محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1842922446
ناصرخسرو برای سخن وظیفه و رسالت قائل بود/ ناصرخسرو، منتقدی اجتماعی - اخبار ایران و جهان |
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گام به گام با ناصرخسرو(۵)؛
ناصرخسرو برای سخن وظیفه و رسالت قائل بود/ ناصرخسرو، منتقدی اجتماعی
شناسهٔ خبر: 2478591 یکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۱
دین و اندیشه > اندیشمندان
ناصرخسرو به روایت غلامحسین یوسفی منتقدی اجتماعی است. وی می نویسد: ناصرخسرو برای سخن وظیفه و رسالتی قائل بود. به عقیده او جان به سخن پاکیزه میگردد و «زنده به سخن باید گشتن». به گزارش خبرگزاری مهر، ناصرخسرو شاعری است یگانه و شناختنی، خاصه با دید انتقادی و استقلال فکری که دارد و خواسته است به تعبیر خودِ او در برابر هر باد ـ به چپ و راست و شمال و جنوب - خم نشود و استوار برجای بماند. شاید خوانندگان شعر او با برخی از اعتقادات وی همداستان نباشند ولی این مانع آن نیست که آثارش موجب تحسین و اعجاب نگردد همچنان که ممکن است این حالت و احساس را در برابرِ بسیاری از نویسندگان و شاعران داشته باشیم. بهعلاوه سخنان این مرد اجتماعی، تصویری از روزگار وی بهدست میدهد که در آن بهخصوص عیبها و نقایص پر رنگ و برجسته است و چشمگیر، درست برعکس آنچه عنصری و فرخی و انوری و امثال ایشان از عصر خویش بر پردهی شعر نقش کردهاند. عرضه داشتنِ برخی از دریافتهای ناصرخسرو بهعنوان «منتقدی اجتماعی» موضوع این گفتارست.ناصرخسرو برای سخن وظیفه و رسالتی قائل بود. به عقیده او جان به سخن پاکیزه میگردد و «زنده به سخن باید گشتن». سخن ارزشِ مردم را پدیدار میسازد و حقیر را از بزرگ و خطیر جدا تواند کرد. بدیهی است مراد وی سخنی است پر مغز و نکتهآموز و حکمتآمیز نه هر «سخنِ دفتری» و «گفتهی رسوا». در نظر وی لفظ مُشک است و معنی بوی او و مشکِ بیبو چون خاکستر. مگر نه آن است که به مدد سخن میتوانست مردم را از گمراهی رهانْد و «جان را بهسوی گردون کشید؟ از این نظرگاه است که نظامی نیز شعرا را در پسِ انبیا میبیند، همچنان که اگوستس رالی نویسنده کتابِ «شعر و ایمان».ناصر دُرّ قیمتیِ سخن را سخت قدر میداند. منتهی چون وی مردی مذهبی است سخنی را ارجمند میشمرد «کز دین بُوَد» و جز آن را پوچ و بیهوده میانگارد. بر این اساس، ناصرخسرو بهعنوان سخنوری آگاه خود را موظّف و مسئول معرفی میکرد، وظیفه بیدار گرداندن و ارشاد مردم و مسئولیتِ دینی و وجدانی در برابر خداوند. تاریکی جهل و تعصُّب نیز نمیتوانست او را از این کار منصرف کند. از این رو مینوشت: «اگر بهسبب استیلاء جهل بر خلق بایستی که حکما و علما خاموش بنشستندی و حکمت نکردندی، حکیمالحکماء و خاتمالانبیاء محمد المصطفی صلیاللّه علیه بایستی که این گنج حکمت و کان حقایقالعلوم را که قرآن کریم است به خلق ندادی».مقصود اصلی او از آنچه میگفت و مینوشت «بیدار کردن بود نخست مر نفس خویش را، آنگاه نفوس راستان و مومنان را» زیرا «به گواهی کتاب و عقل بر دانا واجب است مر علم حقیقت را به شرح و بیان به فهم مستجیب نزدیک گردانیدن... تا عالم بهنفس خویش مزدومند شود و رنج او مر متعلم را برومند گردد» بهخصوص که وی «رهایش مردم را به دانش» میدید و در هر جا تأکید میکرد «بیداری با دمر خوانندگان را». بنابراین ناصرخسرو نشر علم یا دین حق را نوعی وظیفه خدایی میانگاشت و عرضه داشتنِ حقیقت و نشان دادنِ نقایص و عیبها را از مقوله امر به معروف و نهی از منکر.
به حرب اهل ضلالت ز بهر کشتن جهل سخنت را چو برنده حسام باید کرد
ز بهر کردن بیدار جمع مستان را یکی منادی بر طرف بام باید کردشاید اگر ناصرخسرو را در برابر هدف خاص او شاعری ملتزم بدانیم نابجا نیست. آخر نه اینکه وی میخواست «دلهای گمراه را زی راهِ دین کشد» و سخنوری را در این راه نوعی کار و عمل میشمرد که ممکن بود «مبارکنوش و یا کشنده سم» باشد و سخنور ناگزیر مسئول آثارِ آن بود. در نظر ناصرخسرو شاعر نمیتواند به آثار خوب یا بدِ سخنِ خود بیاعتنا بماند. به قول فرانسوا موریاک، نویسنده و شاعر فرانسوی، مصنفّی که میگوید فقط برای خودش مینویسد و بدان وقعی نمینهد که اثرش چگونه تلقی شود لافزن است و خویشتن را فریب میدهد.شخصیت استوار و استثنایی ناصرخسرو وقتی بارزتر جلوه میکند که ثبات و ایثار او را در راهِ عقیدهاش در نظر آوریم. مردی که خانمان و دستگاه و کار و آینده خود همه را بر سر مذهبش نهاده و به در بهدری و حِرمان جاودان و رنجهای فراوان تن در داده چه محرکی جز ایمانی قوی میتوانست داشته باشد؟ همین نیروی درونی و معنوی و «کوهی که در جگر داشت» - در چار موج بلا و بدبختی، با همه آشفتن و ویرانی جِسم و دلِ پُر اندوهش – بدو نوید میداد که خرد وی را از سنگ سیاه به دُرّ شاهوار بدل کرده است. از این رو «از دهر نمیاندیشید».وجدان بیدار شاعر سبب میگردید که در رعایت اصول انعطاف بهخرج ندهد و گرسنه ولی مردانه زیستن را بر طعام یافتن از دست فرومایگان ترجیح نهد. این ندای ایمان بود که از درونِ او فریاد بر میآورد:
مردی زیَم زیخرد و نفس خویش ور نه چنینم که بگفتم زنم
نیستم آن من که سلاح فلک کار کند بر زره و جوشنمچهقدر تفاوت بود میان ناصرخسرو- با این درجه اهتمام که گامی برخلاف معتقدات خود برندارد- با کسانی که به قول وی چون «باد گردنده» و «ستورانی در پسِ آب و گیاه» بودند.
ناصرخسرو غایت حیات را پی بردن به رازهایی میداند که اندیشه آدمی را به خود مشغول میدارد. از اینرو عطش او به آموختن و حقیقتپژوهی و جویندگیش نظر همگان را جلب کرده است. انسان را مکلّف میداند بر آموختن علم و حکمت و آثارِ خود را به «جویندگان حقایق» پیشکش میکند. «نفسِ دانشجوی» و پرسنده آدمی و «حریصیِ او بر باز جستنِ چیزها» ناصر را به این نتیجه میرساند که «جاهلان مردگانند» و «مرگ جهل است و زندگی دانش»؛ به عبارت دیگر «جهل ستمی ظاهرست و جاهل را به علم رسانیدن بزرگتر عدل». اما باز میگردد به این بنیان فکریِ خویش که «دانش ثمر درختِ دین است» و خداوند پیغمبران گزیده خویش را فرستاد «تا ما را بیدار گردانند از خوابِ نادانی». زیرا «علت بودشِ عالم رسیدن نفس است به علم».بهعلاوه فضیلت انسان در این است که اهل «چون و چرا» و جستوجوست نه تقلید خام. این نکته محور فکر ناصرخسروست و بنیان اندیشه ضرورت علم در نظر او. وی میخواهد به ذهن پرسنده انسان پاسخ گوید. فکرها را آگاه و روشن کند، از یکسو با نشان دادن راه راست و فروغ چشمنوازِ حقیقت، و از سوی دیگر با فرو دریدن پردههای جهل و پندارهای ناصواب یعنی در هم شکستن آرای تقلیدی و ظاهرپرستی، همراه با فرا نمودن تیرگیها. اما وی در محیط و روزگاری بسر میبُرد که راه هرگونه «چون و چرا»ی عقلانی بسته بود و اصول رایج در برابر هر کس اهل تقلید نمینمود، استوار ایستاده بود. دین و مذهب سنَّت عنصری مهم در جامعه بهشمار میرفت و نه تنها در سرنوشت و حقوق اجتماعی و مدنی اشخاص موثر بود بلکه ممکن بود سبب منازعات مهم حتی جنگها شود. بنابراین هر که در مقابل آن تردید و تامُّل نشان میداد به تهمت بد دینی و الحاد گرفتار میشد. به تعبیرِ ناصرخسرو در خراسان «فقها لقبان» و «ریاستجویان اندر دین» با «چون و چرایی» کاری نداشتند و «جهل را بر علم برگزیده بودند» از اینرو «جویندگانِ چون و چرا خاموش گشتند» و علما لقبان و فیلسوفان یکدیگر را خوار میداشتند «تا نه دین حق ماند بدین زمین و نه فلسفه» و ناصر مینوشت: «اندر این روزگار غائب خلق روی از دین حق گردانیدهاند و بازار حکمت کاسدست و مزاج اهل شریعت فاسدست». بنابراین به قول هانری کوربن در محیط بسته خراسان که در چنگ متعصبان مذاهب بود تألیف کتابی چون جامعالحکمتین نمیتوانست صورت گیرد. در سر آغازِ این کتاب جلوههایی از این انحطاط فرهنگ و برخوردهای فکری و عدم تساهل دینی منعکس است. همین عصبیتهای معاصران یکی از موجبات خشم و اندوهِ مولف بوده است.اما بنای فکر و اعتقاد ناصرخسرو بر جستوجوی رازِ هر چیز و کشف حقایق بود و دریافتنِ «علت این گنبد نیلوفری». ناگزیر نمیتوانست فارغ و خاموش بماند. وی از یکطرف از حقِ اندیشیدن دفاع میکرد و از طرف دیگر میکوشید که دیگران را از خواب غفلت برانگیزد و هوشیار گرداند. مردم را دعوت میکرد به تفکُّر در آفرینش و اینکه زندگی همه «خواب و خوری بهائموار» نیست بلکه «خردست و جستوجو» و به قول مولوی «ای برادر تو همین اندیشهای». ناصر خوب دریافته بود که چگونه نام و ثروت و دیگر چیزهای فریبنده ممکن بود آدمی را از راه راست منحرف کند از این رو وی را مکرر پرهیز میداد از «تنِ خوشخوارش» و تسلیم شدن به دیو آز و ربایشهای روزگار. تاکید فراوان او بر ناپایداریِ نعمتهای جهان یا خوار شمردنِ کسانی که از سرِ غفلت هدفهای عالی حیات را از یاد برده بودند، همه بدین منظور بود که انسانی تربیت کند «فرزندِ هنرهای خویشتن»، اندیشهور و دارای شخصیتی مستقل، ایستنده در برابر جهان بلکه «برتر از روزگار»، «بزیر آورندهیچرخ نیلوفری» و گرداننده اخترِ سرنوشتِ خویش.بدین سبب بود که از اختیار و اراده انسان در انتخاب خوب و بد سخن میگفت یعنی ردّ جبرِ مطلق و این نظر که «بدها همه بر خواستِ خدای است» و به این نتیجه میرسید که «راهِ تو زی خیر و شّر هر دو گشاده است» و «به دست من و تست نیکاختری». بدیهی است این طرز تفکُّر- که دور از تعبُّد و تقلید بود- نمیتوانست مقبول کسانی واقع شود که بنیان تعالیمشان بر ظاهربینی و تقلید بود و میکوشیدند ذهن آرمیده و کم تلاش عامه را نیز به چنین اعتقادی بکشانند.*برگهایی در آغوش باد،غلامحسین یوسفی،۲۳۹-۲۴۷
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]
صفحات پیشنهادی
مسجد مهمترین سنگر برای حفظ جامعه از آسیبهای اجتماعی است - اخبار ایران و جهان |
رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران مسجد مهمترین سنگر برای حفظ جامعه از آسیبهای اجتماعی است شناسهٔ خبر 2476865 چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱ ۴۳ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی شهاب مرادی در مراسم اختتامیه دومین دوره مسابقات قرآن ویژه جلسات قرآنی شهر تهران گفت فرهنگ زندگی قرپژوهشهای حوزوی باید معطوف به واقعیتهای اجتماعی باشد - اخبار ایران و جهان |
رئیس مرکز تحقیقات مجلس پژوهشهای حوزوی باید معطوف به واقعیتهای اجتماعی باشد شناسهٔ خبر 2473206 یکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱ ۱۵ دین و اندیشه > اندیشمندان حوزه علمیه قم و مراکز علمی ما باید بخشی از مطالعات خود را به پژوهششناسی بینالمللی میزانشناسی تأثیرگذاری حوزه بر بیرون و میزانامه رهبر انقلاب دیپلماسی فرهنگی است/ اندیشمندان وظیفه خود را ایفاکنند - اخبار ایران و جهان |
علیرضا پیروزمند در گفتگو با مهر نامه رهبر انقلاب دیپلماسی فرهنگی است اندیشمندان وظیفه خود را ایفاکنند شناسهٔ خبر 2473711 دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹ ۳۸ دین و اندیشه > اندیشمندان علیرضا پیروزمند گفت مقام معظم رهبری با دیپلماسی فرهنگی مسئولیت خود را با نوشتن نامه به جوانان غرب اسخنرانی «تجربه پدیداری (phenomenal) و بیان ناپذیری» برگزار میشود - اخبار ایران و جهان |
سخنرانی تجربه پدیداری phenomenal و بیان ناپذیری برگزار میشود شناسهٔ خبر 2474699 چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰ ۱۹ دین و اندیشه > اندیشکده ها سخنرانی تجربه پدیداری phenomenal و بیان ناپذیری به همت پژوهشکده غربشناسی و علم پژوهی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار مسخنرانی هلگه رونینگ استاد علوم ارتباطات دانشگاه اسلو در دانشگاه آزاد - اخبار ایران و جهان |
امروز سخنرانی هلگه رونینگ استاد علوم ارتباطات دانشگاه اسلو در دانشگاه آزاد شناسهٔ خبر 2473087 یکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹ ۳۸ دین و اندیشه > اندیشکده ها هلگه رونینگ استاد دانشکده رسانه و ارتباطات دانشگاه اسلو نروژ روز یکشنبه پنجم بهمن ماه در دانشکده خبر دانشگاه آزاد اسلامی واحدتهشبکههای اجتماعی ابزاری برای تبلیغ اسلام |اخبار ایران و جهان
شبکههای اجتماعی ابزاری برای تبلیغ اسلام یک کارشناس مسائل سیاسی استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات بویژه شبکه های اجتماعی را ابزاری مناسب برای تبلیغ اسلام واقعی در غرب و جلوگیری از اسلام هراسی رژیم صهیونیستی دانست کد خبر ۴۷۱۰۴۹ تاریخ انتشار ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۴ ۴۰ - 30 Januaryگفتمان اسلام ستیزی با سخنرانی رحیم پور ازغدی درارمنستان - | اخبار ایران و جهان | Mehrnews.com
گفتمان اسلام ستیزی با سخنرانی رحیم پور ازغدی درارمنستان شناسهٔ خبر 2472783 شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵ ۲۵ دین و اندیشه > اسلام در جهان نشست گفتمان اسلام ستیزی و ایران هراسی در جهان معاصر با محوریت هتک حرمت پیامبر اسلام ص با حضور و سخنرانی رحیم پور ازغدی در مسجد جامع کبود ایروانتاملی در مبانی نظری کتاب پژوهشی در خرقه درویشان و دلق صوفیان - اخبار ایران و جهان |
تاملی در مبانی نظری کتاب پژوهشی در خرقه درویشان و دلق صوفیان شناسهٔ خبر 2473176 دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰ ۰۰ دین و اندیشه > اندیشمندان جبار رحمانی در مقاله ای به نقد و بررسی کتاب پژوهشی در خرقه درویشان و دلق صوفیان نوشته ویدن گرن و ترجمه دکتر مختاریان می پردازد به گزارش خباختتامیه مسابقات قرآن شهر تهران در پهنه مرکز برگزار میشود - | اخبار ایران و جهان | Mehrnews.com
به همت فرهنگسرای رازی اختتامیه مسابقات قرآن شهر تهران در پهنه مرکز برگزار میشود شناسهٔ خبر 2472763 شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵ ۱۲ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی به همت فرهنگسرای رازی مراسم اختتامیه مرحله مقدماتی مسابقات قرآن شهر تهران در پهنه مرکز یکشنبه 5 بهمن برگزار می شود بتشریح حدیث امام حسن عسکری(ع) راجع به علما - اخبار ایران و جهان |
به روایت علامه طهرانی بخش دوم تشریح حدیث امام حسن عسکری ع راجع به علما شناسهٔ خبر 2477608 پنجشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴ ۱۴ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی علمای فاسد شرار خلق خدا هستند چون آنها بهجای بیان حقایق اباطیل را اظهار میکنند و اظهار باطل میکنند و بهجای بیکتاب «عدالت، کار درست برای انجام دادن چیست؟» نقد و بررسی میشود - | اخبار ایران و جهان | Mehrnews.com
کتاب عدالت کار درست برای انجام دادن چیست نقد و بررسی میشود شناسهٔ خبر 2472697 شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵ ۱۱ دین و اندیشه > اندیشکده ها گروه جامعه شناسی اقتصادی با همکاری موسسه دین و اقتصاد نقد کتاب عدالت کار درست برای انجام دادن چیست را برگزار می کند به گزارش خبرگزاری مهامام رضا(ع) هجرت کرد تا اسلام را از غربت نجات دهد - اخبار ایران و جهان |
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امام رضا ع هجرت کرد تا اسلام را از غربت نجات دهد شناسهٔ خبر 2478432 شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹ ۱۵ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت حضرت رضا ع به جدا شدن از شهر پيامبر ص رضايت داد و راه طولانی مدينه تا مرو را پيمود تاراهیابی 12 اثر علوم قرآنی به مرحله دوم جایزه کتاب سال - اخبار ایران و جهان |
راهیابی 12 اثر علوم قرآنی به مرحله دوم جایزه کتاب سال شناسهٔ خبر 2473340 یکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲ ۳۱ دین و اندیشه > قرآن و متون دینی دبیرخانه سی و دومین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی 12 اثر راه یافته به مرحله دوم جایزه کتاب سال در گروه دین از شاخه علوم قرآنی را اعلام کرد به گزابایدبا حفظ هویت فقه به دنبال تحول باشیم/ فقه حنفی فقهی منعطف وپویا است - اخبار ایران و جهان |
مولوی احمد سلامی بایدبا حفظ هویت فقه به دنبال تحول باشیم فقه حنفی فقهی منعطف وپویا است شناسهٔ خبر 2477133 شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹ ۱۹ دین و اندیشه > اندیشمندان سلامی گفت ضوابط وقواعد فقهی زیاد است نیازبه بسط و گستردگی دارند باید روی آنها مطالعه شود ممکن است قاعدهای که در زمابازتاب گسترده پیام مقام معظم رهبری به جوانان غربی در رسانههای ایتالیا - اخبار ایران و جهان |
بازتاب گسترده پیام مقام معظم رهبری به جوانان غربی در رسانههای ایتالیا شناسهٔ خبر 2477625 پنجشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴ ۰۶ دین و اندیشه > اسلام در جهان پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران خطاب به جوانان اروپایی و آمريكایی در خصوص سیاهنمایی و تصویرسازی نادرست علیه اسلام در غرب درامانت داری موقوفات مطالبه مردم از سازمان اوقاف است - | اخبار ایران و جهان | Mehrnews.com
عبدالرضا عابد امانت داری موقوفات مطالبه مردم از سازمان اوقاف است شناسهٔ خبر 2472737 شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴ ۵۷ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی قائم مقام اوقاف با بیان اینکه موقوفات امانت بزرگی است که در اختیار ما گذاشته شده گفت مردم امانتداری از موقوفات و نگهداری و اجدیدترین کتاب درباره شیعیان عربستان منتشر شد - | اخبار ایران و جهان | Mehrnews.com
استاد دانشگاه کمبریج منتشر کرد جدیدترین کتاب درباره شیعیان عربستان منتشر شد شناسهٔ خبر 2472770 شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵ ۱۴ دین و اندیشه > اسلام در جهان کتاب سعودی های دیگر تشیع اختلاف وفرقه گرایی عنوان جدیدترین کتاب دکتر توبی متیسن استاد دانشگاه کمبریج است که درباره تشیع س-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها