تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 14 دی 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):دورترین مردم ار خداوند عزّو جل در روز قیامت سرکشانِ متکبّر هستند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1849719790




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مسیحیت در آمریکاى لاتین معاصر


واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
مسیحیت در آمریکاى لاتین معاصر
آمریکاى لاتین هم اکنون یکى از بزرگ ترین حوزه هاى فرهنگ مسیحى است که از به هم پیوستگى و همزیستى مردمان بومى و سرخ پوست داراى ادیان اولیه و ابتدایى و مهاجران اروپایى کاتولیک شکل گرفته است.

خبرگزاری فارس: مسیحیت در آمریکاى لاتین معاصر



بخش دوم و پایانی اجتماعات مسیحى مردمى؛ پایگاه انقلابیون یکى از مهم ترین تشکیلات مذهبى در برزیل که حاصل نوآورى اجتماعى و تبلیغى الهیات آزادى بخش است، تشکیل واحدهایى است که اجتماعات مسیحى مردمى نام گرفته است. بنا بر برآوردهاى یکى از محققان سرشناس برزیلى، در آن کشور حدود 70 هزار اجتماع مسیحى مردمى با چهار میلیون عضو وجود دارد. تشکیل این اجتماعات، نشانگر به کارگیرى راهبرد جدید کلیسا براى باز یافتن نفوذ خود در جامعه و بخصوص در میان افراد تهیدست است و در حقیقت، تغییر مهمى در عرصه دستگاه دینى محسوب مى شود؛ زیرا مردم غیرروحانى، نقش و مسئولیت وسیع ترى در کلیسا به عهده مى گیرند و دستگاه دینى نیز از تمرکز همیشگى خود خارج مى شود (رفیعى، 1374، ص 37ـ38). کلیساهاى دیگر کشورها هم به مبارزه با بى عدالتى و استبداد پرداختند. براى نمونه، کلیساى پاراگوئه، یکى از فعال ترین نهادهاى مذهبى آمریکایى لاتین در امور سیاسى ـ اجتماعى است. نقش این کلیسا در ادامه حیات سیاسى کشور، پس از دوره استعمارى، را باید در گسترش الهیات آزادى بخش جست و جو کرد. کلیساى پاراگوئه با الهام از الهیات آزادى بخش، مبارزات خود را تا جایى گسترش داد که برخى از رهبران آن، از کشور تبعید شدند. کلیسا و شوراى اسقف گرى پاراگوئه در دوران حکومت نظامیان پس از جنگ جهانى دوم، همیشه در خط مقدم جبهه فشار به دولت براى ایجاد اصلاحات اجتماعى و خوش رفتارى با زندانیان سیاسى قرار داشت. اما دولت نظامى هم با متهم کردن کلیسا به دخالت در امور سیاسى، مدعى شد که کلیساى پاراگوئه، چپ ترین گرایش ها در آمریکاى لاتین را دارد. از این رو، اقدام به بازداشت برخى از روحانیان مخالف نمود. کلیسا هم در اقدامى متقابل، وزیر کشور و رئیس پلیس وقت این کشور را تکفیر کرد (نوید مقدم، 1376، ص 26ـ27). با توجه به اینکه الهیات آزادى بخش، در آماج حملات محافظه کاران کلیساى کاتولیک قرار دارد و فرقه هاى مختلف پروتستان نیز براى از میدان به در کردن آنها بیکار ننشسته و رقابت تبلیغاتى خود را به شدت افزایش داده اند، این سؤال به صورت جدى مطرح است که آیا این الهیات، همچنان مى تواند مدعى باشد که برنامه کارآمد و قابل قبولى براى تغییر و تحول دارد؟ اگر چه روى کارآمدن برخى رهبران مردمى و ضدآمریکایى در منطقه، آنها را به تغییرات جدى در منطقه امیدوار کرده است. 3. پروتستان ها در سال هاى آخر قرن 19م، با استقلال کشورهاى منطقه و روى کار آمدن لیبرال ها در اکثر این کشورها، امتیازات کلیساى کاتولیک از سوى دولت ها به تدیج کاهش یافت، به نحوى که در اوایل قرن بیستم، کلیسا و دولت از یکدیگر کاملاً تفکیک شدند و یک نظام آموزش عمومى غیرمذهبى در کشورهاى منطقه به وجود آمد. نمایندگان سایر مذاهب و پیروان آنها، مجاز به ورود به کشور و تبلیغ دین خود شدند و به تدریج قدرت کلیسا روبه نقصان نهاد. از آن تاریخ به بعد، روابط کلیساها و دولت ها چندان مناسب نبود (فروغى آرانى، 1376ب، ص 20). با روى کار آمدن لیبرال ها، نفوذ کلیسا در امور سیاسى ضعیف شد. امتیازات کلیساها پس از دیگرى قطع شد و بخش زیادى از املاک کلیسا، ملک عام اعلام شد. با اینکه آمریکاى لاتین بیش از سه قرن تحت نفوذ کاتولیسیسم بود، اما با موج فرهنگى دینى جدى پروتستانیسم مواجه شده است و میلیون ها نفر از مردم این قاره به شاخه هاى مختلف آن به ویژه اونجلیست ها و پنتى کاستال ها مى گرایند. طبق برخى آمار، اگر تا دهه 1930م تعداد پروتستان ها در این سرزمین محدود بود، اما از دهه 1960م همزمان با مواضع بحث برانگیز کلیساى رسمى کاتولیک و برخورد آن با الهیات آزادى بخش، تعداد آنها، بخصوص در کشور برزیل، به شدت افزایش یافت. در سال 1914م در تمام کشورهاى منطقه، بیش از سیصد هزار نفر پروتستان وجود داشت، ولى تعداد پروتستان ها در سال 1949م به 5/4 میلیون نفر و در سال 1961م حداقل به 6 میلیون نفر رسید. تعداد آنها طى سه دهه اخیر از 15 میلیون نفر به بیش از 40 میلیون نفر رسید. اگر چه بسیارى هنوز هم معتقدند که تار و پود جامعه آمریکاى لاتین با کاتولیسیسم درهم تنیده شده است و رشد پروتستانیسم نمى تواند با آن رقابت کند، ولى گرایش روزافزون پروتستانیسم انجیلى، توجه پژوهشگران و جامعه شناسان را به خود جلب کرده است که در این میان، نقش ایالات متحده آمریکا در افزایش پیروان پروتستانیسم غیر قابل انکار است (مصطفوى کاشانى، 1374، ص 21). علل رشد پروتستان ها رشد فزاینده آیین پروتستان را مى توان از ویژگى هاى مهم مسیحیت منطقه در این قرن نام برد. این رشد علل و عوامل مختلفى داشته است که در ذیل، به مهم ترین آنها اشاره مى شود: 1. تغییر قوانین و آزادى مذهب عده اى معتقدند که علت افزایش گروه هاى پروتستانى، آزادى هاى مذهبى است که بر اساس قانون اساسى این کشورها به آنها داده شده است (فروغى آرانى، 1376الف، ص 21). میسونرهاى پروتستان نیز از زمانى که آزادى مذهبى در کشورهاى منطقه رواج یافت و حکومت ها مردمى شدند، حضور خود را در منطقه افزایش دادند و مدارس و درمانگاه ها و سایر خدمات متنوع ارائه کردند (فروغى آرانى، 1376ب، ص 20). از این رو، در طول دو دهه اخیر، تعداد پیروان مذهبى پروتستان در آمریکاى لاتین از 25 میلیون نفر به 50 میلیون نفر افزایش یافته است. 2. سابقه منفى کلیساهاى کاتولیک در افکار عمومى همراهى کلیساهاى کاتولیک با سیاست هاى حاکمان و سرمایه داران در طول دوران استعمار و محافظه کارى آنها و عدم همسویى با مردم، موجب اعتراضات فراوان مردم و سبب دورى آنها از این کلیساها شد. برخورد این کلیساها با کشیشان الهیات آزادى بخش و انقلابى نیز مزید بر علت شد و آنها را به سوى پروتستانتیسم سوق داد. از سویى دیگر، چون کلیساهاى پروتستان در منطقه متهم به دست داشتن در برده دارى در منطقه نبوده اند، براى نژادهاى آفریقایى این منطقه جذاب بوده است (رسول زاده و باغبانى، 1389، ص 338). 3. سیاست هاى ایالات متحده آمریکا برخى معتقدند که علت پیدایى و گسترش مذهب پروتستان ها در آمریکاى لاتین انگلوساکسون ها هستند (شادلو، 1374، ص 13). البته از سویى، آمریکا هم کشیش هاى بسیارى به این کشورها فرستاده اند (فروغى آرانى، 1376الف، ص 23). یکى از تحلیلگران مى نویسد که در اوایل دهه 1990م، حداقل 54000 مبلّغ پروتستانى از آمریکاى شمالى به تنهایى در آمریکاى لاتین مشغول فعالیت بودند (دادیلین و هویت، 1381، ص 262). از این رو، برخى از تحلیلگران معتقدند: وجود این میزان گسترده از مبلغان پروتستانى به منزله یورش انواع مبلغان اخیر آمریکاى شمالى براى تضمین سیطره ایالات متحده آمریکا در منطقه است. 4. استفاده از کشیش هاى بومى واقعیت فعلى در بسیارى از فرقه هاى پروتستانى منطقه ـ به ویژه فرقه پنتى کاستالیزم ـ این است که تعداد زیادى از هیئت هاى پروتستانى که در این کشورها به انجام فعالیت مشغولند، کاملاً بومى به شمار مى آیند. همین امر باعث شده است در بیشتر کشورهاى این منطقه، تعداد طرف داران جنبش پروتستانیزم به طور خیره کننده اى فزونى یابد. 5. تبلیغات فراوان پروتستان ها در جهان و به ویژه آمریکاى لاتین تبلیغات فراوانى انجام مى دهند و رسانه هاى تبلیغى جذاب فراوانى دارند. هم اکنون پروتستان ها، به ویژه فرقه پروتستانیسم انجیلى، تمرکز و سرمایه گذارى ویژه اى روى رسانه ها کرده اند تا از این طریق، افکار و عقاید خود را اشاعه دهند. برخى معتقدند: الآن بیشترین تبلیغات پروتستان ها در آمریکاى لاتین است که توانسته طى دهه هاى اخیر شرایط مذهبى را در این کشورها دگرگون کند (مسجد جامعى، 1379، ص 213ـ214). عوامل مذکور باعث رشد فزاینده پروتستان ها در این منطقه شد. اکنون پروتستان ها در برخى از کشورهاى آمریکاى لاتین درصد زیادى از مسیحیان را تشکیل مى دهند که فعالیت هاى دینى و تبلیغى پرشورى دارند. در سال هاى اخیر، کنفرانس هاى بین المللى متعددى توسط آنها تشکیل شده که نمایندگان کلیه کشورهاى آن قاره در این کنفرانس ها شرکت مى کنند. یک نکته مهم درباره رواج جنبش پروتستانیسم در منطقه این است که این جنبش در روابط مذهبى خود هیچ گاه جنبشى یک دست و همگن نبوده است. براى مثال، در حالى که پنتى کاستال ها بیشترین رشد جمعیتى را دارند و به زودى بخش گسترده اى از پیروان مذهب پروتستان را از آن خود خواهند نمود، اما گروه هاى مختلف مسیحى دیگرى هستند که هر کدام به نمایندگى فرقه اى از مسیحیت همچون بابتیست ها (Baptists)، مورمون ها (Mormons)، متدیست ها (Methodists) و شاهدان یهوه (Jehovahs) برخاسته اند. حتى به عقیده برخى، خود پنتى کاستالیسم نیز پدیده اى واحد و یکپارچه نیست، بلکه در آن گرایش هاى گوناگون با دیدگاه هاى مذهبى متفاوت وجود دارد. تحقیقات و گزارش هاى گوناگون از مناطق مختلف این قاره حاکى از این است که در بیشتر کشورهاى آمریکاى لاتین، گرایش عمومى و گسترده اى در میان پیروان آیین پروتستان نسبت به جناح راست حاکم وجود دارد و پروتستان ها از جمله پروتستانیسم انجیلى صلاح خود را در پیوند با منافع محافظه کارانه مى بیند (دادیلین و هویت، 1381، ص 265ـ266). از این رو، رهبران الهیات آزادى بخش و برخى سران کلیساهاى کاتولیک منطقه، با نگاهى به حمایت بى قید و شرط پروتستانى ها از جناح راست حاکم در منطقه، دامنه تهدید چنین آیینى را صرفا محدود به برنامه هاى اجتماعى کلیسا نمى دانند. برخى از آنها، آشکارا پیوند و اتحاد پروتستانیزم به عنوان بازوى سیاسى جناح راست با امپریالیسم آمریکا از طریق سازمان سیا را تقبیح مى کنند. از این گذشته، تعدادى از رهبران الهیات آزادى بخش، از این مى ترسند که مبادا در سایه گسترش نفوذ پروتستانیزم، مزیت و برترى آنان به عنوان اهرم هاى اصلى مقابله با سیاست هاى محافظه کارانه واتیکان به فراموشى سپرده شده و به یک قدرت درجه دوم تبدیل شوند. براى مثال، خوزه کامبلین (Jose Comblin) و انریکو داسل(Dussell Enrigue) ـ که از رهبران الهیات آزادى بخش هستند ـ بر این باورند که سیاست هاى محافظه کارانه کلیساى کاتولیک، عاقبت اقشار فقیر جامعه را به آغوش پروتستان ها و به ویژه پنتى کاستال ها سوق خواهد داد. از این رو، آنها بر این اساس، همواره در تلاش بوده اند تا این نهاد عریض و طویل را به ایجاد برخى تغییرات اساسى در سازوکارهاى خود متقاعد سازند (مصطفوى کاشانى، 1374، ص 120). همچنین کلیساهاى ملى کاتولیک در سال هاى اخیر، با پذیرش شرایط جدید، سعى کردند با دورى جستن از موضوعات مناقشه برانگیز و تفرقه انداز، همبستگى و رهبرى قاطع را مشى اصلى خود قرار دهند. آمار پروتستان ها در منطقه از نظر پروتستان ها و همه تحلیلگران، رشد کمّى پیروان این مذهب در آمریکاى لاتین بسیار امیدوارکننده است. کلیساى انجیلى آمریکاى جنوبى نیز در سال 1983م به طور رسمى گشایش یافت. این کلیسا داراى 6 اسقف از 6 کشور آرژانتین، بولیوى، شیلى، پاراگوئه، پرو و اروگوئه است. مقرّ این کلیسا در مونته ویدیو اروگوئه است. بر اساس برآوردى که در سال 1995م از این منطقه صورت گرفته است، هندوراس هم اکنون در حدود 8 درصد اقلیت پروتستانى و گواتمالا بین 25ـ35 درصد پروتستان دارد. در شیلى هم بیش از 20 درصد جمعیت این کشور را پروتستان ها تشکیل مى دهند. پرو 5 درصد و برزیل نزدیک به 15 درصد پروتستان دارد. در پاراگوئه، فرقه هاى پروتستانى مانند فرقه منونیت ها، کلیساى انگلیکن و کلیساى تعمیدى فعال هستند (دادیلین و هویت، 1381، ص 266ـ267). پروتستان ها در کلمبیا نیز فعالند. کلیساى آدونتیتاس در کلمبیا فعال است که از طریق آژانس توسعه منابع هستى (ADRA) در انگلیس و آمریکا هدایایى دریافت مى کند. کلیساى لوتران وابسته به مارتین لوتر، داراى پیروانى در کلمبیاست که از آمریکا، فنلاند، سوئد، کانادا و نروژ و... کمک دریافت مى کند. امروزه حدود یک میلیون نفر در کلمبیا به گروه هایى از قبیل مورمون ها، کریشنا و گرایشات روحانى از قبیل آناندا مارگا (Anada Marga) تعلق دارند. فرقه مورمون در کلمیبا، بیش از 126 هزار نفر عضو دارد. عملکرد کلیساى کاتولیک کلمبیا باعث شده است که 5 درصد مردم کلمبیا نسبت به مذهب بى تفاوت گردند و جمعیت پیروان مذهب کاتولیک به حدود 90 درصد جمعیت این کشور، کاهش یابد. با ادامه روند فعلى، انتظار مى رود از پیروان مذهب کاتولیک کاسته شده و گرایش هاى فرقه هاى مذکور و یا بى تفاوتى نسبت به مذاهب افرایش یابد (قهرمانى چوبه، 1376، ص 22). پروتستان هاى برزیل در 1978م داراى 6 کلیساى مهم بوده اند که یکى از مهم ترین آنها، کلیساى انجیلى پیروان لوتر برزیل است. این کلیسا در سال 1949م تأسیس شده، در سال 1978م داراى 870 هزار نفر عضو بوده است (رفیعى، 1374، ص 37). اقلیت پروتستان نه تنها در برزیل، بلکه در تمام کشورهاى منطقه آمریکاى لاتین در حال افزایش هستند. در سال 1970م، در برزیل هفت درصد از جمعیت کشور، پروتستان هستند. از این میان، کسانى که معتقد به ارتباط زندگان با ارواح هستند ـ و به «فرقه عجیب» معروفند ـ حدود چهار درصد جمعیت کشور را تشکیل مى دهند (همان، ص 34و40). دو درصد مردم آرژانتین پروتستان هستند (اصغرى، 1374، ص 2). حدود 12 درصد مردم شیلى پروتستان اونجلیک (ساداتى فر، 1377، ص 16) و کمتر از یک درصد مردم پاراگوئه پروتستان هستند (نوید مقدم، 1376، ص 29). نمایندگان کلیساهاى پروتستان عمدتا در شهرهاى کیتو و گوایاکیل اکوادور متمرکز شده اند (فروغى آرانى، 1376ب، ص 44). پروتستان ها با تأسیس یک ایستگاه رادیویى قوى به نام «صداى آند» نقش مهمى در تحول افکار عمومى مردم این کشورها و برخى کشورهاى همسایه ایفا کرده اند (همان، ص 24). در نیکاراگوئه، کلیساى بابتسیت و متدیست و دیگر کلیساهاى پروتستانى فعالیت زیادى دارند (شادلو، 1374، ص 21). در السالوادور، بیش از 200 هزار نفر پیرو مذهب پروتستان هستند که حدود 3 درصد جمعیت این کشور را تشکیل مى دهند. کلیساى پنتى کاستال ها و انجمن هاى خدا (Assemblies of God) بزرگ ترین کلیساى فرقه پروتستان در این کشور محسوب مى شوند و کلیساى ادونسیت (seventh-day Adventist) و کلیساى خدا (Church of God) در درجه دوم اهمیت و نفوذ قرار دارند. سایر گروه هاى مهم فرقه پروتستان که در السالوادور، داراى تشکیلات کلیسایى هستند، شامل کلیساى بابتیست (Baptist church) و میسیون آمریکاى مرکزى (Cernteral Amrican Mission) مى باشند که برخى از این فرقه ها در میان طبقات متوسط و پایین جامعه و نیز فقرا، داراى نفوذ و پذیرش زیادى هستند (فروغى آرانى، 1376الف، ص 22ـ23). در ذیل، به مهم ترین فرقه هاى فعال پروتستانى در منطقه اشاره مى شود: 1. پروتستانیسم انجلیلى پروتستانیسم انجیلى، نحله اى از مذهب پروتستان هستند. پیروان این فرقه به آموزه هایى نظیر خطاناپذیرى کتاب مقدس و متولد شدن عیسى مسیح از مادرى باکره معتقدند. در دهه هاى اخیر، گروه ها و دسته هاى مختلفى از این جریان مذهبى وارد منطقه آمریکاى لاتین شده اند، تا حدى که در برخى مناطق از آمریکاى لاتین ـ که حداکثر وجود یک روحانى براى اقامه اعمال عبادى آنجا کافى است ـ چندین کشیش مشغول به فعالیت هستند. مطالعات حول تبلیغ پروتستانى هاى انجیلى (اونجلیست ها) در آمریکاى لاتین به این امر اشاره دارد که آنها نقش بسیار محورى براى رسانه ها در تبلیغات قایلند. «موعظه پروتستانیسم انجیلى» در تمامى اشکال خود، همچنان بر مبناى فعالیت هیئت هاى اولیه مبلغان مسیحى و گروه هاى مسیحى انجیلى در محله ها استوار بود؛ چراکه نباید فراموش کرد بخش وسیعى از جمعیت منطقه آمریکاى لاتین به تلویزیون دسترسى نداشتند. همچنین با نگاهى به افرادى که به تماشاى این برنامه هاى تبلیغاتى مى نشستند، معلوم مى شود که مخاطبان اصلى این برنامه ها را افرادى تشکیل مى دادند که به تازگى به مذهب پروتستانیسم انجیلى گرویده بودند(هینس،1381،ص123). هم اکنون مذهب پروتستانیسم انجیلى در ایالات متحده، آمریکاى مرکزى و آمریکاى لاتین و آفریقا تمرکز و سرمایه گذارى ویژه اى روى رسانه ها کرده اند تا از طریق این رسانه ها، افکار و عقاید خود را اشاعه دهند. براى مثال، جیمى سواگارت (Jimmy swaggart) یکى از چهره هاى سرشناس یک گروه پروتستان منطقه است که در بیش از 1000 ایستگاه رادیو ـ تلویزیونى در بیش از 100 کشور جهان برنامه پخش مى کرد. وى با نشان دادن فیلم کوتاهى از مبارزاتش در آمریکاى لاتین، به جمع آورى اعانه در ایالات متحده آمریکا مى پرداخت و بخشى از درآمد حاصله از این کار براى هیئت هاى مبلغ، کلیساها و نیز خرید زمان پخش رادیو ـ تلویزیونى در آمریکاى لاتین هزینه مى شد. گفتنى است که این نوع گروه ها و رسانه هاى پروتستانى براى تأثیرگذارى هاى بیشتر و حضور پایدارتر، سعى مى کنند خود را در قالب یکى جناح راست سیاسى معرفى نکنند، ولى به صورت پنهانى و با ظرافت، به نقد جریان ضد آمریکا و ضد نظام سرمایه دارى مى پردازند (همان، ص 108ـ109). گذشته از این سازمان هاى مذهبى، گروه هاى وابسته به آنها نیز در قالب اجتماعات خاصى سعى مى کنند تا با استفاده از رسانه ها، دسترسى خود را به مردم آسان تر کرده و از این طریق به بسیج آنها بپردازند. 2. پنتى کاستالیسم ها پنتى کاستالیسم نهضت گسترده و فراگیرى در بین مسیحیان پروتستان است که بر تعمید روح تأکید مى ورزند. برخى از رهبران الهیات آزادى بخش بر این باورند که سیاست هاى محافظه کارانه کلیساى کاتولیک منطقه، عامل اصلى گرایش اقشار فقیر جامعه به پنتى کاستال هاست (دادیلین و هویت، 1381، ص 266ـ267). فرقه پنتى کاستى ها در ترویج مذهب پروتستان در آمریکاى لاتین نقش مؤثرى ایفا کرده اند و بخصوص فعالیت آنها در کشور شیلى بسیار مؤثر واقع شده است. جالب آنکه اولین کلیساى پنتى کاستى که به عضویت شوراى جهانى کلیساها درآمد از کشور شیلى بود (الدر، 1349، ص 189). 3. مورمون ها مورمون واژه اى است که براى توصیف پیروان شعب مختلف جنبش قدیسان آخرالزمان به کار مى رود و به اعضاى کلیساى عیسى مسیح قدیسان آخرالزمان (که کلیساى مورمون ها خوانده مى شود) اشاره مى کند. این کلیسا به دست جوزف اسمیت در ششم آوریل 1830م در ایالات متحده آمریکا تأسیس شد. وى مدعى بود که خداوند بر او تجلى کرده و به وى گفته است که نباید از هیچ یک از این کلیساها پیروى کند. کلیساى مورمون شاخه هاى کوچک و بزرگى دارد که مهم ترین آنها به نام «کلیساى عیسى مسیح قدیسان آخرالزمان» سالت لیک سیتى در ایالت یوتاى آمریکا را مرکز خود قرار داده است (توفیقى، 1381). مورمون ها در اکثر کشورهاى آمریکاى لاتین تبلیغات و فعالیت گسترده اى را شروع کردند. آنها در بیشتر کشورهاى منطقه و به ویژه شیلى فعالند (ساداتى فر، 1377، ص 16) و در کلمبیا، بیش از 126 هزار نفر عضو دارند (قهرمانى چوبه، 1376، ص 22). 4. مون ها یا پیروان کلیساى اتحاد کلیساى اتحاد یا انجمن روح القدس براى اتحادیه مسیحیت جهانى که از مسیحیت کره سرچشمه گرفته است، توسط سونگ میونگ مون (Sung Myung Moon)) بنیان گذاشته شده است. این جنبش به همراه مورمون ها، به یکى از بحث برانگیزترین جنبش ها در قاره آمریکا تبدیل شده است (ویر، 1378، ص 969ـ974). کلیساى مون تمام همّ خود را صرف از میان برداشتن کمونیسم مى نماید که به اعتقاد آنها، زیان بارترین شکل حکومت شیطان است. بدین ترتیب، این کلیسا صبغه سیاسى و همچنین نوعى وابستگى سیاسى به حکومت آمریکا دارد (همان، ص 973). آنها از نظر مالى هم وضع مستحکمى دارند. این کلیسا توجه فراوانى به اقلیت هاى نژادى در برنامه هایش دارد و شوراى عمومى کلیساى متحد مسیح، «کمیسیون عدالت نژادى» را بنیان نهاده است که از بین بیش از شش هزار کلیساى این فرقه بیش از هشتصد عدد آن متعلق به سیاه پوستان است (راستن، 1385، ص 277ـ286). اولویت هایى که اکنون این کلیسا در مسائل اجتماعى قایل است عبارتند از: برقرارى مساوات نژادى، استفاده از قدرت ایالات متحده براى دست یابى به اهداف بشرى و کمک به استقرار صلح جهانى (همان، ص 284)! این کلیسا در کشورهاى آمریکاى لاتین فعال است و فعالیت هایش در راستاى سیاست هاى آمریکا در منطقه محسوب مى شود. 5. شاهدان یهوه فرقه مسیحى شاهدان (گواهان) یهوه در سال 1874م توسط چارلز تیز راسل (Charlez taz russel) تاجر آمریکایى ایجاد شد. مقرّ این فرقه در پنسیلوانیاى آمریکاست که سازمانى به نام «برج مراقبت کتاب مقدس و انجمن نشر مقالات دینى» دارند (همان، ص 207ـ224). این فرقه بیش از 12 میلیون پیرو در 129 کشور جهان دارد و صاحب یکى از بزرگ ترین شرکت هاى انتشاراتى دنیا و مجله اى به نام «لا آتا لایو» به 12 زبان و 23 میلیون نسخه، به طور ماهانه است. این فرقه در آمریکاى لاتین نیز فعالیت تبلیغى فراوانى دارد. این فرقه فقط در کلمبیا 830 مرکز و 25 هزار پیرو دارد (قهرمانى چوبه، 1376، ص 21ـ22). شاهدان یهوه در شیلى نیز بسیار فعالند (ساداتى فر، 1377، ص 16). 6. انگلیکن انگلیکن ها کلیساهایى هستند که به طور مستقیم یا غیرمستقیم در دامان کلیساى انگلستان پرورش یافته اند و سراسقف کنتربرى منزلت والایى در میان همه اسقف هاى آنجا دارد. این کلیسا هم به مقدسات سبعه، اعتقادات و سلسله مراتب روحانى معمول در آیین کاتولیک احترام مى گذارد، ولى مرجعیت پاپ نفى مى شود. اگر چه این کلیسا به طور جدى نسبت به تمرکز قدرت کلیساى رم معترض و از آن دل زده است، اما هم اکنون تفاهم نامه ها و گفت و گوهایى بین کلیساى کاتولیک و کلیساى انگلیکن در مورد مسائل داخلى و بین المللى صورت گرفته است (راستن، 1385، ص 17ـ41). حضور بین المللى جدى انگلیکن ها در همین دو دهه اخیر است که در تمام قاره ها به ویژه مراکز کاتولیک نشین مانند آمریکاى لاتین و آفریقا فعال شده است و پیش از این عمدتا در آمریکاى شمالى فعالیت داشتند؛ فعالیت هایى که تحت عنوان «اپیسکوپالى ها» (Episcolals) معروف است. کلیساى انگلیکن (کلیساى انگلیکن اپسیکوپال) برزیل داراى هفت اسقف نشین، از جمله کلیساى اپیسکوپال برزیل است که در سال 1890م تأسیس شده است و بیش از 6500 عضو دارد (رفیعى،1374،ص37). کلیساى انگلیکن شیلى، علاوه بر پیروان خودش در شیلى، پیروان این فرقه در پاراگوئه را نیز رهبرى مى کند (نوید مقدم، 1376، ص 31). این کلیسا در نیکاراگوئه هم فعالیت تبلیغى دارد و در این کشور، تنها یک اسقف نشین در ماناگوا، پایتخت این کشور، دارد (شادلو، 1374، ص 21). این کلیسا در شیلى هم فعال است (ساداتى فر، 1377، ص 15ـ16). 7. فرقه هاى دیگر پروتستانى علاوه بر فرقه هاى پروتستانى مذکور در آمریکاى لاتین، گروه هاى مختلف پروتستانى بى شمار دیگرى در این منطقه فعالند که بابتیست ها، متدیست ها، کلیساى ادونسیت، کلیساى خدا و... از جمله آنها به شمار مى روند. مثلاً، در برزیل برخى از پروتستان هاى این کشور معتقد به ارتباط زندگان با ارواح هستند که معتقدان آن را پیروان «فرقه عجیب» مى خوانند و حدود چهار درصد جمعیت کشور را تشکیل مى دهند (رفیعى، 1374، ص 34و40). در نیکاراگوئه نیز کلیساهاى بابتسیت و متدیست و دیگر کلیساهاى پروتستانى فعالیت زیادى دارند (شادلو، 1374، ص 21). در السالوادور، کلیساى انجمن هاى خدا و کلیساى ادونسیت از کلیساهاى بزرگ و معتبر فرقه پروتستان در این کشور محسوب مى شوند. سایر گروه هاى مهم فرقه پروتستان نیز در السالوادور، داراى تشکیلات کلیسایى هستند که کلیساى بابتیست و میسیون آمریکاى مرکزى از جمله آنهاست. برخى از این فرقه ها در میان طبقات متوسط و پایین جامعه و نیز فقرا، داراى نفوذ و پذیرش زیادى هستند (فروغى آرانى، 1376الف، ص 22ـ23). نکته پایانى آمریکاى لاتین هم اکنون یکى از بزرگ ترین حوزه هاى فرهنگ مسیحى است که از به هم پیوستگى و همزیستى مردمان بومى و سرخ پوست داراى ادیان اولیه و ابتدایى و مهاجران اروپایى کاتولیک شکل گرفته است. مهاجرت گسترده آفریقاییان در بسیارى از مناطق این منطقه (بخصوص در برزیل و کوبا) و مهاجرت هاى بعدى مردمان اروپا، گستره تأثیرات بر دین و فرهنگ مردم منطقه را افزایش داده و باعث شکل گیرى عقایدى مختلط از فرهنگ، سنن و مذهب هر یک از مهاجران در این سرزمین جدید شده است (والز، 1385، ص 69ـ70). ویژگى عصر کنونى در منطقه، تأکید مجدد بر فرهنگ هاى بومى آمریکاى لاتین و سنت هاى دینى گذشته و پایمال شده و تلاش براى احیاى آنهاست. تلاش هاى بسیارى از سوى مسیحیان صورت مى گیرد تا زندگى و تعالیم مسیحى را به شیوه هایى بیان کنند که فرهنگ هاى بومى را به طور جدى مدنظر قرار دهند (همان، ص 71). از سوى دیگر، توسط برخى از اندیشمندان و محققان علاقه مند به فرهنگ و آیین سرخ پوستى تلاشى صورت گرفته تا فرهنگ، آداب، رسوم و آیین هاى سرخ پوستى از بین نرود و احیا شود. همچنین گرایش به دین اسلام هم در بین نسل جوان و احیاى مسلمانان و به ویژه اعراب منطقه نیز از دیگر تحولات مهم در عرصه دین و اجتماع این منطقه است و همین امور باعث شده است که مسیحیت کنونى منطقه، انعطاف پذیرتر از گذشته باشد و تبلیغات فراوانى براى جلب رضایت و حفظ پیروانش در منطقه داشته باشد. نتیجه گیرى با بررسى وضعیت مسیحیت در آمریکاى لاتین به این نتیجه مى رسیم که فرقه هاى گوناگون مسیحیت با چالش هاى جدى در زمینه هاى گوناگون مواجهند.  بى توجهى به نیازهاى واقعى مردم، سابقه همکارى با دیکتاتورهاى منطقه، ابزار سیاست مداران و حاکمیت ها به ویژه سیاست هاى آمریکا و کشورهاى غربى بودن، و... از جمله این چالش ها به شمار مى رود. همین مسئله باعث شده است که زمینه براى رشد و ظهور و فعالیت هاى تبلیغى ادیان و آیین هاى دیگر ـ چه الهى و چه غیرالهى ـ مانند اسلام، بودیسم، هندویسم، فرقه ضاله بهائیت، گروه هاى شیطان پرستى، معنویت هاى نوظهور و... فراهم شود. از این رو، دنیاى مسیحیت ـ به ویژه واتیکان ـ براى حفظ سیطره خویش براى این منطقه، برنامه هاى فراوانى دارد و هزینه هاى هنگفتى براى جلب رضایت و حفظ پیروانش در منطقه صرف مى کند و تا انعطاف پذیرتر و مردمى تر از گذشته باشد و این منطقه، همچنان حیات خلوت مسیحیت باقى بماند. منابع اصغرى، احمدرضا (1374)، آرژانتین، تهران، وزارت امور خارجه. الدر، جان (1349)، تاریخ کلیساى مسیح از سال 1600 تا 1970 میلادى، ترجمه و. سیمونیان، تهران، بى نا. بروجردى، مصطفى (1380)، واتیکان، تهران، وزارت امور خارجه. بیلز، کارلتون (1357)، آمریکاى لاتین، دنیاى انقلاب، ترجمه و.ج. تبریزى، چ چهارم، تهران، خوارزمى. بى نا (1375)، اروگوئه، چ دوم، تهران، وزارت امور خارجه. پیوسته نژاد، محمد (1376)، بولیوى، تهران، وزارت امور خارجه. توفیقى، فاطمه، «کلیساى مورمون» (1381)، هفت آسمان، ش 16، ص 177ـ191. حاج شریف، سعیده (1374)، کوبا، تهران، وزارت امور خارجه. دادیلین، جین و دبیلو.اى هویت (1381)، «کلیسا و سیاست در آمریکاى لاتین؛ مذهب کاتولیک در برابر چالش هاى معاصر»، در: دین، جهانى شدن و فرهنگ سیاسى در جهان سوم، ترجمه داود کیانى، تهران، پژوهشکده مطالعات راهبردى. راستن، لئو (1385)، فرهنگ تحلیلى مذاهب آمریکایى، ترجمه محمد بقایى، چ دوم، تهران، حکمت. رجبى یزدى، غلامعلى (1374)، مکزیک، چ دوم، تهران، وزارت امور خارجه. رسول زاده، عباس و جواد باغبانى (1389)، شناخت مسیحیت، قم، مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى قدس سره. رفیعى، رفیع (1374)، برزیل، چ دوم، تهران، وزارت امور خارجه. ساداتى فر، عبدالرحیم (1377)، شیلى، تهران، وزارت امور خارجه. شادلو، شیده (1374)، نیکاراگوئه، تهران، وزارت امور خارجه. ظفرى، محمدرضا، «الاهیات آزادى بخش» (خرداد 1380)، غرب در آیینه فرهنگ، ش 10، ص 11ـ18. عسگرى، یاسر، «الاهیات آزادى بخش آمریکاى لاتین، ریشه ها و عوامل شکل گیرى»، (تابستان 1389)، معرفت ادیان، ش 3، 139ـ168. ـــــ «الاهیات آزادى بخش آمریکاى لاتین و وجوه تمایز آن با الاهیات مسیحى معاصر» (زمستان 1388)، نقد و نظر، ش 56، ص 156ـ182. فروغى آرانى، مجید (1376الف)، السالوادور، تهران، وزارت امور خارجه. ـــــ (1376ب)، جمهورى اکوادور، تهران، وزارت امور خارجه. فکرى ارشاد، منوچهر (1349)، مسائل آمریکاى لاتین، تهران، توس. قهرمانى چوبه، اردشیر (1376)، کلمبیا، تهران، وزارت امور خارجه. گالئانو، ادواردو (1373)، شریان هاى باز آمریکاى لاتین، ترجمه م. تمیمى عرب، تهران، مرکز نشر دانشگاهى. گرنز، استنلى جى و راجر اى السون (1386)، الاهیات مسیحى در قرن بیستم، ترجمه روبرت آسریان و میشل آقامالیان، تهران، کتاب روشن. گیربرانت، آلن (1367)، کلیساى انقلابى، ترجمه پرویز هوشمندراد، تهران، شباویز. مسجد جامعى، محمد (1379)، گفت وگوى دینى، گفت وگوى تمدنى (اسلام و مسیحیت در دوران جدید)، تهران، پورشاد. مصطفوى کاشانى، لیلى (1374)، پایان صد سال تنهایى: سیرى در اعتقادات مذهبى مردم آمریکاى لاتین، تهران، مرکز مطالعات و تحقیقات بین الملل. مک گراث، آلستر (1384)، درسنامه الهیات مسیحى (شاخصه ها، منابع و روش ها)، ترجمه بهروز حدادى، قم، مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب. نوید مقدم، داود (1376)، پاراگوئه، تهران، وزارت امور خارجه. والز، اندرو (1385)، مسیحیت در جهان امروز، ترجمه احمدرضا مفتاح و حمید بخشنده، قم، مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب. ویر، رابرت (1378)، جهان مذهبى، ادیان و جوامع امروزى، ترجمه عبدالرحیم گواهى، چ دوم، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامى. همتى، همایون (ترجمه و تدوین) (1379)، مقدمه اى بر الهیات معاصر مسیحى، تهران، نقش جهان. هینس، جف (به اهتمام) (1381)، دین، جهانى شدن و فرهنگ سیاسى در جهان سوم، ترجمه داود کیانى، تهران، پژوهشکده مطالعات راهبردى. منبع: فصلنامه معرفت– شماره 183 انتهای متن/

93/10/06 - 00:45





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 242]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن