محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843477055
نگاهی منتقدانه به فلسفه صدرالمتألهین/ آیا ملاصدرا مبانی فلسفی خود را از قرآن استخراج می کند ویا قرآن را براساس مبانی فلسفی خود تفسیر می کند
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
دین و اندیشه > اندیشمندان ابراهیمی دینانی؛
نگاهی منتقدانه به فلسفه صدرالمتألهین/ آیا ملاصدرا مبانی فلسفی خود را از قرآن استخراج می کند ویا قرآن را براساس مبانی فلسفی خود تفسیر می کند
ابراهیم دینانی در سایت شخصی خود با اشاره به اینکه صدرالمتالهین بر بسیاری از سوره های قرآن تفسیر نوشته و براساس مبانی فلسفی خود درباره معنی آیات سخن گفته است. سوالی که در اینجا پیش می آید این است که آیا این فیلسوف بزرگ، مبانی فلسفی خود را از قرآن مجیداستخراج می کند و یا برعکس، قرآن را براساس مبانی فلسفی خود تفسیر می کند؟
به گزارش خبرگزاری مهر، ابراهیم دینانی در سایت شخصی خود مقاله ای درباره فلسفه ملاصدرا که در سال 1377 نوشته شده است گذاشته است که در پی می آید.
از مجموعه مقاالت دکترغالمحسین ابراهیمی دینانی نگاهی منتقدانه به فلسفه صدرالمتألهین کسانی که با فلسفه اسلامی و تاریخ آن آشنایی دارند به خوبی می دانند که در این جریان فکری،نشیب و فراز های فراوانی به چشم می خورد. اگر در مفهوم فلسفه اسلامی توسع قائل شویم و دایره آن را از آنچه در آغاز به ذهن متبادر می شود گسترده تر بدانیم، به تحولات و نشیب وفرازهایی که در این باب رخ داده است بیشتر واقف خواهیم شد. درست است که مورخان فلسفه معمولا یعقوب ابن اسحاق کندی را نخستین فیلسوف جهان اسالم معرفی می کنند، ولی تاسیس فلسفه اسالمی در یک نظام منسجم به وسیله ابونصر فارابی انجام پذیرفته است. البته با پیدایششیخ الرئیس ابوعلی سینا، جریان فکر فلسفی به اوج شکوفایی رسید و ثمرات خود را در سطحی بسیار گسترده آشکار ساخت. پس از ابن سینا، صرف نظر از شیخ اشراق و حکمت اشراقی او، با دو مکتب فکری و فلسفی دیگر روبرو خواهیم شد که این دو را می توان تحت عنوان مکتب کلامی-فلسفی شیراز، مکتب کلامی- فلسفی اصفهان بررسی کرد.
درباره ویژگی این دو مکتب فکری و خصوصیات پیشروان این دو مدرسه در اینجا سخن نمی گوییم، همین اندازه یادآور می شویم که صدرالمتألهین شیرازی نه تنها شاخص ترین قدر در مکتب فلسفی اصفهان است بلکه یکی از بزرگترین فلاسفه اسلامی در همه ادوار تاریخ نیز به شمار می آید. این فیلسوف بزرگ که با تمامی جریانهای فکری در جهان اسلام آشنایی کامل داشته به تاسیس یک نظام فلسفی پرداخت که پیش از آن بی سابقه بود و بسیاری از مشکالت نیز در آن به راه حل خود نزدیک می شد. درباره فلسفه صدرالمتألهین که با عنوان «حکمت متعالیه» شناخته می شود، سخن بسیار گفته شده است. در طول مدت حدود چهارصد سال که از زمان زندگی این فیلسوف الهی سپری شده، افکارش همواره مورد توجه بوده و کتابهای او به ویژه در حوزه هایعلمی ایران تدریس شده است.
بسیاری از اندیشمندان بزرگ بر غالب آثار صدرالمتألهین تعلیقه نوشته و نظرات خود را در این باب به عنوان موافق یا مخالف ابراز داشته اند. با این همه، کتاب انتقادی دقیق و فراگیر که در آن نظام فلسفی صدرالمتألهین به طور کلی و جایگاه هریک از مسائل این فلسفه به طور جزئی مورد بحث و بررسی تحلیلی قرار گرفته باشد، هنوز به رشته تحریر درنیامده است. در طول چند قرنپس از ملاصدرا، کسانی مانند شیخ احمد احسائی، میرزا ابوالحسن جلوه و علامه مال صالح مازندرانی و امثال آنان به نقد برخی از نظریات این فیلسوف بزرگ پرداختند و آثار آنان نیز منتشر شد، ولی همانگونه که گفته شد، این گونه انتقادها جامع و منظم نبود و تنها به برخی مواضع محدود می شد. طرفداران تندرو و سرسخت مالصدرا از وارد شدن نقد بر سخن این فیلسوف بزرگخرسند نیستند و از نقادان او نیز اظهار انزجار می کنند.
ولی حقیقت این است که واقعیات تاریخی فلسفه و مکتب های فکری اندیشمندان بزرگ اگر مورد تفسیر واقع نشود، فاقد معنی خواهد شد. فرآیند تفسیر اندیشه های بلند و متعالی نیز هیچ گاه به پایان نمی رسد. تصویر سقراط در نظر نویسندگان و اندیشمندان مختلف متفاوت است. تصویر سقراط در نظر افلاطون غیر از تصویری است که فیلسوفان رواقی و اندیشمندان عارف مسلک از او ترسیم کرده اند.
در طول تاریخ متفکران بسیار دیگری نیز بوده اند که چهره هایی از سقراط نشان داده و اندیشه های او را تفسیر کرده اند. این تصاویر و تفاسیر با یکدیگر تفاوت دارد، ولی نمی توان همه آنها را یکسره عاری از حقیقت دانست، زیرا هریک از این تصاویر جلوه ای تازه یا جنبه ای خاص از سقراط تاریخی و خصوصیات فکری و اخلاقی او را نشان می دهد.
این سخن در مورد سایر اندیشمندان بزرگ نیز صادق است. پویایی و استمرار فلسفه ملاصدرا در گرو این است که اندیشه های او پیوسته مورد نقد و بررسی دقیق قرار گیرد. در این نقد و بررسی است که جهات مختلف و حیات متعدد اندیشه های این فیلسوف بزرگ آشکار می شود و دایره فلسفه او گسترش می یابد. اکنون می توان ادعا کرد که اگر کسی با دید نقد به فلسفه ملاصدرا بنگرد، به معنی این نیست که او نسبت به این فیلسوف الهی بی ارادت بود یا در مقام خصومت با او برآمده است. در حکمت متعالیه صدرالمتألهین از چند جهت می توان به دیده نقد نگریست،
این جهات عبارتند از:1. صدرالمتألهین مهمترین اثر فلسفی خود را به نام السفار االربعة تالیف کرده و منتشر ساخته است. این کلمه اشاره به چهار سفر معنوی است که شخص سالک در مراحل سلوک آنها را طی می کند. او می کوشد کتاب خود را براساس این چهار سفر تدوین و تنظیم کند، ولی این سوال همواره مطرح بوده است که آنچه در کتاب السفار االربعة آمده آیا به راستی براساس چهار سفرمعنوی اهل سلوک تنظیم شده است؟
2. صدرالمتألهین در بسیاری از موارد، هم به مشاهدات درونی و مکاشفات قلبی استناد می کند وهم از براهین منطقی بهره می جوید. سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که آیا می شود در یک نظام منسجم فلسفی به این دو منبع در عرض یکدیگر و به طور یکسان استناد کرد؟
3. این فیلسوف بزرگ در بسیاری از موارد عین عبارت فلاسفه و متکلمان و عرفای پیشین را درآثار خود آورده ولی به منبع نقل، کمترین اشاره ای نکرده است. پرسشی که در اینجا مطرح می شود این است که آیا این عمل می تواند از سوی شخص این حکیم الهی موجه شناخته شود؟
4. کسانی که با آثار ملاصدرا آشنایی دارند به خوبی می دانند که این حکیم بزرگ در بسیاری از موارد به آیات قرآن و روایات اهل بیت عصمت و طهارت استناد کرده و مطلب خود را موجه ساخته است. او بر بسیاری از سوره های قرآن تفسیر نوشته و براساس مبانی فلسفی خود درباره معنی آیات سخن گفته است. سوالی که در اینجا پیش می آید این است که آیا این فیلسوف بزرگ، مبانی فلسفی خود را از قرآن مجید استخراج می کند و یا برعکس، قرآن را براساس مبانی فلسفی خود تفسیر می کند؟ به عبارت دیگر می توان گفت آیا فلسفه ملاصدرا دنبال تفسیر اوست و یا بالعکس تفسیر اوست که در پی فلسفه اش مطرح می شود. البته شق دیگری نیز متصور است و آن اینکه گفته شود هیچ یک از این دو دنباله دیگری نیست، بلکه ملاصدرا فقط به تطبیق آنها با یکدیگر می پردازد.ما در اینجا به طرح پرسشها بسنده می کنیم اما امیدواریم در آینده، باب هایی تازه در پاسخگویی به آنها گشوده شود.
۱۳۹۳/۷/۹ - ۱۲:۴۴
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]
صفحات پیشنهادی
طه هاشمی در اختتامیه نوزدهمین دوره مسابقات قرآن و عترت: امروز دشمنان ما در معادلات خود نگاهی به قرآن و مفاهیم
طه هاشمی در اختتامیه نوزدهمین دوره مسابقات قرآن و عترت امروز دشمنان ما در معادلات خود نگاهی به قرآن و مفاهیم آن دارندمعاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد با بیان اینکه حتی دشمنان ما در معادلات خود امروز نگاهی به قرآن و مفاهیم آن دارند گفت اگر پیامی یا مکتبی یا انسانی که مروج یک مفراخوان پایاننامه در بخش پژوهش مسابقات قرآن دانشگاهیان مسلمان
چهارشنبه ۹ مهر ۱۳۹۳ - ۰۷ ۴۶ دبیرخانه بخش پژوهش پنجمین دوره مسابقات بینالمللی قرآن دانشجویان مسلمان به تبیین موضوعات و محورهای بخش پایاننامهها و مقالات پرداخت به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا دبیرخانه بخش پژوهش پنجمین دوره مسابقات بینالمللی قرآن دانشجآغاز مسابقات سراسری قرآن ویژه دختران نوجوان کشور
چهارشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۲ ۴۵ رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت سیو ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن ویژه شکوفهها در بخش خواهران در مجموع با 112 شرکت کننده از عصر روز سه شنبه 25 شهریورماه آغاز شد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ولی یمباهله علامه حسن زاده آملی در مورد قرآن
مباهله علامه حسن زاده آملی در مورد قرآن این قرآن بین دفّتین که اول آن فاتحه و آخر آن ناس است همانی است که بر خاتم صلّی علیه وآله و سلم انزالاً و تنزیلاً وحی شده است به این مطلب امتیاز دهید سرویس دینی جام نیوز در قرآن کریم به هیچ وجه و هیچ نحو تحریفی نشده است این قرآن بین دفّتیمسابقات سراسری قرآن ویژه دختران نوجوان کشور آغاز شد
دین و اندیشه آیین ها و تشکل های مذهبی مسابقات سراسری قرآن ویژه دختران نوجوان کشور آغاز شد رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت سی و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن ویژه شکوفهها در بخش خواهران در مجموع با 112 شرکت کننده از عصر روز سه شنبه 25 شهریورماه آغاز شد بهرونمایی از قرآن طلاکاری شده مرقع توسط آیتالله جوادیآملی
یکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۳ - ۲۰ ۴۲ نخستین قرآن طلاکاری شده مرقع جهان که به دست دو تن از هنرمندان کشور طراحی و کتابت شده است در محل بنیاد بینالمللی علوم وحیانی اسراء و با حضور آیتالله جوادی آملی رونمایی شد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا این مرجع تقلید در این مراسم گفت خداونرهبانیت بندیکت، بررسی تحلیلی مبانی و منابع
رهبانیت بندیکت بررسی تحلیلی مبانی و منابعبندیکت یکی از شخصیت های مهم رهبانی در مسیحیت کاتولیک است امروزه بندیکتی ها یک فرقة رهبانی مهم هستند و تحت تعالیم کتاب قواعد بندیکت تربیت می شوند تعالیم بندیکت بر پیشرفت تمدن غربی و حیات عرفانی مسیحیان تأثیر قطعی داشته است بخش دوم و پایدر جلسه قرائت قرآن به نیت شفای «اکبرالقراء» عنوان شد قاریان موفقیت خود را مدیون استاد «مولایی
در جلسه قرائت قرآن به نیت شفای اکبرالقراء عنوان شدقاریان موفقیت خود را مدیون استاد مولایی هستند توجه ویژه استاد به موضوع عترت در جلسات قرآندر جلسه قرائت قرآن به نیت شفای اکبرالقراء که با حضور شاگردان استاد مولایی برگزار شد علاوه بر بیان ویژگیهای کلاسهای درس این استاد قرآن کرینشست «فلسفه فرهنگ؛ خاستگاه ها و افقهای پیش رو» برگزار می شود
دین و اندیشه همایش ها و میزگردها نشست فلسفه فرهنگ خاستگاه ها و افقهای پیش رو برگزار می شود نشست فلسفه فرهنگ خاستگاه ها و افقهای پیش رو با سخنرانی فاطمه طارمی راد چهارشنبه 26 شهریورماه درپژوهشکده مطالعات فرهنگی روایت برگزار می شود به گزارش خبرگزاری مهر ششمین نشست عمومیمسیر خود شناسی؟
مسیر خود شناسی انسان از طريق خودشناسي به كرامت نفس و عظمت خلقت بزرگ الهي و اهميت روح آدمي كه پرتوي از انوار الهي است پي مي برد به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز يكي از گامهاي نخستين در راه اصلاح نفس و تهذيب اخلاق و پرورش ملكات والاي انساني خودشناسي اهمايش ملي «قرآن و معرفتشناسي» برگزار می شود
دین و اندیشه همایش ها و میزگردها همايش ملي قرآن و معرفتشناسي برگزار می شود به همت گروه معرفت شناسي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي و همكاري گروههاي فلسفه و علوم قرآني دانشگاه علامه طباطبايي همايش ملي قرآن و معرفتشناسي 28 مهرماه برگزار می شود به گزارش خبرگزاری مهر قرارمسابقات بین المللی قرآن کریم در اندونزی برگزار شد
دین و اندیشه آیین ها و تشکل های مذهبی مسابقات بین المللی قرآن کریم در اندونزی برگزار شد مسابقات بین المللی قرآن کریم اندونزی با 83 شرکت کننده از 40 کشور و با با حضور حافظ و قاری ایرانی از دوم لغايت پنجم مهرماه در شهر پالمبانگ برگزار شد به گزارش خبرگزاری مهر برنامه افتتاحیه روآزمون سراسری حفظ موضوعی قرآن، 18 مهر برگزار میشود
یکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰ ۵۱ آزمون سراسری طرح حفظ موضوعی قرآن ویژه داوطلبان بازمانده از دوره قبل به همراه میاندورهای حفظ موضوعی نوجوانان جمعه 18 مهرماه برگزار میشود به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حجتالاسلام سیدمحمدکاظم موسوی متقی دبیر ستاد طرح ملی تربیحوزه های علمیه به احادیث عقلی ائمه اطهار توجه بیشتری کنند/ اصل برای ما همان قرآن و عترت است
دین و اندیشه اندیشمندان جوادی آملی در دیدار اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی حوزه های علمیه به احادیث عقلی ائمه اطهار توجه بیشتری کنند اصل برای ما همان قرآن و عترت است آیت العظمی جوادی آملی در این دیدار گفت نکته اساسی که همگان باید مد نظر داشته باشند این است که اصل برای ما همان قنگاهی به خودروی آمریکایی پلاکشده در تهران
نگاهی به خودروی آمریکایی پلاکشده در تهران این خودرو یک دستگاه فورد Mustang نسل اول است که بین سالهای 1964 تا 1966 میلادی تولید میشد ۰۶ ۰۷ ۱۳۹۳ - ۰۶ ۵۰علوم انسانی باید گرهای را از جامعه باز کند/ می توان فلسفه را در مدارس آموزش داد و کاربردی کرد
علوم انسانی باید گرهای را از جامعه باز کند می توان فلسفه را در مدارس آموزش داد و کاربردی کرد فرهنگ > دین و اندیشه - دکتر صادق آیینه وند عنوان کرد علوم انسانی باید گرهای را از جامعه باز کند و به درد جامعه بخورد و ما از امروز به چشم فناوری به علوم انسانی مینگریمآزمون سراسری حفظ موضوعی قرآن 18 مهرماه برگزار می شود
دین و اندیشه همایش ها و میزگردها آزمون سراسری حفظ موضوعی قرآن 18 مهرماه برگزار می شود آزمون سراسری طرح حفظ موضوعی قرآن ویژه داوطلبان بازمانده از دوره قبل به همراه میاندوره ای حفظ موضوعی نوجوانان جمعه 18 مهرماه برگزار می شود به گزارش خبرگزاری مهر حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدک-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها