محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843307601
برای بومیسازی فلسفه برای کودکان میتوانیم روش را از غرب و محتوا را از داخل بگیریم/ منتقدان درباره برنامه بومیسازی فلسفه برای کودکان کلیگویی میکنند -
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش نشست مفهوم بومی سازی فلسفه برای کودکان؛
برای بومیسازی فلسفه برای کودکان میتوانیم روش را از غرب و محتوا را از داخل بگیریم/ منتقدان درباره برنامه بومیسازی فلسفه برای کودکان کلیگویی میکنند
کریمی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: آنچه که امروزه به عنوان انتقاد از برنامه بومیسازی فلسفه برای کودکان توسط برخی از افراد در سایتها مطرح میشود کلیگویی و گندهگویی است و با این حرفها به جایی نمیرسیم. به گزارش خبرنگار مهر، نشست «مفهوم بومیسازی در برنامه فلسفه برای کودکان» عصر روز گذشته ۴ آذرماه با حضور سعید ناجی، روحالله کریمی و مهرنوش هدایتی در تالار حکمت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.
کریمی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به چهار رویکرد اصلی که درباره مخالفان و موافقان برنامه بومیسازی فلسفه برای کودکان وجود دارد، اشاره کرد و گفت: برخی با این برنامه مخالف هستند و میگویند که قرآن و سنت برای همه پرسشهای ما پاسخ دارد. دسته دوم مخالفان نیز اگر چه با کل فلسفه مخالف نیستند اما با فلسفه برای کودکان مخالفند و معتقدند باید گذاشت تا کودک، کودکیاش را بکند و یا اینکه معتقد هستند کودک توانایی فلسفهورزی ندارد. همچنین آنها بیان میکنند فلسفه برای کودکان در غرب و توسط «متیو لیپمن» طراحی شده پس تفکر غربی و سکولاری دارد. از سوی دیگر آنها معتقدند این برنامه به جای جامعهپذیر کردن کودکان آنها را جامعهستیز میکند.
وی با اشاره به نظریات موافقان برنامه بومیسازی فلسفه برای کودکان اظهار کرد: این گروه معتقدند چون تعقل و تفکر امری جهانشمول است نمیتوانیم آن را به غرب یا شرق اختصاص دهیم بنابراین مسائلی که در فلسفه بیان میشود برای عقل بشری قابل ادراک است. در میان کسانی که ضرورت بومیسازی را مطرح میکنند عدهای معتقد هستند باید فلسفه ایرانی ـ اسلامی را برای کودکان داشته باشیم و در واقع از تفکر شهودی و وحیانی برای تولید داستانهای فلسفی برای کودکان استفاده کنیم.
کریمی با اشاره به رویکرد گزینشی درباره بومیسازی فلسفه برای کودکان گفت: در واقع در این روش میتوانیم روش را از غرب و محتوا را از داخل کشور بگیریم. در همین میان نیز کسانی هستند که در گزینش روش هم قائل به تفسیر هستند و میگویند تفکر انتقادی، اسلامی و غیراسلامی ندارد و ما تنها در مسائلی مانند مابعدالطبیعه میتوانیم در روش و محتوا گزینشی عمل کنیم.وی با تاکید بر اینکه در میان این اظهارنظرها خطای زیربنایی صورت گرفته افزود: برخی معتقدند فلسفه زیربنای تمدن غربی است و در واقع روح تمدن غربی از طریق فلسفه و فلاسفه به سخن درآمده است، بنابراین اگر ما میخواهیم برنامه فلسفه را بومیسازی کنیم باید ابتدا مبانی آن را به صورت کتاب تهیه کنیم و بعد از دل مبانی، محتوا و داستانها را استخراج کرده و در قالب کتابهای مستقل منتشر کنیم.
وی تاکید کرد: این در حالی است که در غرب ابتدا علم وجود داشته و بعد فلسفه با تأخیر وارد شده است. بدین معنی که در غرب ابتدا علم به وجود آمد و سپس افرادی مانند دکارت و یا بیکن کتابهای خود را تالیف کردند. پس این سادهانگاری است که فکر کنیم میتوانیم در ابتدا مبانی را به وجود آوریم و بعد براساس آن بومیسازی محتوا را ادامه دهیم.
کریمی تصریح کرد: آنچه که امروزه به عنوان انتقاد از برنامه بومیسازی فلسفه برای کودکان توسط برخی از افراد در سایتها مطرح میشود کلیگویی و گندهگویی است و با این حرفها به جایی نمیرسیم. مخالفان می گویند که عقلی که در کتاب مقدس ما آمده با عقلی که در فلسفه غرب مطرح شده متفاوت است و براین اساس استناد میکند که ما نمیتوانیم آن عقل و مسائلش را در برنامه بومیسازی فلسفه برای کودکان منتقل کنیم. این سخنها به جز اینکه حرفهای کلی است راهکاری به ما ارائه نمیدهد.
هدایتی نیز در این مراسم بر بومیسازی در بنیانهای نظری تاکید کرد و گفت: علاوه بر بومی سازی در بنیانهای نظری برنامه فلسفه برای کودکان بومی سازی باید در رویه اجرایی برنامه، در برنامه درسی و کتابهای آن، در نقش تسهیلگر و مربیان فلسفه و ابزارهای اجرایی آن اجرا شود.
هدایتی درباره نقدهایی که به بنیانهای نظری برنامه فلسفه برای کودکان وارد شده گفت: برخی می گویند که لیپمن با توجه به پراگماتیسم جان دیویی این برنامه را تدوین کرده و به ابعاد احساسی و عاطفی کودک توجه نکرده است، در حالی که اگر این افراد حتی یک کتاب از لیپمن را خوانده بودند یا تورق میکردند متوجه میشوند که خلاف این موضوع صادق است چرا که لیپمن در کتاب خود میگوید: «هیجان و احساس یک نوع تفکر است و ما نمیتوانیم عقل بدون هیجان داشته باشیم.» هدایتی با تاکید بر استفاده از ادبیات کهن ایران در برنامه بومیسازی گفت: ادبیات کهن ما حاوی برخی از نکات فلسفی مهم است که قابلیت استفاده در کتابهای فلسفی برای کودکان را دارد. ما نیز باید با توجه به اینکه نویسندگان خوبی داریم آنها را تشویق کنیم تا با استفاده از این مفاهیم کتابهای متناسبی را برای کودکان تولید کنند.
ناجی نیز درباره افرادی که دو کتاب «لیزا» و «لیلا» را نخواندهاند اما آن را نقد کردهاند گفت: در حالی که اساس نقد باید بر خواندن کامل یک اثر باشد. بنابراین نقدها براساس یک قرائت درست نیست و ما اگر قرار باشد در برنامه بومیسازی فلسفه به کودکان پیشرفت کنیم با چنین روندی به جایی نمیرسیم.
وی با اشاره به اینکه برخی ارزشها جهانی هستند و نیاز به بومیسازی ندارند گفت: به طور مثال دزدی در همه جهان کار بدی است و این مساله نیازی به بومیسازی ندارد. همچنین بسیاری از مهارتهایی که در این کتابها صحبت شده مهارتهای جهانی هستند و مختص یک کشور نیستند.
ناجی همچنین گفت: زمانی که میخواستیم گروه فلسفه برای کودکان را در پژوهشگاه دایر کنیم از طرف وزارت علوم به ما گفته شد که باید کتابهایی ترجمه و تالیف شود تا براساس آن برنامه بومیسازی اجرا شود. ما نیز در ابتدا تصمیم به ترجمه کتاب «لیزا» گرفتیم. البته من در مقدمه کتاب «لیلا» تاکید کردم که قصدم از ترجمه این کتاب این است که نویسندگان یاد بگیرند چگونه مسائل فلسفی را به زبان داستان ارائه کنند.
وی افزود: در تصویب این طرح مرحوم کاردان تاکید کرد که اگر قرار است این کتاب ترجمه شود باید برخی از مسائل آن و محتواهایش تغییر کند به طور مثال در کتاب لیزا دو شخصیت اصلیش یک دختر و پسر هستند که ما با توجه به مسائل فرهنگی خود نمیتوانستیم کتاب را به همان صورت ترجمه کنیم، بنابراین نام شخصیتها، موقعیتهای مکانی و گاهی برخی محتواها در کتاب تغییر کرد.
وی تاکید کرد: هدف ما در این کتاب بومیسازی نبود، بلکه مناسبسازی یک اثر خارجی برای آغاز راه بومیسازی فلسفه برای کودکان بود. این کتاب آغاز حرکتی در راستای تدوین داستانهای دیگر بود و بنابراین پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و اعضایش قصد این را نداشتند که این کتاب را به عنوان نمونه کامل بومیسازی فلسفه برای کودکان مطرح کنند.
ناجی گفت: نقد کتاب باید با تورق و مطالعه آن همراه باشد این که گفته میشود کتاب «لیزا» را فردی نوشته که مسیحی است نوعی مغالطه و حمله به گوینده است، ما باید به جای چه کسی نوشته به چه چیزی نوشته توجه کنیم.
چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۴
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]
صفحات پیشنهادی
نشست «مفهوم بومیسازی در برنامه فلسفه برای کودکان» برگزار میشود -
در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نشست مفهوم بومیسازی در برنامه فلسفه برای کودکان برگزار میشود پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی قصد دارد در ادامه سلسله نشستهای هم اندیشی مربیان و فعالان فلسفه برای کودکان نشست مفهوم بومیسازی در برنامهی فلسفه برای کودکان رامتن خوانی کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم» برگزار میشود -
به همت مؤسسه اشراق متن خوانی کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم برگزار میشود متن خوانی کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم در مؤسسه اشراق شنبهها برپا میشود به گزارش خبرگزاری مهر کارگروه فلسفه اسلامی مؤسسه اشراق متن خوانی کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم را برگزار میکند این مرادوره جدید درسگفتار فلسفه حقوق: عصر روشنگری برگزار میشود -
در موسسه پرسش دوره جدید درسگفتار فلسفه حقوق عصر روشنگری برگزار میشود دوره جدید درسگفتارهای فلسفه حقوق عصر روشنگری با تدریس سیدجواد طباطبایی در مؤسسه پرسش آغاز می شود به گزارش خبرگزاری مهر در ادامه درسگفتارهای پاییز مؤسسه مطالعات سیاسی ـ اقتصادی پرسش دوره جدید درسگفتارهای فپور حسن: فلسفههای مضاف غربی به درد ما نمیخورد / دریافت درستی از فلسفه علوم انسانی نداریم -
گزارش از نشریات پور حسن فلسفههای مضاف غربی به درد ما نمیخورد دریافت درستی از فلسفه علوم انسانی نداریم قاسم پورحسن عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی در مصاحبهای با نشریه سوره اندیشه مسئله زنده و کاربردی بودن فلسفه اسلامی را بررسی کرده است پورحسن فلسفه اسلابرای کودکان مبتلا به دیابت نوع 1روش جدید غربالگری چشم
یک برنامه جدید غربالگری برای رتینوپاتی دیابتی اثبات کرد که از هر 5 بیمار مبتلا به دیابت یک نفر دارای نشانه های عارضه چشمی این بیماری یا رتینوپاتی دیابتی است نتایج این تحقیق درمجله JAMA Ophthalmologyمنتشر گردید این تحقیقات که توسط دانشمندان دانشگاه آلاباما در بیرمنگام انجبرجسته ترین دیگری در فلسفه دین، خداست -
یک محقق برجسته ترین دیگری در فلسفه دین خداست یک عضو هیئت علمی گروه فلسفۀ تحلیلیِ پژوهشگاه دانشهای بنیادی IPM درباره دیگری در فلسفه دین گفت برجستهترین دیگری در فلسفه دین خود خداست خدا از جهات گوناگونی در فلسفه دین مورد بررسی قرار میگیرد وجود یا عدم خدا ذات یا صفات خداانسان با فلسفه احیا میشود -
آیت اللهی انسان با فلسفه احیا میشود دکتر حمیدرضا آیت اللهی با بیان اینکه فلسفه به دنبال سوال است گفت فلسفه به دنبال پرسیدن سوالات عمیق است و اگر فلسفه به جواب برسد یعنی اینکه کور شده است درست است جواب ها وجود دارد اما همواره باید سوال جدید و نو وجود داشته باشد اما در میان تما80 درصد قطعات خودرو تولید داخل است/ تاثیر ارائه سرویس و خدمات پس از فروش در ترغیب مردم برای استفاده از خودروها
نجفیمنش و گروسی در رادیو گفتگو 80 درصد قطعات خودرو تولید داخل است تاثیر ارائه سرویس و خدمات پس از فروش در ترغیب مردم برای استفاده از خودروهای داخلی محمد رضا نجفیمنش و حسین گروسی عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی به بحث و بررسی در رابطه با بودن یا نبودن گارانتی خودرو و خدماتکتاب «شیعهشناسان غربی و اصول اعتقادات شیعه دوازده امامی» نقد و بررسی میشود -
به همت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی کتاب شیعهشناسان غربی و اصول اعتقادات شیعه دوازده امامی نقد و بررسی میشود کتاب شیعهشناسان غربی و اصول اعتقادات شیعه دوازده امامی تألیف دکتر مریم صانعپور نقد و بررسی میشود به گزارش خبرگزاری مهر مراسم نقد و بررسی کتاب شآصفری در گفتوگو با فارس: غرب تکلیف خود در مذاکرات را روشن کند/ توپ اکنون در زمین ۱+۵
آصفری در گفتوگو با فارس غرب تکلیف خود در مذاکرات را روشن کند توپ اکنون در زمین ۱ ۵عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت ایران برای اینکه ثابت کند اهل گفتوگو و منطق است مذاکرات با ۱ ۵ را انجام و ادامه داد ولی امروز نوبت غرب است تا تکلیف خود را در مذاکرات روشن کند زیرا توپ در زمینکتاب فلسفه سیاسی آیت الله خامنهای منتشر شد -
توسط انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی کتاب فلسفه سیاسی آیت الله خامنهای منتشر شد کتاب فلسفه سیاسی آیتالله سیدعلی خامنهای اثر حجتالاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد به گزارش خبرگزاری مهر کتاب فلسفه سیاسی آاجرای طرح سیر مطالعاتی مدیریت فرهنگی در غرب تهران/ کارگاه آموزشی روش های مطالعه موثر
خسروی خبر داد اجرای طرح سیر مطالعاتی مدیریت فرهنگی در غرب تهران کارگاه آموزشی روش های مطالعه موثر معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه 5 از اجرای طرح سیر مطالعاتی مدیریت فرهنگی کارگاه آموزشی قبول و روش های مطالعاتی موثر کارشناسان حوزه امتحانی این منطقه خبر داد مسعود خسرمشاهیر فلسفه اسلامی/۱۰ غزالی، فیلسوفی که شهرتش را مدیون مغربزمین است
مشاهیر فلسفه اسلامی ۱۰غزالی فیلسوفی که شهرتش را مدیون مغربزمین استشک غزالی مثل شک دکارت نیست که در همه چیز شک کرد به جز خودش و گفت من فکر میکنم پس هستم غزالی نجات خویش را از شک به واسطه نور الهی میدانست که به قلب وی الهام شده است به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فاهمنشینی ادبیات و فلسفه به مثابه تلقی فلسفه در عمل -
چگونه فلسفهورزی کنیم 10 همنشینی ادبیات و فلسفه به مثابه تلقی فلسفه در عمل همنشینی ادبیات با فلسفه یا فلسفه با ادبیات و سر برآوردن حوزه نو ظهور مطالعاتی به نام ادبیات فلسفی نمونه ای از پیوند نظر با عمل است چنانکه حتی برخی از فیلسوفان و اندیشه وران مانند رورتی فلسفه را ژانرغرب قابل اعتماد نيست، بايد به توان داخلي تكيه كرد
غرب قابل اعتماد نيست بايد به توان داخلي تكيه كرد نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني ديروز مجلس شوراي اسلامي بر غير قابل اعتماد بودن غرب و امريكا و تكيه بر توان دروني تأكيد كردند نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني ديروز مجلس شوراي اسلامي بر غير قابل اعتماد بودن غرب وافزایش گرایش مردم کشورهای غربی به دین اسلام
سهشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲ ۵۸ یک مفسر و فعال قرآن کریم گفت بررسیها نشان میدهد طی 10 سال اخیر آمار گرایش مردم کشورهای غربی و اروپایی به دین اسلام چندین برابر شده است به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه کردستان سید بهاءالدین حسینی در برنامه عصر قرآنی تلاوتآیا فلسفه به عقل و انسانیت خیانت میکند -
به مناسبت روزجهانی فلسفه آیا فلسفه به عقل و انسانیت خیانت میکند نیکولاس ماکسول استاد فلسفه در کالج لندن در این یادداشت طرح مختصری برای تحول آکادمیهای فلسفه جهان ارائه می دهد طرحی که هدف آن تغییر مسیر پژوهش فلسفی از معرفت پژوهی به سوی حکمت پژوهی است به گزارش خبرگزاری مهر نی-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها