محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1827269229
نخستین انسان از دیدگاه آیین زردشتی چه کسی است؟/ خلقت انسان پیش نمونه پیش از جفت واقعی بشر
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
نخستین انسان از دیدگاه آیین زردشتی چه کسی است؟/ خلقت انسان پیش نمونه پیش از جفت واقعی بشر فرهنگ > دین و اندیشه - احمد تفضلی می نویسد: «بنابر عقاید زردشتیان «نخستین انسان» کیومرث نام دارد. این نام در اصل به معنی «زندگی میرا» است و در برابر «زندگی نامیرا» که خاص توصیف خدایان است، در تسمیۀ «نخستین انسان» به کار رفته است.»
به گزارش خبرآنلاین، آنچه در ادامه می خوانید مقاله «آدم در آیین زردشتی» نوشته احمد تفضلی است که در پایگاه اطلاع رسانی مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی منتشر شده است. احمد تفضلی زبانشناس، ایران شناس، پژوهشگر، مترجم و متخصص زبان پهلوی و عضو پیوستهٔ فرهنگستان زبان و ادب فارسی و استاد دانشگاه تهران بود. نخستین انسان چه کسی بود؟
«بنابر عقاید زردشتیان «نخستین انسان» كیومرث (در پهلوی گَیُومرت یا گَیُومَرْد، به فارسی گیومرث یا كیومرث، در عربی جیومرت، در اوستا گَیَه مَرْتَن) نام دارد. این نام در اصل به معنی «زندگی میرا» است و در برابر «زندگی نامیرا» كه خاص توصیف خدایان است، در تسمیۀ «نخستین انسان» به كار رفته است.
كیومرث ششمین مخلوق از آفریدگان ششگانۀ (گاهی هفتگانۀ) اورمزد است. چگونگی آفرینش او در كتاب های پهلوی زردشتی و نیز در منابع دوران اسلامی كه اطلاعات آنها اساساً مبتنی بر ترجمۀ خداینامۀ پهلوی به عربی بوده، آمده است. بنابر اسطورۀ خلقت زردشتی، اورمزد كیومرث را در مدت 70 روز آفرید.
خلقت او در 3 هزارۀ دوم از عمر 000‘12 سالۀ عالم انجام پذیرفت. نخست اورمزد از روشنی بیآغاز (= ازلی) «هیأت آتش» (در پهلوی «آسْرو كرب) را آفرید و كیومرث را به این شكل خلق كرد و گرمی این نور ازلی است كه در نطفۀ آدمیان وجود دارد، اما تن او از گِل یا از زمین آفریده شد. شاید از اینروست كه كیومرث در كتاب های پهلوی و منابع دوران اسلامی لقب گِلشاه (ملكالطین) دارد. این لقب در بعضی منابع اسلامی به صورت گرشاه (ملك الجبال، شاه كوه) نیز آمده، و این ابهام از خط پهلوی ناشی شده است.
كیومرث همچون دیگر آفریدگان این جهانی به مدت 000‘3 سال بیحركت ماند. در آغازِ 3 هزارۀ سوم اهریمن به جهان حمله كرد، و از این زمان دوران اختلاط خیر و شر آغاز گشت. اهریمن بر آسمان و آب و زمین و گیاه و گاو «یكتا آفریده» (پیشنمونۀ حیوانات مفید) تاخت و همه را با بدی آلوده كرد، اما نتوانست كیومرث را بلافاصله بكشد، زیرا مقدر شده بود كه وی به مدت 30 سال در جهان زندگی کند.
آیا مشی و مشیانه همان آدم و حوا هستند؟ / انسان پیش نمونه چه کسی است؟
سرانجام پس از گذشت 30 سال آسْتُو ویداد، دیو مرگ، توانست او را از میان ببرد. در هنگام مرگ نطفۀ او بر زمین ریخت؛ بخشی از آن را ایزد نَرْیُوسَنْگ برگرفت و بخشی دیگر به اِسْپَندارْمَذ، ایزد بانوی زمین، سپرده شد. پس از 40 سال از این نطفه نخستین زوج بشر به نام های مَشی و مَشیانه (یا مَهْلی و مَهلیانه و غیره) به صورت ریواسی از زمین روییدند، همانند و همبالا و به یكدیگر پیوسته بودند. سپس آفریدگار در آنها جان دمید و از یكدیگر جدا گشتند و به صورت انسان درآمدند.
نخست به خدایی اورمزد معترف شدند، اما بر اثر اغوای اهریمن، وی را آفریدگار جهان دانستند. این اندیشه و گفتار دروغ سبب شد كه هر دو گناهكار شدند به گونهای كه روان آنان تا پایان جهان دوزخی شد. 30 روز بدون غذا گذرانیدند و با گیاهان خود را پوشانیدند. سپس در بیابان بزی یافتند و شیر آن را دوشیدند و خوردند. بعد از گذشت 30 روزِ دیگر به گوسفندی برخوردند و آن را كشتند و كباب كردند و خوردند. بعد از آن بافتن جامه، استخراج آهن و ساختن افزارهای آهنین را آموختند. پس از گذشت 50 سال دارای 7 جفت فرزند توأمان شدند و از آنان نسل بشر به صورت نژادهای گوناگون ادامه یافت. در این اسطوره كیومرث در واقع «پیشنمونۀ» انسان بهشمار میرفته است، به همین جهت توصیفی كه از او شده توصیف انسان واقعی نیست؛ گفته شده است كه بالا و پهنای او مساوی و به اندازۀ 4 نای بود و همچون خورشید میدرخشید. نخستین جفت واقعی بشر مَشی و مَشیانه بودهاند. نویسندگان دوران اسلامی كه به شرح تاریخ و عقاید دینی ایران پیش از اسلام میپردازند، غالباً در مقام مقایسه، كیومرث را با آدم بشر یكی میدانند؛ اما در بعضی روایت های دیگر مَشی و مَشیانه را قرینۀ آدم و حوّا دانستهاند. در میان اقوام قدیم ایرانی اشخاص دیگری نیز مانند هوشنگ، تهمورث، جمشید و مَتو (كه نامش در منوچهر باقی است) در اصل نخستین انسان بهشمار میرفتهاند، اما اینان بعدها این مقام خود را از دست داده و در میان قهرمانان و شاهان اساطیری جای گرفتهاند، چنانكه كیومرث نیز در تاریخ حماسی ایران نخستین شاه روی زمین بهشمار آمده و نقش «نخستین انسان» بودن او فراموش شده است. ******* منابع: اصفهانی، حمزه، سنی ملوكالارض و الانبیاء، بیروت، دار مكتبةالحیاة، 1961م؛ بلعمی، محمد بن محمد، ترجمۀ تاریخ طبری، به كوشش محمدتقی بهار و محمد پروین گنابادی، تهران، زوار، 1353ش؛ بندهش، به كوشش تهمورث دینشاه انكلساریا، بمبئی، 1908م؛ بیرونی ابوریحان، آثارالباقیة، به كوشش ادوارد زاخائو، لایپزیك، 1923م؛ ثعالبی، عبدالملك بن محمد، تاریخ غررالسیر، به كوشش هرمان زوتنبرگ، پاریس، 1900م؛ دینكرد، به كوشش مدن، بمبئی، 1911م؛ روایات پهلوی، به كوشش دابار، بمبئی، 1913م؛ طبری، محمد بن جریر، تاریخ، به كوشش یان دخویه، لیدن، 1879-1881م، ج 1؛ قدامة بن جعفر، ابوجعفر، كتاب الخراج، به كوشش یان دخویه، لیدن، 1889م؛ كریستن سن، آرتور، نمونههای نخستین انسان و نخستین شهریار در تاریخ افسانهای ایرانیان، ترجمۀ احمد تفضلی و ژاله آموزگار، تهران، نشر نو، 1364ش؛ مسعودی، علی بن حسین، التنبیه و الاِشراف، به كوشش یان دخویه، لیدن، 1894م؛ منوچهر جوان جم، «دادِستان دینیگ»، متون اوستایی و پهلوی (ك 35)، به كوشش آرتور كریستن سن، كپنهاك، 1934م. /6262
کلید واژه ها: زرتشت -
چهارشنبه 3 دی 1393 - 11:36:47
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 93]
صفحات پیشنهادی
نشان پژوهشگر پیشکسوت نمونه دانشگاه تهران بر سینه رئیس فرهنگستان علوم -
تقدیر از ۲۳ پژوهشگر برتر دانشگاه تهران نشان پژوهشگر پیشکسوت نمونه دانشگاه تهران بر سینه رئیس فرهنگستان علوم شناسهٔ خبر 2443735 دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴ ۴۹ دین و اندیشه > اندیشمندان به مناسبت هفته پژوهش امروز از ۲۳ پژوهشگر برتر دانشگاه تهران تقدیر شد و نشان درجه یک پژوهشگر پیشژنوم و علوم انسانی: چالش های علوم و فلسفه اسلامی برگزار می شود -
پژوهشکده حکمت معاصر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ژنوم و علوم انسانی چالش های علوم و فلسفه اسلامی برگزار می شود شناسهٔ خبر 2445070 چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰ ۳۹ دین و اندیشه > اندیشکده ها پژوهشکده حکمت معاصر سخنرانی با عنوان ژنوم و علوم انسانی چالش های علوم و فلسفپیشکش به آنهایی که نتوانستند اربعین کربلا باشند +کلیپ
پیشکش به آنهایی که نتوانستند اربعین کربلا باشند کلیپ دانلود لینک ۲۱ ۰۹ ۱۳۹۳ - ۰۷ ۲۰سه کلید تحول در علوم انسانی -
آموزشوپرورش و تحول بنیادین در علوم انسانی ۱ سه کلید تحول در علوم انسانی شناسهٔ خبر 2447763 سهشنبه ۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۰ ۱۶ دین و اندیشه > سایر سه کلید تحول در علوم انسانی اجماع بر سند تحول آموزش و پرورش اصلاح ساختار آموزش و پرورش و تقویت تفکر انتقادی است به گزارش خبرگزاکارکردهای وقف در حمایت از علوم انسانی در غرب -
به مناسبت روز جهانی وقف کارکردهای وقف در حمایت از علوم انسانی در غرب شناسهٔ خبر 2447151 یکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱ ۵۴ دین و اندیشه > اندیشکده ها در کشورهای غیراسلامی بهویژه در غرب دو عنوان تراست و ایندومنت برای موقوفات علمی بهکاربرده میشود ایندومنت عموما به موقوفات عتفاهمنامه همکاری پژوهشگاه علوم انسانی با پژوهشگاه میراث فرهنگی -
تفاهمنامه همکاری پژوهشگاه علوم انسانی با پژوهشگاه میراث فرهنگی شناسهٔ خبر 2439255 سهشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲ ۰۶ دین و اندیشه > اندیشکده ها تفاهمنامهٔ همکاری پژوهشگاه علوم انسانی با پژوهشگاه میراث فرهنگی با حضور مسعود سلطانیفر صادق آیینهوند و محمد بهشتی امضا شد به گزارش خبدین اسلام محضری برای رشد انسان است -
بررسی زیرساختهای فکری - فرهنگی تمدن اسلامی و ایرانی در تاجيكستان دین اسلام محضری برای رشد انسان است شناسهٔ خبر 2443080 یکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵ ۳۹ دین و اندیشه > اسلام در جهان در همايش زیرساختهای فکری ـ فرهنگی تمدن اسلامی و ایرانی در تاجيكستان محمدحسن صنعتی بر تمدن و استاثر محرم و صفر در بیداری اسلامی و انسانی -
پای سخنرانی آیت الله قرهی اثر محرم و صفر در بیداری اسلامی و انسانی شناسهٔ خبر 2445380 چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵ ۳۳ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی آیت الله قرهی در شب بیست ودوم صفر گفت شما متّقی شوید شک نکنید که حضرت حجّت عج پیش شما میآید به گزارش خبرگزاری مهرآیت الله غیوری، پیشتاز در امور خیر و گسترش فرهنگ حیاتبخش اسلام بود -
بیانیه موسسه فرهنگی مذهبی حضرت قاسم ع در پی درگذشت آیت الله غیوری آیت الله غیوری پیشتاز در امور خیر و گسترش فرهنگ حیاتبخش اسلام بود شناسهٔ خبر 2446003 پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶ ۳۰ دین و اندیشه > اندیشمندان به گزارش خبرگزاری مهر در پی درگذشت آیتالله سیدعلی غیوری نماینده ولیبهترین نوشته ها درباره امام حسن(ع) / رسولی محلاتی دو کتاب از آیت الله خامنه ای را پیشنهاد می دهد
بهترین نوشته ها درباره امام حسن ع رسولی محلاتی دو کتاب از آیت الله خامنه ای را پیشنهاد می دهد فرهنگ > دین و اندیشه - خبرگزاری ایبنا نوشت آیتالله سید هاشم رسولی محلاتی از عالمان پرکار و اثرگذار در حوزه تاریخ تفسیر و حدیث است از وی کتابهایی متعدخدمت به خلق خدا بالاترین لذت برای انسان است -
پای درس اخلاق آیت الله مظاهری خدمت به خلق خدا بالاترین لذت برای انسان است شناسهٔ خبر 2438983 سهشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸ ۴۷ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی آیت الله مظاهری در درس اخلاق اخیر خود گفت قرآن بیش از هزار جا میگوید خدمت به خلق خدا داشته باش قبل از قرآن قلمایه نجات انسان چیست؟
یکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۳ - ۰۷ ۴۱ خشم و خوشحالی ویژگیهای اخلاقی است که در تمام انسانها وجود دارد این انسانها هستند که باید با اعتدال و میانهروی این خصلتهای اخلاقی را کنترل کنند به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا پیامبر ص در حدیثی میفرمایند سه چیزپیامبر اکرم(ص)، مقام انسان را به عموم جامعه معرفی کردند
یکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱ ۳۱ یک کارشناس امور دینی پیامبر اکرم ص را نمونه بارز یک انسان کامل دانست و گفت پیام آخرین پیامآور انسانیت زیستن و شناخت مقام انسانهاست که امروز همگان باید به این پیام توجه کرده و در مدار اخلاقی حرکت کنند حجتالاسلام علی عراقی در گفتوگو با خبرنگار خنشانه انسانهای صبور
سهشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۰۷ ۴۸ انسان در زندگی ممکن است از بعضی رفتارهای اطرافیان ناراحت و دل گیر شود و راهی هم برای بیان این مسئله نداشته باشد در این مرحله بهترین کاری که انسان میتواند انجام بدهد صبر است به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا یکی از اصولیهنرمند پیشکسوت تعزیه در کما
برای استاد رزم آرا دعا کنید هنرمند پیشکسوت تعزیه در کما پیشکسوت صاحبنام تعزیه به حالت اغما رفته است و خانواده این هنرمند از تمامی مردم خواستند برای این تعزیهخوان برجسته دعا کنند به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز پیشکسوت صاحبنام تعزیه استاد سید علیاکبر رزم&zwnپیشهمایش «پیشرفت ایران؛ گذشته، حال و آینده» برگزار شد -
پیشهمایش پیشرفت ایران گذشته حال و آینده برگزار شد شناسهٔ خبر 2445475 چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶ ۱۷ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها پیشهمایش پیشرفت ایران گذشته حال و آینده دوشنبه ۲۴ آذر در تالار باستانی پاریزی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار شد به گزارش خبرگمبلغی: موضوع ازدواج نیازمند خانهتکانی فکری و ذهنیتی است/ ازدواج موجب دور کردن یاس از انسان می شود
مبلغی موضوع ازدواج نیازمند خانهتکانی فکری و ذهنیتی است ازدواج موجب دور کردن یاس از انسان می شود فرهنگ > دین و اندیشه - خبرگزاری ایسنا نوشت رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به نقش ازدواج در سلامت و آرامش روانی جامعه گفت ازدواج تاثیر حداکثری بر پیدایش رضایت آرا-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها