محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830394221
اکثر کسانی که در حوزه تشیع کار کردهاند، پیشینهی حوزوی، روشنفکری دینی و یا اصلاح دینی داشتهاند
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها نشست علمی شیعهشناسی انتقادی و جامعهشناسی تشیع؛
اکثر کسانی که در حوزه تشیع کار کردهاند، پیشینهی حوزوی، روشنفکری دینی و یا اصلاح دینی داشتهاند
سارا شریعتی، عضو هیأت علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه تهران گفت: ادعای مطالعهی علمی این است که پیشفرض ندارد و میخواهد توصیف کند تا ببیند ماجرا از چه قرار است و اینکه شما به کجا تعلق دارید، در مطالعهی پدیدهی مورد نظرتا هیچ دخالتی ندارد.بسیاری از کسانی که دین را مورد مطالعهی خود قرار دادند، بهسختی میتوانستند از ابژکتیو بودن و خنثی بودن خود دفاع کنند. اکثر کسانی که در حوزهی تشیع کار کردند، یا پیشینهی حوزوی، پیشینهی روشنفکری دینی و یا پیشینهی اصلاح دینی داشتند.
به گزارش خبرگزاری مهر، نشست علمی «شیعهشناسی انتقادی و جامعهشناسی تشیع؛ نقد ها و نسبت ها» به همت گروه مطالعاتی جامعهشناسی تشیع و با همکاری انجمن دانشجویی جامعهشناسی دانشکدهی علوم اجتماعی دانشگاه تهران در این دانشکده برگزار شد. مقصود فراستخواه و سارا شریعتی از سخنرانان این جلسه بودند.
مقصود فراستخواه پیش از این هفتگونه شیعهشناسی انتقادی را از هم تفکیک کرده است و در این نشست، ابتدا مروری بر این تقسیمبندی و افراد صاحب نظر در هر رویکرد داشت و ضمن اشاره به مرزناشناس بودن نقد، جریان نقد را پدیدهای دانست که از بیرون وارد سنت شده است و گفت: این نقدهای از بیرون، درون حوزهی دینی نفوذ کرده است
وی ادامه داد من در این هفت نوع تقسیمبندی هر یک از بخشها را با اصطلاحات آب و هوایی توصیف کردهام. کسانی مثل نجمآبادی در زیرمجموعهی جستارگشایان آغازگر قرار میگیرند که نقد دینی میکنند. مثال دیگر اسدالله خرقانی بود که به نجف رفت و به اجتهاد رسید. شریعت سنگلجی نیز پیشرو جریان غلو مذهبی بوده است و این طرح را عنوان کرد که بسیاری از عقاید شیعی نمونهای از غلو مذهبی است ولی او هم این را به صورت نقد دینی مطرح کرده است.
نویسندهی کتاب «زبان قرآن» پس از این دربارهی اندیشه احمد کسروی صحبت کرد و گفت: پروژهی او پروژهی راززدایی از بسیاری از صورتبندیهای عقیدتی و آیینی شیعه بوده است. و با توجه به دید خود سعی میکند بگوید شکلبندی این کردارهای گفتمانی از کجا ناشی شده است. و وقتی ما متوجه میشویم که این عقاید بهوجودآمد، پروژهی اسطورهزدایی و راززدایی اتفاق میافتد.
این عضو هیئت علمی پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی و دانشگاههای تهران، طرفداران دیدگاه نقد دینی بر شیعه را در نسل دوم سنگلجی و خرقانی معرفی کرد و گفت: اینها شیعه را از بیرون نقد کردند. یعنی نقدهایی شالودهای تر و مرکزیتر شیعی را از منظر دین و قرآن مورد انتقاد قرار دادند.
فراستخواه همچنین به شیعهپژوهی انتقادی نیز این گونه اشاره کرد که: نقطهی آغاز جدی آن شاید مکتب در فرآیند تکامل است و این بحث مطرح است که برخی از صحابه ائمه را چگونه میدیدند و ما چگونه میبینیم. در واقع این نکته عنوان میشود که مثلاً امام باقر(ع) و امام صادق(ع) صحابهی جدی داشتند و اینها با امام مراجعه و از علم او استفاده میکردند و از او برای زیست دینی راهنمایی میگرفتند. این پروژه سعی میکند توضیح دهد عقاید معتدل شیعی به حاشیه رفته و عقاید افراطی مرکزیت پیدا کرده و توضیح میدهند از سدهی پنج به بعد این عقاید غلوآمیز سیطره پیدا کرد و کتابهای حدیث هم آن موقع نوشته میشد و بخشی از این عقاید در قالب نقل حدیث بر شالوده و پیکرهی فکر شیعی تأثیر گذاشته است.
دکتر سارا شریعتی در ابتدای صحبتهایش به بحث پیرامون اهمیت چنین جلسهای پرداخت و بیان کرد: اولاً ما عادت کردیم به اورژانسهای اجتماعی بپردازیم. معمولاً تاریخ ما گذشته است به پاسخهای قطعی دادن به اورژانسها. ما مدام به ضرورتها پاسخ میدهیم و وقتی پروژههای درازمدت را برنامهریزی کردیم، اینها نیمهکاره مانده است. در نتیجه در حوزهی سیاسی و نه در حوزهی مطالعاتی و نه در حوزهی فکری نتوانستیم کاری را پیش ببریم. و وقتی الان دربارهی تشیع جلسه میگذاریم، من به عنوان منبع از اسلام ایرانی کربن استفاده میکنم چون آنها یک قرن صلح اجتماعی داشتند و کار و مطالعه کردند. شاید جایی لازم باشد که ما به اورژانس اجتماعی باج ندهیم و به پروژههای بلندمدتتر بپردازیم و یکی از پروژههای درازمدت مطالعهی دین و فرهنگ جامعهی خودمان است.
وی ادامه داد: بخش زیادی از افرادی که در حوزهی تشیع بحث کردند، در تحقیق آقای فراستخواه دستبندی شدند و آثار جدیشان معرفی و مهمترین نقدها و نظرات نسبت به کار آنها بیان شده است. او با طرح این پرسش که «نسبت شیعهشناسی انتقادی با جامعهشناسی تشیع چیست؟» به تعریف علوم دینی در اروپا پرداخت و گفت: علوم دینی یعنی مجموعه علوم جدیدی که از قرن ۱۹ به بعد به وجود آمده و این علوم رشتههای مستقلی هستند و تدریس میشوند. زمانی که این علوم موضوع مطالعهی خود را دین قرار میدهند، علوم دینی نام میگیرند. اگر ما دین را اسلام در نظر بگیریم، نام پژوهش روانشناسی اسلام، جامعهشناسی اسلام، زبانشناسی و… باید باشد. موضوع در اینها اسلام است اما رشته همان رشتهی شناخته شدهی دانشگاهی است. جامعهشناسی تشیع هم یکی از شاخههای علومی است که موضوع مطالعهی خود را تشیع قرار داده است.
این عضو هیئت علمی گروه جامعهشناسی دانشگاه تهران، مطالعات علمی را دارای تعریفات و ویژگیهای مشخصی دانست و گفت: علم، روششناسی و شرایط امکان برای مطالعهی علمی دارد و شاخصترین ویژگی کار علمی فاصلهی مناسب با موضوع مطالعه، خنثی بودن ارزشی و اینکه منافع، اغراض و اعتقادات در آن دخیل نباشد تا بتوان آن پدیده را مطالعه کرد. در غیر صورت، مطالعه، مداحانه یا انتقادی میشود و در این صورت رویکرد یک رویکرد علمی نخواهد بود؛ بلکه هدفی مشخص دارد.
وی پس از مطرح کردن این بحث، از چالشهای پیش روی آن نیز اینگونه سخن گفت: ادعای مطالعهی علمی این است که پیشفرض ندارد و میخواهد توصیف کند تا ببیند ماجرا از چه قرار است و اینکه شما به کجا تعلق دارید، در مطالعهی پدیدهی مورد نظرتا هیچ دخالتی ندارد. اما آیا چنین چیزی ممکن است؟ آیا امروز میتوان گفت کسی ابژکتیو است؟ ما این پیشفرضها را در کار تمام بنیانگذاران جامعهشناسی نیز میتوانیم ببینیم. بسیاری از کسانی که دین را مورد مطالعهی خود قرار دادند، بهسختی میتوانستند از ابژکتیو بودن و خنثی بودن خود دفاع کنند. اکثر کسانی که در حوزهی تشیع کار کردند، یا پیشینهی حوزوی، پیشینهی روشنفکری دینی و یا پیشینهی اصلاح دینی داشتند.
شریعتی این را که مطالعهای چندرشتهای مثل شیعهشناسی تا کجا میتواند در شرایطی که در منطقه بحث شیعه و سنی و اختلافات وجود دارد مفید باشد، چالشی دیگر دانست و گفت: اینکه ما بر شیعه تأکید میکنیم، آیا بهنحوی تحریکپذیری مذهبی و شیعه-سنی کردن ماجرا نیست؟ آیا اصلاً بهتر نیست که این تعلق مذهبی را مثل سیدجمال در پرانتز بگذاریم و به منافعی کلی بپردازیم که میتواند تحریکهای مذهبی را که در منطقه در حال انجام است، خنثی کند و دربرابرشان بایستد؟ و تجربه هم نشان داده است که هرجا بنیادگرایی و جریانهای افراطی شکل گرفته است، منشأ آن حتما یک تحریکپذیری دینی بوده است.
وی همچنین از علم به عنوان پایان دهندهی هرگونه امکان قشریگرایی و ممکن کنندهی شرایط گفتوگو نام برد و گفت: ما میخواهیم جدا از تعلقاتمان پدیدهای را بشناسیم و ببینیم این پدیده امروز چه کارکردی دارد و مطالعات علمی اتفاقاً میتواند این تحریکپذیری را خنثی کند.
نویسندهی کتاب «خودکاوی ملی در عصر جهانی شدن» بیان داشت: به نظر من جامعهشناسی ضرورتاً انتقادی است و جامعهشناسی غیرانتقادی نمیتوان داشته باشیم؛ چون شناخت یعنی فهم و فهم خود یک کارکرد اجتماعی دارد و این ما را به مداخلهی اجتماعی میکشاند. سؤال دیگر این است: آیا هر مطالعهی علمی ضرورتاً یک ماجرا به وجود نمیآورد؟ من اسم آن را نقد میگذارم ولی دیگری ممکن است به آن جنگ بگوید و این باب گفتوگو را میبندد. از کجا به بعد نقد تبدیل به جنگ میشود و باب گفتوگو را میبندد؟
این جامعهشناس به عنوان جمعبندی گفت: اگر ما بخواهیم نگاهی به مطالعات اجتماعی تشیع بیندازیم و همچنین نظر بر کسانی که از منظر علمی تشیع را موضوع مطالعه قرار دادند، بیفکنیم، میبینیم که جز یکی، دو نفر از این افراد بحث شده در کار آقای فراستخواه، دیگران جزو چهرههایی هستند که بیش از آن که به مطالعهی علمی تشیع به عنوان دین و فرهنگ خودشان نگاه کنند، به پروژهی اصلاح و تحول فکر و دین تعلق دارند. عملاً به این نتیجه میرسیم که مطالعات علمی برای صرفاً شناخت در کشور ما غایب است و ما مطالعات علمی خنثی به معنای توصیفی که اول اشاره کردیم، نداریم.
این نشست، سهشنبه ۲۹مهرماه در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد.
۱۳۹۳/۸/۲ - ۱۴:۱۴
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 63]
صفحات پیشنهادی
چهار اثر در حوزه مطالعات اسلامی و مکتب تشیع، در مرکز اسلامی نیویورک رونماییشد
دین و اندیشه اسلام در جهان با حضور رایزن فرهنگی ایران در سازمان ملل چهار اثر در حوزه مطالعات اسلامی و مکتب تشیع در مرکز اسلامی نیویورک رونماییشد آیین رونمایی از ترجمهی چهار اثر در حوزهی مطالعات اسلامی و مکتب تشیع با حضور مسلمانان و اصحاب علم و فرهنگ در مرکز اسلامی نیویومحدثی: یکی از خدمات نظریه اقتصاد دین، مخاطبشناسی دینی است/ فیض: تولید نظریه درون دینی با همکاری حوزه و دانشگا
دین و اندیشه میزگرد نقد و بررسی نظریه اقتصاد دین 2 محدثی یکی از خدمات نظریه اقتصاد دین مخاطبشناسی دینی است فیض تولید نظریه درون دینی با همکاری حوزه و دانشگاه امکانپذیراست محدثی در میزگرد نقد و بررسی نظریه اقتصاد دین گفت نوع دینداری بر نوع مصرف دینی تأثیر دارد از مباحث مهرئیس اردوگاه کاردرمانی قزوین خبر داد برگزاری دوره آموزشی آموزههای دینی با محوریت اصلاح و تربیت
رئیس اردوگاه کاردرمانی قزوین خبر دادبرگزاری دوره آموزشی آموزههای دینی با محوریت اصلاح و تربیترئیس اردوگاه کاردرمانی قزوین گفت به منظور ترویج فرهنگ تربیت دینی بین مددجویان دوره آموزشی آموزههای دینی با محوریت اصلاح و تربیت در این اردوگاه برگزار شد به گزارش خبرگزاری فارس به نقلبررسی کاربرد زبان های سامی در مطالعات قرآنی
بررسی کاربرد زبان های سامی در مطالعات قرآنی فرهنگ > دین و اندیشه - خبرگزاری مهر نوشت کارگاه دانش افزایی مبانی کاربرد زبان های سامی در مطالعات قرآنی با تدریس دکتر احمد پاکتچی به همت معاونت پژوهشی دانشکده الهیات دانشگاه امام صادق ع و همکاری انجمن علمی الهیات کارکاروانهای شادی غدیر در 242 شهر کشور به راه میافتد
دین و اندیشه آیین ها و تشکل های مذهبی شرفخانی در نشست خبری کاروانهای شادی غدیر در 242 شهر کشور به راه میافتد معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه امروز در نشست خبری گفت در روز عید غدیر کاروانهای شادی در 424 مرکز استان و شهرستان به سمت امامزادگان به راه خواهد افتاآغاز به کار شورای منتخب اصلاحات خونتای تایلند
سهشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹ ۱۱ کمیته منتخب خونتای حاکم تایلند امروز سهشنبه کار روی اصلاحات را آغاز کرد تا به اختلافات سیاسی در این کشور پایان دهد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس بسیاری از ناظران سیاسی تایلند اقدام خونتا را با هدف کم رنگکارگاه «آشنایی با حیطههای معناشناسی و کاربرد آن در مطالعات قرآنی»برگزار می شود
دین و اندیشه اندیشکده ها کارگاه آشنایی با حیطههای معناشناسی و کاربرد آن در مطالعات قرآنی برگزار می شود کارگاه آشنایی با حیطههای معناشناسی و کاربرد آن در مطالعات قرآنی از اول آبان از سوی گروه مطالعات قرآنی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می شود به گزارش خبرگزااخلاق دینی و تعامل سایبری
اخلاق دینی و تعامل سایبریمحیط سایبر ضمن فراهم سازی امکانات پیشرفت زا آسیب هایی نیز همراه دارد آسیب هایی که با ماهیت سایبر قرین است خصوصیات فضای سایبر نظیر ارتباطی بودن امکان پنهان نگهداشتن هویت حاکمیت چندگانگی و تضاد هنجاری و نبود راهکار نظارتیِ کارآمد مستعد رفتارهای غیراخبسته گزارش تحلیلی روزانه فارس نقشه رسانههای خارجی برای سردار سلیمانی/ رچه کسانی مذاکرات را به دستور کار اصلی
بسته گزارش تحلیلی روزانه فارسنقشه رسانههای خارجی برای سردار سلیمانی رچه کسانی مذاکرات را به دستور کار اصلی تبدیل کردند اِشکالی بر نظر آقای هاشمی پیرامون علت مذاکرهخواهی آمریکا احساس میکنم جامعه جهانی به ما اعتماد کرده است و تحریمهای نهچندان تأثیرگذار چرا لغو میشوند ازآغاز طرح بزرگ «اصلاح نظام ارزشیابی کارمندان و مدیران دولتی»+سند
آغاز طرح بزرگ اصلاح نظام ارزشیابی کارمندان و مدیران دولتی سندسایت صبحانه از آغاز طرح بزرگ اصلاح نظام ارزشیابی کارمندان و مدیران دولتی خبر داد به گزارش سایت صبحانه یکی از متداول ترین روش های ایجاد انگیزه و ارتقاء سطح فعالیت در بخش های دولتی و خصوصی ارزشیابی صحیح و به موقع از رفاخلاق، نقطه آغاز اصلاحات است
شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰ ۳۶ یک استاد دانشگاه گفت اخلاق گوهر دین است و پیامبر نیز برای گسترش و تبیین همان آمده است بطوری که احکام به عنوان روح دین نیز مبتنی بر اخلاق بنا نهاده شده است به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا مصطفی دلشادتهرانی در نشست اخلاق خانواده در نهمشاور نخست وزیر پاکستان: سازوکار مرزی ایران و پاکستان اصلاح میشود/ خط لوله انتقال گاز ایران کنار گذاشته نشده
مشاور نخست وزیر پاکستان سازوکار مرزی ایران و پاکستان اصلاح میشود خط لوله انتقال گاز ایران کنار گذاشته نشده استنخست وزیر پاکستان در امور امنیت ملی و خارجه گفت ایران و پاکستان رواط نزدیکی دارند و به زودی سازوکار مرزی دو کشور اصلاح میشود به گزارش گروه اقتصاد بینالملل فارس به نچگونگی تعلیم احکام شرعی و دینی به کودکان
شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸ ۳۷ یک دکترای تفسیر قرآن گفت رساله تصویری کمک شایانی به درک مسائل شرعی توسط کودکان و نوجوانان میکند مهرداد ویسکرمی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه لرستان درباره چگونگی تعلیم احکام شرعی و دینی به کودکان افزود اگر پدر و مادرنظر آیت الله مکارم شیرازی درباره پخش مسابقات ورزشی زنان ایرانی از تلویزیون: جایز نیست
نظر آیت الله مکارم شیرازی درباره پخش مسابقات ورزشی زنان ایرانی از تلویزیون جایز نیست فرهنگ > دین و اندیشه - ایسنا نوشت آیتالله مکارمشیرازی در پاسخ به استفتایی نظر خود را درباره پخش مسابقات بانوان ایرانی از صدا و سیما بیان کرد متن پرسش و پاسخ این مرجع تپخش مسابقات زنان از سوی صدا و سیما کار نادرستی است
نظر آیت الله مکارم شیرازی پخش مسابقات زنان از سوی صدا و سیما کار نادرستی است حضرت آیت الله مکارم شیرازی پخش مسابقات بانوان ایرانی از صدا و سیما را کاری نادرست دانستند به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز آیتالله العظمی مکارم شیرازی در پاسخ به استفتاعضو کانون عالی انجمنهای صنفی کارفرمایی در گفتوگو با فارس: اصلاح موضعی قانون کار بینتیجه است/ رفع موانع اشتغ
عضو کانون عالی انجمنهای صنفی کارفرمایی در گفتوگو با فارس اصلاح موضعی قانون کار بینتیجه است رفع موانع اشتغال بر اصلاح قانون اولویت داردعضو کانون عالی انجمنهای صنفی کارفرمایی با بیان اینکه اصلاح قانون کار باید به نظر شرکای اجتماعی و با در نظر گرفتن تمام قانون باشد تأکید کردبه دلیل انتشار مقاله ضد دینی 15 کارمند روزنامه «افغانستان اکسپرس» دستگیر شدند
به دلیل انتشار مقاله ضد دینی15 کارمند روزنامه افغانستان اکسپرس دستگیر شدندنیروهای امنیتی افغانستان 15 کارمند روزنامه افغانستان اکسپرس را به دلیل چاپ و انتشار یک مقاله ضددینی که واکنشهای گسترده علمای این کشور را برانگیخت دستگیر کردند به گزارش خبرنگار خبرنگار خبرگزاری فارس در ک-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها