واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: پنجشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۶
آیتالله جعفر سبحانی از مراجع عظام تقلید، در بیان شخصیت آیتالله آصفی گفت: ایشان با بودن در سنگر تألیف و تدریس در قلمرو مبارزه با طاغوتیان، حزب بعث و اذناب آن پیشتاز بوده و در حد بذل پیش رفته است. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه قم، این مرجع تقلید روز پنجشنبه در کنگره اسوه زهد، جهاد و اجتهاد به منظور بررسی شخصیت، اندیشه و آثار آیتالله آصفی، افزود: درباره هر موضوعی شک و تردید رخ دهد، ولی عظمت مقام علم و دانش جایگاه شک نیست؛ چرا که اگر دانش بشری در جامعه نبود، زندگی به صورت عهد حجری استمرار مییافت و انسان در شیوه زندگی گامی به پیش نمینهاد. وی افزود: شاید به همین دلیل است که قرآن یکسان بودن عالم و جاهل را به صورت تعجبی مطرح میکند؛ سرچشمه دانشهای بشری تلاشهای شبانه روزی شخصیتهای بلند همتی است که در بهرهگیری از خواب و خوراک به مقدار ضرورت بسنده نموده و از دیگر لذایذ زندگی چشم پوشده تا توانستهاند جامعه انسانی را به مقام والایی برسانند و خویشتن به مقام برتر از عنقا بپرند. سبحانی با بیان اینکه تکریم از عالمان بزرگ و اثرگذار گذشته در حقیقت تکریم از مقام علم و دانش است، عنوان کرد: این کار یک فریضه اخلاقی و اجتماعی به شمار میآید که در هر زمان باید مطابق متقضیات آن انجام گیرد. وی تاکید کرد: این فضای روحانی و علمی که امروز به عنوان بزرگداشت یکی از اندیشمندان حوزههای علمیه پدید آمده است در جامعه کاملا اثرگذار است. سبب میشود که نسل جوان پیشتاز راه علم و دانش گردد و سرانجام افقهای تازهای را بگشاید و فقر علمی را بزدایید؛ چرا که با چشم خود میبینند جامعه نسبت به طبقه اندیشمند ارزش والایی قائل است. این مرجع تقلید ادامه داد: قهرمان گفتار ما یعنی حضرت آیتآلله حاج شیخ محمد مهدی آصفی همچون منشور چند پهلو دارای ابعاد و جوانب گوناگونی است که تحلیل هر یک از آن جوانب برای خود مجال خاصی میطلبد. وی ادامه داد: ایشان در قلمرو فقه و فقاهت به ویژه مسائل مربوط به حکومت اسلامی و یا حقوق زنان تواسته است طرحهای خوبی را ارائه کند و به یک رشته از پرسشها پاسخ محکم دهد و در عین این که آرا و نظریات او ضامن مدیریت جامعه امروز است، اما از حدود کتاب، سنت و اجتماع فقیهان بیرون نمیرود و سیمای روشنی که چکیده فقه پویا است از حکومت اسلامی و حقوق زن ارائه میکند. سبحانی عنوان کرد: آیتالله آصفی در تبیین مسائل عقیدتی بهویژه موضوع مربوط به پیشوایی پس از رحلت پیامبر(ص) با بیان شیوایی و تنصیصی بودن مقام ولایت را با شرایط آن زمان منطبق میسازد و با یک محاسبه اجتماعی ثابت میکند که جز این راه، راه دیگری تضمینکننده منافع اسلام و مسلمانان نیست. وی ادامه داد: ایشان در عین فراگیری فقه، کلام و فلسفه از تفسیر قرآن باز نمانده و تفسیر موضوعی او به نام «فی رحاب القرآن» در 14 جلد گواه بر احاطه او بر بسیاری از نکات آیات است. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]