واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۳
آیت الله عبدالله جوادی آملی از مراجع عظام تقلید با اشاره به آیاتی از قرآن کریم که تنها یک گروه میتوانند مشکل جامعه را حل کنند که قوم یعلمون و یعقلون هستند، گفت: امام خمینی(ره) قائم به عدل، عقل و علم بود. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه قم، این مرجع تقلید چهارشنبه شب در مراسم اختتامیه جشنواره قرآنی و حدیثی المصطفی(ص) گفت: امروز در زمانی هستیم که ندای اسلام به برکت خون های پاک شهدا باید به جهان عرضه شود. وی افزود: عرضه کردن اسلام دارای چهار عنصر محوری است که تاکنون این عناصر را از ما ربوده اند و جامعهای که خلع سلاح شود جز اینکه پیرو شرق و غرب باشد، چارهای ندارد. جوادی آملی گفت: بیش از 300 بار جریان تعقلون و یتفکرون در قرآن آمده است؛ در جریانهایی که جلوی شعله ور شدن چراغ و مهندسی صراط را گرفتهاند از هر کسی کار ساخته نیست؛ قرآن برای حل بحرانهای جمعی و سیاسی فرمود که تنها یک گروه میتوانند مشکل را حل کنند که قوم یعلمون و یعقلون هستند. وی افزود: قوم عقل یعنی قائم به علم و عقل یعنی روح الله؛ هر عالمی نمیتواند با یک فرمان به کشور روح ببخشید و صدها شهید در این کشور بروید؛ آنکه قائم به عقل است میتواند ایران را کعبه کند و جامعهالمصطفی(ص) به دور این کعبه بچرخد. آیتاللهالعظمی جوادی آملی تصریح کرد: آن کسی که جهان را به عقل و علم دعوت میکند باید خود قائم به عقل و عدل باشد؛ گرچه قرآن فرمود که انبیا آمدهاند، ولی برای بخش قضا فرمود که قاضی بودن و قائم به قسط بودن کافی نیست، بلکه باید قوام به قسط باشد. این مرجع تقلید گفت: امروز که میبینید که جامعهالمصطفی(ص) پنجره جهان بود به این خاطر است که حضرت روحالله این مسیر را به درستی طی کرد؛ باید بدانیم که محور اصلی کعبه و قبله مردم محروم هستند؛ خدا هم به خلیل و حبیب خود گفت که ندا بده و لازم نیست که سرمایه داران بیایند، بلکه ندا دهید تا پابرهنگان بیایند؛ زیرا پابرهنگان میتوانند کعبه را حفظ کنند. وی افزود: اگر نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان غرب رفت از همین مسیر است؛ ایشان خود قائم به عقل و عدل است و متوجه است که اقامه به عقل و عدل از این راه است. جوادی آملی تصریح کرد: در اسلام صراط و سراج داریم که راه رسیدن به حقیقت تنها به دست مهندسی خدا شکل میگیرد و تنها صراطی نیز که برای ماست همین صراط شریعت است؛ عقل چراغ است و از چراغ کاری ساخته نیست زیرا او فقط راه را میبیند. این مرجع تقلید گفت: از دو منظر این صراط را میتوانیم بشناسیم؛ این دو راه نیز قرآن و عترت یعنی ائمه و اهل بیت(ع) است، مهندس این صراط هم خداست؛ دو منبع قرآن و عترت و دو چراغ عقل و نقل را داشته و داریم ولی بیگانگان ما را از آنها دور کردند. وی افزود: در عصر جاهلی این منابع را یا انکار کردند و یا آن را سحر دروغ خواندند؛ بعد از اسلام هم عدهای به آسیای دشمن آب ریختند و ندانسته گفتند که قرآن تحریف شد؛ ندانستند که قرآنی که تحریف شد، از دین چیزی نمیماند و دیگر قابل حجیت نیست؛ امام با تمام ادب به نقد این معتقدان به تحریف جواب دادند. جوادی آملی تصریح کرد: متاسفانه این گونه با قرآن عمل شده است، ولی امام خمینی(ره) در مقابل این اصول بدون قرآن نیز موضع گرفتند. این مرجع تقلید گفت: وظیفه امروز المصطفی(ص) و حوزه و جامعه اسلامی شرق و غرب این است که قرآن و عترت را به جایگاه اصلی خود در جهان برسانند و مردم را با این دو منبع عظیم آشنا کنند. وی افزود: عقل چراغ است و نباید کسی بگوید که هرچه عقل حکم کرد شرع هم آن را تصدیق میکند و حکم آن حکم شرع است؛ زیرا عقل حکم مولوی ندارد بلکه عقل چراغ است. جوادی آملی تصریح کرد: عقل عملی در امور شخصی نقش تدبیری دارد، ولی در امور دینی فقط چراغ است؛ عقل باید ببیند و بفهمد و عمل کند. این مرجع تقلید گفت: هنر علامه در تفسیر قرآن به قرآن نگاه به محتوای آیات و آیات متشابه در تفسیر قرآن به قرآن است. وی گفت: عقل در مقابل شریعت نیست، بلکه عقل در مقابل نقل است؛ عقل مقابل ندارد؛ حرف ثنایی که در مقابل پیامبر سخن از عقل بزند دقیقا همین مطلب را بیان میکند. این مرجع تقلید تاکید کرد: امروز وظیفه حوزه آن است که قرآن و عترت و ولایت و عصمت و امامت را به عنوان محور بیان کند و عقل و براهین عقلی را به عنوان چراغ متقن کند و نقل را نیز در کنار عقل ارزیابی کند تا طلابی که از شرق و غرب به ایران آمدند دست پر برگردند. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 124]