محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843174167
آثار و برکات اشک های معرفتی مؤمنان
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
معارف؛
آثار و برکات اشک های معرفتی مؤمنان
بندگی، پنج چیز است: تهی داشتن شکم، خواندن قرآن، شب زنده داری، دعا و زاری در صبحگاهان و گریستن از ترس خدا.
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، گریه و اشک ریزی اختیاری برخاسته از علم به امور و مسائلی چون جلال و جبروت خدا و غضب و خشم الهی، یک امر محبوب و مستحب است. آموزه های قرآنی، برای چنین گریه و اشکی ارزش بسیاری قائل شده است. این گونه گریه ها و اشک ها مانند اشک هایی که مؤمنان برای امام حسین(ع) و امامان مظلوم و مقتول و مسموم دیگر می ریزند، چون برخاسته از معرفت است، آدمی را همانند آب، صفا می دهد و چشم روشنی دیدگان قلب و باطن انسان و عامل رشد و بالندگی اوست.در مطلب حاضر جایگاه اشک معرفتی اختیاری در رشد و تزکیه نفس و رسیدن به کمالات و مقامات معنوی تبیین شده است.
اشک های معرفتی در آموزه های قرآنی بر علم و معرفت، بسیار تأکید شده است؛ زیرا این علم و معرفت است که انسان را در جایگاه خلافت الهی قرار داده است.[1] پس یکی از وظایف اصلی انسان در دنیا کسب علم و معرفت است؛ چرا که این اسمای سرشته در ذات انسانی تنها در دنیاست که می تواند فعلیت و ظهور یابد و انسان را به جایگاه برتر از فرشتگان مقرب الهی برساند و همه هستی را مسخر او سازد و تحت تصرف ربوبیت و پروردگاری اش قرار دهد. راهی که خداوند برای کسب علم و معرفت بیان کرده، همان راه عبودیت است. از این رو در آیه 56 سوره ذاریات عبودیت و بندگی را هدف خلقت معرفی می کند؛ زیرا از طریق عبودیت است که انسان به علم و معرفت یقینی و قطعی دست می یابد.[2] این علم و معرفت به سبب آنکه از مصادیق علم شهودی و حضوری است، علم ذاتی خواهد بود و با علم حصولی تفاوت ماهوی خواهد داشت. از این رو بیشتر مردم زمانی پرده های جهالت از دیدگان قلبشان کنار می رود که زمان مرگ آنان باشد.[3] بنابراین، علم و معرفت به عنوان یک هدف اصلی در آفرینش انسان، اهمیت خود را به خوبی و روشنی نشان می دهد و انسان زمانی می تواند کاری را به درستی و راستی انجام دهد که دارای علم و معرفت باشد و این علم و معرفت است که او را به کمال می برد و در اوج به عنوان اشرف آفریده های الهی قرار می دهد. انسان ها باید در همه طول و عرض زندگی دنیوی خویش، از سه علت غایی بهره گیرند تا در اوج قرار داشته باشند. به این معنا که هر کاری را انجام می دهند به انگیزه این سه غایت و هدف نهایی انجام دهند: 1- خوف از جلال الهی؛ 2- طمع در جمال الهی، 3- محبوبیت الهی. علم انسان به این سه غایت، نقش اساسی در بهبود عملکردهای انسان دارد. هر انسانی باید مقصد و مقصود نهایی خود و اعمالش را بداند. براساس آموزه های قرآنی، انسان در یک دایره از اویی به سوی اویی[4] از خدا به خدا باز می گردد. با این تفاوت که خداوند انسان را در بهترین و احسن تقویم آفریده[5] که حالت اعتدالی است[6] وسپس او را به دنیا وارد کرده[7] تا خود با اراده و اختیار از میان دو راه بلند و آشکار[8] براساس تقوا یا فجور[9] راه شکر و کمال یا کفر و زوال را بپیماید[10] و به سوی جمال بهشت رضوان یا جلال دوزخ فرقان الهی بازگردد. از این راهی که تصویر و ترسیم شده معلوم می شود که خوف از جلال و جبروت، در کنار طمع در جمال و ملکوت، انسان را به کمالی می رساند که محبوبیت است. خداوند در آیاتی از قرآن از جمله 16 سوره سجده بیان می کند که اهل عبودیت و سلوک الهی، کسانی هستند که براساس خوف جلال و طمع جمال الهی زندگی خود را سامان داده و به اعمال عبادی پرداخته و تقوای کامل پیش می گیرند تا در این راه که راه حبیب خداوند است، با چنین اطاعتی به درجه محبوبیت خداوند نایل شوند و همان طوری که خدا دوست هستند دوست خدا و محبوب خداوند شوند.[11] خداوند گریه های معرفتی اولیای خود را در نیمه های شب که از بستر برمی خیزند و به عبادت می پردازند و اشک می ریزند و خشوع و خضوع دارند، هرچند که از خوف جلال و یا طمع جمال باشد دوست می دارد و آن را ستایش می کند.[12] بنابراین بنده ای که چون کودک از ترس تنبیه و مجازات گریه می کند و اشک می ریزد یا به قصد به دست آوردن چیز محبوب و دلخواهی اشک می ریزد و می گرید، دوست می دارد؛ زیرا در هر دو شکل، این بنده می خواهد به خدایی برسد که کمال مطلق است. به سخن دیگر، گریه های معرفتی چه براساس ترس و خوف بردگان باشد یا طمع بازرگانان، گریه ها و اشک های محبوب خداوند است؛ زیرا این اشک های معرفتی از خوف و طمع است که انسان را به سمت اشک های حبی سوق می دهد و در نهایت به کمال مطلقی می رساند که اشک فراق محبوب است، چنانکه امیر مؤمنان علی(ع) در دعای کمیل می فرماید؛ در فراق تو در دوزخ نیز اشک خواهم ریخت و فریاد برمی آورم؛ زیرا توان و طاقت دوری و فراق محبوب را ندارم. البته برخی ها بر عبادت های خوفی و طمعی خرده گرفته اند ولی باید دانست که خداوند این عبادت ها را در آیه 16 سوره سجده تایید و امضا کرده است که عبادت های بردگان و بازرگانان است؛ اما آنچه نادرست است اینکه انسان در این مرحله و مرتبه بماند و به مقام عبادت حبی نرسد. اما اگر اینها زمینه ساز عبادت حبی باشد که هست، بهترین راهی است که می توان از آن بهره گرفت و محبوب خدا شد و محبت دوسویه را ایجاد کرد. امیرمومنان علی(ع) می فرماید: «ان قوما عبدوا الله رغبه فتلک عباده التجار و ان قوما عبدوا الله رهبه فتلک عباده العبید و ان قوما عبدوا الله شکرا فتلک عباده الاحرار، گروهی با هدف رسیدن به ثواب های اخروی خدا را عبادت می کنند که این عبادت تجار و بازرگانان است و گروهی دیگر از جهت ترس از عذاب الهی، خدا را عبادت می نمایند که این عبادت بردگان است و گروهی به انگیزه شکر و سپاسگزاری از نعمت های پروردگار عبادت خداوند می نمایند که این عبادت احرار و آزادگان است.»[13] پس اوج عبادت آن است که انسان از عبادت خوفی و طمعی به عبادت آزادگان دست یابد و خداوند را به عنوان محبوب، عبادت کند. همه اشک های معرفتی چه از روی خوف باشد یا طمع یا حب و شکر، اشک های ارزشمندی است. اشک های معرفتی و برخاسته از دانش و علم، انسان را به سوی کمال سوق می دهد. این اشک چون برخاسته از معرفت و علم و دانش است، اشک های ارادی و اختیاری است و همانند اشک های طبیعی و واکنشی نیست که از روی درد، عاطفه و احساس مادی و دنیوی برخاسته باشد، بلکه اشک های برخاسته از حقیقت والایی است که عواطف و احساسات، قلب عارف را تحت تاثیر خود قرار داده است.
آثار و برکات اشک های دلسوختگان چنانکه گفته شد، اشک های معرفتی اشک های ناب و ارزشمند و گرانبهایی است که همه جا خریدار دارد. اشک هایی که انسان از فراق محبوبی چون خدا می ریزد و چه خوف از جلال او باشد و شخص بخواهد از مصادیق این سخن باشد: اعوذ بک منک؛ خدایا از تو به تو پناه می برم، یعنی از جلال تو به جمالت پناه می برم؛ و چه بخواهد با اشک ریزی از مصادیق کسانی باشد که طمع در جمال الهی دارند و بخواهد این گونه در رضوان جمال الهی در سعادت ابدی آرام گیرد و یا از مصادیق اشک های فراق محبوب باشد که والاترین و گرانبهاترین اشک های دلسوختگان است، همه این اشک ها از ارزش والایی در پیشگاه خداوندی برخوردار است. امیرمومنان اشک ریزی معرفتی مومنان را از مصادیق و نشانه های مهم بندگی و عبودیت مومنان دانسته می فرمایند: العبودیه خمسه اشیاء: خلاء البطن، و قراءه القرآن، و قیام اللیل، والتضرع عند الصبح، والبکاء من خشیه الله؛ بندگی، پنج چیز است: تهی داشتن شکم، خواندن قرآن، شب زنده داری، دعا و زاری در صبحگاهان و گریستن از ترس خدا[14] این اشک ها درهر حال آثار و برکاتی در دنیا وآخرت برای انسان دارد که به برخی از آنها اشاره می شود.
1- چشم روشنی: اشک هایی که دلسوختگان به هر دلیل خوف و طعم و شکر می ریزند، اشک های شادی آفرین است؛ زیرا سعادت آنها را تضمین می کند. از این رو از این اشک ها به «قره عین» تعبیر می شود؛ قره عین به معنای خنکی و سردی چشم است. اشک های شوق و شادی اصولا بر خلاف اشک های درد و حزن و غم، اشک های خنکی است؛ اما اشک های درد و غم همواره گرم و سوزناک است. اشک حزن، موجب کوری چشم می شود و دیدگان آدمی را ضعیف می کند و نور را از آن می گیرد و آثاری چون سپیدی چشم، شعف بینایی و کوری آن را به همراه دارد[15] ، اما اشک های خنک و سرد شادی، موجب روشنایی دیدگان می شود و نور چشم را افزایش می دهد. از این رو از این اشک ها به قره عین دیدگان و عامل چشم روشنایی آن تعبیر می شود. امیر مومنان علی(ع) می فرماید:بکاء المومن من خشیه الله قره عینه؛ گریستن مومن از ترس خدا، روشنایی بخش دیده اوست.[16]
2- زیور مومن: هرکسی دوست دارد خودش را به آرایه ها و زینت ها بیاراید که محبوب محبوبش است. خداوند خشیت و خوف بنده را دوست می دارد و از همین روست که اهل خضوع و خشوع و خشیت را دوست داشته و گریه های آنان در شب ها را که با ناله و زاری و فریاد همراه است، محبوب می داند.[17] پس اینکه مومن در خلوت خویش بسیار گریه کند محبوب خداست حتی اگر این گریه از خوف و طمع باشد. امیرمومنان علی(ع) دراین باره می فرماید: کثره البکاء زینه الخوف؛ بسیار گریستن، زینت خداترسی است.[18]
3- خاموشی آتش خشم الهی و دوزخ: از دیگر آثار گریه ها و اشک های معرفتی خاموشی آتش دوزخ است. امام باقر(ع( می فرماید: هیچ چشمی از ترس خداوند عزوجل در آب خود، غرقه نشد، مگر آنکه خداوند، بدنش را بر آتش حرام گردانید و هیچ اشکی بر رخسار صاحبش روان نشد که در روز قیامت، غبار و خواری بر آن بنشیند و هیچ کار نیکی نیست، مگر اینکه برایش وزنی یا مزدی است، بجز اشکی که از ترس خدا بریزد؛ زیرا خداوند در روز قیامت با هر قطره آن، دریاهایی از آتش را خاموش می گرداند. یک نفر در میان یک امت، از ترس خدا گریه می کند و خداوند به سبب گریه آن مومن بر آن امت رحم می آورد.[19]
4- نشانه بزرگواری و آثار کرامت: اشک همان طوری که آثار اخروی دارد آثار دنیوی نیز دارد و خصلت های انسان را به نمایش می گذارد. اشک ریزی نشانه ای از بزرگواری و کرامت شخص است. امیر مومنان علی(ع) می فرماید: من کرم المرء بکاه علی ما مضی من زمانه، وحنینه الی اوطائه، وحفظه قدیم اخوانه؛ گریستن مرد بر زمان از دسته رفته اش و دل تنگی او برای میهنش و نگهداشت برادران دیرینش، نشانه بزرگواری اوست.[20]
5- افتخارخداوند: کسانی که اهل اشک ریزی هستند و می گریند محبوب خداوند هستند و خداوند به آنان بر فرشتگان افتخار کرده و ناز و مباهات می کند. پیامبر(ص) می فرماید: خداوند متعال به پنج کس برفرشتگان می نازد: به مجاهدان، به تهی دستان، به کسانی که برای خداوند متعال، فروتنی می کنند، به توانگری که به تهی دستان بسیار عطا می کند و بر ایشان منت نمی نهد و به مردی که درخلوت از ترس خداوند عزوجل می گرید.[21]
6- رهایی از ذلت و خواری: چهره و رخساری که اشک معرفتی بر آن روان و جاری شود، هرگز رنگ ذلت و خواری را به خود نخواهد دید. پیامبر خدا (ص( می فرماید: هیچ چیزی نیست، مگر اینکه چیزی هست که با آن برابری کند، بجز خداوند عزوجل که هیچ چیز با آن برابری نمی کند و «لااله الا الله» که هیچ چیز با آن برابری نمی کند و قطره اشکی که از خوف خدا می ریزد که وزنی، ندارد؛ اما اگر بر چهره اش جاری شود، از آن پس هرگز غبار ذلتی آن را نمی پوشاند.[22]
7- محبوب خدا: اشک های معرفتی، محبوب خداست و آن بنده ای که چنین اشکی بر رخسارش جاری می شود محبوب خداوند خواهد بود. پیامبر(ص) می فرماید: ما من قطره أحب الی الله من قطرتین: قطره دم فی سبیل الله، قطره دمع فی سواد اللیل من خشیه الله؛ هیچ قطره ای نزد خدا محبوب تر از دو قطره نیست. قطره خونی که در راه خدا ریخته شود و قطره اشکی که در دل شب از خوف خدا فرو غلتد.[23]
8- وزانت آدمی: اشک، موجب وزانت و سنگینی آدمی می شود؛ زیرا از اعمال نیک و صالح است و بر وزانت و سنگینی او می افزاید و در قیامت وقتی بر میزان الهی قرار می گیرد همین اشک او را سنگین می کند و به بهشت می رساند. امیرمومنان علی (ع) می فرماید: بر شما باد ترسی که دل هایتان را آرام می سازد و خشیتی که اشک هایتان را سرازیر می گرداند و تقوایی که شما را در روزی که مبهوتتان می کند و به رنج و فلاکتتان می افکند، رهایی می بخشد؛ روزی که در آن، هرکس وزن خوبی هایش سنگین و وزن بدی هایش سبک باشد؛ رستگار می شود.[24]
9- رهایی بخشی: از عوامل نجات بخش در قیامت از جلال و دوزخ الهی، اشک است. پیامبر(ص) می فرماید: ثلاث منجیات: تکف لسانک، وتبکی علی خطیئتک، و تلزم بیتک؛ سه چیز، رهایی بخش اند: زبانت را نگه داری، برگناهان خود بگریی و درخانه ات بنشینی.[25] اینها نمونه هایی از آثار گریه ها و اشک های معرفتی است که آدمی را به مقامات می رساند و از بلایا و مصیبت های عظیم در دنیا و آخرت نجات می دهد. باشد با درک درست از مفهوم و گریه ها و اشک با آب دیدگان، دل های خود را جلا دهیم و زنگارها و غبارهای نشسته برجان و دل خویش را بشوییم و خود را پاک از آلاینده ها کرده و پالایش کنیم. پی نوشت ها: [1] بقره، آیه31 [2] حجر، آیه99 [3] ق، آیه22 [4] بقره، آیه 156 [5] تین، آیه 4 [6] شمس، آیه 7 [7] تین، آیه 5 [8] بلد، آیه 10 [9] شمس، آیه 8 [10] انسان، آیه 3 [11] آل عمران، آیات 31 و 32 [12] سجده، آیه 16 [13] نهج البلاغه، ص 510؛ بحار الانوار، ج 67، ص 212 [14] جامع الاخبار: ص 505 ح 1397 [15] یوسف، آیه 84 [16] المواعظ العددیه: ص 54 [17] مریم، آیه 58؛ اسراء، آیه 109؛ توبه، آیات 81 و 82 [18] بحارالانوار: ج 78 ص 80 ح 65 [19] الکافی: ج 2 ص 482 ح 2؛ بحارالانوار: ج 93 ص 235 ح 29 [20] بحارالانوار: ج 74 ص 264 ح 3 [21] جامع الاخبار: ص 258 ح 686 [22] بحارالانوار: ج 93 ص 201ح 36 [23] بحارالانوار، ج 82ص 138 ح 22 [24] بحارالانوار: ج 77 ص 341ح 28 [25] تحف العقول: ص 7
۲۶/۰۹/۱۳۹۳ - ۱۴:۳۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]
صفحات پیشنهادی
آثار و برکات وقف از طریق رسانه ها به مردم اطلاع داده شود -
آیتالله نوری همدانی آثار و برکات وقف از طریق رسانه ها به مردم اطلاع داده شود شناسهٔ خبر 2436011 پنجشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴ ۲۴ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی یکی از مراجع تقلید با بیان اینکه سازمان اوقاف در زمینه مصرف عواید موقوفات بر اساس نیت واقفان عملکرد موفق و خآیتالله صافی: وقف، راهکار اساسی اسلام برای ترویج دین مقدّس و آثار و برکات آن است
پنجشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲ ۳۲ صبح روز پنجشنبه حجت الاسلام والمسلمین محمّدی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مرجع تقلید دیدار کرد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در ابتدای این دیدار رییس سازمان اوقاف و امور خیریهتأکید آیتالله وحید بر برگزاری باشکوه اربعین در حرم حضرت معصومه(س)
سهشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹ ۴۰ آیتالله وحیدخراسانی خواستار برگزاری عزاداری باشکوه در اربعین حسینی ع در حرم مطهر حضرت معصومه س شد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم این مرجع تقلید در تذکری به مسئولان استان خواستار لغو راهپیمایی از حرم تا جمکران در روز اربعین شدهدر نشست نقد آثار راه یافته به هشتمین سوگواره هنر عاشورایی مطرح شد هنر عاشورایی در بخش معرفتی تقویت شود/خلاقیت
در نشست نقد آثار راه یافته به هشتمین سوگواره هنر عاشورایی مطرح شدهنر عاشورایی در بخش معرفتی تقویت شود خلاقیت پشت تکنیکهای رایانهای مخفی شده استنشست نقد و بررسی آثار راه یافته به هشتمین سوگواره هنر عاشورایی عصر امروز در نگارخانه ابوالفضل عالی حوزه هنری برگزار شد به گزارش خبرنگاشاعران آئینی برجسته کشور به «اشک قلم» میآیند -
برای دومین سال متوالی شاعران آئینی برجسته کشور به اشک قلم میآیند شناسهٔ خبر 2444759 سهشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶ ۳۰ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی برنامه شب شعر آئینی اشک قلم برای دومین سال پیاپی به همت دبیرستان علوم و معارف اسلامی ثامنالائمه و پایگاه اطلاع رسانی محتاثیر پژوهش ها و آثار دکتر آزاد ارمکی بر شناساندن جامعه ایرانی/ او تاریخ جامعه شناسی را بازسازی کرد
تاثیر پژوهش ها و آثار دکتر آزاد ارمکی بر شناساندن جامعه ایرانی او تاریخ جامعه شناسی را بازسازی کرد فرهنگ > دین و اندیشه - استاد دانشگاه میشیگان گفت درک ما از مدرنیزاسیون در معنای کلی و چگونگی تأثیرگذاری آن بر ایران و سایر جوامع مسلمان تا حدود بسیار زیادی مدیون آزابرکات و معجزات بینهایت تلاوت آیت الکرسی
برکات و معجزات بینهایت تلاوت آیت الکرسی هرکس آیة الکرسی خوانده و ثواب آنرا به قبرستان مسلمانان هدیه کند حق تعالی 40 نور در قبر هر مرده داخل سازد و قبور ایشان را نورانی سازد پیامبر اکرم ص هر کس صبح آیة الکرسی بخواند حتی یک بار حقتعالی 2 فرشته مأمور او کند تا اعمال نیکوقف وسیله ای برای ترویج دین و آثار و برکات آن است
آیت الله صافی گلپایگانی وقف وسیله ای برای ترویج دین و آثار و برکات آن است قم - ایرنا - آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید گفت مساله وقف از امتیازات بزرگ دین اسلام است و وقف اموال وسیله ای برای ترویج دین و آثار و برکات آن است به گزارش ایرنا از دفتر آیت الله صافیراهپیمایی باشكوه اربعین حسینی نشانه عظمت و اقتدار تشیع است -
راهپیمایی باشكوه اربعین حسینی نشانه عظمت و اقتدار تشیع است شناسهٔ خبر 2439286 سهشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲ ۴۱ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی قاضی عسگر راهپیمایی اربعین را موجب عظمت شیعه دانست و گفت این مراسم بلحاظ بزرگداشت شعائر الهی و از لحاظ اینكه قضیه عاشورا و كربلاآثار شرعی عمل مطابق و مخالف قانون بررسی شد -
آثار شرعی عمل مطابق و مخالف قانون بررسی شد شناسهٔ خبر 2438700 دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴ ۴۷ دین و اندیشه > سایر چهارمین نشست از حلقۀ علمی بررسی الزام شرعی عمل به قانون با موضوع آثار شرعی عمل مطابق و مخالف قانون با حضور اساتید حوزه و دانشگاه در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس برگزار شد6 توصیه معرفتی آیت الله جوادی آملی به دانشجویان/ علم و دانش وسیله نزدیکی به خداست
6 توصیه معرفتی آیت الله جوادی آملی به دانشجویان علم و دانش وسیله نزدیکی به خداست فرهنگ > دین و اندیشه - آیتالله جوادی آملی می گوید نه تنها هر روز باید بر درجات علم افزود چنانکه از حضرت رسول اکرم ص منقول است روزی که بر دانشم افزوده نگردد برایم مبارک نیست بلآثار صله رحم
برخى از روشهاى صله رحم و حمایت از خویشاوندان آثار صله رحم كفر و فسق سبب سقوط حق خویشاوندى نمىشود بلكه صله رحم در این گونه موارد نیز امرى پسندیده است و چه بسا موجب هدایت و نجات بستگان از گمراهى شود به گزارش سرویس دینی جام نیوز اسلام تحكیم پیوندهاى خویشاوندى و استحكام روابط خاناثرات و برکات زیارت امام حسین(ع) در روز اربعین -
چرا برای سیدالشهدا ع اربعین میگیرند اثرات و برکات زیارت امام حسین ع در روز اربعین شناسهٔ خبر 2441725 جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰ ۳۴ دین و اندیشه > اندیشکده ها بر سید مظلومان اربعین نگاه مى دارند چرا که امام حسین ع نهضتى به وجود آورده که اسلام و قرآن را زنده نگاه داشته و دینآثار و برکات وقف از طریق رسانه ها به مردم اطلاع داده شود
آیتالله نوری همدانی آثار و برکات وقف از طریق رسانه ها به مردم اطلاع داده شود یکی از مراجع تقلید با بیان اینکه سازمان اوقاف در زمینه مصرف عواید موقوفات بر اساس نیت واقفان عملکرد موفق و خوبی داشته است گفت باید اینگونه اقدامات و همچنین آثار و برکات وقف از طریق رسانه ها به مردمانتقال آثار و برکات دفاع مقدس به نسل جوان
ساری انتقال آثار و برکات دفاع مقدس به نسل جوان با راهاندازی دفتر بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس در بابلسر آثار و برکات دفاع مقدس به نسل جوان انتقال می یابد به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری رئیس حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس بابلسر در مراسم راهاندازی دفتر بنیاد حفظ آثارنمایش آثار ماندگار دو هنرمند فقید گیلانی در انزلی
نمایش آثار ماندگار دو هنرمند فقید گیلانی در انزلی انزلی - ایرنا - هنر مرزها را در می نوردد نه فقط سرحدات سرزمینی را بلکه کالبد مادی تن را و این چنین است که هنرمند بی مدد استاد و گاه حتی بدون توان کافی برای به حرکت دراوردن آسان قلم مو زندگی و رویاهایش را روی بوم خلق می کند به گدو کارگردان زن با آثارشان به حوزه هنری میآیند -
دو کارگردان زن با آثارشان به حوزه هنری میآیند شناسهٔ خبر 2437120 شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵ ۴۸ هنر > تئاتر تماشاخانههای مهر و ماه حوزه هنری از فردا یکشنبه 16 آذرماه میزبان دو نمایش جدید میشوند به گزارش خبرگزاری مهر تماشاخانههای مهر و ماه حوزه هنری از فردا یکشنبه 16 آذرماه می-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها