واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
درسگفتار "هنر معاصر: حاشیه در برابر متن اصلی" برگزار میشود
درسگفتارهای پاییز ۱۳۹۳ مؤسسه مطالعات سیاسی اقتصادی "پرسش" با عنوان هنر معاصر: حاشیه در برابر متن اصلی برگزار می شود. به گزارش خبرگزاری مهر، در ادامه درسگفتارهای پائیز مؤسسه مطالعات سیاسی اقتصادی "پرسش" درسگفتار "هنر معاصر: حاشیه در برابر متن اصلی" توسط هلیا دارابی برگزار می شود.این کلاسها از ۲۹ آبان از ساعت ۱۴ الی ۱۶ شروع می شوند. این درسگفتارها در محل مؤسسه واقع در تهران، خیابان قائم مقام فراهانی، نرسیده به خیابان شهید مطهری، کوچه شبنم، پلاک ۳ برگزار می شود.علاقه مندان برای اطلاع بیشتر می توانند با تلفن ۸۸۸۲۲۰۱۰-۰۲۱/ ۰۲۱۸۸۸۲۹۱۰۴ فکس: ۸۸۶۵۸۶۰۶-۰۲۱ تماس حاصل کنند یا به وبسایت www.qporsesh.com مراجعه کنند.طرح درس این درسگفتار عبارت است: در پایان دهه ۱۹۶۰ هنر در متن فعالیتهای سیاسی نقش آشکاری به عهده گرفت و هنرمندان که به اهمیت و قدرت هنر در مقام یک قالب بیان عقیدتی پی میبردند تجربهی هنری را از حمایت رسمی مؤسسات هنری درآورده به متن جامعه دامنه سیاسی- اجتماعی کشاندند. چنین هنری آشکارا سیاسی، هنری و در پی چالشهای بنیادین عقیدتی، جلب مشارکت جمعی و تحولات عمیق فرهنگی بود. در این کشورها، ایدهی مداخلهی هنر در مدارهای عقیدتی جامعه، از طریق انواع رسانههای هنری و جمعی شکل میگرفت. در اروپا و امریکا، این شاخه از هنر مفهومی به مباحث تبعیض نژادی، آزادی زنان و اختلافات طبقاتی میپرداخت.در دهههای ۱۹۷۰ سویهی مبارز، چپگرا و متعهد اجتماعی هنر بیش از پیش پررنگ شد. این زمان، نظریهپردازان نئومارکسیست هنر، که با فروپاشی نظام کمونیسم ایدهی مبارزهی طبقاتی نزدشان رنگ باخته بود، مفهوم «دیگری» را جایگزین ایدهی طبقهی کارگر کردند. مبارزهی حاشیه بر علیه جریان اصلی جای مبارزهی طبقهی پرولتاریا بر علیه بورژوازی را گرفت. بهگفتهی هَل فاستر (۱۹۸۴): « نیروهای جدید اجتماعی، زنان، رنگینپوستان و دیگر «اقلیتها»، فعالان محیط زیست و دانشجویان؛ مباحث جنسیتی، نژادی، و مسئلهی جهان سوم را به چالش کشیدند. ...چنان که مفهوم طبقه، اگر اصولاً همچنان معتبر باشد، اکنون باید در پیوند با این اصطلاحات جدید بازتعریف شود. بدینسان، تمرکز نظری از هویت اقتصادی به تفاوت اجتماعی تغییر مکان یافت.» بر همین قیاس، هنر سیاسی هم بیش از آن که بیان موضوعات طبقاتی باشد، به نقد بازنمود اجتماعی روی آورد و سلسله مراتب جنسیتی، کلیشههای قومی و نظایر اینها را هدف گرفت.این درسگفتار با بررسی این تحولات، روند تعهد هنر معاصر به احقاق حقوق اقلیتها و تلاش حاشیه در بهچالش کشیدن جریان اصلی میپردازد.منابع برای مطالعه بیشتر:· Osborne, Peter, (۲۰۰۲), Themes and Movements: Conceptual Art. New York: Phaidon Press incorporated, ۲۰۰۴· Alberro, Alexander and Buchmann, Sabeth (ed.), Art after Conceptual Art, Cambridge, Massachusetts: The MIT Press, ۲۰۰۶.· Alberro, Alexander and Stimson, Blake, Conceptual Art: A Critical Anthology, Cambridge: The MIT Press, ۲۰۰۶· Harrison, Charles, Gill Perry and Paul Wood, (Eds.): Themes in Contemporary Art. New Haven, Connecticut: Yale University Press, ۲۰۰۴ استالابراس، جولین، هنر معاصر، ترجمه احمدرضا تقا، تهران، نشر ماهی، ۱۳۹۲وود، پل، در شکم نهنگ، درآمدی بر هنر پستمدرنیستی، ترجمه احمدرضا تقا، نشر بنگاه، ۱۳۹۲هریسون، چارلز، هنر مفهومی، امر زیبا، و پایانهای هنر، ترجمه احمدرضا تقا، نشر بنگاه، ۱۳۹۲
چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۶
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]