تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 15 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):خوش اخلاقى عبادت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1825972701




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرا دولت ترکیه پروژه تدریس اجباری «زبان عثمانی» و «دروس دینی» را کلید زد؟


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:


یادداشت تحلیلی؛
چرا دولت ترکیه پروژه تدریس اجباری «زبان عثمانی» و «دروس دینی» را کلید زد؟
هم‌اکنون در ترکیه یک جامعه به‌شدت دوقطبی به‌وجود آمده که یک قطب آن طبقه متوسط اسلام‌گرای هوادار اردوغان با ایده‌ها و نگرش اسلامی (طیف‌های گوناگون اسلامی)و قطب دیگر آن شامل لائیک‌ها، ملی‌گرایان، کردهای هوادار پ‌ک‌ک، چپ‌ها و دیگران است.



  به گزارش جام نیوز، طی هفته‌های اخیر موضوعی به نام "ضرورت تدریس اجباری زبان عثمانی و دروس دینی در مدارس ترکیه" به یکی از موضوعات مهم خبری این کشور تبدیل شده است و دولت داووداوغلو با وجود مخالفت‌های سرسختانه لائیست‌ها و چپ‌ها، تلاش می‌کند این پروژه را عملی کند. اما چرا این دو موضوع تا این اندازه برجسته شده و بار سیاسی و معنایی دقیق این اقدام نخست‌وزیر ترکیه -یا به قول شاگردانش خواجه احمد قونیه‌ای- چیست؟   برای روشن شدن این موضوع و درک اهمیت تاریخی و سیاسی آن، لازم است ابتدا به این موضوع پرداخته شود که تغییر زبان و الفبای ترکی عثمانی با الفبای عربی، به ترکی استانبولی با الفبای لاتینی و همچنین روند کنار نهاده شدن دروس دینی و قرآنی از مدارس ترکیه و حواشی فرهنگی و سیاسی آن چه بود؟     زبان، دین و اقوام در تاریخ جمهوری ترکیه
در سال 1923 میلادی، نظام فرسوده و خسته امپراتوری عثمانی سقوط کرد و نخستین نظام جمهوری در منطقه، توسط مصطفی کمال پاشا و دیگر همراهان او -که غالباً از رجال نظامی سپاه عثمانی بودند- تأسیس شد. در نخستین اسناد مربوط به مجلس آن دوران ترکیه، مصطفی کمال یا همان "آتاترک" تلاش می‌کند تا به‌منظور تقویت بنیه ملی ترکیه، بر عنصر مهم تکثر قومی و فرهنگی و مذهبی به‌گونه‌ای تأکید کند که با نخ تسبیح ارزشمندی به نام اسلام، همه عناصر ترکیه را به هم گره زند و در آن سخنرانی‌ها از عبارت معنی‌دار «عناصر اسلامیه» استفاده کرده و تأکید می‌کند که ترک‌ها، کردها، اعراب و دیگران، همگی برادر و برابر و از عناصر اسلامیه هستند. آتاترک به این ترتیب تلاش می‌کند تا همه را در کنار هم و در یک صف واحد نگه دارد، اما آن تغییر و تحول بزرگ، بنا به دلایلی که بررسی آن‎ها در این یادداشت کوتاه نمی‌گنجد، در مسیر لائیسم می‌افتد و علاوه‌بر آنکه تأکید بر دین مبین اسلام و موضوع برادری اقوام کنار گذاشته می‌شود، سخن گفتن از «ملت ترک» و ترکی شدن ملت، به ورد زبان روزانه آتاترک و دیگر رجال نامدار آن دوران تبدیل می‌شود.
در همان دوران سه اتفاق مهم در ترکیه روی می‌دهند که هر سه آن‎ها به‌طرز معنی‌داری با هم در ارتباط هستند و تصویر نهایی آن، شباهت عینی و دقیقی با وقایعی همچون کشف حجاب و اجباری شدن کلاه در ایران دوران رضاخان پهلوی دارد:   1) قرآن مهجور شده و به حاشیه رانده می‌شود و خانواده‌های متدین ترکیه مجبور می‌شوند که از ترس دولت، کلاس‌های تدریس قرآن را به غارها، مخفیگاه‌ها و حتی طویله و اصطبل‌ها ببرند. در همین دوران است که اذان به زبان ترکی ترجمه می‌شود، لباس‌ها تغییر می‌یابند و آتاترک شخصاً پای تخته سیاه رفته و تمرین نگارش حروف ترکی لاتینی به‌جای ترکی عثمانی الفبای عربی را به دوربین‌های عکاسان نشان می‌دهد. آتاترک پا را فراتر از این می‌گذارد و برای تشویق مردان ترکیه به یادگیری رقص، در ضیافت‌های بزرگ با زنان نامدار می‌رقصد و با تغییر الفبای ترکیه، به زعم خود تلاش می‌کند که ترکیه را از تحجر و سنت رها کرده و آن را به دامن مدرنیته بیندازد.   2) با پشتیبانی مستقیم آتاترک و با تبعیت از نظرات نزدیک‌ترین یار آتاترک یعنی «عصمت اینونو»، گروه‌هایی تشکیل می‌شوند که با سفر به روستاهای مناطق ترکی‌نشین ترکیه، اندازه اجزای مختلف بدن مردم و به‌ویژه جمجمه و دور سر را اندازه‌گیری کنند تا آنان نیز همچون آلمان‌ها، ترک‌های اصیل را شناسایی کنند و پی به این راز مهم ببرند که ترک‌های واقعی کیستند و چگونه هستند؟! آتاترک برای تقویت این گفتمان، جملات تاریخی مهمی به کار برد که اندک‌اندک برخی از این جملات از سیمای شهرها زدوده می‌شوند؛ ازجمله: «یک ترک با تمام دنیا برابر است»، «چه خوشبخت است آنکه می‌گوید من ترک هستم». (هنوز هم در لوگوی روزنامه "حریت" این جمله آتاترک نقش بسته: «ترکیه مال ترک‌هاست»)
چند ماه پس از این رویدادها، عبارت "ملت ترک" به‌جای ملت ترکیه، در همه اسناد قانونی و رسمی کشور به‌کار برده شد و ماده 66 قانون اساسی ترکیه به این شکل نوشته شد: «هرکسی که رابطه او با دولت ترکیه، رابطه شهروندی باشد، ترک محسوب می‌شود».   3) کردهای ترکیه در همان آغاز دوران به قدرت رسیدن آتاترک با فاصله‌ای ده ساله دست به دو عصیان می‌زنند. دفعه نخست "شیخ سعید پیران" در منطقه «دیاربکر» دست به عصیان زد. دولت برای درهم شکستن این عصیان، ده‌ها هزار نفر از نظامیان خود را به منطقه فرستاد و پس از درهم کوبیدن صفوف کردها، شیخ سعید و فرزندان و همراهانش را در مقابل مسجد دیاربکر -در سال 1925 میلادی- به دار آویخت. تنها دوازده سال پس از این رویداد، کردهای علوی نیز در استان درسیم به رهبری "سیدرضا درسیمی" دست به قیامی دیگر می‌زنند. این عصیان نیز درهم شکسته شده و سیدرضا و فرزندان و تفنگچی‌هایش اعدام شده و صدها زن و دختر علوی کُرد، به شهرهای دور و نزدیک ترکیه فرستاده می‌شوند.   جالب اینجاست که در سرکوب هردو عصیان، «عصمت اینونو» (یار غار آتاترک) نقش برجسته‌ای داشت. این رجل نظامی-سیاسی که از او به‎نام "عصمت پاشا" یاد می‌شود، اصالتاً از خاندان مشهور کردهای شهر کردنشین «بتلیس» بوده و میزان نفوذ و قدرت او در ساختار حکومت کمالیستی به‌گونه‌ای بود که دوازده سال رئیس‌جمهور و سیزده سال نخست‌وزیر ترکیه بوده است.
تمام این رویدادها و ارسال پیام‌های تبریک سران حزب جمهوری خلق (حزب تأسیس‌شده توسط آتاترک) برای سران آلمان هیتلری و ایتالیای دوران موسولینی، دوره سیاهی را برای اسلام‌گرایان و کردها رقم زد و آنان به تمامی به حاشیه رانده شدند و در دوران کودتای 1980 میلادی و بر روی کار آمدن حکومت نظامی ژنرال "کنعان اِورَن" این رویدادها عمیق‌تر و بی‌رحمانه‌تر تکرار شدند. گذشته از آنکه اسلام‌گرایان در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی به تمامی منزوی شدند، مبارزات مسلحانه "پ‌ک‌ک" نیز شرایط را دشوارتر کرد و هزاران روستای مناطق کردنشین ترکیه توسط ارتش به آتش کشیده شد و ساکنان آن روستاها به استانبول، ازمیر و آدانا فرستاده شدند و بر اساس آمارهای رسمی، ادعا شده که بیش از چهارهزار شهروند عادی کُرد در پروژه قتل‌های زنجیره‌ای گروهی به نام "ژیتم" (مخفف واحد امنیت و مبارزه با ترور ژاندارمری) به قتل رسیدند.
اگرچه کردها بر این‌ باورند که در دوران جمهوری ترکیه بیش از دیگران مورد ظلم و ستم قرار گرفتند، اما ترک‌های مسلمان نیز معتقدند که ظلم واقعی را آنان تجربه کرده‌اند و علاوه‌ بر آنکه دروس دینی از مدارس فرزندانشان رخت بربسته است، با تغییر الفبای عثمانی عربی به استانبولی لاتینی، ارتباط نسل جدید ترکیه با اسناد و منابع عظیم علمی، ادبی و دینی گذشته قطع شد.     داووداوغلو وارث ترکیه دوقطبی اردوغانی
اگرچه بسیاری از تحلیلگران سیاسی ترکیه بر این‌ باورند که "رجب طیب اردوغان" فوتبالیست آماتور محله قاسم پاشای استانبول و دیگر بزرگان حزب «عدالت و توسعه» نظیر "عبدالله گل" ، "بلنت آرنچ" ، "بشیر آتالای" ، "مهمت علی شاهین" و دیگران، همگی از زیر شنل "پروفسور نجم‌الدین اربکان" بیرون آمده‌اند، اما اردوغان در همان دوران آغاز اقتدار خود تکلیف این موضوع را با یک جمله قاطعانه یکسره کرده و اعلام کرد: «ما آن پیراهن را از تن خود بیرون آورده‌ایم». اردوغان با این جمله کوتاه، نسبت خود را با مبانی فکری سیاسی-اسلامی اربکان مشخص کرد و از آن دوره تاکنون، آنچه که به‌عنوان جامعه رو به رشد هواداران حزب عدالت و توسعه در ترکیه مشاهده شده، الزاماً با جامعه اسلام‌گرای هوادار اربکان یکی نیست و هم‌اکنون شاهد آن هستیم که حزب «سعادت» به رهبری "پروفسور کمال آک" (از شاگردان برجسته اربکان) در ترکیه، کمتر از دو درصد رأی دارد و این در حالی است که نزدیک به پنجاه درصد از واجدان شرایط رأی دادن در ترکیه، به حزب عدالت و توسعه رأی می‌دهند.
اگرچه این آمار ساده، به‌روشنی بیانگر پیروزی‌های مداوم یاران اردوغان بوده است، اما نباید از این نکته غافل بمانیم که هم‌اکنون در ترکیه یک جامعه به‌شدت دوقطبی به‌وجود آمده که یک قطب آن طبقه متوسط اسلام‌گرای هوادار اردوغان با ایده‌ها و نگرش اسلامی (طیف‌های گوناگون اسلامی) و قطب دیگر آن شامل لائیک‌ها، ملی‌گرایان، کردهای هوادار پ‌ک‌ک، چپ‌ها و دیگران است. این دو قطب بر سر مبانی مهمی همچون آزادی‌های فردی و اجتماعی، مدیریت منابع اقتصادی دولتی، حقوق و مسائلی از این دست، اختلاف‌نظرهای فراوانی دارند.
حزب عدالت و توسعه در دوران اردوغان تمام تلاش خود را به‌کار بست تا هواداران خود را به سرچشمه‌های منابع درآمدهای دولتی، مشاغل، تولید، صادرات، رسانه و دیگر ارکان مهم نزدیک کند و داووداوغلو نیز هم‌اکنون سکان‌دار و وارث حزبی است که راز حفظ بقای قدرت بدون رقیب و تداوم پیروزی‌های انتخاباتی را در برآورده کردن توقعات هواداران خود می‌داند. اتاق فکر حزب عدالت و توسعه که با إعمال ممنوعیت‌های جدی درمورد شیوه مصرف مشروبات الکلی و سیگار و به موازات آن ارتقای بودجه مدارس دینی دولتی و اقداماتی از این دست، رضایت میلیون‌ها خانواده مسلمان را به‌دست آورده است، هم‌اکنون تلاش می‌کند تا در مدت زمان کمتر از هفت ماه باقیمانده تا برگزاری انتخابات سراسری سال 2015، با توسل به پروژه‌هایی همچون تدریس زبان عثمانی و تدریس دروس دینی، با یک تیر چندین نشان را بزند. از مهم‌ترین دستاوردهای چنین طرحی، می‌توان به این نکات اشاره کرد:   1) هواداران حزب عدالت و توسعه، سردمداران این حزب را به‌عنوان رهبران توانمندی تلقی می‌کنند که انتقام چند دهه انزوای اسلام‌گرایان را می‌گیرند. 2) تدریس زبان عثمانی، نه‌تنها طیف اسلام‌گرا، بلکه طیف گسترده‌ای از ملی‌گرایان لائیست را نیز با حزب عدالت و توسعه همراه می‌کند. 3) اعتراضات گسترده حزب جمهوری خلق به‌عنوان مهم‌ترین حزب مخالف دولت داووداوغلو به این طرح، نه‌تنها ضربه‌ای به حزب عدالت و توسعه نمی‌زند، بلکه حزب جمهوری خلق را به‌عنوان یک جریان لائیک ضدارزش‌های اصیل دینی و فرهنگی ترکیه معرفی می‌کند و چنین صفتی در کنار مشکلات ایدئولوژیکی کنونی این حزب، روزبه‌روز به ریزش بیشتر آرای وارثان حزب آتاترک و قدرت گرفتن بیشتر حزب عدالت و توسعه می‌انجامد. 4) دولت داووداوغلو می‌تواند با تدریس زبان عثمانی و دروس دینی، اصل تدریس زبان کُردی در مدارس را نیز به‌عنوان بخشی از یک جنبش فرهنگی اصیل در اذهان مردم جا بیندازد و وانمود کند که تدریس زبان کُردی، گونه‌ای از سازش با کردهای مخالف و امتیاز دادن به پ‌ک‌ک در جریان مذاکرات صلح نیست.     محمدعلی دستمالی؛ اندیشکده ابرار معاصر تهران  



۰۱/۱۰/۱۳۹۳ - ۲۲:۰۲




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن