تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):شتاب کردن در کاری پیش از بدست آوردن توانایی و سستی کردن بعد از به دست آوردن فرصت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798708459




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

صادق آیینه‌وند: سیاست ماکیاولی معاویه در جامعه عرب/ریشه‌های حرکت اصلاحی امام حسین(ع) چه بود؟


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: صادق آیینه‌وند:
سیاست ماکیاولی معاویه در جامعه عرب/ریشه‌های حرکت اصلاحی امام حسین(ع) چه بود؟
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: گفتمان‌های رایج پیش از قیام عاشورا و تفسیرهای مختلف از اسلام عامل حکومت معاویه و یزیدیان شد، این گونه بود که امام حسین(ع) تصمیم به حرکتی اصلاحی در جامعه گرفت.

خبرگزاری فارس: سیاست ماکیاولی معاویه در جامعه عرب/ریشه‌های حرکت اصلاحی امام حسین(ع) چه بود؟



به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس،‌ نشست ویژه خانه اندیشمندان علوم انسانی با حضور صادق آیینه‌وند رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و حجت‌الاسلام داود فیرحی استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران عصر روز گذشته(6 آبان ماه) برگزار شد. در ابتدای این نشست صادق آیینه‌وند درباره مورخان واقعه عاشورا و وضعیت جامعه در دوران معاویه و پیش از قیام امام حسین(ع) گفت: مورخان واقعه عاشورا را از زوایای مختلف بررسی کردند، برخی گفته‌اند که مشکلات جهانی تغییر موقعیت را ایجاد کرده است، بنابراین تاروپود هر دوره تاریخی را باید با نگاه جامع، تحلیلی و تفسیری بررسی کرد، برخی مورخان معتقدند که بخشی از ما به تاریخ نگاه سطحی داریم، این امر در انتقال تقابلی قدرت از دوران معاویه تا یزید در مقابل امام حسین(ع) مشاهده می‌شود، به هر حال همین انتقال قدرت ظاهرش ساده اما در واقع امری پیچیده بود. وی با اشاره به اینکه باید تغییرات ادوار را بشناسیم،‌ گفت: یکی از این تغییرات در دوران پیش از قیام مسائل جغرافیایی بود، فتوحات زیادی در اسلام صورت گرفته بود از ماورالنهر، بین‌النهرین تا دریای مدیترانه در تصرف اسلام و مدینه محل حکومت بود، اما کسی توان مدیریت این همه فتوحات را نداشت، بنابراین خود به خود مدینه از مرکزیت خارج شد و اصحاب همه از آنجا خارج شدند و به مناطق مفتوحه رفتند. آیینه‌وند یک تحول دیگر را به لحاظ اقتصادی دانست و توضیح داد: مدینه شهر مصرف کننده شده بود و این خطرناک بود، تمام اموال از فتوحات ایران، شام، رم، مصر و ... بدانجا می‌رفت، فاتحان نگران بودند، چون مدینه نمی‌توانست مرکز اقتصادی باشد، علاوه بر این نسل وارث نیز متولد شده بودند، نسل اول انقلاب که متولیان امت و تحول را ایجاد کردند،‌ نسل دوم تابعین و نسل سوم غایب که هیچ کدام نسل‌های قبل را قبول نداشتند و نه صحابه و نه تابعین را می‌شناختند، حتی بخشنامه چهار ماده‌ای عمر هم نتوانست اینها را به راه بیاورد، این شد که با تلاش بنی‌امیه عثمان به حکومت رسید. رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با اشاره به اینکه اتفاقات جدید نیاز به کسی داشت که گفتمان‌های افراد را اجرایی کند و این فرد کسی جز معاویه نبود، افزود: گفتمان معاویه در جامعه جواب داد، بنابراین نسل آن دوره، او را می‌طلبید، نه افرادی چون پیامبر(ص) و علی(ع)، در کنار معاویه افرادی هم جزو خوارج و ... بودند که تفسیرهای مختلفی از اسلام می‌کردند، این شکل جامعه در سال 60 هجری بود و این گونه شد که امام حسین(ع) تصمیم به حرکتی اصلاحی در جامعه گرفت. *معاویه برای پیش بُرد امپراطوری خود، سیاست ماکیاولی در پیش گرفت آیینه‌وند در بخش دیگر صحبت‌هایش با اشاره به اینکه در تاریخ قهرمان معنا ندارد، این شرایط است که قهرمانان را می‌سازد،‌ گفت: امیر(ع) می‌فرمود که زمانی بخت باشد، شرایط به انسان رو می‌کند و برعکس آن هم حاکم است، بنابراین قهرمان‌سازی با شرایط صورت می‌گیرد، به طور مثال همه معتقد بودند که قوی‌تر از مروان حمار در آن دوره از حیث قدرت نبوده، وی با این همه جنگجویی و قدرتش در زندگی زیان دید، بنابراین اگر بخت برگردد قهرمان‌ترین فرد هم سرخم می‌کنند. وی درباره نگاه جریانات فکری آن دوره توضیح داد: یک جریان راشدین بودند که سنت خلیفه اول و دوم بود، یک گفتمان هم آل‌زبیر بودند و خوارج هم احمقان زمانه نظیر داعشی‌ها بودند، نگاه غیر مذهبی و سکولار معاویه هم وجود داشت که معتقد بود، اگر کسی از این خط عدول کند فتنه کرده و کلمه فتنه و خروج را وی باب کرد، اولین کسی که کلمه «فتنه» را به زبان آورد،‌ معاویه بود، بنابراین کسی که عدول کند، مجازاتش سیف است! این هم یک گفتمان لائیک (سکولار) است، این گفتمان معتقد بود که با درون و احوال مردم کاری ندارد و برای اینکه امپراطوری سکولار خود را پیش ببرد،‌ سیاست ماکیاولی و فرصت‌طلبانه را در پیش گرفت. انتهای پیام/ 

93/08/07 - 10:19





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن