محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843574339
پرسش و پاسخ مهدوی/۱ آیا قیام امام مهدی(عج) با کشتار و خونریزی همراه است
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: پرسش و پاسخ مهدوی/۱
آیا قیام امام مهدی(عج) با کشتار و خونریزی همراه است
پس از بررسی روایات چنین به دست میآید که درباره حجم و عدد قتل و کشتار افراط و تفریط شده و واقع چیز دیگری است، سیاست امام مهدی(عج)، سیاست پیامبر(ص) است. گاهی مقتضای عدالت و گستردن عدالت بر جامعه این است که دشمنان لجوج کشته شوند.
به گزارش خبرگزاری فارس، آیا قیام امام مهدی(عج) همراه با خونریزی و کشتار است؟ این سؤالی است که بسیاری از کسانی که علاقهمند به مباحث مهدویت هستند، میپرسند، آیتالله نجمالدین طبسی استاد درس خارج مهدویت حوزه علمیه قم این گونه پاسخ میدهد: برخی در مورد قتل و کشتار در دوران ظهور افراط میکنند و از امام مهدی(عج) و یارانش چهرهای خشن ارائه میدهند، آنان به روایاتی استدلال میکنند که در آنها به کشته شدن بیشتر مردم و اینکه از کشتهها، پُشته ساخته میشود و جوی خون جاری میشود، اشاره شده است. برخی دیگر، تفریط میکنند و میگویند: حتی به مقدار خون در ظرف حجامت خونریزی نمیشود! *بررسی اخبار و روایات اخباری که در آنها کشتار در حجم وسیعی مطرح شدهاند، بر دو قسم است: الف) یک سری از آنها، مربوط به قبل از ظهور است و هیچ ربطی به دوران ظهور ندارند، این روایات عموماً ضعیف هستند و اگر هم این گونه نباشند، هیچ گونه ارتباطی با بحث ما، یعنی قتل ها در دوران حکومت امام مهدی(عج) ندارند. ب) دستة دیگر مربوط به هنگام ظهور و حکومت امام مهدی(عج) میباشند که خود دو گونهاند: 1. روایاتی که از طریق اهل سنت است و بیشتر آنها، مشکل سندی دارد، و برخی دیگر، به پیامبر اکرم(ص) منتهی نمیشوند بلکه از افرادی مانند «کعب الاحبار» که در زمان آن حضرت مسلمان نشده بود، نقل شده است. 2. احادیثی که از طریق اهل بیت(ع) نقل شده است و در ادامه مقاله به آنها میپردازیم. *اندیشه تفریطی در کشتار به هنگام ظهور گروهی معتقدند: امام مهدی(عج) از طریق ولایت و تصّرف تکوینی، همه مردم را مطیع میکند و کارها را با اعجاز و از راههای غیر عادی انجام میدهد، بنابراین کشتار، خیلی اندک خواهد بود! برای دریافت پاسخ به حدیثی از امام باقر(ع) متمسّک میشویم: بشیر گوید: به امام باقر(ع) گفتم: «عدهای میگویند، هنگامی که آن امر روی دهد، همه کارها برای او درست و استوار میگردد و به اندازه یک ظرف حجامت هم خون نمیریزد»! فرمود: «هرگز چنین نیست! سوگند به آنکه جانم در دست اوست؛ کار به آنجایی انجامد که ما و شما عرق و خون بسته شده را پاک خواهیم کرد(کنایه از سختیها و دشواریهای جنگ است که موجب پدید آمدن عرق و ایجاد زخمهای خونین میشود)». تمامی کارها در زمان قیام امام مهدی(عج) به خودی خود و با اعجاز صورت نمیپذیرد، هر چند در ولایت تکوینی حضرت و سایر امامان(ع) هیچ گونه تردیدی نیست. مطابق روایات متعدد نمیتوانیم ادعا کنیم که در هنگام ظهور هیچ قتلی رخ نمیدهد، زیرا در آن دوران بحث از اجرای حدود الهی و اقامه عدل جهانی است و مسلماً این امر عظیم، بدون برطرف کردن موانع میسّر نمیشود. از طرفی، تاریخ گواهی میدهد که پیامبر اکرم(ص) و معصومان(ع) سعی داشتهاند، امور را به طور عادی و در مسیر طبیعی انجام دهند. به هر حال، لزومی ندارد که ادعا کنیم امام مهدی(عج) تمام کارهایش را از طریق اعجاز انجام میدهد و هیچ خونی ریخته نخواهد شد. *اندیشه افراطی در کشتار به هنگام ظهور در احادیثی که از طریق اهل سنت رسیده است، خونریزیهای زیاد و وحشتناک ذکر شده است، اینک، به نقد و بررسی یکی از آنها میپردازیم؛ یوسف بن یحیی شافعی در کتاب «عقدالدرر» روایتی را از امیرمؤمنان(ع) درباره حوادث روم نقل میکند و میگوید: «پس مسلمانان، سه تکبیر میگویند و مانند ریگ و شنهای روانی که از بلندیها فرو میریزند، داخل (روم) میشوند و در آنجا 500 هزار جنگجو را میکشند و غنائم و اموال را به طور مساوی تقسیم میکنند و به هر یک از آنان صدهزار دینار و صد کنیز و یا غلام میرسد». این روایت مشکل سندی دارد و از نظر محتوا قابل اعتماد نیست، پیداست که جاعلان این گونه احادیث در خدمت حکومتهای ظالم بودهاند و به جهت توجیه پارهای از جنگهای پس از پیامبر اکرم(ص) این چنین احادیث مجعولی را وارد کتابهای روایی کردهاند. خلاصه اینکه یک دسته از روایات در مورد خونریزیها، مربوط به دوران قبل از ظهور است و دسته دیگر از مجعولات و اسرائیلیات است که با هدف و انگیزههای مختلف مانند خدشهدار کردن چهره نهضت جهانی و حکومت حضرت مهدی(عج) و یا توجیه کشتارها در فتوحات سابق و… وارد کتابهای روایی شده است. *برنامه امام(عج) برای قیام یقیناً، پیش از ظهور و مقارن آن، ستمگران خونریزی بر دنیا حاکماند که از هیچ جنایتی فرو نمیگذارند. حال امامی که قیام میکند در برابر این همه کجرویها و بیدادگریها، چگونه باید برخورد کند تا جهان را پر از عدل و داد سازد؟ بیتردید معاندانی که دستشان به خون بشریت آلوده است و یا مقامشان به خطر افتاده، در مقابل حرکت اصلاحگرانه امام(عج) ایستادگی میکنند. بنابراین، امامی که قیام میکند و مأموریت تشکیل حکومت جهانی اسلام را دارد، باید برنامه داشته باشد. در اینجا مروری به این برنامهها خواهیم داشت: الف) تربیت سپاهیان و تدارک مقدمات نبرد امام مهدی(عج) برای به ثمر رساندن انقلاب جهانی، ناگزیر از جنگ خواهد بود و در مقابلش، دشمنان تا دندان مسلح با در دست داشتن امکانات گسترده اقتصادی، نظامی و سیاسی پرچم مخالفت برمیدارند و مانع اصلاحگری امام مهدی(عج) میشوند، لذا قبل از قیام، جنگاوران دریادل و کارآمدی، تربیت میشوند و تعداد آنان در برخی 10 هزار نفر و در تعدادی 100 هزار نفر و.. ذکر شده است. ب) تجهیزات جنگی و وسیله دفاعی تجهیزات آنان طبق روایتی از امام صادق(ع)، از آهن – اما نه آهن شناخته شده – است که اگر یکی از آنان، با آن بر کوهی ضربه زند، آن را دو نیم میکند. ج) قاطعیت امام در رویارویی با دشمنان امام مهدی(عج) به اقامه حدود الهی میپردازد و در برخورد با دشمنان از یک نوع مجازات استفاده نمیکند، بلکه نسبت به جرم اشخاص، مجازات متناسب را اجرا میکند. ائمه اطهار(ع) مایه رحمتاند و مقتضی رحمت آنان برداشتن موانع از سر راه است. با توجه به شرایط ویژه ظهور، قاطعیت امام(عج) با دشمنان و ایجاد رعب و وحشت در میان آنان، هر مخالف ستمکاری را به تسلیم وا میدارد. بنابراین، اکثریت مردمِ مظلوم و ستمدیده از کسانی خواهند بود که امام مهدی(عج) آنان را مورد لطف قرار میدهد و تنها گروهی اندک مقاومت نشان میدهند و اینجاست که چاره ای جز شمشیر نیست. *چکیده سخن پس از بررسی روایات، چنین به دست میآید که درباره حجم و عدد قتل و کشتار، افراط و تفریط شده و واقع، چیزی دیگر است، سیاست امام مهدی(عج)، سیاست پیامبر اکرم(ص) است. گاهی مقتضای عدالت و گستردن عدالت برجامعه این است که دشمنان لجوج- که هرگز با حکومت حضرت مهدی(عج) کنار نمیآیند و البته عدد آنان هم زیاد نیست- کشته شوند، ولی متأسفانه مبالغه بسیاری در این زمینه شده است. *پینوشت: 1. غیبت نعمانی، ص 283. 2. عقدالدرر، ص 189. 3. بصائر الدرجات، ص141. انتهای پیام/ک
93/08/16 - 00:14
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 87]
صفحات پیشنهادی
پرسش و پاسخ حسینی/4 چرا امام حسین(ع) زمان معاویه قیام نکرد
پرسش و پاسخ حسینی 4چرا امام حسین ع زمان معاویه قیام نکردامام حسین ع به خوبی میدانست که در صورت قیام علیه معاویه به ویژه با توجه به ابزارهای تبلیغاتی حکومت مردم حق را به معاویه خواهند داد در حالی که هنگام قیام علیه حکومت یزید شرایط زمانه کاملاً بر عکس بود به گزارش خبرنگار آامامرضا(ع) پاسخ میدهند آیا قیام زید در خونخواهی از سیدالشهدا(ع) مورد تأیید بود+تصاویر
امامرضا ع پاسخ میدهندآیا قیام زید در خونخواهی از سیدالشهدا ع مورد تأیید بود تصاویرقیام زید فرزند امام سجاد ع ۶۰ سال پس از واقعه جانسوز عاشورا رخ داد نقل است روزی مأمون درباره او از امام هشتم ع پرسید مگر زید از جمله کسانی نیست که بدون حق ادعای امامت کرد و پاسخ جالبی از امپرسش و پاسخ حسینی/5 آیا امام حسین(ع) قبل از روز عاشورا گفت که بیایید صلح کنیم
پرسش و پاسخ حسینی 5آیا امام حسین ع قبل از روز عاشورا گفت که بیایید صلح کنیمامام حسین ع نه در مدینه و نه در جای دیگر به صلح و سازش رضایت نداد همه شعارهای امام ع در قیام حکایت از عشق و حماسه و مبارزه با ظلم دارد که در یکی از آنها سازش با ظلم را ننگ و عار میداند و مرگ در برابروقتی عاشورا و قیام امام مهدی(عج) پیوند می خورد
وقتی عاشورا و قیام امام مهدی عج پیوند می خورد اگر روزگار وقت زندگی مرا از تو ای حسین ع به تأخیر انداخت و یاری و نصرت تو در کربلا در روز عاشورا نصیب من نشد اینک من هر آینه صبح و شام به یاد مصیبتهای تو ندبه می کنم و به جای اشک بر تو خون گریه می کنم به گزارش خبرنگار معارف باشگپرسش و پاسخ حسینی/۳ آیا امام حسین(ع) را شیعیان کشتند
پرسش و پاسخ حسینی ۳آیا امام حسین ع را شیعیان کشتندفقط تعداد اندکی از نامهنویسان به امام حسین ع از شیعیان خالص بودند که به عهدشان وفا کردند و این طور نیست که امام توسط محبان خود به شهادت رسیده باشند همیشه سستعنصرانی وجود دارند که به فرمایش سیدالشهدا ع بنده دنیا هستند به گپرسش و پاسخ حسینی/2 آیا امام حسین(ع) به دستور پیامبر(ص) به کربلا رفت
پرسش و پاسخ حسینی 2آیا امام حسین ع به دستور پیامبر ص به کربلا رفترفتن کربلا یک امر تشریعی از طرف خداوند است و امر تشریعی هم هیچ اجباری در آن وجود ندارد بلکه اختیار است که موجب میشود کار حسین ع جاودانه باشد و باعث شگفتی عالم وجود شود به گزارش خبرگزاری فارس آیا امام حسین عپاسخ به پرسشهای شرعی درباره عزاداری
پاسخ به پرسشهای شرعی درباره عزاداری پایگاه اطلاعرسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتالله العظمی خامنهای طی فراخوانی اعلام کرد به پرسشهای شرعی مخاطبان که مربوط به احکام عزاداری است پاسخ میدهد پیرو این فراخوان حجت الاسلام والمسلمین فلاح زاده کارشناس مسائل فقهی به پرتکرارترینظر امامسجاد(ع) درباره مختار و قيام او چه بود؟
نظر امامسجاد ع درباره مختار و قيام او چه بود از جمله وقايع اسف بار عصر امام سجّاد عليه السلام كه توسط عمّال جنايت كار اموى در مدينه صورت گرفت واقعه اى است كه در تاريخ اسلام به واقعه حرّه شهرت دارد به گزارش خبرنگار معارف باشگاه خبرنگاران 1 امام سجاد ع و واقعه حرّه&nbیادداشت/ حجتالاسلام شیخالاسلامی مهمترین دستاورد قیام امامحسین علیهالسلام
یادداشت حجتالاسلام شیخالاسلامیمهمترین دستاورد قیام امامحسین علیهالسلاماگر حماسه عاشورا نبود به سبب تحریفاتی که سردمداران حکومتهای ظالم در دستورات الهی ایجاد کرده بودند امروز از حقیقت اسلام اثری نمیماند به گزارش خبرنگار فعالیتهای قرآنی خبرگزاری فارس حجتالاسلام محمد شیخقیام امام حسین(ع) عالیترین مرتبه امر به معروف بود
چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱ ۱۴ شفقنا نوشت امر به معروف و نهی از منکر یکی از فرائض دین اسلام بوده و در فقه اسلامی احکام و شرایط آن به طور مفصل بیان شده است برای پاسخگویی به برخی سئوالاتی که در عصر حاضر در رابطه با این موضوع مطرح است با یکی از محققان حوزه علمیه قم به گفتگو نشستیممیزگرد «نسبت عاشورا با جریانات فکری معاصر تا تحریفات قیام» رجبیدوانی: تحریفات عاشورا از سپاه یزید آغاز شد/ حس
میزگرد نسبت عاشورا با جریانات فکری معاصر تا تحریفات قیام رجبیدوانی تحریفات عاشورا از سپاه یزید آغاز شد حسینجانی کربلا تحمیل به امام بود نه تصمیم امامتحریف قیام عاشورا از همانجا آغاز شد که اهداف امام حسین ع را پس پرده قرار دادند و در بیان واقعه کربلا تنها احساسات مردم را جرزنان کربلا قیام امام حسین(ع) را به ثمر رساندند
نقش زنان در نهضت عاشورا زنان کربلا قیام امام حسین ع را به ثمر رساندند زنان در كربلا نشان دادند كه تكلیف اجتماعی خاص مردان نیست زنان در كربلا نشان دادند كه تكلیف اجتماعی خاص مردان نیست بی تردید یك از گروه های مؤثر و بسیار مهم در نهضت عاشورا زنان بودند اگر اسلام با قیام امامبازخوانی سخنان آیتالله مهدویکنی دانشگاهیکردن طلاب را نمیپسندم/ دانشگاه امام صادق(ع) با نقطه مطلوب فاصله دا
بازخوانی سخنان آیتالله مهدویکنیدانشگاهیکردن طلاب را نمیپسندم دانشگاه امام صادق ع با نقطه مطلوب فاصله دارد پایاننامه غربی با بسمالله اسلامی نمیشودآیتالله مهدویکنی میگفت اعتقاد ندارم طلاب را دانشگاهی کنیم دانشگاهی به معنای امروزی دستاوردهای ۱۴ قرن تشیع را نباید دسرئیس مجمع نمایندگان همدان: آیتالله مهدویکنی یار خلوت امام(ره) و همراه رهبری بودند
رئیس مجمع نمایندگان همدان آیتالله مهدویکنی یار خلوت امام ره و همراه رهبری بودندرئیس مجمع نمایندگان همدان گفت آیتالله مهدویکنی یار خلوت امام خمینی ره و همراه رهبری بودند که در طول حیات پربرکت خود هیچ گاه دست از حمایت نظام برنداشتند علینعمت چهاردولی در گفتوگو با خبرنگار فپیام تسلیت رئیس سازمان دارالقرآن در پی درگذشت آیتالله مهدویکنی رحلت یار صدیق امام و رهبری ضایعهای بزرگ بر پ
پیام تسلیت رئیس سازمان دارالقرآن در پی درگذشت آیتالله مهدویکنیرحلت یار صدیق امام و رهبری ضایعهای بزرگ بر پیکر جامعه اسلامی استرئیس سازمان دارالقرآن در پی درگذشت آیتالله مهدویکنی پیام تسلیتی صادر کرد که در بخشی از آن آمده است رحلت یار صدیق و وفادار حضرت امام ره و مقام معظمحماسه بزرگ 13 آبان با الگوگیری از قیام امام حسین (ع) آغاز شد
فرماندار بستک حماسه بزرگ 13 آبان با الگوگیری از قیام امام حسین ع آغاز شد بندرعباس- ایرنا- فرماندار بستک گفت حماسه بزرگ 13 آبان با الگوگیری از قیام امام حسین ع آغاز و با روشنگریهای امام راحل شور و جانی دوباره گرفت و با قیام دانش آموزان و دانشجویان آزاده و آزادی خواه امتداد یخاطرات صوتی منتشرنشده آیتالله مهدوی کنی/2 زندان دست چپیها بود/بحثهای فلسفی زندان خمیرمایه درسهای دانشگاه ا
خاطرات صوتی منتشرنشده آیتالله مهدوی کنی 2زندان دست چپیها بود بحثهای فلسفی زندان خمیرمایه درسهای دانشگاه امام صادق صوتبه آقای طالقانی هر چه اصرار میکردیم ایشان نمیخواندند و میگفتند که من به درد امامت نمیخورم ولی آقای منتظری نماز میخواندند خطبه هم میخواندند اوقات دیگر-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها