محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1842187123
عشق به امام وارث و یاران وی مهمترین سرمایه قوم ایرانی برای عبور از ورطه نیستانگاری مدرن است -
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: میرشکاک:
عشق به امام وارث و یاران وی مهمترین سرمایه قوم ایرانی برای عبور از ورطه نیستانگاری مدرن است
به مناسبت ایام عزاداری اباعبدالله الحسین یادداشتی از یوسفعلی میرشکاک در پرونده سلوک با محرم سایت سوره اندیشه منتشر شده است که در قسمتی از آن می خوانیم: اسلام و اباعبدالله یگانه بودهاند و یگانهاند و عشق به امام وارث و یاران وی بهویژه در ایران زمین که دیار کشتار یا (جنگاوران) بوده و هست، مهمترین سرمایه قوم ایرانی برای عبور از ورطه نیستانگاری مدرن است؛ به شرط آنکه دانایان قوم در این عشق و ساحات آشکار و پنهان آن در نسبت با هویت قومی و هویت دینی تأمل کنند. به گزارش خبرگزاری مهر، مقاله آیین سوگ (تأملی در سوگ و انتظار آماده گر) به قلم یوسفعلی میرشکاک برداشته شده از سایت سوره در پی می آید.برپاداشتن سوک در میان تمام تمدنهای کهن، یکی از بنیادیترین آئینهای دینی ـ اجتماعی بوده و ریشه در اعماق عصر اساطیر دارد. بنمایهی اغلب آئینهای سوک (عَزا، تعزیه) به «تموز» در بابل باستان برمیگردد و به «افسون آب» و «طلب باران» مربوط است. «تموز» به «ادونیس» جای سپرد که هر سال کشته میشد و طبیعت را از خون مقدس خود رنگین میکرد و جوانان سوری را هر سال برمیانگیخت تا بر سرنوشت وی بگریند و نوحه سر دهند.«ادونیس» در مصر به «اوزیریس» جای سپرد که پاره پاره شدن وی به دست «ست» و یارانش، «ایزیس» و پیروان وی را به سوک نشانده بود. در قریگیه و رم، عزاداری برای «آتیس» بسیار خونبار بود؛ زیرا سوگواران بر تن خود زخم میزدند و در حال جذبه با دشنه به جان خود میافتادند و... الخ. این آئین (آئین سوک) در ایران زمین، شاید دیرسالتر و کهنتر از دیگر کشورها باشد. نخستین سوک، برای سیامک پسر کیومرث (که به دست اهریمن کشته شد) برپا گشت که یک سال به طول انجامید؛ سوک ایرج، دومین سوک فراگیر در ایران عصر اساطیر است. سوک سهراب و سوک سیاوش و فرامرز و... دیگر سوکهای پایدار قوم ایرانی بودند که حتی پس از اسلام آوردن دوام داشتند و آئینهای آنها تا قبل از سیطرهی تمدن مدرن، کموبیش در میان عشایر برپا میشد. گریستن بر کشته شدن سهراب و سیاوش و فرامرز در مجالس نقالی(حتی در روزگار تجدد) مرسوم بود و اندکاندک بر افتاد.این مختصر برای آن گفته آمد که بدانیم اولاً آئین سوک در جهان و بهویژه ایرانزمین کهنتر از آن است که آن را یکسره به شیعیان نسبت بدهیم. ثانیاً قوم ایرانی پس از اسلامآوردن، با «خودآگاهی جمعی» در پی مظهری در کیش جدید میگشت که سزاوار تطبیق با مظاهر کهن «آئین سوک» باشد و اباعبدالله الحسین(علیهالسلام) را یافت که خود و یارانش تمام ویژگیهای برجستهی مظاهر پیشین را در خود داشتند. بحث در این باب را باید به فرصتی دیگر موکول کرد (کشتهشدن پاکان و نیاکان با لب تشنه و پایداری گروه اندک آنان در برابر دشمنان بسیار، بهویژه در اسطورهی سیاوش و فرامرز قابل پیگیری است) و به این معنا پرداخت که برپا داشتن آئین سوک برای امام «وارث» در روزگار و غلبهی تمدن تکنیکی بر تمام تمدنهای ماقبل مدرن، از کدام کارایی برخوردار است؟اگر از سر تأمل در عزاداری برای اباعبدالله بنگریم، خواهیم دید که بهویژه در صد سال اخیر، منشاء هر گونه نسبتِ قوم ایرانی با اسلام، عزای سالار شهیدان بوده است؛ زیرا در بنمایه و ریشهی خود فراتر از امر و نهی و ایجاب و سلب و اثبات و انکار عقلی و اعتقادی است. گویی حضرت امام وارث(ع) با وقوف به این معنا در روز عاشورا فرموده است: »ان کان دین محمّد لم یستقم الا بقتلی فیا سیوف خذینی». هر اندازه مدرنیته بسط و نشر بیشتری پیدا میکند، آئین سوک اباعبدالله دامنهی وسیعتری مییابد. بسیارند کسانی که در تمام طول سال هیچ نسبتی میان گفتار و کردار آنان با اسلام نمیتوان یافت، امّا به محض فرا رسیدن محرّم دگرگون میشوند و یک دهه یا بیشتر (و بعضاً تا اربعین) محرمات را ترک میکنند و واجبات خود را به جا میآورند یا لااقل مهیای آشنایی با اسلام و شئون مختلف خاندان عصمت و طهارت شده و با شرکت در سوک امام وارث و یاران ویعلیهم السلام، مستعد تحول باطنی شده و خود را در ساحتی ورای زندگی معمول و اوقات عادی میبینند. این تحول کم و بیش با سوک دیگر اعضای خاندان عصمت و طهارت در دیگر ایام سال و بهویژه با سوک امیرمؤمنان و سیدهالنساءعلیهماالسلام و حتی عزاداری معمول برای مردگان هر خانوادهی ایرانی، پیوند خورده و تداوم مییابد و حتی از ساحت سوک به ساحت سور(نیمهی شعبان و تولد دیگر معصومان) وارد شده و صورت غالب قوم ایرانی را در موقف تذکر به ایامالله و عشق به اسماءالله الحسنی(اهل بیت علیهمالسلام) نگه میدارد.تأمل در این معنا، نشان میدهد که چرا پیامبر گرامی اسلام(صلواتاللهعلیه) میفرمود: «حسین منی و انا من حسین». ابا عبدالله با قیام خود نه تنها حریم شریعت جد خویش را از دستبرد تحریف امویان حفظ کرد، بلکه طریقت آن حضرت را نیز مصون داشت و حقیقت آئین وی را آشکار کرد. پیامبر(ص) میفرمود: «الشریعه اقوالی و الطریقه اعمالی و الحقیقه احوالی» و اینک(بهویژه در روزگار تمدن تکنیکی) جز در نسبت با اباعبدالله و محرم و عاشورا و کربلا، راه بردن به گفتار و کردار و احوال پیامبر محال است. زیرا بیرون از این ساحت، سیطرهی اسلام اموی و عباسی، قرن از پی قرن کار را به آنجا کشانده که از اسلام چیزی جز امثال داعش و اندیشههای اهریمنی آنان زاده نمیشود.اسلام و اباعبدالله یگانه بودهاند و یگانهاند و عشق به امام وارث و یاران وی بهویژه در ایران زمین که دیار کشتار یا (جنگاوران) بوده و هست، مهمترین سرمایهی قوم ایرانی برای عبور از ورطهی نیستانگاری مدرن است؛ به شرط آنکه دانایان قوم در این عشق و ساحات آشکار و پنهان آن در نسبت با هویت قومی و هویت دینی تأمل کنند و همت آنان معطوف به همتافت کردن «سوگ و آگاهی» باشد؛ چنانکه در ایران باستان چنین بوده است. تنها از این راه میتوان سوگ و عزا را به سوی اقتدا کردن به اباعبدالله و یارانش سوق داد.تفکر و تأمل در «زیارت وارث» و «زیارت عاشورا» با رجوع به قرآن و شناختن شئون انبیا و اولیایی که اباعبدالله وارث آنهاست، میتواند به فتوح و گشایشی در جان و خرد منجر شود که راه رخنه بر هر گونه بد و بیداد فردی و جمعی را بسته و ما را مستعد انتظار آمادهگر کرده و در ساحت عشق به «غیبت» و «امامالغیب» قرار دهد که واپسین مظهر امام وارث است و اسلام و ایمان را با تمام وجوه آشکار میکند. سوگ اباعبدالله ماتمی است که برای پیروان حقیقی آن حضرت، به سور لقای بقیهالله الاعظم(ع) منجر میشود و ذات آنها را به ظهور میرساند؛ چندانکه به تعبیر امام صادق(ع) و پروای آن نداشته باشند که در روزگار غیبت آن حضرت بسر ببرند یا در زمان قیام ایشان.اباعبدالله آموزگار تمام کسانی است که به «وضع موعود» میاندیشند و عاشورا، آزمون و عَیار تشیع و انتظار امامالغیب است. اباعبدالله در کربلا به ما آموخت که به وضع موعود و امام موعود ملحق نخواهیم شد مگر آنگاه که هست و نیست خود را فدا کنیم و از هرچه رنگ تعلق دارد آزاد باشیم.
چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۹
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]
صفحات پیشنهادی
چرا ایرانیان از امام حسین (ع) دفاع نکردند؟
چرا ایرانیان از امام حسین ع دفاع نکردند چرا حسین کوفه را برگزید چرا ایرانیان از ایشان دفاع نکردند دسته بندی های سیاسی و مذهبی در کوفه چگونه بود چرا امام حسين ع كوفه را انتخاب كرد آيا شيعیان جاي ديگري وجود نداشتند مثلا ايران يا يمن بهتر است در پاسخ بگوییم کوفه امام را اآیا امام حسین(ع) فریب خورده بود؟ / نمونه ای از تحریف مخصوص ایرانی ها درباره واقعه کربلا
آیا امام حسین ع فریب خورده بود نمونه ای از تحریف مخصوص ایرانی ها درباره واقعه کربلا فرهنگ > دین و اندیشه - آگاهی امام حسین ع از شهادت خود پیش از قیام فریب خوردگی عزت و ذلت در ماجرای کربلا و تحریف ایرانی ها درباره امام سجاد ع را در پرونده خبرآنلاین در روز دومچرا در ظهر عاشورا امام حسین(ع) در میدان نبرد که خطر جانی بسیار داشت نماز ظهر را اقامه کردند؟
چرا در ظهر عاشورا امام حسین ع در میدان نبرد که خطر جانی بسیار داشت نماز ظهر را اقامه کردند از اهداف مهم امامان ع در تمام لحظات زندگی توجه دادنِ عملی به اهمیت احکام شرعی میباشد و هیچ کار مهمی آنها را از این وظیفه و هدف باز نمی داشت به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویچرا در میان ائمه فقط حسین بن علی(ع) قیام کرد؟/ فرمانده ای که در مقابل امام حسین بی ادبی نکرد
چرا در میان ائمه فقط حسین بن علی ع قیام کرد فرمانده ای که در مقابل امام حسین بی ادبی نکرد فرهنگ > دین و اندیشه - دلایل ماندگاری واقعه کربلا اولین رویارویی کاروان امام با سپاه حر و سابقه سوگواری های مذهبی در ایران را در پرونده خبرآنلاین در روز پنجم محرم بخوانید &روزشمار تاریخ ممنوعیت استفاده از نهر فرات برای کاروان امام حسین (ع)
روزشمار تاریخممنوعیت استفاده از نهر فرات برای کاروان امام حسین ع ممنوعیت استفاده از نهر فرات برای کاروان امام حسین ع به دستور عمر بن سعد شهادت آیت اللَّه "سیدمحمدعلی قاضی طباطبایی" اولین شهید محراب توسط گروه فرقان از رویدادهای 10 ابان است به گزارش خبرگزاری فارس اوقتی امام حسین(ع) از مردم خواست تا روحانیت دین را امر به معروف کنند / چرا امام سجاد(ع) قیام نکرد؟
وقتی امام حسین ع از مردم خواست تا روحانیت دین را امر به معروف کنند چرا امام سجاد ع قیام نکرد فرهنگ > دین و اندیشه - روش انتخابی امام سجاد ع پس از کربلا اهمیت امر به معروف در قیام امام حسین ع و ترکیب بند عاشورایی موسوی گرمارودی را در پرونده خبرآنلاین در روز هشچهل حديث عزاداري امام حسين(ع)(بخش دوم)
چهل حديث عزاداري امام حسين ع بخش دوم امام سجاد عليه السلام فرمود من هرگز شهادت فرزندان فاطمه عليها السلام را به ياد نياوردم مگر آن كه به خاطر آن چشمانم اشكبار گشت به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرويس ديني جام نيوز بر آن شديم تا در نوشتاري احاديث نوراني و گهربار اچه کسانی از خانواده امام حسین(ع) با او همراه نشدند؟ / وقتی گفتن هر شنیده ای، دروغ گویی است
چه کسانی از خانواده امام حسین ع با او همراه نشدند وقتی گفتن هر شنیده ای دروغ گویی است فرهنگ > دین و اندیشه - هماهنگی عشق و عقل در واقعه عاشورا اطلاعاتی از منازل مورد توقف امام حسین ع در مسیر مکه تا کربلا و پوشیده شدن حق را در پرونده خبرآنلاین در روز چهارم محرمامام حسين(ع) به اسب من وشما احتياجي ندارد! |اخبار ایران و جهان
امام حسين ع به اسب من وشما احتياجي ندارد گفته اند امام خود به داخل خيمه او رفته و طلب ياري و کمک کردند اما عبيدا گفت به خدا سوگند مي دانم که هر کسي از تو پيروي کند سعادتمند خواهد بود ولي نصرت من تو را از قتال با دشمن بازنمي دارد کد خبر ۴۴۵۷۹۴ تاریخ انتشار ۰۸ آبان ۱۳۹۳ -27 ذیالحجه؛ لشکر«حر» مانع حرکت کاروان امام حسین(ع) میشوند
چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۰۷ ۴۱ در روز 27 ذیالحجه امام حسین ع به منزل توقفگاه ذو حسم رسیدند و در همین محل بود که لشکر حربن یزید ریاحی نیز به این مکان رسیدند به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در روز بیست و ششم ماه ذیالحجه حضرت اباعبداللهالحسینپنجم محرم؛ ممانعت عبیدالله از پیوستن افراد به امام حسین(ع)در صحرای کربلا
پنجشنبه ۸ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷ ۱۹ در روز پنجم محرمالحرام سال 61 هجری قمری حصین بن نمیر به همراه سپاهش وارد صحرای کربلا شد به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در این روز حصین بن نمیر به دستور عبیدالله بن زیاد با چهار هزار سواره وارد کربلا شدند البته براساساحادیثی پر بار از حضرت امام حسین( علیه السلام)
احادیثی پر بار از حضرت امام حسین علیه السلام حدیث 1 امام حسین ع كیف یستدل علیك بما هو فی وجوده مفتقر إلیك أ یكون لغیرك من الظهور ما لیس لك حتی یكون هو المظهر لك متی غبت حتی تحتاج إلی دلیل یدل علیك و متی بعدت حتی تكون الَثار هی التی توصل إلیك عمیت عین لا تراكاثر حجمی عصر عاشورا در میدان امام حسین (ع) +تصویر
بزودی در میدان امام حسین اثر حجمی عصر عاشورا در میدان امام حسین ع تصویر اثر حجمی عصر عاشورا که برداشتی از اثر مشهور استاد فرشچیان در مورد واقعه عاشورا است در میدان امام حسین ع نصب می شود به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز سیاووش سلیمی با اتمدر ظهر عاشورا به امام عصر(عج) اقتدا کنید
یکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹ ۲۸ معاون فرهنگی آموزشی و پژوهشی ستاد اقامه نماز کشور گفت انتظار این است که هیئتهای عزاداری با تأسی به امام حسین ع در ظهر عاشورا عزاداریها را رها کنند و نماز ظهر عاشورا را به امام عصر عج اقتدا کنند به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منندای «لبیک یا حسین» در امامزادگان کشور طنین انداز شد -
شرفخانی ندای لبیک یا حسین در امامزادگان کشور طنین انداز شد معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت تجمع بزرگ عزاداران حسینی با شعار لبیک یا حسین عصر روز دوشنبه 5 آبان مصادف با دوم محرم همزمان با ورود کاروان امام حسین ع به صحرای کربلا در امامزادگان شاخص کشور بر37 درصد موقوفات تهران مرتبط با محرم و عزاداری امام حسین (ع) است -
مدیرکل اوقاف تهران 37 درصد موقوفات تهران مرتبط با محرم و عزاداری امام حسین ع است نیات 37 درصد موقوفات تهران مرتبط با محرم و عزاداری امام حسین ع است مدیر کل اوقاف و امور خیریه تهران با بیان اینکه نیات 37 درصد موقوفات تهران مرتبط با محرم و عزاداری امام حسین ع است گفت امسالفرشچیان: باید عشق در موزه امام حسین موج بزند |اخبار ایران و جهان
فرشچیان باید عشق در موزه امام حسین موج بزند تأسیس موزه میتواند نقش بزرگی داشته باشد به نظرم کشور به جایی نیاز دارد که در تمام طول سال بتوان در مورد واقعة عاشورا در آن فعالیت کرد البته اعتقاد من این است که هر قدر در مورد حضرت امام حسین ع در هر قالبی موزه نوشته فیلم و-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها