تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه به نماز ايستادى، با دل به خدا رو كن تا او نيز به تو رو كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803070668




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دعا و تضرع بهترین سرمایه انسان در پیشگاه الهی است


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۳




hemmat khahi-10-362.jpg

آیت‏‎الله‎ جوادی‌آملی، با اشاره به این‌که «دعا سلاح انسان با ایمان است و انسان تا نفس می‎کشد و به سلاح دعا مجهز است باید امیدوار باشد» گفت: دعا و تضرع بهترین سرمایه در برابر خدای سبحان است، «و سلاحه البکاء» با دعا بسیاری از مسائل حل می‎شود. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، این مرجع تقلید در درس تفسیر سوره زمر، گفت: خداوند در قرآن از مثل‎هایی برای عبرت و بیان نکات خاص استفاده کرده است، ولی این مثل‎ها برای توده مردم یک اثر دارد و برای خواص مردم نیز اثری دیگر دارد. وی افزود: به عنوان مثال خداوند بیاناتی چون کمثل الحمار یا کمثل الکلب را بیان می‎‌کند که این مثال‎ها اثرات خاص خود را برای مردم دارند؛ این مثل‎ها برای توده مردم این اثر را دارد که بیان خداوند را برای مردم رقیق و قابل فهم می‎کند. این مرجع تقلید تصریح کرد: افرادی که متفکر و پژوهشگر هستند و نه اینکه در حد عرفای الهی باشند که باطن اشیا را ببینند در خصوص این امثال به بررسی و تحقیق و رسیدن به فهم نهایی می‎پردازند. وی گفت: افراد عالم و پژوهشگر که صاحب علم هستند این افراد از مثال می‎توانند به مثل و ماهیت آن پی ببرند؛ اما اگر از افرادی که به تعبیر امام علی(ع) در نهج‎البلاغه باطن افراد و باطن بهشت را می‎بینند باشند این افراد نیازمند به تمثیل نیستند زیرا آنها باطن بهشت و دوزخ را می‎دانند. آیت‎الله‎ جوادی‌آملی افزود: پژوهشگران می‎توانند با بررسی مثل به ممثل پی‎ببرند؛ علما بررسی می‎‌کنند و با تحقیق به حقیقت مثل می‎رسند ولی کسانی که حق‎الیقین دارند احتیاجی به فهم هم ندارند. این مرجع تقلید با اشاره به ضمانت خداوند از انسان‎های پاک گفت: ممکن است برخی افراد که در دنیا انسان‎های بسیار خوبی بوده و محب و شیعه اهل بیت(ع) بوده‎اند، ولی اشتباهی در دنیا در حق کسی ظلمی کرده‎اند باشند که این افراد در قیامت از سوی خداوند مورد لطف ذات الهی قرار می‎گیرند به نحوی که خداوند به قدری به مظلوم عنایت می‎فرماید تا از این ظالم در گذرد. وی با اشاره به آیه لِیُکَفِّرَ اللَّهُ عَنْهُمْ أَسْوَأَ الَّذِی عَمِلُوا وَیَجْزِیَهُمْ أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ الَّذِی کَانُوا یَعْمَلُونَ تصریح کرد: خداوند با آیه أَلَیْسَ اللَّهُ بِکَافٍ عَبْدَهُ وَیُخَوِّفُونَکَ بِالَّذِینَ مِن دُونِهِ وَمَن یُضْلِلِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ هَادٍ بیان می‎دارد که شیوه هدایت او به چه شکلی است؛ حقیقت آن است که هرجا هدایت و عنایت الهی است، دارای دو وجه ابتدایی و پاداشی است. وی اظهار کرد: هدایت ابتدایی به وسیله عقل و نقل انجام می‎شود و جامعه را به سوی حق هدایت می‎کند؛ مثل آیه شهر رمضان ...؛ حال اگر کسی این هدایت الهی را بها داد و محترم شمرد تحت پوشش هدایت پاداشی قرار می‎گیرد که به نوعی گرایش در قلب و جان او نسبت به خداوند ایجاد می‎شود از این روی است که این افراد در موقع اذان منقلب شده و دل و جان آنها جلا می‎یابد و بی‏‌تاب نماز می‎شوند. این مرجع تقلید بیان کرد: در خصوص اضلال باید گفت که بر عکس هدایت، خداوند اضلال ابتدایی ندارد یعنی اینکه او در ابتدا کسی را گمراه نمی‎کند؛ اگر کسی با داشتن عامل هدایت از درون و بیرون کج راهه رفته است، خداوند به او مهلت و راه توبه و انابه و توبه می‎دهد، ولی اگر بازهم همه این فرصت‎ها و محبت‎ها را فروخت و عامدا خدا را کناری نهاد و به کجراهه رفت خداوند هم او را گمراه می‎کند؛ باز نیز گمراه نه از ین منظر که او را به مسیر دیگری بیاندازد ولی او را فقط به خود واگذار می‎کند و واگذاری به خود، یعنی گمراهی. وی گفت: اضلال عدمی است در مقابل هدایت که نور است؛ برای همین نیز دعای پیامبر(ص) که فرمودند که خداوندا من را به خود واگذار مکن زیرا تمام هویت ما وابسته لطف خداست و اگر یک لحظه ما را به خود واگذارد سقوط می‎کنیم؛ این به حال خود رها کردن کیفری است پس اضلال وجودی نیست و عدمی است؛ اضلال ابتدایی وجود ندارد. انتهای پیام








این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 105]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن