محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826348118
فهم زبان قرآن بر محور سوره ها منتشر شد -
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
فهم زبان قرآن بر محور سوره ها منتشر شد
شناسهی خبر: 2428353 تاریخ مخابره: جمعه ۷ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۷
دین و اندیشه > قرآن و متون دینی
مجموعه آموزش ترجمه و مفاهیم قرآن کریم بر محور سوره ها«فهم زبان قرآن» بر محور سوره ها، درسنامه ترجمه و مفاهیم قرآن جلد اول توسط گروه تدوین متون درسی آموزش ترجمه و مفاهیم قرآن کریم از سوی انتشارات منشور وحی منتشر شده است. به گزارش خبرگزاری مهر، در مقدمه این اثر آمده است:«انا انزلناه قرآنا عربیا لعلکم تعقلون: همانا ما آن را قرآنی عربی نازل کردیم، باشد تا بیندیشید.»خدای را سپاسگزاریم که حرکت قرآنی خویش را با نام زیبای او «الله» و وصل دلربایش «الرحمن» و «الرحیم» آغاز میکنیم و از عمق جان او را میستاییم که با رحمت فراگیر و جهان گسترش، نور بیمثال قرآن را بر ما تاباند. «الرحمن علم القرءان»هزاران شکر و سپاس که خداوند ما را بر سر سفره بیکران کلامی نشاند که فضل و شرافتش بر سایر کلام برتری دارد همچون برتری خود بر خلقش که رسولش فرمود: «فضل القرآن علی سائر الکلام کفضل الله علی خلقه» و ریسمان هدایتش در هر زمانی که به محضرش درآیی به دست اعجاز تو وصل است و مستقیم تا قلب خواننده میتابد که رسول گرامیاش فرمود: «حبل ممدود من السماء الی الارض طرف بید الله»از خداوند منان خواستاریم که پرده از سیمای دلربای کلامش بردارد و ما را در بوستان سورههایش چنان راهنمایی کند که در این گامهای نخست، با ترجمهای هر چند ساده و روان، با زبان قرآن آشنا شویم و بتوانیم واژههای معرفت را بر صفحه دل شرح دهیم و آنگاه میوههای بهشتی واژگانش را با دست طهارت برچینیم و برای ادامه مسیر در فهم کلامش، توشه خویش سازیم؛ توشهای که نه فقط در کارگاه سورهها بلکه در کارگاه هستی و میدان زندگی نیز دستمان را به شاخساران قرآن برساند.درود و سلام بیاندازه خود را بر وجود یگانه مرد عالم خلقت، حضرت محمد (ص) که قلب و سینه فراخش ظرف تجلی والاترین اشراق خدا یعنی «قرآن» قرار گرفت و سلام و صلوات بر اهل بیت (ع) او که انوار خانه وحی را بر دلها تاباندند و مسیر قرآن را در هر زمانی برای خلق روشن نمودند و سلام بر آخرین ذخیره الهی «بقیه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف» که قلب تپنده قرآن است و دوری ما از ساحت نورانیاش، محصول دوری نور قرآن از سینههای ماست.ضرورت فهم زبان قرآنقرآن کریم، کتاب هدایت همه انسانها در همه زمانهاست و پهنه زمین و گستره زمان، حوزه نورافشانی خورشید هماره تابان قرآن کریم است. نور هدایت قرآن تا آنجا که مرز بشریت است میتابد: «و ما هی الا ذکری للبشر» «و ما هو الا ذکر للعلمین» و به عصر یا اقلیم و نژاد ویژهای اختصاص ندارد.تمسک و چنگ زدن به دامان این رکن بزرگ در کنار تمسک به اهل بیت پیامبر (ع) شرط اصیل پایداری بر هدایت و دور ماندن از ضلالت و گمراهی و ضامن اصلی حرکت جامعه اسلامی در مسیر سعادت است.اما به راستی چگونه میتوان آنگونه که باید حق این نعمت بیمانند الهی را به جا آورد و سرچشمههای زلال هدایت آن را در زندگی فردی و اجتماعی جاری ساخت؟ آیا میتوان به سادگی از کنار این منبع عظیم معرفت عبور کرد و تنها با ادای احترام ظاهری حرمت آن را حفظ کرد؟چگونه میتوان از شرمندگی شکوائیه پیامبر (ص) درآمد که به پروردگار خویش، از ما چنین گلایهای نکند: «یرب ان قومی اتخذوا هذا القرآن مهجورا».آری! باید با تمام توان و بدون هدر دادن زمان، دست در ریسمان هدایت قرآن دراندازیم و آن را محکم به چنگ گیریم و زندگی قرآنی را به معنای واقعی مقصد اعلای خود قرار دهیم.میدانیم که توسعه فرهنگ والای قرآنی مثلثی سه ضلعی است: معرفت قرآنی، ایمان قرآنی و رفتار قرآنی و بدیهی است که گسترش معرفت و شناخت قرآن، نقش بنیادین برای دو ضلع دیگر دارد.بیشک، معرفت قرآنی ـ که زمینهساز انس با قرآن و شکل دهنده ایمان و رفتار قرآنی است ـ از توانایی روخوانی و روانخوانی قرآن آغاز میشود و توقف در این مرحله، انسان را به منزل مقصود نمیرساند و باید گامهای دیگری برداشت تا به آستانه تدبیر در قرآن کریم رسید؛ رویکرد مهمی که قرآن همگان را به سوی آن فرامیخواند تا جایی که یکی از اهداف نزول قرآن کریم را تدبر در آیات آن معرفی میکند:«کتب انزلنه الیک مبرک لیدبرواء ایتهء ولیتذکر اولوا الالبب»قرآن کتابی است پر از خیر و برکت که ما آن را بر تو نازل کردیم، تا همگان در آیات آن تدبر کنند و صاحبان خرد تذکر بپذیرند.برای دستیابی به توسعه فرهنگ قرآنی، نخستین و زمینهسازترین قدم، فهم واژگان و عبارتها و در یک کلام، فهم زبان قرآن و ارتباط با آن است.انواع ارتباط با متن قرآنارتباط با متن قرآن کریم و فهم آن به دو صورت قابل تصور است:برخی برای فهم آیات قرآن، به خواندن ترجمه آن بسنده میکنند و برخی به دنبال راهی هستند تا قدرت تطبیق ترجمه بر متن آیات را داشته باشند. آیا تاکنون به تفاوت این دو گروه اندیشیدهاید؟ گروه نخست، با مطالعه یا شنیدن ترجمه آیات و سورهها به مفهوم آن منتقل میشوند و در حد خود آن را درمییابند، اما گروه دوم، از پل ترجمه عبور میکنند و به منطقه ارتباط مستقیم با آیات مبین قرآن راه مییابند. اما انتقال به مفهوم آیات و سورهها در گروه نخست دو نقص اساسی دارد:اول: کاملا ناخودآگاه است؛ یعنی ارتباط شخص را با متن قرآن ـ که اصل اعجاز و متن هدایت است ـ برقرار نمیسازد و ترجمه حجابی بین او و قرآن است و نمیتواند مانند یک پل او را به مقصد منتقل کند و اگر ذیل آیهای معنای متفاوت با آن را بشنود، هیچ گونه عکسالعملی نخواهد داشت و تنها از پس پرده ترجمه، آیات وحی الهی را میخواند و میفهمد؛ ولی از روبرو شدن با متن نورانی آیات کم بهره است.دوم: این فهم، محدود و منحصر به همان آیه یا سورهای است که ترجمهاش بیان شده و توانایی ترجمه و دریافت مفاهیم را در مخاطب ایجاد نمیکند و او در موارد دیگر، هنوز در نقطه صفر قرار دارد. هیچ ترجمهای توان ارائه تمامی لطایف و نکات ظریف متن قرآن و انتقال تمامی تاثیر موجود در آن را ندارند. شخصی که به صورت مستقیم با زبان قرآن در ارتباط است، توانایی فهم و درک بسیاری از این نکات را پیدا میکند.جدای از نواقص موجود، در ارتباط غیرمستقیم هر فرد با قرآن کریم، میدانیم که:عمومیسازی فرهنگ قرآن ـ که افق اصلی یک جامعه اسلامی است ـ با استفاده از ترجمه صِرف ایجاد نمیشود و روح و جان مخاطب را به اندازه کافی با آیات و سورههای قرآن نمیآمیزد.«طرح فهم زبان قرآن بر محور سورهها» برآن است که در روندی کاملا آموزشی و با سیری مشخص، مهارت انتقال خودآگاه به ترجمه و مفهوم واژگان آیات قرآن کریم را ایجاد کند.ویژگیهای کتاب حاضرطرح پیشروی شما، علاوه بر نوآوری در روشهای آموزشی، هدف ایجاد مهارت انتقال خودآگاه به ترجمه و مفهوم واژگان را با چهار ویژگی اساسی همراه ساخته است که توجه و دریافت این چهار خصوصیت، خود درس اولی است که باید آن را آموخت.ویژگی اول: حرکت بر محور سورهسوره در لغت از «سور البلد» گرفته شده و آن به معنای «دیوار بزرگ و سد مستحکمی است که محدوده شهر را مشخص کرده و به آن احاطه دارد».و در بیان قرآن کریم، سوره «حیطه مشخصی از قرآن کریم» است که مجموعهای از آیات را در خود جای داده و حریمی درباره آن کشید و آن را از سورههای دیگر متمایز کرده است.خداوند متعال در قرآن کریم این محدودهها را با آیه شریفه «بسم الله الرحمن الرحیم» مشخص کرده و آن را ملاک تقسیم سورهها قرار داده است.تعداد آیات هر سوره، نظم و ترتیب مخصوص آن و چینشی که در آن وجود دارد، همه از طرف خداوند متعال بوده و در قرآن کریم روی سوره ادعای اعجاز شده است؛ مجموعهای که بر از آوردن همانند آن عاجز است:«و ان کنتم فی ریب مما نزلنا علی عبدنا فاتوا بسوره من مثله ء»و اگر در آنچه بر بنده خویش نازل کردهایم در تردید هستید، سورهای همانند آن بیاورید.«ام یقولون افترئه قل فاتوا بسوره مثلهء»؛ میگویند که آن را به دروغ به خدا نسبت میدهد، بگو: اگر راست میگویید، جز خدا هر کس را که میتوانید به یاری بخوانید و سورهای همانند آن بیاورید.«ام یقولون افترئه قل فاتوا بعشر سور مثلهء»؛یا آنکه میگویند از خود میبافد و به دروغ به خدا نسبتش میدهد. بگو: اگر راست میگویید، جز خدا هر کس را که میتوانید به یاری بطلبید و ده سوره مانند آن بیاورید.بنابراین، چارچوب یک سوره، بهترین و مناسبترین بستر برای آموزش قرآن است و تنها در این صورت است که در امر آموزش، از ظرفیت عظیم و اعجازین قرآن بهرهمند خواهیم بود و در یک مجموعه الهی واقع میشویم که تالیف و گردآوری آن بشری نیست و کار مستقیم خداست.میدانیم که یکی از ارکان مهم فهم زبان قرآن، آشنایی با مفهوم واژگان و لغات قرآن است. بررسی هماهنگ یک سوره و حرکت در فضا و چارچوب هدایتی آن علاوه بر اینکه به فهم بهتر و جذابتر واژگان کمک میکند، در ماندگاری و تداعی آن نیز نقش بسیار مهمی دارد؛ زیرا رسیدن به آموزش صحیح مفهوم واژگان، تنها از طریق حفظ جدول معانی، شاید در کوتاه مدت نتیجه دهد؛ اما با اندک فاصلهای از خاطر میرود و ماندگاری لازم را ندارد.اما کسی که در کوچه پس کوچههای نظم الهی سورهها قدم برداشته و تعلیماتی را در فضای سوره بر ذهن نگاشته است، هر بار که به آن فضای خاطرهانگیز سفر میکند، خاطراتش زنده میشود و آنچه آموخته برایش تداعی میگردد.ویژگی دوم: از ناس تا محمد (ص)انتخاب این سیر برای مأنوس شدن با فضای سورهها در ابتدای مسیر آموزش ترجمه و مفاهیم، مزایا و جهات حسن فراوانی از نظر آموزشی و اصول یاددهی متن دارد؛ از جمله:1.جامعیت: سورههای ناس تا محمد (ص)، مبین محکمات اعتقادی، مبانی اخلاقی و اصول رفتاری، در ابعاد فردی و اجتماعی هستند و در مسیر تکامل شخصیت انسانی نقشی زیربنایی دارند. انتخاب این سورهها و مطالب آموزشی و پرورشی متناسب با آنها، به برقراری ارتباطی روشمند با متن قرآن کریم کمک میکند و در درک بهتر قرآنآموز از هویت خویش و نگرش مثبت او به جهان هستی، تاثیر بسزایی دارد؛ چرا که این سورهها، مبانی زندگی و بندگی آگاهانه و عاشقانه را در معرض فهم و استفاده قرآنآموز قرار میدهد و همین امر سبب سودمندی هر چه بیشتر آن برای همگان است.2.سهولت آموزش: سورههای ناس تا محمد(ص) نسبت به سایر سورههای قرآن کریم، کوتاهتر و از قابلیت یاددهی و یادگیری بیشتری برخوردار هستند؛ زیرا فراگیر میتواند تمام سوره را به صورت یکجا در نظر داشته باشد و همین امر به اصل تداعی در ذهن او کمک میکند.3.رعایت سیر آموزش آسان به سخت: انتخاب سورههای ناس تا محمد(ص) موجب میگردد که فراگیر در روندی منطقی و تدریجی از آسان به سخت با آموزش روبرو شود.4.انتقال حس شروع و اتمام و حرکت: به علت کوتاهی و تراکم بالای سورهها در این محدوده.5.جذابیت محتوا و علاقه فراگیران: سورههای ناس تا محمد(ص) کوتاه تا متوسط و با آهنگی وزین و پرطنین، زیبایی محسوستری از کلام پروردگار را به نمایش گذاشتهاند و همین امر، زمینه جذابیت متن و علاقه هر چه بیشتر قرآنآموزان را فراهم میآورد. همچنین کوتاه بودن این سورهها سبب شده است که دوره آموزش ترجمه و مفاهیم، شامل تعداد زیادی از سورههای قرآن کریم باشد که این وضعیت، در ایجاد علاقه در قرآنآموزان تاثیر بسزایی دارد. تجربیات حاصل از اجرای طرحهای آموزش عمومی در مراکز حوزوی، دانشگاهی و قرآنی نشان میدهد که محتوای ارائه شده، مورد علاقه فراگیران بوده و اهداف یاد شده را نیز تامین میکند.6.شمول بر اکثر قریب به اتفاق واژههای پرکاربرد قرآن کریم: در عین تراکم بالای واژگان کم کاربرد در این محدوده (بیش از 85 درصد واژگان قرآن اعم از پرکاربرد و کم کاربرد را دربر میگیرد؛ 3430 کلمه بدون تکرار).7.انس نسبی اکثر مردم با این سورهها: که خود سرمایه خوبی برای آموزش به حساب میآید.جدای از تمامی این نقاط مثبت که در جای خود برای اساتید شرح داده شده است، آموزش عمومی قرآن کریم بر اساس آن محدوده، مستند به سیره پیامبر اکرم(ص) است. چنان که در روایات متعددی که حاکی از سیره ایشان است، تشویق عموم مردم به قرائت و فراگیری سورههای این محدوده وجود دارد.ویژگی سوم: پرداخت منسجم به بحثهای لازم «زبان قرآن»بدیهی است که برای فهم کلام هر متکلمی، نخست باید زبان او را دانست و در غیر این صورت، انتظار فهم کلام او، انتظاری بیجا و غیرمعقول است.اصل زبان قرآن کریم، زبان «فطرت» است که فرهنگ عمومی و مشترک همه انسانها بوده و هر انسانی به آن آشنا و از آن بهرهمند است.اما این سخن به آن معنا نیست که این کتاب آسمانی، در چهره نازل خود لباس زبان خاصی را بر تن نکرده باشد؛ زیرا روشن است که معارف قرآن کریم در چهره لغت و ادبیات عرب بر انسانها نمودار شده است و غیر عربزبانان، پیش از فراگیری زبان و ادبیات عربی با لغت قرآن کریم ناآشنایند.«انا انزلنه قرءنا عربیا لعلکم تعقلون»؛ما قرآن را به زبان عربی بر شما فرو فرستادیم، باشد که در آن تعلق کنید.از همین روست که امام صادق(ع) همگان را به فراگیری این زبان دعوت میکنند:«تعلموا العربیه فانها کلا الله الذی یکل به خلقه» فراگیرید زبان عربی را؛ زیرا زبانی است که خدا به وسیله آن با خلق خویش سخن گفته است.بنابراین برای شما که راه ارتباط مستقیم با متن قرآن، را انتخاب نمودهاید، فهم و یادگیری زبان عربی ـ که «زبان قرآن» است ـ بسیار موثر و مفید خواهد بود.یادگیری این زبان، گذشته از تاثیر مهمی که در فهم متن قرآن دارد، آثار مثبت دیگری نیز در پی خواهد داشت؛ از جمله:ـ درک معانی والای روایات، دعاها و مناجاتهای ائمه هدی(ع)؛ـ ایجاد پیوند میان آحاد ملت اسلامی با یکدیگر که زبان اکثرشان عربی است؛ـ فهم بهتر و جامعتر از زبان فارسی که زبان مادری ماست؛ زیرا این زبان با زبان فارسی پیوند خورده و بسیاری از کلمات رایج در زبان فارسی ریشه عربی دارد و در بسیاری از متون ادبی فارسی عبارتهای عربی فراوان به کار رفته است.ضرورت حرکتی جامع و منسجمآموزش ترجمه و مفاهیم قرآن کریم در سالهای اخیر، مورد توجه محققان و اساتید فن قرار گرفته و زحمتهای ارزشمندی در این زمینه کشیده شده است.در این میان، اصل لزوم پرداختن به آموزش قواعد زبان عربی در کنار آموزش لغات پرکاربرد، تقریبا بین محققانی که اخیرا در این زمینه زحمت کشیدهاند مورد توافق است؛ اما کیفیت و کمیت این مساله متفاوت است.در بعضی موارد، عدم ورود نظاممند و پرهیز از طرح قواعدی که کاربرد کمتری دارد، باعث ایجاد تشتت و پراکندگی در این باره شد و در نتیجه برای قرآنآموز دریافت درست و هماهنگ از زبان عربی و ساختار زبان قرآن ایجاد نمیشود.مجموعه حاضر، در بخش زبان قرآن به دنبال ورودی منسجم در بحثها و ارائه نظاممند و هماهنگ آن است تا فراگیران، جایگاه هر قاعدهای را به خوبی تصور کنند و فهم جامعی از زبان قرآن داشته باشند.طراحی کار در این قالب با رعایت اصول زیر همراه شده است:رعایت سطح: در نظر گرفتن سطح مخاطبان و سهولت در آموزش قواعد و ایجاد ترتیب بین مباحث بر اساس منطق آموزشی (ابتدا مباحث صرف و بعد مباحث نحو و بعد از آن مباحث لازم بلاغی).رعایت تناسب: هر قاعدهای که در جای خود مطرح میشود، به مقدار نیاز شرح و بسط داده می شود و در صورت کم کاربرد بودن قاعده به مقدار لازم اکتفا می گردد.رعایت اصل تطبیق: قواعد مطرح شده در بخش زبان قرآن، در متن کار (یعنی سوره های ناس تا محمد(ص)) توسط خود فراگیران تطبیق داده می شود و با این کار، شیرینی فهم زبان قرآن در کام شان تثبیت می گردد.ویژگی چهارم: اهتمام به حفظ سورههایکی از عوامل مهم در آسان سازی ارتباط با متن سوره و برقراری انس با محتوای هدایتی آن، مساله حفظ است. در فرهنگ قرآن و سیره معصومان(ع) انس با قرآن از طریق حفظ آیات گهربار آن از فضیلت و ارزشمندی والایی برخوردار است. با بررسی بیانات نورانی این بزرگواران درمی یابیم که ایشان درصدد ترغیب و هدایت جامعه اسلامی به انس با قرآن از طریق حفظ آن بوده اند. در این بخش فقط به بیان چند روایت از رسول گرامی اسلام(ع) بسنده می کنیم: توصیه به حفظ قرآنپیامبر گرامی(ص): «قرآن را بخوانید و آن را به خاطر بسپارید؛ چراکه خداوند قلبی که قرآن را در خود جای داده است، عذاب نمی کند». ترغیب به حفظ قرآنپاداش اخروی: پیامبر اکرم(ص): «درجات بهشت به تعداد آیات قرآن است چون صاحب قرآن وارد بهشت شود به او گفته می شود، بخوان و بالا برو که هر آیه ای را درجه ای است پس ]در آن روز[ برتر از درجه حافظ قرآن درجه ای نیست».امتیاز اجتماعی: پیامبر اکرم(ص): «شریف ترین مردم امت من، حاملان قرآن و شب زنده داراناند».پیامبر اکرم(ص): «حامل قرآن، پرچم دار اسلام است، هر کس او را گرامی بدارد، خداوند را گرامی می دارد و هر کس به او اهانت کند، از رحمت خدا دور خواهد بود».یکی از چیزهایی که می تواند تدبر در قرآن را به ما ارزانی بدارد، حفظ قرآن است. ما حافظ قرآن کم داریم. من قبلا گفتم که در کشور ما حداقل باید یک میلیون نفر ما داریم- اما حالا چون دوستان الحمدالله یک مقدماتی فراهم کرده اند، کارهایی را مشغول شده اند و دارند برنامه هایی را فراهم می کنند برای اینکه انشاءالله حفظ راه بیفتد، ما هم امیدمان بیشتر شده و به جای یک میلیون، می گوییم انشاءالله ما باید 10 میلیون نفر حافظ قرآن داشته باشیم.آنجایی که شما قرآن را تکرار می کنید، حافظید و می خوانید، فرصت تدبر و تعمق در آیات قرآن برای شما پیدا می شود.دروس و تمرین های این مجموعه به گونه ای طراحی شده است که ذهن و دل قرآن آموز را با محتوای سوره مانوس می کند و او را با عبارات سوره همراه می سازد و این فرایند با اندک توجهی به تثبیت حفظ منتهی خواهد شد. علاوه بر این، تمرین هایی پس از هر هشت درس برای تثبیت حفظ ارائه شده است.اهداف علمی و کاربردی مجموعه حاضربر اساس ویژگی های مطرح شده (یعنی حرکت بر محور سوره در سیر از ناس تا محمد(ص) در کنار پرداخت منسجم به بحث های لازم زبان قرآن) مجموعه حاضر، با طراحی هدفمند برای رسیدن به اهداف ذیل تهیه شده است:آموزش تمامی واژگان قرآن کریم اعم از پرکاربرد و کم کاربرد که بیش از 85 درصد آن در محدوده ناس تا محمد(ص) به کار رفته و مابقی در دروس پایانی این مجموعه آموزش داده می شود.آموزش قواعد صرف و نحو در حد مقدماتی، در کنار آشنایی با قواعد تجزیه و ترکیب و پاره ای از مباحث کلیدی دوره متوسطه صرف و نحو و برخی نکات کلیدی علوم بلاغی.آموزش قواعد و نکات ترجمه ای قرآن کریم به صورت کاربردی.ایجاد مهارت تطبیق قواعد زبان قرآن جهت فهم و ترجمه آیات.آشنایی اجمالی با بیش از نصف سوره های قرآن کریم (68 سوره)، این آشنایی و قالب طراحی شده برای آن، مدخل بسیار مناسبی برای ورود به مباحث «تدبر در قرآن» و «تفسیر قرآن» است.آشنایی با شرح و توضیح ریشه ای معنای حدود سیصد واژه کلیدی قرآن.این مجموعه در قالب 192 درس طراحی گردیده که اجرای هر درس در دو قالب امکان پذیر است، یک ساعت آموزشی برای سطح متوسطه (45 دقیقه) یا دو ساعت آموزشی برای سطح مقدماتی (دو جلسه 45 دقیقه ای).64 درس: سوره های ناس تا نبا (جزء 30) به همراه آموزش کامل صرف مقدماتی.64 درس: سوره های مرسلات تا ملک (جزء 28 و 29) به همراه آموزش کامل نحو مقدماتی.64 درس: سوره های جدید تا محمد(ص) و سایر واژگان قرآن به همراه گزیده ای از مباحث صرف و نحو متوسطه و علوم بلاغی.در سایه سار بنای رفیع سوره ها، فضای مناسبی برای آموزش ترجمه و مفاهیم قرآن طراحی شده است به طوری که:قرآن آموزان پس از گذراندن این مجموعه، با تمام واژگان قرآنی آشنا می شوند و مهارت فهم ترجمه آیات قرآن کریم را بر اساس قواعد زبان قرآن و اصول ادبیات عرب به دست می آورند.
جمعه ۷ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۷
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 155]
صفحات پیشنهادی
داعش همانند خوارج با جهل و کجفهمی قرآن سرنیزه کردهاست -
مهدی فرمانیان داعش همانند خوارج با جهل و کجفهمی قرآن سرنیزه کردهاست رئیس دانشکده مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب با بیان اینکه عدهای با نفهمی و جهل و با کجفهمیشان قرآن سرنیزه کرده اند و قرآنهای ناطق را به حاشیه می برند گفت آنها با این کار آمریکا را به عنوان کسی که میخگفتار منتشر نشده از مختار علیزاده/۶ تفسیر قرآن، آشکار شدن زبان آیات است/ فردید، حکمت را غیر فلسفه میدانست
گفتار منتشر نشده از مختار علیزاده ۶تفسیر قرآن آشکار شدن زبان آیات است فردید حکمت را غیر فلسفه میدانستزندهیاد مختار علیزاده معتقد بود تفسیر قرآن به معنای آشکار کردن زبان قرآن است آنچه را ما نفهمیدیم مفسر سعی میکند زبان آن کلمه و جمله را از پنهانی به روشنی بیان کند به گزارفهم زبان قرآن- ۴ زنی که هیزمکش جهنم است
فهم زبان قرآن- ۴زنی که هیزمکش جهنم استام جمیل زنی بود که با زحمت فراوان از بیابان خار جمع میکرد تا با قرار دادن آنها بر سر راه پیامبر اکرم ایشان را آزار دهد او همسر ابولهب از عنودترین دشمنان اسلام است که قرآن به او وعده هیزمکشی جهنم را داده است به گزارش خبرنگار فعالیتهای قفهم زبان قرآن راهی برای پیروزی بر دشمنان/ ۲ وظیفه مسلمانان پس از پیروزی
فهم زبان قرآنراهی برای پیروزی بر دشمنان ۲ وظیفه مسلمانان پس از پیروزیپیامبر اکرم ص یکی از خواص تلاوت صد و دهمین سوره قرآن کریم را غلبه بر دشمن میدانند و در این باره میفرمایند هر کس این سوره مبارکه را در نمازهای واجب و مستحب بخواند خداوند او را در برابر دشمنانش پیروز میکنداسلام و مسیحیت بزرگترین ادیان حال و آینده/ ادیان در آئینه آمار منتشر شد -
معرفی کتاب اسلام و مسیحیت بزرگترین ادیان حال و آینده ادیان در آئینه آمار منتشر شد کتاب ادیان در آئینه آمار با ترجمه و تدوین محمد آقاجانی به همت نشر ادیان به چاپ رسیده است به گزارش خبرگزاری مهر ادیان در آئینه آمار عنوان نخستین کتاب آینده پژوهی و جمعیت شناسی کلیه ادیان وبررسی موجودات هوشمند فرازمینی از منظر مفسران قرآن
بررسی موجودات هوشمند فرازمینی از منظر مفسران قرآناشاره قرآن به وجود مشرقها و مغربهای متعدد از سویی و اتصاف خداوند به پرودگار جهانیان بودن از سوی دیگر برخی را بر این داشته است تا اشاره قرآن به حیات فرا زمینی را به عنوان نظریهپردازی این کتاب مقدس طرح نمایند بخش دوم و پایانیفضیلت و خواص سوره ص
ص سی و هشتمین سوره قرآن است که مکی و 88 آیه دارد در فضیلت این سوره از پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله وسلم روایت شده هر کس سوره صاد را قرائت نماید خداوند برابر با وزن کوه هایی که به تسخیر داوود درآورد حسنه به او عطا می کند و او را از اینکه بر گناهان کوچک و بزرگ اصرار بورزد مصومیزبانی تبریز از مسابقات سراسری قرآن کریم قوت گرفت
میزبانی تبریز از مسابقات سراسری قرآن کریم قوت گرفتدر حالی که حدود دو ماه تا برگزاری مسابقات سراسری قرآن کریم باقی مانده است احتمالات درباره میزبانی تبریز از این رقابتها قوت گرفته و مدیرکل اوقاف آذربایجان شرقی هم چند روز پیش این خبر را اعلام کرد به گزارش خبرنگار فعالیتهای قرآبانویی که در 72 سالگی حافظ قرآن شد
بانویی که در 72 سالگی حافظ قرآن شد علاوی پس از اتمام حفظ قرآن بهعنوان مسنترین بانوی حافظ قرآن در استان بیت لحم فلسطین شناخته شد و به همین خاطر در یک مراسم نمادین که به همین مناسبت در شهر بیت لحم برگزار شد از وی تجلیل به عمل آمد به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دمبلغ سلفی راه رفتن روی قرآن را جایز میداند! |اخبار ایران و جهان
مبلغ سلفی راه رفتن روی قرآن را جایز میداند مبلّغ سلفی مصری از الازهر خواست تا فتوایی صادر کند که به نیروهای امنیتی مصر اجازه دهد تا بتوانند بر روی قرآن کریم راه بروند کد خبر ۴۵۳۰۱۳ تاریخ انتشار ۰۶ آذر ۱۳۹۳ - ۰۰ ۱۲ - 27 November 2014 مبلّغ سلفی مصری از الازهر خواست تا فتوابرگزاری اولین نشست کمیته قرآن و قانونگزاری در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس -
برگزاری اولین نشست کمیته قرآن و قانونگزاری در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس اولین نشست کمیته قرآن و قانونگذاری با حضور اساتید محققان و دستاندرکاران امور قرآنی در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی تشکیل شد به گزارش خبرگزاری مهر در این نشست دکتر علیاصغر شعاعی قاری بین المللی ققدم یازدهم سوسن طاقدیس به زبان انگلیسی منتشر شد
قدم یازدهم سوسن طاقدیس به زبان انگلیسی منتشر شد تهران - ایرنا - کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کتاب قدم یازدهم سوسن طاقدیس را به زبان انگلیسی منتشر و روانه بازار محصولات فرهنگی هنری کرد به گزارش روز چهارشنبه ایرنا نقاشی های کتاب قدم یازدهم که داستان شیر کوچولو را به خوبیکار فرهنگستان زبان و ادب فارسی استانداردسازی زبان است -
دکتر حداد عادل در استاندارد آموزش کار فرهنگستان زبان و ادب فارسی استانداردسازی زبان است رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در همایش استاندارد آموزش و آموزش استاندارد 4الف در چرخه آموزش کشور گفت کار ما در فرهنگستان زبان و ادب فارسی استانداردسازی زبان است به گزارش خبرگزاری مهبه من بفهمان كه خدا چگونه و كجاست؟
به من بفهمان كه خدا چگونه و كجاست خدا چگونگى را چگونه كرد بدون آنكه او به چگونگى توصيف شود به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز يكى از منكران وجود خدا نزد امام رضا ع آمد گروهى در محضر آن حضرت بودند امام به او فرمود اگر حق با شما باشد - ولى چنين نيستالارحافظ شیرازمیزبان همایش˝تفکروتغذیه قرآنی˝ می شود
مبتکر و بنیان گذار طب قرآنی در جهان تالارحافظ شیرازمیزبان همایش˝تفکروتغذیه قرآنی˝ می شود خبرگزاری پانا جمشید خدادادی پنجم آذرماه جاری ساعت پانزده درهمایشی باعنوان ˝تفکروتغذیه قرآی˝ درتالارحافظ اداره فرهنگ وارشاداسلامی فارس سخنرانی می کند ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۸ آبان ساعت 15 31 بهکتاب «ارزش کار و کرامت کارگر در اسلام» منتشر شد -
کتاب ارزش کار و کرامت کارگر در اسلام منتشر شد کتاب ارزش کار و کرامت کارگر در اسلام که از آثار و کتابهای مرجع عالیقدر آیت الله جوادی آملی گردآوری و تنظیم گشته به معرفي و تبیین اندیشههای ناب اسلامی درباره ارزش کار و مقام کارگر پرداخته شده است به گزارش خبرگزاری مهر کتاب ارزش۱۵ تا ۱۸ بهمنماه ۹۳ با محوریت امامزمان(عج) دوازدهمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان بسیجی در قم برگزار میشود
۱۵ تا ۱۸ بهمنماه ۹۳ با محوریت امامزمان عج دوازدهمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان بسیجی در قم برگزار میشوددوازدهمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان بسیجی سراسر کشور ۱۵ تا ۱۸ بهمنماه ۹۳ با محوریت امامزمان عج در شهر مقدس قم برگزار میشود به گزارش خبرنگار فعالیتهای قرآنی خبرگز-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها