محبوبترینها
آیا میشود فیستول را عمل نکرد و به خودی خود خوب میشود؟
مزایای آستر مدول الیاف سرامیکی یا زد بلوک
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1854587998
«امر به نصب» در شب معراج
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
«امر به نصب» در شب معراج
پیغمبر اکرم فرمود: در شبی که مرا به سوی آسمانها بردند، پروردگارم با من سخن گفت.
به این مطلب امتیاز دهید
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، آنچه در پی میآید، یکی از سخنرانیهای مرحوم آیتالله حاج آقا مجتبی تهرانی «رضوان الله تعالی علیه» است که در یکی از اعیاد غدیر ایراد کرده بودند. نظر به طرح برخی نکات تازه و ظریف در این سخنان، متن کامل آن به مناسبت فرا رسیدن عید سعید غدیر منتشر میشود. أعوذ بالله من الشیطان الرجیم، بسم الله الرحمن الرحیم و الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی محمد و آله الطیّبین الطاهرین و لعنة الله علی أعدائهم أجمعین. * دو آیه که در روز هجدهم ذی الحجّه نازل شد دوستان خطاباتی را که در چنین روزی به پیغمبر اکرم شد، زیاد شنیدهاند؛ یکی در مورد تبلیغ بود: «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ» [1] «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً» [2]. و یکی هم درباره اکمال دین بود: «در اینجا دو مسئله وجود دارد: یکی اینکه خطاب «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ» آیا در روز غدیر از ناحیه خداوند به پیغمبر اکرم القا شده یا قبل از آن بوده است؟ یعنی آیا بعد از آنکه حج تمام شد و پیغمبر اکرم داشتند به سوی مدینه تشریف میآوردند، به ایشان امر شد که ولایت علی(ع) که مظهر تامّ ولایت است را به مردم برسانند؟ یا در زمان دیگری بود؟ مورخین این قضیه را مختلف نقل کردهاند. مطلب دیگر این است که چه نسبتی بین رسالت و ولایت وجود دارد؟ زمانِ «امر به نصب» امروز نبود در مورد مسئله اوّل باید بگوییم که چنین نبوده است که خدای متعال امروز یا در این موسم حج به پیغمبر اکرم این معنا را القا کرده باشد. بلکه این، مطلبی بود که خداوند مکرّر در مکرّر به پیغمبر اکرم فرموده بودند. یکی از مواردی که به پیغمبر اکرم این معنا القا شد و بالاترین مورد القای این معنا نیز هست، زمانی بود که پیغمبر اکرم به معراج رفت. خدای متعال این امر را در آنجا و در بالاترین مقام به پیغمبر القا فرمود. مسئله ولایت علی(ع) از آنجا سرچشمه می گیرد. یک روایت با سندی عالی در این مطلب، نکات بسیار لطیف، بالا و والای معرفتی وجود دارد که چرا در معراج این معنا به پیغمبر اکرم القا شد. حالا من روایتی را میخوانم که در همین مورد است. روایت از امام صادق«صلوات الله علیه» است که ایشان از پدر بزرگوارشان امام باقر«صلوات الله علیه» نقل میکنند، ایشان هم از علی بن الحسین زین العابدین«صلوات الله علیه»، آن حضرت هم از پدر بزرگوارش امام حسین(ع) روایت را نقل میکنند تا به پیغمبر اکرم میرسد. پس سند روایت بسیار عالی و والاست؛ چون در این سند، همه راویان از معصومین«صلوات الله علیهم اجمعین» هستند. سخن گفتن رودرروی خدا با پیغمبرش روایت این است: «قال رسول الله«صلّی الله علیه وآله وسلّم» لَیْلَةَ أُسْرِیَ بِی إِلَی السَّمَاءِ کَلَّمَنِی رَبِّی جَلَّ جَلَالُهُ» پیغمبر اکرم فرمود: در شبی که مرا به سوی آسمانها بردند، پروردگارم با من سخن گفت. اوّلاً این شب، همان شب معراج است که قرآن کریم میفرماید: «سُبْحانَ الَّذی أَسْری بِعَبْدِهِ لَیْلاً مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ إِلَی الْمَسْجِدِ الْأَقْصَی» [3] نکته دیگر این است که ظاهراً این صحبت کردن خدای متعال با پیغمبر، بدون حجاب بوده است؛ چون که «مِن وَراء حجاب» ندارد. ما در روایات داریم که وقتی خداوند با دیگر انبیایش سخن میگفت به آنها وحی می کرد و از پس حجاب با آنها ارتباط برقرار میکرد، ولی این سخن گفتن با پیغمبر خاتم و در شب معراج، وحی از ورای حجاب نبود، بلکه خدا رویارو با آن حضرت صحبت میکرد. عبارت «کلّمنی ربّی جلّ جلاله» هم همین معنا را درباره کیفیت صحبت میرساند که خداوند در شب معراج یک صحبت رویارو با آن حضرت رسول داشته است. بعد از تو، علی حجّت من است حال آن سخن چه بود؟ « فَقَالَ یَا مُحَمَّدُ!» خدا مرا صدا زد. «فَقُلْتُ لَبَّیْکَ رَبِّی» من هم عرض کردم: بله، پروردگار من! «فَقَالَ إِنَّ عَلِیّاً حُجَّتِی بَعْدَکَ عَلَی خَلْقِی». فرمود: علی بعد از تو حجّت من بر بندگان است. ببینید مسئله ولایت حضرت از کجا شروع میشود! اصل ماجرای ولایت حضرت از خود خدا شروع میشود. ریشه و اصل ولایت امیرالمؤمنین بله؛ ما این خبر را هم در روایات داریم که پیغمبر اکرم در ابتدای بعثت، هنگامی که رسالتش را ابلاغ کرد، همان جا فرمود که هرکس که دعوت مرا بپذیرد، او وزیر و جانشین من است. ظاهر این ماجرا این است که قضیه ربطی به حکم و نصب خدا ندارد؛ امّا اینها جنبه ظاهری قضیه است و ریشه کار به خود خدا بر میگردد. لذا حضرت رسول میفرماید: «خداوند» به من فرمود که علی بعد از تو بر خلق من حجّت است. «وَ إِمَامُ أَهْلِ طَاعَتِی» اوست که رهبر و پیشوای اهل طاعت من است. «مَنْ أَطَاعَهُ أَطَاعَنِی وَ مَنْ عَصَاهُ عَصَانِی». هرکس او را اطاعت کند، مرا اطاعت کرده و هر که او را عصیان کند، مرا عصیان کرده است. «امر به نصب» در شب معراج حالا دقت کنید که در اینجا چه فرمانی صادر میشود؛ «فَانصِبْهُ عَلَماً لِأُمَّتِکَ یَهْتَدُونَ بِهِ بَعْدَکَ» [4] خدا به پیغمبرش دستور میدهد که «تو او را به عنوان عَلمی برای امّتت نصب کن تا مردم بعد از تو، به سبب او هدایت شوند». پس «اصل فرمان نصب» در شب معراج بوده است نه حجّۀ الوداع. خوب دقت کنید! تفاوت «إخبار به نصب» با «دستور به آن» توجّه داشته باشید که ما یک خبر دادن داریم و یک دستور دادن؛ «إخبار به منصب» یک چیز است و «مأموریت دادن برای نصب» مطلب دیگری است. این طور نبود که مأموریت نصب علی(ع) در حج به پیغمبر اکرم داده شده باشد؛ بلکه این مأموریت در شب معراج به حضرت محوّل شد. این نکته خیلی ظریفی است که عرض کردم؛ «مأموریت نصب» در شب معراج به پیغمبر اکرم ابلاغ میشود، آن هم بدون واسطه و از ناحیه خود خداوند که علی(ع) را به این مقام منصوب کن! این خطاب در شب معراج بوده که هیچ حجابی بین پیغمبر اکرم و ربّش نبود. این مأموریّت در یک مکالمه رویارو بین ربّ و عبد واگذار شد. تقدِم ولایت بر رسالت بحث دوم در مورد «رابطه بین رسالت و ولایت» است. اوّلاً این طور نیست که ولایت یک امر ظاهری باشد، ثانیاً این طور هم نیست که بعضی گفتهاند، صرفاً برای رسالت، جنبه کمکی دارد. برخی این معنا را طرح میکنند که «ولایت، عون و کمک رسالت است» حال اینکه مسئله این نیست. خود آیه هم گویای این معناست که ولایت، نقش محوری داشته و عون و کمک رسالت نیست. این تعبیر دقیقتر و رساتر است که «اصلاً رسالت، برای ولایت جنبه مقدّمی دارد». ثقل و سنگینی بحث، به طرف ولایت است نه رسالت. تعبیرهایی که میگوید ولایت به رسالت کمک میکند و ثقل بر روی رسالت است، درست نیست. ثقل در ناحیه ولایت است و رسالت، همچون پلی است تا ما از آن عبور کنیم و به ولایت برسیم. مقصد، ولایت است و رسالت گذرگاهی برای رسیدن به ولایت است. همه کارهای پیغمبر، به دستور الهی بود حالا من نکتهای را میخواهم بگویم که ندیدهام کسی روی این مسئله بحثی کرده باشد. شما می دانید تمام اعمالی که پیغمبر اکرم در باب رسالت انجام میداد، همهاش حسابشده و از ناحیه خدا بود. کسی منکر این مطلب نیست که تمام گفتار و اعمال حضرت، همه و همه به دستور الهی بود؛ و چه بسا بسیاری از اعمال پیغمبر اکرم معانی مجسّمی بود که مظهر یک سنخ حقایق در خارج بودند. یعنی این رفتارها و گفتارها، ظهور آن معانی بلند حقیقی بود که حضرت دریافته بودند و آن را این گونه ابراز میکردند. نمونهای از تقدّم ولایت بر رسالت مثلاً حضرت در فتح مکّه وقتی که میخواست مسئله شرک از نظر ظاهری ریشهکن شود، وارد کعبه شدند و با همراهی علی(ع) بتها را بیرون ریختند. این از فضیلتهای بسیار بلند حضرت امیر است که وقتی وارد خانه کعبه میشوند، ایشان قدم روی شانه های پیغمبر اکرم میگذارد و بالا میرود تا بتها را سرنگون کند. ببینید در اینجا رسول، پل و گذرگاهی است برای اینکه ولایت کار خودش را انجام دهد. نقش اساسی مربوط به ولایت است و رسالت گذرگاه است. بنابراین صحیح، این است که عبارت مشهور را بر عکس کنیم و بگوییم «رسالت، کمک ولایت است» نه اینکه ولایت، کمک رسالت باشد. امر خدا بود که علی پا بر شانه رسول خدا بگذارد این عمل و فعل خارجی رسول خدا، اتفاقّی نیست که مثلاً دو نفر به هم رسیده باشند و یکی بگوید: تو بالا برو و بتها را بشکن! تمام اینها حساب شده است. اصلاً پیغمبر اکرم از ناحیه خدا اجازه نداشت که علی(ع) را نگه دارد تا خودش پایش را روی شانه او بگذارد و بتها را سرنگون کند. حضرت چنین وظیفهای نداشت. وظیفه پیغمبر همین بود که از علی(ع) بخواهد که او بالا رود و این کار را انجام دهد. اینها همه حسابشده بوده و از معانی بسیار بالایی است که گویای حقایقی در پشت پرده است. همه اینها گویای این حقیقت است که رسالت، گذرگاهی برای ولایت است و این ولایت است که کار اساسی را انجام میدهد. بررسی یک شبهه: پیغمبر، صاحب ولایت و رسالت در اینجا نکتهای را بگویم که یک وقت اشتباه نشود؛ ممکن است کسی بگوید: مگر پیغمبر اکرم دارای ولایت نبود که شما این حرفها را میزنید؟ جواب این است که بله؛ پیغمبر اکرم هم دارای ولایت بود و اصلاً حضرت «مجمع دو عنوان رسالت و ولایت» بود، امّا نکته اینجاست که ایشان از نظر خارجی، «مظهر رسالت» بود. چگونگی تشخیص کارهای رسالی و ولایی رسول خدا حال اگر ما بخواهیم در وجود پیغمبر و نسبت به کارهایی که ایشان انجام دادند، تفکیک کنیم و ببینیم که کدام کار مربوط به جنبه رسالت ایشان است و کدام مربوط به جنبه ولایت است، چه باید بکنیم؟ چون ایشان هر دو جنبه را دارند. امّا از کجا بفهمیم که این کار مربوط به جنبه رسالت است یا ولایت چه باید بکنیم؟ اینجاست که آن موجودی که مظهر ولایت است، نقش ولایت را ایفا میکند و آن کسی که مظهر رسالت است، نقش رسالت را باید ایفا کند؛ ولو اینکه آن موجودی که مظهر رسالت است، مظهر ولایت هم باشد. لذا در آن روز که باید کار نهایی صورت پذیرد، وظیفه پیغمبر اکرم این است که بایستد و گذرگاه ولایت شود تا ولایت کار اساسیاش را انجام دهد. اهمیّت ولایت در این جهت است. کار نهایی با ولایت است حالا ما یک سنخ اصطلاحاتی داریم که به کار هم گرفته میشود؛ مثلاً در این آیه هم، همین مطلب آمده است که رسالت نقش ارائه طریق دارد و ولایت، ایصال به مطلوب میکند؛ یعنی یکی راه را نشان میدهد و دیگری دست انسان را گرفته و او را به هدف نهایی میرساند. اگر دقّت کنید میبینید که همه این اعمال حضرت نیز با این بحث تطبیق میکند؛ چرا که پیغمبر میایستد و به علی میگوید که بالا برو! این ارائه طریق است. راه هدایت این است که بتها شکسته شوند. امّا چه کسی عملاً بتها را میشکند؟ چه کسی حقیقتاً ایصال به مطلوب میکند و کار اساسی و نهایی را انجام میدهد؟ شما میبینید ولایت است که نقش ایصال به مطلوب دارد. ولایت یعنی ایصال به مطلوب نه تبلیغ این اصطلاح اهل معرفت درست است و کار رسول با ولی فرق دارد. همه انبیا که رسولان الهی هستند، کارشان تبلیغ است؛ «یا ایها النبی، یا ایها الرسول و ...» هرکدام ازا ین خطابها میگوید: «بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ»؛ و بیش از این وظیفهای متوجّه آنها نیست. تنها وظیفهشان ابلاغ و ارائه طریق است. امّا آنکه دست انسان را میگیرد و او را به مقصد میرساند، ولایت است.
«ایمان» بعد از اسلام و «ولایت» شرط ایمان است شما به روایاتی که در باب ایمان داریم، نگاه کنید! میشود گفت که سرآمد روایات در ارتباط با ولایت، آنجاست و حرفی از رسالت در میان نیست. در روایات گاهی بین اسلام و ایمان تفکیک می شود و میگویند که اسلام یک چیز ابتدایی و صرفاً یک گذرگاه است؛ اسلام گذرگاهی برای رسیدن به توقفگاه ولایت است. لذا میبینیم که میفرمایند: «حُبُّ عَلِیٍّ إِیمَانٌ وَ بُغْضُهُ کُفْر». [5] چرا «حبّ پیغمبر» نشانه ایمان نیست؟ آیا شما حتّی یک روایت دیدهاید که بگوید: «حبّ محمّد ایمان»؟ ما چقدر روایت از خود پیغمبر اکرم داریم که ایمان را مختصّ در صاحب ولایت و مظهر آن یعنی حضرت علی(ع) میداند! خود پیغمبر اکرم مظهر ولایت و منبع ولایت است، امّا فعلاً در خارج به عنوان رسول مطرح بوده و مظهر رسالت است نه ولایت؛ برای همین کمال ایمان را در مظهر ولایت معرّفی میکنند. نه اینکه حضرت رسول إعمال ولایت نمیکند؛ میکند، ولی فعلاً مظهر ولایت ایشان نیست. دین مورد رضایت خدا، دین با ولایت است من نمیخواهم تفسیر بگویم، ولی اینجا که قرآن میفرماید: «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً» معنایش این است که «دینی که مرضی خداوند است، تنها ارائه طریق نمیکند، بلکه دینی است که انسانها را به خدا میرساند». ایصال به مطلوب هم با ولایت ممکن است. دین مورد پسند و رضایت خدا باید عملاً شرک شکن باشد و حقیقتاً انسانها را به توحید برساند نه اینکه فقط راه توحید را به آنها نشان دهد. دین کامل و نعمت تمام، این است که از انسانها دستگیری کند و آنها را واقعاً موحد کند. این دین، مرضی خداست. ولایت یعنی «عمل» نه «حرف» لذا مسائل زیادی در کنار این مطلب مطرح میشود؛ مثلاً مسئله ولایت ظاهری و باطنی، ولایت در سطح جامعه و... با این توضیحات میفهمیم که ولایت، جنبه عملی دارد. در ولایت، کار و عمل مطرح است، نه تبیین و توضیح. لذا مبیّن احکام، رسول است و مجری آنها در سطح جامعه، کار صاحب ولایت است. برای همین است که میبینیم ولایت اصلاً جنبه ارشادی ندارد. مثلاً یک پدر که ولی فرزند خویش است، عملاً دست او را میگیرد و این طرف و آن طرف میبرد. به این میگویند: «ولی». علی، امام «اهل طاعت» است نه «اهل حرف» برای همین است که در ذیل روایت آمده است که خداوند فرمود: «انّ علیاً حجّتی بعدک علی خلقی و امام اهل طاعتی». علی پیشوای اهل طاعت است. در اینجا مسئله عمل مطرح شده است. «امام اهل طاعتی» یعنی علی امام کسی است که اهل عمل است. اینجا دیگر بحثِ حرف نیست؛ حرفِ بیانِ احکام هم نیست. حتی اعتقاد به حکم ظاهری هم مطرح نیست؛ «امام اهل طاعتی». علی، پدری است که دست فرزندش را میگیرد «من أطاعه أطاعنی و من عصاه عصانی» یعنی علی(ع) دست هر کسی را که گرفت، به سویی سوق داد و او هم با علی همسفر شد و رفت، علی او را به مطلوب، ایصال میکند. دست علی، دست خداست. لذا طاعت علی، طاعت خداست؛ این مثل پدری است که ولی فرزندش بوده و دست او را میگیرد و راه میبرد. «من عصاه عصانی» هر کس هم که عملاً از او سرپیچی کند عصیان مرا کرده است. مثل اینکه دستش را از دست منِ خدا رها کرده است. بعد از همه اینها خداوند میفرماید که «فَانصِبْهُ عَلَماً لِأُمَّتِکَ یَهْتَدُونَ بِهِ بَعْدَکَ». * خلاصه بحث من دو مطلب را میخواستم عرض کنم؛ یکی اینکه مأموریت نصب، اختصاصی به موسم حج نداشت که این مأموریت به پیغمبر اکرم داده شد. این مأموریت بین پیغمبر اکرم و ربّش در شب معراج واقع شد. اِخبار قبل از آن هم بود و خود پیغمبر اکرم هم این مطلب را میدانست، لذا از همان اول هم آن را میفرمود؛ امّا مأموریت در شب معراج واگذار شد. مطلب دیگر اینکه نسبت بین رسالت و ولایت چه نسبتی است؟ باید گفت که رسالت بما انّها رساله، گذرگاهی برای ولایت است و ولایت است که اساس کار بوده و کار اصلی را به سرانجام میرساند. اگر ولایت نبود، رسالت لغو بود. اگر ولایت نبود، لغویت نسبت به رسالت لازم میآمد. چون مقصد همه ادیان همان ولایت و امامت است و بس. پینوشتها: [1] سوره مبارکه مائده، آیه67. [2] همان، آیه3. [3] سوره مبارکه اسراء، آیه1. [4] بحارالانوار، ج18، ص340. [5] همان، ج38، ص95. فارس
۲۰/۰۷/۱۳۹۳ - ۰۷:۰۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]
صفحات پیشنهادی
خوارج دیروز، وهابیت امروز
خوارج دیروز وهابیت امروز سرچشمه این نابه هنجاریها خواسته یا ناخواسته متاثر از الگو پذیری خوارج نهروان است به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز وهابیت از بدو شکلگیری تا زمان کنونی عقاید و طرز تفکرات متمایزی را با دیگر مسلمانان از خود بروز میبشر امروز وارث تمدنی است که از چند قرن پیش به نام روشنگری، انسان را به تاریکی مضاعف کشانده است
دین و اندیشه همایش ها و میزگردها جلیلی در افتتاحیه کنفرانس بینالمللی افقنو بشر امروز وارث تمدنی است که از چند قرن پیش به نام روشنگری انسان را به تاریکی مضاعف کشانده است سعید جلیلی دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی درمراسم افتتاحیه دومین کنفرانس بین المللی افق نو در هتل لاله تهشیوه های برخوردی امام هادی (ع) با حکومت در بیست سال زندگی اجباری در سامرا
شیوه های برخوردی امام هادی ع با حکومت در بیست سال زندگی اجباری در سامرا فرهنگ > دین و اندیشه - نگاهی به زندگی اجتماعی و سیاسی امام هادی ع در سالروز ولادت ایشان امام دهم شيعيان علي بن محمد ع ملقب به «نقي» و «هادی» دهمین امام شیعیان دروظیفه امروز ما توجه به اصل اسلام و حقیقت قرآن است
دین و اندیشه اسلام در جهان عالم دینی اندونزی وظیفه امروز ما توجه به اصل اسلام و حقیقت قرآن است عمر شهاب عالم دینی اندونزیایی در دیدار با سفیر و رایزن فرهنگی ایران در اندونزی گفت وظیفه امروز ما توجه به اصل اسلام و حقیقت قرآن است و لازم است علمای بزرگ در این زمینه احساس تکلیفبرنامههای دهه ولایت علوی اکمال دین نبوی از امروز در امامزادگان کشور آغاز میشود
دین و اندیشه آیین ها و تشکل های مذهبی برنامههای دهه ولایت علوی اکمال دین نبوی از امروز در امامزادگان کشور آغاز میشود معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت برنامه های دهه ولایت علوی اکمال دین نبوی از امروز شنبه 12 مهرماه همزمان با روز عرفه در بقاع متبرکه و امامانتقاد شدید آیتالله نوریهمدانی از سخنان سخیف کامرون
چهارشنبه ۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲ ۲۹ آیتالله نوریهمدانی در واکنش به سخنان ضد ایرانی کامرون گفت سابقه استعماری انگلیس در دنیا بسیار زیاد است و آنها در طول تاریخ همواره خوی استعماری خود را نشان دادهاند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا این مرجع تقلید در درس خارج فقه خود که در مآیا وحي قرآن كريم امري تجربي است؟
آیا وحي قرآن كريم امري تجربي است الهام ممكن است محصول القائات و وسوسههاي شيطاني باشد به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز مسئله تجربي بودن از غرب و مسيحيت گرفته شده است در قاموس لاهوتي مينويسد «برخلاف اسلام در مسيحيت شخص يك نقش ويژهاي درآزمون سراسری حفظ موضوعی قرآن امروز در سراسر کشور برگزار شد
دین و اندیشه آیین ها و تشکل های مذهبی آزمون سراسری حفظ موضوعی قرآن امروز در سراسر کشور برگزار شد دبیر ستاد طرح ملی تربیت حافظان قرآن کریم گفت آزمون سراسری طرح حفظ موضوعی قرآن ویژه داوطلبان بازمانده از دوره قبل به همراه میان دوره ای حفظ موضوعی نوجوانان امروز جمعه 18 مهرماه بردلایل کاهش رفتوآمدها و آسیبهای آن در جامعه امروز
چهارشنبه ۹ مهر ۱۳۹۳ - ۰۷ ۴۶ رئیس مرکز مشاوره حرم حضرت معصومه س گفت اسلام برای تامین نیاز عاطفی و روانی انسانها به رفتوآمد و صله رحم تاکید زیادی دارد حجتالاسلام والمسلمین محمدحسین حق جو در گفتوگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا با بیان اینکه رفتامروز پرده جدید کعبه نصب می شود
امروز پرده جدید کعبه نصب می شود پرده خانه خدا صبح امروز طی مراسمی تعویض شده و پرده نو جای پرده سال قبل را می گیرد به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر این پرده از جنس حریر طبیعی خالص و به رنگ مشکی منقش به آیات قرآنکریم است که با خط زیبا با نخهای طلا و نقره بافتهامر به معروف و نهی از منکر با حفظ شخصیت مخاطب انجام شود
چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹ ۴۹ آیتالله سبحانی گفت ضمن انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر باید آبرو و شخصیت افراد نیز حفظ شود به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا این مرجع تقلید در درس خارج فقه با بیان اینکه نصیحت کردن آشکار در میان مردم تخریب شخصیت افراد است اظهار کرامر به معروف علوی
امر به معروف علوی بخدا قسم بدون كمترين تاخير بايد حق مظلوم گرفته شود به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز در حالات حضرت امیر علیه السلام وارد است که روزى على عليه السلام در شدت گرماى بعد از ظهر به طرف منزل آمدند زنى را ديد كه بر در خانه ايستاده است بههنوز فلسفه است که به صورت نامرئی عالم را میچرخاند / خوشبختانه بعد از انقلاب علاقه به فلسفه زیاد شدهاست
دین و اندیشه اندیشمندان ابراهیمی دینانی مطرح کرد هنوز فلسفه است که به صورت نامرئی عالم را میچرخاند خوشبختانه بعد از انقلاب علاقه به فلسفه زیاد شدهاست ابراهیمیدینانی در جلسه نقد و بررسی کتاب خرد گفتوگو گفت اگر فلسفه در عالم نبود نمی دانم چه اتفاقی می افتاد هنوز هم فلموحد: مولانا امر به مدارا میکند، همانگونه که پیامبر اکرم (ص) مأمور به مدارا بودند
موحد مولانا امر به مدارا میکند همانگونه که پیامبر اکرم ص مأمور به مدارا بودند فرهنگ > دین و اندیشه - استاد موحد می گوید مولانا امر به مدارا میکند همانگونه که پیامبر اکرم ص مأمور به مدارا بودند همه معجزه پیامبر بزرگ اسلام نیز برآمده از مداراست و با همینروایت اخراجی های نسل امروز در سریال معراجی ها
روایت اخراجی های نسل امروز در سریال معراجی ها شاهرضایی در نوشتهای درباره معراجیها گفته است که دهنمکی میخواهد نشان دهد که مردم ایران به رغم تمام تفاوتهای ظاهری و قومی و حتی اختلافهای سیاسی همه در زیر یک پرچم قرار دارند پرچم جمهوری اسلامی ایران به این مطلب امتیاز دهید &nbعدالت غربی؛ امری پسینی/ عدالت اسلامی؛ هرزمانی و هر مکانی
دین و اندیشه اندیشکده ها عدالت غربی امری پسینی عدالت اسلامی هرزمانی و هر مکانی خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه فکر میکنم برای حل معضل عدالت در جامعه ما باید مسئلهمحور باشیم این روش عملی است که منجر به وصول نظریهای در حوزهی عمل و نتیجه ملموس میشود اما در بستر پژوهشهنوز هم فلسفه است که به صورت نامرئی عالم را میچرخاند / خوشبختانه بعد از انقلاب علاقه به فلسفه زیاد شدهاست
دین و اندیشه اندیشمندان ابراهیمی دینانی مطرح کرد هنوز هم فلسفه است که به صورت نامرئی عالم را میچرخاند خوشبختانه بعد از انقلاب علاقه به فلسفه زیاد شدهاست دکتر ابراهیمیدینانی با اشاره به اهمیت پرسش گفت پرسش و پاسخ کار فلسفه است کسانی که پرسش و پاسخ بلد نباشند و فقط از اص-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها