محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843853800
از نظر اسلام وظايف اخلاقي زن در برابر همسر چيست؟
واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی:
از نظر اسلام وظايف اخلاقي زن در برابر همسر چيست؟ تأكيد آيات و روايات بر خودنمايي و آراستگي زنان براي شوهران از اين روست كه مردان با مشاهده و ديدن، عواطف و احساسات جنسيشان برانگيخته شود.
1. اظهار محبت به شوهر
شكي نيست؛ محبت و دوستي، گوهر گرانبهايي است؛ كه خداوند در نهاد زن و مرد قرار داده است. تنها ميبايست دو همسر اين امر فطري را ابراز نمايند تا رابطه دوستانه و صميمانه آنان بيش از پيش برقرار گردد. مرد در عرصه اجتماع با افراد گوناگون و سلايق مختلف مواجه ميشود و بسا اوقات مورد اهانت قرار ميگيرد. زن ميتواند با خوشرويي و اظهار محبت به شوهر، از غم و اندوهش بكاهد و با چهرهاي دلانگيز او را مسرور نمايد.
حضرت رضاعليه السلام ميفرمايد: «بدان كه زنان گوناگونند؛ بعضي زنها دستاوردي گرانبها و تاوان (رنجهاي آدمي) هستند و اين زن كسي است به شوهرش محبت ميكند و عاشق اوست». «اِعْلَمْ اَنَّ النِّساءَ شَتي فَمِنْهُنَّ الْغَنيمَةُ وَ الْغَرامَةُ وَ هِيَ الْمُتَحَبِّبَةُ لِزَوْجِها وَالْعاشِقَةُ لَهُ»؛ (مستدركالوسائل، ج 14، ص161).
امام عليعليه السلام در باره رفتار حضرت زهراعليها السلام چنين ميگويد: «هرگاه به رخسارش نظاره ميكردم تمام غصّههايم برطرف ميشد و دردهايم را فراموش ميكردم». بحارالانوار، ج 43، ص 123.
بايد دانست كه همه چيز در زيبايي زن خلاصه نميشود. زن هر چقدر هم زيبا باشد ولي اگر رفتارش با شوهر نامناسب و خشن باشد، نميتواند دل او را به دست آورد، در حالي كه يك نگاه لبريز از عشق و يك رفتار محبتآميز از سوي زن ميتواند قلب مرد را تسخير نمايد؛ اگر چه از نظر زيبايي، در رتبههاي كمتر باشد. مرد هنگامي كه با كولهباري از سختيها به منزل ميآيد، دادن يك ليوان آب يا شربت به او از سوي همسرش، ميتواند بسيار آرامشبخش و لذتبخش باشد.
امام صادقعليه السلام ميفرمايد: «هيچ زني نيست كه آب به همسرش بنوشاند، در حالي كه اين كار از عبادت يك سال كه روزهايش روزه باشد و شبهايش به عبادت بايستد بهتر است». «ما مِنْ اِمْرَأَةٍ تَسْقي زَوْجَها شَرْبَةً مِنْ ماءٍ اِلاَّ كانَ خَيْراً لَها مِنْ عِبادَةِ سَنَة صِيامِ نَهارِها وَ قِيامِ لَيْلِها»؛ (وسائلالشيعه، ج14، ص 123).
2. احترام به شوهر
مردي خدمت رسول خداصلي الله عليه وآله آمد و عرض كرد: همسري دارم كه هرگاه وارد خانه ميشوم به استقبالم ميآيد، و چون از خانه بيرون ميروم بدرقهام ميكند و زماني كه مرا اندوهگين ميبيند ميگويد: اگر براي رزق و روزي (و مخارج زندگي) غصه ميخوري، بدان كه خداوند آن را به عهده گرفته است و اگر براي آخرت خود غصه ميخوري، خدا اندوهت را زياد كند (-(و بيشتر به فكر آخرت باشي)-). رسول خداصلي الله عليه وآله فرمودند: «براي خدا كارگزاراني (-(در روي زمين)-) است و اين زن يكي از كارگزاران خداست كه پاداش او برابر با نيمي از پاداش شهيد است.» «انَّ للَّهِِ عُمَّالاً وَ هذِهِ مِنْ عُمَّالِهِ لَها نِصْفُ اَجرِ الشَهيد»؛ (وسائلالشيعه، ج 14، ص 17).
احترام واقعي زن به شوهر به او نيرو و توانايي ميدهد و براي تلاش و كوشش آمادهاش ميگرداند. سلام ابتدايي به او، جلوي پايش ايستادن، با ادب حرف زدن، گوش دادن به سخنان او و قطع نكردن كلامش و... از جمله اين امور است.
زن سعي كند هنگام ورود مرد، خودش در را باز كند و با لب خندان و چهره باز و گشوده به استقبالش برود و هنگام رفتن از منزل او را بدرقه نمايد. همين عمل كوچك تأثير شايسته اي در روح و جان شوهر به جاي خواهد گذاشت.
امام صادقعليه السلام ميفرمايد: «خوشا به سعادت آن زني كه شوهرش را بزرگ شمارد و به او آزار نرساند و هميشه مطيع همسرش باشد.» «سَعيدَةٌ سَعيدَةٌ اِمْرَأَةٌ تُكْرِمُ زَوْجَها وَلا تُؤْذيهِ وَ تُطيعُهُ فِي جَميعِ اَحْوالِهِ»؛ (بحارالانوار، ج 103، ص252).
روحيه مردان به گونهاي است كه در برابر محبت، نرم و دلبسته ميشود و هرچه در توان دارد و به دست ميآورد را به پاي محبوب خود ميريزد و كانون گرم خانواده با محبت هر چه بيشتر شكل ميگيرد. اينجاست كه به اسرار سفارش بسيار درباره احترام زنان به مردان در روايات اسلامي ميتوان پي برد.
3. رضايت شوهر
شكي نيست كه اطاعت زن از شوهر، تنها در دو مورد واجب است:
1. خروج از منزل.
2. آمادگي جنسي.
ولي از نگاه اخلاقي و تربيتي، كسب رضايت شوهر در ساير امور، به شرط آنكه مخالف منطق عقل و موازين اسلامي نباشد، نقش مهم و سازندهاي در زندگي موفق و پايدار دارد. زن براي به دست آوردن رضايت و خشنودي خدا لازم نيست نمازهاي بسيار و يا طولاني بخواند و يا روزههاي مستحبي بگيرد؛ بلكه پاداشهاي فراوان را ميتواند با فراهم سازي رضايت شوهر به دست آورد. از اين رو در اسلام از اينكه زني نمازش را طولاني كند و بدون اجازه روزههاي مستحبي بگيرد، نهي شده است.
چنانچه بين زن و مرد اختلاف سليقه پيش آمد، گذشت زن و جلب نظر شوهر رابطه عاطفي و صميمانه را زياد ميگرداند و در ادامه مرد جبران خواهد كرد.
رسول اكرمصلي الله عليه وآله ميفرمايد: «اگر (ميخواستم) دستور دهم كسي در برابر ديگري سجده كند، هر آينه دستور ميدادم زن شوهرش را سجده كند» «لَوْ اَمَرْتُ اَحَداً اَنْ يَسْجُدَ لِاَحَدٍ لَاَمَرْتُ الْمَرأةَ اَنْ تَسْجُدَ لِزَوْجِها»؛ (كافي، ج 5، ح 508)..
و نيز از حضرت آمده: «خوشا به حال زني كه شوهرش از او راضي باشد.» «طُوبي لِاِمْرَأةٍ رَضِيَ عَنْها زَوْجُها»؛ (وسائلالشيعة، ج14، ص155).
4. نظافت و آرايش
نظافت، نظم، آراستن خانه و آرايش و آماده كردن خود براي شوهر يكي از مسؤوليتهاي اخلاقي زن در برابر اوست. رعايت اين امر نيز، باعث ايجاد روابط عاشقانه و صميمانه و جلب خاطر و رضايت شوهر ميگردد. چه بسا زن با اين كار نقش مهّمي در حفظ عفت شوهر خود و سلامت جامعه ايفا ميكند. از طرفي با آماده كردن خود براي همسرش، با پوشيدن لباسهاي مناسب و نظافت و آرايش اندام، توجه او را جلب نموده؛ و خواستههاي او را از طريق مشروع تأمين ميكند و باعث محبّت و علاقه بيشتر شوهر شده و موجب ميشود كه شوهرش از نامحرمان و بيگانگان چشم بپوشد و تنها به او عشق بورزد. لذا رعايت اين اصل به عنوان يك مسؤوليت تأكيد شده است.
نبي اكرمصلي الله عليه وآله ميفرمايد: «بر زن لازم است؛ كه خود را با خوشبوترين عطرها خوشبو نمايد و به بهترين وجه آرايش كند و بهترين لباسهاي خود را بپوشد و بامدادان و شامگاهان خود را براي شوهر آماده كند». «وَ عَلَيْها اَنْ تَتَطيَّبَ بِأَطْيَبِ طيبِها وَ تَلْبِسَ اَحْسَنَ ثِيابِها وَ تَزَيَنَ بِاَحْسَنِ زِينَتِها وَ تَعْرِضَ نَفْسَها عَلَيْهِ غُدُوةً و عَشيّةً»؛ (وسائلالشيعه، ج 14، ص 211).
در روايت ديگر از حضرت آمده: «بر زن روا نيست؛ كه به خواب برود جز اينكه خود را براي همسرش آماده نموده باشد». «لا يَحِلُّ اَنْ تَنامَ حَتَّي تَعْرِضَ عَلَي زَوْجِها وَ تَخْلَعَ ثِيابَها»؛ (وسائلالشيعه، ج 14، ص 21).
لازم به تذكر است كه خوشبويي و آراستگي اختصاص به زن ندارد، بلكه وظيفهاي مشترك است. رعايت اين اصل از دو طرف، نقش مهم در حفظ عفت زن و شوهر دارد، چنانكه در روايت آمده: رعايت نكردن اين وظيفه از طرف شوهر باعث ضربه زدن به عفت همسرش ميشود «و لقَد تَركَ النِّساء العِفَّةَ بِتَرْكِ ازواجِهنَّ التَّهيِّه»؛ (وسائلالشيعه، ج 14، ص 381)..
و نيز در روايتي از امام باقرعليه السلام آمده: «همانگونه كه مردان دوست دارند زينت و آرايش را در زنانشان ببينند، زنان نيز دوست دارند زينت و آرايش را در مردانشان ببيند». «النِساءُ يُحْبِبْنَ اَنْ يَرينَ الرَّجُلَ فِي مِثْلِ ما يُحبُّ الرَّجُل اَنْ يَري فِيهِ النِّساء مِنَ الزِينَةِ»؛ (مكارمالاخلاق، ص80).
از سوي ديگر، زن نبايد با آشكار كردن زينتها و آرايش كردن براي غيرشوهر خود، خويش را در معرض تماشاي ديگران قرار داده و با پوشيدن لباسهاي نامناسب و محرك كه موجب جلب توجه ديگران است از منزل خارج شود. اينگونه حركات موجب بيمهري شوهر رواج فساد در جامعه ميگردد.
خداوند ميفرمايد: «وَ لا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها»؛ نور (24)، آيه 13.؛ «زنان زينتهاي خود را جز آن مقدار كه آشكار است (قُرص صورت و دستها تا مچ) براي ديگران آشكار نكنند». و خطاب به زنان پيامبر كه شامل همگان است ميفرمايد: «وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِيَّةِ الْأُولي»؛ احزاب (33)، آيه 33.؛ «زنان همانند زمان جاهليت قبل از اسلام در بين مردم آشكار نشوند».
در حديث آمده: «زني كه براي غير همسرش آرايش كند، عبادت و نماز او مورد قبول و پذيرش خداي سبحان نيست؛ تا اينكه خود را از آن آلودگي شستشو دهد». «اَيُّما إِمْرَأةِ تَطَيَّبَ لِغَيْرِ زَوْجِها لَمْ يُقْبَلِ اللَّهُ مِنها صَلاةً حَتَّي تَغْتَسِلَ مِنْ طيبِها»؛ (وسائلالشيعه، ج 14، ص 311).
و نيز از نبي اكرمصلي الله عليه وآله نقل شده: «هر زني كه خود را خوشبو كند و از منزل خارج شود، تا زماني كه به خانه برگردد، مشمول لعن و نفرين خواهد بود». «اَيُّ اِمْرَأَةِ تَطَيِّبَ وَ خَرَجَتْ مِنْ بَيْتِها لاهِيَ تُلْعَنْ حَتّي تَرْجَعَ اِلي بَيْتِهَا»؛ (وسائلالشيعه، ج 14، ص 411).
5. خانه داري و تهيه غذا
زن با طبخ غذاهاي مناسب و خوشمزه، حسن همسرداري خود را اعلام نموده و بذر الفت و محبت را در دل مرد ميكارد. در حقيقت يك زن كدبانو با زيركي و ذوق خود در تهيه بهترين غذاها با هزينه كم ميتواند دل همسر و فرزندان را جلب كند و خود را جزء مجاهدين در راه خدا قلمداد نمايد.
امام صادقعليه السلام ميفرمايند: «بهترين زنان شما زني است كه داراي بويي خوش و دست پختي خوب باشد . هنگامي كه خرج ميكند، بجا خرج كند، و هنگامي كه خرج نميكند بجا از خرج كردن خودداري ورزد . چنين زني كارگزاري از كارگزاران خداست و كارگزار خدا نه نااميد ميشود و نه پشيمان» «خَيْرُ نِساءِكُمْ الطَّيِبَةُ الرّيحُ اَلطَّيِبةُ الطَّبيخُ الَّتي اِذا اَنْفَقَتْ بِمَعرُوفٍ وَ اِنْ اَمْسَكَتْ اَمْسَكَتْ بِمَعروُفٍ فَتِلْكَ عامِلٌ مِنْ عُمّالِ اللَّهِ وَ عامِلُ اَللَّهِ لا يَخيبُ وَلا يَنْدِمُ»؛ (كافي، ج 5، ص 326)..
البته در انتخاب نوع غذا نبايد سختگيري كرد و حتي از نظر اخلاقي و تربيتي، بهتر است جانب زن را گرفته و نظر او ترجيح داده شود و به شوهر سفارش ميشود همان غذايي را بخورد كه همسرش بدان ميل دارد. اين امر ميتواند دلگرمي و اميد زن را به ادامه زندگي و ايجاد رابطه عاطفي افزايش دهد.
امام صادقعليه السلام ميفرمايد: «مومن كسي است كه مطابق ميل همسرش غذا ميخورد و منافق كسي است كه خانوادهاش به ميل او غذا ميخورد» «اَلامُؤمِنُ يَأْكُلُ بِشَهْوِةِ اَهْلِهِ وَالْمُنافِقُ يَأْكُلُ اَهْلُهُ بِشَهْوَتَهِ»؛ (كافي، ج 4، ص 12)..
شكي نيست كه انجام كارهاي خانه جزء وظايف شرعي زن به شمار نميآيد. مرد حق ندارد همسرش را به شيردادن، آشپزي و تهيه غذا و مرتب كردن خانه وادار كند، لذا زن اين حق را دارد كه در برابر آن اجرت دريافت كند. ولي از نگاه اخلاقي، خداوند دوست دارد كه زن با كمال ميل و اختيار اين بار را به دوش بگيرد و با جلب رضايت شوهر، محيط امن و آرام همراه با صلح و دوستي فراهم ساخته و از پاداش الهي بهرهمند گردد.
6. سپاسگزاري
بديهي است كه يكي از وظايف شرعي و قانوني مرد در برابر همسرش تأمين مسكن، خوراك و پوشاك است. و اگر ازاين امر تخلف كند زن ميتواند نزد حاكم شرع شكايت نمايد ولي سزاوار است زن بداند شوهرش حاصل دسترنج خود را براي او و فرزندانش به خانه ميآورد و دوست دارد از او سپاسگزاري شود چرا كه او يك بشر عادي است و از قدرداني خوشش ميآيد. هر گاه مرد اسباب و لوازم زندگي را تهيه نمود، شايسته است زن در برابر آن اظهار شادماني كند.
امام صادقعليه السلام ميفرمايد: «بهترين زنان شما آن زني است كه چون به او چيزي داده شود، سپاسگزاري كند و اگر به او چيزي داده نشود راضي باشد.» «خَيْرُ نِساءِكُمْ الَّتِي اِنْ اُعْطيتِ شَكَرَتْ وَ اِنْ مُنِعَتْ رَضِيَتْ»؛ (بحارالانوار، ج 103، ص 235).
و در روايت ديگري ميفرمايد: «هر زني به شوهرش بگويد من از تو هرگز خيري نديدم، (-(ثواب )-)كارش از بين ميرود.» «اَيُّما اِمْرَأَةٍ قالَتْ لِزَوْجِها: ما رَأَيْتُ قَطُّ مِنْ وَجْهِكَ خَيْراً فَقَدْ حَبِطَ عَمُلُها»؛ (وسائلالشيعه، ج 20، ص 162).
7. قناعت
«تقدير المعيشه» و يا برنامهريزي اقتصادي يكي از عوامل ثبات و پايداري بنيان خانواده است. قناعت و كم خرج بودن از ويژگيهاي مثبت يك زن ميباشد و در مقابل، تقاضاي زياد و توقع بالا موجب آزار و رنجش همسر و در صورت عدم توانايي، گاهي انحرافاتي را موجب ميشود.
اگر زنان، مديريت امور خانه را بر محور قناعت و پرهيز از خرجهاي غيرلازم و تشريفاتي و تجملاتي تنظيم كنند و از شوهران خود، توقعات بيجا و خارج از توان مالي نداشته باشند، از بروز تنشهاي بسياري جلوگيري خواهند كرد.
سست شدن پايههاي نهاد خانواده، گاهي در اثر همين مسايل مادي و اقتصادي است و آغاز آن هم چه بسا از امور جزئي و بياهميت است و سر از بحران در ميآورد. از متون ديني بدست ميآيد كه زن نبايد شوهر را به سختي و زحمت بياندازد.
نبي اكرمصلي الله عليه وآله فرمود: «از همه زنان پربركت تر آن است كه خرجش كمتر باشد». «اَعْلَمُ النِّساءِ بَرَكَةً اَقَلِّهِنَّ مَؤُونَةً»؛ (نهجالفصاحه، ح 358).
در روايت ديگري از حضرت آمده: «براي زن جايز نيست كه شوهرش را به بيش از توانايياش مجبور كند.» «لا يَحِلُّ لِلْمَرْأدِ اَنْ تَتَكَلَّفَ زَوْجَها فَوْقَ طاقِتِهِ»؛ (مستدركالوسائل، ج14، ص242).
در زندگي حضرت زهراعليها السلام ميخوانيم كه هيچ گاه در خانه از شوهر خود تقاضايي نكردند و همواره در سختيها و ناملايمات، صبر و بردباري پيشه كردند و هرگز گله و شكايتي نكردند، حتي گاهي غذايي براي خوردن در خانه عليعليه السلام يافت نميشد اما در اين شرايط هم از همسر خود چيزي مطالبه نمود تا مبادا باعث شرمندگي همسرش شود.
لباس، زينت، اثاث خانه، مسكن وسيع و امثال آن خواستههايي است كه معمولاً هر زني به خود اجازه ميدهد كه از همسر خويش درخواست نمايد. اما زهراعليها السلام هرگز همسرش را براي تهيه اين نوع خواستهها به زحمت نينداخت. حتي وقتي حضرت زهراعليها السلام در بستر بيماري بود و عليعليه السلام با دلي پر از عشق و محبت، از او خواست كه اگر خواستهاي دارد ابراز كند، زهراعليها السلام از بيان تقاضاي خود امتناع ميكرد. ر.ك: بحارالانوار، ج 43، ص 113، به نقل از: جلوههاي رفتاري حضرت زهرا(س)، ص 63.
8. آمادگي جنسي
بديهي است، مهرورزي و رابطه جنسي ميان زن و شوهر يكي از عوامل نشاط و استحكام بنيان خانواده است. همچنين تحليل در آمارها نشان ميدهد كه بيشترين عامل افزايش طلاق در ميان خانوادهها رعايت نكردن قناعت و مهارت ابراز محبت است. زن در خلوت خود با همسرش بايد با ظرافتهاي خاص، آمادگي جنسي خود را نشان دهد. از اين رو در اسلام پيش قدمي زن در مسايل جنسي را امري مستحب برشمرده شده است. به طوري كه براي زن، علاوه بر آثار دنيوي، پاداش اخروي نيز در بردارد و علاوه بر يك رفتار و هنجار نيك، به عنوان يك عمل ديني و حكم شرعي مورد تأكيد قرار گرفته است.
پيامبرصلي الله عليه وآله در بيان ضرورت اعلام آمادگي جنسي زن ميفرمايد: بر زن لازم است كه از خوشبوترين عطرها استفاده كند و زيباترين لباسها را بپوشد و خود را به نيكوترين وجه بيارايد و بامدادان و شامگاهان خود را بر شوهر عرضه كند و اعلام آمادگي نمايد. «وَ عَلَيْها اَنْ تَتَطيَّبَ بِأَطْيَبِ طيبِها وَ تَلْبِسَ اَحْسَنَ ثِيابِها وَ تَزَيَنَ بِاَحْسَنِ زِينَتِها وَ تَعْرِضَ نَفْسَها عَلَيْهِ غُدُوةً و عَشيّةً و...»؛ (وسائلالشيعه، ج 14، ص 211). از حقوق مردان بر همسرانشان است كه زن خود را همواره در حوزه مسائل جنسي آماده نشان دهد مگر در مواردي كه دين از آن بازداشته است. البته در همان مواردي كه آميزش ممنوع است ميتوانند نسبت به يكديگر به روشهاي مختلف ابراز محبت كنند و از يكديگر لذت ببرند. به گونهاي كه مرد احساس كمبود نكند. در بسياري از روايات بر اين نكته تأكيد شده كه زن بايست همواره در حالت آماده باش دايم جنسي باشد.
در روايت است، زني از پيامبرصلي الله عليه وآله درباره حقوق شوهر پرسيد: آن حضرت فرمود: «بر زن است كه خود را از شوهرش باز ندارد و بگذارد تا وي از او كام بگيرد حتي اگر بر روي كوهان شتر باشد». «وَلا تَمْنَعُهُ نَفْسُها وَ اِنْ كانَتْ عَلَي ظَهْرِ قَتَبٍ»، (الكافي، ج 5، ص 507).
اينگونه آمادگي زن، شوهر را از هرگونه ارضاي غريزه جنسي در بيرون از خانه و خانواده دور نگه ميدارد و كانون گرم خانواده بيش از پيش تداوم پيدا ميكند.
تأكيد آيات و روايات بر خودنمايي و آراستگي زنان براي شوهران از اين روست كه مردان با مشاهده و ديدن، عواطف و احساسات جنسيشان برانگيخته شود. از اين رو زن موظف است خود را در حالت آماده باش قرار دهد تا شوهر وي به زني ديگر گرايش نيابد. اگر اين تمايلات جنسي در خانه و به شكل صحيح و محبت آميز تأمين نشود به اشكال مختلف در جامعه خود را نشان ميدهد و فساد و تباهي اجتماعي را به دنبال خواهد داشت.اسک دینمطالب مرتبط:حقوق جنسى زن و شوهر در اسلامخصوصیات یک زن ایده آل را از نظر اسلام40 حديث جالب در حقوق متقابل زن و شوهر
سه شنبه 11 آذر 1393
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 104]
صفحات پیشنهادی
دانشجویان از نظر اخلاقی و علمی در سطح بالایی قرار گیرند
پنجشنبه ۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵ ۳۴ آیت الله ناصرمکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید با تاکید بر اینکه باید به موقعیت دانشگاهها توجه کرد گفت دشمنان تلاش میکنند تا با نفوذ در دانشگاهها به کشور آسیب برسانند و جامعه را دچار مشکل کنند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم اینهدف از ساخت بزرگترین مرکز اسلامی توسط عربستان چیست؟
به نظر شما هدف از ساخت بزرگترین مرکز اسلامی توسط عربستان چیست شکست تفکر طالبانیسم پس از بقدرت رسیدن آنها در افغانستان و دست و پا زدن های داعش در کشور سوریه عراق و لبنان برای درس گرفتن سرمایه گزاران این گروه ها کافی بود تا به فکر نسخه ی جدید و شاید تعدیل نسخه طالبان و داعش بیفتپیشرفت! یا پس رفت؟/ نقد الگوی غربی از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی -
پیشرفت یا پس رفت نقد الگوی غربی از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی رهبر انقلاب مبتنی بر سنت و وعده الهی فرجامی جز هلاکت و نابودی بری غرب و ملل غربی نمیبینند این یک قاعده حتمی است که بنیان جامعه بر پایه فساد جنایت خودسری و شهوتپرستی محصولی جز ویرانی نخواهد داشت دنياى متمدنشست علمی بررسی فقهی زيارت از منظر مذاهب اسلامی -
در آستانه اربعين حسينی برگزار میشود نشست علمی بررسی فقهی زيارت از منظر مذاهب اسلامی شناسه خبر 2432664 تاریخ مخابره یکشنبه ۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱ ۴۹ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها پژوهشكده حج وزيارت و مركز فقهي ائمه اطهار در نشستي مشترك با حضور چند تن از محققان و نويسندگان برجدانشگاه آزاد، باید از نظر علمی و اخلاقی الگو باشد
پنجشنبه ۶ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱ ۳۴ آیتالله صافیگلپایگانی گفت دانشگاه آزاد اسلامی باید از نظر علمی و اخلاقی الگو و نمونه برای دیگران باشد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا این مرجع تقلید در دیدار رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و معاونانش اظهار کرد فلسفه اصلی و اولیبررسی اخلاق نظامی و جنگی از منظر فقه شیعه اخلاق جنگ در اسلام
بررسی اخلاق نظامی و جنگی از منظر فقه شیعهاخلاق جنگ در اسلاممعیار روابط در اسلام قسط و عدل است در عین حال که در سورهی ممتحنه خداوند رابطه با کافران را امضا کرده در سورهی انفال و توبه رابطه با مستکبران را امضا نکرده است چون زندگی مسالمت آمیز با کافر ممکن است زیرا وی گرچه اآداب سخنگفتن با دیگران از نظر اسلام
چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷ ۲۱ در گفتوگوها مذاکرات و نشستهای طولانیمدت سخنان زیادی رد و بدل میشود که این گفتارها و گفتوگوها باید تحت ضابطهها و معیارهایی باشد تا آثار اجتماعی اقتصادی فرهنگی و خانوادگی مثبتی به جای گذارد به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان اکرسی نظریهپردازی اسلام و نظریههای روابط بینالملل برگزار میشود -
در دانشگاه علامه طباطبائی کرسی نظریهپردازی اسلام و نظریههای روابط بینالملل برگزار میشود شناسه خبر 2432144 تاریخ مخابره شنبه ۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸ ۱۶ دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها کرسی نظریه پردازی اسلام و روابط بین الملل یکشنبه 9 آذرماه با حضور کارشناسان در دانشگاه علامهدانشگاه آزاد اسلامی، باید از نظر علمی و اخلاقی الگو باشد
آیت الله صافی گلپایگانی دانشگاه آزاد اسلامی باید از نظر علمی و اخلاقی الگو باشد قم - ایرنا- آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید گفت فلسفه اصلی و اولی دانشگاه آزاد اسلامی این بود که از نظر علمی و اخلاقی نسبت به سایر دانشگاه ها سرآمد باشد و بتواند خلا علمی و مذهبی کهدانشگاه آزاد اسلامی باید از نظر علمی و اخلاقی الگو باشد -
آیت الله صافی گلپایگانی دانشگاه آزاد اسلامی باید از نظر علمی و اخلاقی الگو باشد شناسهی خبر 2431170 تاریخ مخابره پنجشنبه ۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹ ۰۲ استانها > قم قم - خبرگزاری مهر یکی از مراجع تقلید شیعیان تأکید کرد دانشگاه آزاد اسلامی باید از نظر علمی و اخلاقی الگو و نمونه برای دگسترش اسلام در ژاپن -
گسترش اسلام در ژاپن شناسهٔ خبر 2433401 دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰ ۰۷ دین و اندیشه > اسلام در جهان میزان آگاهی جامعه ژاپن از مبانی دین اسلام در حال افزایش است و تعداد مساجد و رستورانهای عرضه کننده غذاهای حلال در سالهای اخیر رشد چشمگیری داشته است به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پصورت اعمال و مناسك حج از ديدگاه مذاهب اسلامی بررسی شد -
در فصلنامه میقات حج صورت اعمال و مناسك حج از ديدگاه مذاهب اسلامی بررسی شد شماره ۸۷ و ۸۸ فصلنامه فرهنگی اجتماعی سیاسی و تاریخی میقات حج از سوی حوزه نمایندگی ولیفقیه در امور حج و زیارت منتشر شد به گزارش خبرگزاری مهر هشتاد و هفتمین و هشتاد و هشتمین شماره فصلنامه فرهنگی اجتماعرئیس شورای اسلامی استان قم مطرح کرد تبادل نظر روسای شوراهای اسلامی سراسر کشور در چهارمین همایش ادواری
رئیس شورای اسلامی استان قم مطرح کردتبادل نظر روسای شوراهای اسلامی سراسر کشور در چهارمین همایش ادواریرئیس شورای اسلامی استان قم با اشاره به برگزاری چهارمین همایش ادواری شوراهای اسلامی استانهای سراسر کشور گفت هدف از برگزاری این اجلاس بررسی و طرح مسائلی است که به صورت مبتلابه در اديدار رئيس دانشگاه اديانومذاهباسلامی با هيأت رئيسه مجلسالعلمای اندونزی -
گزارش ديدار رئيس دانشگاه اديانومذاهباسلامی با هيأت رئيسه مجلسالعلمای اندونزی رايزن فرهنگی جمهوری اسلامی ايران در كشور اندونزی به همراه رئيس دانشگاه اديان و مذاهب اسلامی و رییس پژوهشگاه مجمع تقریب مذاهب با هيئت رئيسه مجلس العلمای اندونزی ديدار و گفتگو كردند به گزارش خبرگزاریکتاب «شيعه در اسلام» به زبان ايتاليایی منتشر شد -
توسط رایزنی فرهنگی ایران در رم کتاب شيعه در اسلام به زبان ايتاليایی منتشر شد شناسه خبر 2432011 تاریخ مخابره یکشنبه ۹ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹ ۴۶ دین و اندیشه > اسلام در جهان ترجمه جدید كتاب شيعه در اسلام مكاتبات علامه طباطبائی با پروفسور هانری كربن با مشاركت مجمع جهانی اهل البيرشد 5 برابری دانش آموزان تحت پوشش مدارس تعلیمات اسلامی
یازرلو در گفتگو با باشگاه خبرنگاران خبر داد رشد 5 برابری دانش آموزان تحت پوشش مدارس تعلیمات اسلامی مدیر عامل جامعه تعلیمات اسلامی از رشد 5 برابری دانش آموزان تحت پوشش مدارس تعلیمات اسلامی نسبت به سال گذشته خبر داد به گزارشخبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران زکریا یازرلو مدیر عاملهستیشناسی محور اصلی فلسفه اسلامی است -
قاسم اخوان نبوی هستیشناسی محور اصلی فلسفه اسلامی است فلسفه علم به احکام وجود است از آن جهت که وجود دارند نه از آن جهت که شکل خاصی دارند هر علمی مبحث خاص خود را دارد و از شکل خاصی از وجود بحث میكند اما فلسفه اینگونه نیست و شکل موجود برایش اهمیتی ندارد بلکه درخصوص خود وجود ب-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها