محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1828881746
از قیام مظلومانه حسینی تا غیبت غریبانه مهدوی
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
از قیام مظلومانه حسینی تا غیبت غریبانه مهدوی
به این مطلب امتیاز دهید
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، سالار شهیدان حضرت امام حسین (علیه السلام) در آن شبی که از مدینه خارج می شدند به زیارت قبر جدشان رسول الله(صلی الله علیه و آله) رفتند و عرض کردند: «درود بر تو ای رسول خدا! من حسین، فرزند فاطمه... هستم و نوه تو که مرا در میان امت خود به جای نهادی، .... گواه باش که این مردم دست از یاری من برداشتند و مرا ضایع کردند و از من نگهبانی نکردند و این است شکوه من نزد تو تا تو را دیدار کنم.»[1] امام حسین(علیه السلام) به اراده و خواست خود از مدینه بیرون نرفت. حرکت شبانه ایشان در اواخر ماه رجب به همراه خانواده در شرایطی بود که بر اثر اصرار یزید در بیعت گرفتن از ایشان جان مبارکشان در خطر بود. این نوشتار در پی آن است که به مشابهت موقعیتی که امام حسین(علیه السلام) درگیر آن شدند با شرایطی که حضرت مهدی(علیه السلام) را ناگزیر از غیبت کرد اشاره کند.
خروجی که امام در آن ناگزیر بود حضرت مهدی(علیه السلام) در زیارت ناحیه مقدسه درباره قیام جدشان سید الشهداء(علیه السلام) می فرماید: «... تا آن زمان که ستم دست تعدی دراز کرد و ظلم و بیداد نقاب از چهره بر افکند و ... در حالی که تو در حرم جدت سکنا گزیده بودی و از ستم پیشگان دوری فرموده و همدم محراب و خانه گشته و از لذت ها و شهوت ها بریده بودی و به مقدار توانایی و امکانات خویش با قلب و زبان به انکار منکرات و رد ناپسند ها پرداخته بودی. پس در آن زمان بود که ... بر تو لازم شد که با فاجران و بدکاران به جهاد برخیزی پس همراه با فرزندان و خویشان و پیروان دوستانت حرکت کردی...» شبی که امام حسین(علیه السلام) از مدینه به سوی مکه حرکت کرد شب یکشنبه بیست و هشتم ماه رجب سال شصت هجری بود و در هنگام خروج از شهر این آیه را که درباره خروج موسی(علیه السلام) از شهر مصر نازل شده بود خواند: «فخَرَجَ مِنهَا خَائفًا یَترَقَّبُ قَالَ رب نجِّنىِ مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِین[2] ؛ موسى ترسان و نگران از آنجا بیرون رفت [در حالى كه مى] گفت: "پروردگارا، مرا از گروه ستمكاران نجات بخش".»
در این باره امام حسین(علیه السلام) در گفتگویی که بین ایشان و ابن عباس در مکه رخ داد موقعیت خود را و ناگزیر بودن خود را برای خروج از مدینه، چنین شرح می دهد: «ای ابن عباس، چه می گویی درباره گروهی که فرزند دختر پیامبر خود را از خانه و جایگاه و محل ولادت خود و از حرم رسول خدا(صلی الله علیه و آله) بیرون رانده و همسایگی قبر پیامبر(صلی الله علیه و آله)، محل ولادت، مسجد و محل هجرت او را، از او گرفتند و چنان رعب و ترس در دل او جای دادند که در هیچ مکانی استقرار نمی یابد و به هیچ مکانی نمی تواند پناه ببرد. اراده کشتن و ریختن خون او را کرده اند در حالی که هرگز به خدا شرک نورزیده و جز او هیچ کس را پشتیبان خود ندانسته و از آرمان های رسول خدا(صلی الله علیه و آله) ذره ای روی نگردانده است».[3] بنابراین سید الشهداء(علیه السلام) به واسطه جور دستگاه خلافت و تعلل خواص امتش و همچنین به دلیل کوتاهی و بی تفاوتی عموم مردم نسبت به حق در شرایطی قرار گرفتند که برای حفظ دین جدشان چاره ای جز خروج و قیام نداشتند. در مورد علت غیبت حضرت مهدی(علیه السلام) نیز دلایل مختلفی از طریق روایات رسیده است که به نظر می رسد عمده ترین آن ها شرایطی باشد که به سبب ستم پیشگی مردم در جامعه فراهم شد و عرصه را بر حضور امام دوازدهم(عجل الله تعالی فرجه) تنگ کرد.
غیبتی که چاره ای از آن نبود از محضر امام حسین علیه السلام سوال كردند: آیا شما صاحب این امر هستید؟ فرمود: «لَا، وَ لَكِنْ صَاحِبُ الْأَمْرِ الطَّرِیدُ الشَّرِیدُ، الْمَوْتُورُ بِأَبِیهِ، الْمُكَنَّى بِعَمِّهِ، یَضَعُ سَیْفَهُ عَلَى عَاتِقِهِ ثَمَانِیَةَ أَشْهُر؛ نه من نیستم، بلكه صاحب این امر كسی است كه از میان مردم كناره گیری می كند و خون پدرش بر زمین می ماند و كنیه او كنیه عمویش خواهد بود. آن گاه شمشیر بر می دارد و هشت ماه تمام شمشیر بر زمین نمی گذارد»[4]. "شرید" که در روایت امام حسین(علیه السلام) به آن اشاره شده است از القاب حضرت ولی عصر(علیه السلام) است که به معنای "رانده شده" می باشد. به این معنا که مردم قدر نعمت حضور ایشان را نشناختند و در مقام ادای حق ایشان بر نیامدند و حضرت از مردم فاصله گرفت چنان چه در روایتی خطاب به علی بن مهزیار ایشان می فرماید: «پدرم به من وصیت نمود که منزل نگیرم از زمین، مگر جایی از آن که از همه جا مخفی تر و دورتر باشد...».[5] علامه مجلسی(ره) درباره این حدیث می فرماید: «الموتور بابیه»; یعنی، كسی كه پدرش را كشته اند و طلب خونش را نكرده اند. مراد از «والد»، امام حسن عسگری علیه السلام، یا امام حسین علیه السلام و یا جنس والد است كه شامل همه ائمه علیهم السلام می شود.[6]
همچنین حضرت مهدی(علیه السلام) به هنگام ظهور، آیه ای را تلاوت می کنند که از نظر مضمون به آیه ای شبیه است که جد بزرگوارشان هنگام خروج از مدینه خواندند: حضرت مهدی(علیه السلام) وقتی ظهور کند، این آیه را میخواند[7]: «فَرَرْتُ مِنْكُمْ لَمَّا خِفْتُكُمْ فَوَهَبَ لِی رَبِّی حُكْماً وَ جَعَلَنِی مِنَ الْمُرْسَلِین[8]؛ چون از شما ترسیدم، از شما گریختم، تا پروردگارم به من دانش بخشید و مرا از فرستادگان قرار داد.»
تاریخ، شاهد همیشگیِ قدر نشناسی مردم البته آنچه درباره قیام حضرت امام حسین(علیه السلام) و غیبت امام عصر(علیه السلام) گفته شد و شرایطی که مردم برای ایشان فراهم کردند، اختصاص به این اولیای الهی ندارد بلکه تاریخ همواره درباره پیامبران الهی و ائمه(علیهم السلام) شاهد قدر نشناسی مردم بوده است. در چنین شرایطی حجت الهی در جامعه ضعیف قرار داده می شود و مورد ظلم واقع می شود. چنان چه مضمون این آیات را نیز در گوشه دیگری از تاریخ، حضرت موسی(علیه السلام) خوانده است. بنابراین می توان گفت غیبت و غربت امام مهدی(علیه السلام) در امتداد مظلومیت امام حسین(علیه السلام) واقع شده است که تا ظهور و حکومت همه جانبه مستضعفان در زمین ادامه دارد. پی نوشت: [1]. بحارالانوار، ج 44، ص327. [2]. سوره قصص، آیه 21. [3]. تسلیه المجالس و زینه المجاس (مقتل الحسین (ع))، ج2، ص 166. 4. بحارالانوار، ج51، ص134. [5]. نجم الثاقب، حاج میرزا حسین طبرسی نوری، ص 78. [6]. به نقل ازمقاله: امام حسین (ع) به انتظار نشسته است. [7]. ر.ک: مجلسی، بحارالانوار، ج52، ص292. [8]. سوره شعراء،آیه 21.
۳۰/۰۸/۱۳۹۳ - ۱۶:۳۱
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]
صفحات پیشنهادی
سردار روشنی: تاریخ در مقابل نهضت حسینی زانو زده است / انقلاب اسلامی دنباله قیام عاشوراست
سردار روشنی تاریخ در مقابل نهضت حسینی زانو زده است انقلاب اسلامی دنباله قیام عاشوراستمشاور معاون نیروی انسانی فرمانده کل سپاه با بیان اینکه تاریخ در مقابل نهضت حسینی زانو زده است گفت انقلاب اسلامی دنباله قیام عاشوراست به گزارش خبرگزاری فارس از سراب سردار داود روشنی در جمع اهشهادت طلبی نهضت حسینی و فرهنگ انتظار مهدویت دو بال انقلاب اسلامی هستند -
کریمیان شهادت طلبی نهضت حسینی و فرهنگ انتظار مهدویت دو بال انقلاب اسلامی هستند تبریز – خبرگزاری مهر فرمانده سپاه عاشورا آذربایجان شرقی گفت شهادت طلبی برگرفته از نهضت حسینی و فرهنگ انتظار مهدویت دو بالی هستند که باعث پیروزی انقلاب اسلامی در مقابل جبهه استکبار جهانی شده اند بهدیدار نوری المالکی با آیتالله سید کاظم حسینی حائری + تصویر
دیدار نوری المالکی با آیتالله سید کاظم حسینی حائری تصویر نمیتوان انتظار داشت عراق در این اوضاع پر هرج و مرج منطقه آرام و با ثبات باشد به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز «نوری المالکی» معاون رئیس جمهور عراق و هیئت همراه وی عصر دیروز به دیحسینی زندگیکردن یعنی...
دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶ ۴۴ یک استاد روانشناسی دانشگاه هاروارد گفت عاشورا فصل الفتآفرین زندگی انسان است و هر میزان که با عاشورا آشنا شویم معنای زندگی را بهتر میتوان فهمید عاشورا به زندگی انسانها جهت میدهد به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا سیدمپیادهروی دستههای عزاداری در اربعین حسینی از حرم تا جمکران
یکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱ ۴۶ مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم گفت دستههای عزاداری هیئات مذهبی قم در مراسم پیادهروی اربعین حسینی از حرم تا جمکران به حرکت در میآیند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم حجتالاسلام عباس اسکندری در همایش توجیهی آموزشی مسئولان هیئات محمله به عزاداران حسینی در ۱۹روستای بحرین
حمله به عزاداران حسینی در ۱۹روستای بحرین نیروهای رژیم آل خلیفه بار دیگر به مراسم عزاداری امام حسین ع در ۱۹ روستای بحرین حمله کردند به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز به نقل از پایگاه خبری شبکه العالم جمعیت حقوق بشر بحرین با انتشار بیانیه ای از تعرض به مراسمدیدگاه امامرضا(ع) درباره قیام زید در خونخواهی از سیدالشهدا(ع)/ عتاب امام رضا(ع) به برادرش زید -
دیدگاه امامرضا ع درباره قیام زید در خونخواهی از سیدالشهدا ع عتاب امام رضا ع به برادرش زید قیام مردم مدینه واقعه حره قیام توابین قیام مختار و قیام زید از جمله قیامهایی است که پس از واقعه عاشورا با نیت خونخواهی امام حسین ع و شهدای دشت نینوا انجام گرفت اما تنها یک یا دو«اشترکات شيعه و اهل سنت در عقيده مهدويت» منتشر شد -
اشترکات شيعه و اهل سنت در عقيده مهدويت منتشر شد کتاب اشتراكات شيعه و اهل سنت در عقيده مهدويت از سوي مؤسسه فرهنگي هنر مشعر وابسته به حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت چاپ و روانه بازار شد به گزارش خبرگزاری مهر كتاب اشتراكات شيعه و اهل سنت در عقيده مهدويت نوشته جوادحافظ بینالمللی قرآن در گفتوگو با فارس مطرح کرد هدف قیام امامحسین(ع)/ لزوم تشویق عزادران حسینی به تأمل در قر
حافظ بینالمللی قرآن در گفتوگو با فارس مطرح کردهدف قیام امامحسین ع لزوم تشویق عزادران حسینی به تأمل در قرآن و حفظ آنحافظ بینالمللی قرآن کریم با اشاره به اینکه نجات اسلام و قرآن هدف امامحسین ع از قیام بوده است گفت باید مجالس عزای حسینی را با آموختن و تأمل در قرآن آمیخته کمردم مدینه به خاطر امام حسین(ع) قیام نکردند/ دعاهای امام سجاد(ع) تفسیر دوباره دین است -
مردم مدینه به خاطر امام حسین ع قیام نکردند دعاهای امام سجاد ع تفسیر دوباره دین است برخی ناآگاهانه می گویند که مردم مدینه به خاطر امام حسین ع قیام کردند اما چنین چیزی صحت ندارد وگرنه نباید امام سجاد ع ساکت می ایستادند مردم مدینه به قدری نامرد بودند که وقتی حضرت سجاد ع با قافراماسون منحرفی که ادعای مهدویت دارد! +تصاویر
گزارش ویژه فراماسون منحرفی که ادعای مهدویت دارد تصاویر نام او برای علاقمندان به مقوله آخرالزمان و منجی موعود کاملا آشناست و متأسفانه این شخصیت در نگاه بسیاری از آنان جایگاه موجهی نیز دارد به این مطلب امتیاز دهید به گزارش جام نیوز برخی از داستانهایی که همه ما درعزاداران نسبت به قیام امام حسین(ع) تدبر داشته باشند
چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲ ۱۵ عضو شورای عالی حوزههای علمیه گفت عزاداران باید نسبت به قیام امام حسین ع تدبر داشته باشند تا ابعاد مختلف این قیام را بهدرستی متوجه شوند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم آیتالله رضا استادی شامگاه سه شنبه در مراسم شام غریبان حسامام حسین(ع) متن است، قیامش را به حاشیه نرانید
جمعه ۱۶ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸ ۳۰ مسئول تبلیغ و تهذیب حوزه امام صادق ع اصل عزاداری برای مصیبت امام حسین ع را جزو شعائر اسلامی دانست و گفت امروز فاصله گرفتن از آرمان امام حسین ع و اصل هدفشان از قیام به فرعیات و عزاداری برای با صرف هزینههای کلان تبدیل شده است حجتالاسلام علی ناصر درپرسش و پاسخ مهدوی/۱ آیا قیام امام مهدی(عج) با کشتار و خونریزی همراه است
پرسش و پاسخ مهدوی ۱آیا قیام امام مهدی عج با کشتار و خونریزی همراه استپس از بررسی روایات چنین به دست میآید که درباره حجم و عدد قتل و کشتار افراط و تفریط شده و واقع چیز دیگری است سیاست امام مهدی عج سیاست پیامبر ص است گاهی مقتضای عدالت و گستردن عدالت بر جامعه این است که دشمنادو دسته ای که روز قیامت در پناه خداوند هستند
دو دسته ای که روز قیامت در پناه خداوند هستند موسى ع عرض كرد در آن روزى كه پناهگاه براى كسى نيست يعنى در روز قيامت چه كسى در پناه تو است به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز در تورات نقل شده موسى ع در مناجات خود به خدا عرض كرد «پروردگاراکتاب «مهدویت در ایران معاصر» منتشر شد -
به همت مرکز اسناد انقلاب اسلامی کتاب مهدویت در ایران معاصر منتشر شد کتاب مهدویت در ایران معاصر پس از طرح مبانی نظری و بیان الگوی حکومتی مهدویت و ویژگیهای حکومت مطلوب مهدوی با الگوپذیری از آموزه های مهدویت به بررسی و تبیین تأثیر آن آموزه ها در تحولات سیاسی – اجتماعی ایران معفلسفه قیام عاشورا/7 قیام حسینی اصل آراستگی به خوبیهااست
فلسفه قیام عاشورا 7قیام حسینی اصل آراستگی به خوبیهااستمدیر گروه فلسفه دین دانشگاه تهران گفت عالمان و مبلغان دین باید این مسئله را به مردم گوشزد کنند که ما زمانی میتوانیم حسینی باشیم که به همه خوبیها آراسته شویم و از همه بدیها مبری شویم امام حسین ع اصل معروف و یزید اصل منک-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها