تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834306611
طبقه اول جریان اعتزال نو با سیدجمال و عبده آغاز میشود -
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: دبیر همایش اعتزال نو:
طبقه اول جریان اعتزال نو با سیدجمال و عبده آغاز میشود
شناسهٔ خبر: 2453958 پنجشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۳
دین و اندیشه > اسلام در جهان
محمد عرب صالحی با بیان اینکه امروزه بسیاری از کرسیهای تدریس دین اسلام در جهان مدرن، در دست جریان اعتزال نو است، گفت: طبقه اول جریان اعتزال نو با سیدجمال و عبده آغاز میشود. به گزارش خبرگزاری مهر، همایش ملی نقد اعتزال نو برای نخستین بار در جهان اسلام، پنج شنبه 18 دی ماه از ساعت 8 تا 12 با سخنرانی آیات تسخیری، رشاد و حجت الاسلام خسروپناه به همراه نشست علمی و رونمایی از مجموعه پنج جلدی نقد اعتزال نو در پژوهشگاه دفتر قم برگزار می شود. حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد عرب صالحی استاد حوزه و دانشگاه، عضو هیات علمی گروه منطق فهم دین، رییس پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و دبیر علمی همایش ملی نقد اعتزال نو در گفتگویی به معرفی اهداف و برنامه های این همایش پرداخته است.*لطفاً اجمالاً جریان اعتزال نو را معرفی کنید!قبل از آنکه به پاسخ این سئوال بپردازم تذکر این نکته لازم است که سخن ما درباره جریانی است که امروزه در دنیای اسلام به نام اعتزال نو شناخته شده است صرف نظر از اینکه این نام گذاری شایسته این گروه هست یا خیر؛ بنابراین که برخی معتقدند چون بین افرادی که خود را به اعتزال نو منتسب می کنند برخی هیچ نسبیتی با اعتزال قدیم ندارند اصل نام گذاری رهزن و نادرست است، به نظر ما از نگاه جریان شناسی وارد نیست زیرا کار ما در پیرامون جریانی است که خواه نا خواه به این نام شناخته شده است. اعتزال نو از جریان های کلامی معاصر است؛ این جریان به نحوی خود را به معتزله تاریخی منتسب می کنند. آنها مدعی هستند همانطور که در یک برهه زمانی معتزله قدیم با شعار عقل گرایی در مقابل مسلک اشعری ایستاد و قرائت خاصی از دین ارائه کرده و در روش فهم دین بحث عقل گرایی را مطرح کرد، الان هم جهان اسلام مبتلا به وضعیتی است که احیای آن تفکر می تواند بسیاری از خلاها را پر کند. لذا اینها بشدت خود را عقل گرا می دانند. مستحضر هستید که عقل گرایی معتزله قدیم بسیار نزدیک با مبانی تشیع هست گرچه تمایزاتی هم دارد. اما آیا عقل گرایی در اعتزال نو به همان معناست یا خیر، این یکی از موضوعات مهم است که در این همایش و در قالب مجموعه مقالات به آن پاسخ داده خواهد شد.*به نظر حضرتعالی پرداختن به این موضوع و تحقیق و تألیف و برگزاری همایش چه ضرورت و اهمیتی دارد؟ببینید امروزه بسیاری از کرسی های تدریس دین اسلام در دانشگاه های کشورهای اسلامی و حتی کشورهای اروپایی و کلاً جهان مدرن، در دست جریان اعتزال نو است. بنابراین نفوذ آنها در نسل جوان و تاثیرشان می تواند زیاد باشد. از سوی دیگر گستره جغرافیایی آن اکثر بلاد اسلامی را فراگرفته است و جهت سوم اینکه این جریان خود را نماینده اسلام و پرچمدار معرفی اسلام واقعی می نمایاند. از این رو لازم دانستیم که از این جریان معرفی علمی و روشمند و مطابق با مستندات علمی ارائه دهیم. اینکه اساس شکل گیری این جریان، خاستگاه و علل، حوزه و گستره جغرافیایی، مبانی فکری در موضوعات مختلف مثل فلسفه دین و مسائل آن، اندیشه های حقوقی، علوم قرآنی چیست و به خصوص تبیین و نقد دیدگاه آنها در خصوص کتاب و سنت و نصوص دینی از موضوعات بسیار مهم روز است.به اعتقاد ما طبقه اول این جریان که با سید جمال الدین اسدآبادی و عَبدُه آغاز می شود، وجوه اشتراک زیادی با معتزله تاریخی دارند، اما طبقه متاخر مانند آرکون، ابوزید، امین الخولی و ... هم در تعریف عقل و هم در نوع برخورد با نصوص دینی از اساس با اعتزال تاریخی مخالفند. عقل نو اعتزالی در طبقه متاخر همان عقل خود بنیاد غربی است که امروزه سر از عقل ابزاری و پراگماتیسم(عمل گرایی) در آورده است، در حالی که عقل اعتزال قدیم بسیار با عقل وحیانی و عقل شیعی هم افق است. از این روی، نو اعتزال در برخورد با نصوص دینی به محض اینکه عقل توان فهم آنها را نداشت حکم به تعلیق نصوص دینی می دهند و به عبارت دیگر این گونه نصوص را تاریخ مند می شمارند، در حالی که اعتزال قدیم در قبال نصوص دینی از تواضع علمی خاصی برخوردار بوده است.این جریان از قرن 19 میلادی با توجه نمودن به اندیشه های معتزله قدیم برخی نظرات متکلمان معتزلی را احیا کردند و در دو شاخه بطور جداگانه در هند و مصر به وجود آمد که البته بدون تاثیر و تاثر از یکدیگر نبود خصوصا اینکه شخصیتی مانند سید جمال الدین اسد آبادی در هر دو محل به فعالیت علمی پرداخت و با اندیشمندان معتزله گرای جدید در هند و مصر آشنا بود. مباحثه او با سید احمد خان درباره طبیعت گرایی مشهور است. حداقل چیزی که می توان از این دو جریان گفت این است که نو معتزله در هند و مصر به موازات هم پیش رفته اند. آزادی هند و مصر از یوغ استعمار زمینه را برای معرفی و شناخت این دو جریان از یکدیگر فراهم نمود. این گروه در زبان لاتین به «نئومعتزلیسم» و در زبان عربی بیشتر به «المعتزلةالجدد» و «الاعتزال الحدیث» معروف شده است.*گستره جغرافیایی بحث اعتزالنو تا کدام کشورها بوده و هست؟در جهان عرب توجه به آراء معتزله از سید جمالالدین اسدآبادی (متوفي 1315ق ) و پس از او شاگردش، شیخ محمد عبده (متوفي 1323ق ) آغاز شد و پس از او نیز احمد امین (1886ـ1954 م. ) در نوشته های تاریخی و مقالههایش اهمیت توجه به نظرات معتزله در دوران معاصر را یادآور گردید و به عنوان رئیس «انجمن تالیف، ترجمه و نشر» اقدام به انتشار برخی آثار عمده متکلمان معتزلی کرد. اما همزمان و شاید قبل از جهان عرب، شبه قاره نیز دستخوش تحولات مشابهی شد و برخی اندیشمندان از جمله شاه ولی الله دهلوی،(1114-1176ق) محمد شبلی نعمانی، (1274-1332ق) سید امیرعلی هندی (1265-1347)، عبید الله سندی (1289-1363ق )، ,سید احمد خان هندی (1817ـ 1898م. ) و برخی افکار و آراء مکتب اعتزال را مورد بحث قرار دادند. بنابراین می توان گفت گستره مورد بحث در این پروژه از شخصیتهایی چون اقبال، سیدجمال، عبده، کواکبی و ... که تاحدودی میتوان آنها را احیاگر دینی نام نهاد، آغاز و تا امثال ابوزید، (1943-2010) آرکون، (1928-2010) سروش و محمد مجتهد شبستری را که دیدگاههای شاذ و ادعاهای سهمناکی در خصوص نص دینی و قرآن و وحی دارند، شامل میشود. بنابراین میتواند در جهان عرب علاوه بر افراد فوق، افرادی چون شبلی شمیل، (1850-1917م) طه حسین، (1889-1972م) علی عبدالرازق،(01888-1966م) احمد لطفی السید، 01288-1382ق)، محمدبنعاشور (1879-1973م)، محمود شلتوت (1893-1963م)، امینخولی (1895-1966م)، طیبتیزینی، محمد قطب، محمد احمد خلفالله، (1904-1983م) محمد غزالی، حسن حنفی،(معاصر زنده) و حتی امثال عابد جابری و در ایران افرادی چون عبدالکریم سروش، محمد مجتهد شبستری و مصطفی ملکیان و در شبه قاره افرادی چون، عبیدالله سندی، امیرعلی، سید احمدخان هندی، اقبال لاهوری، فضلالرحمان (1919-1988م) و... را شامل شود.مشخص است که این افراد در همه زمینهها نظر واحد ندارند اما نوعا بر عقل گرایی افراطی اصرار و طبقه متأخر آنان بر عقل خودبنیاد غربی و در نتیجه بر تاریخمندی بسیاری از آموزههای دینی تأکید میکنند.گر چه اعتزال قدیم از نظر مذهبی متعلق به جهان اهلسنت است که با عقاید اشاعره حاکم بر غالب جهان سنیمذهب به مخالفت برخاسته و در نتیجه آرای عقلگرای آنها در بسیاری از زمینهها به مکتب تشیع نزدیک تر است، خاستگاه اعتزال جدید را هم باید در بلاد سنی مذهب جستجو کرد اما احیانا در اعتزال جدید افرادی هم پیدا می شود که پیشزمینه مدهبی آنها تشیع است و خود آنها اعتراف دارند که متعلق به مکتب اعتزالنو هستند؛ به عنوان نمونه عبدالکریم سروش خود میگوید که نومعتزلی است و معتقد است که باز اندیشی آراء معتزلیان و نقد و بررسی آنها میتواند دستاوردهای تازهای به بار آورد؛ او جهان اسلام را نیازمند تجدید تجربۀ اعتزال می داند و به توجه و استفاده از میراث آنان فرا میخواند؛ او معتزلیان قدیم را که به زعم وی عقل مستقل از وحی را بنیان نهادند میستاید. مجتهد شبستری نیز که به گفته ابوزید همه آرائ او مورد قبول اوست و او هر گونه اختلاف نظری با شبستری را نفی میکند، معتقد است خاستگاه جریان نواندیشی دینی معتزله است.*چه تفاوتهایی بین عقلگرایی نواعتزال و عقلگرایی معتزله تاریخی وجود دارد؟مجددا عرض کنم گر چه معتزلیان جدید، در خاستگاه و منشأ پیدایش، عقلگرایی و بسیاری از مبانی کلامی با معتزلۀ قدیم اشتراکات و تشابهات فراوانی دارند و نوع آنها در کتب خود به احیای آثار معتزله اشاره و آن را ضامن احیای دین دانستهاند، اما هم در تعریف عقل با معتزله قدیم متفاوتند و هم حوزۀ مسائلی که درگیر با آن است غیر از مسائل مطرح در معتزله تاریخی است. گر چه طبقه اولیه اعتزالنو همچون سید جمال, عبده، کواکبی و... با عقل خودبنیاد غربی سر سازگاری نداشتند، اما مراد از عقل در طبقه متاخر نومعتزله همان عقل مستقل و خودبنیاد غربی است؛ در حالی که عقل معتزله قدیم بطور کامل منقطع از وحی نبود؛ در معتزله جدید بسیاری از آموزههای دینی تاریخی و تعلیق میشوند و بسیاری از آیات قرآن مختص زمان نزول دانسته میشود؛یکی از مهمترین وجوه تمایزی که میتوان بین عقلگرایی معتزله و نومعتزله بیان کرد این است که معتزله تعالیم خود را بر مبنا و اساس دین بنا مینمودند اما نومعتزله تعالیم خود را بر اساس عقل صرف تبیین مینماید. به عبارت دیگر معتزله اگر چه گهگاه به تأویل نصوص بر اساس فهم خود دست میزدند اما با این وجود، در تبیین عقائد خود ملتزم به تعالیم دین و شرع مقدس بودند. نومعتزله که احمد امین از آنها به نهضت جدید تعبیر میکند، چنین التزامی به دین ندارند و پیرو عقل صرف هستند هرچند که نتیجه این عقل، مخالف آموزههای دین باشد.دیگر از مهمترین وجوه تمایز عقلگرایی معتزله و نومعتزله، تفاوت آنان در مبانی عقلی میباشد. نهایت استفادهای که معتزلیان در آن دوران برای تبیین آموزههای خود از فلسفه بردند، بر مبنای فلسفه ارسطو و افلاطون و از این قبیل فلاسفه موحد بود که همه آنها فلسفههایی توحیدی و الهی هستند. لذا معتزله اکثراً به تبیین و استدلال بر تعالیم خود بر اساس مبانی عقلی و فلسفه توحیدی چنین اشخاصی پرداختند.اما نومعتزله به اقتضای زمانی که در آن زیست میکنند، با مسائل جدیدی در دوران مدرنیته روبرو شدهاند که برای پاسخ به آنها چارهای جز استفاده از مبانی عقلی مهد مدرنیته؛ یعنی غرب نمیبینند. به عبارت دیگر نومعتزله در پی این هستند که علت عقبماندگی مسلمین از پیشرفتهای مدرنیته را با مبانی عقلی و فلسفی مدرنیته پاسخ گویند. قطعاً استفاده از مبانی عقلی و فلسفی غربی برای پاسخ به سؤالات مسلمین عصر مدرنیته نتایجی غیر از تعالیم اصیل اسلام بدست خواهد داد. به عبارت دیگر؛ استفاده از اندیشههای امثال کانت، دکارت، هگل، پوپر، هیدگر، گادامر و ... که برای حل مشکلات مسیحیت تحریف شده تلاش میکردند و به کارگیری آن تعالیم در تبیین عقائد مسلمین، طبیعتاً نتیجهای جز تحریف اسلام در پی نخواهد داشت. به عنوان مثال بسیاری از نومعتزلیون افراطی با استفاده از دیدگاههای گادامر و هیدگر در هرمنوتیک، با متن قرآن کریم همان معاملهای را میکنند که با یک متن بشری.تفاوت دیگری که میتوان بین معتزله و نومعتزله افراطی قائل شد، تفاوت در نتایج عقلگرایی دو گروه است. به تعبیر دیگر معتزله با توجه به نوع عقلگرایی که به آن ملتزم بودند از تعالیم اسلام و اصول آن چندان فاصله نگرفتند. اما نوع عقلگرایی افراطی برخی نومعتزله آنها را بر آن داشته تا به لوازمی ملتزم شوند که با اصول اساسی اسلام سازگاری ندارد. از جمله لوازمی باطلی که بر نوع عقلگرایی نومعتزله غربگرا مترتب شده است میتوان به مواردی همچون ارائه تفسیر غلط از ماهیت وحی، اشتباه در تفسیر خاتمیت، اعتقاد به تاریخمندی دین، به کارگیری اصول هرمنوتیکی در فهم قرآن و التزام به نظریه تعدد قرائتها، اعتقاد به پلورالیسم دینی، نقد و انکار حکومت دینی، نگاه منتقدانه و ستیزهجویانه به فقه، باور به تشابه حقوق زن و مرد و حداقلپنداری قلمرو دین اشاره نمود. در این زمینه به اندازه یک جلد کتاب جای سخن و تحقیق است که فکر کنم در یک مصاحبه همین مقدار کافی است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 100]
صفحات پیشنهادی
آغاز امامت امام زمان(عج) غدیری دیگر
پنجشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۳ - ۰۱ ۵۲ سالروز آغاز امامت حضرت ولی عصر عج در حقیقت امتداد غدیر بلکه خود غدیری دیگر است باید در این چنین روزی با امام زمان عج بر اساس مفاد روایات و دعاها بهویژه دعای عهد پیمانی دوباره بست معرفت محبت ولایت و اطاعت برخی از اصول این پیمان نسبت به حضرت صاحمذاکرات هسته ای در غیاب وزیران ؛ اولین دور مذاکرات پس از تمدید توافق ژنو آغاز شد
مذاکرات هسته ای در غیاب وزیران اولین دور مذاکرات پس از تمدید توافق ژنو آغاز شد سیاست > دیپلماسی - مهر نوشت مذاکرات دوجانبه ایران و آمریکا در ژنو در سطح معاونان از ظهر امروز به وقت محلی آغاز شد بر اساس این گزارش سید عباس عراقچی مجید تخت روانچی حمید بعیدیننهم ربیع آغاز زیستی نو در مقابله با تفرقه افکنی دشمنان
حجت الاسلام نصوری نهم ربیع آغاز زیستی نو در مقابله با تفرقه افکنی دشمنان آغاز امامت امام زمان ع را در مقابل تفرقه افکنی و تحریف برآمده از جهالت دشمنان میان مسلمانان پررنگ کنیم به گزارش سرویس دینی جام نیوز حجت الاسلام محمدرضا نصوری در گفت و گو با شبستان بااشاره به حوادثکیفیتبخشی درس تربیتبدنی سه پایه دوره اول ابتدایی سراسر کشور آغاز شد
کیفیتبخشی درس تربیتبدنی سه پایه دوره اول ابتدایی سراسر کشور آغاز شد برنامه کیفیتبخشی درس تربیتبدنی در دوره تحصیلی ابتدایی در سراسر کشور بر اساس راهنمای برنامه درس تربیتبدنی آغاز شد به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران برنامه کیفیتبخشی درس تربیتبدنی در دوره تحصیلی ابتدوقف گروهی در اولویت برنامههای سازمان اوقاف قرار دارد
چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵ ۴۹ رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه بر گسترش وقف گروهی در جامعه تاکید کرد و گفت گسترش وقف گروهی با انتشار اوراق وقف در کشور با جدیت دنبال میشود به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه آذربایجان شرقی حجتالاسلام علی محمدی در جمع خبرنگارااول وقت نماز ازچه موقع تا چه موقعی است؟
اول وقت نماز ازچه موقع تا چه موقعی است وقت مخصوص نماز عصر هنگامی است که به اندازه خواندن چهار رکعت به غروب آفتاب باقی باشد و پایان وقت نماز عصر غروب آفتاب است فضیلت نماز اول وقت شارع مقدس اسلام براى هر نمازى دو وقت قرار داده است وقت فضیلت وقت غیر فضیلت آیات و روایات سففلسفه در عمل/ فلسفه کاربردی از نگاه سقراط به من آغاز شد -
چگونه فلسفه ورزی کنیم ۱۹ فلسفه در عمل فلسفه کاربردی از نگاه سقراط به من آغاز شد شناسهٔ خبر 2441311 شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸ ۳۸ دین و اندیشه > اندیشمندان آگوستین معتقد است تنها در صورتی که به معلمان خود اعتماد داشته باشم یادگیری و در صورتی که به نیروهای حسی خود اعتماد کنم انجآغاز طرح زمستانی همراه اول با روزهای گرم حرفی
آغاز طرح زمستانی همراه اول با روزهای گرم حرفی این طرح از اول دی ماه سال ۹۳ شروع و تا پایان زمستان ادامه دارد به این ترتیب کلیه مشترکین دائمی و اعتباری میتوانند تنها با پرداخت ۱۰ ۰۰۰ ریال در طول روز از ۶۰ دقیقه مکالمه درون شبکه همراه اول و تلفن ثابت از ساعت ۷ صبح تا ۲۳ بهرهآغاز طرح زمستانی همراه اول
آغاز طرح زمستانی همراه اول همراه اول از آغاز طرح زمستانی خود با نام روزهای گرم حرفی خبر داد آفتاب به گزارش اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران طرح روزهای گرم حرفی همراه اول که از روز یکشنبه 7 دیماه آغاز شده تا پایان زمستان سال جاری ادامه خواهد داشت در این طرح کلیهبرای اولین بار در اردبیل تولید ترکیب ژنتیکی جدید گوسفند گوشتی آغاز شد
برای اولین بار در اردبیلتولید ترکیب ژنتیکی جدید گوسفند گوشتی آغاز شدمعاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت اولین پروژه تولید ترکیب ژنتیکی جدید گوسفند گوشتی در شهرستانهای خلخال و مشگینشهر آغاز شد به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل بهلول تکلوی عصر امروز درگفتگوهای حزب الله و جریان المستقبل از فردا آغاز میشود
النهار گزارش داد گفتگوهای حزب الله و جریان المستقبل از فردا آغاز میشود روزنامه النهار از آغاز گفتگوهای نمایندگان حزب الله و جریان المستقبل از روز سهشنبه خبر داد به گزارش سرويس بينالملل باشگاه خبرنگاران روزنامه النهار روز دوشنبه نوشت ممکن است که طرح امنیتی بقاعاولین دوره مدیریت پیشرفته ورزشی ویژه خبرنگاران آغاز شد
اولین دوره مدیریت پیشرفته ورزشی ویژه خبرنگاران آغاز شداولین دوره مدیریت پیشرفته ورزشی ویژه خبرنگاران امروز صبح با حضور نمایندگان رسانههای مختلف در محل آکادمی ملی المپیک برگزار شد به گزارش خبرگزاری فارس و به نقل از سایت کمیته ملی المپیک کمیته ملی المپیک به منظوردوره پایانی آلخلیفه آغاز شد/سند
مقتدی صدر دوره پایانی آلخلیفه آغاز شد سند رهبر جریان صدر عراق بازداشت دبیرکل جمعیت الوفاق بحرین را آغازی برای پایان رژیم آل خلیفه خواند به گزارش سرویس دینی جام نیوز «مقتدا صدر» رهبر جریان صدر عراق با صدور بیانیهای خبر بازداشت شیخ «علی سلاولین مسجد در کوبا به زودی ساخته می شود
یک مقام دولتی کوبا اولین مسجد در کوبا به زودی ساخته می شود قرار است این مسجد در مدت یکسال ساخته شود به گزارش سرویس دینی جام نیوز سفیر کوبا در ترکیه با تأکید بر اینکه مسلمانان کوبایی حق دارند مسجد داشته باشند اعلام کرد که اولین مسجد کوبا به زودی ساخته خواهد شد ایکنا بهبا خاتمه تعطیلات پایانی ماه صفر؛ دروس مراجع تقلید آغاز شد
شنبه ۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۴ ۴۳ دروس مراجع تقلید با خاتمه تعطیلات پایانی ماه صفر در مسجد اعظم آغاز شد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم دروس مراجع تقلید از صبح امروز ششم دی ماه و با پایان یافتن تعطیلات ماه صفر آغاز به کار کرد در دهه پایانی ماه صفر به علت فعالیتاولین خبرخوش سازمان مدیریت برای بانکها/ آغازفاز جدید پرداخت وام تولید -
نسخه ویژه افزایش سرمایه بانکها اولین خبرخوش سازمان مدیریت برای بانکها آغازفاز جدید پرداخت وام تولید شناسهٔ خبر 2439242 شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰ ۳۹ اقتصاد > اقتصاد ایران خبرگزاری مهر- گروه اقتصادی افزایش سرمایه 5 میلیارددلاری بانکها از حساب ذخیره ارزی که قدرت وامدهی آنها رهمزمان با آغاز ربیعالاول بخشهای خبری شبکه خبر افزایش یافت
همزمان با آغاز ربیعالاولبخشهای خبری شبکه خبر افزایش یافتبا آغاز ماه ربیع الاول بخشهای مختلف خبری شبکه بین المللی خبر از 8 ساعت به 12 ساعت رسید به گزارش خبرگزاری فارس بخشهای خبری مشروح خلاصه عمومی بازار و تجـارت و ورزشی با هدف تسریع در انتشار خبر برای مخاطبان از 32-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها