محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826213423
آیت الله محقق داماد: دین بدون تعقل، خطر و بلایی در جان انسانیت است
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
آیت الله محقق داماد: دین بدون تعقل، خطر و بلایی در جان انسانیت است فرهنگ > دین و اندیشه - آیت الله مصطفی محقق داماد می گوید: «هیچ کس اجازه ندارد اعمال جانیان را به ادیان الهی منتسب سازد، هر چند که مرتکبین آن اعمال وابسته به جهان یکی از ادیان باشند، اینان امیال خود را به خدا و دین او نسبت می دهند و نمی دانند که قدرت طلبی و خواسته های نفسانی شان خدای آنان شده است.»
به گزارش خبرآنلاین، آيت الله دكتر سيد مصطفي محقق داماد، رييس گروه مطالعات اسلامي فرهنگستان علوم در گفت و گو با روزنامه اعتماد به موضوع «هيافت ها و تاثيرات انديشه اسلامي بر حقوق بين الملل در منازعات و افراط گري هاي اخير در جهان اسلام» پرداخته است. این گفت و گو با توجه به كتاب «حقوق بين الملل، رهيافتي اسلامي» اثر جديد دكتر محقق داماد انجام شده است. او هم اكنون استاد دانشكده حقوق دانشگاه شهيد بهشتي و رييس گروه مطالعات اسلامي فرهنگستان علوم ايران است. دکتر محقق داماد در سال 1348 درجه «اجتهاد» را كسب كرد و عمده دوره علوم عقلي و حكمت اسلامي را نزد علامه طباطبايي، استاد مرتضي مطهري و فقه و اصول تحليلي را نزد آيات عظام، آملي لاريجاني و آيت الله گلپايگاني و دايي اش مرتضي حائري يزدي آموخت. وي مطالعه و تحصيل در رشته حقوق را پي گرفت سپس براي اخذ درجه دكترا در سال 1995 ، در بخش حقوق بين الملل به دانشگاه فرانسوي زبان لوون جديد بلژيك وارد شد و در سال 1988 موفق به اخذ درجه ممتازعلمي PHD در حقوق بين الملل شد. خلاصه اظهارات وی در این گفت و گو را در ادامه می خوانید. اسلام با ظهور خود دین و سنت بدون اندیشه را نفی کرد/ دين بدون تعقل، خطر و بلایی در جان انسانیت است
* به شخصه نظر بدبينانه يي به تاريخ ندارم و اغلب سعي كرده ام كه خوش بين باشم اما معتقدم كه با همه اين كشتارها و خون هايي كه به ناحق ريخته شده شاهد آن هستيم كه روز به روز انسان به سوي انساني تر شدن در حال حركت است چرا كه به خوبي درك مي كند كه اين همه كشتار نشان انساني نيست و نشانه يي از درندگي است. روزگاري افراد خون آشامي چون چنگيز فجايعي به بار آوردند كه شنيدن آنها تن آدمي را به لرزه مي اندازد، آنها شهرها و روستاها را با خاك يكسان كردند و از سر انسان ها مناره ساختند. با پيشرفت هايي كه انسان امروز به دست آورده خصوصا در عرصه تكنولوژي، اگر قرار بود با همان سنگدلي اكنون هم همان رفتار را كند، بي گمان نمي توان حتي در ذهن تخمين زد كه او در اين صورت چه فجايعي به وجود مي آورد.
* برخي از فلاسفه معتقدند كه جنگ و خونريزي در ذات بشر است و هميشه جنگ است و هيچ وقت صلح نمي شود، اما من مي خواهم به نكته يي اشاره كنم كه اين روزها بلاي جهان اسلام شده است و آن اين نكته است كه دين بدون تعقل خطر و بلايي در جان انسانيت است. متاسفانه اكنون شاهد جرياني از خردگريزي و اطاعت غير عقلاني در ميان همه مسلمانان هستيم كه با روح اسلام در ناسازگاري است. * اسلام ديني است كه تبيين آن از خدا و انسان و جهان و مجموعه اخلاق و تكاليف آن همه برپايه عقل نهاده شده است. دين و سنت آبا و اجدادي بدون تعقل و انديشه همان چيزي است كه اسلام با ظهور خود آن را نفي كرده است. نفي دين آبا و اجدادي پاسخي است كه اسلام با ظهور خود آن را نفي كرده است. عقيده اسلام اين است كه تزكيه، اخلاق و تعقل يك روز به هم مي رسند و مشكلات را حل مي كنند. اما نبايد همچنان دست روي دست گذاشت و شاهد كشتارها بود. معتقدم كه در چهار نسل گذشته انسان شاهد پيشرفت هاي بسيار چشمگيري در حوزه انديشه و نظر درباره صلح و تحقق آرمان هاي حقوق بشري بوده است و انصافا انكار اقدامات عملي در اين خصوص نيز ناسپاسي است. * پرسش اين است كه متناسب با اقدامات نظري از يك سو و از سوي ديگر آرمان ها و اهداف بلند انديشه ورزان اين حوزه، آيا مي توان گفت كه گام هاي عملي متناسب با نظر و انديشه صورت گرفته است؟ و ثانيا با توجه به تجربيات گذشته چشم انداز اميدوار كننده و روشني براي آينده انسان مي توان در نظر گرفت؟ فاجعه دو جنگ جهاني چنان انسان را از خواب غفلت بيدار كرد كه با تشكيل سازمان ملل متحد و صدور منشور گويي انسان دوران كودكي و نابخردي خود را پايان يافته تلقي مي كرد و دوران جديد را آغاز مقطع بلوغ خويش مي ديد و كاملاباورش آمده بود كه جنگ گرم يعني به كار گيري سلاح هاي كشنده و مخرب ميان انسان ها ديگر براي هميشه خاتمه يافته است. اما هنوز هم شاهد شنيدن صداي مرگبار گلوله ها و بمب ها هستيم و ابزار سياسي و بي خردي ديني و افراط چنان دامن جهان اسلام را گرفته است كه نمي توان شاهدي براي رفتارهاي عقلاني در نظر گرفت. * تمام مجموعه اخلاقي اسلام كه ما آن را مطابق با فطرت مي دانيم مجموعه يي است داراي زيرساخت عقلاني كه از يك يك آنها مي توان با منطق و خرد دفاع كرد. در طول تاريخ قوانين اسلام و احكام آن بر پايه انديشيدن و تفكر صادر مي شده و معناي اجتهاد نيز همين است. اكنون اگر نابخردي ها جايگزين اسلام شود ديري نپايد كه مفاهيمي ديگر جاي عقل و تدبير و اميد را در اسلام مي گيرد و ما شاهد افراط گرايي و خشونت خواهيم بود و معنا و مفهوم زندگي ديگر چيزي از انسانيت نخواهد داشت.
نباید اعمال جانیان را به دین منتسب کرد / جهان اسلام و مسیحیت چیزی غیر از دین اسلام و مسیحیت است * جنگ هاي سختي جهان اسلام را فراگرفته كه در جهان مدرن امروز و با توجه به نظارت هاي بين المللي و گسترش رسانه ها كه اعمال وحشيانه در جنگ ها را مي نگرند، همچنان عده يي به نام دين بر طبل جهالت مي كوبند. گويي اين عده نه تنها با قوانين و مقررات بين المللي آشنايي ندارند بلكه بويي از انسانيت هم نبرده اند. بنده به هيچ عنوان مدافع خشونت هاي غير انساني صورت گرفته در درازاي تاريخ و حتي در زمان معاصر در گوشه و كنار جهان اسلام نيستم و آنها را از آن اسلام نمي دانم، چرا كه فراموش نكنيم جهان اسلام و تمدن اسلامي چيزي غير از دين اسلام است. همان طور كه مسيحيت چيزي غير از جهان مسيحي است. هيتلر و نازي ها از جهان مسيحي بودند ولي اعمال آنان را نمي توان به دين مسيحيت كه دين عشق و محبت است، منتسب ساخت. * هيچ كس اجازه ندارد اعمال جانياني را كه به مثله كردن، آتش زدن و سوزاندن زنان و كودكان دشمن در هنگام درگيري دست مي زنند به اديان الهي منتسب سازد، هر چند كه مرتكبين آن اعمال وابسته به جهان يكي از اديان باشند، اينان اميال خود را به خدا و دين او نسبت مي دهند و نمي دانند كه قدرت طلبي و خواسته هاي نفساني شان خداي آنان شده است. بايد تاكيد داشت، جنگ به اندازه تاريخ بشر قدمت دارد و اين واقعيتي است كه نمي توان آن را انكار كرد. در جنگ ميان دولت ها، هر يك سعي مي كنند تا با استفاده از همه وسايل و روش هايي كه در اختيار دارد بر دشمن چيره شود و در اين ميان، پيروزي معمولا از آن طرف قدرتمندتر است. * به همين دليل مذاهب، مكاتب اخلاقي، فلاسفه و حقوقدانان در طول تاريخ كوشيده اند با قبول اين واقعيت شوم، قواعد و مقرراتي براي جنگ تنظيم كنند تا توسل به اقدامات غير انساني را در طول جنگ محدود سازند. بعضي بر اين باورند كه با ممنوع شدن جنگ ها به موجب منشور ملل متحد ديگر نيازي به وضع قوانين جنگ براي محدود ساختن يا ممنوع كردن جرايم جنگي نيست. آنان اين گونه استدلال مي كنند كه وضع اين گونه مقررات تلويحا مشروعيت بخشيدن به جنگ است ولي واقعيت اين است كه غيرقانوني بودن جنگ و توسل به زور، به هيچ وجه ما را از وضع قوانين حقوق جنگ و مقررات انساني بي نياز نمي سازد، چون هدف از وضع اين مقررات آن است كه عواقب وخيم ناتواني جامعه بين المللي را در جلوگيري از جنگ كاهش دهد. * سازمان ملل متحد با گذشت 50 سال از تاسيس خود و با وجود ممنوع بودن استفاده از زور در روابط بين المللي، موفق به براندازي كلي اين حقيقت تلخ نشده است و حتي جز در موارد بسيار محدود و جزيي، از تعيين و شناسايي متجاوز يا متوقف ساختن آن عمل كند: هر چند در بررسي و تنظيم قواعد جنگ به ويژه تصويب مقررات بشر دوستانه موفقيت شايان توجهي داشته است.
سازگاری حقوق بين الملل با اصول تعاليم يا فلسفه اسلام * بسياري از غربيان در اين زمينه اعتراف كرده اند و بهتر از همه آقاي «بارون ميشل دو توبه» در سلسله درس هاي خود در آكادمي لاهه فصلي دارد تحت عنوان «تاثير اسلام بر حقوق بين الملل» و در آن بحثي مستوفي در اين زمينه صحبت كرده و مدارك و شواهدي ارايه داده است. همچنين دكتر محمصاني، حقوقدان مسلمان فقيد لبناني در يكي از آثار خود نكته يي به نقل از مقاله دكتر كامل عياض، تحت عنوان «صفحات من تاريخ الاستشراق»، مطبوع در مجله مجمع اللغه العربيه دمشق 1968 آورده است كه ذكر آن خالي از فايده نيست. وي مي گويد: «ثابت شده است كه «گروسيوس» دولتمرد هلندي و پرچمدار حقوق بين الملل در غرب در سال 1640 ميلادي در شهر آستانه [نام اصلي استامبول] دوران تبعيد را مي گذرانده و در آن ايام به مطالعه آثار اسلامي و روش حاكمان اسلامي در حكومت پرداخته است و مي تواند يكي از همزه هاي وصل يا حلقه هاي مفقوده ميان غرب و شرق در اين زمينه باشد و همچنين ثابت شده است كه گروسيوس از امثال فرانسيسكو سوارز اسپانيايي سخت متاثر است كه آنان از آثار اسلامي متاثر بوده اند». با اين توضيحات بايد بگويم كه هدف من در تاليف كتاب «حقوق بين الملل، رهيافتي اسلامي» اولا: براي يافتن مشابهت و توافق با اصول جديد بوده و ثانيا: اينكه معلوم شود چنين اصول جهاني كه بر پايه وحدت بشري استوار است، جزيي از اسلام بلكه محور اصلي سنت اسلامي است.
لزوم تفاوت نهادن ميان نظر حقوق اسلام با عملکرد حکام و فرمانروایان اسلامی
* نكته مهم قابل ملاحظه اين است كه گاه شكاف عميقي ميان نظر و عمل مشاهده مي گردد و بايد ميان قواعدي كه توسط حقوق اسلامي وضع شده با آنچه در عمل بعضي حكام و فرمانروايان اسلامي مرتكب گرديده اند و احيانا سيره عملي مزبور خروج از آن قواعد است، تفاوت نهاد. كوتاهي در جداسازي دو وادي فوق، بسياري از خاورشناسان غربي و حتي برخي نويسندگان شرقي را كه در مورد اسلام نگاشته اند، سخت به خطا افكنده است چرا كه آنان به جاي آنكه به آنچه بايد انجام مي شد - يعني تعاليم اصلي اسلامي مراجعه و استناد نمايند - نظريات خود را مبتني بر رفتار عمل شده در بعضي از مقاطع تاريخ اسلام ، ارايه كرده اند. * يكي از بارزترين نمونه اين گونه اشتباهات، همان است كه بعضي گمان كرده اند كه ماهيت حقوق بين الملل اسلامي «حقوق جنگ» است. حال آنكه چنين گماني كاملاباطل است، زيرا همان طور كه در متن كتاب نويسنده با استناد به منابع اصلي اثبات كرده است در حقوق بين الملل اسلامي برعكس، اصل اوليه «حقوق صلح» است نه حقوق جنگ. اقدامات مسلحانه كاملا امري استثنايي و خلاف است. البته اين نظريه يي است كه بنده مدافع آن هستم و هرگز هم نمي خواهم نظريات مقابل را ناديده بگيرم. هر فكر و انديشه يي محترم است ولي بايد باب گفت وگو را مسدود نساخت زيرا به يقين انديشه در بستر تضارب تكامل مي يابد. به نظر نگارنده يك جانبه سخن گفتن و خود را بر حق انگاشتن فاقد وجاهت در آيين خردمندي است. /6262
کلید واژه ها: دین - مصطفی محقق داماد - جهان اسلام - حقوق بشر - جنگ -
پنجشنبه 17 مهر 1393 - 14:39:10
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]
صفحات پیشنهادی
برگزاری همانديشي «میراث فکری و معنوی آیتاللهالعظمی سیدعبدالحسین نجفیلاری»/ مرحوم لاری نمونه بارز و مجسم غ
دین و اندیشه همایش ها و میزگردها با حضور جمعی از دانشجویان و اساتید تاریخ برگزاری همانديشي میراث فکری و معنوی آیتاللهالعظمی سیدعبدالحسین نجفیلاری مرحوم لاری نمونه بارز و مجسم غیرت دینی بودند همانديشي علمی میراث فکری و معنوی آیتالله العظمی سید عبدالحسین نجفی لاری عصصلح پایدار جهانی بدون رد مطلق خشونت محقق نیست/ صلح پایدار جهانی با تعلیم و تربیت بر اساس ارزشهای دینی محقق می
دین و اندیشه همایش ها و میزگردها مجتهد شبستری صلح پایدار جهانی بدون رد مطلق خشونت محقق نیست صلح پایدار جهانی با تعلیم و تربیت بر اساس ارزشهای دینی محقق می شود محمد مجتهد شبستری در نشست روز جهانی صلح با اشاره به موانع صلح پایدار جهانی تصریح کرد صلح پایدار جهانی بدون رد مطلق خآیتالله مکارمشیرازی: مفاسد اخلاقی بزرگترین تهدید برای دنیای امروز است
سهشنبه ۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰ ۰۳ آیتالله مکارمشیرازی جنگها و مفاسد اخلاقی را از جمله مهمترین خطرات تهدید کننده دنیای امروز دانست به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم این مرجع تقلید در دیدار کوفول از اعضای مذهبی واتیکان تشکیل جلسات و دیدار پیروان ادیان مختلف با یکدنماز عید قربان به امامت آیتالله موحدیکرمانی اقامه شد
یکشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸ ۱۱ نماز عید سعید قربان 8 صبح امروز با حضور خیل عظیم نمازگزاران در سراسر کشور اقامه شد به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا نماز عید سعید قربان در تهران نیز به امامت آیتالله موحدی کرمانی و همزمان با شهرهای دیگر کشور در دانشگاه تتازه ترین اظهارات آیت الله نوری همدانی
تازه ترین اظهارات آیت الله نوری همدانی پس از جریان سقیفه رفته رفته دو مدرسه به وجود آمد که یکی مدرسه اهل بیت ع و دیگری مدرسه خلفا بود و نام کتاب معالم المدرستین از این دو مدرسه آمده است که مظاهر و نشانههای این دو مدرسه را در بر میگیرد به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویسآیتالله نوریهمدانی: عزت و اقتدار نظام به برکت خون پاک شهیدان است
پنجشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸ ۴۲ آیتالله حسین نوری همدانی از مراجع عظام تقلید گفت عزت و اقتدار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به برکت خون پاک شهیدان و ایثارگری رزمندگان و جانبازان در هشت سال دفاع مقدس است به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم این مرجع تقلید شب گآیتالله مکارمشیرازی: رهبران ادیان، جنایات انسانی در عراق و سوریه را محکوم کنند
دوشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۹ ۳۷ آیتالله مکارمشیرازی گفت از تمام سران ادیان میخواهیم جنایات دشمنان انسانیت را در عراق و سوریه محکوم کنند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا این مرجع تقلید در دیدار با پروفسور کوفه له معاون دانشگاه سالیزیانا ایتالیا اظهار کرد دنیای امروزانتقاد شدید آیتالله نوریهمدانی از سخنان سخیف کامرون
چهارشنبه ۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲ ۲۹ آیتالله نوریهمدانی در واکنش به سخنان ضد ایرانی کامرون گفت سابقه استعماری انگلیس در دنیا بسیار زیاد است و آنها در طول تاریخ همواره خوی استعماری خود را نشان دادهاند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا این مرجع تقلید در درس خارج فقه خود که در متسلیت آیتالله علویگرگانی در پی درگذشت مولانا افتخارحسین انصاری
دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹ ۱۵ آیتالله علویگرگانی در پی درگذشت حجتالاسلام والمسلمین مولانا افتخار حسین انصاری رئیسالعلماء جامو و کشمیر و شخصیت بزرگ اسلامی در هندوستان پیام تسلیتی صادر کرد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا متن پیام تسلیت این مرجع تقلید بهنظر آیتالله صافی درباره فروش چک به قیمت کمتر |اخبار ایران و جهان
نظر آیتالله صافی درباره فروش چک به قیمت کمتر کد خبر ۴۳۶۸۳۳ تاریخ انتشار ۰۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰ ۵۵ - 24 September 2014 آیتالله صافیگلپایگانی در پاسخ به استفتایی نظر خود را درباره فروش چک به قیمت کمتر بیان کرد به گزارش ایسنا متن پرسش و پاسخ این مرجع تقلید به شرح زیر است بسمه تعالیپخش آنلاین تفسیر و درس خارج فقه آیت الله جوادی آملی در اینترنت
پخش آنلاین تفسیر و درس خارج فقه آیت الله جوادی آملی در اینترنت فرهنگ > دین و اندیشه - همزمان با آغاز سال تحصیلی دروس خارج فقه و تفسیر آیت الله جوادی آملی به صورت زنده از اینترنت قابل دریافت است به گزارش خبرآنلاین دروس خارج فقه و تفسیر آیت الله جوادی آملی به صورت ایازده دستورالعمل آیت الله بهجت ره (بخش پایانی)
یازده دستورالعمل آیت الله بهجت ره بخش پایانی به همديگر نگاه نكنيم بلكه نگاه به دفتر شرع نماييم و عمل و ترك را مطابق با آن نماييم به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز در بخش های 1 و 2 به پنج سفارش از سفارشات و دستورالعمل های اخلاقی آیت الله بهجت ره اشاره دنظر آیتالله صافی درباره فروش چک به قیمت کمتر
چهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۳ - ۰۷ ۲۲ آیتالله صافیگلپایگانی در پاسخ به استفتایی نظر خود را درباره فروش چک به قیمت کمتر بیان کرد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا متن پرسش و پاسخ این مرجع تقلید به شرح زیر است بسمه تعالی محضر مرجع عالیقدر حضرت آیتالله العظمی صافنوشتاری از آیت الله صافی گلپایگانی به مناسبت روز عرفه
شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹ ۲۷ آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید در نوشتاری عرفه را روز عبادت و خداپرستی دانسته است که انسانها درآن خود را به رحمت خدا نزدیکتر از سایر روزها میبینند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم دراین نوشتار آمده است دعا هایی که اهشدار آیتالله مکارمشیرازی به دولتها و ملتهای مسلمان
چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱ ۰۸ آیتالله مکارمشیرازی با بیان اینکه داعش به ابزاری برای ناامنی در منطقه تبدیل شده است گفت به تمام مسلمانان هشدار میدهم مراقب باشید در دام ائتلاف غربیها نیفتند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم این مرجع تقلید در آغاز درس خارج فتفسیر آیت الله حسینیطهرانی از روایت امام جواد(ع)/ فتوا دادن در مقابل فتواى أعلم جائز نيست
دین و اندیشه آیین ها و تشکل های مذهبی تفسیر آیت الله حسینیطهرانی از روایت امام جواد ع فتوا دادن در مقابل فتواى أعلم جائز نيست خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه فتوا با وجود أعلم جائز نيست براى اينكه فتواى به غير حق است و مَصَب فتوا در امت حتماً مختص به أعلم است پس هر فتوادرخواست آیتالله موسویاردبیلی از مسئولان برای رفع بیکاری
دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۳ - ۰۷ ۱۵ آیتالله موسویاردبیلی از مسئولان خواست که اقدامات مناسبی در جهت رفع مشکل بیکاری انجام دهند به گزارش گروه دریافت خبرخبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا این مرجع تقلید در دیدار استاندار و برخی از مسئولان استان هرمزگان با تشکر از اقدامات صورت گرفته در استان-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها