محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1831095554
فلسفه قیام عاشورا/7 قیام حسینی اصل آراستگی به خوبیهااست
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فلسفه قیام عاشورا/7
قیام حسینی اصل آراستگی به خوبیهااست
مدیر گروه فلسفه دین دانشگاه تهران گفت: عالمان و مبلغان دین باید این مسئله را به مردم گوشزد کنند که ما زمانی میتوانیم حسینی باشیم که به همه خوبیها آراسته شویم و از همه بدیها مبری شویم،امام حسین (ع) اصل معروف و یزید اصل منکر بود.
محمد محمدرضایی مدیرگروه فلسفه دین دانشگاه تهران پردیس فارابی و سردبیر دو مجله علمی پژوهشی فلسفه دین و قبسات در گفتوگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس به مناسبت ایام سوگواری اباعبدالله و چیستی فلسفه قیام حسینی عنوان کرد: درسهای عاشورا متعدد است و همه آن نکتهها میتواند برای سبک زندگی ما خاص باشد اینها از سوی کسانی است که منادی امامت معصوم (ع) را از سوی خداوند دارند، این قیام همانگونه که حضرت میفرمایند برای کسب مقام دنیوی نیست بلکه برای احقاق حق است. وی در ادامه افزود: در تفکر اسلامی خداوند کمال مطلق است و اینکه ما خداوند را عبادت میکنیم به این دلیل است که خداوند متصف به همه کمالات است همانگونه که انبیاء الهی مبعوث میشوند، چرا که آنها هم مظهری از کمالات الهی ، اسماء و صفات خداوند هستند، آنها هم چون خداوند امر به خوبیها کرده و ما را از بدیها نهی کردهاند. مؤلف کتب اندیشه اسلامی با اشاره به اینکه خداوند خیر مطلق است و در قرآن نیز فرموده که «اللَّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ وَإِیتَاءِ ذِی الْقُرْبَى وَیَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْکَرِ»، افزود: از خیر جز خوبی صادر نمیشود لذا اوامر خدا هم امر به خوبیها، پاکیها و فضائل است انبیاء الهی تجلی تام اسماء و صفات الهی هستند و لذا یأمربالامعروف و ینهی عن المنکر هستند. این سبک زندگی اسلامی است که مظهر تام و تمایش جامعه توحیدی است این جامعه هیچگونه رذائلی را دربر ندارد همه سراسر عدالت، پاکی، محبت و مهر است. وی با بیان اینکه ائمه (ع) هم اگر حکومتی تشکیل دادند و به حاکمیتی نائل شدند، آن هم امر به معروف و نهی از منکر میکنند، افزود: این امر به معروف، امر به همه خوبیها است چه آنهایی که انسان درک میکند و چه آنکه خداوند امر کرده و بدون درک باید انجام دهیم. لذا قرآن کریم درباره اینها میگوید که اگر در زمین حاکمیتی یابند، نماز را برپا میدارند، روزه میگیرند و امر به معروف کرده و نهی از زشتیها میکنند، خود جامعه دینی این است که در آن مردم به خوبیها دعوت میشوند. محمدزاده با اشاره به اینکه براساس روایات کسی که میخواهد امر به معروف کند اولا باید زندگی، روش، منش و رفتار عملیاش نوعی تبلیغ دین باشد، اظهار داشت: روایت داریم «کونوا دعاه للناس بغیر السنتکم» یعنی خوبیها را در خود متجسم ساختن و در شیوه زندگی خانوادگی، اجتماعی، برخورد و تعامل با دیگران، مسائل اقتصادی و اجتماعی هرچه که خوبی است باید متصل به آن شویم. وی با تأکید بر اینکه خوبیها را خداوند در مکانهای مختلفی قرار داده یعنی براساس وجدانمان میتوانیم معروف را بفهمیم، توضیح داد: لذا قبح ظلم و حسن عدالت و همه چیزها براساس وجدان انسانهاست اینها را خداوند امر کرده است در برخی آیات خداوند میفرماید که من پند میدهم شما باید متذکر شوید برخی استفاده میکنند و برخی خیر ولی هدف خداوند یادآوری است. این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه سبک زندگی اسلامی همه پاکیها و خوبیها را در بر دارد، توضیح داد:اگر شما هم چیزی را قبیح بدانید تفکر دینی و اسلامی است یعنی باید با صفا و صمیمیت و مهربانی و با اخلاق و رفتار خوب در اجتماع ظاهر شده و مسائل را حل کنید. لذا قیام امام حسین (ع) در واقع یک رفع مانع است امام تلاش داشتند یک تفکری را که تا آن روز وجود داشت و مانع تحقق خوبیها در جامعه بود، از بین ببرند و با آن مبارزه کنند بنابراین هر جا که رذالت، پستی و دناعتی است باید با آن مبارزه کنیم. محمدزاده در پاسخ به این سؤال که چه اندازه زندگی ما در جامعه متأثر از سبک زندگی اسلامی گفت: اگر در جامعه عدالت نباشد، آن جامعه براساس روایات فرو میریزد امام حسین (ع) هم میخواستند سنت جدشان را احیاء کنند و آن سنت چیزی جز امر به خوبیها و پرهیز از زشتیها نبود، یعنی با یزیدی که مظهر پلیدی، رذالت، دناعت بود، مبارزه کردند این درسی است که ما پیروان امام حسین (ع) باید بکار ببریم. نکند که در زندگی خانوادگی، شخصی و اجتماعی خدایی نکرده ظلمی و اجحافی کنیم. اما امروز میبینیم که در مسائل زندگی، برخورد، تعامل و ترافیک،رفت و آمد خیلی رعایت اینها را نمیکنیم پروندههای قضایی در دادگاه زیاد شده و زد و خوردها هم همینطور ، متولیان فرهنگ باید بیشتر برنامهریزی دقیق براساس قیام عاشورا داشته باشند. وی با بیان اینکه قیام عاشورا یعنی قیام در راستای عدالت و برپایی معروف در جامعه گفت: براساس روایت امام صادق (ع) که فرمود «نحن اصل کل خیر...» که ما اصل همه خیرات هستیم و از فروع ما همه نیکیه ناشی شده لذا عدو ما اصل همه بدیهاست، امام حسین (ع) اصل همه خوبیها هستند و دشمنشان هم اصل شرارتها و بدیها، پس اگر ما در سبک زندگیمان حسینی باشیم که طرفدار قیام عاشورا هستیم، خدایی نکرده خودمان آراسته به رذائل نباشیم و دم از امام حسین (ع) بزنیم اما رفتارمان چیز دیگری باشد. محمدزاده یادآور شد: عالمان و مبلغان دین باید این مسئله را به مردم گوشزد کنند که ما زمانی میتوانیم حسینی باشیم که به همه خوبیها آراسته شویم. متأسفانه آمار طلاق در جامعه و تربیتهای نادرست افراد چیز دیگری را نشان میدهد،محصول جامعه حسینی باید حسین وار باشد،حضرت امام راحل تعبیری داشتند که میگفت ما دانشگاه را از محصولش میفهمیم که چه فارغ التحصیلانی داشته است لذا محصول جامعه اسلامی ما و قیام عاشورا همه خوبیها است هر چه قدر از اینها فاصله بگیریم به سمت شکست سوق پیدا کردهایم. وی در ادامه افزود: رهبر انقلاب تعبیر جالبی دارند که هرکجا بدی هست همانجا ما از اسلام دور افتادیم، همین را درباره قیام عاشورا بگوییم هر چه خوبیها را در خود مجسم کنیم و در محیط کار و زندگی به همانقدر حسینی هستیم و برعکس آن یزیدی میشویم، شمر و عمر سعد مظاهر پلیدی هستند پس ما هر جا که بخاطر پست، مقام و رسیدن به منافع دنیوی از فضائل اخلاقی دور شویم، دین خدا را زیرپا گذاشتهایم. محمدزاده در پایان اظهار داشت: درس ما از عاشورا و قیام امام حسین (ع) اتصال هب همه خوبیها و دوری از رذائل است دراین صورت میتوانیم در جامعه تأثیرگذار باشیم و به هر اندازه که جامعه متصل به خوبیها باشد به همان اندازه حسین وار زندگی کردهایم. انتهای پیام/ک
93/08/14 - 12:21
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10]
صفحات پیشنهادی
فلسفه قیام عاشورا/6 عرفان امام حسین(ع) گوشهنشینی نیست/ قیام حسینی(ع) جهانشمول است
فلسفه قیام عاشورا 6عرفان امام حسین ع گوشهنشینی نیست قیام حسینی ع جهانشمول استعضو مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره گفت دفاع امام از ارزشهای اسلامی آمیخته با عنصر معنویت است این دفاع سکولار از ارزشهای انسانی نیست به همین دلیل هم قیام امام بعد عرفانی به خود گرفته است«چهار گفتار» درباره فلسفه قیام حسینی و درسها و عبرتهای آن
چهار گفتار درباره فلسفه قیام حسینی و درسها و عبرتهای آنچهار گفتار چهار سخنرانی بسیار مهمّ رهبر انقلاب دربارهی حادثه عاشورا است که در آن با نگاهی نو زمینههای تاریخی فاجعهی عاشورا نظریه صحیح درباره فلسفه قیام حسینی و درسها و عبرتهای گوناگون آن برای نسل امروز تحلیلفلسفه قیام عاشورا/5 «هَیْهاتِ مِنّا الذلَّة » فرهنگسازی عزتمداری در جامعه است
فلسفه قیام عاشورا 5هَیْهاتِ مِنّا الذلَّة فرهنگسازی عزتمداری در جامعه استعضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مهمرین شاخصه قیام امام حسین ع را عزتمداری دانست و گفت شعار هَیْهاتِ مِنّا الذلَّة امام ع باید در جامعه فرهنگسازی و نهادینه شود حجتالاسلام حسین الهینژادفلسفه قیام عاشورا/4 پیام متفکران شرق و غرب از قیام اباعبدالله/داعش نمونه خوارج در تاریخ اسلام است
فلسفه قیام عاشورا 4پیام متفکران شرق و غرب از قیام اباعبدالله داعش نمونه خوارج در تاریخ اسلام استاستاد دانشگاه قرآن و حدیث گفت بسیاری از متفکران و دانشمندان شرق و غرب معتقد به بر حق بودن امام حسین ع بودند حتی گاندی هندو به مردمش گفته بود که برای کشورش هیچ پیامی ندارد الا پیامبرگزاری "کارگاههای فلسفه قیام عاشورا و تأثیر آن بر انقلاب" در دانشگاه لرستان
چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰ ۰۱ معاون فرهنگی دانشگاههای آزاد لرستان گفت دو کارگاه آموزشی با محوریت فلسفه قیام عاشورا و تأثیر آن بر انقلاب در این دانشگاه برگزار خواهد شد جواد مؤیدی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه لرستان افزود طی هفته جاری با حضور تشکلفلسفه قیام عاشورا/۳ منصوری لاریجانی: عاشورا درس مطالبه همگانی امر به معروف است
فلسفه قیام عاشورا ۳منصوری لاریجانی عاشورا درس مطالبه همگانی امر به معروف استنویسنده و استاد عرفان اسلامی گفت عاشورا برای احیاء معالم دین و امر به معروف و نهی از منکر اتفاق افتاد متأسفانه فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر با همه تلاشها و قانونگذاریها جایگاه خود را نیافته استمسئول حلقههای صالحین زابل: فلسفه اصلی قیام عاشورا احیای فرهنگ اسلام ناب محمدی بود
مسئول حلقههای صالحین زابل فلسفه اصلی قیام عاشورا احیای فرهنگ اسلام ناب محمدی بودمسئول حلقههای صالحین زابل گفت فلسفه اصلی و نهایی نهضت ابا عبدالله الحسین ع از قیام عاشورا را میتوان در یک هدف جامع و کلّی یعنی احیای فرهنگ اسلام اصیل و ناب محمدی و زدودن زنگارهای تحریف و بدعتمعرفت به فلسفه قیام عاشورا در کنار شور و شعف حسینی باید افزایش یابد -
استاندار آذربایجان غربی معرفت به فلسفه قیام عاشورا در کنار شور و شعف حسینی باید افزایش یابد ارومیه – خبرگزاری مهر استاندار آذربایجان غربی گفت معرفت به فلسفه قیام عاشورا در کنار شور و شعف حسینی باید افزایش یابد به گزارش خبرنگار مهر قربانعلی سعادت ظهر دوشنبه در آیین افتتاح حسیانتشار صحیفه سجادیه با ویرایش جدید و ضمیمهای از شیخ حسین انصاریان/عرضه کتابی مرتبط با قیام عاشورا در پاکستان
فرهنگ و ادب ادیبات ایران توسط انتشارات پیام آزادی انجام گرفت انتشار صحیفه سجادیه با ویرایش جدید و ضمیمهای از شیخ حسین انصاریان عرضه کتابی مرتبط با قیام عاشورا در پاکستان کتاب صحیفه سجادیه با ویرایشی جدید و با انضمام ترجمه شیخ حسین انصاریان از مناجات خمسهعشر توسط انتشارات پیابرنامه ۷ دانشگاه تهرانی برای ماه خون و قیام حسینی
برنامه ۷ دانشگاه تهرانی برای ماه خون و قیام حسینی با شروع ماه محرم حال و هوای دانشگاهها نیز تغییر کرده و رنگ و بوی عاشورایی میگیرد دانشگاه ها سعی می کنند با برگزاری برنامههای مختلف واقعه کربلا را به تصویر کشیده و یاد این ایام را برای دانشجویان زنده نگاه دارند به این مطلب امگزارش فارس از دوازدهمین همایش «شیرخوارگان حسینی» شیرخوارگان حسینی خود را نذر قیام امام زمان(عج) کردن
گزارش فارس از دوازدهمین همایش شیرخوارگان حسینیشیرخوارگان حسینی خود را نذر قیام امام زمان عج کردند فیلممصلای امام خمینی ره تهران مهمان شیرخوارگان سبزپوشی بود که با چهره کودکانه و معصومانه خود آمده بودند تا بگویند خودشان را نذر قیام امام مهدی عج کردند به گزارش خبرنگار آیین و انپرسش و پاسخ حسینی/4 چرا امام حسین(ع) زمان معاویه قیام نکرد
پرسش و پاسخ حسینی 4چرا امام حسین ع زمان معاویه قیام نکردامام حسین ع به خوبی میدانست که در صورت قیام علیه معاویه به ویژه با توجه به ابزارهای تبلیغاتی حکومت مردم حق را به معاویه خواهند داد در حالی که هنگام قیام علیه حکومت یزید شرایط زمانه کاملاً بر عکس بود به گزارش خبرنگار آنمایش پردههای عاشورایی و قیام مختار
سهشنبه ۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰ ۴۴ شش پرده از پردههای درویشی بزرگان هنر نقاشی قهوهخانهای همراه دو تابلوی معروف قیام مختار در گالری عقیلی بهنمایش درخواهد آمد به گزارش خبرنگار بخش هنرهای تجسمی ایسنا همزمان با دهه اول محرم و فرارسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی گالری عقیلی نمایشگاهی از آمیزگرد «نسبت عاشورا با جریانات فکری معاصر تا تحریفات قیام» رجبیدوانی: تحریفات عاشورا از سپاه یزید آغاز شد/ حس
میزگرد نسبت عاشورا با جریانات فکری معاصر تا تحریفات قیام رجبیدوانی تحریفات عاشورا از سپاه یزید آغاز شد حسینجانی کربلا تحمیل به امام بود نه تصمیم امامتحریف قیام عاشورا از همانجا آغاز شد که اهداف امام حسین ع را پس پرده قرار دادند و در بیان واقعه کربلا تنها احساسات مردم را جریاران پیامبر(ص) که در قیام عاشورا شهید شدند |اخبار ایران و جهان
یاران پیامبر ص که در قیام عاشورا شهید شدند یاران امام حسین علیهالسلام در کربلا در شرایطی در برابر لشکر چند ده هزار نفری عمر سعد ایستادند که بنابر نقلهای مختلف تعدادشان به ۱۵۰ نفر نمیرسید ۵ نفر از این جمع از صحابه پیامبر اکرم صلواتاللهعلیه بودند کد خبر ۴۴۶۸۱۲ تاریخ انتساختاری جدید برای نمایش برگی از قیام عاشورا
دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵ ۱۷ جمعی از هنرمندان به مناسبت وقایع قیام امام حسین ع مراسمی با عنوان شب غریبانه برگزار میکنند به گزارش ایسنا و طبق اعلام مسئولان برگزارکننده این مراسم غریبانه منظومهای است منسجم که با بکارگیری ابزار مختلف هنری جلوههای ویژه٬ اجرای نمایش میدانی٬ نوروقتی عاشورا و قیام امام مهدی(عج) پیوند می خورد
وقتی عاشورا و قیام امام مهدی عج پیوند می خورد اگر روزگار وقت زندگی مرا از تو ای حسین ع به تأخیر انداخت و یاری و نصرت تو در کربلا در روز عاشورا نصیب من نشد اینک من هر آینه صبح و شام به یاد مصیبتهای تو ندبه می کنم و به جای اشک بر تو خون گریه می کنم به گزارش خبرنگار معارف باشگ-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها