واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش از نشریات؛
حائری شیرازی: نیازی نیست فقه را توسعه دهیم/ موضوع شناسی ضرورت ماست
شناسهٔ خبر: 2476782 چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۲
دین و اندیشه > اندیشمندان
آیت الله حائری شیرازی گفت: نیازی نیست فقه را توسعه بدهیم. اگر به فقه سنتی پایبند باشیم و طبق اصول آن عمل کنیم، همه مسائل حل میشود. به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله حائری شیرازی در گفتوگو با نشریه «فرهنگ امروز» کار فقیه با رهبری که به دنبال اداره جامعه است را متفاوت دانسته و موضوعشناسی را از وظایف و ضروریات فقه امروز تلقی کرده است. به نظر حائری شیرازی نه فقه نیازی به توسعه دارد و نه اصول فقه نیازی به تحول انقلابی، بلکه بیشتر نیاز به تطبیق مفهوم به مصداق دارد.آیت الله حائری شیرازی در این مصاحبه تصریح میکند: «نیازی نیست فقه را توسعه بدهیم، بلکه کافی است به اصول فقهی پایبند باشیم. ما اگر به فقه سنتی پایبند باشیم و طبق اصول آن عمل کنیم، همه مسائل حل میشود. فقط باید مفاهیم کاربردی را جدی بگیریم. مفاهیم انتزاعی مشکل ما را در مفاهیم کاربردی حل نمیکند.»وی با جدی دانستن مشکل تجریدی بودن حوزههای علمیه میگوید: «امام راحل میفرمود که متأسفانه حوزههای ما تجریدی هستند. ما میگوییم هر کشوری که با مسائل حکومتی کار میکند، متد دارد. ما هم اگر میخواهیم وارد حکومت شویم، باید متد داشته باشیم، علوم انسانی اسلامی متد ماست و باید آن را به وسیله تجربه و مقدمات خودش کامل کنیم.»وی در توضیح این مطلب میافزاید: «کسانی که تجریدیاند، لابشرطاند و افراد روشمند، به شرط شیء هستند. از آنجا که علوم انسانی غرب متد دارد، به شرط شیء است و فقیه بدون مسلح بودن به متد اسلامی، لابشرط محسوب میشود. حال اگر یک لابشرط با یک به شرط شیء مباحثه کند، فقیهی که به سلاح متد مسلح نیست، منفعل میشود. نتیجه این خواهد شد که بر حرف روشمند غربی لباس اسلامی پوشیده میشود. ما میگوییم «ولا تلبس الحق بالباطل و تکتم الحق و انتم تعلمون»؛ یعنی بر اقتصاد غرب (که اقتصاد ربوی است) لباس اسلامی نپوشانید، زیر اصل اسلام کتمان خواهد شد.»حائری شیرازی با اشاره به اهمیت احکام حکومتی اضافه میکند: «اگر شما برای احکام حکومتی فصلی قائل شوید، همه اینها تحت احکام حکومتی جایز میشود، چون حکومت امری گذرا نیست و شاکله ونیاز مخصوص به خود را دارد. فرق است بین اینکه بگوییم این را ضرورتا و اضطرارا درست کردهایم و اینکه بگوییم این را حکومتا درست کردهایم، چون حکومت برای خود هویت دارد و به همین دلیل احکام خاص خود را دارد.»وی با اشاره به اینکه احکام مسائل فردی به نحوی استنباط میشوند و در مسائل حکومتی به نحو دیگر میافزاید: «وقتی شما میخواهید به حکومت رساله و فتوا بدهید، حکومت نمیتواند فتوا را مصرف کند. فتوا باید تبدیل به متد شود تا برای حکومت قابل جذب باشد... هر حکم را باید ابتدا تبدیل به متد کرد و سپس به حکومت داد. حکومت فقط میتواند متد و مدل جذب کند، چون میخواهد برنامه ریزی کند و کشور را اداره نماید... پس شما نمیتوانید بگویید این کار را بکن و آن کار را نکن. حرف شما باید در مدل بیاید و بعد برای حکومت قابل جذب شود.»حائری شیرازی با تأکید بر اهمیت موضوعشناسی تأکید میکند: «ضرورتها و اضطرارها با گذشت زمان فرق میکند. پس زمان و مکان متغیر موضوع است. هر زمانی ضرورتهایی دارد و بر مبنای ضرورتهای خودش باید احکام جدیدی داشته باشد. این سخن به معنای آن نیست که قرار است دین جدیدی بیاید، بلکه باید دانست که دایره احکام وسیع است.»وی معتقد است: «موضوعشناسی ضرورت ماست. توجه کنید که میان رهبر و فقیه فرق بسیاری است. فقیه میتواند مسئله را بگوید و معتقد باشد تشخیص موضوع شأن او نیست. اما فقیه امروزه مسئله گو نیست، بلکه رهبر است. رهبری غیر از فتوا دادن است. رهبری راهشناسی است و فقهای ما میخواهند جامعه را رهبری کنند. رهبری بدون کارشناسی موضوع اصلا عملی نیست. امام اگر سیاست را نمیشناسخت، قطعا نمیتوانست ما را مدیریت کند. ایشان یک کارشناس سیاسی و در مسائل سیاسی، موضوعشناس بود. میدانست که کجا باید کوتاه بیاید و کجا تا آخر بایستد.»آیت الله حائری شیرازی در پایان میافزاید: «امروز فقه میخواهد جامعه را رهبری کند و این کار حتما به موضوعشناسی نیاز دارد. در این صورت بسیاری از مشکلات ما حل خواهد شد.» *گفتوگوی فوق الذکر در صفحات ۱۳۰ و ۱۳۱ از شماره سوم از نشریه «فرهنگ امروز» با عنوان «باید مفاهیم کاربردی را جدی گرفت» منتشر شده است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]