محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830796137
رسانه در جامعه و دولت زمینهساز ظهور منجی موعود
واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
رسانه در جامعه و دولت زمینهساز ظهور منجی موعود
رسانههای مشهور گرچه ظرفیتهای بسیار بالایی از قبیل: سرعت انتقال، جذابیت و ... ولی به دلیل محدودیتهایی همانند: وابستگی به احزاب، اشخاص، دولتها، نفوذ قدرتها، و... نمیتوان در سطح بینالملل امیدی به استفاده مطلوب از آنها داشت.
بخش اول چکیده از جمله تحولات جهانی که بر اساس متون دینی باید رخ دهد، قیام جهانی امام عصر(عج) است. بر اساس اندیشه دینی، هیچ تحولی در جامعه بشری رخ نمیدهد، مگر آنکه ابتدا تحولی در انسانها ایجاد گردد. از طرفی بر اساس نظر دانشمندان علوم اجتماعی، خاستگاه تحولات اجتماعی رسانههای ارتباط جمعی هستند. از اینرو برای ایجاد آمادگی در انسانها و مشارکت آنان در قیام جهانی حضرت مهدی(عج) نیازمند بهکارگیری رسانههای ارتباط جمعی هستیم. با این حال، پرسش اساسی این است که ظرفیتها و محدودیتهای این رسانهها چیست؟ مقاله حاضر با بررسی ابعاد سختافزاری و نرمافزاری رسانههای ارتباط جمعی و ظرفیتها و محدودیتهای آنها به این نتیجه رسیده است که نمیتوان در راستای تحول جهانی قیام حضرت مهدی(عج) به آنها امیدی بست، ولی با توجه به تعریف رسانه که عبارت است از هر پدیدهای که عامل انتقال فکر و فرهنگ باشد، در جهان اسلام رسانههای مغقول شدهای وجود دارد که در صورت بهرهبرداری درست، بسیار کارآمدتر از رسانههای موجود هستند. این رسانهها در سه بخش مراسم (مانند حج، نماز، عیدفطر، نماز جماعت، جلسات مذهبی)، اماکن (مانند کعبه، مشاهد و مساجد) و مناسبتها مانند عاشورا، اربعین، فاطمیه، شهادتها و ولادتها) بررسی و ظرفیتها و محدودیتهای هر یک مشخص شده است. واژگان کلیدی: رسانه، رسانههای مشهور، رسانههای مغفول، ظرفیتها، محدودیتها. مقدمه برخی در تعریف رسانه گفتهاند: مقصود از رسانه یا وسایل ارتباط جمعی وسایلی هستند که مورد توجه تعداد کثیری بوده و از تمدنهای جدید به وجود آمدهاند. البته این تعریف دقیق نیست؛ زیرا اینگونه وسایل، محدود و منحصر به وسایل ارتباط جمعی نیستند. افزون بر این، وسایل ارتباط جمعی، به چند رسانه مشهور محدود نیست. بنابراین به نظر ما رسانه عبارت است از هر وسیله یا شیء یا شخصی که عامل ارتباط و انتقال فکر، عقیده و فرهنگی باشد. با توجه به تعریفی که از رسانه ارائه کردیم، میتوان رسانهها را به دو گروه مهم ـ مشهور و مغفول ـ تقسیم کرد. رسانههای مشهور رسانههای مشهور، ابزاری به شمار میروند که در سطح جهان و افکار عمومی به رسانه مشهورند. این نوع رسانهها از نظر سختافزاری عبارتند از: 1. شبکههای رادیویی، 2. شبکههای تلویزیونی، 3. خبرگزاریها، 4. روزنامهها، 5. مجلات، 6. مؤسسات، 7. اینترنت. به جز اینترنت، هر یک از این ابزارها با توجه به حوزه کاری و نوع فعالیت، انواع متعددی از قبیل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، خبری و... دارند که بسیار گسترده هستند و از نظر نوع مخاطب، قدرت پیامرسانی، تأثیرگذاری بر مخاطب و... متفاوتند که بررسی این مسائل از موضوع این مقاله خارج است.از نظر نرمافزاری نیز این ابزار را گروههایی بدینشرح تغذیه میکنند: 1. خبرنگاران، 2. روزنامهنگاران، 3. گویندگان، 4. هنرمندان، 5. سیاستمداران، 6. سرمایهداران، 7. نظامیان، 8. دانشمندان و... . با توجه به افکار، اندیشهها، اهداف، نیازها و تفاوت شخصیت این گروهها و وابستگی، استقلال و نوع نگاه آنها به جهان و انسان، محتوای تولیداتشان بسیار متفاوت است. از اینرو میتوان گفت آنچه در این رسانهها توسط گروههای یاد شده تولید میشود، بیشتر در راستای اهداف خود آنهاست، تا در راستای صلاح و سعادت انسانها. مالکیت رسانهها از نظر مالکیت و تأمین بودجه میتوان رسانههای یاد شده را به چند گروه تقسیم کرد: 1. رسانههای دولتی مقصود از رسانههای دولتی، رسانههایی هستند که با بودجه دولتی ایجاد و اداره میشوند. مالکیت این نوع رسانهها در اختیار دولت است. 2. رسانههای عمومی رسانههای عمومی، رسانههایی هستند که از پشتیبانی دولت بهره میبرند و به میزان کمکهایی که دولت به آنها میکند، بر آنها نظارت دارد. این رسانهها در مالکیت و سلطه دولتها نیستند، بلکه بیشتر هزینههای خود را از طریق کمکهای مردمی، حق اشتراک عمومی، ارائه خدمات و... تأمین میکنند. 3. رسانههای خصوصی یا شخصی مقصود از رسانههای خصوصی یا شخصی رسانههایی هستند که افراد، احزاب، گروهها و... آنها را ایجاد میکنند و با بودجه شخصی اداره میشوند و مالکیت این نوع رسانهها در اختیار مؤسسان آنهاست. بسته به تنوع مالکیت رسانهها و اهدافی که مؤسسان از راهاندازی آنها دارند، تولیداتشان متفاوت و در راستای اهداف آنان خواهد بود.بیگمان در دنیای پیچیده سیاست در سطح بینالملل بسیاری از رسانهها توسط قدرتهای بزرگ و سرمایهداران بینالمللی ایجاد شده، در راستای منافع آنها تلاش میکنند، ولی برای تأثیرگذاری بیشتر، ادعای استقلال و مردمی بودن دارند. ظرفیتها رسانههای یاد شده ظرفیتهای متفاوتی دارند که شرح آنها به درازا میکشد، ولی همه آنها دارای ظرفیتهای مشترکی هستند که به ذکر این نوع ظرفیتها میپردازیم: 1. سرعت انتقال یکی از ظرفیتهای رسانههای یاد شده سرعت انتقال است. گرچه همه آنها در این ظرفیت یکسان نیستند، ولی در مقایسه با رسانههای مغفول از سرعت انتقال برخوردارند؛ بهویژه اینترنت که در کوتاهترین زمان ممکن، مطلب را به مخاطبان خود در سراسر جهان منتقل میکند. 2. جذابیت پیام یکی از ویژگیهای رسانههای مشهور، جذابیت پیام آنهاست؛ یعنی آنها با بهکارگیری شیوههای هنری، صوت، تصویر، رنگآمیزی و شناخت مخاطب، پیام را به گونهای ارائه میکنند که دارای جذابیت بوده، مخاطبان را تحت تأثیر قرار میدهد. جذابیت بعضی از آنها را میتوان در حد سحر و جادو دانست. 3. تأثیرگذاری سریع و قوی یکی از ظرفیتهای این رسانهها، تأثیرگذاری سریع و قوی است. این رسانهها به دلیل کاربرد فنون و روشهای گوناگون تبلیغی و بهرهگیری از کارشناسان قوی رسانهای و رعایت اصول روانشناسی، جامعهشناسی و... به سرعت مخاطبان خود را تحت تأثیر قرار میدهند و به دلیل داشتن جذابیت، تأثیر آنها قوی است. 4. وسعت حوزه نفوذ از جمله ظرفیتهای این رسانهها، وسعت حوزه نفوذ یا کارکرد آنهاست. البته حوزه نفوذ هر یک از این رسانهها متفاوت است و در این میان، اینترنت از حوزه نفوذی بسیار گسترده و جهانشمول برخوردار است. 5. تنوع پیامها مقصود از این ظرفیت، آن است که هرگونه پیام سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، نظامی، دینی و... را میتوان از طریق آنها منتقل کرد. گرچه هر یک از این رسانهها با توجه به کاربردی که برای خود تعریف کردهاند در حوزه خاصی فعالیت میکنند، ولی در مجموع از طریق این رسانهها هر نوع پیام زشت و زیبا، سعادتآور و شقاوتآور، سودمند و زیانبار و... را میتوان به مخاطبان منتقل کرد. 6. در دسترس بودن یکی از ظرفیتهای این رسانهها، در دسترس بودن آنهاست، به گونهای که هر لحظه مخاطب اراده کند میتواند از آنها استفاده کند. گرچه در کیفیت استفاده نیز هر یک با دیگری تفاوتهایی دارند. برای مثال، روزنامه، رادیو، تلویزیون و اینترنت در دسترس مخاطبان هستند، ولی کیفیت دسترسی به آنها متفاوت است. افزون بر ظرفیتهای مشترک رسانهها، هر یک از ظرفیتهای خاصی نیز برخوردارند که طرح آنها به درازا میکشد. محدودیتها رسانههای یاد شده در کنار ظرفیتهایی که دارند، دارای محدودیتهایی نیز هستند که استفاده از آنها را با مشکلاتی روبهرو میکند. محدودیتهای این رسانهها نیز بعضی اختصاصی و برخی مشترک است که در اینجا به محدودیتهای مشترک آنها اشاره میکنیم: 1. وابستگی به احزاب، اشخاص و گروهها یکی از محدودیتهای رسانهها، وابسته بودن به اشخاص، احزاب و گروههاست. این نوع رسانهها به دلیل وابستگی در برنامهریزیها، سیاستگذاریها و روشها از سیاستهای حاکم بر احزاب و گروهها و اشخاص پیروی میکنند، چه این رسانهها داخل کشور اسلامی باشند و چه در خارج. بنابراین اگر احزاب و گروهها دغدغه فرهنگ مهدویت را داشته باشند میتوان از اینگونه رسانهها در راستای گسترش فرهنگ مهدویت استفاده کرد، وگرنه در این زمینه قابل استفاده نیستند. 2. وابستگی به قدرتها و کارتلها و کمپانیهای بینالمللی یکی دیگر از محدودیتهای این رسانه در خارج کشور، وابستگی آنها به قدرتهای جهانی و کارتلهای بینالمللی است و به دلیل وابستگی به قدرتها اعم از قدرتهای سیاسی، اقتصادی، نظامی و... برنامهریزیها، سیاستگذاریها و روشها در راستای تأمین منافع آنها خواهد بود و حاضر نیستند خارج از آن چهارچوب کار کنند. با یک بررسی اجمالی روشن میشود که رسانههای بینالمللی وابسته به قدرتها، بهویژه صهیونیستها هستند. (رنجبران، 1388: 224 - 237) 3. نفوذ قدرتها یکی دیگر از محدودیت این است که به دلیل نقش حساس رسانه در سطح بینالملل و زیادهخواهی قدرتها، اگر رسانهای بخواهد در دنیا مستقل عمل کند، مخالفان و رقبای آن که قدرتها و کارتلهای بینالمللی هستند با نفوذ دادن عوامل و مزدوران خود در درون این رسانه، در درازمدت آنها را منحرف میکنند، یا به شیوههای متفاوت کار را به جایی میرسانند که آنان ورشکست شده، کار را ادامه ندهند. (همو) 4. محدودیت پیام از جمله محدودیتهای اینگونه رسانهها محدودیت پیام است؛ یعنی هر رسانهای با توجه به مالکان آن و سرمایهای که برای آن در نظر گرفتهاند، در راستای تأمین اهداف آنها فعالیت میکند و پیام آنها جهت خاصی دارد و با فرهنگ مهدویت بیگانه است. از اینرو پیام مهدویت در راستای پیامرسانی آنها قرار نمیگیرد. 5. ضعف محتوا با توجه به تفاوت شخصیت تولیدکنندگان اندیشه و فکر و برنامه و بهویژه نداشتن اندیشه دینی و تربیتی، نیروهایی که در اینگونه رسانهها برنامه تولید میکنند، نهتنها در راستای فرهنگ مهدویت فعالیتی نمیکنند بلکه چهبسا به دلیل تضاد فرهنگ مهدویت با منافع ستمگران و زورگویان، اینگونه رسانهها همه تلاش خود را برای حذف فرهنگ مهدوی به کار میگیرند. 6. دغدغه تأمین معیشت یکی از محدودیتهای رسانههای مشهور، آن است که همه کسانی که در بخش نرمافزاری این رسانهها فعالیت میکنند مشکل تأمین هزینه زندگی را دارند. بنابراین بر فرض سلامت فکری و روحی و شایستگی آنان برای تلاش در جهت گسترش فرهنگ مهدویت، به دلیل وابستگی مالی به این مؤسسات نمیتوانند وظیفه خود را درست انجام دهند. با توجه به محدودیتهای یاد شده ما نمیتوانیم به رسانههای بینالمللی نسبت به گسترش فرهنگ مهدویت امیدوار باشیم. گرچه میتوانیم به صورت محدود و بسیار ظریف با انتشار مقالات، مصاحبهها، سخنرانیها و فیلمهایی که هنرمندانه تولید شده باشند، از این رسانهها استفاده کنیم که بدین منظور سیاستگذاری، برنامهریزی بلند مدت و سرمایهگذاری کلان اجتنابناپذیر است.چنانچه بخواهیم خود به تأسیس اینگونه رسانهها اقدام کنیم با چند محدودیت جدی به شرح زیر روبهرو هستیم: 1. تأمین بودجه با توجه به هزینه کلان راهاندازی، گسترش و تداوم فعالیت اینگونه رسانهها، تأمین بودجه آن کار بسیار دشوار است. 2. تأمین نیروی انسانی متخصص و متعهد محدودیت دیگری که در راهاندازی اینگونه رسانهها وجود دارد در بخش تولید محتواست، به گونهای که بتوانند با رسانههای باسابقه و قدرتمند رقابت کند. سوگمندانه باید گفت با اینکه بیش از سیسال از پیروزی انقلاب اسلامی میگذرد هنوز مسائل دینی و فرهنگی، آنگونه که باید و شاید مورد توجه جدی مسئولان و دولتها نبوده و نیست. در نتیجه نتوانستهایم در جبهه جنگ نرم، به اندازهای که تهاجم فرهنگی و به گفته مقام معظم رهبری ـ دامظلهالعالی ـ قتل عام فرهنگی را دفع کند، نیرو تربیت کنیم، بهویژه در حوزه سینما، تئاتر و... و نیروهای موجود در این حوزهها در داخل این کشور، نهتنها شایسته کار جدی در حوزه فرهنگ مهدوی نیستند، بلکه چهبسا در تضاد با فرهنگ دینی تلاش جدی میکنند. متأسفانه نگاهی به مراسم رسمی از قبیل: جشنواره فیلم فجر و برندگان آن، این واقعیت تلخ را برملا میسازد. 3. ضعف مدیریت یکی دیگر از ضعفها یا به تعبیری محدودیتها در این حوزه، نداشتن مدیران شایسته در این عرصه است. اگر ما در این سیسال و اندی که از پیروزی انقلاب اسلامی سپری شده است، مدیران شایستهای در حوزه وزارت ارشاد و سازمانها و نهادهای متولی برنامههای فرهنگی کشور میداشتیم، با این همه استعداد و انگیزهای که در جوانان کشورمان وجود دارد ـ چنانکه در هشت سال دفاع مقدس آن را به نمایش گذاشتند ـ باید در حوزه جنگ نرم ـ با این همه تأکیدات مقام معظم رهبری (حفظهالله) ـ امروز لشکرهای آمادهای داشته باشیم، ولی دردمندانه باید گفت نهتنها چنین لشکرهایی وجود ندارد، بلکه انگیزه ایجاد آن هم در بیشتر دستاندرکاران به چشم نمیآید. به نظر میرسد مهمترین ضعفی که در این زمینه وجود دارد، غفلت و بیتوجهی از این نیاز است، وگرنه چنانچه این احساس در دستاندرکاران وجود داشته باشد میتوان راههایی یافت که حتی بدون استفاده از بودجههای دولتی، اقدام به این کار کرد؛ برای مثال، زکات به عنوان بودجهای عمومی است که بر اساس فقه اسلامی یکی از موارد مصرف آن، «فی سبیلالله» است.إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاء وَالْمَسَاکِینِ وَالْعَامِلِینَ عَلَیْهَا وَالْمُؤَلَّفَه قُلُوبُهُمْ وَفِی الرِّقَابِ وَالْغَارِمِینَ وَفِی سَبِیلِ اللّهِ وَابْنِ السَّبِیلِ فَرِیضَه مِّنَ اللّهِ وَاللّهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ. (توبه: 60) فقهای اسلامی نیز در تعیین مصداق «سبیلالله» ساختن پل، جاده و... را یاد کردهاند. (غروی، 1428: ج24، 112؛ طوسی، 1428: ج1، 344) با این وصف، آیا نشر اندیشه مهدویت و تبلیغ از بقیهالله و شناساندن او کمتر از ساختن پل و جاده است؟ با اینکه در روایات ما تأکید شده است که اگر کسی که بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلی از دنیا رفته است. به عنوان نمونه، امام باقر(ع) میفرماید: من مات و لیس له امام، فمیتته میته جاهلیه و من مات و هو عارف الامامه لم یضره تقدم هذا الامر و تأخر و من مات و هو عارف لامامه کان کمن هو مع القائم فی فسطاطه؛ (کلینی، ج2، 198؛ صدوق، 1382: ج2، 695؛ قمی، 1422: ج1، 128) هر کس بمیرد و امامی نداشته باشد مرگش مرگ جاهلی است و هر کس امامش را بشناسد برایش ضرری ندارد که آن قیام جهانی در زمان او اتفاق بیفتد یا بعد از او هر کس بیمرد، در حالی که امام زمانش را میشناخته است همانند کسی خواهد بود که در خیمه امام عصر(عج) همراه اوست. یا آنکه یکی از موارد مصرف زکات «مؤلفه قلوبهم» است.إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاء وَالْمَسَاکِینِ وَالْعَامِلِینَ عَلَیْهَا وَالْمُؤَلَّفَه قُلُوبُهُمْ وَفِی الرِّقَابِ وَالْغَارِمِینَ وَفِی سَبِیلِ اللّهِ وَابْنِ السَّبِیلِ فَرِیضَه مِّنَ اللّهِ وَاللّهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ. (توبه، 60) بسیاری از فقهای اسلام تصریح کردهاند که باید مصادیق «مؤلفه قلوبهم» از کفار باشند. (طوسی، 1428: ج1، 249؛ عاملی، بیتا، 194) و «مؤلفه قلوب» کسانی هستند که با دریافت زکات، در مبارزه با کفار با مسلمانان همکاری میکنند یا به مسلمان شدن تمایل پیدا میکنند. (خمینی، 1390: ج1، 336؛ کرکی، 1408: ج3، 31؛ حلّی، 1414: ج5، 250؛ عاملی، 1410: ج5، 213؛ ابنقدامه، 1405: ج2، 281؛ حکیم، 1397: ج9، 246؛ جزیری، 1406: ج1، 621) این بدان معناست که به نفع اسلام ما را یاری کنند. یا آنکه موقوفات با این گستردگی در اختیار ماست، ولی ما نتوانستهایم آنها را درست هدایت کنیم. به راستی آیا غذا دادن به مردم و سیر کردن شکم آنها مهمتر است، یا تبلیغ اسلام و امام زمان(عج)؟ ما اگر بتوانیم این موقوفات را درست هدایت کنیم و مردم را آگاه و آشنا کنیم که در چه مواردی وقف کنند، میتوانیم تحول جهانی ایجاد کنیم. دشمنان ما از همین شیوهها استفاده کردهاند. برای مثال، جورج سـورس ـ میلیاردر امریکایی و صاحب بنیاد و فروشگاههای زنجیرهای سورس در جهـان ـ اموال خود را وقف تغییر و براندازی حکومتهای مخالف امریکا نموده است. از جمله روشهای او پرداخت هزینه و تأمین بودجه مورد نیاز اپوزیسیون و گروهها و اعطای بورس تحصیلی، تأسیسNGO و نشریات و رسانههای واقعی و مجازی است (رنجبران، 1388: 22) و بابت تغییرات حکومتی در اکراین مبلغ هفتاد میلیون دلار هزینه کرده است. (همو: 116) او با این روش چندین حکومت را سرنگون کرده است. به هر حال، چرا ما نتوانستهایم با موقوفات گستردهای که در اختیار داریم و با ترویج فرهنگ درست آن، در راستای تبیین و نشر آموزههای مهدوی اقدام کنیم. رسانههای مغفول با توجه به تعریفی که از رسانه ارائه کردیم مقصود از رسانههای مغفول، رسانههایی است که در فرهنگ اسلامی، بهویژه در فرهنگ شیعی وجود دارد، ولی از ظرفیتهای آنها غافلیم یا آنکه نتوانستهایم به درستی از آنها استفاده کنیم. این نوع رسانهها را میتوان به سه دسته تقسیم کرد: 1. مراسم مقصود از رسانه بودن مراسم این است که از این مراسم میتوان به عنوان ابزاری برای تبلیغ مهدویت استفاده کرد. این مراسم گوناگون هستند که به چند نمونه آن اشاره میکنیم: الف) حج حج مراسمی است که با توجه به ظرفیت بالایی که دارد میتوان به عنوان یک رسانه قوی از آن استفاده کرد.خداوند به حضرت ابراهیم(ع) دستور داد مردم را به حج دعوت کند تا شاهد منافع خودشان باشند.وَأَذِّن فِی النَّاسِ بِالْحَجِّ یَأْتُوکَ رِجَالًا وَعَلَى کُلِّ ضَامِرٍ یَأْتِینَ مِن کُلِّ فَجٍّ عَمِیقٍ * ِیَشْهَدُوا مَنَافِعَ لَهُمْ وَیَذْکُرُوا اسْمَ اللَّهِ فِی أَیَّامٍ مَّعْلُومَاتٍ عَلَى مَا رَزَقَهُم مِّن بَهِیمَه الْأَنْعَامِ فَکُلُوا مِنْهَا وَأَطْعِمُوا الْبَائِسَ الْفَقِیرَ. (حج: 27 ـ 28) زمخشری میگوید:خداوند در آیه یاد شده واژه منافع را نکره آورده است؛ زیرا مقصود خداوند از این منافع، منافع دنیوی و اخروی بوده است که در عبادات دیگر یافت نمیشود. (زمخشری، 1415: ج3، 152) او از شافعی نقل میکند که پیش از انجام اعمال حج، به برتری بقیه عبادات بر حج باور داشت، ولی پس از آنکه به حج رفت منافع حج را مشاهده کرد معتقد شد که حج برترین عبادت است. (همو) علامه طباطبایی ذیل آیه میفرماید:لام در «لیشهدوا» یا برای تقلیل است یا غایت. در هر صورت، تأمین منافع مسلمانان از ویژگیهای مهم حج است. (طباطبایی، 1974: ج14، 405) آنگاه ایشان بعضی از منافعی را که در مراسم حج تأمین میشود بیان مینماید که نقل آنها به درازا میکشد. علامه نیز بر این باور است که منافع حج به منافع اخروی اختصاص ندارد بلکه، منافع دنیوی را نیز دربر میگیرد. حتی ایشان حل مشکلات سیاسی مسلمانان را در مراسم حج جزء منافع حج میداند. (همو) در روایات نیز بر این نکته تأکید شده است که منافع حج به منافع اخروی اختصاص ندارد، بلکه شامل منافع دنیوی نیز میشود؛ برای مثال، ربیع بن خیثم میگوید: شاهد بودم که امام صادق(ع) به شدت مریض بود و توان طواف کردن نداشت. سوار بر محمل طواف میکرد و همین که به رکن یمانی رسید، دستور میداد او را بر زمین بگذارند و دستش را به زمین میکشید و میفرمود محمل را بلند کنند و چون در تمام دورها چنین عمل کرد. نزدیک شدم و عرض کردم: ای فرزند رسول خدا، فدایت شوم، این کار برای شما بسیار سخت است! فرمود: من از خداوند شنیدهام که میفرماید:لِیَشْهَدُوا مَنَافِعَ لَهُمْ فقلت: منافع الدنیا او منافع الآخره؟ فقال: الکل. (همو: 414) رسول خدا(ص) با استفاده از این رسانه مهم توانست مقدمات هجرت به مدینه را فراهم کند. آن حضرت با استفاده از آزادی که در مراسم حج وجود داشت و قریش نمیتوانست جلوی کارهای او را بگیرد، به تبلیغ اندیشه خود پرداخت و در مراسم حج عدهای از یثربیان را یافت و آنان مسلمان شدند. در سال بعد باز در مراسم حج با یثربیان پیمان عقبه اول را بست. (ابناثیر: ج2، 94) و در سال دیگر باز در مراسم حج توانست پیمان عقبه دوم را ببندد و مقدمات هجرت را فراهم کند. (همو: 98) ظرفیتها مراسم حج ظرفیتهای فراوانی دارد که به بعضی از آنها اشاره میکنیم: 1. انگیزه قوی برای شنیدن حق با توجه به اینکه حاجی با انگیزه زیارت خانه خدا از شهر و دیار خود کوچ کرده و با پوشیدن لباس احرام و گفتن تلبیه قصد توبه و بازگشت به سوی خدا را دارد، انگیزهاش برای شنیدن آنچه او را به خدا نزدیک کند بسیار قوی است و باید از این انگیزه در راستای تبلیغ مهدویت استفاده کرد. 2. آمادگی روحی انسانها از نظر روحی شرایط متفاوتی دارند و اگر این شرایط درست درک نشود تبلیغات تأثیری نخواهد داشت. امام علی(ع) میفرماید:ان للقلوب اقبالاً و ادباراً... . (شریف رضی، بیتا: حکمت312)در مراسم حج به دلیل شرایط مکانی و زمانی و احساسات روحانی و معنوی که در آنجا بروز میکند، انسانها از نظر روحی آمادگی بسیاری برای پذیرش تبلیغات دینی دارند. 3. اوقات فراغت یکی از ظرفیتهای حج این است که حاجیان در آنجا اوقات فراغت بسیاری دارند و به دلیل دوری از کار و شغل و زندگی و... خود به دنبال پر کردن این اوقات فراغت هستند و از آنجا که احساس میکنند در شهر و دیار خود به دلیل گرفتاریهای زندگی نتوانستهاند به مسائل روحی و معنوی خود توجه کنند و احساس کمبود شدیدی میکنند، بسیار تمایل دارند با تبلیغات دینی اوقات فراغت خود را پر کنند. 4. گستره پیامرسانی مخاطبان حج از سراسر جهان اسلام در مراسم حج حضور مییابند و از آنجا که هر نفر آنان از یک روستا و یک شهر و... هستند و به دلیل آداب و رسوم اجتماعی از قبیل: زیارت و استقبال از زائران خانه خدا و... در بازگشت از سفر افراد بسیاری به دیدن آنها میآیند و از سؤالهای ابتدایی آنان این است که در مکه چه خبر بود؟ بدینسان اگر به حاجیان پیامی منتقل شود، آنان به سرعت این پیام را به سراسر جهان اسلام میرسانند و به دلیل آنکه گیرندگان پیام در هر دو جا، هم در مکه و هم در شهر و دیار حاجیان، از آمادگی روحی و انگیزه قوی برای دریافت پیام برخوردار هستند، پیام میتواند تأثیر بسیار خوبی داشته باشد. 5. تأثیر معنوی شرایط زمانی و مکانی از نظر تأثیر بسیار متفاوت هستند. مراسم حج از تأثیر ویژهای برخوردار است، تا آنجا که خداوند به آن سوگند خورده است:وَالْفَجْرِ * وَلَیَالٍ عَشْرٍ * وَالشَّفْعِ وَالْوَتْرِ * وَاللَّیْلِ إِذَا یَسْرِ. (فجر: 1 - 4)این ایام را روزهای دهه اول ذیحجه میدانند که آغاز مراسم حج است. (کاشانی، 1393: ج2، 815)همچنین دستور به یاد کردن زیاد خداوند در این مراسم داده شده است:لَیْسَ عَلَیْکُمْ جُنَاحٌ أَن تَبْتَغُواْ فَضْلاً مِّن رَّبِّکُمْ فَإِذَا أَفَضْتُم مِّنْ عَرَفَاتٍ فَاذْکُرُواْ اللّهَ عِندَ الْمَشْعَرِ الْحَرَامِ وَاذْکُرُوهُ کَمَا هَدَاکُمْ وَإِن کُنتُم مِّن قَبْلِهِ لَمِنَ الضَّآلِّینَ. (بقره: 198) إِذَا قَضَیْتُم مَّنَاسِکَکُمْ فَاذْکُرُواْ اللّهَ کَذِکْرِکُمْ آبَاءکُمْ أَوْ أَشَدَّ ذِکْرًا فَمِنَ النَّاسِ مَن یَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِی الدُّنْیَا وَمَا لَهُ فِی الآخِرَه مِنْ خَلاَقٍ. (بقره: 200)وَاذْکُرُواْ اللّهَ فِی أَیَّامٍ مَّعْدُودَاتٍ فَمَن تَعَجَّلَ فِی یَوْمَیْنِ فَلاَ إِثْمَ عَلَیْهِ وَمَن تَأَخَّرَ فَلا إِثْمَ عَلَیْهِ لِمَنِ اتَّقَى وَاتَّقُواْ اللّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّکُمْ إِلَیْهِ تُحْشَرُونَ. (بقره:203) و از آنجا که ذکر خداوند تأثیر خاصی میگذارد و رحمت خداوند شامل حاجیان میشود، این رحمت زمینه هدایت بیشتر آنان را فراهم میآورد؛ چنانکه در روایات بسیاری آمده خداوند هر لحظه امواج هدایت خود را به سوی حاجیان گسیل میدارد؛ به عنوان نمونه:عن ابی عبدالله(ع) قال: انّ الله تبارک و تعالی جعل حول الکعبه عشرین و مأئه رحمه منها ستون للطائفین و أربعون للمصلین و عشرون للناظرین. (عاملی، 1410: ج13، 263) 6. فرو ریختن امتیازات طبقاتی بعضی از مسلمانان در شهر و دیار خود به دلیل امتیازات ویژهای که دارند از قبیل موقعیت اجتماعی، امتیازات اقتصادی و... خود را نسبتاً تافتهای جدا بافته فرض میکنند و حاضر نیستند در شهر و دیار خود در مراسم مذهبی شرکت کنند. بدین سبب این گروه از اطلاعات دینی کمتری برخوردارند و گاه به دلیل همان ویژگیهای اعتباری خجالت میکشند با پرس و جو بر معارف دینی خود بیفزایند، ولی در مراسم حج به دلیل فرو ریختن این امتیازات، بهویژه حال احرام و سه روز حضور در منی و عرفات، آنان آمادگی بیشتری برای کسب معارف دارند که این خود از ظرفیتهای حج است. 7. گستره زمانی یا رسانهای دائمی مقصود ما از مراسم حج تنها حج واجب نیست، بلکه شامل عمره هم است. بنابراین یکی از ظرفیتهای حج گستره زمانی آن است؛ یعنی در طول سال همیشه در آنجا زائر وجود دارد و میتوان از این ظرفیت استفاده کرد. محدودیتها مراسم حج با همه ظرفیتهایی که دارد، دارای محدودیتهایی نیز است که بیتوجهی به آنها از ظرفیتهای آن میکاهد. این محدودیتها عبارتند از: 1. نداشتن زبان تفاهم یکی از محدودیتهای مراسم حج این است که مخاطبان از مناطق مختلف و دارای زبانهای مختلف هستند و این مسئله تعامل و ارتباط آنان را با یکدیگر با مشکل روبهرو میکند. گرچه ما باید تلاش کنیم زبان عربی را به عنوان زبان مشترک امت اسلامی نهادینه کنیم، ولی تا رسیدن به آن نقطه راهی بسیار دور در پیش است و راه نزدیکتر این است که زبانهای مخاطبان را شناسایی و مبلّغانی مسلط به زبانهای رایج در دنیای اسلام برای ارتباط با آنان تربیت کنیم، تا بتوانند فرهنگ مهدویت را تبلیغ کنند. 2. فرهنگهای متفاوت بخشی از افکار، عقاید، آداب و رسوم انسانها تحت تأثیر فرهنگ محیط شکل میگیرد و از طرفی حاجیان از مناطق مختلف و با فرهنگهای مختلف در مراسم حضور مییابند که این مسئله همراهی کامل با یکدیگر را دچار مشکل میکند. 3. تفاوت حکومتها حکومتها در شکلگیری افکار، عقاید، رفتار و... انسانها تأثیر مهمی دارند؛ تا آنجا که امام علی(ع) فرمود:اذا تغیّر الزمان تغیّر السلطان. (شریف رضی، بیتا: نامه31)وقتی حاکم تغییر میکند گویا زمانه تغییر کرده است. از طرف دیگر، نوع حکومتها در کشورهای اسلامی بسیار متفاوت است؛ از حکومتهای سلطنتی گرفته تا مارکسیستی، جمهوری و... که این مسئله در نوع نگاه حاجیان آن کشورها به مسائل تأثیرگذار است و مخاطبان را با برداشتهای متفاوت روبهرو میکند. 4. تفاوت سطح آگاهی سیاسی با توجه به مسئله پیشگفته، سطح شعور سیاسی مخاطبان در مراسم حج نیز کاملاً متفاوت است، به گونهای که عدهای دخالت در سیاست را حرام و عدهای غیرمفید و عدهای بیفایده میدانند و عدهای نیز به دلایل امنیتی از دخالت در مسائل سیاسی هراس دارند. این نیز از محدودیتهای همراه کردن آنهاست. 5. تفاوت مذهبی با توجه به اختلاف فقهی که در دنیای اسلام وجود دارد، از مالکی، حنبلی، حنفی، شافعی، دباخی، زیدی، اسماعیلی، شیعه امامی، علوی و... اختلافات فقهی آنان، همراه کردن آنان را با یکدیگر دچار مشکل میکند. 6. عدم آشنایی با حضرت مهدی(عج) یکی از محدودیتهای مراسم حج این است که به جز شیعیان کمتر مسلمانی را میتوان یافت که با مباحث مهدویت آشنا باشد و اگر آشنایی مختصری دارند با مدعیان مهدویت است که این نوع مدعیان در دنیای اهلسنت بیشتر از دنیای شیعه یافت میشود. 7. حاکمیت وهابیت در عربستان از جمله محدودیتهای مهم در استفاده بهینه از مراسم حج برای گسترش فرهنگ مهدویت، حاکمیت وهابیت در عربستان است که مشکلات زیادی را برای حاجیان به وجود میآورد. 8. تبلیغات ضدشیعه به دلیل نکته پیشگفته، تبلیغات ضد شیعه توسط حکومت سعودی و عوامل وابسته به آنان در داخل و خارج عربستان به اندازهای زیاد است که شیعیان را به عنوان گروهی مشرک به دیگران معرفی کردهاند که بدین سبب همکاری دیگران با ما را با مشکل روبهرو میکند. 9. احساس ناامنی مسلمانانی که با ماهیت حکومت سعودی آشنا هستند، گرچه به دلیل موضع ضداستکباری و ضدصهیونیستی جمهوری اسلامی به ارتباط با شیعیان ایرانی و استفاده از افکار و اندیشههای آنان علاقهمند هستند، ولی با توجه به شناختی که از وهابیان دارند از ارتباط با ایرانیان پرهیز میکنند که این نیز محدودیت بزرگی برای ما محسوب میشود. 10. نداشتن نیروی کارآمد یکی از محدودیتهای بزرگ ما در همه جا، کمبود متخصص در مباحث مهدوی است که بتوانند در اینگونه اماکن و مراسم با آشنایی کامل نسبت به زبان، فرهنگ، مذهب و... مسلمانان، با آنان ارتباط برقرار کنند. ب) عید فطر یکی از مراسمی که از آن به عنوان یک رسانه میتوان استفاده کرد، ولی تا کنون مغفول مانده است، مراسم عید فطر است که در سراسر دنیای اسلام وجود دارد. عید فطر نیز ظرفیتها و محدودیتهایی دارد که به دلیل رعایت حجم مقاله از طرح آنها خودداری میکنیم. ج) نماز جمعه از جمله مراسمی که میتوان از آن به عنوان یک رسانه استفاده کرد، نماز جمعه است. این مراسم نیز همانند عید فطر در سراسر دنیای اسلام کم و بیش وجود دارد و به دلیل پیشگفته، از طرح ظرفیتها و محدودیتهای آن چشمپوشی میکنیم. د) نماز جماعت از جمله مراسم قابل استفاده برای ترویج فرهنگ مهدوی، نماز جماعت است. این مراسم نسبت به دو مراسم پیشگفته، گستره بیشتری دارد، ولی از محدودیتهای بیشتری هم برخوردار است که از طرح آنها خودداری میکنیم. هـ) جلسات مذهبی این نوع مراسم نیز کم و بیش در شهرها و روستاهای همه کشورهای اسلامی وجود دارد که میتوان به عنوان یک رسانه از آن استفاده کرد، ولی تاکنون مغفول مانده است و بیشک این مراسم نیز دارای ظرفیتها و محدودیتهایی است. منابع 1. ابناثیر، عزالدین علی بن ابیالکرم، الکامل فیالتاریخ، بیروت، دارصادر، 1399ق. 2. ابنشعبه، حسن بن علی، تحف العقول عن آل الرسول، تهران، کتابفروشی اسلامیه، 1400ق. 3. ابنطاووس، علی، اللهوف علی قتلی الطفوف، ترجمه: سیداحمد فهری، تهران، جهان، چاپ اول، 1363ش. 4. ابنقدامه، عبدالله بن احمد، المغنی فی فقه الامام، احمد بن حنبل، بیروت، دارالفکر، 1405ق. 5. ابنمنظور، جمالالدین، محمد، لسان العرب، قم، ادب حوزه، 1363ش. 6. بروجردی، سیدحسین، جامع احادیث الشیعه، قم، مهر، 1410ق. 7. حکیم، سیدمحسن، مستمسک العروه الوثقی، بیروت، داراحیاء التراث العربی، 1397م. 8. حلّی، حسن بن یوسف، تذکره الفقهاء، قم، مؤسسه آلالبیت لاحیاء التراث، 1414ق. 9. جزیری، عبدالرحمن، الفقه علی المذاهب الاربعه، بیروت، داراحیاء التراث العربی، 1406ق. 10. خمینی، سید روحالله، تحریر الوسیله، قم، اسماعیلیان، 1390ق. 11. ـــــــــــــــ ، صحیفه امام، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، 1378ش. 12. خوارزمی، موفق بن احمد، مقتل الحسین، قم، مکتبه المفید، بیتا. 13. رنجبران، داود، جنگ نرم، تهران، ساحل اندیشه، چاپ دوم، 1388ش. 14. راغب اصفهانی، حسین، مفردات الفاظ القرآن، تحقیق: عدنان داودی، قم، طلیعه نور، چاپ اول، 1426ق. 15. زمخشری، محمود، الکشاف عن حقائق غوامض التاویل و عیون الاقابیل فی وجوه التاویل، قم، نشر البلاغه، 1415ق. 16. شریف رضی، محمد بن حسین، نهج البلاغه، قم، دارالهجره، بیتا. 17. صدوق، محمد بن علی، کمال الدین و تمام النعمه، ترجمه: پهلوان، قم، دارالحدیث، 1382ش. 18. طوسی، محمد بن حسن، المبسوط فی فقه الامامیه، قم، مؤسسه النشر الاسلامی، 1428ق. 19. طباطبایی، سیدمحمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، بیروت، مؤسسه الاعلمی، 1974م. 20. طبری، محمد بن جریر، تاریخ الامم الملوک، بیروت، مؤسسه الاعلمی، بیتا. 21. عاملی، محمد بن مکی، البیان، قم، مجمع الذخائر الاسلامیه، بیتا. 22. عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، قم، مؤسسه آلالبیت، 1412ق. 23. عاملی، محمدعلی، مدار الاحکام فی شرح شرایع الاسلام، قم، مؤسسه آلالبیت، 1410ق. 24. غروی، میرزاعلی، المستند فی شرح العروه الوثقی، قم، مؤسسه احیاء آثار الامام الخوئی، 1428ق. 25. قمی، عباس، سفینه البحار و مدینه الحکم و الآثار، تهران، دارالاسوه، چاپ سوم، 1422ق. 26. فیض کاشانی، محسن، الصافی فی تفسیر القرآن، تهران، کتابفروشی اسلامیه، چاپ چهارم، 1393م. 27. کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافی، ترجمه مصطفوی، تهران، کتابفروشی اسلامیه، بیتا. 28. کرکی، علی بن حسین، جامع المقاصد، فی شرح القواعد، قم، مؤسسه آلالبیت، 1408ق. 29. مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، بیروت، مؤسسه الوفاء، 1983م. 30. مفید، محمد بن محمد بن نعمان، الارشاد، بیروت، دارالمفید، چاپ دوم، 1414ق. 31. مقدسی شافعی، یوسف بن یحیی، عقد الدرر فی اخبار المنتظر، تحقیق: دکتر عبدالفتاح، قم، نصایح، 1416ق. 32. یزدی، محمدکاظم، العروه الوثقی، بیروت، مؤسسه الاعلمی، 1988م. سیدمحمد مرتضوی منبع: فصلنامه مشرق موعود شماره 16 ادامه دارد...
93/11/02 - 00:18
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]
صفحات پیشنهادی
جامعهشناسی در جهان اسلام توسعه نیافتهاست/ راه غیراستعماری کردن دانش -
فرید العطاس در گفتگو با مهر جامعهشناسی در جهان اسلام توسعه نیافتهاست راه غیراستعماری کردن دانش شناسهٔ خبر 2466732 یکشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۳ - ۰۸ ۴۰ دین و اندیشه > اندیشمندان استاد دانشگاه سنگاپور با بیان اینکه در بسیاری از مناطق جهان اسلام با نوعی توسعه نیافتگی در علوم اجتماعی ردر بیانیه بسیج رسانه قم در محکومیت اهانت به ساحت رسول اعظم(ص) عنوان شد جامعه رسانهای کشور در برابر قطبهای رس
در بیانیه بسیج رسانه قم در محکومیت اهانت به ساحت رسول اعظم ص عنوان شدجامعه رسانهای کشور در برابر قطبهای رسانهای استکبار مجاهدانه ایستادگی میکندجمعی از بسیجیان و فعالان اهل رسانه با صدور بیانیهای اهانت بی شرمانه نشریه فرانسوی به ساحت مقدس نبی مکرم اسلام ص را محکوم کردند بجامعه غیرصادق در مسیر انحطاط و فساد اخلاقی قرار میگیرد
پنجشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۱ ۲۳ رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای صداقت را یکی از صفات برجسته دین اسلام ذکر کرد و گفت جامعه غیرصادق در مسیر انحطاط و فساد اخلاقی قرار می گیرد بنابراین شیعه و سنی باید روابط اجتماعی خود را بر پایه صدق تنظیم کنند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایدولت فرانسه با مبلغان افراطی مقابله کند
مقتدی صدر رئیس جریان صدر عراق دولت فرانسه با مبلغان افراطی مقابله کند رئیس جریان صدر از دولت فرانسه خواست قوانینی را تصویب کند که رضایت مسلمانان را ایجاد کرده و همچنین با مبلغان افراطی مقابله کند به گزارش سرویس دینی جام نیوز مقتدی صدر در بیانیه ای با اشاره به این که دشنامرسانه ها راهکارهاي پيشگيري از سرقت را براي جامعه تبيين کنند
۱۳ دي ۱۳۹۳ ۱۵ ۵۱ب ظ فرمانده انتظامي استان قم رسانه ها راهکارهاي پيشگيري از سرقت را براي جامعه تبيين کنند فرمانده انتظامي استان قم گفت رسانه ها راهکارهاي پيشگيري از سرقت را براي افراد جامعه تبيين کنند به گزارش خبرگزاري موج از قم فرمانده انتظامي قم در گفت و گو با خبرنگاران ابیداری جامعه اسلامی از مهمترین گامها در مسیر وحدت است -
آیت الله اراکی بیداری جامعه اسلامی از مهمترین گامها در مسیر وحدت است شناسهٔ خبر 2460629 پنجشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۰ ۵۸ دین و اندیشه > اندیشمندان دبیر کل مجمع تقریب بین مذاهب اسلامی اعلام کرد از فواید کنفراس وحدت تأسیس کنفرانسهای مشابه در دیگر نقاط دنیا از جمله پاکستان و مالزیدر دیدار نخستوزیر دولت توافق ملی فلسطین با همتای اسپانیایی خود «رامی الحمدالله»: جامعه بینالملل به
در دیدار نخستوزیر دولت توافق ملی فلسطین با همتای اسپانیایی خودرامی الحمدالله جامعه بینالملل به دنبال حل اساسی مسأله فلسطین باشدنخستوزیر دولت توافق ملی فلسطین با همتای اسپانیایی خود در رامالله تاکید کرد که جهان به جای راهحلهای موقت برای مسأله فلسطین باید یک راهکار نهائی برادر بیانیه ستاد همایش بسیج و رسانه تأکید شد حضور مدیران رسانهها از طیفهای گوناگون بیانگر نقش مؤثر بسیج در جام
در بیانیه ستاد همایش بسیج و رسانه تأکید شدحضور مدیران رسانهها از طیفهای گوناگون بیانگر نقش مؤثر بسیج در جامعه استستاد همایش بین المللی بسیج و رسانه پس از برگزاری این همایش در استانهای کشور از استقبال بی نظیر رسانه ها تقدیر کرد به گزارش گروه جامعه خبرگزاری فارس ستاد مرکزی همااساس جامعه اسلامی مبتنی بر صلح و آشتی است -
آیتالله اراکی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما اساس جامعه اسلامی مبتنی بر صلح و آشتی است شناسهٔ خبر 2460705 پنجشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۲ ۱۱ دین و اندیشه > اندیشمندان دبیر کل مجمع جهانی تقریب با تأکید بر اینکه جامعه اسلامی واحد با صلح و آشتی زندگی می کند اظهار داشت اساسانفاق عامل شکوفایی جامعه است
چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰ ۵۹ آیتالله وحیدخراسانی با بیان اینکه انفاق عامل شکوفایی جامعه است گفت انفاق تنها به انفاق مادی و مالی منحصر نمیشود بلکه سایر شاخهها از جمله علم را در برمیگیرد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم این مفسر قرآن در ادامه تفشرکتکنندگان مسابقات بینالمللی قرآن دانشجویان از رسانه ملی بازدید میکنند
یکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۵ ۵۳ شرکتکنندگان پنجمین دوره مسابقات بینالمللی قرآن دانشجویان مسلمان دوشنبه ۱۵ دیماه از صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران بازدید میکنند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در پنجمین دوره مسابقات بینالمللی قرآن دانشجویان مسلمان 72 دانشجوی قاری و حافظامام جمعه شهرضا: ترویج بیاعتمادی در جامعه زمینهساز ناامیدی مردم است
امام جمعه شهرضا ترویج بیاعتمادی در جامعه زمینهساز ناامیدی مردم استامام جمعه شهرضا گفت هرگونه فعالیت در جهت ترویج فضای بیاعتمادی در جامعه زمینه بروز ناامیدی اقشار مختلف جامعه را ایجاد میکند به گزارش خبرگزاری فارس از شهرضا حجتالاسلام سیفالله یعقوبی ظهر امروز درجامعه دو پاره و آنچه رهبري بار ديگر به دولت يادآوري كرد
جامعه دو پاره و آنچه رهبري بار ديگر به دولت يادآوري كرد در طول سالهاي پس از جنگ مقام معظم رهبري همواره در مقاطع گوناگون بر ضرورت تلاش براي جلوگيري از قطبيسازي جامعه و همچنين عدم حاشيهسازي براي پيشرفت انقلاب و كشور تأكيد كردهاند نویسنده مهدي پورصفا در طول ساسیاست رسانهای دولت تقویت بخش خصوصی است/ صنوف نماینده مردم هستند -
انتظامی سیاست رسانهای دولت تقویت بخش خصوصی است صنوف نماینده مردم هستند شناسهٔ خبر 2465687 پنجشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۴ ۵۱ فرهنگ > رسانه معاون وزیر ارشاد با اشاره به سیاست رسانه ای دولت یازدهم گفت عدالت رسانهای ایجاب میکند که اگر کسی در بخش خصوصی رسانهای دارد این رسانه نبایدیک کارشناس رسانه در گفتوگوی تفصیلی با فارس مطرح کرد ردپای مسئولان عالیرتبه دولت در شبکههای اجتماعی فیلتر شد
یک کارشناس رسانه در گفتوگوی تفصیلی با فارس مطرح کردردپای مسئولان عالیرتبه دولت در شبکههای اجتماعی فیلتر شده این دهنکجی به قوانین استیک کارشناس رسانه ضمن انتقاد ار برخورد انفعالی دولتمردان در مواجهه با شبکههای اجتماعی معتقد است که رد پای برخی مسئولان عالی رتبه دولت در شبکهجامعه غیرصادق در مسیر انحطاط و فساد اخلاقی قرار میگیرد -
احمد مبلغی جامعه غیرصادق در مسیر انحطاط و فساد اخلاقی قرار میگیرد شناسهٔ خبر 2462807 دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۳ - ۰۹ ۱۷ دین و اندیشه > اسلام در جهان رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی در دیدار با رهبر جماعت اسلامی هند صدق را یکی از صفات برجسته اسلامی ذکر کرد و گفت جامعهرسانه ها به دنبال ایجاد اقتدار فرهنگی در جامعه باشند -
حجت الاسلام عاملی رسانه ها به دنبال ایجاد اقتدار فرهنگی در جامعه باشند شناسهٔ خبر 2463180 دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۱ ۱۰ استانها > اردبیل اردبیل – نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل اصحاب رسانه را جزو مصلحین جامعه دانست و گفت مهمترین رسالت رسانه ها ایجاد اقتدار فرهنگی-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها