تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خوشا به سعادت كسى كه عمرش طولانى و كردارش خوب باشد. چنين كسى عاقبتش خوب است؛ ز...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804654644




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تلاش در راه کسب روزی حلال مجاهدت در راه خداست -


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: آیت الله جوادی آملی؛
تلاش در راه کسب روزی حلال مجاهدت در راه خداست

مفاتیح الحیاة نوشته آیت‌الله جوادی آملی


شناسهٔ خبر: 2438225 دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۲
دین و اندیشه > قرآن و متون دینی

آیت الله جوادی آملی در بخشی از کتاب مفاتیح الحیات، به «اهمیت تلاش و کسب و برخی شرایط آن» از منظر دین پرداخته است که این سخنان در این نوشتار می اید. به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه، اسلام، مال و ثروت و هرگونه نعمت مادی را مایه استواری جامعه و به مثابه ستون فقرات جامعه انسانی می‌داند، بیان داشت:افراد یا گروهی که فاقد مال هستند، از آن جهت فقیرند که ستون فقرات اقتصادی آن‌ها شکسته و قوام و مقاومت ندارند، زیرا فقیر کسی است که مهره کمرش شکسته و قدرت ایستادن و ایستادگی را از دست داده است. چنین فرد و جامعه‌ای استقلال خود را از دست می‌دهند. تحریم اقتصادی برخی کشورها از سوی مستکبران جهانی نیز از این‌روست که مردم تهیدست، قدرت مقاومت ندارند، از همین رو قرآن کریم به مال اهمیت داده و آن را مایه و پایه قوام و قیام انسان‌ها دانسته است: ﴿أَمْوالَکُمُ الَّتی‏ جَعَلَ اللهُ لَکُمْ قِیاماً﴾.وی در کتاب مفاتیح الحیات، اسلام را دین کاملی دانسته و مرقوم داشته است: اسلام، دین کاملی است، چرا که هم به آخرت توجه دارد و هم به دنیا. و روایات نیز بیانگر این است که در دنیا برای آخرت خویش کار کن و داشتن اقتصاد جامع و سالم که زمینه ساز استقلال دینی است می‏ تواند مصداق حسنه دنیا در برابر حسنه آخرت باشد: ﴿رَبَّنا ءاتِنا فِی الدُّنیا حَسَنَةً وفِی الأخِرَةِ حَسَنَة﴾.وی در بخش سوم کتاب مفاتیح الحیات، به «اهمیت تلاش و کسب و برخی شرایط آن» از منظر دین اشاره کرده و آورده است:در روایتی، در نکوهش افرادی که برداشت نا صحیح از آیۀ ﴿ومَن یتَّقِ اللهَ یجعَل لَهُ مَخرَجاً ٭ ویرزُقهُ مِن حَیثُ لا یحتَسِبُ) داشتند، چنین آمده است: امام صادق(ع) می‌فرماید: چون این آیهٴ فرود آمد، گروهی از اصحاب رسول خدا(ص) با برداشتی نادرست از آیه، از کار دست کشیده، به عبادت و دعا پرداختند. چون این خبر به پیامبر(ص) رسید آن حضرت فرمود: من دشمن دارم کسی را که دهانش را به دعا بگشاید و بگوید: روزیم ده؛ ولی کار و کسب را رها کند.در حالی که رسول خدا(ص) می‌فرماید: کسی که برای تأمین هزینهٴ زندگی پدر و مادر و بی‌نیازی آنان از مردم و برای تأمین معاش همسر و فرزندان و بی‌نیازی آنان از مردم و برای تأمین معاش خود و بی‌نیازی از مردم بکوشد، کارش در راه خداست و کسی که برای مال‌اندوزی بکوشد کارش در راه شیطان است.محمد بن منکدر می‌گوید: روزی یکی از بزرگان قریش (امام محمد بن علی بن الحسین(ع)) را دیدم که در پی کسب مال دنیا بود. به او گفتم: اگر هم اکنون اجل تو فرا رسد چه می‌کنی؟ گفت: من در حال اطاعت خدا هستم، زیرا به این وسیله نیاز خود و خانواده‌ام را تأمین می‌کنم و از تو و مردم بی‌نیاز می‌شوم.آیت الله جوادی آملی، در بخش دیگری از این اثر نفیس در بارۀ پاک‌ترین کسب‌ها، اورده است:رسول خدا(ص) درباره مؤمنی که در پی کسب پاک باشد چنین دعا کردند: خدا رحمت کند مؤمنی را که پاکیزه کسب کند؛ همچنین می‌فرماید: بهترین کسب. ها، کسب دست کارگر است؛ اگر درست و خیرخواهانه باشد؛ نیز می‌فرماید: پاکیزه‌ترین مالی که انسان صرف می‌کند، آن است که از دسترنج خودش باشد.همچنین آن وجود مقدس در مورد زمان مناسب کسب می فرمایند: بامدادان به کار پرداختن برکت آور است و همه نعمت. ها به ویژه روزی را بیفزاید؛ همچنین می‌فرماید: صبحگاهان در پی نیازمندی‌هایتان بروید؛ چرا که آسان به دست می‌آید... و خیر را نزد خوبرویان بجویید.مفسر بزرگ قرآن در ادامه لزوم کسب حلال و فضیلت آن را به رشتۀ تحریر در آورده و مرقوم داشته اند:رسول خدا(ص) می‌فرماید: کسب حلال بر هر مرد و زن مسلمانی واجب است؛ همچنین می‌فرماید: عبادت ده جزء دارد که نُه جزء آن در کسب حلال است و نیز می‌فرماید: تحمل سختی در راه کسب حلال برای زن و فرزند پرده‌نشین، نزد خدا از یک سال ضربت پیوسته شمشیر در رکاب امام عادل برتر است.به فرموده امام صادق(ع) : امیرمؤمنان سلام الله علیه در شدت گرما در روز برای انجام کارهایش از خانه بیرون می‌رفت و با اینکه خدمتکارانی برای رفع نیاز داشت، می‌خواست خدا او را در حالی ببیند که برای درآمد حلال، خود را به زحمت افکنده است.رسول خدا(ص) می‌فرماید: کسی که در راه کسب روزی حلال برای خانواده‌اش بکوشد مانند مجاهد در راه خداست.معظم له در رابطه با شرایط کسب حلال و آثار کسب حلال به احادیثی از رسول عالمیان(صلوات الله علیه) پرداخته و آورده اند:رسول خدا(ص) می‌فرماید: هرکس [در داد و ستد] چهار چیز را رعایت کند کسبش پاک باشد: هنگام خرید عیب نگذارد، هنگام فروش نستاید، فریب ندهد و در میان داد و ستد سوگند یاد نکند.قبولی عبادات: رسول خدا (ص) فرمود: کسی که از راه حرام مالی کسب کند، خدا صدقه، برده آزاد کردن، حج و عمره او را نمی‌پذیرداجابت دعا: مردی از رسول خدا (ص) تقاضا کرد تا از خدا بخواهد دعایش پذیرفته شود. آن حضرت فرمود: اگر خواستی دعای تو مستجاب شود (هرچند به وسیله دعای پیامبر(ص)) کسب خود را پاک و حلال کن.همراهی با پیامبران در قیامت: رسول خدا (ص) می‌فرماید: هر کس از راه حلال کسب کند و با آن خویشتن را از مردم بی‌نیاز و خانواده و فرزندانش را تأمین کند، روز قیامت با پیامبران و صدیقان محشور گردد.وی در پایان این بخش، آثار درآمدهای فاسد را مورد بررسی قرار داده و مرقوم داشت:رسول خدا(ص) می‌فرماید: ... پس از من هرگاه کمفروشی شود خدا مردم را به قحطی و کمبود گرفتار سازد.عدم پذیرش عبادات: امام باقر(ع) می‌فرماید: مالی که از راه دروغ، ربا، خیانت و دزدی به دست آید، صرف آن برای زکات، صدقه، حج و عمره پذیرفته نمی‌شود.ورود به دوزخ: رسول خدا(ص) می‌فرماید: آن که راه کسب [حلال و حرام آن] برایش مهم نباشد، برای خدا [نیز] مهم نیست که از کجا او را به دوزخ درآورد.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 243]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن