تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834371270
ناصر خسرو شعر را برای تبلیغ عقاید مذهبی به کار میبرد -
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: ناصر خسرو به روایت زرینکوب؛
ناصر خسرو شعر را برای تبلیغ عقاید مذهبی به کار میبرد
شناسهٔ خبر: 2461626 شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۹
دین و اندیشه > اندیشمندان
ناصر خسرو شعر را برای تبلیغ عقاید مذهبی به کارمی برد ازین روست که شعرش به صورت مجموعهای از ادلّه عقلی و مباحث مذهبی در آمده است و در بسیاری موارداز شور و هیجان که لازمه شعر است بهره چندانی ندارد. به گزارش خبرگزاری مهر، ناصر خسرو ـ ناصر بن خسرو قبادیانی مروزی وفات (۴۸۱) ـ چنانکه از سفرنامه او بر میآید در مبادی احوال در دستگاه سلاجقه به خدمات دیوانی اشتغال داشت اما چندی بعد درد دین در دامن جانش درآویخت و وی را گرد جهان برآورد. از آن پس بود که مذهب باطنی گرفت، به مصر رفت حجت زمین خراسان شد و در بازگشت به بلخ (۴۴۷) در آنجا به دعوت خلق پرداخت.ناصرخسرو شعر را همچون وسیلهای جهت تبلیغ عقاید مذهبی به کار گرفت و سعی کرد با سخن، مخالفان را محکوم و گمرهان را هدایت کند. ازین روست که شعر او غالباً به صورت مجموعهای از ادلّه عقلی و مباحث مذهبی در آمده است و در بسیاری موارد از شور و هیجان قلبی که لازمه شعر واقعی است بهره چندانی ندارد. بهعلاوه هرچند استغراق در معانی و انتخاب بحور و اوزان مشکل در بعضی موارد سخن او را به تعقیدات لفظی افکنده است بهطور کلی سخن او عمیق و قوی و سرشار از معنی است و طرز بیانش در غایت جزالت و استحکام. طریقه او در معانی هم غالباً مبتنی بر اجتناب از مدح و غزل و لهو و هزل است و این نکته گهگاه تنوع و طراوت را از سخن او دور میکند.ناصرخسرو هرچند سخن را از حیث علو و عظمت بر هر چیز دیگر این جهان ترجیح میدهد و آن را سبب شفای انسان از درد فرومایگی و موجب نیل وی به سعادت ابدی میداند، باز تاکید میکند که این موهبت سخن را به انسان برای اشتغال به هجو و دروغ و گزافه ندادهاند بدینگونه هرچه را موجب نشر هزل و لغو و اشتغال به لهو وعبث باشد ناصرخسرو مخالف حکم عقل مییابد و محکوم میکند و ناگفتن آن سخن را که رسوا و ناروا باشد بهتر میداند. ازین رو خود از در پادشاهان عزلت میجوید و از مدح آنان ابا میکند و با گروهی که بخندند و بخندانند سروکار ندارد و شاعرانی را هم که به دروغ و گزافه ستایشگری پادشاهی میکنند، مینکوهد و آنها را به خنیاگران تشبیه میکند و در شمار فریفتگان میآورد. در جای جای قصاید خویش مخلوقپرستی شاعران را محکوم میکند و مردم آزاده را از آن بر حذر میدارد و توجه ندارد که آنچه خود وی هم در مدح خلیفه فاطمی میگوید در نزد مخاطبی که به اندازه خود او فریفته عظمت این خلیفه فاطمی نیست از همینگونه دروغ و گزافه شاعران بهنظر میرسد.معهذا خود وی با اجتناب از درگاه پادشاهان و سعی در ترویج و تبلیغ آیین باطنی میکوشد تا بر وفق اعتقاد خویش، شعر را از خدمت دروغ و گزافه بیرون آورد و در خدمت دین و خرد به کار دارد و چون لهو و غزل را نیز مانع وصول به حکمت ـ که به اعتقاد او غایت دین است ـ میشمرد بر کسانی که خود را بدینگونه سخنها مشغول میدارند و در مطالعه شعر امثال اهوازی اوقات بهسر میبرند طعنه میزند و غزلسرایان را ازین بیهودهگوییها تحذیر میکند:ای غزلگوی لهوجوی ز من دور که من نه ز اهل غزل و رود و فسوس و لهوم
چون تو از دنیا گویی و من از دین خدای نه تو آن منی و نیز نه من آن تومباری از جهت طرز تلفیق الفاظ و طریقه تعبیر معانی، سبک ناصر تا اندازهای به اسلوب عنصری میماند و از اینکه یک بار این شاعر را به جهت مدایح او در حق محمود ملامت میکند و جای دیگر او را در ردیف جریر، شاعر معروف عرب، قرار میدهد و خود را با آنها مقایسه میکند، پیداست که در شعر دری به سبک بیان او نظر دارد. اما از مقایسه کلام او با سخن عنصری آشکار میگردد که شعر وی از حیث پرباری و استواری حتی برتر از شعر عنصری است اما روانی و خوشپیوندی سخن عنصری را ندارد و پیچیدگی و تیرگی در کلام او به مراتب از کلام عنصری بیشترست. نیز به شیوه زهدیات کسایی که غیر از یک قصیده معروف، ابیاتی متفرق از آنها در شواهد لغت فرس و مآخذ دیگر نیز هست نظر دارد و ذکر نام کسایی در اشعار او تا اندازهای نیز مربوط به همین امرست.به هر حال با وجود قدرتی که ناصر در لفظ و انتخاب آن نشان میدهد معنی را بیشتر از لفظ در نظر دارد و لفظ را چون مشک میداند که معنی بوی اوست و تأکید میکند که مشک بیبو خاکسترست و سخنی که در طی آن عمقی و معنایی در خور تامل نهفته نباشد ارج و بهایی ندارد. خود وی در طرز بیان، التزام ایجاز را توصیه میکند و اعجاز کلام را در واقع مبتنی بر ایجازی میداند که طی آن سخن کوتاه اما پرمغز گفته آید:سخن چون حکیمان نکو گوی و کوته که سحبان به کوته سخن گشت سحبان
نبینی که بدرید صد من زره را بدان کوتهی یک درم سنگ پیکانناصرخسرو در قبادیان بلخ در یک خانواده محتشم و صاحب مکنت به دنیا آمد (۳۹۴) و در یمگان بدخشان در حال تواری و تنهایی وفات یافت (۴۸۱). در آغاز جوانی در دستگاه غزنویان و سلجوقیان خدمت دیوانی میکرد و ظاهرا در سنین چهل سالگی خدمات دیوانی را ترک کرد. به زهد گرایید و در آیین باطنی صاحب تحقیقات و مطالعات شد. در همان ایام (۴۳۷) سفری هم به مصر کرد. بعد از هفت سال که به خراسان بازگشت (۴۴۴) از جانب خلیفه مصر، المستنصربالله، حجت خراسان و مامور نشر دعوت اسمعیلی در آن سامان گشت. اما دعوت او با مخالفت علمای خراسان و دشمنی عامه اهل سنت مواجه گشت و او هرچند در مازندران عدهای را به آیین خویش درآورد، در بلخ مجال ماندن نیافت.سرانجام ناچار به بدخشان گریخت ـ و در آنجا معدودی پیروان هم بهدست آورد. و هرچند از بیم مخالفان در آنجا نیز ایمنی نداشت، در نشر تعلیم باطنی مجال اهتمام و توفیق پیدا کرد و هم در آنجا وفات یافت. آثارش غیر از دیوان قصاید و مثنویهای «روشنایینامه» و «سعادتنامه»، چند رساله تعلیمی و فلسفی را هم در زمینهی عقاید اسمعیلی شامل میشود که نویسنده را در کلام و فلسفهی رایج عصر دارای اطلاعات عمیق نشان میدهد.* از گذشته ادبی ایران، عبدالحسین زرینکوب، صص ۲۷۷-۲۷۹
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 161]
صفحات پیشنهادی
آیت الله مکارم: هیچ زمانی مانند امروز وسیله فساد فراهم نبوده است/ بهترین روش تبلیغ، عمل انسان ها است
آیت الله مکارم هیچ زمانی مانند امروز وسیله فساد فراهم نبوده است بهترین روش تبلیغ عمل انسان ها است فرهنگ > دین و اندیشه - خبرگزاری حوزه نوشت آیت الله مکارم شیرازی روز گذشته در دیدار با ائمه جماعات سازمان تامین اجتماعی کشور با اشاره به نصیحت های حضرت علی ع به کمهرقدر برای نماز تبلیغشود از کار نیرویانتظامی و قوهقضائیه کم میشود -
قرائتی در نشست خبری بیست و سومین اجلاس نماز هرقدر برای نماز تبلیغشود از کار نیرویانتظامی و قوهقضائیه کم میشود شناسهٔ خبر 2449808 شنبه ۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۱ ۵۶ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی رئیس ستاد اقامه نماز گفت هر چقدر برای نماز تبلیغ شود از تلاش نیروی انتظامی و قابتکار عمل پلیس مذهبی عربستان در اینترنت
ibtimes گزارش داد ابتکار عمل پلیس مذهبی عربستان در اینترنت پلیس مذهبی عربستان تعدادی از هکرها را به کار گرفته است تا 9000 حساب کاربری توئیتر را که اقدام به بارگذاری مطالب مستهجن در حساب های خود می کنند غیر فعال کنند به گزارش سرویس دینی جام نیوز به نقل از «ibtimes&rتشكیل كار گروه مشترك بین ستاد اقامه نماز و سازمان تبلیغات اسلامی -
با هدف اثر بخشی بیشتر فعالیتهای اجلاس نماز صورت میگیرد تشكیل كار گروه مشترك بین ستاد اقامه نماز و سازمان تبلیغات اسلامی شناسهٔ خبر 2461462 شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۱ ۱۳ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی بیست و دومین نشست هفتگی كمیته علمی و پژوهشی اجلاس سراسری نماز در اتاق جلاز زندگی تا اندیشههای کلامی و فلسفی ناصرخسرو برگزار میشود -
به همت موسسه شهر کتاب از زندگی تا اندیشههای کلامی و فلسفی ناصرخسرو برگزار میشود شناسهٔ خبر 2455558 یکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۳ ۱۸ دین و اندیشه > اندیشکده ها دومین مجموعه درسگفتارهایی دربارهی ناصرخسرو در روز چهارشنبه هفدهم و بیستوچهارم دی با سخنرانی دکتر مهدی محقق برگزار می شکارگروه مشترک بین ستاد اقامه نماز و سازمان تبلیغات تشکیل میشود
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۱ ۲۱ بیست و دومین نشست هفتگی کمیته علمی و پژوهشی اجلاس سراسری نماز در اتاق جلسات معاونت پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا کمیته علمی و پژوهشی اجلاس سراسری نماز به ریاست حجتالاسلام و المسلمدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم مطرح کرد انتقاد از موازیکاری برخی نهادها در ایجاد تشکلهای مذهبی
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم مطرح کردانتقاد از موازیکاری برخی نهادها در ایجاد تشکلهای مذهبیمدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم با انتقاد از موازیکاری برخی نهادها در ایجاد تشکلهای دینی گفت بر اساس سیاستهای ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری سازمان تبلیغات اسلامی تنها نهادی است که بدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه ارتحال انصاریشیرازی را تسلیت گفت
دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۰۹ ۳۴ دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با صدور پیامی درگذشت آیتالله حاج شیخ یحیی انصاریشیرازی ره را تسلیت گفت به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم در این پیام آمده است إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهسخنرانی دکتر دینانی درباره ابنسینا و حکمت خسروانی
سخنرانی دکتر دینانی درباره ابنسینا و حکمت خسروانی فرهنگ > دین و اندیشه - دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی امروز 16 دی ماه در مرکز همایش های کتابخانه ملی سخنرانی می کند به گزارش خبرآنلاین دکتر ديناني در نشستی که به ميزباني انديشگاه كتابخانه ملي برگزار می شود بهنهادینهسازی وجدان کاری با رویکرد اسلامی
نهادینهسازی وجدان کاری با رویکرد اسلامینهادینه شدن وجدان کاری به تحقق یک چرخه نیازمند است که از حاکم شدن ارزشهای اساسی مربوط به انسان در سازمان آغاز میشود و به تغییر نگرش افراد بر اساس ارزشهای اسلامی نسبت به کار و مسئولیت خود میانجامد بخش دوم و پایانی 2 3 راهکارهای گرایشچهل حدیث گهربار درباره کار و همت
چهل حدیث گهربار درباره کار و همتحدیث 1 پيامبر صلى الله عليه و آله طَلَبُ الْحَلَالِ فَرِيضَةٌ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ وَ مُسْلِمَةکار کردن برای کسب روزی حلال بر هر زن و مرد مسلمان واجب استجامع الاخبار شعیری ص 139 -----------------------------------------------راهکارهای امام موسی صدر برای تحقق وحدت مسلمانان -
راهکارهای امام موسی صدر برای تحقق وحدت مسلمانان شناسهٔ خبر 2460340 پنجشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۰ ۲۷ دین و اندیشه > اندیشمندان اینک بیش از پیش نیاز مبرم مسلمانان به وحدت کلمه و اتحاد فراگیر بر ما آشکار شده است وحدتی که تحکیم صفوف و همسو شدن تلاشهای پراکندۀ آنان را موجب شود به گزمعاون شهردار همدان: هیئتهای مذهبی پرچمداران کار فرهنگی هستند
معاون شهردار همدان هیئتهای مذهبی پرچمداران کار فرهنگی هستندمعاون فرهنگی اجتماعی شهردار همدان گفت هیئتهای مذهبی پیشگامان و پرچمداران کار فرهنگی هستند و باید نسبت به این امر توجه کافی و وافی صورت گیرد محمدرضا بیاناتی در حاشیه همایش تجلیل از سیرهسرایان اهل بیت ع در گفتوگو بثبتنام بیش از ۶۰۰ نفر در سامانه فعالیت تبلیغ مجازی
یکشنبه ۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۰ ۳۰ مدیر تبلیغ مجازی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم از ثبتنام بیش از ۶۰۰ نفر از مبلغان جهت همکاری با دفتر تبلیغات اسلامی در فعالیت مجازی خبر داد و گفت مبلغانی که به صورت فردی هستند در قالب طرحی به نام جنات ساماندهی میشوند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایباید با اقدامات فرهنگی و تبلیغی، فرهنگ ایثار و شهادت را حفظ کرد -
آیتالله جوادیآملی در دیدار با رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران باید با اقدامات فرهنگی و تبلیغی فرهنگ ایثار و شهادت را حفظ کرد شناسهٔ خبر 2461391 شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۰۹ ۰۰ دین و اندیشه > اندیشمندان آیت الله جوادی آملی گفت باید با اقدامات فرهنگی و تبلیغی فرهنگ ایثار و شهادتاگر تبلیغات برای ورزشکاران و هنرمندان غیرقانونی است، چرا نکونام در تبلیغ روغن موتور حضور داشت؟
اگر تبلیغات برای ورزشکاران و هنرمندان غیرقانونی است چرا نکونام در تبلیغ روغن موتور حضور داشت بررسی حضور و نقش هنرمندان و ورزشکاران سرشناس در امر تبلیغات از جمله مباحثی یود که عدهای از کارشناسان این حوزه و همچنین هنرمندان دور یکدیگر جمع شدند تا از نقاط قوت و ضعف آن صحبت کنند براهکارهای اجرایی پیام رهبر انقلاب به اجلاس نماز بررسی میشود
پنجشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۲ ۲۳ در دومین روز از اجلاس سراسری نماز که در تالار نفت اهواز در حال برگزاری است میزگرد هماندیشی راهکارهای اجرایی پیام مقام معظم رهبری به بیست و سومین اجلاس سراسری نماز برگزار میشود به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا –منطقه خوزستان- بیست و سومین اجل-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها