محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843445249
بزرگترين فلسفه قيام حسينى
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
بزرگترين فلسفه قيام حسينى
حسين عليه السلام قيام كرد تا آثار نبوت و خاندان پيامبر را احيا كند و موقعيت اسلامى آنان را بازگرداند.
به این مطلب امتیاز دهید
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، با توجه به اينكه حسين عليه السلام از قدرت بنى اميه و از ضعـف و زبونى مـردم زمـان مـطلع و آگـاه بود و رفتاركوفـيان را با پدرش على عليه السلام و برادرش امام مجتبى ديده بود، پس چرا قيام كرد و مانند برادرش حضرت امام حسن عليه السلام با حكومت وقت كنار نيامد؟ 1 ـ ريشه كن كردن مظالم حكومت اموى يكى از بزرگترين فلسفه قيام حسينى ايستادگى در برابر ظلم و ستم بى حساب حكومت اموى مخصوصا نسبت به شيعيان و تصفيه حساب حكومت با شيعه بود . مـظالم حكومت اموى بى حد و حصر و در شمار نمى آيد كه ما فقط به چند نمونه آن اشاره مى كنيم : الف ـ سلب امنيت : حكام امـوى براى آنكه بيشتر بر مردم مسلط گردند و حق نفس كشيدن را حتى از مردم سلب كنند در سراسر كشور اسلامـى چنان ترس و وحشتى به وجود آورده بودند كه فوق آن مـتـصور نبود، افـراد بى گناه را به جاى گناهكار و مطيع را به جاى مخالف مجازات مى كردند، با ظن و گـمـان و تـهمت افراد را تحت فشار قرار مى دادند، نيكان و خوبان را بدون مـحاكمه به زندان مى انداختند. هيچـكس بر مـال و جان خود ايمن نبود و لذا حسين عليه السلام قيام كرد تا اين ستمها و ظلم ها را ريشه كن نمايد. ب ـ تحقير امت اسلامى : يكى از كارهاى خطرناك حكومت اموى تحقير و اذلال و خوار ساختن مؤمنان مخصوصا شيعيان امـيرالمؤمنين حضرت على بن ابيطالب عليه السلام بوده است ، و يكى از نشانه هاى اين تحقير داغ نهادن بر صورت و گردن برخى از شيعيان يعنى همان طورى كه دامها را به مـنظور شناسائى بر گونه و سر و گوش آنها داغ مى نهند و يا غلامان زر خريد حبشى را عـلامـت بردگى با داغى نشان مى گذاشتند، با شيعيان و مؤمنين راستين و دوستان على عليه السلام چنين مى كردند حسين عليه السلام قيام كرد تـا باب عـزت و آزادى را بر روى آنان بگشايد و از اين كابوس خـطرناكى كه حيات و زندگـى آنان را در گرداب عميقى قرار داده است نجات بخشد، چـنانكه در تـاريخ ثـبت است حجاج بن يوسف ثـقـفـى، گـردن انس بن مـالك و سهل بن سعد و دست جابر بن عبدالله انصارى را به جرم دوستى با على عليه السلام داغ نهاد.1
2ـ دفع ظلم از شيعه حسين عـليه السلام از مـشاهده ظلم هايى كه از ناحيه معاويه بر شيعيانش مي گذشت در رنج بود كه ستـم بر آنان را به حد اعـلا رسانيدند، خـونهايشان را بدون دليل مـى ريخـتـند، حتى بزرگانى را كه نمى توانستند مستقيما با آنها مواجه گردند و عـلنا آنها را بكشند ترور مى كردند، و در اين زمينه بى شرمى را بجايى رسانيدند كه مـعـاويه به كشتن ياران على افتخار مى كرد، چنانچه به حسين عليه السلام اظهار داشت : يا ابا عبدالله مى دانى كه ياران پدرت را كشتيم و آنان را حنوط كرديم و كفن نموديم و بر آنها نماز خوانديم و دفن كرديم . حسين (علیه السلام)در جواب معاويه فرمود: ليكن، اگر دوستان شمـا را بكشم نه آنها را غسل مى دهيم و نه كفن مى كنيم و نه دفن خواهيم كرد (حسين عليه السلام با اين جمـله مـعاويه را محكوم كرد يعنى معاويه دوستان على را مؤمن و مسلمان مى داند كه احكام اسلامـى را درباره شان اجرا مى كند و با اين عقيده آنها را بدون جرم به قـتـل مى رساند) معاويه منتهى درجه كوشش خود را در دشمنى با دوستان على بكار برد و به هر نحو ممكن با آنها تصفيه حساب كرد كه ما به چند نمونه از آنها اشاره مى كنيم :
1 ـ بزرگـان آنان را مـانند حجربن عـدى و عـمـرو بن حمـق خـزاعـى و صيفـى بن فسيل را اعدام كرد. 2 ـ عده اى را مانند ميثم تمار به دار آويخت و مثله كرد. 3 ـ عده اى را زنده بگور كرد. 4 ـ خانه افرادى از شيعيان على عليه السلام را خراب كرد. 5 ـ براى زنان شيعه ايجاد ترس و رعب مى نمود مخصوصا زنانى كه در جنگ صفين با على عليه السلام بودند مانند: زرقاء دختر عدى بن حاتم و ام الخير با رقيه و سوده بنت عـمـاره و ام البراء و بكاره هلاليه ، اروى بنت حارث و دارميه حجونيه ، به فرماندارانش نوشت كه زنان را جلب كرده به شام بفرستد، معلوم است براى يك زن چقدر سخت مى گـذرد كه او را از شهرى به شهرى آنهم با وسائل آن روز جلب كنند به ويژه آنكه وسيله مامورين مرد انجام گيرد. 6 ـ به استانداران و فرمانداران اعلان كرد: گواهى دوستان على را در محاكم نپذيرند. 7 ـ همـچـنين طى بخـشنامـه اى دستـور داد حقـوق ياران عـلى را از بيت المال قطع كنند. 8 ـ حدود پنجاه هزار نفر از شيعيان را به خراسان يعنى ايران امروز تبعيد نمود. چون حسين عليه السلام از رفتار معاويه احساس خطر بيش از حد را نمود آن نامه تاريخى را براى معاويه نگاشت كه در آن اعمال و خلافكاري هايش را يادآور شد و او را به اعمالش توبيخ كرد. 2
3 ـ احياى اهل بيت يكى از كارهاى مـعـاويه اين بود كه به هر طريق مـمـكن مـى كوشيد تـا نام و ياد اهل بيت رسول اللّه را مـحو و نابود كند و آثـار و فضايل و مناقب آنان را ريشه كن نمايد، از جمله راه هايى كه معاويه براى رسيدن به اين هدف در پيش گرفته بود اينهاست :
1 ـ وضع و جعل اخبار و احاديث از زبان رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم در پائين نشان دادن مقام آنان . 2 ـ مى كوشيد تا جامعه مخصوصا نسل نو را دشمن خاندان پيغمبر تربيت كند. 3 ـ هر كه فـضائل على عليه السلام و خاندانش را ذكر مى كرد با سخت ترين عقوبات كيفر مى داد! 4 ـ به استـانداران و فـرمـانداران دستور داده بود تا بر منابر و خطبه هاى نماز جمعه اهل بيت را لعن و سبّ (دشنام ) نمايند! حسين عـليه السلام در كنفـرانس سياسى بزرگـى كه در مـكه مـكرمـه تـشكيل داد و مـسلمـانان سراسر كشور اسلامى آن روز شركت داشتند مردم را از هدف شوم معاويه كه مى خواهد موقعيت اسلامى اهل بيت را ساقط نمايد آگاه ساخت . حسين عـليه السلام كه شنيدن سبّ پدر بزرگوارش در منابر از هزار بار مردن برايش دشوارتـر بود براى رسيدن به مـيدان جهاد و شهادت در راه خدا پر ميكشيد و لحظه شمارى ميكرد، پس حسين عليه السلام قيام كرد تا آثار نبوت و خاندان پيامبر را احيا كند و موقعيت اسلامى آنان را بازگرداند. 3 4 ـ از بين بردن بدعت يكى ديگـر از كارهاى حكومت اموى در برابر اسلام ايجاد بدعت و نشر آن بود تا بدين وسيله اسلام را تـحريف و از مـسير صحيح منحرف نمايد و روش حكومت اموى در اين مسير بدعـت هاى جاهلى را زنده مى كرد تا در مقابل ، سنت هاى اسلام را از بين ببرد چنانكه امام عليه السلام در نامه اى كه براى مردم بصره نگاشت به اين حقيقت اشاره كرد: فـانّ السنة قـد امـيت و البدعـة قـد احييت همـانا سنت رسول خـدا را بدست فـرامـوشى سپـردند و بدعـت ها را زنده كردند، يا در نقـل ديگـرى است ؛ فانى ادعوكم الى احياء معالم الحق و اماتة البدع ; شما را به زنده كردن مـعـارف اسلامـى و از بين بردن بدعـتـها دعـوت مـى كنم .4 و بهمين دليل حسين عـليه السلام قـيام كرد تـا رسوم جاهليت را ريشه كن ساخته و سنت جدش رسول خدا صلى الله عليه و آله را احيا نموده و در ميان جامعه اسلامى رواج دهد. پى نوشتها: 1. پيامبر و ياران ج 2 ص 135. 2. تـاريخ يعـقـوبى ج 2 ص 206 - حياه الحسين ج 2 ص 176 و 178 - شرح ابن ابى الحديد ج 3 ص 16. 3. ابن ابى الحديد ج 3 ص 15. 4. حيات الحسين ج 2 ص 264 - بلاغة الحسين ص 64. منبع: آنچه در كربلا گذشت، آيت الله محمد على عالمى
۲۶/۰۷/۱۳۹۳ - ۱۵:۱۳
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 89]
صفحات پیشنهادی
یاد مرگ و باور به قیامت عامل پویایی و حرکت در جامعه است/ کجراهه رفتن سپردن خود به شیطان است
دین و اندیشه اندیشمندان پای درس اخلاق آیتاللهالعظمی جوادیآملی یاد مرگ و باور به قیامت عامل پویایی و حرکت در جامعه است کجراهه رفتن سپردن خود به شیطان است آیت الله العظمی جوادی آملی در درس اخلاق خود گفتند اگر کسي با خدا معامله کرد اینطور نیست که مانند تجارت عادی چيزي به خدغدیر باطلکننده فلسفه جدایی دین از سیاست و متعلق به همه جهان اسلام است/ اعلام برنامه های دهه امامت و ولایت
دین و اندیشه همایش ها و میزگردها مدیرعامل بنیاد غدیر در نشست خبری غدیر باطلکننده فلسفه جدایی دین از سیاست و متعلق به همه جهان اسلام است اعلام برنامه های دهه امامت و ولایت حسین ظریف منش مدیر عامل بنیاد غدیر و رئیس ستاد برگزاری دهه امامت و ولایت با بیان اینکه عید غدیر افضل اعینگاهی منتقدانه به فلسفه صدرالمتألهین/ آیا ملاصدرا مبانی فلسفی خود را از قرآن استخراج می کند ویا قرآن را براساس
دین و اندیشه اندیشمندان ابراهیمی دینانی نگاهی منتقدانه به فلسفه صدرالمتألهین آیا ملاصدرا مبانی فلسفی خود را از قرآن استخراج می کند ویا قرآن را براساس مبانی فلسفی خود تفسیر می کند ابراهیم دینانی در سایت شخصی خود با اشاره به اینکه صدرالمتالهین بر بسیاری از سوره های قرآن تفسیر ندوره جامع آموزشی فلسفه حقوق با عنوان «از فلسفه… تاحقوق» برگزار میشود
دین و اندیشه اندیشکده ها دوره جامع آموزشی فلسفه حقوق با عنوان از فلسفه… تاحقوق برگزار میشود دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران دوره آموزشی با عنوان از فلسفه… تا حقوق برگزارمی کند به گزارش خبرگزاری مهر زمان برگزاری این دوره از 24 مهر لغایت 3 بهمن است که روزفلسفه قربانی در عید سعید قربان چیست؟
فلسفه قربانی در عید سعید قربان چیست قربانی در واقع به معنی پیشکش آوردن و هدیه دادن است چیزی که در این هدیه دادن و پیشکش آوردن بسیار مهم است آن است که این عمل با خلوص نیت انجام پذیرد به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز قربانی کردن در واقع ریشه در ایران باستاندکتر دینانی بهخوبی توانسته فلسفه اسلامی را به مرحله تکاملی خود برساند
دین و اندیشه اندیشمندان منصوری لاریجانی دکتر دینانی بهخوبی توانسته فلسفه اسلامی را به مرحله تکاملی خود برساند اسماعیل منصوری لاریجانی در گفتگویی درباره برنامه معرفت و دکتر دینانی گفت ایشان به خوبی توانسته فلسفه اسلامی را به مرحله تکاملی خود برساند و امروز فلسفه اسلامی با تلاثبت نام برای دوره آموزشی فلسفه حقوق در دانشگاه تهران
ثبت نام برای دوره آموزشی فلسفه حقوق در دانشگاه تهران فرهنگ > دین و اندیشه - خبرگزاری مهر نوشت دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران دوره آموزشی با عنوان «از فلسفه تا حقوق» برگزارمی کند زمان برگزاری این دوره از 24 مهر لغایت 3 بهمن است کنشست «جُستنِ بنیانِ عرف؛ تأملی در نسبت فلسفه و فرهنگ»برگزار می شود
دین و اندیشه اندیشکده ها نشست جُستنِ بنیانِ عرف تأملی در نسبت فلسفه و فرهنگ برگزار می شود نشست جُستنِ بنیانِ عرف تأملی در نسبت فلسفه و فرهنگ در پژوهشکده مطالعات فرهنگی روایت برگزار می شود به گزارش خبرگزاری مهر نهمین نشست عمومی از سلسله نشستهای پژوهشکده مطالعات فرهنگبزرگترین ترس از قیامت
بزرگترین ترس از قیامت هرکس حسنه بیاورد یعنی چیز دیگری نیاورد آشغال نیاورد اگر خوبی بیاورد جزایش بهتر از آن است که کرده است اندازه اش را نگفته است به این مطلب امتیاز دهید امام علی علیه السلام سرکه خوب خورشتی است زرداب را می شکند صفرا را فرو می نشاند و قلب را زنده می کندنقش امام علیالنقی(ع)درمبارزه با گروههای انحرافی/ پاسخ امام(ع) درباره رؤیت خداوند در قیامت
دین و اندیشه میلاد هادی آل محمد ع نقش امام علیالنقی ع درمبارزه با گروههای انحرافی پاسخ امام ع درباره رؤیت خداوند در قیامت خبرگزاری مهر- گروه دین و اندیشه امام هادی ع را می توان پرچمدار مبارزه با انحرافات عقیدتی خواند که در طول 33 سال امامت خویش نه تنها به بسیاری از شبهاتبزرگترین کتابشناس، طی یک قرن اخیر +تصاویر
بزرگترین کتابشناس طی یک قرن اخیر تصاویر شیخ گام بزرگی در شناسایی آثار و نسخ خطی اسلامی در حوزههای مختلف علوم برداشت گرد آوری این مجموعههای گران برای او مکانت و شهرتی بی بدیل به همراه آورد به این مطلب امتیاز دهید به گزارش جام نیوز علامه فقید مرحوم شیخ محمد محسن تهکتاب گزارشی کوتاه از فرصت مطالعاتی / فلسفه اسلامی نوافلاطونی نیست
دین و اندیشه اندیشمندان به همت انتشارات الهام کتاب گزارشی کوتاه از فرصت مطالعاتی فلسفه اسلامی نوافلاطونی نیست نصرالله حکمت استاد فلسفه دانشگاه شهید بهشتی در سفر کتابی تحت عنوان گزارشی کوتاه از فرصت مطالعاتی گزارش سفر مطالعاتی خود به لندن را به رشته تحریر در آورده است وی«مناقشه بر سر گرم شدن کره زمین» در مؤسسه حکمت وفلسفه ایران بررسی می شود
دین و اندیشه اندیشکده ها مناقشه بر سر گرم شدن کره زمین در مؤسسه حکمت وفلسفه ایران بررسی می شود نشست مناقشه بر سر گرم شدن کره زمین نگاهی به نقش شبیه سازی رایانهای به همت گروه مطالعات علم مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار می شود به گزارش خبرگزاری مهر نشست علمی «مجمع عالی حکمت حلقه وصل مجموعههای فعال در زمینه فلسفه اسلامی
پنجشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲ ۵۵ معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت مجمع عالی حکمت حلقه وصل مجموعههای فعال در زمینه فلسفه اسلامی است به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا - منطقه خراسان سیدعباس صالحی در آئین افتتاحیه مجمع حکمت اسلامی شعبه مشهد اظهار کرد بماهیت میزان در قیامت چگونه است؟
ماهیت میزان در قیامت چگونه است در روز قیامت سنجش اعمال از آن حق و از جانب حق است پس هرکس میزان عمل او سنگین باشد آنان رستگارانند به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز یکی از سوالات مطرح در خصوص علم کلام اینکه ماهیت «میزان» در قیامت چیست نظادرسگفتار پیوندهای فیلم و فلسفه برگزار می شود
دین و اندیشه اندیشکده ها درسگفتار پیوندهای فیلم و فلسفه برگزار می شود به همت معاونت آموزشی و پژوهشی خانه هنرمندان درسگفتار پیوندهای فیلم و فلسفه با تدریس مازیار اسلامی برگزار می شود به گزارش خبرگزاری مهر به همت معاونت آموزشی و پژوهشی خانه هنرمندان پیوندهای فیلم و فلسفه با تنقدي بر فلسفه مزاجي
نقدي بر فلسفه مزاجي نشريه كتاب ماه فلسفه و ادبيات در يكي از شمارههايش با عنوان رويكردهاي متفاوت در تاريخ فلسفهنگاري گفتوگو با مصطفي ملكيان به بررسي رويكردهاي مختلف در نگارش تواريخ فلسفه ميپردازد نویسنده دكتر محمد فنايي اشكوري با اينكه عنوان اين مصاحبه ر-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها