پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان
پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
تعداد کل بازدیدها :
1849723650
سمینار «دین و حقوق و چالشهای معاصر» در رم برگزار شد
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: یکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۷
سمینار «دین و حقوق و چالشهای معاصر» با حضور هیأتی 8 نفره از مدیران و اساتید مؤسسهی دارالحدیث، با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در رم و دانشکده حقوق دانشگاه تورورگاتا، در محل این دانشکده برگزار شد. به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در این سمینار که با حضور جمع زیادی از محققین و دانشجویان دورههای دکترای حقوق تطبیقی و اسلامی در محل سالن کنفرانس دانشگاه تورورگاتا، برگزار شد، حجتالاسلام محمدتقی سبحانینیا مقالهای را تحت عنوان «رابطهی اطاعت خدا با حقوق» ارایه داد. وی در آغاز با اشاره به محوریت انسانگرایی در فضای فرهنگی اروپای پس از عصر نوزایی و مساعی متفکران مسیحی این عصر برای بنیاد نهادن حقوق طبیعی انسان بر آموزههای مسیحی، مباحث مربوط به حقوق طبیعی انسان را مؤلفهای مشترک در میان تمامی ادیان توحیدی معرفی کرد و انسانگرایی اصیل را ویژگی مشترک کلیهی این ادیان دانست. وی در ادامه گفت: تفاوت انسانگرایی غیردینی و دینی در این نکته نهفته است که در انسانگرایی ادیان توحیدی، به جای تأکید بیش از حد بر یکی از حقوق طبیعی انسان و غفلت از سایر حقوق طبیعی وی که وِیژگی انسانگرایی غیردینی است؛ بر حقوق طبیعی انسان به نحو فراگیر و متوازنی تأکید شده است. وی با اشاره به این که در دین مبین اسلام تنها حیوانات، کودکان و دیوانگان، فاقد قدرت ارزیابی و تبعاً تصمیمگیری و مسؤلیت شخصی ارزیابی شدهاند، کلیهی انسانها را از منظر این دین، در قبال انتخابهایشان مسئول دانست. وی افزود: این مسئولیت در جهت نیل انسان به سعادت اخروی و دنیوی ساختار یافته و مطابق انسانگرایی اسلامی، نیل به سعادت، مهمترین حق هر انسان است. سبحانینیا در ادامه بیان کرد: مجموعهی آموزههای اسلامی در خدمت حضانت از این حق انسانی هستند و حتی مجازاتهای اسلامی نیز علیرغم ظاهر سختگیرانهی مجازات، در باطن از اصول اسلامی حفظ وحدت و الفت اجتماعی تبعیت کرده و در خدمت حضانت از حق طبیعی انسانی نیل به سعادت هستند. وی متذکر شد: نظر به جایگاه بنیادی این حق طبیعی برای انسان و وابستگی احراز آن به دین، بدون شک هر عملکرد دینزدایانهای که توسط حکومتها صورت پذیرد، محروم ساختن انسان از این حق طبیعی خود است. استاد مؤسسهی دارالحدیث در ادامه افزود: باید در نظر داشت که این سعادت جنبهی دنیوی نیز دارد و مجموعه قوانینی که برای حضانت و تسهیل تحصیل آن در دین مبین اسلام وجود دارد، پیکرهی ساختار حقوقی فقهی این دین را میسازد. وی در پایان گفت: مطابق باورهای اسلامی، مواهبی که بشر از آنها برخوردار است نظیر سلامت و ... حقوق انسانی هستند که هرکدام، وظایف متقابلی را به همراه دارند که پیروی از آموزههای دینی، روح حاکم بر کلیهی این وظایف است و در این نسبت میان حق و تکلیف، برخورداری از حقوق، بدون انجام وظایف متقابل، عواقبی به همراه دارد که فلسفهی حقوقی مجازاتهای اسلامی را تشکیل میدهد. در ادامه حجتالاسلام سید محمدکاظم سید طباطبایی، نیز با ارایهی مقالهای تحت عنوان «دین و حقوق در دورهی معاصر، چالشها و چشماندازها» به تشریح قرائت شیعی از نسبت میان حقوق و انسان پرداخت و بیان کرد: در این قرائت، دین به مثابه منبع قانون نگریسته میشود و بر این مبنا، قانون در مقام حکم خداوند، الزامآور است؛ البته این به معنای سلب آزادی فردی انسانی در خصوص قوانین وضعی نیست؛ اما در خصوص محدودهی وضع قوانین؛ به ویژه در حوزهی منشأ حقوق بشر طبیعی، باید در نظر داشت نظر به کاستیهایی که در طبیعت انسان وجود دارد، منشأ عرفی طبیعی حقوق طبیعی بشر، چنانکه در غرب رایج است، باید مورد تأمل بیشتری قرار گیرد. وی افزود: البته در نسبت با این مسأله، اخذ رویکردی نادرست، میتواند منجر به دینگریزی شود و یا رجوع به ادیان معنوی خالی از الزامات حقوقی را به همراه داشته باشد. این امر به ویژه در شرایطی تشدید خواهد شد که پافشاری بدون مستدلسازی عقلانی بر دین صورت پذیرد. به نظر میرسد که در چنین شرایطی، تنقیح دین از یک سو و تأکید بر جنبهی اخلاقی آموزههای دینی از سوی دیگر به همراه ارایهی بیانی عقلانی از این آموزهها، میتواند در فرایند جایگزینسازی حقوق طبیعی ناکامل با حقوق الهی، نتیجهبخش باشد. طباطبایی در پایان افزود: تنها در خصوص مواردی که دین الهی دستورالعملی را تصریح نکرده باشد، وضع قانون موجه است که در این خصوص نیز، ترجیح با قوانین عرفی جامعه است که مسألهی عدم پافشاری بر دین در شرایط بروز تضاد میان این قوانین عرفی اخلاقی و باورهای دینی، به عقلانیت نزدیکتر است. آگاتا آماتو مانگیاملی که در این همایش مقالهای با عنوان «دین و جداسازی (تبعیض)های جنسیتی» را ارایه میکرد، در آغاز سخنان خود با بیان موافقت تام با سخنان دو سخنران قبلی در کلیت آن به ویژه در خصوص ساختار کلی حقوق وظایف به عنوان ساختار بنیادین مدنیت و شهروندی، مسألهی مورد تأکید سخنرانان قبلی در خصوص تنقیح دین از پیرایههای آن را یادآوری و پیام سخنان گفته شده در این همایش که پیام صلح اجتماعی و بینالمللی و پرهیز از دشمنی است را مثبت ارزیابی کرد. وی با اشاره به حوزهی تخصصی مطالعات خود دربارهی بررسی فلسفی سیر تاریخی تحولات حقوق زنان، ضمن متمرکز کردن بحث بر یکی از تحقیقات خود که در جریان آن، یکی از نخستین اندیشمندان مسیحی که در خصوص یکی از قدیسههای مسیحی تحقیق و تألیف کرده است، به تمام وجوه انسانی و حتی زنانهی این قدیس اشاره کرده؛ اما هرگز نقل قول مستقیمی از این قدیسه را در اثر تألیفی خود نیاورده است، این امر را چنین ارزیابی کرد که اگرچه در آیین مسیحیت، قدیسهگی و قداست زنانه مورد تأیید قرار گرفته؛ اما این امر غیرکلاممند و قداستی ساکت است. وی گفت: به طور کلی در انجیل، کلیهی زنان ساکت هستند و حتی به فرض قداست نیز، قداستی در سکوت دارند و فراسوی آن، حتی این توصیه وجود دارد که زنان در انظار و جلسات عمومی، سکوت اختیار کنند. مانگیاملی افزود: در دین اسلام و کتاب آسمانی آن قرآن نیز، در اشاره به زندگانی حضرت مریم (ع) به طور نمادین از روزهی سکوت وی سخن گفته شده است. به نظر میرسد، این سکوت، ویژگی و توصیهای باشد که به طور یکسانی در تاریخ ادیان و تاریخ فلسفه به چشم میخورد. برای نمونه؛ افلاطون که تألیفات خود را در قالب محاوراتی میان اشخاص به رشتهی تحریر درآورده است، هرگز در میان این اشخاص، زنی به چشم نمیخورد و در آثار وی نیز، زنان ساکت هستند. وی تأکید کرد: در این خصوص، طرفه آن است که در ساختار زبانی افلاطون، کلمات به مؤنث و مذکر تقسیم میشوند و واژگانی نظیر علم و دانش و ... جملگی واژگانی مؤنث هستند. این سنت نزد سایر فلاسفه نیز ادامه مییابد تا آنجا که کانت بیان میکند: «زنان کتاب را چون یکی از زیورآلاتشان در دست میگیرند.» مانگیاملی در پایان سخنان خود گفت: بر این مبنا به نظر میرسد که پارادایم فلسفی عصر ما نیز میراثدار این مردسالاری باشد و نظر به تناقضات درونی آن که وجه بیرونیاش، مجادلات فلاسفه با یکدیگر است، این پارادایم به دشمنیهایی انجامیده که سخنان سخنرانان قبلی این همایش، حاوی توصیههایی در جهت خروج از آن بود. بر این مبنا، پیشنهاد میشود که شاید، اعتماد و فرصت بخشیدن به گفتمان زنانه، راه برونشدنی از این دشمن خویی تاریخی باشد. حجتالاسلام طباطبایی در ادامه در پاسخ به پرسشی در خصوص راهکارهای پرهیز از دشمنی بیان کرد که نخست باید در نظر داشت، هدف از دشمنگریزی حفظ امنیت جامعه است و بر این مبنا، راههای دشمنگریزی، همان راههایی است که میتواند به امنیت جامعه کمک کند که با این ملاک، تشخیص آنها دشوار نیست. وی در خصوص رفع موانع تحقق امنیت اجتماعی در حوزهی دشمنخوییهای عقیدتی و بینالمللی نیز افزود که گوش دادن مسئولانه به دیگری و یافتن اشتراکاتمان با وی به همراه دقت در خشونتزدایی از تعاملاتمان میتواند به تحقق صلح، تعامل مثبت و برقرارای امنیت بینجامد. پرسش بعدی در این خصوص بود که چگونه ممکن است نظامات حقوقی بر ادیان با باورهای بنیادین متفاوت مبتنی باشند و در عین حال، حقوق طبیعی یا بینالمللی مشترکی نیز حاصل شود؟ حجتالاسلام طباطبایی در پاسخ به این پرسش گفت که تا آنجا که از منظر دین اسلام به این پرسش پاسخ داده شود، مسألهی حقوق انسانی، فراسوی ملیتها و ادیان صورتبندی شده است و بنیان آن عقل سلیم است که در جهان معاصر، مشروط به عدم اعمال نفوذ نهادهای کلان قدرت و یا عدم تحریفهای رسانهای، تحقق خواهد یافت. وی در ادامه، به فرازهایی از کلام امام علی (ع) با مضمون احترام به دیگر انسانها اشاره کرد که یا مسلمان و از این حیث شایسته احترام هستند و یا انسان و از این حیث، قابل احترام متقابل. در ادامه، پرسشکنندهی بعدی از شیوههای پیشنهادی در خصوص گفتمان با دینگریزان که در اصول با اهل دین اختلاف دارند، پرسش کرد. حجتالاسلام طباطبایی در پاسخ به این پرسش با تأکید بر این که بدون شک، گفتوگو با افراد همسو سهل و هنر گفتمان و توانایی مبلغانه به شرایط عدم همسویی راجع است؛ بیان کرد که در چنین شرایطی نظر به برخورداری برابرانهی انسانها از فطرت پاک، در بدو تولد و امکان تعقل، امکان گفتمان و یافتن اشتراکات و توافق بر آنها، از این مجاری ممکن خواهد بود. حجتالاسلام سبحانی نیز در تکمیل سخنان حجتالاسلام طباطبایی، گفت: در مرتبهای بسیار دشوارتر، شرایطی که از آن پرسش شده است، به شرایط انبیا در بدو بعثت و آغاز تبلیغشان شباهت دارد که به گواهی تاریخ و علیرغم دشواریها، بر مبنای اشتراکات فطری و برخورداری همگانی از موهبت تعقل، امکان برقراری ارتباط و تحقق گفتمان فراهم شده است. وی در پایان افزود: البته، موارد نقضی نیز وجود دارد که ضربالمثل فارسیای که میگوید: «فردی که در خواب است را میتوان بیدار کرد؛ اما فردی که خود را به خواب زده است، خیر» از مصادیق آن است. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
کنفرانس بينالمللی «فلسفه در جهان معاصر» در مسکو برگزار میشود -
با حضور انديشمندان ايران کنفرانس بينالمللی فلسفه در جهان معاصر در مسکو برگزار میشود بنیاد مطالعات اسلامی روسیه با همکاری انستیتو فلسفه آکادمی علوم روسیه کنفرانس فلسفه در جهان معاصر را در تاريخ 20 آبان در مسكو برگزار میکند به گزارش خبرگزاری مهر این کنفرانس بينالملليبرگزاری سمينار ویژگیهایی زبانی قرآن در دانشگاه اندونزی/ برپایی نمایشگاه« از عاشورا تا ظهور» درکابل -
برگزاری سمينار ویژگیهایی زبانی قرآن در دانشگاه اندونزی برپایی نمایشگاه از عاشورا تا ظهور درکابل سمینار بین المللی زبان و دین با عنوان ویژگی هایی زبانی قرآن کریم در دانشکده زبان های خارجی دانشگاه سونان کالیجاگای اندونزی برگزار شد سمينار ویژگی هایی زبانی قرآن کریم در دانشگاهخاطرات حسین شرف الدین از برگزاری مراسم محرم در زمان حضور امام موسی صدر -
خاطرات حسین شرف الدین از برگزاری مراسم محرم در زمان حضور امام موسی صدر در هر سال در ایام عاشورا شخصیتهای غیرشیعه شخصیتهای اندیشمند و ادیب و شاعر شرکت میکردند و اینگونه بود که مراسم عزاداری و عاشورا که پس از فوت علامه شرف الدین کمی کمرنگ شده بود با آمدن امام موسی صدر به شکلیمعرفت شناسی اصلاح شده (جایگاه خدا در اندیشه دینی معاصر غرب) -
معرفی کتاب معرفت شناسی اصلاح شده جایگاه خدا در اندیشه دینی معاصر غرب کتاب معرفت شناسی اصلاح شده جایگاه خدا در اندیشه دینی معاصر غرب برای نوبت اول از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد به گزارش خبرگزاری مهر کتاب معرفت شناسی اصلاح شده به بررسی و نقد اندیشهکارگاه مروری بر جریانهای علم دینی برگزار میشود -
توسط پژوهشگاه حوزه و دانشگاه کارگاه مروری بر جریانهای علم دینی برگزار میشود سلسله کارگاه های مروری بر جریان های علم دینی با محوریت کتاب روش شناسی علوم انسانی نزد اندیشمندان مسلمان تألیف دکتر محمد تقی ایمان و احمد کلاته ساداتی برگزار می شود به گزارش خبرگزاری مهر پژوهشگاه حوزهسمینار ویژگیهای زبانی قرآن کریم در اندونزی برگزار شد -
سمینار ویژگیهای زبانی قرآن کریم در اندونزی برگزار شد سمینار بین المللی زبان و دین با عنوان ویژگیهای زبانی قرآن کریم در دانشکده زبانهای خارجی دانشگاه سونان کالیجاگای اندونزی برگزار شد به گزارش خبرگزاری مهر در سمینار بین المللی ویژگیهای زبانی قرآن کریم که دوم آبان ۹۳ برگزار شتنظیم نظام حقوقی اسلام با سیستمهای حقوقی معاصر غربی بررسی شد -
کتاب تنظیم نظام حقوقی اسلام با سیستمهای حقوقی معاصر غربی بررسی شد پرسش مهم کتاب اسلام و نظامهای حقوقی اروپایی Islam and European Legal Systems چندوچون و نحوه تنظیم نظام حقوقی اسلام با سیستمهای حقوقی معاصر غربی در اروپاست به گزارش خبرگزاری مهر کتاب اسلام و نظامهای حقوقی اروپسلسله کارگاههای«مروری بر جریانهای علم دینی» برگزار میشود -
به همت تارنمای علوم تربیتی رب سلسله کارگاههای مروری بر جریانهای علم دینی برگزار میشود تارنمای علوم تربیتی رب باهمکاری گروه فلسفه علوم انسانی پژوهشگاه حوزهودانشگاه و کارگروه علوم تربیتی مؤسسه اشراق سلسله کارگاههای مروری بر جریانهای علم دینی را برگزار میکند به گزارشسمینار بررسی چالشهای زیستمحیطی کارون برگزار میشود
شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵ ۲۱ سمینار علمی رودخانه کارون از پیش نشستهای کنفرانس ملی رودخانه کارون با موضوع بررسی چالشهای زیستمحیطی رودخانه کارون 29 آبانماه 93 با همکاری ادارهکل حفاظت محیط زیست خوزستان و دبیرخانهی کنفرانس ملی رودخانه کارون در دانشکدهی بهداشت دانشگاه علومپزشکیاحمد رهدار: نواندیشی دینی با روشنفکری دینی متفاوت است -
گزارش از نشریات احمد رهدار نواندیشی دینی با روشنفکری دینی متفاوت است حجت الاسلام احمد رهدار طی مقاله ای در نشریه سوره اندیشه نوشت نواندیشی دینی جریانی است که هر چند ناظر به مستحدثات بیرونی هست اما نقطه عزیمتش برای حرکت منطق درونی تحولات دینی است خاستگاه روشنفکری دینی جریانبیست و چهارمین سمینار جبر ایران برگزار میشود
شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲ ۵۸ بیست و چهارمین سمینار جبر ایران 21 و 22 آبان ماه امسال در دانشگاه خوارزمی کرج برگزار میشود دکتر اسماعیل بابلیان دبیر اجرایی این سمینار در گفتوگو با خبرنگار علمی ایسنا منطقه البرز اظهار کرد در این همایش استادانی همچون استاد حسن حقیقی از دانشگاه خواتوسط اتاق بازرگانی خرمشهر صورت میگیرد برگزاری سمینار رایگان «اصول و فنون مذاکره» در خرمشهر
توسط اتاق بازرگانی خرمشهر صورت میگیردبرگزاری سمینار رایگان اصول و فنون مذاکره در خرمشهرمسئول آموزش اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی خرمشهر از برگزاری سمینار رایگان اصول و فنون مذاکره در این شهرستان خبر داد مرتضی جزایریاصل امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در خرمشهر از برگاولین کارگاه آموزشی حقوق ورزش توسط هیئت اسکیت استان قم برگزارشد
اولین کارگاه آموزشی حقوق ورزش توسط هیئت اسکیت استان قم برگزارشد خبرگزاری پانا اولین کارگاه آموزشی حقوق ورزش ویژه مربیان داوران و ورزشکاران هیئت اسکیت استان قم روز پنج شنبه 23 آبان ماه در محل سالن اجتماعات فرهنگسرای جوان برگزارشد ۱۳۹۳ شنبه ۲۴ آبان ساعت 13 12 به گزارش خبرگزاریآیا تحصیلات بیشتر به باورهای دینی کمتر منجر می شود -
آیا تحصیلات بیشتر به باورهای دینی کمتر منجر می شود با بررسی دو تحقیق که در فاصله چهار دهه انجام شده می توان به این نتیجه رسید که میزان باورهای مذهبی مردم جهان با تغییر جدی روبه رو نشده است به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بلومبرگ اوایل ماه اکتبر ماه پیش داعش مقررات سختی برای مبرگزاری همایش پیام بران کربلا در حرم حضرت معصومه(س)
یکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶ ۵۹ همزمان با سالروز شهادت امام سجاد علیه السلام همایش پیام بران کربلا ویژه بانوان در حرم حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها برگزار میشود به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم همزمان با سالروز شهادت امام سجاد علیه السلام همایش پیام بران کردرآمدی بر الگوی پيشرفت علمی بر پايه معرفتشناسی دينی -
مقاله درآمدی بر الگوی پيشرفت علمی بر پايه معرفتشناسی دينی طرح توسعه و نظریهپردازی در فلسفههای مرتبه دوم یا مضاف فلسفه علم فلسفه تکنولوژی فلسفه جامعهشناسی فلسفه سیاست و موتور محرک در الگوی پیشرفت علمی میباشند به گزارش خبرگزاری مهر پیشرفت علمی از مهمترینبرگزاري بيست و چهارمين سمينار جبر ايران در دانشگاه خوارزمي
۱۸ آبان ۱۳۹۳ ۰ ۵ق ظ برگزاري بيست و چهارمين سمينار جبر ايران در دانشگاه خوارزمي بيست و چهارمين سمينار جبر ايران در روزهاي 21 و 22 آبان سال جاري در پرديس کرج دانشگاه خوارزمي برگزار مي شود به گزارش خبرگزاري موج دکتر اسمعيل بابليان دبير اجرايي اين سمينار گفت بيست و چهارمين سمينا-