تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بپرهيز از كارى كه موجب عذرخواهى می ‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835050104




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مدرنیسم ضد عقلگرایی و غریزه‌گرایی است/ دچار مدرنیته‌زدگی شدیم -


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: ابرهیم فیاض:
مدرنیسم ضد عقلگرایی و غریزه‌گرایی است/ دچار مدرنیته‌زدگی شدیم

ابراهیم فیاض


دکتر ابراهیم فیاض در نشست "تجدد در ایران عصر قاجار" گفت: مدرنیسم عقلگرایی نیست، بلکه ضد عقلگرایی و غریزه گرایی است. مدرنیسم از انقلاب صنعتی انگلیس شروع می شود عقلانیت کانتی با انقلاب صنعتی انگلیس به ثمر می نشیند این دوران ، دوران عقلانیت است اما بعد از انقلاب صنعتی به یک باره آثار اجتماعی زیادی ایجاد کرده و بررسی این آثار موجب شد که مدرنیسم بوجود بیاید. به گزارش خبرنگار مهر، نشست "تجدد در ایران عصر قاجار" با حضور دکتر ناصر تکمیل همایون استاد تاریخ دانشگاه تهران، دکتر صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران و دکتر ابراهیم فیاض استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران، روز گذشته ۲۷ آبان در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشکاه تهران برگزار شد.در بخش دیگری از این مراسم دکتر ابراهیم فیاض گفت: احساس من در دوران قاجاریه این است که ما با مدرنیسم مواجه نشده ایم بلکه همواره با مدرنیته مواجه بوده ایم یعنی به جای اینکه برویم و یاد بگیریم با دستاوردهای مدرنیزم که مدرنیته است مواجه بوده ایم امروزه هم این گونه است و دولتمردان کنونی ما امروز با مدرنیته مواجه اند و از آن صحبت می کنند در صورتی که مدرنیسم نداریم و تاکنون به آن نرسیده ایم و به آن نپرداخته ایم. اگر از این حالت بیرون بیاییم وضعیت علوم انسانی این گونه نخواهد بود خیلی از صحبتهای قبل از انقلاب و بعد از انقلاب یکی است و تفاوتی با هم ندارند.فیاض گفت: ما برای شناخت دوره های تاریخی مختلف نیازمند شناخت قبل و بعد از آن دوران ها هستیم. در واقع چون ما با مدرنیته مواجه ایم همواره باید هزینه کنیم تا عواقب و مشکلات آن را از پیش پا برداریم. به فرض مثال الان باید هزینه کنیم تا اینترنت را فیلتر کنیم.وی در ادامه گفت: مدرنیسم عقلگرایی نیست بلکه ضد عقلگرایی و غریزه گرایی است. مدرنیسم از انقلاب صنعتی انگلیس شروع می شود عقلانیت کانتی با انقلاب صنعتی انگلیس به ثمر می نشیند این دوران، دوران عقلانیت است اما بعد از انقلاب صنعتی به یک باره آثار اجتماعی زیادی ایجاد کرده و بررسی این آثار موجب شد که مدرنیسم بوجود بیاید.این استاد دانشگاه تهران بیان کرد: پدر مدرنیسم مارکس است که بر اساس غریزه گرسنگی بحث کرد و دیگری فروید است که بر اساس غریزه جنسی بحث کرد. ما بعد از جنگ جهانی دوم عملا مدرنیسم را تمام شده داریم و به جای آن آمریکا می نشیند چرا که دیگر عقل کانتی نیست بلکه یک عقل عملگراست و ربطی به مدرنیسم و مدرنیته ندارد. بعد از قرن ۱۹ در ایران م دوران مشروطه شکل می گیرد و تحولات ما نسبت به غرب عقب نیست. به عنوان نمونه این آثار فکری که ترجمه شدند موجب توسعه نشدند. دوره اول قاجار مکتب اخباریون را داریم و آن فرهنگ ایرانیانی است که فقهی شده است یعنی فرهنگ ایرانی است که عرفانی شده است.فیاض در ادامه در توضیح دوره دوم قاجار گفت: در دوره فتحعلی شاه عقلگرایی پیروز می شود و فلسفه اصفهان است و مرکز عقلگرایی ما همانطور که می دانید اصفهان است. اینها اصولگرا فقهی هستند یعنی روشی اند و تجلی روش گرایی در غرب را در ایران اصول فقهی باید نامید یعنی اصول فقهی ها هم مشروطه خواهان هستند. در مقابل اینها فقه گرایی است که ضد مشروطه است و این یک دوگانه جدید به وجود می آید که تا امروز ادامه دارد و در انقلاب اسلامی فقهه گرایی پیروز می شود.وی در پایان سخنانش گفت: دوره قاجاریه یک دوره ثابت نبوده است و اصول فقهی ها یا دوره قاجار با  مدرنیته همخوانی داشته اند در صورتی که فقهی ضد مدرنیسم بودند. یکی از بحثهایی که باید انجام شود بعد جغرافیایی دوران قاجار است که متأسفانه مطالعه نشده و در این دوران سه دوره ترکیه، عراق، روسیه، جای بحث و مطالعه دارد ما به جای اینکه مدرنیسم را درست بفهمیم دچار مدرنیته زدگی شده ایم.



چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن