تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس امر به معروف كند به مؤمن نيرو مى بخشد و هر كس نهى از منكر نمايد بينى منافق را ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798667645




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اگر تبلیغات برای ورزشکاران و هنرمندان غیرقانونی است، چرا نکونام در تبلیغ روغن موتور حضور داشت؟


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: اگر تبلیغات برای ورزشکاران و هنرمندان غیرقانونی است، چرا نکونام در تبلیغ روغن موتور حضور داشت؟
بررسی حضور و نقش هنرمندان و ورزشکاران سرشناس در امر تبلیغات از جمله مباحثی یود که عده‌ای از کارشناسان این حوزه و همچنین هنرمندان دور یکدیگر جمع شدند تا از نقاط قوت و ضعف آن صحبت کنند.


به گزارش نامه نیوز در این نشست اعلام شد که هنرمندان و ورزشکاران می‌توانند در امر تبلیغات نقش تأثیرگذاری داشته باشند و به اقتصاد کشور کمک کنند، اما از طرفی هم نظراتی مخالف این نظر وجود داشت که بیان شد.


دکتر «برزین ضرغامی»، مدیرکل ارشاد استان تهران، از جمله کارشناسانی بود که در نشست هم‌اندیشی بررسی نقش هنرمندان و ورزشکاران در تبلیغات حضور داشت و نظرات خود را در این زمینه ارائه داد.


در این نشست پرسشی مطرح شد مبنی بر اینکه اگر استفاده از تصاویر هنرمندان و ورزشکاران ممنوع است، چرا در تبلیغ استفاده از تصویر جواد نکونام (کاپیتان تیم ملی فوتبال) برای یک روغن موتور در شهر مشهد اتفاق افتاد و با پخش تیزر تلویزیونی همراه بود، دوگانگی وجود دارد؟


ضرغامی در پاسخ به این پرسش گفت:‌ در حوزه تلویزیون اتفاقاتی می‌افتد و هماهنگی بین تلویزیون و ارشاد وجود ندارد. در حال حاضر تبلیغاتی که در صداوسیما انجام می‌شود، وزارت ارشاد هیچ دخل و تصرفی ندارد و این اتفاق یک چالشی است بین این دو نهاد دولتی و فعلا صداوسیما به هر دلیلی این قانون‌ها را اجابت نمی‌کند، بنابراین من صحبت کلی شما را در استفاده از تبلیغ آقای جواد نکونام در شهر مشهد برای تبلیغ یک روغن موتور کاملا قبول دارم، اما لازم است توضیح دهم که حوزه اختیارات ما به گونه‌ای است که اگر چیزی را در شهر تهران ممنوع کنیم شهرهای دیگر هم باید ممنوع کنند، اما در مجموع حوزه اختیارات ما مربوط به شهر تهران می‌شود.


مدیرکل ارشاد استان تهران همچنین در ادامه این نشست توضیح داد: زمانی که قانونی تصویب می‌شود، معمولا به دلیل اینکه قانون، برگرفته از نیازهای جامعه است بنابراین قانون‌گذار هم موظف است که طبق قانون رفتار کند؛ چرا که هر قانونی که تصویب می‌شود قطعا مطابق با نیازهای جامعه در نظر گرفته شده است. سال 58 قانون ممنوعیت استفاده از تبلیغات به همراه هنرمندان و ورزشکاران تصویب شد که البته شورای عالی انقلاب فرهنگی که نهادی است که مصوباتش به منزله قانون است و مجددا سال 91 این قانون اجرا شد، اما می‌بینیم که هیچ تغییری نکرده است و همان قانون را تصویب کرده‌اند. حتی یک‌سری ملحقاتی هم به آن اضافه شده است که در آن به بخش زنان و کودکان تأکید شده است.


او ادامه داد: وقتی به این دو قانون نگاه می‌کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که همچنان خط قرمزها یا ارزش‌هایی که در آن روز وجود داشته، وجود دارد و همچنان به قوت خود پایدار و باقی مانده است. ما در یک محاسبه‌ باید به این نتیجه بنگریم که خیر و شر جامعه ما به کدام سمت و سو می‌رود و فلان تصمیم، جامعه ما را به کجا می‌برد؟


ضرغامی همچنین گفت: یکی از سرمایه‌های فرهنگی و مولفه‌های سرمایه فرهنگی بحث اشخاص هستند. وقتی ما این اشخاص را در جامعه خودمان مطرح می‌کنیم، اینجاست که دچار یک پارادوکس می‌شویم و این سوال‌ها مطرح می‌شود که آیا واقعا شخصیت‌های فرهنگی را تعریف کرده‌ایم؟ آیا مولفه‌های یک شخصیت فرهنگی را محاسبه کرده‌ایم؟ و آیا می‌دانیم شخصیت‌های فرهنگی براساس کدام مولفه‌ها هستند؟ امروز ما با یک موضوعی مواجه شدیم و آن بحثی است که بعضی از دوستانی که شخصیت فرهنگی شده‌اند و نمی‌دانند که جامعه آن‌ها را به عنوان شخصیت فرهنگی قبول دارد یا نه، ما بتوانیم از آن‌ها به عنوان تبلیغ محصولات استفاده کنیم؛ ضمن اینکه خط قرمزهایی هم قطعا وجود دارد و نباید از شخصیت‌ها استفاده ابزاری شود. لذا ما در پی این اتفاق با یک "چه باید کردی" در جامعه مواجه شده‌ایم که به عنوان مثال سازمان‌های متولی امور فرهنگی ما در این موضوع چه چیزی هستند و چه چیزی باید باشند.


مدیرکل ارشاد استان تهران در همین راستا گفت: قاعدتا اگر بخواهیم به بحث قانونی برگردیم، باید مولفه‌هایمان را مجددا با یک نگاه روش‌شناسی نگاه کنیم. وقتی قرار می‌شود یک کار تبلیغاتی و پژوهشی انجام دهیم، باید چند کلیدواژه و مفهوم وجود داشته باشد که ما همان مفاهیم و کلیدواژه‌ها را مجددا تعریف کنیم و مفهوم را به مصداق تبدیل کنیم.


او گفت: اگر قرار باشد اتفاقی در جامعه رخ بدهد باید مفاهیم‌مان را حتما به مصادیق تبدیل کنیم.


او همچنین در خصوص حضور هنرمندان و ورزشکاران طی این سال‌ها در امر تبلیغات گفت:‌ ما طی این سال‌ها و این روزها کم و بیش در این زمینه تجربیاتی کسب کرده‌ایم و مشاهده کردیم که بعضی از دوستان در حوزه‌های مختلف بویژه در حوزه هنر و ورزش فعالیت‌هایی داشتند که جامعه هم به آن‌ها اعتماد کرده است. بر این اساس ما می‌دانیم که حوزه تبلیغات عملا بین هفت الی هشت سال اخیر در ایران رونق گرفته است و شرکت‌های زیادی وارد این حوزه شده‌اند. در حال حاضر هم که در این نشست حضور داریم درست است که مدت طولانی در وزارت ارشاد بودیم، اما مدتی از وزارت ارشاد رفتیم و پس از هشت سال دوباره برگشتیم. اگر طی این مدت دغدغه دوستان هنرمند و ورزشکار را نداشتیم حتما دور هم جمع نمی‌شدیم تا در جریان این صحبت‌ها قرار بگیریم.


ضرغامی سپس خطاب به بهرام رادان و نکته‌ای که در صحبت‌هایش اشاره کرد، گفت: نکته‌ای که آقای رادان فرمودند مشکلی نیست من می‌خواهم بگویم اتفاقا برای منی که مجری قانون هستم مشکل است، مشکل از این نظر که یک بند قانونی مقابل من گذاشته می‌شود و من نمی‌توانم از خودم اجتهاد کنم. قطعا نگاه من هم کنار شماست. به عنوان مثال خیلی از افراد جامعه به دنبال این هستند که شما چه لباسی می‌پوشید و یا دختر دبیرستانی من از خانم مهناز افشار و پوششی که دارد خوشش می‌آید و به این بازیگر نگاه می‌کند و شاید نمی‌توان کاری هم کرد، حتی اگر من مخالفش باشم. ولی اینجا که شما می‌فرمایید ما نیستیم دیگر شما نمی‌توانید تصمیم بگیرید که هستیم یا نیستیم، بلکه این جامعه است که باید تصمیم بگیرد. ما وارث یک موضوعی هستیم که دوستان قبلی به هر دلیلی وارد آن نشدند.


او در بخش دیگری از این نشست مطرح کرد: آیا وقتی یک فوتبالیست در حوزه فوتبال صاحب سبک می‌شود، می‌تواند در سایر حوزه‌های اجتماعی و اخلاقی هم صاحب سبک شود؟ ما باید در این زمینه کمی کمک کنیم. به عنوان مثال وقتی یک فیلم سینمایی در تلویزیون تبلیغ می‌شود، شاید هیچ کدام از افراد آن را نبینند، ولی زمانی که یک بیلبورد و پوستر تبلیغاتی در بزرگراه مدرس و ورودی هفت تیر نصب می‌شود هر کسی که فکرش را بکنید از مرجع تقلید گرفته تا افراد دیگر آن پوستر را می‌بینند و ما باید پاسخگو باشیم. پس بگذارید ملاحظاتی که در حوزه اجرا وجود دارد با کمک شما آنچه که تنظیم می‌کنیم یک متن کامل و جامع باشد. نگاه دولت این گونه نیست که محدودسازی کنیم، بلکه ما نمی‌خواهیم بی‌قانونی کنیم؛ چرا که به نظرم هرچه که طی این 28 سال کشیده‌ایم از بی‌قانونی بوده است. ما باید ضمن قانون، نگاه‌های دولت را هم دخیل کنیم.


 




منبع: ایسنا


۱۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 91]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن