تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زباله را شب در خانه هاى خود نگه نداريد و آن را در روز به بيرون از خانه منتقل كنيد،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803921680




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روزشمار تاریخ از چاپ نخستین شماره روزنامه «اختر» تا اعتصاب سیاسی مطبوعات در دوران انقلاب


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: روزشمار تاریخ
از چاپ نخستین شماره روزنامه «اختر» تا اعتصاب سیاسی مطبوعات در دوران انقلاب
آغاز اعتصاب مطبوعات در زمان انقلاب،محاصره کامل خرمشهر توسط دشمن بعثی،رحلت آیت‏ اللَّه "حاج میرزا خلیل کمره‏ای" و تأسیس "مجمع تقریب مذاهب اسلامی" به دستور حضرت آیت ‏اللَّه "خامنه‌‏ای" از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز به شمار می‌روند.

خبرگزاری فارس: از چاپ نخستین شماره روزنامه «اختر» تا اعتصاب سیاسی مطبوعات در دوران انقلاب



مهم‌ترین وقایع تاریخی امروز شنبه 19 مهر 1393 خورشیدی برابر با 16 ذی الحجه 1435 هجری و 11 اکتبر 2014 میلادی به شرح زیر است: شروع اعتصاب سیاسی مطبوعات کشور در اعتراض به سانسور (1357 ش) هم‌زمان با اوج‌گیری اعتصابات کارکنان دستگاه‌های اداری کشور بر ضد رژیم ستم‌شاهی، کارکنان جراید صبح و عصر تهران نیز در تاریخ نوزدهم مهرماه سال ۱۳۵۷ هجری شمسی، اعتصاب خود را آغاز کردند. اعتصاب‌کنندگان خواستار لغو سانسور مطبوعات بودند. در پی منتشر نشدن روزنامه‌های صبح و عصر تهران و این اعتصاب گسترده، دولت موقت اعلامیه‌ای صادر کرد که در آن به‌طور ظاهری، لغو سانسور مطبوعات و اعطای حقوق مطبوعات براساس قانون اساسی را تضمین کرد. اعتصاب سیاسی مطبوعات کشور در اعتراض به سانسور در شرایطی آغاز گردید که دو روز پیش از آن، یعنی در ۱۷ مهر ۱۳۵۷ش، کارگران کارخانه ذوب آهن اصفهان، گمرک جلفا و بندر امام نیز به خیل عظیم اعتصاب‌کنندگان بر ضد رژیم پهلوی پیوسته بودند.  محاصره کامل خرمشهر توسط دشمن بعثی در پی اشغال جاده اهواز - آبادان (1359ش) پس از پیشروی دشمن به سمت خرمشهر، عراقی‏ها تا 19 مهر، همچنان در مدخل شهر و حوالی آن درگیر بودند. همچنین عقبه نیروهای خودی با استفاده از پل خرمشهر باز بود و تردد در آن صورت می‏گرفت. در این حال گر چه مقاومت در داخل خرمشهر، نیروهای عراقی را با تلفات زیاد و کندی در پیشروی روبرو ساخت، ولی در عین حال، عدم تقویت نیروهای خودی و نبودن آتش پشتیبانی و... موجب گردید که دشمن بدون برخورد با مقاومت جدی، شهر را در این روز به محاصره کامل خود درآوَرَد. از این پس درگیری مدافعان شهر با متجاوزان عراقی شدت یافت تا این که پس از خلق حماسه‏ای جاودان، خرمشهر در چهارم آبان 35 1359 روز پس از آغاز جنگ، سقوط کرد.  رحلت عالم مبارز و روحانی حق‏طلب آیت‏ اللَّه "حاج میرزا خلیل کمره‏ای" (1363 ش) آیت‏اللَّه میرزا خلیل کمره‏ای در سال 1276ش (1317 ق) در کمره از توابع خمین به دنیا آمد و پس از طی مقدمات و سطوح در خوانساری، راهی اراک گردید. او جزو اولین شاگردان آیت‏اللَّه حائری یزدی در اراک بود و به همراه استاد، راهی قم شد. آیت‏اللَّه کمره‏ای همچنین دروس فلسفه و خارج فقه را با حضرت امام خمینی(ره) مباحثه می‏کرد. وی در قم در درس آیات عظام: میرزا جواد ملکی تبریزی، حاج شیخ عباس محدث قمی و سید محمد حجت کوه کمره‏ای شرکت کرد و پس از سالیانی، به اجتهاد دست یافت. آیت‏اللَّه کمره‏ای در زمان رضاخان، به سبب مخالفت با کشف حجاب، به دستور شاه، دستگیر و زندانی شد و به تهران تبعید گردید. ایشان بعدها به عنوان نماینده آیت‏اللَّه بروجردی به مصر رفت و از شیخ شلتوت، رییس دانشگاه الازهر به خاطر به رسمیت شناختن مذهب تشیع تشکر نمود. آیت‏اللَّه کمره‏ای در چندین نوبت به ریاست کنفرانس عالَم اسلام انتخاب شد و به سخنرانی پرداخت. ایشان همگام با مبارزات سیاسی به همراه آیت‏اللَّه طالقانی در دوره دکترای دانشکده الهیات دانشگاه تهران نیز تدریس می‏کرد. تفسیر سوره نور، اسرار حج، فلسفه غیبت امام زمان، قبله اسلام، افق اعلی و افق وحی و ده‏ها اثر دیگر از این عالم ربانی به جای مانده است. آیت‏اللَّه خلیل کمره‏ای سرانجام در نوزدهم مهر 1363 ش برابر با پانزدهم محرم 1405 ق در 87 سالگی در تهران درگذشت.  عملیات نامنظم فتح 1 توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی(1365 ش) همزمان با اجرای عملیات پی در پی برون مرزی و وارد کردن ضربات متعدد به ماشین جنگی عراق، عملیات جدیدی با همکاری رزمندگان اسلام و نیروهای اتحادیه میهنی کردستان عراق در داخل خاک دشمن، با نام فتح برنامه ریزی گردید که اولین هدف آن، شهر اقتصادی و نفتی کرکوک بود. رزمندگان اسلام با نفوذ تا عمق 150 کلیومتری خاک عراق، به انتظار اعلام عملیات از طریق قرارگاه رمضان بودند تا این که عملیات متوسط و پارتیزانی فتح 1 از تاریخ 19 مهر 1365 ش در منطقه عمومی کرکوکِ عراق با هدف پاسخ به شرارت‏های دشمن در حمله به تأسیسات ایران، ضربه زدن به ضد انقلاب خود فروخته در عراق و اختلال در صادرات و جلوگیری از افزایش تولید نفت عراق آغاز شد. در این عملیات نتایج زیر به دست آمد: 600 نفر کشته و زخمی؛ انجام عملیات در عمق خاک عراق و تعرضاتی محدود به نیروهای دشمن و اجرای آتش ادوات با حجم زیاد روی تأسیسات کرکوک؛ انهدام تأسیسات پالایشگاه کرکوک، انهدام نیروگاه حرارتی برق کرکوک، انهدام سه پایگاه موشکی زمین به هوا، انهدام مقر منافقین و ضدانقلابیون؛ انهدام تأسیسات تفکیک نفت و گاز منطقه. این عملیات، آغازی بر دیگر عملیات‏های نامنظم رزمندگان اسلام علیه ارتش بعث عراق بود که ضربات متعددی را بر دشمن وارد آورد.  تأسیس "مجمع تقریب مذاهب اسلامی" به دستور حضرت آیت ‏اللَّه "خامنه ‏ای" (1369 ش) مجمع تقریب بین مذاهب اسلامی، پیش از این در زمان آیت‏اللَّه بروجردی وجود داشت و برای بهره‏مندی از اشتراکات مذاهب اسلامی، هیئت‏هایی از طرف ایشان به قاهره در مصر سفر کرده و با عالمان برجسته اهل سنت مذاکره می‏نمود. این سفرها و گفتگوها به نتایجی مطلوب و سازنده انجامید تا آنجا که در زمان ریاست شیخ محمود شلتوت بر جامع الازهر، علمای اهل تسنن دانشگاه الازهر مذهب شیعه را به رسمیت شناختند. در دوره جدید نیز مجمع تقریب مذاهب، در راستای اتحاد امّت اسلامی و وحدت مسلمانان، به دستور مقام معظم رهبری، حضرت آیت‏اللَّه خامنه‏ای، در نوزدهم مهرماه 1369 ش تأسیس شد. این مجمع به دنبال آن است که زمینه‏های تقریب را در جنبه‏های اعتقادی، فکری، کلامی، فقهی، اصولی و علمی فراهم آورد. اما هدف اصلی آن حرکت به سمت حاکمیت اسلام و دوری از تفرقه‏ها می‏باشد که این هدف و غایت نهایی، باید در اندیشه متفکران اسلامی جلوه‏گر شود. از این رو، مجمع، رایزنی‏های فراوانی با صاحب‏نظران مسلمان انجام داده است. همچنین مجمع تقریب مذاهب اسلامی تلاش گسترده‏ای را در چارچوب فعالیت‏های خود انجام داده و در این راستا کنفرانس‏های بین المللی متعددی را برگزار کرده و آثار فراوانی به چاپ رسانده است.  شهادت شهید زوریک مرادیان (1359ش) شهید زوریک مرادیان تنها فرزند پسر زوج زحمت‌کش «واهان» و «کاتاری» در هفتم تیرماه ‌۱۳۳۹ش در تهران چشم به جهان هستی گشود. در سال‌های تحصیل دوران ابتدایی در دبستان «ساهاکیان»، با این‌که به‌اتفاق والدین و چهار خواهر خویش: «دیانا»، «افیک»، «ژانت» و «روبینا» در یک اطاق زندگی می‌کرد، لیکن همیشه شاگرد اول بود. تحصیلات دوره راهنمایی و متوسطه را در دبیرستان ارامنه «کوشش داوتیان» ادامه داد، اما در عین ناباوری خویشاوندان و دوستان و با وجود قبولی در امتحانات اعزام به خارج، این جوان بااستعداد، سال آخر دبیرستان را ناتمام گذارده و داوطلبانه چند ماه پیش از شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران به خدمت سربازی رفت. پس از طی سه ماه دوره آموزشی در شاهرود، به لشگر ‌۶۴ ارومیه منتقل شد. سرانجام بعد از هشت ماه خدمت و در حدود سه ماه پس از این‌که هم‌رزمانش با استفاده از باقی‌مانده پلو و چوب کبریت، برایش کیک آماده کرده و جشن تولد او را در سنگر برگزار کردند، بر اثر اصابت ترکش خمپاره و جراحت شدید، تقریباً ‌۱۹ روز بعد از شروع جنگ تحمیلی در تاریخ نوزدهم مهرماه ۱۳۵۹ هجری شمسی به خیل عظیم شهدای دوران هشت سال دفاع مقدس پیوست. وی اولین شهید نظامی ارمنی تاریخ جنگ تحمیلی عراق علیه ایران محسوب می‌شود. با شهادت «زوریک»، کوچه‌ای که وی در محله «حشمتیه» (سردارآباد) در آن ساکن بود، در سوگ فرو رفت. همسایگان مسلمان اطراف منزل خانواده مرادیان دسته‌دسته با گریه هم‌دردی خود را اعلام می‌کردند. آن‌ها، دو حجله نیز برای شهید مرادیان در سر کوچه قرار دادند. پیکر اولین شهید نظامی ارمنی، زوریک مرادیان، پس از انجام مراسم مذهبی در روز بیست‌ و چهارم مهر ‌۱۳۵۹ش در گورستان ارامنه (در جاده خراسان) در میان حزن و اندوه جمعیت کثیری به خاک سپرده شد.  درگذشت "محمد بن جیانی" منجم مسلمان اندلسی(471 ق) ابوعبداللَّه محمد بن جیانی منجم و ریاضی‏دان مسلمان اندلسی در سال 379 ق در قرطبه از شهرهای قدیم اندلس در اسپانیا، متولد شد و تحصیلات ابتدایى خود را در زادگاهش به پایان رساند. سپس به قاهره در مصر رفت و مدتی در آن جا اقامت گزید. جیانی در نجوم و ریاضیات از دانش بسیاری بهره‏منده بود واز مدافعان سرسخت کتاب اصول اقلیدس به شمار می‏رفت. از جمله آثار جیانی که درباره‏ی نجوم به رشته‏ی تحریر درآمده است، می‏توان به کتابی در شرح مقاله‏ی پنجم کتاب اصول اقلیدس اشاره کرد.  چاپ نخستین شماره از روزنامه‏ ی "اختر"(1292 ق) نخستین شماره ‏ی روزنامه‏ی اختر به مدیریت آقامحمد طاهر تبریزی در استانبول منتشر شد، اختر، تنهاروزنامه‏ ی ایرانی بود که در آن زمان به سبک نوین در خارج از ایران چاپ و منتشر می‏شد. در این روزنامه، بسیاری از رجال و بزرگان آن دوره، مقالاتی به چاپ می‏رساندند. روزنامه‏ی اختر در ایران، قفقاز، قلمرو عثمانی، هندوستان و عراق از شهرت برخوردار بود. علاوه بر این‏ها، این روزنامه در پیروزی نهضت تنباکو علیه استعمار انگلیس و در روشنگری و آگاه کردن مردم ایران، نقش داشته است.  درگذشت "هانری فابر" دانشمند فرانسوی (1915م) ژان هانری فابر دانشمند علوم طبیعی و حشره شناس معروف فرانسوی در 22 دسامبر سال 1823م در فرانسه به دنیا آمد و بعد از اتمام تحصیلات خود به تحقیق و مطالعه در علوم طبیعی پرداخت. وی علاوه بر تدریس، وقت خود را جهت مطالعه پیرامون مسائل زیست‏شناسی و رفتار حشرات اختصاص داد و به علت مطالعه و کنکاش فراوان درباره حشرات به او "شیفته حشرات" می‏گفتند. فابر نخستین دانشمندی بود که درباره مکانیسمِ واکنش‏های غریزی جانوران، به ویژه حشرات برای حفظ حیاتشان به تحقیق جامع پرداخت و اطلاعات ارزش‏مندی نیز به دست آورد و نتیجه تحقیقات و مطالعات خود را در قالب نزدیک به 40 اثر علمی ارائه نمود که 10 جلد از آن به عنوان "یادداشت‏های حشره‏شناسی" که طی 28 سال نگاشته شده، به موضوع مورد علاقه وی اختصاص دارد و حاوی مشاهدات و نظرات وی درباره رفتار حشرات می‏باشد. دیگر آثار فابر عبارتند از: زندگی اجتماعی در دنیای حشرات و اطلاعات مقدماتی درباره علم طبیعی. هرچند در این میان، نظرات فابر به ویژه در مورد اثبات غریزه در حشرات، باعث برپا شدن بحث‏های فراوانی شد و انتقاداتی را نیز برانگیخت. وی سرانجام در 11 اکتبر 1915م در 92 سالگی درگذشت.  درگذشت "آمونتون گیوم" فیزیک‏دان ناشنوای فرانسوی (1705م) مونْتون گیوم، فیزیک‏دان فرانسوی، در سی و یکم اوت 1663م متولد گردید ودر نوجوانی قوه وه شنوایى خود را از دست داد، اما به جای دلسردی و یأس، توانست تمامی تلاش و کوشش خود را مصروف کارهای علمی نماید. وی در ابتدا به مکانیکی روی آورد و پس از تلاش ناموفق در طراحی یک ماشین با حرکت دائمی، به تحصیل فیزیک و ریاضیات پرداخت و با فراگیری این علوم، به کارهای مختلف دست زد و بر تجربیات خود افزود. گیوم در سال 1687م رطوبت سنج جدیدی برای تعیین مقدار رطوبت هوا اختراع نمود، سپس فشارسنجی ساخت که در آن از جیوه استفاده نمی‏شد. وی به مطالعات خود در نقش گازها پرداخت و یافته‏های خود را در سال 1699 منتشر ساخت. تلگراف نوری را تکمیل و در حضور خاندان سلطنتی فرانسه مورد آزمایش قرار داد. کارهای دیگر وی در مورد دماسنج گازی، ساعت آبی، موتور حرارتی و... بود که درباره آنها به مطالعه پرداخت و آن‏ها را تکمیل نمود. آمونتون گیوم سرانجام در 11 اکتبر 1705م در 42 سالگی درگذشت.  تولد "فرانسوا مورْیاک" نویسنده و ادیب مشهور فرانسوی (1885م) فرانسوا موریاک، شاعر و نویسنده فرانسوی در 11 اکتبر 1885م در خانواده‏ای ثروت‏مند در بُردو در کشور فرانسه به دنیا آمد. وی هم‏زمان با تحصیل، به نویسندگی پرداخت و پس از اتمام دوره دانشگاهی خود، در پاریس به سرودن شعر و نقد آن روی آورد. در این زمان بود که نخستین دیوان خود را با عنوان دست در دست منتشر کرد. موریاک سپس به نگارش رمان‏های تخیلی پرداخت و اولین موفقیت خود را با اثر بوسه برجذامی به دست آورد. اما در سال 1925م به خاطر تحریر داستان معروف صحرای عشق، شهرتی فراوان یافت و یک سال بعد به اخذ جایزه آکادمی فرانسه نائل گشت. موریاک به عنوان یکی از برجسته‏ترین نویسندگان کاتولیک، مقالات و رساله‏هایى منتشر کرد که در آنها افکار و عقاید کاتولیکی منعکس بود. وی هم‏چنین پس از جنگ جهانی دوم، بیشتر وقت خود را به نگارش موضوعات سیاسی اختصاص داد تا اینکه در سال 1952م به اخذ جایزه نوبل ادبیات نائل آمد. موریاک به مدت 15 سال بر ضد کمونیسم و محافظه‏کاران مرتجع و به طرفداری از نهضت‏های استقلال طلبانه قلم زد و دنیایى عادلانه را به عنوان نیاز معنوی خود در نظر گرفت. وی که در محیطی مذهبی پرورش یافته بود، در آثار خود، مسئله گناه و رستگاری را مطرح نموده است. هم‏چنین با تجزیه و تحلیل روانی از زندگی درونی و ایمان مذهبی، به مبارزه‏ای تب‏آلود میان جاذبه‏های زندگی مادی و عشق دنیوی با ایمان واقعی و مسیحیت پرداخته است. موریاک از یک طرف نمی‏تواند موجودی آرام و مطیع باقی بماند و از سوی دیگر قادر به گسستن از همه چیز نیست. گاه به سوی خدا می‏رود و گاه از او دور می‏شود و می‏کوشد که فرار کند اما موفق نمی‏شود. موریاک همواره قدرت شر را می‏بیند که بر غریزه تقوا پیروز می‏شود و گناه را می‏نگرد که روح‏های ضعیف و شخصیت‏های سست را تباه می‏سازد. از نظر او، تنها ایمان واقعی و دنیای معنوی است که به طور معجزه‏آسا می‏تواند نجات بخش بشر باشد و سازش میان زهد و تقوا و دلبستگی به عالم مادی هرگز امکان‏پذیر نیست. موریاک به این طریق، رمان مذهبی را احیاء کرده است، اما او نمی‏خواهد اولیا و معصومان را وصف کند. موریاک رنج‏ها و دردهای زندگی را تا اعماق مغز و قلب و استخوان خواننده رسوخ می‏دهد. آثار موریاک از جریان احساس‏ها و اندیشه‏های خود او جدا نیست و جنبه هنرمندی او هرگز راضی نمی‏شود که واقعیت در برابر آرزوهای اخلاقی و پیش اندیشیده سر فرود آورد. موریاک با نگارش آثاری درباره مسیحیت، نفوذ خود را در جامعه کاتولیک و عموم مردم، استوار کرده است، با این حال، نفوذ وسیع و اصلی موریاک به رمان‏ها و آثار داستانی او بستگی دارد. از این نویسنده عصبی، بذله‏گو، پرکار و دقیق آثار فراوانی بر جای مانده که شعر نارنج، پایان شب، یادداشت روزانه در پنج جلد، گمشده و کودکی در زنجیر از آن جمله‏اند. فرانسوا موریاک سرانجام در سال 1970م در 85 سالگی درگذشت.  آغاز جنگ استعماری هلند و انگلیس در افریقای جنوبی (1899م) پس از کشف معادن غنی طلا و الماس در افریقای جنوبی، مهاجران اروپایى به ویژه استعمارگران انگلیسی به طور گسترده به این کشور زرخیز وارد شدند. اما هلندی‏های مقیم این کشور که بوئر نامیده می‏شدند و از قرن هفدهم میلادی در این سرزمین حضور داشتند، با ورود مهاجران تازه اروپایى به این سرزمین مخالفت کردند. گرچه انگلیسی‏ها در جریان جنگ‏ها و برخوردهای سیاسی خود، از اواسط قرن نوزدهم موفق به کسب امتیازات ارضی شده بودند اما همچنان برپایه خوی استعماری خود چشم طمع به سراسر منطقه افریقای جنوبی داشتند. بدین ترتیب در 11 اکتبر 1899م این مخالفت به جنگی شدید و خونین بین هلندی‏ها و مهاجران تازه، تبدیل شد. در ابتدای امر، بوئرها موفق شدند پادگان‏های انگلیسی را محاصره نمایند. اما سرانجام، مهاجران با پشتیبانی دولت انگلستان توانستند، بوئرها را در این نبرد شکست دهند. اگرچه در این جنگ، رهبر بوئرها فرار کرد اما جنگجویان بوئر به نبردهای چریکی روی آوردند و انگلستان مجبور شد طی قراردادی در سال 1909م کشوری به نام اتحادیه افریقای جنوبی تشکیل دهد و بدین گونه، استعمارگران انگلیس، ده‏ها سال بر افریقای جنوبی مسلط شدند و سیاه‏پوستان را به بردگی کشاندند. (ر.ک: 31 مه)  آغاز شورش بزرگ ضد سلطنتی چین به رهبری "سون یات سن" (1911م) در طی سال‏های پایانی حکومت امپراتوری منچو بر چین، شورش‏هایى علیه حاکمیت به وقوع پیوست که همگی به شدت سرکوب شد. اما در شورش پنجم در تاریخ نهم اکتبر 1911م، دولت شدت عمل بی‏سابقه‏ای اِعمال کرد و صدها تن را دستگیر و اعدام نمود. این امر باعث شورش سربازان و فرماندهان یک پادگان نظامی گردید تا این‏که در روز یازدهم اکتبر 1911م، شورش در شهرهای بزرگ چین سرایت کرد. در نتیجه، دربار که از گسترش اغتشاشات، بیم‏ناک شده بود، با انقلابیون به رهبری سون یات سن وارد مذاکره شد تا حکومت مطلقه خاندان منچو به حکومت مشروطه سلطنتی تبدیل شود. اما انقلابیونْ تنها به تغییر رژیم و استقرار نظام جمهوری تمایل داشتند. در جریان این مذاکرات، نیروهای انقلابی تصمیم گرفتند یک مجلس مؤسسان از نمایندگان ایالات تشکیل دهند و درباره حکومت آینده چین تصمیم بگیرند. این مجلس در اول ژانویه 1912م تشکیل شد و به اتفاق آرا تصمیم گرفت در چین رژیم جمهوری اعلام شود. این مجلس سپس به اتفاق، سون یات سن، رهبر انقلابیون را به عنوان اولین رئیس جمهور چین برگزید و او را مامور مذاکره با پکن و انتقال مسالمت‏آمیز حکومت از باقی‏مانده خاندان امپراتوری منچو به جمهوری جدید نمود. با حل این مسئله، در روز دوازدهم فوریه 1912م، حکومت 267 ساله خاندان منچو به پایان رسید و در نهایت، روز دهم اکتبر سال 1912م، روز جمهوری اعلام شد.  مرگ "سرگئی آیْزِنِشْتایْنْ" کارگردان معروف سینمای جهان (1948م) سرگئی میخایلوویچ آیْزِنشْتایْنْ، کارگردان و تئوریسین بزرگ روس، در 7 ژوئیه 1898م در روسیه به دنیا آمد. وی پس از اتمام تحصیلاتش در رشته مهندسی به خدمت ارتش روی آورد و پس از آن به کارهای هنری پرداخت. آیزنشتاین در ابتدا با عناوین نقاش آگهی‏های تئاتر، دکوراتور و کارگردان تئاتر مشغول به کار شد و در 25 سالگی وارد جهان سینما گردید. وی به زودی با استعداد شگرف خویش به خلق آثار جاویدان سینما پرداخت و در جهان سینما بلندآوازه شد. آیزنشتاین در سال 1930م راهی هالیوود در امریکا گردید ولی در آنجا هیچ کدام از پروژه‏هایش را عملی نیافت. از این رو به مکزیک رفت و با ساخت فیلم زنده باد مکزیک، علاوه بر رونق سینمای این کشور، تعدادی از هنرپیشگان و فیلم‏سازان جوان مکزیکی را پرورش داد. او در سال‏های بعد فیلم‏هایى از قبیل اعتصاب، خط عمومی، اکتبر و کشتی جنگی پوتِمْکین را ساخت و در کارگردانی این فیلم‏ها و سایر فیلم‏های ارزش‏مند، شیوه‏های نو و ابتکاری به کار برد. آیزنشتاین با ساخت دو فیلم الکساندر نوکْسی و ایوان مخوف، شور میهن‏پرستی و اعتقاد شدید خود را به مرام کمونیستی نشان داد. او در برخی از فیلم‏های خود، بازی‏های دسته جمعی را بر بازی‏های انحصاریِ هنرپیشه اصلی ترجیح داده و اهمیت هنر تدوین برای ایجاد رابطه دراماتیک و نمایشی میان تصویرهای پراکنده را به اثبات رسانده است. فیلم‏های آیزنشتاین، علاوه بر اینکه تحولی در تاریخ سینما ایجاد کرده‏اند و هر یک شاه‏کاری در هنر سینما به شمار می‏روند، از لحاظ وسعت محتوا و شکل و فرم، در حد کمالند. بدین دلیل، آیزنشتاین، استاد فُرمالیسم یا شکل‏دهی در هنر فیلم محسوب می‏شود که بر اساس آن، در هنر و ادبیات، بر زیبایی ظاهر یا شکل بیرونی آثار، بیشتر از معنی، محتوا و ماده، توجه و تاکید می‏شود. وی چند کتاب نیز درباره علم نظری سینما نوشته است. سرگئی آیْزِنشْتایْن سرانجام در یازدهم اکتبر 1948م در پنجاه سالگی در مسکو درگذشت.  درگذشت "ژان کوکتو" ادیب و نویسنده برجسته فرانسوی (1963م) ژان کوکتو، شاعر و نویسنده معروف فرانسوی، در سوم ژوئیه 1889م در این کشور به دنیا آمد. وی از ابتدا از استعداد و هوش‏مندی فراوان برخوردار بود و به ویژه در تجددخواهی ادبی و هنری، ذوق بسیار داشت. همین استعداد و قریحه، در نهضت‏های نوین ادبی و هنری دوران جنگ اول و دوم جهانی از او شخصیتی پیشرو ساخته بود. کوکتو از این که ثمره‏های عمیق ذهن خود را در لباس‏های عجیب و غریب آوَرَد، لذت می‏برد و هرگز از اشاعه زیبایى‏های هنری باب روز احساس خستگی نمی‏کرد، چه، این زیبایى‏ها به هنر موسیقی‏دانان و نقاشان و نویسندگان دیگر ارتباط می‏یافت، چه تفسیر و بیانی بود، از اندیشه و ادراک زیبایى شخص او بود. کوکتو در جستجوی بشر جاودانی بود با همه خصوصیات‏های روحی مانند عشق، گریز، راز، جادوگری و مرگ. وی در مسیر زندگی، شلاق‏زنان اسب خود را از راهی به راه دیگر می‏راند و در خلق همه انواع هنری، از شعر و داستان و نمایش‏نامه و مقاله‏های تحلیلی و انتقادی تا نقاشی و آرایش صحنه یا دیوار به نوعی استعداد خود را می‏آزمود. کوکتو با هنرمندان مختلف مصاحبت داشت و در آثار گوناگون خود، همه این هنرها را منعکس می‏کرد. از جمله آثار این ادیب فرانسوی می‏توان به کودکان عجیب، دیوان دماغه امیدنیک، تومای حیله گر و نمایش‏نامه اورفه اشاره کرد. کوکتو به موازات تئاتر، در قلمرو سینما نیز طراح و استادی زبردست بود و داستان‏های خصوصی و تخیلات شخصی را در یک سلسله فیلم بسیار مهیج بیان نمود و بسیاری از آنها را خود کارگردانی کرد. ژان کوکتو در برخی اشعارش، خود را شاعری عجیب و غریب معرفی می‏کرد و اصلا به محبوبیت خود یا قابل فهم بودن اشعارش نزد مردم اعتنایی نداشت. ژان کوکتو سرانجام در یازدهم اکتبر 1963م در 74 سالگی درگذشت.  انتهای پیام/ز

93/07/19 - 04:42





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن