واضح آرشیو وب فارسی:مهر: مولوی احمد سلامی:
بایدبا حفظ هویت فقه به دنبال تحول باشیم/ فقه حنفی فقهی منعطف وپویا است
شناسهٔ خبر: 2477133 شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۹
دین و اندیشه > اندیشمندان
سلامی گفت:ضوابط وقواعد فقهی زیاد است نیازبه بسط و گستردگی دارند باید روی آنها مطالعه شود ممکن است قاعدهای که در زمانی یک قاعده کلی محسوب میشده امروز باتوجه به شرایط زمان و مکان نیاز باشد متغیر باشد. به گزارش خبرگزاری مهر، مولوی احمد سلامی در گفتوگو با شماره ششم نشریه «گفتمان الگو» با تأکید بر قابلیتهای فقه حنفی تصریح میکند: «ما تقریبا در هر دو زمینه یعنی هم فقه و اهم در اصول فقه نیاز به تجدید نظر داریم. باید در تحلیل و تدوین فقه و هم در تحلیل و تدوین اصول فقه کنکاش و بحث بشود و به روز شود».وی در عین حال تذکر میدهد: «اگر چنین کاری با این این عنوان انجام دهیم که میخواهیم در فقه یا اصول فقه تجدید نظری صورت گیرد، ذهنهای متحجر نمیپذیرند. ما باید تحت یک عنوانی که حساسیت ایجاد نکند و جوهره اصلی آن، پژوهش و تحقیق هم از بین نرود و هویت فقه و اصول فقه حفظ شود، مسائلی را که میتوانیم با توجه به شرایط زمان و مکان و شرایط پیچیده امروز امت تغییر دهیم».به نظر این مدرس دارالعلوم زاهدان: «خیلیها هستند که با این تغییرات مخالفند. این مخالفتها هم یا به خاطر جمود فکری است و یا به دلیل عدم درک مسائل روز. آنها پیچیدگیهای امرز را درک نمیکنند و فکر میکنند همان جوابی که چهارصد، پانصد سال قبل گفتند، باید برای مسأله امروز هم باشد. در صورتی که اوضاع تغییر کرده؛ یعنی ما ثوابت و سیارات داریم. ثوابت که ثوابت هستند، نص را که نمیشود تغییر داد، حکم صریح نص را نمیشود تغییر داد ولی مستنبط از اشارات یا دلایل النص یا اشارات النص را میشود به ضرورت تغییر داد».وی با تقسیم فقه به منجمد و منطعف میگوید: «یک فقه داریم که فقه منجمد است؛ فقهی که در آن اصلاً هیچ تغییری ممکن نباشد؛ یعنی جواب تغییر در آن نباشد و فقه ثابت باشد. چنین فقهی نمیتواند گام به گام با فضای امروز راه برود، ولی فقهی که ما معتقدیم پویا و منعطف باشد و اصول، ضوابط و مبنای استخراج احکامش محدود نباشد ـ البته در چارچوب شرع ـ میتواند در پیشرفت کشور و در گام به گام راه رفتن با مسائل پیچیده امروز مورد استفاده قرار گیرد».به نظر او: «ضوابط و قواعد فقهی زیاد است که نیاز به بسط و گستردگی دارند. باید روی اینها مطالعه شود و ممکن است قاعدهای که در زمانی به عنوان یک قاعده کلی محسوب میشده، امروز با توجه به شرایط زمان و مکان نیاز باشد که متغیر باشد».مولوی سلامی فقه حنفی را فقهی منعطف میداند و معتقد است: «یکی از دلایل گسترش فقه حنفی در جهان اسلام هم همین است که فقه حنفی انعطاف بیشتری دارد و به همین دلیل بیشتر گسترش پیدا کرد یکی دیگر از دلایل گسترش فقه حنفی در جهان اسلام هم این است که عملاً پیاده شده است. بقیه فقهها کاملاً پیاده نشدند. در خلافت عباسی امام ابی یوسف که یکی از علمای برجسته فقه حنفی است قاضی بود و تمام قضاتی که در تمام محدوده جهان اسلام تعیین شدند از پیروان مذهب امام ابوحنیفه رحمه الله علیه بودند. چون این فقه عملاً وارد شده، مشکلاتی را که در عمل بوده لمس کرده است.»وی تأکید میکند: «فقه حنفی با توجه به پویا بودن و باز بودن در اجتهاد در آن، تقریبا میتواند تمام مسائلی را که جامعه امروزی ما با آن مواجه هست پاسخ گو باشد».عضو هیأت علمی دانشگاه مذاهب اسلامی اضافه میکند: «در فقه حنفی ما یک فقه افتراضی داریم و یک فقه واقعی. مسائلی در زمان مجتهدین و ائمه فقه حنفی نبود. آنها این مسائل را فرض کردند که اگر چنین مسألهای پیش بیاید جوابش چیست. بخش عظیمی از فقه حنفی ما فقه افتراضی است؛ یعنی پاسخ به سوالاتی که هنوز پیش نیامده بود و احتمال داشت که در آینده پیش بیاید که جواب آنها هم از متن فقه درآورده و نوشه شده است. یکی هم فقه واقعی است؛ یعنی پاسخ به مسائلی که واقعا امت و جامعه مواجه شدهاند.»....................................گفتوگوی فوق الذکر در صفحات ۵۸ و ۵۹ از شماره ششم نشریه «گفتمان الگو» با عنوان «ذهنهای متحجر پذیرای تحول نیستند» منتشر شده است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 92]