اسلام اشاره و ابراز کرد: دوره تأسیس و بنیانگذاری اسلام توسط حضرت رسول اکرم(ص) که به مدت 23 سال طول کشید، نخستین و مهمترین دوره اسلامی است. وی ادامه داد: پس از پیامبر گرامی اسلام، اسلام به انحراف کشیده شد؛ از این رو حفظ و نگهداری دستآوردهای اسلام با صبر و پایداری بر مبانی اسلام در زمان اهلبیت معصومین(ع) دوره بعدی اسلام آغاز شد و پس از ایشان تا زمان نهضت رنسانس ادامه داشت. کعبی با بیان اینکه سومین دوره اسلامی که دوره خواب و غفلت بود، افزود: در این دوره نقطه عطف جدیدی از مغرب زمین آغاز شد که میان علم و ایمان مسیحی تناقض ایجاد کرد؛ بشریت در این دو راهی، علم را پذیرفت و دین را به حاشیه راند. نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه دوره چهارم تاریخ اسلام، دوره بیداری مسلمانان و بازگشت به اسلام است، اظهار کرد: این دوره از 150 یا 200 سال پیش آغاز شد که تلاش بسیاری در جستوجوی راه حل تمدن در آموزههای ناب محمدی انجام دادند تا روزنههای امیدی به وجود آید. وی تصریح کرد: دوره پنجم تاریخ اسلام، نقطه عطفی در تاریخ بشریت است که در انقلاب اسلامی شکل گرفت؛ انقلاب اسلامی از جنس حرکت انبیاء، در امتداد نهضت رسول خدا(ص) و احیای مکتب اهلبیت(ع) است؛ در حقیقت غدیر و عاشورا و انتظار، انقلاب اسلامی را با مرجعیت امام خمینی(ره) نتیجه داد. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه عنصر حضور مردم و تودهها در صحنه عنصر بسیار مهمی برای تمدن اسلامی است، تاکید کرد: قدرت را مردم میسازند و بدون پشتیبانی ملت کاری از پیش نمیرود، اما مبنای قدرت، الهی است. وی بیان کرد: انقلاب اسلامی سبب شد تا اسلام بر مبنای فقه و مکتب زنده شود تا اینکه این نظام به سرعت از توطئههای داخلی و خارجی گذشت و امروز در حال معرفی شدن به عنوان یک قدرت مطرح در سطج جهان است. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز کرد: ولایت فقیه از ابتدای عصر غیبت کبری در کتب فقها وجود داشت، اما کسی از علمای شیعه فکر نمیکرد که روزی در چارچوب ولایت مطلقه فقیه، انقلابی شکل بگیرد. کعبی با اشاره به دوره نبوغ فقه سیاسی شیعه بیان کرد: زمانی که امام خمینی(ره) درسهای ولایت فقیه خود را با رویکرد تشکیل حکومت در نجف تدریس کردند، اندیشهای پدید آمد که سبب دگرگونی و تحول در مبحث ولایت فقیه شد. وی تصریح کرد: طراحی فقه انقلاب و تشکیل حکومت بر پایه مبانی دینی و اندیشه ولایت فقیه را باید در فقه متعالی امام خمینی(ره) جستوجو کرد؛ این خدمت بزرگی بود که رهبر کبیر انقلاب اسلامی نسبت به تحول فقه انجام داد. وی با بیان اینکه یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی بر پایه فقه اهلبیت(ع) قانون اساسی مترقی است، خاطرنشان کرد: ساز و کارهای حکومت بر پایه فقه و تجربه فقهای شورای نگهبان بخشی از تجربههای عظیم فقه اهلبیت(ع) در 36 سال گذشه است. عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: انقلاب اسلامی کارآمد است و بنیان نظامهای دیکتاتوری را برچید تا مردم را از حاشیه قدرت به متن قدرت وارد کند. وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی نقطه پایان وابستگی و آغاز استقلال در ایران بود، تاکید کرد: این انقلاب آزادی، عدالت و استکبار ستیزی را به اوج رساند و شاخصههای یک انقلاب پایدار و تمدن ساز را در خود جمع کرد. کعبی اضافه کرد: استحکام ایدئولوژیک بر پایه فقه اهلبیت(ع)، استحکام مردمی و حضور آنان در متن صحنه، کارآمدی نظام اسلامی در عرصههای گوناگون به ویژه در تلفیق ماهرانه میان علم و ایمان، عقلانیت و معنویت، عدالت و قانون گرایی، اجتهاد فقهی و استفاده از علوم و فنون بشری و نفی نظام سلطه بخشی از شاخصههای نظام جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک انقلاب پایدار و تمدن ساز است. وی با تاکید بر اینکه استحکام ایدئولوژیک، مردمی، کارآمدی، پایههای مستحکم علمی و شتاب رشد علم در حوزه دانشگاه از دستاوردهای انقلاب اسلامی است، عنوان کرد: حرکت عظیم علمی مهمترین کارآمدی این نظام اسلامی است. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه شتاب علمی در دانشگاه را نباید دست کم بگیریم، ابراز کرد: در این 36 سال به مطلوب نرسیده،ایم اما در مقیاس تمدن سازی، راهی چند قرنه را پیمودهایم. وی در پایان با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب به عنوان یک رهبر حکیم با اشراف کامل بر فقه و بایستههای زمان، کشور را به سوی تحقق تمدن نوین اسلامی حرکت میدهد، گفت: رسالت فعلی ما شناخت آسیبهای فکری و آفتهای میدانی پیش رو و شناخت فرصتها است تا بتوانیم مسیر پیشرفت و عدالت را بر پایه فقه بهخوبی طی کنیم. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]