تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):منافق به آنچه مؤمنان بواسطه آن خوشبخت مى‏شوند، ميلى ندارد، ولى خوشبخت سفارش به تق...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804666256




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آیا به امامان وحی می شد؟


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:



آیا به امامان وحی می شد؟
وحی رسالی یعنی پیامهایی که خداوند به انبیاء خودش اعلام می کند تا آنها به مردم برسانند.



به این مطلب امتیاز دهید

  به گزارش سرویس دینی جام نیوز،یکی ازسوالات مطرح در خصوص علم کلام اینکه آیا به امامان وحی می شد؟

پاسخ:
برای روشن شدن اینکه بر امامان ما وحی می شده یا نه؟؛  ابتدا باید توضیح مختصری پیرامون واژه وحی بدهیم: "وحی، در زبان عربی، به معنای آگاه نمودن سریع و پنهان است.[1]
این کلمه در قرآن به چهار معنا، به کار رفته است.[2]
 
1- به همان معنای لغوی یعنی "اشاره پنهانی" : آنجا که در مورد حضرت زکریا می فرماید: او از "محراب عبادتش به سوی مردم بیرون آمد؛ و با اشاره به آنها گفت: (به شکرانه این موهبت) صبح و شام خدا را تسبیح گوئید.[3]
2- به معنای "وجود غریزه فطری در نهاد اشیاء": از آن جمله در مورد زنبور عسل می فرماید: "و پروردگار تو به زنبور عسل وحی (الهام غریزی) نمود که: از کوهها و درختان و داربستهایی که (مردم) می سازند؛ خانه هایی برگزین.[4]
3- "به معنای الهام و دریافت نفسانی"؛ که اگر از جانب خداوند باشد، "الهام رحمانی" نامیده می شود؛
و از این نوع الهام رحمانی است؛ آنجا که می فرماید: "ما به مادر موسی الهام کردیم که: او را شیر ده؛ و هنگامی که بر او ترسیدی، وی را در دریا(ی نیل) بیفکن و نترس و غمگین مباش؛ که ما او را به تو باز می گردانیم، و او را از رسولان قرار می دهیم.[5]
و اگر از جانب شیطان باشد "وسوسه شیطانی" نام دارد. نظیر آیه 112 سوره انعام: "این چنین در برابر هر پیامبری، دشمنی از شیاطین انس و جن قرار دادیم؛ آنها بطور سری (در گوشی) سخنان فریبنده، و بی اساس (برای اغفال مردم) به یکدیگر می گفتند؛[6]
4- به معنای "وحی رسالی" یعنی پیامهایی که خداوند به انبیاء خودش اعلام می کند تا آنها به مردم برسانند؛ که در بیش از 70 مورد، خداوند از قرآن، تعبیر به "وحی" می آورد.[7]
مانند: آیه 7، سوره شوری: "و این گونه قرآن عربی]=فصیح و گویا[ را بر تو وحی کردیم.)[8]
حال با توجه به این توضیح، می گوئیم: بر اساس ادله یقینی و قطعی که حضرت محمد (ص) خاتم انبیاء می باشد، چنانکه در سوره احزاب، آیه 40؛ می فرماید: "محمد پدر هیچ یک از مردان شما نبوده و نیست، ولی رسول خدا و ختم کننده و آخرین پیامبران است؛ و خداوند به همه چیز آگاه است "، بعد از رحلت حضرت محمد (ص) برای هیچ کس "وحی رسالی" محقق نمی شود، اما الهام رحمانی ممکن است، چنانکه زراره گوید: از امام باقر علیه السلام درباره قول خدای عز و جل که فرماید: "و او رسول بود و نبی" سؤال کردم؛ رسول چیست و نبی چیست؟ فرمود: نبی کسی است که در خواب ببیند و صدای را می شنود و فرشته را نمی بیند و رسول کسی است که صدا را می شنود و در خواب می بیند و فرشته را هم مشاهده می کند. عرض کردم: امام در چه پایه است؟ فرمود: صدا را می شنود ولی نه در خواب بیند و نه فرشته را مشاهده کند.)[9]

 منبع:

[1]مفردات ص 515، لسان العرب ابن منظور؛ النهایه ج 5 ص 63.
[2]التمهید، محمد هادی معرفت، ج 1 ص 3 تا 6.
[3]سوره مریم، آیه 11 با ترجمه آیت الله مکارم شیرازی.
[4]سوره نمل، آیه 68 با ترجمه آیت الله مکارم شیرازی.
[5]سوره قصص آیه 7 با ترجمه آیت الله مکارم شیرازی.
[6]انعام، آیه 112 ترجمه آیت الله مکارم شیرازی.
[7]التمهید، آیت الله هادی معرفت، ج 1 ص 6.
[8]اصول کافی، ج 1، ص 248 ترجمه مصطفوی.
[9]کتاب الحجة، باب 3، ح 1                            
 




۱۹/۰۸/۱۳۹۳ - ۱۱:۲۱




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن