محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832485477
پرسش و پاسخ حسینی/4 چرا امام حسین(ع) زمان معاویه قیام نکرد
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: پرسش و پاسخ حسینی/4
چرا امام حسین(ع) زمان معاویه قیام نکرد
امام حسین(ع) به خوبی میدانست که در صورت قیام علیه معاویه، به ویژه با توجه به ابزارهای تبلیغاتی حکومت، مردم حق را به معاویه خواهند داد، در حالی که هنگام قیام علیه حکومت یزید شرایط زمانه کاملاً بر عکس بود.
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، چرا امام حسین(ع) در زمان معاویه قیام نکرد؟ معاویه و یزید چه فرقی با هم داشتند؟ چرا امام حسین(ع) کارگزاران حکومتی را به صورت مسالمتآمیز متوجه اشتباهشان نکرد؟ قیام هیچ نتیجهای داشت؟ مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم در پاسخ به این چهار شبهه این چنین میگوید: *چرا امام حسین(ع) در زمان معاویه قیام نکرد؟ امام حسین(ع) در دوران یازده ساله امامت خود (49 ـ 60 هجری قمری) همزمان با حکومت معاویه، تنشهای فراوانی با او داشت که مواردی از آن را میتوانیم در نامههای امام حسین(ع) مشاهده کنیم. امام در این نامهها جنایت معاویه، هم چون کشتن برخی از بزرگان شیعه مانند حجر بن عدی ـ عمرو بن حمق را به وی متذکر میشود و حکومت معاویه بر مسلمانان را بزرگترین فتنه دانسته است، بدین ترتیب مشروعیت حکومت او را زیر سؤال برده است.[1] اما چرا امام اقدام عملی و قیام در زمان معاویه نکرد، علل متفاوتی دارد که برخی از آنها را میتوان از عبارات امام(ع) پیدا کرد و برخی نیز در تحلیل اوضاع آن زمان به خوبی روشن میشود که ما مختصراً تعدادی از آنها را ذکر میکنیم: الف) وجود صلح نامه: امام در یکی از جواب های خود به نامههای معاویه خود را پایبند به صلح نامه معاویه با امام حسن(ع) معرفی کرده و اتهام نقض آن را از خود دور دانسته است.[2] ب)موقعیت معاویه: شخصیت معاویه در نزد مردمان آن زمان به گونهای مثبت تلقی میشد که همین امر قیام علیه او را مشکل میساخت، زیرا آنان او را به عنوان صحابی پیامبر(ص) کاتب وحی و برادر همسر پیامبر(ص) میشناختند و به نظر آنان معاویه نقش فراوان در رواج اسلام در منطقه شامات و به ویژه دمشق داشته است و چون سنش از امام حسن و امام حسین(ع) بیشتر بود؛ معاویه بر روی این مطالب مانور بیشتری میداد که این مطلب از نامههای این ملعون به امامان همام به خوبی روشن میشود.[3] ج)سیاستمداری معاویه: پس از انعقاد قرار داد صلح، گر چه معاویه از هر فرصتی برای ضربه زدن به بنیهاشم به ویژه خاندان علوی استفاده میکرد، اما در ظاهر چنین وانمود میکرد که به بهترین وجه ممکن با این خاندان به ویژه شخص امام حسین(ع) مدارا میکند و حرمت آنان را پاس می دارد. این مدارا تا آنجا بود که در آستانه مرگ به فرزندش یزید سفارش امام(ع) را کرده و ضمن پیشبینی قیام او از یزید خواست که او را به قتل نرساند.[4] علّت در پیش گرفتن این سیاست روشن بود، زیرا معاویه با انعقاد صلح با امام حسن(ع) حکومت خود را از بحران مشروعیت نجات داد و در بین مردم به عنوان خلیفه مشروع خود را معرفی کرد. امام حسین(ع) در این دوران تمام سعی خود را در زیر سؤال بردن حکومت معاویه و مبارزه با بدعتهایش میکرد. د)شرایط زمانه: شرایط زمانی آن دوران اکثراً به نفع معاویه بود، چون که معاویه حاکم بلا منازع جامعه اسلامی بود و مبلّغان او در هر گوشهای از مناطق اسلامی سیاستهای او را تبلیغ میکردند و از او چهرهای مثبت درست کرده بودند و ثبات و استحکام قدرت مرکزی شام و تسلط کامل باند اموی بر مناطق حساس هم چون کوفه و مدینه و سایر مناطق از دیگر نقاط قوّت زمان حکومت معاویه بود که امام با در نظر گرفتن این عوامل به خوبی میدانست که در صورت قیام احتمال پیروزی در حدّ صفر بوده و هیچ گونه نتیجه معنوی در آینده و آن زمان در بر نخواهد داشت. بنابراین امام خود به خوبی میدانست که در صورت قیام علیه معاویه به ویژه با توجه به سیاستهای معاویه افکار عمومی او را یاری نکرده و با توجه به ابزارهای تبلیغاتی حکومت، حق را به معاویه خواهند داد، در حالی که هنگام قیام علیه حکومت یزید شرایط زمانه کاملاً بر عکس بود. *اصولاً معاویه و یزید چه فرقی با هم داشتند؟ یزید بن معاویه نه مانند خلفای بنی امیه بود که در بعضی موارد مانند معاویه خود را مقید به حفظ ظواهر میکردند، نه مثل خلفای بنی عباس که با اظهار دوستی به اهل بیت(ع) به مطامع خود دست مییافتند. یزید یک انسان بیایمان، مفسد و فاسقی بود که پلیدی او حتّی بر اطرافیانش پوشیده نبود و این موضوع باعث شد که امام مبارزه مستقیم با یزید را انتخاب کند و از جمله خصایص و رفتارهای ننگین یزید بن معاویه میتوان به موارد زیر اشاره کرد: الف)در زمان خلافت کوتاه یزید دربارش مرکز فساد و فحشاء و گناه بود و آثار آن در جامعه نیز گسترش یافته بود، به گونهای که به گفته مسعودی در دوران حکومت کوتاه وی، حتی در محیط مقدسی هم چون مکه و مدینه جمعی به نوازندگی و استعمال آلات لهو و لعب میپرداختند. ب)عبد الله بن حنظله در بازگشت از سفری که با جمعی به شام رفته بودند تا از عقاید یزید مطلع شوند، چنین نقل میکند: «ما در حالی از نزد یزید بیرون آمدیم که خوف آن داشتیم که بر اثر گناهان فراوان از آسمان سنگ بر سر ما ببارد، او مردی است که با مادران و دختران و خواهران زنا میکند، وی شراب مینوشد و نماز نمیخواند».[5] این در حالی است که معاویه بسیار سیاستمدار و منافق و عوام فریب بود. *چرا امام حسین(ع) با کاری غیر از قیام و انقلاب، کارگزاران حکومتی را به صورت مسالمتآمیز متوجه اشتباهشان نکرد؟ برای روشن شدن پاسخ باید نکاتی را متذکّر شویم: 1. رفتار مسالمت آمیز و امر به معروف و نهی از منکر آنها به شیوههایی غیر از قیام و مبارزه لازمهاش آن است که خود آمر و ناهی، اصل حکومت و زمامداری را قبول کند و به برخی از شیوههای حکومتداری آنها منتقد باشد که در این صورت فرد بر خود لازم نمیداند که علیه آنها قیام کند. 2. لازمه قبول کردن هر حکومتی بیعت با حاکم آن حکومت است و معنای بیعت صحیح ابراز آمادگی در فرمان بردن از اوامر خلیفه و فداکاری در راه انجام اوامر او است. بنابراین باید گفت کسی که اصل یک حکومت را قبول ندارد و آن را خلاف اسلام و استبدادی معرفی میکند و آن را منطبق با وحی الهی نمیداند، بلکه آن را ناشی از افکار جاهلیت میداند، تمام فسق و فجورها و ظلمهایی که در این حکومت اعمال میشود را چگونه میتواند قبول کند تا بعد از آن نوبت به رفتار مسالمتآمیز برسد؟! حکومتی که اساس آن اشتباه و غاصبانه است، دیگر راهی غیر از قیام بر علیه آن نمیماند. اگر امام(ع) با یزید بیعت میکرد، معنایش امضای فسق و فجور، تجاهر به منکرات و معاصی، تضییع حقوق مردم، تأیید ظالمان، ستمگران و فاسقان و فاجران بود و صدور آن از مثل امام حسین(ع) امکان شرعی و عرفی و عقلی نداشت. بیان این نکته لازم است که یزید تصمیم قاطع گرفته بود که با تهدید و یا قتل، اجازه هیچ گونه فعالیت را به دیگران ندهد، به طوری که قبل از انتشار خبر مرگ معاویه سعی داشت از امام حسین(ع) و عبدالله بن زبیر بیعت بگیرد حتی با تهدید به قتل.[6] وقتی ولید استاندار مدینه، امام حسین(ع) را به سوی استانداری دعوت کرد و خبر مرگ معاویه را به آن حضرت داد و نامهای را که یزید برای گرفتن بیعت به او نوشته بود قرائت کرد و امام(ع) در آن موقع با سخنانی از بیعت کردن دوری جست، مروان در این هنگام گفت: به خدا سوگند اگر حسین در این ساعت بیعت نکند، دیگر بر او قدرت نخواهی یافت؛ او را حبس کن و نگذار از اینجا خارج شود مگر آن که بیعت کند و یا گردنش را بزن.[7] ولی ولید چنین کاری نکرد و نخواست دستش به خون امام(ع) آغشته شود. بنابراین با توجه به مطالب گذشته به خوبی روشن میشود که یزید از ابتدا قصد قتل امام(ع) را داشت، چون که به خوبی فهمیده بود امام(ع) کسی نیست که حکومت فردی به این فاسقی را قبول کند. پس چگونه با این احوالات کسی که خود، شرع ناطق و رفتارش سنت برای مسلمین است، میتواند با این افراد فاسق از راه مسالمت آمیز در بیاید. *نتایج و پیامدهای قیام امام حسین(ع) در بررسی اجمالی پیامدهای عاشورا به این نکته پی خواهیم برد که برخی از آثار و دستاوردهای قیام عاشورا در همان دوران به عرصه ظهور نشست و برخی دیگر به مرور زمان و پیامدهایی داشته که تا جهان باقی است آن ها هم وجود دارد. از جمله ثمرات و پیامدهای عاشورا می توان به نکات زیر اشاره کرد: 1. احیای اسلام و آیین حق با توجه به مطالب گذشته به خوبی این مطلب روشن شد که پس از رحلت رسول اکرم(ص) در ارزش های دین اسلام شکافهایی به وجود آمد که اوج این انحرافات و بدعتها در زمان حکومت معاویه به وقوع پیوست، چون که او با ظاهرسازی و عوام فریبی توانست برای اعمال خود وجهه شرعی درست کند و همه انحرافات را پوشیده نگه دارد و آنها را در نظر عوام مردم توجیه کند. شهادت امام حسین(ع) و یاران پاکبازش، به احیای کتاب محمدی(ص) و خون پاک اباعبدالله الحسین(ع) درخت اسلام را آبیاری کرد و به رشد و بالندگی امت اسلامی و بیداری مسلمانان انجامید. امام صادق(ع) می فرماید: پس از شهادت امام حسین(ع) هنگامی که ابراهیم بن طلحه (در مدینه) با امام علی بن حسین(ع) روبرو شد (از روی طعنه) گفت: ای علی بن حسین در این نبرد چه کسی پیروز شد؟. امام چهارم(ع) فرمود: اگر میخواهی بدانی پیروزی و غلبه با چه کسی بود به هنگام فرا رسیدن وقت نماز، اذان و اقامه بگو.[8] امام(ع) با این پاسخ به او فهماند که هدف یزید محو اسلام و نام رسول خدا(ص) بود، ولی هم چنان طنین لاالهالاّالله و محمد رسول الله بر مأذنهها میپیچید و مسلمانان در همه جا حتی در شام و پایتخت سلطنت یزید، به یگانگی خدا و رسالت محمد(ص) گواهی میدهند. چون یزید بارها به عدم وجود خدا و رسالت پیامبر(ص) اشاره کرده و آنها را نفی کرده بود.[9] موسیو ماربین آلمانی میگوید: حسین با قربانی کردن عزیزترین افراد خود با اثبات مظلومیت و حقانیت خود به دنیا درس فداکاری و جانبازی آموخت و نام اسلام و اسلامیان را در تاریخ ثبت و در عالم بلند آوازه ساخت و اگر چنین حادثهای پیش نیامده بود، قطعاً اسلام به حالت کنونی باقی نمیماند و ممکن بود یکباره اسلام و اسلامیان محو و نابود شوند.[10] به صراحت میتوان گفت قیام امام حسین(ع) نه تنها آیین پیامبر بزرگ اسلام(ص) را نجات داد، بلکه از محو اهداف رسالت سایر انبیاء نیز جلوگیری کرد، چرا که رسول خدا(ص) کامل کننده رسالت پیامبران گذشته و خاتم رسولان و دین او خاتم ادیان بود و در این هنگام است که معنای حدیث نبوی حسین منّی و أنا من حسین فهمیده میشود. 2.الگو سازی برای آزادگان هر چند به ظاهر در عاشورای سال 61 هجری پیروزی از آن یزیدیان بود و نبرد نابرابر کربلا به نفع جبهه باطل به پایان رسید؛ ولی در نگاه عمیق، پیروزی حقیقی متعلّق به امام حسین(ع) و یاران او بود. چرا که آن حضرت در آن حادثه و قیام راه و رسمی ماندگار به یادگار گذاشت و با خون سرخش مکتبی را برای مسلمانان بلکه همه آزادگان جهان بنا نهاد که تا همیشه تاریخ باقی است و سرمشق حق طلبان عالم است. قیام امام(ع) به جهانیان آموخت که باید در برابر ظلم و ظالم ساکت نمانند و تا آخرین قطره خون با آنها مبارزه کنند که در این جا ما برای روشنتر شدن مطلب نمونههایی از قیام های مردمی را که با الهام گرفتن از قیام عاشورا به وقوع پیوستهاند را میآوریم: 1. قیام مردم هند در مقابل استعمارگران انگلیس: مهاتما گاندی رهبر استقلال کشور بزرگ هندوستان در گفتار تاریخی خود چنین میگوید: من برای مردم هند چیز تازهای نیاوردهام، فقط نتیجهای را که از مطالعات و تحقیقاتم درباره تاریخ زندگی قهرمانان کربلا به دست آوردهام، ارمغان ملت هند کردم، اگر بخواهیم هند را نجات دهیم واجب است همان راهی را بپیماییم که حسین بن علی پیمود.[11] 2. پیروزی مردم ایران در بر چیدن بساط ظلم و بیداد گر نظام استبدادی 2500 ساله و حماسه غرور آفرین هشت سال دفاع مقدس. 3. مجاهدتهای جوانان جان بر کف و رشید حزب الله لبنان در مقابل رژیم سفاک و تا به دندان مسلح صهیونیستی و دهها نمونه دیگر که در تاریخ کشورها موجود است که همه آنها به خاطر تأسی و الگو پذیری از نهضت امام حسین(ع) به وقوع پیوستهاند. 3. قیامهای خونین پس از حادثه عاشورا انتشار اخبار کربلا تأثیر عجیبی در میان مسلمانان گذاشت. از یک سو اوج مظلومیت امام حسین(ع) و یارانش و نهایت قساوتی در شهادت آنان و اسارت خاندان پاکش آشکار شد، سبب نفرت مسلمانان از دستگاه خلافت اموی شد که در پی آن قیامهای خونین برپا شد که نتیجهشان به سرکوبی حکومت ظالمانه بنی امیه گشت، از جمله آن قیامها میتوان به قیام توابین، قیام مختار و قیامهای مردم مدینه اشاره کرد. امام حسین(ع) با قیام خود توانست نقاب توجیهآمیزی که معاویه به حکومت بنی امیّه درست کرده بود را بردارد و مردم را به خیانتهایی که این خاندان بر اسلام کرده اند را آشکار سازد که پس از آن وظیفه مردم است که از این فرصت استفاده کرده و حقّ را از ناحقّ تشخیص دهند و اگر مردم در تشخیص آن اشتباه کنند دیگر جای سؤال و اشکالی بر اصل وجودی قیام وارد نمیشود. ناگفته نماند باید دانسته شود تا در جهان حقی است، مسلماً ناحقی در مقابل آن وجود دارد و با آن مبارزه میکند و این وظیفه مردم است که با تأسی و پیروی از اهل بیت عصمت و طهارت آنها را از هم تشخیص داده و پیرو حق شوند. *پینوشتها: [1]. دینوری، ابن قتیبه، الامامه و السیاسه، ج اول، ص 180. [2]. موسوعه کلمات الامام الحسین(ع)، ص 239. [3]. اصفهانی، ابوالفرج ، کتاب مقاتل الطالبین، ص 40. [4]. دینوری، احمد بن داود، کتاب الاخبار الطول، ص 54. [5]. داودی، سعید و رستم نژاد، مهدی، عاشورا، چاپ چهارم، انتشارات امام علی(ع)، 1386، ص 215 ـ 217. [6]. اقتباس از کتاب پرسش ها و پاسخ ها، نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه، ص 100. [7]. الیعقوبی احمد بن محمد بن واضح، تاریخ یعقوبی، بیروت، انتشارات دار صادر، ج 2، ص 15. [8]. بحار الانوار، ج 45، ص 177. [9]. سعید داودی، مهدی رستمنژاد، کتاب عاشورا، انتشارات مدرسه امام علی بن ابیطالب(ع)، ص 107. [10]. هاشمینژاد، عبدالکریم، درسی که حسین به انسان ها آموخت، آستان قدس رضوی، ص 284. [11]. ویژهنامه جام جم درباره عاشورا، اسفند ماه، سال 1383. انتهای پیام/
93/08/11 - 11:00
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]
صفحات پیشنهادی
پرسش و پاسخ حسینی/۳ آیا امام حسین(ع) را شیعیان کشتند
پرسش و پاسخ حسینی ۳آیا امام حسین ع را شیعیان کشتندفقط تعداد اندکی از نامهنویسان به امام حسین ع از شیعیان خالص بودند که به عهدشان وفا کردند و این طور نیست که امام توسط محبان خود به شهادت رسیده باشند همیشه سستعنصرانی وجود دارند که به فرمایش سیدالشهدا ع بنده دنیا هستند به گپرسش و پاسخ حسینی/1 چرا خدا خواست تا واقعه عاشورا در ماه محرم باشد
پرسش و پاسخ حسینی 1چرا خدا خواست تا واقعه عاشورا در ماه محرم باشدخواست خدا وقوع حادثه عاشورا در ماه محرم نبوده تا از فلسفه آن سؤال شود بلکه خواست خدا این بوده که این حادثه در ماه محرم واقع نشود زیرا خداوند از وقوع جنگ و خونریزی در ماههای حرام از جمله محرم کلاً منع فرموده استپرسش و پاسخ حسینی/2 آیا امام حسین(ع) به دستور پیامبر(ص) به کربلا رفت
پرسش و پاسخ حسینی 2آیا امام حسین ع به دستور پیامبر ص به کربلا رفترفتن کربلا یک امر تشریعی از طرف خداوند است و امر تشریعی هم هیچ اجباری در آن وجود ندارد بلکه اختیار است که موجب میشود کار حسین ع جاودانه باشد و باعث شگفتی عالم وجود شود به گزارش خبرگزاری فارس آیا امام حسین عگزارش فارس از دوازدهمین همایش «شیرخوارگان حسینی» شیرخوارگان حسینی خود را نذر قیام امام زمان(عج) کردن
گزارش فارس از دوازدهمین همایش شیرخوارگان حسینیشیرخوارگان حسینی خود را نذر قیام امام زمان عج کردند فیلممصلای امام خمینی ره تهران مهمان شیرخوارگان سبزپوشی بود که با چهره کودکانه و معصومانه خود آمده بودند تا بگویند خودشان را نذر قیام امام مهدی عج کردند به گزارش خبرنگار آیین و انوقتی امام حسین(ع) از مردم خواست تا روحانیت دین را امر به معروف کنند / چرا امام سجاد(ع) قیام نکرد؟
وقتی امام حسین ع از مردم خواست تا روحانیت دین را امر به معروف کنند چرا امام سجاد ع قیام نکرد فرهنگ > دین و اندیشه - روش انتخابی امام سجاد ع پس از کربلا اهمیت امر به معروف در قیام امام حسین ع و ترکیب بند عاشورایی موسوی گرمارودی را در پرونده خبرآنلاین در روز هشچرا در میان ائمه فقط حسین بن علی(ع) قیام کرد؟/ فرمانده ای که در مقابل امام حسین بی ادبی نکرد
چرا در میان ائمه فقط حسین بن علی ع قیام کرد فرمانده ای که در مقابل امام حسین بی ادبی نکرد بسیاری از مردم روش امام حسین ع متفاوت از سایر ائمه اطهار می پندارند مثلا برخی گمان می کنند که از علامات شیعه تقیه است در حالی که امام حسین ع تقیه نکرد به گزارش نامه نیوز دلایلهمایش شیرخوارگان حسینی در حرم امام رضا (ع) + تصاویر
همایش شیرخوارگان حسینی در حرم امام رضا ع تصاویر تصاویری از همایش شیرخوارگان حسینی را در حرم امام رضا ع اینجا ببینید به گزارش خبرنگار خیمه گاه باشگاه خبرنگاران تصاویری از همایش شیرخوارگان حسینی را در حرم امام رضا ع اینجا ببینید برای دیدن سایر تصاویر اینجا کلیک کنیدانتهایبرنامه ۷ دانشگاه تهرانی برای ماه خون و قیام حسینی
برنامه ۷ دانشگاه تهرانی برای ماه خون و قیام حسینی با شروع ماه محرم حال و هوای دانشگاهها نیز تغییر کرده و رنگ و بوی عاشورایی میگیرد دانشگاه ها سعی می کنند با برگزاری برنامههای مختلف واقعه کربلا را به تصویر کشیده و یاد این ایام را برای دانشجویان زنده نگاه دارند به این مطلب اممیزگرد «نسبت عاشورا با جریانات فکری معاصر تا تحریفات قیام» رجبیدوانی: تحریفات عاشورا از سپاه یزید آغاز شد/ حس
میزگرد نسبت عاشورا با جریانات فکری معاصر تا تحریفات قیام رجبیدوانی تحریفات عاشورا از سپاه یزید آغاز شد حسینجانی کربلا تحمیل به امام بود نه تصمیم امامتحریف قیام عاشورا از همانجا آغاز شد که اهداف امام حسین ع را پس پرده قرار دادند و در بیان واقعه کربلا تنها احساسات مردم را جرهمزمان با ایام شهادت امام حسین(ع) نمایشهای تماشاخانه ایرانشهر شش روز تعطیل شد
همزمان با ایام شهادت امام حسین ع نمایشهای تماشاخانه ایرانشهر شش روز تعطیل شدتماشاخانه ایرانشهر از 10 تا 15 آبانماه به مناسبت سوگواری سالار شهیدان و امام زینالعابدین ع اجرا نخواهدداشت به گزارش خبرگزاری فارس با نزدیک شدن به تاسوعا و عاشورای حسینی و شهادت امام زینالعابدین عقیام امام حسین(ع) عالیترین مرتبه امر به معروف بود
چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱ ۱۴ شفقنا نوشت امر به معروف و نهی از منکر یکی از فرائض دین اسلام بوده و در فقه اسلامی احکام و شرایط آن به طور مفصل بیان شده است برای پاسخگویی به برخی سئوالاتی که در عصر حاضر در رابطه با این موضوع مطرح است با یکی از محققان حوزه علمیه قم به گفتگو نشستیمارتباط با امام حسین (ع) از بدو تولد زمانی که نامم را حسین نهادند، آغاز شد
حسین محب اهری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران ارتباط با امام حسین ع از بدو تولد زمانی که نامم را حسین نهادند آغاز شد بازیگر سریال خوب بد زشت گفت جلال یک لشگر باطل با تعداد محدودی از هجمه حق ماورائی دارد که در سریالهای ما کمتر به آن توجه میشود حسین محب اهری بازیگر سی«چهار گفتار» درباره فلسفه قیام حسینی و درسها و عبرتهای آن
چهار گفتار درباره فلسفه قیام حسینی و درسها و عبرتهای آنچهار گفتار چهار سخنرانی بسیار مهمّ رهبر انقلاب دربارهی حادثه عاشورا است که در آن با نگاهی نو زمینههای تاریخی فاجعهی عاشورا نظریه صحیح درباره فلسفه قیام حسینی و درسها و عبرتهای گوناگون آن برای نسل امروز تحلیلصادق آیینهوند: سیاست ماکیاولی معاویه در جامعه عرب/ریشههای حرکت اصلاحی امام حسین(ع) چه بود؟
صادق آیینهوند سیاست ماکیاولی معاویه در جامعه عرب ریشههای حرکت اصلاحی امام حسین ع چه بود رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت گفتمانهای رایج پیش از قیام عاشورا و تفسیرهای مختلف از اسلام عامل حکومت معاویه و یزیدیان شد این گونه بود که امام حسین ع تصمیم به حرکتی اصلارئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور: تجمع بزرگ «لبیک یا حسین» امروز در 250 امامزاده کشور برگزار میش
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور تجمع بزرگ لبیک یا حسین امروز در 250 امامزاده کشور برگزار میشودرئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه تجمع بزرگ 5000 نفری عزاداران حسینی امروز در 250 امامزاده کشور برگزار میشود گفت این مراسم همزمان با زمان ورود کاروان حسینی به صحرای کرمراسم اولین شب عزاداری ایام محرم در حسینیه امام خمینی(ره)
مراسم اولین شب عزاداری ایام محرم در حسینیه امام خمینی ره اولین شب مراسم عزاداری سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین ع و یاران با وفای ایشان با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی در حسینیه امام خمینی ره برگزار شد  شهاب حسینی از روزی که زمان ایستاد میگوید
شهاب حسینی از روزی که زمان ایستاد میگوید مستند مدار صفر درجه به کارگردانی روناک جعفری و تهیهکنندگی ناهید دل آگاه با عنوان روزی که زمان ایستاد از شبکه مستند سیما پخش میشود به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران مستند مدار صفر درجه به کارگردانی روناک جعفری و تهی-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها