تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 2 دی 1403    احادیث و روایات:  حضرت مهدی (عج):خدا با ما است و نيازمند ديگرى نيستيم، و حق با ما است و باكى نداريم كه كسى از...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1842855668




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مدیر گروه نگارگری پژوهشکده هنرهای سنتی اسلامی وزارت ارشاد: تذهیب‌های قرآنی دوره معاصر نظم و دقت خاص گذشته را ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: مدیر گروه نگارگری پژوهشکده هنرهای سنتی اسلامی وزارت ارشاد:
تذهیب‌های قرآنی دوره معاصر نظم و دقت خاص گذشته را ندارد
مدیر گروه کتابت و نگارگری پژوهشکده هنرهای سنتی اسلامی وزارت ارشاد گفت: در گذشته تذهیب قرآن‌ها در مکاتب نگارگری ایران از نظم و دقت خاصی برخوردار بوده اما در تذهیب‌های معاصر برخی موارد مشاهده می‌شود این مسائل کمتر رعایت شده است.

خبرگزاری فارس: تذهیب‌های قرآنی دوره معاصر نظم و دقت خاص گذشته را ندارد



به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، صمد نجارپور پیش از ظهر امروز در نشست بازشناسی نقش و جایگاه هنر تذهیب در کتاب‌آرایی قرآن در دوره‌های تیموری و صفوی و مقایسه آن با تذهیب دوره معاصر اظهار کرد: تذهیب‌های قرآنی به لحاظ مفاهیم عرفانی و اسلامی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. وی افزود: هر یک از این نقش‌مایه‌ها خود به تنهایی دارای بار معنایی عمیق و ژرفی است که لازم است این مفاهیم و معانی از دل تذهیب‌های قرآنی استخراج شود. عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان ادامه داد: البته از طرفی به لحاظ فرمی، استقرار تذهیب‌های قرآنی در قرآن با یک نظم و ترتیب خاصی بوده که در تذهیب‌های قرآنی معاصر، شاید به دلیل ناآگاهی تذهیب‌کاران و نیز به دلیل استفاده از ابزار و فناوری‌های نوین نظیر رایانه، افراد غیرمتخصص برخی از تصاویر تذهیب را از منابع مختلف جمع‌آوری کرده و در جاهای نامناسب و نابه‌جا مورد استفاده قرار داده‌اند. وی در خصوص تاریخچه استفاده از هنر تذهیب و ریشه لغوی آن نیز بیان کرد: برخی از محقیقن امام علی (ع) را مبدع هنر تذهیب در قرآن می‌دانند و خوشنویسی و تذهیب نمونه قرآن‌هایی که از صدر اسلام به خط کوفی بدون نقطه باقی مانده را به ایشان منسوب می‌کنند. نجارپور در ادامه صحبت‌های خود به تشریح ویژگی‌های تذهیب قرآنی در دوره صفوی و تیموری پرداخت و تصریح کرد: تذهیب قرآن در حقیقت از دوره ایلخانی به بعد رواج بیشتری پیدا کرد و در دوره تیموری و صفوی به اوج قدرت و ظرافت رسید. وی در خصوص تذهیب‌هایی که در دوره صفوی اجرا شده افزود: در تذهیب‌های این دوره بیشتر از نقش‌مایه‌های گیاهی استفاده شده است. مدیر گروه کتابت و نگارگری پژوهشکده هنرهای سنتی اسلامی وزارت ارشاد در خصوص تذهیب‌های به کار رفته در دوره تیموری نیز گفت: مکتب تیموری در سال 1370 میلادی به دست تیمور و به سرپرستی عبدالحی در سمرقند آغاز شد اما اوج هنر مکتب تیموری در دوره شاهرخ و پسرش بایسنغر میرزا در هرات بود. وی بزرگ‌ترین هنرمند این مکتب را کمال‌الدین بهزاد دانست و ادامه داد: هنرمندان تذهیب‌کار این دوره از نقش مایه‌‌های اسلیمی بیشتری استفاده کرده‌اند که به لحاظ بصری جزو تذهیب‌های محکم و قدرتمند به شمار می‌روند. انتهای پیام/2301/ل30

93/09/24 - 12:00





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن