محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832476485
پرسش و پاسخ حسینی/2 آیا امام حسین(ع) به دستور پیامبر(ص) به کربلا رفت
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: پرسش و پاسخ حسینی/2
آیا امام حسین(ع) به دستور پیامبر(ص) به کربلا رفت
رفتن کربلا یک امر تشریعی از طرف خداوند است و امر تشریعی هم هیچ اجباری در آن وجود ندارد، بلکه اختیار است که موجب میشود کار حسین(ع) جاودانه باشد و باعث شگفتی عالم وجود شود.
به گزارش خبرگزاری فارس، آیا امام حسین(ع) در کربلا یک برنامهای برای مبارزه داشت؟ یا بر اساس جمله «ان الله شاء ان یراک قتیلا» برای مرگ میرفت؟ مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم در پاسخ این چنین میگوید: سؤال از دو بخش تشکیل یافته است که به همدیگر وابسته هستند که عبارتند از این که ـ آیا امام حسین(ع) طبق بیان پیامبر اکرم(ص) «ان الله شاء ان یراک قتیلا» دستور خصوصی و امر به کربلا رفتن داشت؟ و اینکه آیا واقعه کربلا امر و مشیت تکوینی خداوند بود یا مشیت تشریعی؟ برای روشن شدن قسمت اول سؤال باید به این ماجرا توجه داشته باشیم، سوّمین پیشنهاد انصراف از سفر عراق به امام از طرف برادرش محمد حنفیه انجام گرفته که برای مناسک حج و دیدار حسین بن علی به مکه وارد شده بود و بنا به نقل علامه حلی شدیداً مریض بود.[1] شبانه قبل از حرکت امام به حضور وی رسید و عرضه داشت که مردم کوفه پیمان شکن هستند به آنجا نروید و پیشنهاد کرد که در این صورت بهتر است به جای عراق به یمن یا منطقه امن دیگری حرکت کند، امام(ع) فرمود: پیشنهاد شما را نیز مورد توجه قرار میدهم، ولی امام حسین(ع) صبح به سوی عراق حرکت کرد، چون خبر به محمد حنفیه رسید، سریعاً خود را به امام رساند، به امام عرض کرد که قرار بود در مورد پیشنهاد من فکر کنید، امام فرمود که پیامبر را در خواب دیدم، فرمود که یا حسین اخرج الی العراق فانّ الله تعالی شاء ان یراک قتیلا.[2] حالا بحث در این است که این روایت دستور خصوصی بر امام(ع) است یا نه؟ منظور از دستور خصوصی یا این است که باید حسین(ع) به کربلا برود و در آن جا شهید شود و اگر مثلاً امام صادق(ع) در آن زمان بود به جای امام حسین(ع) تکلیف قیام و رفتن به کربلا را نداشت. چون روایت فقط از حسین(ع) این حرکت را خواسته است و یا منظور از خصوصی بودن این است که چون امام حسین(ع) طبق جریانات زمان خود و خطراتی که اسلام را تهدید می کرد با اختیار خودش اقدام به قیام میکند، در خصوص این اقدام امام حسین(ع) و جریان مطالبی از قبل و از سوی پیامبر گفته شده است؟! مسلماً قسم اول درست نیست، چون اوّلاً روایتی نداریم که این نوع دستور خصوصی را ثابت کند، ثانیاً روایت ان الله تعالی شاء ان یراک قتیلاً این دستور را نمیرساند. ثالثاً اگر هم دستور خصوصی را میرساند اجباری بودن قیام حسین(ع) را از طرف خداوند ثابت میکرد که این هم دو نتیجه و تالی فاسد دارد: 1ـ اگر امر و دستور خصوصی باشد، آن وقت شهادت حسین(ع) چندان ارزشی نداشت و این حرکت و عمل بی سابقه و صبر و استقامت فوقالعاده که نه تنها انسان ها بلکه ملکوتیان را نیز متحیّر ساخته است از شهادت و جانبازی یک فرد معمولی که با اختیار خویش شهادت را پذیرفته است، کم ارزشتر خواهد بود. زیرا این فرد با اراده و اختیار خویش این راه را انتخاب کرده ولی حسین(ع) در انتخاب این راه مقدر و معیّن مجبور بوده و نمیوانست بر خلاف مشیت و تقدیر خداوند حرکت کند. 2ـ نباید لشکر کوفه و کشندگان حسین(ع) را خیلی مورد ملامت قرار داد، زیرا مگر نه این است که کشته شدن حسین(ع) خواسته خداوند بود و هر مقتولی به ناچار نیازمند قاتل است. خلاصه همان گونه که مقتول مجبور است قاتل نیز مجبور بوده است.[3] اما اگر منظور از دستور قسم دوّم باشد. این مورد قبول است و روایت نیز دلالتش بر آن آشکار است. چون خداوند میدانست که حسین بن علی این فرمان بزرگ الهی را با اراده و اختیار خویش اطاعت خواهد کرد و همه آنچه را که غیر خداست فدای راه خدا خواهد کرد. لذا قبلاً همین موضوع را به پیامبر(ص) خبر داده بود ولی این علم خدا و این خبر قبل از حادثه کربلا کوچک ترین تاثیری در سلب اختیار از امام حسین(ع) ندارد، فقط از باب تاکید بر تصمیم و اراده حسین(ع) است و اینکه خدا می خواهد حسین را کشته ببیند.[4] پس نتیجه بحث در بخش اول سؤال این است که حسین(ع) دستور خصوصی و اجباری برای ایجاد واقعه کربلا به معنای قسم اول نداشت، ولی طبق وظیفه امامت که حفاظت از دین خدا و اصلاح جامعه است با اختیار خودش حرکت کرد و در مورد این حرکت حسین بن علی(ع) خبرهایی داده شده که دلالت بر تأکید در اراده حسین(ع) دارند که از جمله آن روایتها روایت «ان الله تعالی شاء ان یراک قتیلا» است. اما بخش دوم سؤال که آیا کار حسین(ع) مشیت تکوینی خداوند بود یا تشریعی! از جواب بخش اول معلوم میشود، اصلاً اجبار یا اختیاری بودن واقعه کربلا منشاش همین بخش دوم است که اگر مشیت تکوینی باشد حسین(ع) در کارهایش مجبور است، ولی اگر تشریعی باشد، اختیار دارد کما اینکه ثابت شد که حسین(ع) اختیار داشت، چون اگر اختیار نداشت اصلاً شهادت ارزش نداشت. پس واقعه کربلا نیز مشیت تشریعی خداوند است نه تکوینی.[5] و برای روشن شدن معنای تکوینی و تشریعی به این نکته توجه باید کرد که مشیت و تقدیر خداوندگاهی تکوینی است و گاهی تشریعی. اراده تکوینی خداوند به طور کلی از اختیار بندگان خارج است و انسانها در مقابل این مشیت مجبور و ناچارند، مانند تولد، مرگ، خلقت زمین و آسمان. اما تقدیر تشریعی عبارت است از اینکه خداوند انجام پذیرفتن و یا ترک شدن را صلاح بداند، وقوع و یا ترک آن را بخواهد و طبق خواسته و صلاح دید امر به انجام آن یا نهی از ترک آن کند. اما با وجود این تقدیر و اراده الهی و با وجود این امر و نهی اختیار انجام و یا ترک آن را به اراده خود افراد محوّل کند. مانند تکالیف شرعی از قبیل روزه، نماز، حج، جهاد، مشیت خداوند تعلق گرفته که این تکلیفها انجام پذیرد، ولی نه بدون واسطه بلکه امر تعلق گرفته و افراد را نیز مخیر گذاشته است.[6] اینک با روشن شدن این دو نوع مشیت و اراده بر میگردیم به اصل موضوع مورد بحث، حسین(ع) اوضاع و شرایط را چنان میبیند که خود را مشمول فرمان الهی کتب علیکم القتال[7] میداند که باید قدم به میدان جنگ و جهاد گذاشت و آن گاه به ارزش اقدام و عظمت حرکت حسین(ع) بیشتر پی میبریم که بدانیم او نه تنها از نظر اراده تکوینی در انتخاب مسیر خویش مجبور و ملزم نبود و از ابتدا این راه را آزادانه و با اراده و خواست خود انتخاب کرد، بلکه تا مرحله شهادت در هر قدم و در هر لحظه برای وی امکان داشت از راهی که انتخاب کرده بود منصرف شود و مانند تمام عقلای قوم برای متوقف ساختن برنامه سفر عراق دلایل عقلی و شرعی فراوان که برای هر شنوندهای مورد قبول باشد، اقامه کند؛ ولی حسین(ع) بر خلاف تمایل و پیشنهاد انسانها امر پروردگار و خواسته او را مقدم داشته و قدم به میدان جهاد بگذارد و با نداشتن نیروی کافی در مقابل دشمن در ظاهر شکست بخورد، ولی نتیجه باطنی آن در درازمدت همان است که به هنگام خروج از مدینه در وصیتنامهاش نوشت: «انّما خرجت لطلب الاصلاح فی امة جدّی ....»[8] *خلاصه: رفتن کربلا یک امر تشریعی از طرف خداوند است و امر تشریعی هم هیچ اجباری و دستور خصوصی از نوع قسم اول در آن وجود ندارد، بلکه اختیار است که موجب میشود کار حسین(ع) جاودانه باشد و باعث شگفتی عالم وجود شود و هر حدیثی هم در مورد کربلا بیان شده خبر از وقوع و تأکید جریان کربلا است نه امر و دستور به آن. *پینوشتها: [1]. قمی، شیخ عباس، سفینه البحار، چاپ تهران، ج 1، ص 322. [2]. لوط ابن یحیی، ابی مخنف، مقتل، انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی با تحقیق استاد محمدهادی یوسفی غروی، ص 31. [3]. نجمی، محمد صادق، سخنان حسین بن علی از مدینه تا کربلا، انتشارات اسلامی، ص 66. [4]. شیخ محمد بن طاهر السمّاوی، سلحشوران طفّ، انتشارات زائر، ص 61. [5]. نجمی، محمد صادق، سخنان حسین از مدینه تا کربلا، انتشارات اسلامی، ص 69. [6]. امامت پژوهی، بهکوشش جمعی از نویسندگان، زیر نظر دکتر محمود یزدی مطلق فاضل، انتشارات دانشکده علوم اسلامی رضوی، ص 230. [7]. بقره/216. [8]. نجمی، محمد صادق، سخنان حسین بن علی از مدینه تا کربلا، انتشارات اسلامی، ص 71. انتهای پیام/
93/08/08 - 11:05
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]
صفحات پیشنهادی
پرسش و پاسخ حسینی/1 چرا خدا خواست تا واقعه عاشورا در ماه محرم باشد
پرسش و پاسخ حسینی 1چرا خدا خواست تا واقعه عاشورا در ماه محرم باشدخواست خدا وقوع حادثه عاشورا در ماه محرم نبوده تا از فلسفه آن سؤال شود بلکه خواست خدا این بوده که این حادثه در ماه محرم واقع نشود زیرا خداوند از وقوع جنگ و خونریزی در ماههای حرام از جمله محرم کلاً منع فرموده استگلچین حسینی کربلایی اسلام میرزایی +دانلود
گلچین حسینی کربلایی اسلام میرزایی دانلود به بهانه ی آغاز ماه محرم مجموعه ای از مداحی های کربلایی اسلام میرزایی را در این صفحه بشنوید به گزارش خبرنگار خیمه گاه باشگاه خبرنگاران کربلایی اسلام میرزایی از ذاکرین شهر قم است و به بهانه ی آغاز ماه محرم مجموعه ای از مداحی های ویداستان هایی از عنایت امام حسین(ع) به علما وشهدا/ تصاویر قدیمی از کربلا تا مداحی روز چهارم محرم93 + دانلود
بسته ویژه محرم 2 داستان هایی از عنایت امام حسین ع به علما وشهدا تصاویر قدیمی از کربلا تا مداحی روز چهارم محرم93 دانلود در بسته خبری ویژه محرم میتوانید مصاحبههای خواندنی با پیرغلامان و بازیگران و داستان های زیبا از عنایت امام حسین ع به علما و شهدا را مطالعه کرده و دانلوبا هدف صیانت از آیینهای اصیل عزای حسینی تولید فیلم مستند عزاداریهای حسینی در دستور کار وزارت ارشاد
با هدف صیانت از آیینهای اصیل عزای حسینیتولید فیلم مستند عزاداریهای حسینی در دستور کار وزارت ارشادمعاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد با هدف صیانت از آیینهای اصیل ایرانی در عزای حسینی تولید فیلم مستند عزاداریها را در دستور کار خود قرار داد به گزارش خبرنگار فعالیتهای قرآنی خبرگزاستارگان کربلا(4)؛ دعای امام حسین(ع) برای ابوثمامه چه بود؟
ستارگان کربلا 4 دعای امام حسین ع برای ابوثمامه چه بود اى اباعبدالله جانم فدايت مشاهده مى كنم كه دشمن به تو نزديك شده به خدا سوگند اگر خدا بخواهد دوست دارم پيش مرگت شوم و علاقه دارم زمانى به ديدار خداى خويش نايل شوم نمازى را كه وقت آن فرارسيده با تو خوانده باشم به گزارشسروده جدید سیده تکتم حسینی در رثای یاران کربلا
از خاطرات شعلهور یادآوری سخت است سروده جدید سیده تکتم حسینی در رثای یاران کربلا سیده تکتم حسینی از شاعران جوان افغانستان است که به تازگی غزلی در حال و هوای روزهای محرم سروده است این غزل برای اولینبار منتشر میشود به این مطلب امتیاز دهید به گزارش جام نیوز عزای حسین ع وکدام یار امام حسین(ع) یکسال بعد از کربلا به شهادت رسید؟
ستارگان کربلا 16 کدام یار امام حسین ع یکسال بعد از کربلا به شهادت رسید عبارتى كه در زيارت ناحيه مقدسه ذكر شده گواه بر همين معناست آن جا كه فرمود السلام على الجَريح المُرتَث عَمرو الجندُعى به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران عمرو بن عبدالله همدانى جندعى بنى جندُع از همآیت الله وحید خراسانی: کار امام حسین(ع) را هیچ پیامبری انجام نداده است
آیت الله وحید خراسانی کار امام حسین ع را هیچ پیامبری انجام نداده است در این ایام درباره عظمت کسی سخنرانی می کنید که مانند او نیامده و نخواهد آمد کار امام حسین ع منحصر به فرد بود و تنها از او سر می زد به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران آیت الله العظمی حسین وحید خراساحسینی در نطق میان دستور: شیوههای سنتی قانونگذاری پاسخگوی نیازها برای اداره کشور نیست
حسینی در نطق میان دستور شیوههای سنتی قانونگذاری پاسخگوی نیازها برای اداره کشور نیستنماینده مردم قائمشهر در مجلس شورای اسلامی گفت نگاه گذرا به گذشته و حال نشان میدهد که مردم زندگی راحتی را ندارند و شیوههای سنتی قانونگذاری پاسخگوی نیازها برای اداره کشور نیست به گزارش خبرنگاشب سوم محرم 93 با نوای حاج محمدرضا طاهری و کربلایی حسین طاهری + دانلود
من ذا الذی ایتمنی شب سوم محرم 93 با نوای حاج محمدرضا طاهری و کربلایی حسین طاهری دانلود روضهی شب سوم محرم 93 را در هیئت مکتب الزهرا س را از اینجا بشنوید به گزارش خبرنگار خیمه گاه باشگاه خبرنگاران سومین شب از محرم 93 با نوای حاج محمدرضا طاهری و کربلایی حسین طاهری درمیزبانی شیرخوارگان حسینی در 2500 منطقه/ با نام حضرت علی اصغر کربلا را جهانی می کنیم
میزبانی شیرخوارگان حسینی در 2500 منطقه با نام حضرت علی اصغر کربلا را جهانی می کنیم فرهنگ > دین و اندیشه - دبیر مجمع جهانی حضرت علی اصغر ع می گوید دکترین مجمع جهانی علیاصغر تدوین و به رهبر انقلاب تقدیم میشود به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی منیمه پنهان شهید قریشی/ نفر سومی که امام حسین(ع) نامش را صدا زد
فرهنگ و هنر رادیو و تلویزیون نیمه پنهان شهید قریشی نفر سومی که امام حسین ع نامش را صدا زد نیمه پنهان ماه این هفته به بیان خاطراتی از شهید سید کمال قریشی از زبان همسرش اختصاص دارد به گزارش خبرنگار مهر «نیمه پنهان ماه» عنوان برنامهای ترکیبی از شبکه افق سیمپروژه جاده امام حسین (ع) دردستور کار فرمانداری شهریار
پروژه جاده امام حسین ع دردستور کار فرمانداری شهریار معاون فنی وعمرانی فرمانداری شهریار از دستور کار قرار گرفتن پروژه جاده امام حسین ع در دستور کار فرمانداری شهریار از دستور کار قرار گرفتن پروژه جاده امام حسین ع در شهرستان مذکور خبر داد حسین سرچه پیما معاون فنی و عمران فرمبر مشام جان زدم یک قطره از عطر حسینی
عزاداری باشکوه مردم کاشان در ایام محرم بر مشام جان زدم یک قطره از عطر حسینی بعضی از سنتهای عزاداری کاشان قدمتی صدها ساله دارد و به تاریخ آل بویه باز میگردد به گزارش خبرنگار خیمه گاه باشگاه خبرنگاران مردم شهر کاشان در آخرین روز ذی الحجه با ورود دسته چاووش عزا به بازار شحجتالاسلام پناهیان در دانشگاه تهران: قدرت «دین دروغین» بود که توانست امام حسین(ع) را به شهادت برسان
حجتالاسلام پناهیان در دانشگاه تهران قدرت دین دروغین بود که توانست امام حسین ع را به شهادت برساندحجتالاسلام پناهیان گفت امام حسین ع را ظلم به شهادت نرساند بلکه دین دروغین بود که ایشان را به شهادت رساند البته این دینی بود که سالها معاویه روی آن کار کرده بود نه اینکه یکشبه د«ساکن طبقه وسط» را در 18 سینما ببینید/ اولین فیلم شهاب حسینی روی پرده
فرهنگ و هنر سینمای ایران از امروز در تهران ساکن طبقه وسط را در 18 سینما ببینید اولین فیلم شهاب حسینی روی پرده ساکن طبقه وسط اولین فیلم بلند شهاب حسینی در مقام کارگردان از چهارشنبه 23 مهرماه در 18 سینمای پایتخت روی پرده رفت به گزارش خبرنگار مهر فیلم «ساکن طبقه وسط&rنماز، تفسیر قرآن و نهج البلاغه در بطن عزاداری امام حسین باشد |اخبار ایران و جهان
نماز تفسیر قرآن و نهج البلاغه در بطن عزاداری امام حسین باشد این نگاه ارزشمند از آن جهت حائز اهمیت است که اگرچه یاد حماسه بزرگ عاشورا و پیروزی خون بر شمشیر با اشک چشمان صدها میلیون شیعه جهان تازه میشود اما در عین حال امام سوم شیعیان در چنین جهادی حاضر شد تا پیامهایی روشن را در-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها